AANBOD MET WERKELIJKE WAARDE BLIJFT VOORLOPIG GERING Namaakballet uit Munster NOS voor enkele tonnen opgelicht Deltakabel vraagt PTT onpartijdige beslissing Geen geluk met Gluck PASOLINI’S DOOD DOORBREEKT TABOE OP HOMOSEKSUALITEIT IN ITLAIE V A M ito In Haagse HOT Hit voor George Baker in Verenigde Staten Orfeo ed Euridice’' beneden de maat SUEDE-, NAPPA - en VACHTKLEDING C0 15 1 975 KUNST NOVEMBER V R IJ D A G 28 met veg in uur. celijke Zijlstraat 29 Tel. 310766 grote sortering VACHTKLEDING en HANDSCHOENEN. met erse Haarlem ook voor reparatie De grootste speciaalzaak in NAPPA en SUEDE KLEDING Namaak Koopmanschap Raaks 34 Tel. 310685 Snakerijtje Antiek-spreekuur in Rotterdams museum n (ADVERTENTIE) 159 de Gluck heeft de opera willen ontdoen Als een ware Sherlock Holmes bekijkt antiek-expert J. Bangert in het Rotter damse museum De Dubbele Palmboom een hem aangeboden voorwerp. De solistenbezetting was door een on gelukkige samenloop van omstandigheden gewijzigd. Huguette Tourangeau (Orfeus) en Catherine Malfitano (Euridice), die tijdens het Holland Festival triomfen vierden, waren niet beschikbaar en hun rollen werden waargenomen door Or- trun Wenkel (München) en Annette Par ker (U.S.A.); dat bleek geen verbetering te zijn. DEN HAAG. Deltakabel heeft de directeur-generaal van de PTT voorge steld onpartijdige deskundigen een uit spraak te laten doen naar één aspect van het zogenaamde sternetsysteem en wel naar de overspraak: het verschijn sel, dat bij tv-ontvangst een ongewenst beeld zichtbaar is door het gewenste programma heen. Sinds het spreekuur van „antiekdok- ter” Bangert is ingesteld, komen de mensen overal vandaan om woensdag middag tussen twee en drie uur hiun „vondst” te laten keuren. Bangert: „Er zijn betrekkelijk weinig adressen in Ne- Van Ortrun Wenkel kan ik tenminste nog zeggen, dat zij een prachtig geluid heeft en dat haar diepe altstem vooral in de laagte bepaald indrukwekkend is, maar Annette Parker kan niet in de schaduw staan van Malfitano. Haar techniek is nog niet voldoende ontwikkeld en in dramatisch opzicht schoot zij absoluut tekort. De rollen van Orfeus en Euridice vragen om zangeressen met een sterke persoonlijkheid, die in staat zijn hun diepe ontroering op het publiek over te brengen, maar daar kwamen deze novi ces niet aan toe. Hoewel de kritici waarschijnlijk niet geneigd zijn hun standpunt te wijzigen, is de publieke opinie tot nu toe positief in net voordeel van de Operastichting geweest.Een volle zaal betekent meer dan alle kritiek bij elkaar, vandaar her haling. Maar daarin heeft de Operastich ting zich vergist, want na gisteravond staan de zaken er anders voor. De pu blieke belangstelling is ver beneden de verwachtingen gebleven en bovendien moet ik tot mijn spijt zeggen, die op voering ook. De verdachte had vanuit zijn functie bij de NOS te maken met schoonmaak- werkzaamheden in de ruimten van de omroepen. De studio’s in Den Haag vie len hieronder. Hij had twee oudere werknemers aangenomen om die ruim ten schoon te maken. De mannen die hij zwart uitbetaalde verkeerden in de ver onderstelling dat zij voor de NOS werk ten. (Van onze redacteur in Rome Gerard Verlinden) ROME. De vermoorde filmregisseur Pier Paolo Pasolini heeft aan Italië een volstrekt onverwacht geschenk nagelaten: de omstandigheden van zijn dood hebben via de uitgebreide Italiaanse boulevardpers en ook via meer serieuze persorganen de geheimzinnigheid omtrent het verschijnsel homoseksualiteit heeft gelaten voor wat zij was. Zo kon het ook gebeuren dat een buurt als die bij het Stazione Termini, waar men ook met de meest alledaagse bedoelingen beter niet ’s avonds langs kan komen, door de politie gemeden wordt als de pest; het is het terrein van weliswaar veel misdadigheid, maar van een omstreden vorm van misdadigheid; de politie ziet daar niet eens op toe, zij is er niet eens. Wat de vereniging Fuori nu pro beert duidelijk te maken, is dat de opheffing van dit taboe deze onge controleerde vorm van criminaliteit zal helpen verminderen. „Een neutra le houding”, aldus een zegsman van Fuori, „zal vele homoseksuelen hel pen zich met hun al dan niet vaste partner vrijer te bewegen, en ook de nu zo levensgevaarlijke ontmoetings punten in de onderwereld van de grote steden zullen dan overbodig worden”. Bangert blijft zijn werk op het spreek uur met groot plezier doen. Hij heeft zelf als specialiteiten oude kunstnijverheid en antiek. „Wat ik op dit spreekuur krijg, heeft daar over het algemeen veel mee te maken. Het blijft voor mij bpei- end omdat je vaak steeds andere dingen onder ogen krijgt. Wat is echt-Hollands en wat niet? Er bestaat over veel ge bruiksvoorwerpen geen literatuur. Dus moet ik in alle musea waar ik kom, goed kijken naar stillevens en interieurschil- derijen. Wanneer je die bestudeert weet je de voorwerpen in hun tijd te plaatsen. Aan de voorwerpen kun je zien hoe de mensen hebben geleefd en daarom blijft het geweldig interessant. In deze tijd van aardgas, elektriciteit en de verbrandings motor willen we wel eens vergeten hoe onze verre voorouders zich door het leven heensloegen”. Bangerts woordkeus is zowel grappig als vriendelijk voorlichtend. Zijn uit gangspunt is: als beroeps-kunstbeoorde- ler moe* je niet tegen mensen, die bij je komen met hun ziel en zaligheid het woord lelijk gebruiken. Ook al vindt hij het een waardeloos prul, hij zal het nooit laten blijken. Hij wil de mensen enthou siast maken voor hun vondst. Hij wil ze bladen van Italië hebben de redacties genoodzaakt stelling te nemen tegen een van de taboes, waaraan diezelfde redacties tot dusver krachtig hebben meegewerkt. Fuori heeft van deze gemoedsge steldheid van het Italiaanse volk ge bruik gemaakt om via interviews en ingezonden artikelen zijn standpunten en problematiek publiek te maken. Het is de problematiek van niet al leen de biseksueel zonder kans op vrouwen, maar ook die waar in Ne derland al in brede kring aan wordt gewerkt en die in beperktere kring al is overwonnen: de eenzaamheid van de volledige homofiel, de geheimhou ding van zijn levenswandel en vooral zijn uitstoting uit grote delen van het maatschappelijke leven, iets wat die geheimhouding uiteraard in de hand werkt. Fuori levert in dat verband statistiekcijfers van zelfmoorden in Italië, gaande tot 20 procent van alle zelfmoorden in de grote steden. Ook in het geval van onaangena me consequenties is zwijgen voor alle partijen beter dan spreken. Niet eens de politie en de justitie wagen zich gaarne aan gevallen van mishande ling, roof en chantage, die in Neder land (althans in de grote steden) grotendeels onder controle zijn maar die hier nog welig tieren. Zo kon het ook gebeuren dat Pier Paolo Pasolini na drie voorafgaande aanslagen en berovingen naar aanleiding van een seksueel avontuur de zaak maar Merkwaardigerwijs heeft zich niet alleen de progressieve Italiaanse pers achter dat standpunt gesteld. De pro gressiviteit van die pers, komt meestal neer op politieke en economische linkse geaardheid, nimmer op een karakter inzake het doorbreken van taboes, en al helemaal niet als de „bella figura” van de Italianen, dus van de eigen lezers, ermee kan wor den geschaad. Maar nu moeten ze wel. Pasolini was door alle richtingen op één na in Italië zeer geliefd (die ene richting is uiteraard de fascisten groepering), en de ingezonden brie ven, wekenlang, in werkelijk alle Groot probleem vindt hjj de namaak van antieke dingen. „In 1850 werd bet eerste antiek al verzameld. Natuurlijk door historici, maar ook door artsen. Pas tegen de eeuwwisseling werd het een mode. Tegelijk met die opleving werd er steeds meer nagemaakt. In 1870 ver schenen de eerste nagemaakte voorwer pen uit de middeleeuwen op de markt. Later veel gotische en renaissance-voor- werpen. Op het ogenblik zjjn het meer de eenvoudige boerenmeubels en boeren gebruiksvoorwerpen die worden geko pieerd. Ik moet soms twee-, driemaal kijken of een koperen pannetje, ketel of tuitlampje echt of namaak is. Al die dingen laat men door koperslagers uit India en Marokko massaal namaken. Aangezien die precies hetzelfde werken als onze vroegere koperslagers, is het vaak ïieel moeilijk om nieuw oud van oud oud te onderscheiden”. SCHEVENINGEN. Als aanloop voor de herhaling van „Orfeo ed Eundi- ce” gisteravond in het Circustheater, is in het maandblad Opera van de Neder landse Operastichting een hele pagina „p-o en contra’’ verschenen, die de me ning van de verschillende kritici over de voorstellingen van de vorige zomer in het Holland Festival weergeeft. Zoals gewoonlijk lopen de meningen sterk uit een: „kracht in soberheid”, zegt de een „Verknipte Orpheus blamage voor festi val”, zegt de ander. „Intieme grandeur’’ staat tegenover „artistieke wandaad’’, „Verheven ernst’’ tegenover „levenloos’ enz.enz. (Van onze correspondent) ROTTERDAM. Kon men voorheen in sommige Nederlandse museums op afspraak terecht met een kostbaarheidje, een curieus stukje uit oma’s tijd om het op waarde te laten schatten, nu kan dat in Rotterdam op een antiekspreekuur dat in het pas geopende museum De Dubbele Palmboom is ingesteld. Niet dat de „dokter” van dat spreekuur, R. Bangert, precies gaat vertellen wat de geldwaarde van het beoordeelde objects is. Nee, eerder geeft hij een aanduiding in welke richting men moet zoeken. derland waar je betrouwbaar en objectief wordt voorgelicht. Ik kan me de luxe permitteren de waarheid te spreken. Veertien jaar werk ik bij het Historisch Museum en ik heb zoveel veilingen bij- gewoond, dat ik wel ongeveer weet waar Abraham te mosterd haalt”. Bangerts spreekuur is een genoegen voor de luisteraar. De wetenschappelijk ambtenaar eerste klasse blijkt een spraakwaterval te zijn. Hij vertelt de mensen niet alleen wat over het getoon de stuk, maar ook iets over de tijd waar in het ontstond, de mensen uit die tijd, hun gewoonten en bijzonderheden. Hij geeft in een kwartier historisch onder wijs naar aanleiding van het hem voor gehouden artikel. Hij zigzagt van mensen naar dingen en terug. Een man en een vrouw van middel bare leeftijd houden hem een op hout geschilderd werkje voor. Het kwam uit een plastic tasje en was door de dochter op zolder gevonden. Wat vindt mijnheer Bangert ervan? „Is het Italiaans?” vraagt de man. „Ach. nee”, zegt Bangert met één oogopslag. „Dat is Nederlands, hoor”. En al kijkend vertelt hij dat het een verdienstelijke amateur is die dit heeft gemaakt, dat het in de trant van de 17de eeuw is geschilderd, maar dat een gebrek aan historisch besef de schilder door de mand doet vallen. Een neo gotisch paneel, zegt Rob Bangert lachend. Een Ionische schouw. Allemaal typerende fouten. Al pratend komt hij uiteindelijk op omstreeks 1850 uit. „Een leuk, ge noeglijk schilderijtje van een anonieme Hollander uit de vorige eeuw”. Deltakabel verzet zich er namelijk tegen, dat de PTT stelt dat dit bij het sternet, dat Deltakabel vertegenwoordigt, het geval is. Dit heeft gisteren in Den Haag de directeur van Deltakabel, dr. A. Dake, op een persconferentie meegedeeld ter gelegenheid van de brochure, die zijn Rob Bangert meent dat handelaren bij hun waardebepaling van iets antieks of curieus zich door hun koopmanschap laten leiden. Ze zeggen dat het minder waard is dan het werkelijk waard is, wanneer ze belangstelling hebben, om zo af te kunnen dingen op de prijs. Vol gens Bangert hebben antiquairs vaak ook de neiging artikelen vijftig jaar te vroeg te dateren. HILVERSUM. Een 49-jarige NOS- medewerker uit Laren is door de Hilver- sumse recherche aangehouden op ver denking van oplichting. Hij zou zich volgens voorlopige ramingen hebben verrijkt met een bedrag dat mogelijker wijs enige tonnen bedraagt. Hij had in naam een schoonmaakbedrijf opgericht dat NOS-studioruimten in Den Haag schoonhield. Uiteraard is deze vorm van taboe doorbreken helemaal naar de andere kant doorgeslagen. Maar na enige dagen van volkstrekte gelijkschake ling van homoseksualiteit en crimina liteit, en de tendens van schrijvend en lezend Italië om de zich prostitu erende jongens in Italië’s grote steden de slachtoffers te noemen van „Paso lini en andere maniakken”, heeft ten slotte de Italiaanse vereniging voor de belangen van homoseksuelen een persconferentie gegeven. Deze vereniging, Fuori, is een zus terorganisatie van het Nederlandse COC, maar heeft veel minder ruimte om zich te uiten en daadwerkelijk te helpen. Er is in de geaardheid van de proberen, want er singen opduiken. Tussen de landen waarin homosek sualiteit ook die zonder vaste partners, dus met al of niet betaalde losse scharrels niet wordt getole reerd, en de landen waar alles mag vanaf een zekere leeftijdsgrens, ligt het hypocriete Italië, waar alles ge beurt maar niets bekend mag wor den, omdat het de mannelijke trots aantast in de ogen van vele anderen van wie er velen ook zo over zouden willen denken, maar nooit hardop. In deze situatie is nu, via de moord op Pier Paolo Pasolini, veran dering aan het komen. Het Ballet van Münster behoort ech ter met tot die verrassingen al moet gezegd worden dat het beter is dan de beide Engelse groepen die hun voorgin gen in dit festival; dat de choreografie ën handig in elkaar gezet zijn en dat de meeste dansers over een behoorlijke techniek beschikken. De aankleding is verzorgd en de keuze van de begelei- dingsmuziek uitstekend: Johann Sebasti an Bach, Charlie Mingus en Krzysztof Penderecki. Ud alle balletten blijkt dat de enige ch rreografe van de avond, Fay Werner, enorm veel gezien heeft en dankbaar van haar geheugen gebruikmaakt. We vinden Balanchine-elementen in het eer ste ballet (Brandenburgs Concert nr. 2), Béiart-relaties in het tweede en derde st jk en West-side Story-situaties in de laatste choreografie, waarbij de maak ster het Béjart imiteren nog het vaar digste afgaat. Aan eigen inbreng heb ik eigenlijk alleen maar kunnen ontdekken: het geen gelegenheid voorbij laten gaan om de jongens bij het partneren langs het kruis van de meisjes te laten strijken. Verder kan ik slechts zeggen dat het geen vervelende avond was en dat we best tevreden zouden mogen zijn als een Hollandse stad vergelijkbaar met het Duitse Münster een zo vaardig groepje ter beschikking had. CONRAD VAN DE WEETERING De man had echter een manier be dacht om zelf een aardige cent bij te verdienen. Hij richtte al in 1969 het niet-bestaande schoonmaakbedrijf Jan- sonius op. Hij liet dit bedrijf bij de NOS rekeningen indienen voor de verrichte werkzaamheden. De, bedragen hiervan waren een veelvoud van hetgeen de man uit Laren de twee „NOS-medewerkers” uitbetaalde. De rest stak hij in eigen zak. DEN HAAG. Er blijkt over de hele we^ul veel belangstelling voor dans te bestaan en het is dan ook niet te verwonderen dat het HOT in Den Haag ook dit jaar weer aan deze belangstel ling tegemoet probeert te komen door het organiseren van een balletfestival. Een groot probleem daarbij is dat het aanloa van reizende dansgroepen erg klein is en de aan dat reizen verbonden kosten erg hoog zijn. Het is dan ook bijna onmogelijk met een tamelijk klein budget toch een serie interessante dans avonden te organiseren en we moeten bewondering hebben voor een theater als het HOT, dat ze dit toch blijven kunnen altijd verras- Ortrun Wenkel (l.) en Annete Parker in „Orfeo ed Euridice”. (Foto Jaap Pieper). van alle pracht en praal; hij streefde in de eerste plaats naar eenvoud. Alles moet van binnenuit komen - Gluck is geen Verdi - „uitpakken” is er niet bij. Het leek gisteravond of de tekortkomin gen van de eerste solisten oversloeg op de hele voorstelling, want ook Barbara Hendricks (Amor), die de vorige keer opmei door haar sprankelende voor dracht, bleef nu beneden haar kunnen. Zelfs het Residentie Orkest bleek niet in staat ons uit deze malaise te redden. Dirigent Hans Vonk deed beleefd zijn pli'ht en daar bleef het bij. J. H. MOOLENIJZER. tiek? Nou, wat is dan wel antiek? In de 16de en 17de eeuw maakte men veel Etruskische, Egyptische, Romeinse en Griekse motieven na. Dat was toen mo dern en toch antiek. In de 18de en 19de eeuw maakte men kabinetten van ma honie en versierde ze op antieke wijze. Twee stijlen door elkaar dus. Generali serend zeggen we: alles voor 1840 is an tiek. Het vroege Biedermeier, dat is an tiek. Niet alle neo-stijlen, die erna zijn gekomen”. Hij noemt de kans dat hij op zijn spreekuur werkelijk waardevol antiek krijgt zeer klein. „Naarmate je je service uitbreidt, zoals nu met dit spreekuur, komen meer mensen naar je toe en is de kans wat groter dat je iets heel moois te zien krijgt. Soms maken minder bona fide mensen misbruik van de gelegen heid om een oordeel te halen. Maar dat heb je vul genoeg door. Wat ik ook veel krijg: mensen die een raad willen heb ben over hoe ze hun oude spulletjes moeten verkopen, zonder het idee over te houden dat ze het onder de waarde hebben moeten wegdoen. Ik adviseer al tijd naar een veiling te gaan. Dat is de zekerste methode”. DEN HAAG (ANP). Het nummer Paloma Blanca van de Zaanse popgroep George Baker Selection is een hit in de Verenigde Staten: het staat deze week voor het eerst bij de honderd bestver kochte platen. Het Amerikaanse vakblad voor de muziekindustrie Billboard zette Paloma Blanca op nummer 96. „Sommige mensen zien het museum met dit spreekuur als de uitgelezen kans om buiten de antiekmakelaars of handel om aan een financiële waardebepaling te komen. Ik zit hier niet als taxateur het brood uit de mond van de beroeps taxateurs te stoten, ik zit hier als ambte naar een objectief en onbevooroordeeld stuk voorlichting te geven”. organisatie heeft gewijd aan de medede lingen van staatssecretaris van Hulten ten overstaan van de bijzondere com missie voor het massamediabeleid uit de Tweede Kamer. De inhoud van de bro chure is in verkorte vorm ook ter ken nis gebracht van Tweede-Kamervoorzit- ter Vondeling. Het verschijnsel van de overspraak is volgens dr. Dake een pseudo-technisch conflict, waarover beide partijen van mening verschillen en waarbij elk aan haar standpunt blijft vasthouden. Zoals gemeld staat staatssecretaris van Hulten het VHF-UHF systeem voor en reeds in het verleden hebben de degens van de bewindsman en Deltakabel el kaar gekruist. iets vertellen. Hij is echter toch eerlijk. Heel diplomatiek zegt hij „een typerend snakerijtje". Bij een andere klant roept hij „Dat is nou gezellig ouderwets”. Of: „Huisvlijt zoals je het nu nog maar zel den tegenkomt”. Er komt een mevrouw met een speel- goedpoppetje uit het begin van de eeuw- Bangert komt via het poppetje op lemen muren, de bouwstijl van Amsterdam be gin deze eeuw, een loshoes in Twente, het conserveren van graan, en het on derheien van woningen. Een spraakwa terval eerste klasse. Als de vrouw weg is, geeft hij aan welk publiek van het spreekuur ge bruik maakt. Veel jongetjes van 913 jaar die in de grond hebben gewroet en met oude tegels, pijpepoppen en aarde werk komenveel middelbare mensen die vazen, schilderijtjes, oude boeken, bron zen, zilveren en koperen gebruiksvoor werpen voorleggen. Omdat hij vaak een aanduiding moet geven, stelt hij een diagnose-met-een-slag-om-de-arm, en verwijst vervolgens als antiek-arts naar de specialist door. Het penningkabinet, het pijpenmuseum, het scheepvaartmu seum ondermeer. Bangert: .-De vraag is soms: is dat an- voor een belangrijk deel laten verdwijnen. Italiaan hoe verder men naar het zuiden komt, des te meer een sterke tendens naar een biseksuele instelling, die o.a. gevoed wordt door de schaarsheid aan willige vrouwen, die immers in het overgrote deel van de gevallen geacht worden als maagd het huwelijk in te gaan. Dit taboe tot het verbreken van de maagdelijkheid leidt vele malen tot het doorbreken van dat andere taboe: de homoseksualiteit. Maar in het land Italië, waar het bewaren van de „bel la figura”, het maken van een goede indruk naar buiten, een regel boven alle andere is, daar wordt die homo seksuele handefling wel gepleegd maar nooit besproken, zeker niet in kennissenkring. Drie weken van onafgebroken pu- blikaties over de moordpartij op het strand bij Ostia, gesprekken met vele van de talloze personen die Pasolini kenden in het Romeinse volksleven en in theaterkringen, stormen van protest ten slotte tegen de onbe schermdheid van homoseksuelen op hun jachtpartijen in het parkje voor Stazione Termini, dat alles heeft de Italianen de ogen geopend voor een vorm van leven en denken waarmee de Romein althans bewust niets te maken wil hebben. De man, de vrouw en Bangert buigen zich nogmaals over het paneeltje. Ieder een kijkt nu met andere ogen dan een kwartier geleden. De vrouw tovert uit een ander plastic tasje een kannetje in de vorm van een man die een glas voor zjjn omvangrijke buik houdt. Zonder moeite volgt er weer een verhaal van Bangert. Niet alleen over de mogelijke waarde, maar ook over het gebruik, over de wijze van schilderen, over de manier waarop dit soort potjes werden gebak ken. „Een zwelgertje voor likeur. Frans, ongeveer 1850, een typerend snakerijtje”, is de eindconclusie van Bangert. De ech telieden vertrekken met open mond. Dat hun spulletjes zou oud waren! En dat die man er zoveel van af wist! V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 15