The Pretty Things voldoen aan veler verwachting superieur orgelplaten Radu Lupu poëtisch pianist in Mozart VAN NIEL Droom en ideaal van Imre Balint Breedsprakige symfonie van Prokofjew klassieke platen GOUDEN HORLOGES barokmuziek gewijde muziek MfflfiffilBltel platen ■.-.iWfflö® i Oude rock-rotten vegen vloer Technisch aan met jonge popgarde Barney Kessel: Ki e'^ f a HA Met Nederlands Kamerorkest Fausto Pirandello overleden Paul Simon geeft in Amsterdam concert I IJ f t H IK m *4*1 A L ■f ML 9 KUNST 1 975 DECEMBER 1 MAANDAG HORLOGERIE Voncertgebouworkest Lies Bossinade Sint in de Bleeker Victor Linford Beeld schrift en veel meer, heel bijzondere platen voor liefhebbers in de uitgebreide collectie klassieke grammofoonplaten bij r goldschmedini i x a 1 K ai 2 IV I jfey «I t ADVERTENTIE) JOHN OOMKES Parachute (ADVERTENTIE) Wij adviseren u gaarne geleden 'L. door Hein Steehouwer de van The Phetty Things in de formatie zoals ze zaterdagavond in Paradiso in Amsterdam optraden. GR HOUTSTRAAT 86 HAARLEM TEL 31 29 34 Speciaalzaak sinds 1883 gels-dixielandorkest dat zijn vrouweljjke saxofonist wegens een ongeluk had moe ten thuislaten. Geen onverdienstelijke band die echter overbekend werk bracht (veel nummers van Armstrong en ever greens met een country and western tint;,?) en solistisch over te weinig op vallende kwaliteiten beschikt. Muskrat Ramble, It’s a sin to tell a lie, China town boy en Wild man blues lieten wel goede collectieven horen. Haarlem, Grote Markt 8, Tel. 023 324880 Paul Koning toont een serie knap pe etsen met stranden van Terschel ling als onderwerp in een naturalisti sche stijl, evenals interieurs uit zijn huis met telkens een cello als „hoofd persoon”. Een serie kleine etsjes to nen onderdelen van een cello van dichtbij gezien, waardoor ze een zelf standig karakter krijgen. eenheid wil zien. Hij past met dit streven uitstekend en op een heel hoog niveau tussen de Nederlandse Meta-realisten. C J ZAANDAM Barney Kessel, den noopt het zelfs tot een korte discus sie in de kleedkamer. Stelt het jullie niet teleur dat het publiek voornamelijk op het oude werk, de pure Rock Roll enthousiast lijkt te reageren? Povey: ,jje moet, niet vergeten dat we nu nog een naam hebben die sterk aan vroeger appelleert, zodanig dat iedereen ons nu nog het oude etiket opplakt. Veel mensen zien ons nu andere songs bren gen. Zodra ze daar mee bekend zijn, roepen ze daar om”. May: „Bovendien vind ik het niet erg om de mensen met Roc?. Roll naar huis te sturen. Het is hét geijkte uitsmijtwerk”. Amsterdams Concertgebouw het slot van een bijzonder geslaagd, veelzijdig con cert van het Nederlands Kamerorkest onder leiding van David Zinman. Van Kees Verkade zijn er litho’s, typische „beeldhouwerstekeningen” waarnaar ook beeldjes zijn ontstaan en die de constructie ervan weerge ven. Heel interessant. Kiek Blom hééft hier kleine olie- verfjes hangen, miniaturen op paneel, die ze kiekonen noemt. Het zijn naaktj es in een min of meer mythi sche sfeer, bijvoorbeeld Leda en de zwaan. Het is poëtisch werk met een licht-humoristische inslag. Moona van Vlijmen toont hier haar sieraden, onder meer vernuftige „tweelingringen” die bijzonder goed van vorm zijn. Els Proost completeert de expositie met droogboeketten. ROME (UPI). Fausto Pirandello, zoon van de Italiaanse auteur en Nobel prijswinnaar Luigi Pirandello, is zondag op 76,-jarige leeftij aan een longziekte in Rome overleden. Fausto. Pirandello was een kunstschilder van naam. In zijn werk als schilder ging Piran dello terug naar de achttiende eeuw, het impressionisme en het symbolisme als de wortels van hét moderne denken. Hij volgde de meesters van het futurisme en de abstractie. genomen en sommige tinten lijken te irriteren. Hij heeft zich gehouden aan de fantastische landschappen, die met de natuur weinig op een directe wijze te maken schijnen te hebben, wel indirect. Wonderlijke formaties van steen, vegetatie, paddestoelachtige vormen, navelstrengen, vruchtbegin sels vormen een soort decors in glans, waartussen enkele doorzichtige figu ren of gezichten verdwaald schijnen te zijn. De voorgrond is dan vaak sterk gestructureerd en gedetailleerd (19,T> en Freedom Madness (begin 1973), is eveneens van een sterk gehalte. Het valt helaas weer niet op en de groep lijkt haar einde nabij. E onedelmoedig aanbed van het nieuwe Led Zeppelin- labei Swan Song weet dat juist op tijd te verhinderen. Het management pakt de zaak met kracht aan. The Pretties krij gen bij de opnamen van het zomerse Silk Torpedo,-album (1974) hun huidige samenstelling: May natuurlijk als zan ger John Povey electrische piano. Skip Alan drums, Peter Tolson leadgitaar, Jack Green bas en Gordon Edwards piano en gitaar. De muzikale variaties zijn in elk geval legio en dat niet alleen vocaal. Om de buitenwereld duidelijk te ma ken dat de nieuwe formatie nogal wat mogelijkheden in zich bergt, zet men voor The Pretty Things een grote Ame rikaanse tournee op, als supporting act voor Led Zeppelin. Het auto-ongeluk van Zeppelin’s leadzanger Robert Plant ■(begin dit jaar) verhindert dat. In de zo ontstane wachttijd besluit men de twee de elpee (van de huidige formatie na tuurlijk) op té nemen. Nederland wordt vervolgens de wereldpremière van Sava ge Eye gegund. Hei: mag dan ook .geen verwondering wekken dat de vernieuwde Pretties- show hoofdzakelijk is opgebouwd rond het vrij onbekende materiaal van Silk Torpedo en Savage Eye. In Paradiso is hun opener dan ook het titelnummer van Silk Torpedo met een piano-intro van Edwards. Het wordt allemaal zeer strak en met een gevoelsmatige routine gebracht. Iets wat veel jonge professio nele groepen heden ten dage ontberen. Nummertje 2 is de combinatie Dream Joey, waarin getoond wordt dat The Pretty Things niet terugschrikken voor het moeilijke van-hard-naar-zacht-gaan. Schitterend gewoon (het is me nog steeds een raadsel waarom dit nummer indertijd geen knaller van een hit ge worden is). Na de van Freedom Madness afkomstige rocker Havanna Bound het jasje van May gaat er bij uit is de beurt aan het meest recente materi aal. In volgorde van afwerken zijn dat het snelle, van toffe climaxloopjes voor ziene Remember that Boy waarin Tolson laat zien hoe snel hij zijn Fender verwisselen kan voor een Rickenbacker. Alles klinkt wondermooi gearrangeerd. De e.jhte stemming "bij het publiek komt er helaas pas bij de rockers Come Home Mama en het prachtig pa ranoïde It isn’t Rock Roll. In de toegift volgen dan Route ’66 en de geestdriftig begroete ouwe gouwe Rosa lyn, een spetterend antiekertje wat niet moet hebben nagelaten menigeen over de ontwikkeling van het popgebeuren aan het denken te zetten. Na het optre- mo- menteel op tournee door ons land, was zaterdagavond te gast op het door Jazz Ine. georganiseerde „Jazz-reunion” festi val dat plaats had in de Zaandamse Speeldoos. Een zaal die over een uitste kende akoestiek beschikt en waar de „huiskamer-jazz’’ van Kessel bij een aanduchtig gehoor op een meer dan goede ontvangst kan rekenen. Aan al deze voorwaarden werd op deze avond voldaan, zodat van een uitermate ge slaagd jazzfestijn kan worden gesproken. De Amerikaanse gitarist Barney Kessel steunt in zijn stijl op een uit de bop- penode daterende traditie, waarvoor wat betreft zijn kwaliteit de grondslag reeds in de jaren ’50 werd gelegd. Hij stond in die tjd vrij sterk onder invloed van Charlie Christian - was evenals zijn leermeester een der eersten die op een. elektrisch versterkt instrument speelde - en verwerkte bepaalde nouveautés die hij bij saxofonist Charlie Parker hoorde, in z'jn gitaarspel. invloeden zijn er altijd in het spel van Kessel gebleven, maar de sfeer die het geheel uitademt heeft een geheel eigen karakteristiek. Hij mist de behoef te om via de swing contact met het publiek te krijgen, is eerder introvert geriv ht en met zichzelf bezig dan met het ophouwen van een communicatie die zij i hele wezen bloot zou leggen. Kessel wekt soms de indruk iets van zichzelf achter te houden, maar kan dan plots daarop weer in een zeer extravert num mer vervallen zodat de verwarring groot is. De muziek die binnen dat spannings veld wordt gecreëerd is overigens van een zeer grote klasse. Misgrepen permitteert hij zich nauwelijks, volmaaktheid schijnt het doel te zijn waarnaar Barney Kessel streeft. In dat verband lijkt hij ook van zijn begeleiders veel te ver wachten. Kessels begeleiders hadden ditmaal dezelfde technische superioriteit, hetgeen je ook mag verwachten van namen als Wim Essed (op een nieuwe „slankgespierde” en elektrisch versterkte staande bas) en slagwerker Peter Yprna. Beiden gaven Kessel de ruimte die hij met zijn verstilde spel juist zo nodig heelt. Halverwege het optreoen - dat voor een talrijk publiek plaatsgreep - werd het swingelement ingebracht door accordeonist Art van Damme. Nummer als You stepped out of my dream en Misty lieten behoorlijk vlot spel hqren, maar maakten toch wel duidelijk dat de accordeon als dialoog en improvisatie instrument grote beperkingen heeft. Het voorprogramma werd verzorgd door de Rod Hason Jazzband, een En- AMSTERDAM. Maar liefst een kleine duizend mensen vonden afgelopen zaterdagavond The Pretty Things nog steeds een groep die het waard is te wordt n bekeken. In het Amsterdamse Paradiso klopten de hartjes tenminste* vol verwachting. Een kort uittreksel uit de poparchieven leert dat „The Pretties” één van de eerste vunzige groepen uit het beattijdperk was, agressief en zonder compromissen; zo rond 1964 nog beruch ter dan de Rolling Stones. De Henk van der Meydens van die dagen schreven hun kolommen vol, joegen de ouders de stuipen op het lijf met koppen als: „Zou U Uw dochter met een Pretty Thing laten trouwen?” of „Zelfs een Pretty Thing wast zijn haar!’’ Anno 1975 is er echter het een en ander veranderd. De succesrijke jaren zijn spoedig voorbij, ondanks grote hits als Rosalyn, Roadrunner en Mama: Keep Your Big Mouth Shut. De historische bezetting, die uit Viv Prince, ex-stone Mick Taylor, John Slack en Brian Pundleton bestaat, brokkelt steeds verder af. Alleen lead zanger Phil May blijft: „Ik doe dit met hart, en ziel. In de muziek blijven bete kent creatief blijven. It’s just fun”. Het geluid van de Pretties verandert ingrij pend. In plaats van de harde, droge, haast ongecoördineerde ritmiek komt er ruimte voor een melodieuzer geheel met fraaie meerstemmige zangharmonieën en een afwisselender instrumentarium. May componeert in 1967 lang voordat een ander op het idee komt een rockope- ra. S. F. Sorrow inspireert Pete Towns end tot zijn Tommy, maar wordt slechts door een klein publiek op zijn juiste waarde geschat. H<t andere elpeewerk. Het is een symfonie van krachtige allure, die een zekere overmoed uit straalt, een muzikantesk pleiziér, dat zich naar de oppervlakte dringt in een schittering van klank. Grote diepgang heeft het niet en bet vormt dan ook een op /allend contrast met het lieflijk Pia noconcert K.V. 414 in A, dat op dezelfde avond voor de pauze gespeeld werd door de Roemeense solist Radu Lupu. Hier weet Mozart vanuit een veel diepere gedachtenwereld schoonheid te puren uit innigheid en eenvoud. In deze geest heeft Radu Lupu het gespeeld in opval lende kwaliteiten van distinctie, innig heid en dichterlijke muzikaliteit. Hij legt in zijn toucher een allerfijnst gevoel voor klanknuances en maakt daarmee het stramien van thema’s en omspelin gen ragfijn en doorzichtig. Een begena digd artiest aan de vleugel die in Zin man een gelijkwaardig partner vond als dirigent. Zinman voerde zijn orkest naar een droomvertolking, zo zangrijk, won derlijk ontspannen en van bloeiend mu siceren vervuld, als men het Nederlands Kamerorkest alleen op zijn allerbeste momenten hbort spelen. Deze twee Mozarten kregen als inter mezzo een werkje van de Amerikaanse avantgardist Charles Ives, getiteld: „A set <f piedbs for theatre or chamber orchestra”. Zijn vernieuwingsdrang leeft zich hierin meer uit in de vorm dan in de toonmaterie en alleen het derde deel bracht een zekere spanning teweeg van het nieuwe. Een veel sterkere indruk van inventi viteit en modern muzikale intelligentie maakte Cyclofonie nr. 8 van Hans Kox, waarmee het concert begon. Cyclofonie betekent letterlijk: kringloop van het geluid. Het is zesdelig en laat met de klassieke vorm ook de klassieke aandui dingen los. Vijf delen geeft hij alleen aan in metronoomcijfers en slechts het laatste deel sluit niet zonder reden met de betiteling: Adagio. Het begin kondigt zich pril en spits aan in een ijle instru mentatie van kort flitsende ^klanken. Melodische aanzetten, ritmische prikkels, gedurfde klankmengingen tekenen de atmosfeer van deze beknopte cyclus, waarin de wetten van de muzikale zwaartekracht als het ware opgeheven zijn. Als modern componist past Kox ook het element van de vrije improvisa tie toe, in het 5e deel. Dan brandt er natuurlijk wel het een en ander in dit geslaagd experiment los, maar daarna breekt de klassieke harmonie met name in net 6e deel, het Adagio als rustgevend element door, waarmee de muzikale kringloop zich sluit. Een alleszins ge slaagde, geavanceerde opmaat in voortreffelijk gepreciseerde lezing Zinman en zijn musici. TOON VRANKEN IN DE ATELIER-GALERIE van Willem Snitker, de Bleeker genoemd omdat ze aan de Bleekersvaartweg in Heemstede is te vinden is tot en met woensdag 3 december van tien tot tien uur een kleine tentoonstelling, „Sint in de Bleeker”. De bedoeling is duidelijk: niet te dure kunst en toch de moeite waard. AMSTERDAM. De Amerikaanse zanger en gitarist Paul Simon, voorheen van het duo Simon en Garfunkel, geeft vier concerten in Europa, waarvan een op 6 december in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij neemt een gevolg mee waarin o.a. is opgenomen: Toots Thiele- mans. AMSTERDAM. Ook al componeer de Prokofjew zijn Derde Symfonie in zijn Parijse tijd, in 1928, het werk is wel zo on-Frans dat het onmogelijk te com bineren is met de muziekcultures van Ravel en Debussy. Dit bleek op het concert van vrijdagavond in het Am sterdams Concertgebouw door het Con certgebouworkest onder leiding van Kondrasjin. Het concert gegeven vóór het Amster dams Theatercentrum en zondagmiddag in de serie Z van de abonnementscon certen viel in deze combinatie onherroe pelijk uit in het nadeel van Prokofjew. Groter contrast tussen de Franse dis tinctie voor de pauze en de overdadige luidruchtige muziektaal van Prokofjew daarna, is nauwelijks denkbaar. Voor de pauze ,-Valses nobles et sentimentales” van Ravel, subliem van instrumentatie, gegraveerd in een heldere tekening die de reliëfs verscherpt en het kleurpalet betoverend doet oplichten, gevolgd door „Iberia” van Debussy, schitterende Spaanse impressie, als spel van verbeel ding geboren uit pure intuïtie. Debussy is namelijk nooit, in Spanje geweest en heeft desondanks de sfeer in „Les par fums de la nuit” en „Le matin d’un jour de fête” in een bedwelmend Spaans idioom getroffen. Een onvergetelijk gebeuren, deze wer ken nu eens te horen onder signatuur van Kirill Kondrasjin. De grandeur van zijn directie, de nauwelijks te evenaren bewustheid van overdracht, gepuurd uit de balans tussen partituurkunde en ge niaal muzikaal inlevingsvermogen, op de superieure kwaliteiten van het Concert gebouworkest voerden tot adembenemend genieten in deze voorname wereld van klankcultures. Ook na de pauze bewees Kondrasjin zijn superioriteit als dirigent, mogelijk met nog meer geconcentreerde energie toegepast, maar helaas met veel minder succes, op de ruim een half uur durende 3e Symfonie van Prokofjew. Het bete kende een al te zware gang voor uitvoe renden en toehoorders door deze gedron gen materie. Het Concertgebouworkest bracht deze symfonie onder Kondrasjin in première en als zodanig kreeg zij voor Amsterdam de beste lezing die men zich denken kan. Niettemin werkte deze symfonie in haar breedsprakige, romanti serende overdaad, ontsierd door loze theatrale effecten als een anti-climax na de daarvoor genoten delicatesse uit de Franse muzieksferen. TOON VRANKEN VICTOR LINFORD is als Meta realist natuurlijk een uitstekende partner. Hij is niet veel gewijzigd, heeft wel meer gloed in zijn, kleuren gebracht, zowel diepere als lichtere tonen, waardoor contrasten zijn toe- Willem Snitker toont zelf litho’s en etsen, alle aan het paard als verschij ning gewijd, een onderwerp waaraan hij zijn hart heeft verpand en dat hij eindeloos varieert met alle stijlmoge lijkheden waarover hij beschikt. En dat zijn er veel. Er zijn heel mooie prenten bij. Jan Willem Post exposeert etsen, ook sterk gevarieerd van opzet vanaf realistisch tot aan bijna abstracte ex pressies. Hij ontwikkelt zich goed. NA IN HET VOORJAAR hier te hebben geëxposeerd is de nu ruim een jaar in ons land verblijvende Hongaarse schilder Imre Balint weer tot 29 december terug in Galerie Eijlders. Zijn werk hangt hier in Zandvoort naast dat van Victor Lin ford, een der meest vertrouwde gas ten Van Eijlders. Imre Balint schildert zéér pracht- lievend vanaf een rijk getint palet zijn dromen en idealen op een barok ke manier, wellicht een herinnering aan zijn Midden-Europese jeugdjaren. Al zijn werk bevat symbolen, ver werkt in een techniek die voor een deel aan het Surrealisme herinnert, evenzeer echter aan voorgaande perio den als het Neo-classicisme en het Maniërisme, echter altijd in een mo-1 dern schema verwerkt. Hij is dus een typische eclecticus verzamelaar van stijlen die overal iets vandaan haalt, maar toegespitst op een abso luut eigen en zeer herkenbare manier van werken. Was er de vorige keer nogal wat agressiviteit in zijn voorstellingswe reld op te merken hij is in 1956 als kind uit het brandende Boedapest gevlucht nu ademt zijn werk veel meer vrede. Hij kent maatschappij kritiek, maar die is niet zo sterk politiek gericht. Veel meer interes seert hem nu de instandhouding van het natuurlijk milieu en hij uit dat door fantastische landschappen te schilderen. In een ervan troont „Moe der aarde” alsof ze de natuur wil behoeden voor aantasting door de mens. Een ander schilderij heet „Adam en Eva” en het heeft dezelfde bedoeling. Imre Balint is in hoge mate iemand geworden die de tegenstellingen wil verzoenen, harmonie tussen de polari teiten wil uitdragen en'- als achter grond van alles een mystiek beleefde „Moeder Aarde” van Imre Balint. AMSTERDAM. Hoe knap Mozart was in het componeren, bewijst het ontstaan van de Linzer Symphonie. Hij schreef deze op doorreis van Salzburg naar Wenen, in Linz voor zijn gastheer Graai Thun waar hij een concert moest geven, in de tijd van vijf dagen. Mozart verduidelijkt dit met de volgende woor den: weil ich keine Simphonie bey mir habe, so schreibe ich über Hals und Kopf an einer neuen’’. Deze in haast geschreven nieuwe symfonie m C. K.V. 425 vormde zaterdagavond in het EEN WELDOENDE aanvulling van de collectie fantastische schilderijen levert Lies Bossinade, hier in Eijlders voor de tweede keer. Omdat ik haar heksjes, gekke beesten en andere hu moristische vondsten kort geleden reeds besprak laat ik het nu bij deze korte vermelding. tegen vervloeiende achtergronden naar de diepte toe. Zijn fantastische en boeiende kleurgebruik onder streept daarbij het perspectief, een winstpunt bij vroeger vergeleken, toen hij nogal eens vlak en meer decoratief werkte. I 1 1 i iRfii

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 9