Natuur en verbeelding bij Jongmans Russische muziek van Concertgebouworkest I Boeiende en gevarieerde keuze uit collectie H. van Leeuwen Recordprijs voor La utree rt Balletpedagoge debuteert met Katja TO BED OR NOT TO BED dichtbundel wineen Kips’ leverworst! i Courvoisier. Zéér franse cognac. A jzJI kb Ml Èsll f I van duivenboden meubelshow - sleepinghouse Ged. Oude Gracht 88-90-92, - .- X-U i John Lill: groot pianomeester Turken willen meer o In prentenkabinet van Rijksmuseum Rudi Jacobs schreef Verbondenheid” 1 schrift Lekkere drop van Langenberg Buning-Brongersprijs voor Chris de Bueger 1 zendtijd van NOS b" O Beeldenexpositie in Wageningen iiilii Vijfde deelnemer voor songfestival gezocht 11 DONDERDAG 4 DECEMBER 1975 KUNST hi w mol Lou Dobbelman I K A (16 variëteiten!) zilveruitjes tomaten ketchup schijf Kips •d f E: i I 'e t1 ,!HIBIB Met Kips kun je feestelijke dingen doen. Een voorbeeld: r F V F w „DE STOETERIJ FVAN DE UILENBOOM” - i J. -■ TOON VRANKEN. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 1 vruchten en op (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) ixniix.vriox i ii. ,m< im:r vax siiiAi itF.cin i:x <rimixoi.o«;ii: Bij „Rue de Gros Horloge’’ in Rouaan, ge tekend door Wijnand Nuyen. door Hein Steehouwer uitstekend koppen te kunnen tekenen, ook weer in een karakteristiek hand schrift, dat de geboren tekenaar ver raadt. AMSTERDAM (ANP). De Titia Bu ning-Brongersprijs 1975 is door het be stuur van de stichting toegekend aan de Amsterdamse kunstenaar Chris de Bue ger (27). De prijs bedraagt 2500. De stichting heeft ten doel de nalaten schap van de schilder Johan Buning te beheren en uit de inkomsten het werk van jonge schilders te bevorderen. r in ons vernieuwde sleepinghouse waar vele nieuwe slaapkamer ideeën u nog even wakker houden Haarlem, tel. (023)-313840 (4 lijnen) Ook dan alleen maar het weergeven van enkele partijen, waarin er één bijvoorbeeld kan dommeren als blik vanger. Tevens blijkt Jongmans hier UTRECHT (ANP). De Turkse ge meenschap in Utrecht heeft zich schrif telijk tot de NOS gewend met het ver zoek of de Turken tijdens het speciale wekelijkse tv-programma voor Turken op zondag de beschikking kunnen krij gen over wat meer zendtijd. De duur van het huidige programma (vijf minuten) is te kort om voldoende, duidelijke informatie te geven, aldus de Turken in hun brief waaronder 200 landgenoten hun handtekening hebben gezet. AB JONGMANS uit IJmuiden is een begaafd schilder, tevens leraar, aanvankelijk aan de Rietveldacade mie in Amsterdam, later aan die in Tilburg. Daartussen door is hij een geboren reiziger, die niet alleen werkte in Zuid-Amerika en ereburger van Rio de Janeiro werd, maar ook leraar aan de Academie in Paramari bo. De achtergrond van een en ander is ondermeer dat hij zich tijdens zijn opleiding tot leraar M.O. in Amster dam specialiseerde in de kunstge schiedenis van de Inca’s. cialistisch, hetzij tijdvak omvatten, hetzij een onderwerp. En dan komt een verzamelaar een be reikbaar stuk tegen dat wellicht niet helemaal in zijn collectie past en dat hem toch bijzonder boeit. „Boomverbeeldingen” van Ab Jongmans, schilderijen die ook als kamerscherm dienst kunnen doen. VS Verzamelen is een hartstocht, veel meer dan zo maar een hobby. Iedere verzamelaar weet, dat compleetheid zel den of nooit kan worden bereikt. De meeste verzamelingen zijn dan ook spe- WAGENINGEN (ANP). Volgend jaar hoopt de Wageningse projectgroep „De Wereld” in samenwerking met de Nederlandse Kring van Beeldhouwers in Amsterdam een beeldententoonstelling te organiseren in het Belmonte-Arbore- tum in Wageningen. Aanleiding voor de organisatie van deze beeldenmanifestatie is de viering van „Honderd jaar land bouw onderwijs”. De Landbouwhoge school heeft inmiddels zijn instemming met dit initiatief getoond door het park ter beschikking te stellen en bovendien 15.000 subsidie. Aan de gemeente Wa geningen, de provincie Gelderland, CRM en het Anjerfonds is subsidie gevraagd voor in totaal f 65.000. De Nederlandse Kring zal een groot aantal kunstenaars uitnodigen voor deel neming aan deze tentoonstelling. Ge dacht wordt aan de expositie van veertig beelden, zo bericht de projectgroep. AMSTERDAM. De „Verzameling H. van Leeuwen” bestaat uit een zeer om vangrijke collectie tekeningen die in de loop der jaren ook zeer belangrijk is geworden. Het is een echte liefhebbers- collectie van een kenner en fijnproever. Delen uit die collectie zijn al meermalen geëxposeerd geweest, want hij laat an deren graag mee genieten. Tot en met 1 februari is een keuze uit de collectie te zien in het prentenkabinet van het Rijksmuseum in Amsterdam. Die keuze wordt uitstekend begeleid door een cata logus, samengesteld door mejuffrouw L- C. J. Frerichs en drs. P. Schatborn. Het is een boeiende keuze, bestaande uit 155 tekeningen. Hij heeft uiteraard overal exposi ties gehad, maar als IJmuidenaar vroeger in deze omgeving en na zijn terugkeer in ons land in 1973 weer opnieuw. Thans wordt zijn werk in Beverwijk op drie plaatsen tegelijk geëxposeerd, namelijk in het Stads kantoor, bij Stoutenbeek en in snack bar Van Etten. Ab Jongmans werkt graag groot. Hij kan al die ruimte dus wel aan en bovendien blijkt zijn werk veel aan dacht waar. In het Stadskantoor treft een aantal grote „boomverbeeldin- HILVERSUM. Van de Hilversumse balletpedagoge en choreografe Rudi Ja- cobs-Mees is woensdag de eerste gedich tenbundel verschenen. Oud-burgemeester J. J. G. Boot van Hilversum reikte haar in het Singermuseum te Laren het eer ste exemplaar uit dat de titel „Verbon denheid” heeft meegekregen. Rudi Jacobs-Mees wijdt zich al vele jaren aan de poëzie. Dat begon bij de geboorte van haar eerste zoon, jazz musicus Pim Jacobs, in wiens babyboek de eerste versregels van zijn moeder staan opgetekend. Sommige van haar gedichten gebruikte ze bij haar choreo grafische activiteiten, waarmee ze overi gens enkele jaren geleden vanwege haar leeftijd is gestopt. Sindsdien legt ze zich geheel toe op de dichtkunst. Van haar in de laatste twee jaar gemaakte verzen heeft uitgeverij Semper Agendo in Apeldoorn nu een bundel samengesteld. Op de omslag prijkt een beeldje, dat van Leila Jacobs, dochter van Rita Reys en Pim Jacobs, is ge maakt en dat volgens de uitgever tref fend het begrip „verbondenheid” (de titel van de gedichtenbundel) tot uitdrukking brengt. In de „Sunart-afdeling” van Stou tenbeek aan de Breestraat treffen vooral de majestueuze landschappen, soms een enorme wolkenlucht boven vlakland, soms een hooggebergte met pieken, maar ook andere landschap pen. Ook hier weer breed gesmeerde partijen en harmoniërende kleuren. Per schilderij blijft het palet meestal beperkt tot enige op elkaar afgestem de kleuren. Toch worden daarbinnen soms grote contrasten bereikt die de expressiviteit verhogen. De penseel voering is tevens een sterk hand schrift, soms bijna turbulent en we vinden dus weer expressie en decora- tiviteit gelukkig samengaan. Uit de pentekeningen, zowel bij Stoutenbeek als bij Van Etten blijkt de drang tot een voud, de bekende stelregel dus: tekenen is weglaten". Dat doet Ab Jongmans dan ook in dit werk. Soms is een tekening weer een takkenverzameling of een stronk en dan werkt zo’n blad uiteraard even non-figuratief als realistisch soms wordt er meer weergegeven, bijvoorbeeld een parklandschap. Maar HILVERSUM (ANP). Het Nationale Songfestival, voorronde voor het Eurovi- sie-Songfestival, wordt woensdag 18 fe bruari 1976 in het Nederlands Congres centrum in Den Haag gehouden. De werkgroep tv-amusement van de NOS heeft tot 5 januari de gelegenheid open gesteld voor hét inzenden van liedjes voor dit festival. Elke belangstellende kan meedoen. De werkgroep gaat samen met een jury. Vijf liedjes uitkiezen. Vijf solisten, duo’s of groepen zullen 18 februari ieder een liedje laten horen. Hiervoor zijn tot nu toe uitgekozen Sandra, Andres en Rosy, Bolland en Bolland en de groep Lucifer. De werkgroep zoekt nog een vijfde deelnemer. Uit de vijf liedjes wordt er een gekozen voor het Eurovi- Sie-Songfestival, dat de NOS moet orga niseren en dat op 3 april eveneens in het Haagse Congrescentrum wordt gehou den. dflffj,1 .‘I Jy insecten werden vroeger knap getekend, soms documentair voor boeken, vaak ook voor albums van verzamelaars. Hier zijn prachtige bladen te vinden met vruchten van Johannes Reekers (1790- 1858), met bloemen van Petronella van Woensel (1785-1839), evenals van Alida Withoos (1660-1715) en Pieter Withoos (1654-1693), die ook heel knap insecten tekende. De verzameling tekeningen van dit type is zo belangrijk, dat in het prentenkabinet een prieeltjè is gebouwd, waarin ze apart zijn ondergebracht. De verzameling Van Leeuwen groeide verder uit en aanvankelijk spaarzame oudere tekeningen gingen steeds belang- rijker worden door aanvullingen, te veel om op te noemen. Nu zijn hier bladen te vinden van Nicolaas Berchem (1620-1683), een „Venus en Adonis”; van Hendrick Goltzius (1558-1617) een hoog tepunt, namelijk „Diana en Callisto”, bladen van Govert Flinck, Breenbergh, Esaias van de Velde en vele anderen. In latere jaren is ook niet meer op onderwerp verzameld, wel op kwaliteit. Het is dus een boeiende verzameling geworden waarvan de mooiste tekenin gen nu hier worden getoond. Het bete kent een middag snuffelen en het doen van allerlei ontdekkingen. HEIN STEEHOUWER I In dit boek oa. Landru, I Bonnie en Clyde, TBR in I Nederland, Onthullingen I over ‘De grote tretnroof’. I Rijk geïllustreerd in kleur !<?•'- no.1 f13,50 f in iedere boekhandel gen”, soms als kamerschermen naast elkaar in panelen neergezet. Ze zijn ook uitstekend op die manier te ge bruiken en inderdaad zo geschilderd dat ze bij elkaar aanpassen. Die bo men zijn op een expressionistische wijze fragmentarisch geschilderd. Va ge vormen achter soms gedeelten van bomen zoals stronken en takken (bla deren vallen eigenlijk weg) suggereren iets van een landschap,maar meer ook niet. Eigenlijk maken ze een Japanse indruk op de manier van Zen-schilders, maar dan met Euro- pees-expressieve penseelstreek gedaan in groot gehouden vormen. Zoiets als „de adem van de Leegte” wordt voel baar achter de geschilderde boomtak ken en dat is dan die Oosterse ten dens. Als die adem er niet is, blijft toch de decorativiteit over die een kamerscherm kan typeren. gedurfd uitleeft in machtige klankim- pulsen. Een pianist dus die uitersten beheerst van subtiele klankverfijning en geladen sonoriteiten, waarin men de jonge meester herkent. Het samenspel met het Concertgebouworkest door Hai tink op zijn eigen delicate wijze geleid, bloeide op tot een element van weldadig musiceren, op basis van nobele klank- kwaliteit. Zo zal het de heer H. van Leeuwen ook wel zijn gegaan. Hij had aanvanke lijk twee specialismen. Het begon met het verzamelen van tekeningen uit de Haagse School. Hij was opgegroeid in een milieu dat de erfenis van deze richting in ere hield. Uit die school bezit hij onder veel en veel meer een prachti ge tekening van Wijnand Nuyen (1810- 1839), het hierbij gereproduceerde blad „Rue de Gros Horloge” te Rouaan en eveneens in het prentenkabinet getoonde tekeningen van de Weissenbruchs, vader en zoon. Die Haagse School krijgt iemand na tuurlijk nooit compleet, maar ze werd Van Leeuwen toch te eng. Uit vroegere scholen ging hij verzamelen en dan ook onderwerp. Bloemen, Een bediende toont een halfportret van Toulouse-Lautrec tijdens een veiling bij Sotheby in Londen. Het doek, door de Franse meester in 1889 gemaakt, bracht de recordprijs van 1,2 miljoen gulden op. „La fille a l’accroche-couer” zoals de titel luidt stelt een danseres voor in de Moulin de la Galette, een populaire amusementsgelegen- heid in het Parijs van Toulouse-Lautrec. Zelf een idee voor een smakelijk hapje,of snackje met Kips’ leverworst? Schrijf ’m op, stop ’m in een open enveloppe ZÓNDER postzegel en adresseer aan: Kips. antwoordnummer 8276 Amsterdam. Elk bruikbaar idee wordt met zo'n ouderwets lekkere Kips’ leverworst van 250 gram beloond. EE A AMSTERDAM De Rus Konrdrasjin heeft met het Concertgebouworkest zijn gasdirecties weer beëindigd en ons als laatste herinnering aan zijn land de Derde Symfonie van Prokofjew nagela ten. Woensdagavond op het Amsterdam se abonnementsconcert was Haitink weer present; vóór de pauze met een Russisch programma en na de pauze met „Daphnis et Chloé” van Ravel, dat dit seizoen al eerder werd uitgevoerd. In de muzikale sector is er een groei ende uitwisseling gaande met Rusland. Het Amsterdams Philharmonisch Orkest legde al enige jaren veel muzikale con tacten en op de VARA-Matinee was Tsjaikovski een jaar lang de hoofdfi guur. Het Concertgebouworkest volgt het spoor' en legde het accent in dit abonne- mentsprogramma op twee Russische werken: „Rapsodie op een thema van Paganini” van Rachmaninow en „Ouver ture tot de opera Chowansjtsjina” van Moessorgsky. Moessorgsky is de maker van veel onvoltooide manuscripten. Daar is deze Ouverture er één van. Rimsky-Korssakow heeft er aan gedokterd en onze landge noot Bastiaan Blomhert instrumenteerde het recentelijk voor orkest, zo dat het aïgestemd is op de originele pianoversie en op de orkest mogelijkheden waarover Moessorgsky in zijn tijd kon beschikken. Blomhert heeft dit met ere gedaan en maakte van de ouverture een welluiden de, transparante bewerking, waarin het melodische element bevredigend aan dacht krijgt, doorspeeld met enkele zwaardere accenten van beduidend slag werk en romantisch klokgelui. Het romantisch element speelde ook een belangrijke rol in Rachmaninow’s Rapsodie op een thema van Paganini voor piano en orkest. Het thema is ontleend aan een van Caprices voor viool. Dit wordt met veel fantasie geëx poseerd in meer dan 20 variaties maar dan zo volstrekt levendig en anders van aard gevarieerd, dat het luisteren een boeiend spel van herkenning en ont dekken werd. De solist John Lill, Engels pianist, winnaar van het Tsjaikowsky-concours in Moskou (1970), solist bij het Concertge bouworkest op een van de Prom-concer- ten in Engeland in 1973, kreeg en benut te in dit werk ruime kans om zijn veelzijdig kunnen te ontplooien. In dit klankdomein kon men hem ervaren als een pianist die het dichterlijk element benadert in een toucher van fluwelige glans maar zich ook fascinerend en dat ze een bepaald F Hoofdstraat 238, Santpoort 'Unieke gelegenheid voor recepties, diners, koude buffetten, fondue- en barbecue-parties. Uw gastheer Jan G. Westerhoven Telefoon 023-376741 aXP-.’ i' A ’i '4- Mm» 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 11