WIM KAN WIE DENK JE WEL DAT JE BENT! AMSTERDAM Vasary in viervoud Gijs Hendriks UIT. I ALLE L 1 NDE ®HI TONEEL MUZIEK 1 1 Zelfportret Picasso voor 1,6 miljoen bij Christie L. ONDERDAG 4 DECEMBER 1975 13 Muziek en Toneel y I T entoonstellingeh Bioscopen .jij ■KI JAC HEIJ'EF 19.15 (Marnixstr., Rob Fr uithof en Nettie Blanker in „Dodendans 2”, dit weekend in de Toneelschuur. •L."j 234561): -/MB t 230655) Op de WiWMilMlüHIRil 21.45 Saxofonist Gijs Hendriks i» Tamas Vasary dith van Wim KanDonderdag 11 december begint Wim Kan een serie voorstellingen van zijn show, met Ru van Veen piano en Corry Vonk als partner. Al zit er veel ouds in deze show, Kan speelt altijd in op de actualiteit. LONDEN (Reuter). Een zelfportret dat Pablo Picasso heeft geschilderd toen hij 19 jaar was, is dinsdag in Londen geveild voor 283.500 pond (ongeveer 1,6 mln). In nog geen twee minuten wissel de het werk op een veiling van Christie van eigenaar. In totaal werden 30 werken uit de verzameling van Jones geveild, die teza men 800.960 pond (ongeveer 4,4 mln) opbrachten. beh. Amster- I Jazzcafé. Het kwartet van de Haar lemse tenorsaxofonist Ruud Brink (met Arnold Klos, piano; Henk Scheffer, bas en Guus van, der Zanden, slagwerk) geett vanavond een optreden in politiek café De Geus, Kleine Houtstraat 40 in Haarlem. Zondagavond in dezelfde gele genheid een concert van het trio Bill Arensma, met Arensma op elektrische' gitaar, Peter Voogd bas en Tony Nahar, slagwerk.. Aan vang van beide optredens 21 30 uur.' violoncel van o.a. Frank. Keith Adrian, Wim Serlie en Peter Kramer (v.l.n.r.) in „Wie denk je wel dat je bent!”, donderdag in de Toneelschuur. «-^4, AMNESTIE. Zoals bekend wordt ge durende de maand december in Haarlem een actie gevoerd ten bate van politieke gevangenen of zij die vervolgd worden voor hun mening, waar ter wereld en onder welk systeem dan ook. De actie, gein: pil eerd door Haarlemse kunste naars en gesteund door Amnesty Inter national, wordt op verschillende niveaus Van de buurvrouwOp 8 decem ber is in de schouwburg een besloten voor de Bouwbond NVV Romeo en JuliaHet Stadstoneel Rotterdam speelt op 8 december in de Velsense stadsschouwburg „Romeo en i Julia” van Shakespeare. Het bekende drama is geregisseerd door René Lobo die een jongensachtige vaart voor ogen stond. Behalve veel materiaal van Amnesty International is op de Instuif ook' een dichtbundel aanwezig met de titel „Me ning als misdaad”. Verkrijgbaar is voorts het nieuwe nummer van „Zomaar wat verhalen en gedichten (van iedereen, voor iedereen)” dat ditmaal ondermeer veel nieuw werk van debutanten bevat. dering van de personages, beschreef in „Dodendans” het slechte huwelijk van een oudere zeekapitein en zijn vrouw. Je kunt er een voorloper in zien van een modern huwelijksdrama als „Wie is bang voor Virginia Woolf” van E. Albee. Weinig, bekend is dat Strindberg nog een deel schreef, waarin ook de tweede ge neratie een rol speelt. Ger' Thijs regis seerde dat stuk bij Theater. Bernard Dróóg en Anny de Lange spelen het echtpaar; Ton Kuyl is dé vijand van de zeekapitein. Hun dochter en resp/ zijn zoon zijn verliefd op elkaar, maar ko men tot de ontdekking dat ook hun leven net als dat van de ouders kommer en kwel zal worden. Deze rollen worden gespeeld door Rob Fruithof en Nettie Blanken. Het zelfportret was aangeboden door de erfgenamen van wijlen Fletcher Jo nes uit Los Angeles, de oprichter van de „Computer Sciences Corporation” die drie jaar geleden omkwam bij een vlieg tuigongeluk. De nieuwe eigenaar is een Franse particulier. onderdrukten. Tot de groep behoren de auteurs Ankie Peypers, Clara Eggink en Marie Sophie Nathusius; Gerrit Bor-' gers directeur van het Letterkundig museum in Den Haag; Gerrit Huizer, medewerker Derde Wereld Instituut en Winkler, Dirk Kroon en Jana Beranova. voorstelling voor de Bouwbond NW van „Het kind van de buurvrouw”, een lekker volksstuk door het Amsterdams Volkstoneel van Beppie Nooy jr. Hetty Blok,, Carry Tefsen, Cocki Boonstra en Jennifer Willems doen o.a. mee evenals Wim Wama. Hendriks. De verjaardag van de goed- heiligman heeft de Haarlemse Jazz Club ertoe genoopt om het gebruikelijke optreden op de vrijdagavond te ver plaatsen naar de zaterdag daarop. Gast in de Zanderzaal, Groot Heiligland 47 in Haarlem, is dan saxofonist Gijs Hen driks met zijn vaste kwartet, bestaande uit Henk Coolen (piano), Bert van Erk (bas en basgitaar) en Michael Baird (slagwerk). ,Gi-s Hendriks, wat moet je er meer van zeggen, dan dat hij voortdurend swingende, melodieuze en fijn klinkende jazz speelt? Hij laat in zijn spel zijn emoties volledig tot uiting kómen en spe nt zonder enig cdtnpromis te doen wat zijn gevoel hem ingeeft. In 1970 had Jones het werk voor 147.000 pond of bijna de helft volgens de huidige koers bij Christie gekocht. Hét zelfportret dat in 1901 voor het eerst werd ten toon gesteld, is in 1912 in het bezit gekomen van de Oostenrijkse schrij ver Hugo von Hofmannsthal, die het kocht van de' eerste opbrengst van de opera „Der Rosenkavalier” van Richard Strauss waarvoor hij het libretto had geschreven. i Privé voor tweePleunie Touw, Jeroen Krabbé, Edda Barends, Hein Boe- le en Suze Broks spelen zaterdagavond 6 december in de Haarlemse schouwburg weer „Privé voor twee” (Private lives) van Noël Coward. Een met smaak inge richte voorstelling onder regie van Adri- 'an Brine. Rijksmuseum (Stadhouderskade). Tot 25-1 „Anamorfosen”. Tot 1 febr. tekeningen uit de 17e tot de 18e eeuw. Geopend dag 10-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Rijksmuseum Vincent van Gogh: (Paulus Pot terstraat): Tot l-l-’76 Vincent van Gogh's collectie Engelse schilderijen, dag. geopend 10-17 uur, zon- en feestdag 13-17 uur. Stedelijk Museum (Paulus Potterstraat): T.e.m. 18 jan. tekeningen van Roland To- por. T.e.m. 14-12 „Shakers”, architectuur en gebruiksvoorwerpen. Geopend dag. 9,30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 ur. C' Kadeas. Maarten 'Vt'.se, vioc-I en Ben‘io Pierweijer piano vormen èen (ho mogeen) duo dat volgende week donder dag een concert komt verzorgen in zaal Kadens, Smedestraat in Haarlem. Ze zulle.-’ een aantrekkelijk programma uit voeren, bestaande uit sonates van W. A. Mozart en Brahms. Vijf melodies opus 35 ris van Prokofjev en Introduction et Rondo Canriccioso van Saint-Saëns. gegeven, dat ieder zich aan de regels moet houden. Voor ieder een aparte stropdas is daar het symbool van. Dan wordt een der jongens, min of meer de hoofdpersoon, verlokt door verschillende eigentijdse maatschappelijke stromingen, o.a. oosterse filosofie en een links radi calisme. Deze scène zou in een volgend stuk best uitgewerkt kunnen worden. De jongen komt er niet uit en zoekt heil bij zijn vrienden. Hij ontdekt dan zichzelf en zijn eigen kracht. Samen met zijn vrienden stapt hij op een boot om de zee der volwassenheid te bevaren. Tenminste dat is de strek ing van de laatste scène, maar ik kreeg de indruk dat dat groepje jongens en meisjes met die bobt weg vluchtten uit de situatie. Maar nien heeft me verteld dat de bedoeling van die boe scène heel goed uitpakt op de scholen waar men tot dusver gespeeld heeft. De voorstelling vormt een onder deel van een heel dagjè spel en discussie op de scholen. Eventuele onduidelijkhe den in het programma kunnen dan na der worden toegelicht en verklaard in een spel dat de scholieren zelf onderne men. gevoerd. Een daarvan valt binnen het kader van de maandelijkse literaire In stuit, maandag 8 december in De Waag, Darns.raat hoek Spaarne. De improvisaties van de groep hebben vele scènes opgeleverd. De dramaturg van de toneelgroep Centrum, Rob Schol ten, heeft geprobeerd in die veelheid een rode draad aan te brengen. Dat is hem aardig gelukt, Maar hij heeft er kennelijk Zijn handen zo aart vol gehad, d: het verstandelijke aspect er bij ingeschoten is. Een programma hoeft niet „bol te staan van theoretische analyses”, om toch te laten zien dat je in het leven in ons maatschappelijk systeem er met emotie alleen niet komt, ook al is die nog zo zuiver. De voorstelling ziet er erg sportief uit. De spelers komen op met volle plunje zakken die Ze aanvankelijk hardhandig in de vorm willen zetten die ouders van hun kinderen verlangen. In een „troon rede” van een der speelsters wordt aan- Wie denk je wel.Het groepje van toneelgroep Centrum, dat sinds een paar jaar programma’s voor het voortgezet onderwijs brengt, heeft dit seizoen een heel ander uitgangspunt genomen dan voorheen. Het programma dat men uit brengt heet „Wie denk je wel dat je bent”. Daarin gaat het om de emotionele reactie van scholieren op hun omgeving: ouders, leraren en maatschappelijke stromingen. Het geeft een nogal warrige vorm aan de gevoelsmatige drang van de puber om zich te ontworstelen aan alle invloeden van zijn of haar omge ving. Een belangrijke periode in iemands weg naar zelfstandigheid. Het Scholenprogramma van Centrum is begonnen met stukken te spelen die in de lijn lagen van de problemen van de scholier. Het waren bewerkingen van bestaande stukken. Vorig seizoen maakte men zelf een stuk, waarin geprobeerd werd aan te tonen hoe het «onderwijssys teem rechtstreeks verband houdt met de werksituatie in het latere leven. Het was kritisch en had een politiek karakter. De ervaringen met dat programma, dat als altijd werd gevolgd door een discussie en spellessen, hebben tot een .nieuw uitgangspunt geleid. Het Centrum-groen- je had intussen een heel andere samen stelling gekregen ook dat leverde nieuwe ideeën op. Het „doen van een keuze” staat in het nieuwe programma centraal. Het was gebleken dat dit onderwerp bij de leer lingen actueel is. Verder wilde men een programma maken datniet bol stond van theoretische analyses die gemakke lijke oplossingen suggereren en voorbij gaan aan problemen van het individu. De groep huurde Gerard Thoolen van het Werktheater in om de improvisaties te stimuleren, die tot het programma „Wie denk je wel dat je bent” hebben geleid. De aanpak van het Werktheater en de van ideeën overborrelende per soonlijkheid van Thoolen hebben tot een fris en verrassend resultaat geleid. De spelers hebben in zichzelf tekst en situa ties gevonden, die een aardig beeld ge ven van de verwarring waarin de scho lier zich bevindt en diens pogingen om enige helderheid in de chaos te schep pen. Thoolen en de spelers zijn ervan uitgegaan dat juist de hoogst persoonlij ke emotie de basis is waarop je je leven zal inrichten. Dat is waar, lijkt me. Maar het gevaar bestaat, dat je juist door die emotie - maatschappelijk gezien - een twijfelach tige, zelfs foute keuze maakt. Tenslotte moet je ook je hersens gebruiken om de informatie, waarmee je als scholier ovérstroomd wordt, te analyseren. Dit aspect is in „Wie denk je wel dat je bent” verwaarloosd. is thans stadsorganist Piet Kee aan de beurt om in het kader van de winterbespelingen een orgelconert te verozrgen op het Cavaillé-Coll orgel in het Concertgebouw in Haarlem. Volgen de week donderdag heeft dit concert plaats waaraan wordt meegewerkt door de blokfluitist Kees Boeke. Het concert wordt geopend met Oude Poolse dansen voor orgel van Lublin, gevolgd door werken van Van Eyck, Pachelbel, Tele- 19 en XJ, X- - 21.45 uur Orgelbespeling. Na Albert de Klerk Piet kader orgelconert Haa lem, waaraan wordt meegewerkt door Judith van Rhijn, sopraan; het duo Bouw Lemkes en Jeanne Vos, viool; Nell v Duin, viola da gamba en Anton de Beer, archifoon en clavecimbel (een ar- chifoon is een elektronisch, verplaats baar 3I-toons instrument). Op het programma staat de première van Three dreams songs van Joel Man- delbaum voor sopraan, twee violen en archifoon. Voorts wordt uitgevoerd de Speelmuziek van Anton de Beer voor twee violen en archifoon, alsmede een aantal oude cantates, gezongen door Ju- van Rhijn, met begeleiding twee violen, viola da gamba en clave cimbel. Alhambra 1 (Weteringschans, 233192): dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur Dokter Bulder zaait papavers. 14 j. Alhambra 2: dag. 14, 13 en 21.30 uur, zondag 13.30, 16, 19 en 21.30 uur The return of the pink panther. A.l. Bellevue Cinerama (Marnixstr., 234876): dag. 14 en 20 uur De Slag om de Pacific. 14 j. Calypso (Marnixstr., 66227). Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zaterd. en zondag 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur The gamblers. 18 j. Centraal (Nieuwendijk, 248933): dag. 11.15, 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45 uur, zondag vanaf 13 uur Een waterval van slipjes. 18 j. Cineac Damrak 1 (Damrak, 245648): dag. 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zondag vanaf 11.30 uur Goodbye Bruce Lee. 18 j. Cineac Damrak 2: donderd., vrijd., maand, en z ‘dinsd. 11.30, 13.45, 16, 19 en 21.30 uur, zaterd., zond, en woensd. alleen 19 en 21 uur Popo. 18 j. Cineac (Reg. Breestr., 243639): dag. 17.30, 19.30 an O1 on T~V 5 v.4-xr 1O ‘-J Hoewel ze nog tot de jonge musici woi len gerekend (Veeze werd in 1947 geboren. Pierweijer in 1948), kan van beiden het hoogste muzikale niveau worden verwacht. Veeze, leerling van Herman Krebbers, won al eerder prijzen in hel nationaal vioolconcours Oscar Back en ook Pierweijer bracht veel onderscheidingen op zijn naam. Zowel Veeze als Pierweijer komt uit. Enschede, waar eerstgenoemde als docent is ver bonden aan het Twents Conservatorium. Ma.-'ten Veeze maakt ook deel uit van het bekende (Heemsteedse) Gemini-en- semble dat regelmatig in onze omgeving is te beluisteren. en 21.30 uur Dirty dingers. 18 j. Cinétol (Tolstr., 72Ï291): dag. 20 uur, vrijdag en zaterd. 21.30 uur Once upon a' time in the west. 14 j. -.r - City 1 (Leidsepleiri SXS679)Dodenrit met de duivel, dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zond. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur (niet 5-12) 18 j. City 2: dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zond. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur Horror-expres. 14 j. Ceintuur (Ceintuurbaan, 723620): dag. 19 en 21.30 uur, 5-12 alleen 19 uur Jesus Christ Superstar. A.l. De Uitkijk (Prinsengracht, 237460). Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zond. 13, 15.30, 19 en 21.30 uur Het verborgen geweer. 18 j. City 3: dag. 14, 18.45 en 19.15, zond. 13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur R.A.S. 18 j. City 4: dag. 14.45, 19.30 en 22 uur, zond. 14, 16.30, 19.30 en 22 uur Een vrouw van goud. 18 j. Corso (Kalverstr., 234561): Vakantiepret in „Het hitsige hert”, dag. 13.30, 15.45, 10 en 21.30 uur. 18 j. Du Midi (Apollolaan, 723653): Dokter Pulder zaait papavers. 14 J., dag. 14 en 20 uur. Flora (Amstelstr., 230469)dag. 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zond. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur Violent City. 18 j. Criterion (Roetersstr., 231708): dag. 14. 19.45 en 22 uur La béte. 18 j. Leldseplein Theater (235909): dag. 14.15, 19 en 21.45 uur, zond. 13, 15.45, Violence passion. 14 j. Nöggerath (Reg. Breestr., tippeltoer, dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. 18 j. Parisien (Nieuwendijk, 248933): dag. 11.30, 13.30, 15.30, 17.30 19.30 en 21.30 uur, zond, vanaf 13.30 La Béte a plaisir. 18 j. Rembrandtplein Theater (223542): dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, zond. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur Nobody is back. 18 j. Rialto (Ceintuurbaan, 723488): dag. 19 en 21.30 uur Cabaret. 18 j. Roxy (Klaverstr., 232809): dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur Emmanuelle. 18 j. Roxy (Nieuwendijk, 244144): dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur Een dollar met een gaatje. 14 j. The Movies (Haarlemmerdijk, 245790): dag. 20, zond. 14 uur Land of promise. 18 j. Tuschinski 1 (Reg. Breestr., 62633): dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, zaterd. en zond. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur Histoire d’O. 18 j Tuschinski 2: dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, zaterd. en zond. 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur Lenny. 18 j. Tuschinski 3: Blazing saddles, dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. 18 j. Pianoserie. De van geboorte Hon gaarse meesterpianist Tamas Vasary heeft in het (recente) verleden meermalen bewezen dat hij behalve elders ook in Haarlem een zeer groot publiek heeft. Optredens die hij hier gaf waren stee vast uitverkocht, velen moesten worden teleurgesteld. Zijn aanhang wordt thans zo groot geacht dat Vasary is uitgeno digd cm zijn optreden in de pianoserie zondagavond in het Haarlemse Con certgebouw maar liefst driemaal te herhalen. Dat zal gebeuren in recht streekse aansluiting op de eerste uitvoe ring, respectievelijk op maandag-, dins dag- en woensdagavond. Hul recital draagt hoofdzakelijk een romantisch karakter. Is het overigens anders te verwachten bij deze musicus die zich heeft gespecialiseerd in de hoog tepunten van de 19e eeuw? Het moge blijken uit de werken van drie compo nisten. Beethoven (de nog altijd over weldigend mooie Mondscheinsonate),' Schumann (Papillons opus 2) en Chopin (Derde sonate in b opus 58), terwijl van Ba"tok 15 boerenliederen worden ge bracht. Van Tamas Vasary is veel bekend. We weten dat hij als kleinzoon van een bisschop en zoon van een prominente politicus in 1933 in Debrecen (nu Oost- Hotigarije) werd geboren. Hij studeerde aan bet vermaarde Franz Liszt Conser vatorium in Boedapest en kreeg. les van Kodaly. Ten tijde van de opstand van 1956 in zijn land maakte Vasary een toernee door België, waar hij besloot te blijven. Later trok hij met zijn fami lie naar Zwitserland, trouwde en vestig de zich tenslotte in Londen, vanwaar hij nog steeds naar de diverse podia in de werela reist. Vasary’s absolute specialiteit wordt vaas Chopin genoemd. Hij treft daarin door een zeer gedifferentieerde toucher, bant onverbiddelijk elke pianistische brille uit en doet nooit het introspectie ve karakter van de werken geweld aan. Geen daverende vleugelklank of virtuoze sch. tiering met technische verworvenhe den bij Vasary," maar een uitnemend gedoseerde vleugelklank, beheerste tempi en hel zoeken naar het zuiver muzikale element. Archifoon. Zondagmiddag begint om ló uur een uitvoering in de aula van Teyiers Museum aan het Spaarne in Op deze avond (aanvang 20 uur) komt een gioep auteurs van het PEN-centrum (Poet., Essayists and Novelists) met een ■programma van vertaalde poëzie van Ia cultureel café De Egelantier, Groot Heiligland 61 in Haarlem speelt zondag middag vanaf 15 uur het Harlem Kwar tet, .eelormeerd uit de volgende musici: Ke?s van Lier (saxen), Jan de Bas (pia no). Joop Brake! (bas) en Guus van der Zanden (slagwerk). Zij vormen de kern van een jamsession waaraan iedereen die zich capabel acht, mee kan doen. Popcóncert. Zaterdagavond begint om 20.0° uur een optreden van de formatie Mush uit Haarlem in de Arnol- dushoeve aan de Hoofdweg 574 in Hoofddorp. Mush staat garant voor veeL swing, rock, soul en funk. Hel repertoire is gebouwd op nummers, van Kiki Dee, Biriha, La Belle, Rufus, Kokomo, Led x Zeppelin,en Johnny Winter naast eigen werk és. De groep telt zes leaen, waar van dc heren Hans, Wouter, Piet en .Willem de bediening op zich nemen van Concertgebouw (Van Baerlestraat)6-12 15 uur gr. zaal Matinee op de vrije zaterdag; Omroeporkest o.l.v. Anton Kersjes met Co lin Carr als cello-solïste in het Celloconcert van Dvorak, verder werken van Bizet. 6-12 21 uur gr. zaal Paul Simon. 7-Ï2 14.15 uur gr. zaal Abonnementsconcert serie C: Rotter dams Philharmonisch Orkest o.l.v. Hans Vonk m.m.v. Erich Grünberg, viool, m het Vioolconcert van Gerhard. Verder werken van Eisler, M. Mengelberg en Varèse. S-12 20.15 ur kl. zaal Derde vriendenavond van de Ver. „Concertgebouwvrienden”. 10-12 12.30 uur gr. zaal: gratis lunchconcert, open bare orkestrepetitie Concertgebouworkest. 10-12 en 11-12 20.15 uur gr. zaal Abonne mentsconcert serie B; Concertgebouworkest o.l.v. Jesus Lopez-Cobes met Radu Lupu als solist in het Pianoconcert in C kl. t. KV 467 van Mozart. 10-12 20.15 uur kl. zaal Italiaans Cultureel Instituut; Benedetto Mazzacurati, en Vaira Fogola, piano, werken Boccherini, Beethoven en César Stadsschouwburg (Leidseplein)4-12 20.15 uur Nationaal Ballet met Romeo en Julia. 6-12 20.15 uur Publiekstheater met Majoor Bar bara. 7-12 13.30 uur Nationaal Ballet met Rofneo en Julia, geen avondvoorstelling. 8- 12 20 uur Nederlandse Operastichting met Orfeo et Euridice. 9-12 20.15 uur Haagse Comedie met De arrestatie. 10-12 20 uur progr. zie 8-12. Carré (Amstel): T.e.m. 28 dec. dag., maandag 20.15 uur De engel van dam. Nieuwe de Ia Mar Theater (Marnixstraat) dag. 20.15 uur (niet op 5, 8, 15, 16. 22, 24, 25 en 31 dec.) Paul van Vliet, one-man show. Klein Bellevue (Leidsekade)dag. beh. maan dag en erkende feestdagen 20.30 uur Kabe- ret Tekstpierement met Ja, we zijn daar gek. Shaffy-Theater (Keizersgracht): konsertzaal t.e.m. 20-12 beh. maandag 20.30 uur Baal speelt Getrommel in de nacht. t Dodendans. Toneelgroep Theater brengt een zeer goede voorstelling van dé „DoAandans 2” die op zaterdag 6 en 7 december in de Toneelschuur is te zien. August Strindberg, die met Ibsen het toneel van zo’n 80 jaar geleden ver nieuwde door een psychologische bena- Donderdagavond wordt „Wie denk je wel dat je bent’ als een zelfstandige voorstelling gegeven in de Toneelschuur, Smedestraat 23 Haarlem. Er wordt met zoveel eerlijkheid en vrolijkheid ge spee'd in scènes die niet origineel en verre van oudbakken zijn, dat in ieder geval de emotie bijzonder goed over komt. Het is een erg leuk avondje to neel. mann en Bach. De avond wordt besloten met zogenoemde Noëls, variaties op oude Franse kerstliederen van Balbastre, Dandrieu en Daquin. Amateurtoneel„Zomaar een vee- arts” heet het door Martin Spaandonk geschreven stuk dat v zaterdagavond I wordt opgevoerd door toneelvereniging Genesius in gebouw De Vluchthaven aan de Schipholweg in Lijnden .De regie is in handen van J. van Wijk. Aanvang 20 uur, na afloop gelegenheid tot dansen. respectievelijk bas, solo-gitaar,. tweede soij-gltaar en drums, terwijl'de zusjes Rayke en Corrie het vok.de gedeelte ver'orgpn. Ze zijn tevens een visuele attractie binnen de groep. j

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 13