I RUPT ST-MIHIEL I 1 |f is ■ww IB DEVANT ERHAAR ■1 F' Eigen wereldje. Mirabel buitenwereld van de de Chasse inleveren. De mannen zijn nu ook verplicht met „gebroken ge weer” in het dorp te komen. Die maat regel werd ingevoerd nadat één van de jagers bij het vertrek uit het café per ongeluk de kasteleinsvrouw door het hoofd schoot. Desondanks staat elke maandag opnieuw de krant vol met jachtongelukken. Een geschoten zwijn wordt met de poten aan een lange tak gebonden en triomfantelijk door twee mannen het dorp binnengedragen. Dat gaat al eeuwen zo. Ook de verdeling van de buit is een gewoonte uit de overleve ring. De jager van het genadeschot mag als eerste kiezen. Hij neemt de billen. Behendig hakken de jagers het zwijn in stukken. Ieder krijgt zijn deel, niets wordt er weggegooid. Van de kop wordt hoofdkaas gemaakt, een soort paté waarin de stugge haren van het zwijn nog duidelijk zichtbaar zijn. De dorpelingen zijn gek op zwijnen vlees De hompen gaan eerst twee dagen in de wijn om op smaak te komen. Ook Dindon Farci, met gema len rundvlees gevulde kalkoen be hoort tot de plaatselijke lekkernijen. Boudin Blance is de zelfgemaakte bloedworst, die je in elke keuken te genkomt. Veel vrouwen koken nog op het met hout gestookte fornuis dat tevens de kachel is. In het najaar staan ook de zangvogels, die wij uit onze achtertuin kennen, op het menu. Rond het kaalgeplukte lijfje worden lapjes spek gebonden en dit geheel gaat aan de spies boven het open vuur Tot mijn schande moet ik be kennen dat het lekker ruikt. Om me zelf met in gewetensnood te brengen, kies ik voor de slakkén die vers uit de wei door enkele jongens in een sla- mandje worden binnengebracht. Tot het garnituur behoren gepofte kas tanjes en „pomme de terres a la robe de champs” oftewel aardappelen in de jurk van het veld, met schil dus. Camembert komt ook uit de streek. Bij de aanschaf van een doosje met dit zuivelprodukt gaan de vrouwen uiterst omzichtig te werk. De kaas rieus sfeertje op. Het bruisende water dat er onder de vloer doorschiet, wordt overstemd door het stampende raderwerk dat tandenknarsend pro testeert tegen het voortdurend be wegen. De machine doet het werk, Piot schenkt een wijntje: Vin du Com- pèreno. 11. Compère staat voor gesle pen kerel. Rupt is ontroerend primitief. Er is waterleiding, maar de vrouwen doen de was nog in het Lavoire Commu naal. Iedereen kan gas krijgen, het dorp geeft de voorkeur aan een met hout gestookt fornuis. Elke boer stookt zijn eigen Mirabel. De mensen De ene lange straat waaruit Westerhaar bestaat hobbyruimtes, een bar, kantoren voor de buurt- werkers en vergaderruimte voor de 60 vereni gingen in het dorp. „De besturen van die clubs waren allemaal op hun manier bezig iets te doen aan het sociale klimaat van het dorp”, aldus buurt werken Martin Santman. „Het heeft nogal wat tijd gekost voor het gemeenschapscentrum er stond, maar we vonden dat de verantwoording ervoor bij de bevolking moest liggen. We zijn jarenlang aan het praten geweest met de verenigingsbesturen en met de bevolking”. Daar steekt een filosofie achter. Martin Sant man- „We hebben het gevoel dat de mensen, die op het bestaansminimum leven, die niet zoveel waar de hechten aan scholing, toch niet zo gelukkig zijn met hun situatie”. Die indruk bestaat nog steeds, maar de buurtwerkers leerden wel hoe moeilijk het is on. dat gevoel over te brengen op de bevol king „We hebben fouten gemaakt”, zegt Santman. „We hebben wel eens een hearing uitgeschreven, die door twee mensen werd bezocht. De anderen wisten niet wat het woord hearing betekent. We zijn ook wel eens te hard van stapel gelopen. De meeste kinderen uit Westerhaar hebben moeilijk heden in het vervolgonderwijs. We hebben daarom een studiecentrum opgezet, dat een flop werd”. Maar de buurtwerkers laten zich daardoor niet uit het veld slaan. Ze werken momenteel met gemeente en woningstichting samen aan de bege leiding van een groot renovatieproject. Het gaat om 190, merendeels naoorlogse woningen, die ver beterd moeten worden. De huizen staan nu nog temidden van verwilderde grasvelden. Na ander half jaar praten met de bevolking is vorige maand begonnen met het opknappen van de eerste hui zen. Daarvoor moest ook gepraat worden met het ministerie van Volkshuisvesting, want alleen vóór oorlogse huizen komen in aanmerking voor ver- nieuwingssubsidies. Men wist echter aannemelijk te maken, dat de normale regels niet kunnen gelden voor Westerhaar, waar het gemiddelde in komen ver achter blijft bij het landelijke cijfer. „Dat is het voordeel geweest van het onderzoek naar de geelzuchtepidemie”, meent Martin Sant man. „Er is toen toch wel een soort schuldbesef gegroeid. Zo van: potverdorie, is dat nog mogelijk in Nederland?” Blij is hij ook met de maandenlan ge gesprekken over de renovatie met de bevolking. „Daardoor kregen sommigen een compleet nieuwe ervaring. Namelijk dat er met de overheid wel degelijk te praten is. En dat je je niet hoeft af te zetten tegen die overheid, maar dat je met goede argumenten je eigen belangen kunt verdedigen. Dat is iets heel anders dan je misnoegen uiten via illegale zenders” (in Twente is Westerhaar hét grote centrum van illegale zendamateurs). wordt geknepen en gevoeld. Vele dek seltjes worden gelicht en de inhoud van de doosjes gaat onder de neus. Camembert moet lopen, zegt de Fransman. Stinken, denken wij. Als het leven erin zit is ze pas lekker. Het doen en denken van de mannen in het dorp wordt beheerst door het verschijnsel vrouw. Ze vermaken el kaar met humorloze schuine moppen. Iedereen die zichzelf respecteert, houdt er een maitresse op na. De plaatselijke prostituée voorziet in die behoefte. Poulette is nu 75 jaar en nog geen vijf jaar geleden uit het vak gestapt. Het resultaat van een leven lang beroepsmatig liefde bedrijven zijn achttien kinderen van evenzoveel vaders. Van de kinderbijslag kan ze nu ruimschoots in haar levensonder houd voorzien. Armande, 46 lentes pril, heeft het werk van Poulette overgeno men. Ze heeft pas zeven kinderen. Tot voor kort alleen zoons. Een tweeling bracht daar vorig jaar ver andering in. Burgemeester Louis Charel, sinds vooral in het winterseizoen. „Westerhaar is tegen de verdrukking in gegroeid. Dat spreekt keihard vanuit de geschiedenis En het klinkt door tot op de huidige dag”, aldus een nota van de plaatselijke Stichting Buurtwerk De stichting probeert de Westerhaarse samenleving op te bouwen en heeft acht beroepskrachten in vaste dienst Ze werken nauw samen met de gemeente Vriezenveen en de plaatselijke woningstichting Ze erkennen dat Westerhaar een typische structuur heeft. „Onze bevolking heeft een geheel van waarden en nor men dat op een aantal punten afwijkt van de omgeving”, staat er in de eerder geciteerde nota. „Dat brengt ons nogal eens in last, maar het heeft ook tot gevolg, dat het dorp voor veel mensen een fijne, eigen werk- en woonomgeving vormt”. Andere Westerhaarders denken er anders over. In Plaatselijk Belang, een soort dorpsraad, is vorig jaar serieus gesproken over afschaffing van de naam Westerhaar- Vriezenveensewijk. „De naam heeft zo’n slechte klank”, werd er gezegd De bevolking stemde echter tegen het voorstel en besloot de naam te handhaven. Inmiddels leverden gemeente en Stichting Buurtwerk een meer zinnige bijdrage tot oplossing van de problemen In het midden van Westerhaar (een echt centrum heeft het dorp met) verrees een enorm gemeenschapscentrum met sportzalen, schouders op en mompelt tussen de schamele restanten van zijn gebit door iets over beter zien. Het ene brilleglas is zwartgemaakt, het ande re zo dik als de bodem van een jam pot. Bij de „kinderen” van Intens krijgt de mechanisatie geen kans. „Li- li is hier geboren”, verteltDené onge vraagd. „Zolang het paard leeft werk ik ermee. Tegen een tractor kan je niet praten.” Léon Bougeoir, een gepensioneerde boer, behoort tot het vooruitstrevend deel van de bevolking. Hij leest een krant, woont sober maar heeft wel televisie. Dochter Brigitte is verpleeg- Lén Bourgeoir met zijn vrouw voor hun huisje van het overlijden van zijn vrouw erg een zaam, heeft zich daar persoonlijk voor ingezet. De Mooi Weer-Man leeft ook niet meer. Da’s een strop voor de boeren. De kluizenaar, die temidden van lom pen, ratten en verroeste fietsen (die hij verzamelde als liefhebberij) aan de rand van het dorp woonde, wist alles van regen en zonneschijn. Een wandelend KNMI dat waarschuwde tegen het zaaien met volle maan en voor de oogstdatum een gunstig ge sternte uitzocht. Hij overleed aan bloedvergiftiging opgelopen in een open wond. leven het leven zoals het op ze af komt. Gehoorzamend aan de natuur wetten, zoals die er al eeuwen be staan. Maar voor hoelang nog? Het gevaar komt uit het westen. Vanuit Parijs slingert zich een asfaltlint in de richting van het Maasdal. Volgend voorjaar kan elke „beschaafde” re creant voor zestien centimes per kilo meter binnen twee uur het platteland bereiken. Het dorp sterft uit en slim me makelaars kopen nu al de huisjes die leegkomen. Rupt zal een snelle dood sterven. ster in de grote stad en zoon Jean werkt in Holland bij een oliemaat schappij. „Je moet de progressie vol gen”, zegt hij theatraal. Léon betreurt het ontbreken van een plaatselijke voetbalclub, maar praat met wee moed over het verleden. Ook zijn va der was boer, zijn grootvader had een hoefsmederij in het dorp. „Er was altijd volop werk in de bossen of op het land. Nu heb ik mijn kinderen de wereld in moeten sturen”. Léon trekt gewichtig aan de Amerikaanse filter sigaret die hem is aangeboden. Het is ook tijd om de Mirabel in het gesprek te betrekken. Zijn vrouw zet een schoenendoos vol foto’s naast de fles op tafel. Familiefoto’s. Met de kinde ren op, voor en naast het huis. Alle maal kleurenfoto’s, gemaakt met een Color Polaroid Automatic. Klaar in 120 seconden. Piot, de 70-jarige molenaar uit een naburig dorp, moet de meest intellec tuele man uit het Maasdal zijn. Hij bouwde een eigen elektriciteitscentra le en gebruikte de kracht van het stromende water om energie op te wekken. Tachtig families profiteer den daarvan. Maar Piot werd slacht offer van de vooruitgang. De komst van „echte stroom” maakte hem bro deloos. Hij heeft het spul tot houtzage rij omgebouwd. Het stoffige bedrijfje hangt recht boven de beek. Gezeefd licht dat er door honderden kieren Op de foto onder wassen mannen uit het dorp var- kensdarmen in de beek om er worst mee te maken. Op de achtergrond de watermolen Piot. In de boerderij van de ongetrouwde broer en zusters Intens is de tiid een eeuw blijven stilstaan. Dené (62 jaar), Louise (66 jaar) en Marie (58 jaar) hebben binnen de muren van een halfduistere bouwval hun eigen we reldje. Drie koeien, zes katten, een (net geslacht) varken, wat loslopend pluimvee en natuurlijk het paard Lili. De merrie doet al twintig jaar het zware werk. Trekt de kar, ploegt het land. De drie slapen vanwege de kou samen in een bedstee. Bij het krieken van de dag eten ze gewoontegetrouw alleen maar spek. Als het donker wordt liggen de vrijgezellen al weer tussen de klamme lakens. Dené wil W -wmjnnt

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 23