Cordon Bleu-producer F Gus Dudgeon gewaagt van grote kansen Bryan Ferry's rol als tekstschrijver krijgt veel te sterke nadruk KJ r Andy Mackay en Eddie Jobson (Roxy Music) weerleggen kritiek: I T’ 10 DINSDAG 1975 30 DECEMBER MUZIEK Amerika Disco-shows door Cees Straus Anti-climax door John Oomkes Voor vier mensen neme men vier dun gesneden kalfskote letten, vier plakken belegen kaas, vier plakken ham, een snuifje zout, een ei afkomstig van een scharrelkip, paneermeel en een flinke klont boter. Men snijde vervolgens de koteletten in de lengte open tot op het been. Vul ze met de plak kaas waar de hamplak omheen is geslagen, druk dan de helften weer op el kaar en hecht ze met een draadje vast. Haal de koteletten door het zout en even door een ei en het paneermeel en bak ze lang zaam in bruine boter gaar en bruin. Voor het serveren de draadjes verwijderen. 'r: '1 ffliL, ft F J :J| -r’ iH Van links naar rechts Willem Ennes, Guus Willemse, Tom Barlage en Hans Waterman. a r EDDIE JOBSON ANDY MACKAY BRYAN FERRY m si Wordt de promotie van Cordon Bleu ondersteund met een tournee door ons land? Willem Ennes: „We hopen alleen dat nu de plaat in de winkel ligt er meer vraag naar optredens komt. Op het ogenblik spelen we gemiddeld twee keer in de week, dat is eigenlijk te weinig”. Barlage: „De optredens zijn momenteel niet dikgezaaid voor groepen als Solution, Kayak en Alquin, de bands dus met een concertmatige instelling. Wij Wat bij een gesprek met beiden dadelijk opvalt is de haast natuurlijke wijze waarop ze elkaar aanvullen en in paradox daarmee de vrij grote mate waarin ze van elkaar verschillen. Andy is een goed articulerende, keurig pratende dertiger, die de indruk maakt dat hij weet wat hij wil. Als je vervolgens de persoonlijkheid van Eddie tegen die van Andy afzet, kom je in eerste instantie tot de conclusie dat hij onzekerder, voorzichtiger is in zijn reacties. Al na de eerste vraag blijkt verstaan. Het werd tijd voor soloproducten en aandacht voor Ferry en Manzanera. De eerste met een tweetal albums vol met popevergreens, de tweede met nevenactiviteiten op allerlei gebied. Het leek mede daardoor zinvol eens te praten met de wat meer in de schemer staande Andy en Eddie. zitten door onze omvangrijke apparatuur, technici en transport met veel te hoge onkosten. Onze honoraria zijn zodoende voor de ongesubsidieerde zaaleigenaar nauwelijks op te brengen”. watt; Solution heeft nooit tot de harde groepen behoord. Het is misdadig vind ik, om met een geluid te worden geconfronteerd, zodanig dat je hoofd er bijna afgeblazen wordt. Dat getuigt van agressie om de mensen de mond te snoeren”. Ennes: „We kunnen alleen maar blij zijn dat onze muziek onze gevoelens weerspiegelt. Daarom zullen we nooit keiharde muziek maken”. mer zijn de miè'. na i Pre' Stat thee tis m: ee de Or in Ec he hc ga de w st: be ril di tel le ml Pt te de d; ge F v< negatieve effecten. Een platenshow heeft een formidabele technische perfectie, die live erg moeilijk haalbaar is”. Groepen gaan steeds vaker hun kwaliteiten zoeken in het grootst mogelijk aantal watts. Barlage: „We proberen echt te kiezen voor hooggekwalificeerde maar weinig volumineuze apparatuur. Ik vind dat de installaties echt wel beperkt mogen worden. Vaak kan je 90 procent thuislaten. We draaien op het ogenblik met een P.A.-systeem van twee keer 300 Cordon Bleu, een gerecht waarbij het water je uit de mond loopt. Zo ook de vier leden van Solution die een paar maanden geleden in de Rocket-studio’s in Wales zaten voor opnamen voor hun nieuwe grammofoonplaat. Die elpee zou oorspronkelijk de titel Chappaqua krijgen, maar Rocket had daar zo zijn twijfels over. Er heeft enkele jaren geleden een behoorlijk slechtgevallen film met die titel gelopen en zeker in Amerika zou onbedoeld een relatie kunnen worden gelegd tussen film en plaat. Dus moest in korte tijd een nieuwe titel voor de plaat worden gevonden en omdat de jongens van Solution danig onder de indruk waren gekomen van de kookkunsten van een der dames uit het studio-restaurant, die met name uitblonk in het opdienen van een uitstekende Cordon Bleu, werd deze naam fluks voor de elpee gekozen. „Als een soort van onderscheiding voor de bewuste dame”, vertelt Tom Barlage, die zoals bekend in Solution de saxen, fluit en percussie-instrumenten hanteert. Andy brengt het gesprek vervolgens op het grote succes van de Amerikaanse toernee. „In Engeland, onze thuishaven, zijn we altijd verzekerd van een grote opkomst. Vaak groter dan die bij formaties als Uriah Heep, die bij voorbeeld niet in staat bleken het Hammersm th Odeon (groot theater in Londen, J( gedurende twee avonden achtereen Solution gaat in januari voor een nieuwe tournee naar Engeland. En Amerika? Sommige groepsleden blijken er toch wel tegen aan te kijken. Ze verwachten voordeel van het feit dat ze bij Rocket staan gecontracteerd. Elton John’s platenlabel is daar bij een onlang! gehouden poll uitgeroepen tot „de meest populaire maatschappij van buiten de Verenigde Staten”. Al zegt da volgens Willem Ennes niet zoveel want „de beste” maatschappij wordt door he publiek gekozen omdat ze toevallig ook hun favoriete groepen op de bewuste platen hebben”. Barlage: „Gus vertelde ons dat hij in c Verenigde Staten goede insidie-reacties had gehoord op onze nieuwe langspeelplaat. Letterlijk zei ie: „This your golden moment boys”. Voor Dudgeon klonk ons geluid af in zijn oren. Vergeet niet dat we hem confronteerden met nummers die al veel vroeger tot stand waren gekomen. Ik weet bijvoorbeeld dat hij met Elton John (de voornaamste trekker op dit label waarvan hijzelf de eigenaar is) heel anders werkt. Dudgeon gaat met hem vanaf het begin uit van een kleine basisgroep en maakt er dan zelf de arrangementen en de verdere afwerking voor. De taak van Dudgeon was in ons geval om onze groep zo goed mogelijk op de plaat te registreren”. Waterman vult hem aan: „We worden niet door concrete onderwerpen geleid. Bij echte tekstmusici zal veel meer een bepaald gegeven de leidraad zijn”. Willemse verzucht: „Was het maar zo, dan had je een houvast. Het is misschien niet zozeer inspiratie die bij ons voor goede nummers zorgt, maar een goede repeteerruimte zie ik wel als een voorwaarde voor het welslagen”. Gus Dudgeon heeft jullie plaat geproduced. Hoe kwam dat contact tot stand? Barlage: „Door middel van een band die ze van ons toegestuurd kregen, hebben we interesse bij Rocket gekweekt. Dudgeon is toen twee keer naar Nederland gekomen, hij werd steeds enthousiaster, ’t Is een groot vakaman, als persoon heeft hij een positieve invloed op ons. Op het techpische vlak werkt hij erg inspirerend, niets dan lof hoor, waarbij je ook zijn gevoel voor humor niet uit het oog mag verliezen”. Muzikale invloed? „Nee, maar dat was ook zijn opzet niet. Ennes: „We merken nu ook goed het effect van de disco-shows. Die zijn waanzinnig populair geworden. De zaaleigenaar wil een zo groot mogelijke opbrengst voor zo min mogelijk onkosten. Bovendien kan je met zo’n disco-avond voldoen aan de smaak van het publiek dat graag een bepaalde deejay van de radio in levende lijve wil zien. Het gevolg van dit alles is waarschijnlijk dat er groepen ontstaan die alleen nog maar platen voor de disco-shows gaan maken. Aan de andere kant verwacht ik dat het publiek spoedig de maximale graad van indolentie bereikt, zodat misschien de behoefte wordt ontwikkeld om de groepen live bezig te zien”.Barlage: „Als dat gebeurt krijg je misschien ook Ondanks zijn jonge leeftijd, nog geen 21 jaar, blijkt Jobson alweer enige tijd bij Roxy Music ondergebracht te zijn. „Two and a bit years”. Zijn voorgeschiedenis verdient alle aandacht. „Ik heb een behoorlijke, klassieke scholing, net 'H Vier jaar geleden kreeg het Roxy- sprookje zijn „Er was eens Roxy Music had toen juist, in een voor elke in- en outsider volkomen onbekende bezetting, zijn eerste optreden achter de rug, na een nerveus jaar vol van wisselingen in de bezetting en van een angstig voorbereiden in de geest van „wie zit er nu op ons te wachten?”. Uit de groep was onder andere David O’List (laatstelijk nog bij Jet) bijtijds verdwenen en vervangen door Phil Manzanera. De eerste Roxy albums (Roxy Music, For Your Plesaure en Stranded) bezorgden de groep, die zijn optredens zozeer peperde met een oogverblindende make-up, extravagante kledij en een nichten- rockerige act, inderdaad de reeds genoemde en ook gewenste naam van een avant-garde groep. Het vertrek van Eno, de opvallende en fragiele synthesizerist van Roxy, vormde voor de rest (Bryan Ferry, zanger en belangrijkste componist; Phil Manzanera, gitarist; saxofonist- hoboïst Andy Mackay en drummer Paul Thompson) een geldig excuus om een tijdje te pauzeren. Na het afronden van de Stranded-elpee met behulp van Eno’s vervanger, Eddie Jobson, en na het nakomen van de contractuele verplichtingen wel te het tegenovergestelde: „Ik ben nog steeds niet hersteld van onze korte Amerikaanse herfsttoernee. Behalve dat het succes van ons laatste album, Siren, een rechtvaardiging voor het voortbestaan van Roxy Music diende te zijn, waren er evenredig grote belangen verbonden aan die toer. We stonden onder een erg grote stress; in sommige streken in de States moesten we het vanaf de grond af waarmaken. Achttien gigs in drie weken. Ik ben na afloop een weekje in New York blijven hangen, heb wat gelogeerd bij oude kennisen. Eenmaal terug in Engeland kreeg mijn lichaam door een opkomende griep geen kans zich van de vermoeidheden te herstellen. Het was net of mijn lichaamsklok nog op Amerikaanse tijd geprogrammeerd was. Eigenlijk ben ik nu nog geen lOO’/o.” uit te verkopen. Ik denk dat dat te danken is aan de verschillende wijzes waarop een act als Roxy het publiek aanspreekt. We trekken concertbezoekers die afkomen op ons artistieke of bohémien-achtige karakter, of op het progressieve image van onze muziek, maar hoe dan ook op het feit dat we city- muziek maken. We zijn het meest populair in de industriële gebieden. Datzelfde is ook van toepassing op Amerika gebleken. Onze concerten in New York, het gebied van de grote meren, met name in Detroit, en in het Midden-Westen waren ongelofelijk succesvol, dat verplicht ons er naar te streven om ons albumwerk weer op hetzelfde hoge niveau te brengen, als laten we zeggen dat van Stranded”. Andy stopt, vraagt vervolgens naar de verkoop van Siren in Nederland en de perskritieken. Als hij geconfronteerd wordt met één, waarboven de kop „Bryan Ferry knap vastgelopen” prijkt, laat hij zowel als Eddie zich behoorlijk in de kaart kijken. Eddie: „Siren is meer dan welk eerder Roxy-album het werk van de hele groep geweest. Het doet wat stupide aan te moeten constateren dat een gedeelte van de pers telkens weer de neiging vertoont de rol van Bryan als tekstschrijver onevenredig sterk te benadrukken. Componeren is bij ons steeds vaker een zaak tussen Ferry enerzijds en Manzanera, Mackay en ikzelf anderzijds. Bovendien verandert de groep als regel in sterke mate het arrangement, soms zelfs zodanig dat een bepaalde song onherkenbaar wordt voor degene die de melodie heeft geleverd.” Waaraan Andy snedig toevoegt dat het hem zinvol lijkt te benadrukken dat Ferry altijd pas een tekst maakt nadat de melodie van de song tot stand is gekomen. Dat is een extra moeilijkheid. Een melodie is namelijk vaak nauw verweven met de omstandigheden waaronder je haar schrijft. Ik moet zeggen dat Bryan haast over een zevende zintuig lijkt te beschikken; hij weet opvallend vaak in zijn teksten je eigen gevoel weer te geven, zonder dat daarover gesproken is’’. Cordon Bleu is Solution’s derde langspeelplaat, na „Solution” en „Divergence” respectievelijk in 1970 en 1972 uitgebracht. In vergelijk met Divergence is de muziek op de nieuwe plaat wat strakker geworden, eenvoudiger ook, althans voor de doorgewinterde Solution-freaks lijkt het wat minder puur. „We spelen niet zo elitair meer”, zegt Barlage zelf. Later vult hij zijn opmerking aan door te zeggen dat Solution graag meer werkende jongeren onder zijn publiek zou willen zien. Barlage kan „moeilijk ja of nee antwoorden” op de vraag of Solution zijn sound drastisch heeft gewijzigd. „Vind je dat eigenlijk niet een vraag voor de mensen die de plaat kopen?”, vraagt hij terug. „Laat ik dit zeggen dat de zang een grotere plaats bij ons is gaan innemen. Misschien is dat wel toeval”. Later in het gesprek blijkt dat het met dat toeval wel meevalt. Door de komst van Chiel Pos (inmiddels alweer verdwenen om via de Rob Hoeke Group terecht te komen in The Wankk Orchestra) had Solution al eerder een sterker vokaal accent gekregen. „De stem neemt nu eenmaal een bijzondere plaats in de popmuziek in. Je merkt bij volledig instrumentale nummers ook een grote accentverschuiving, zang trekt relatief erg veel aandacht”, aldus Tom Barlage. Barlage, Willem Ennes (toetsenborden), Guus Willemse (basgitaar) en Hans Waterman (drums) zijn het er allen over eens dat de echte Solution-identiteit op de nieuwe plaat volledig gehandhaafd bleef. „Er zitten in onze composities bepaalde momenten dat het publiek verwacht dat we er lekker tegenaan gaan. Dan volgt een wending waar niemand op rekent. Met andere woorden, we maken een anti-climax als je een climax verwacht. Daar is vaak kritiek op geweest, maar het is ook Solution’s charme”, aldus Barlage die samen met Willemse de meeste nummers schreef. In het nederpopwereldje waarin jong talent met soms de meeste exotische geluiden een nieuwe „sound tracht te maken, is de muziek van Solution na vele jaren (de oprichtingsdatum ligt halverwege de tweede helft van de jaren ’60) nog steeds uniek te noemen. „Je merkt aan deze plaat” aldus Tom,” dat onze conceptie nieuw is gebleven, namelijk door het niet gebruiken van een gitaar als sound-bepalend instrument. De gitaar is niet essentieel voor onze muziek, ze wordt hoogstens gebruikt ter accentuering van een bepaalde melodie. Wat me met onze bezetting doen is in feite de zeer breed opgezette uitwerking van een muzikale lijn die melodieus blijft en compositorisch toch verrassende wendingen heeft. Onze muziek appelleert aan verschillende richtingen, je vindt op Cordon Bleu zowel invloeden van jazz als van rock. Overigens vind ik wel dat onze composities evenwichtiger en harmonieuzer zijn gaan klinken”. Solution’s muziek heeft altijd filmische aspecten gehad. Barlage: „Inderdaad. We zouden er niet vies van zijn om in de toekomst filmmuziek te maken. We zijn eigenlijk altijd illustratief bezig. Ik zou het bijzonder leuk vinden om op éen visueel gegeven muziek te maken” En film als inspiratiebron? Barlage: „Zeker noet voor de muziek die we tot nog toe hebben gemaakt”. Sinds kort werkt de Island- machinerie op volle toeren om ons het ware zeventigerjaren-geluid weer wat beter in de oortjes te splitsen. Vorige week nog stond Roxy Music in de Van Speykshow en gedurende de maand januari zal hun naam de argeloze treinreiziger aanstaren. Affiches op alle stations, de nieuwste ontwikkeling. Dientengevolge zal Roxy Music volgens plan op 7 en 8 februari a.s. voor volle zalen kunnen musiceren. De laatste ontwikkelingen worden bereidwillig toegelicht door blazer Andy Mackay en toetsenman Eddie Jobson, de man die door het leven gaat als de vervanger van-Eno. Roxy Music is van meet af aan door de pers het etiket van de „sounds of the 70’s” opgeplankt. Het lichtend voorbeeld voor de muziek van deze tijd. Hun voorlaatste album, Country Life, betekende voor velen dat het met dat sprookje binnen de kortste keren afgelopen was. De hoogopgeschroefde verwachtingen resulteerden dan ook in een algemeen gevoel van diepe teleurstelling, met als vervelend bijverschijnsel het oeverloze geschrijf ovr de institutionalisering van de pap, die de muziek zou verlammen en stabiliseren. als Andy, en zowel wat betreft de piano als de viool. Vrijwel per ongeluk ben ik in de popmuziek terechtgekomen. Het Northern Ar Music Panel (een soort regionale CRM met de nadruk op de M va muziek) had de beschikking over en oefenen”. Via plaatselijke synthesizer, waarop ik mocht muziekgroepen wordt Jobson onverwacht uitgenodigd (1972) v<r Curved Air, de groep van zange:s Sonja Kristina, die in het jeugdfi talent een geschikte vervanger zt voor zowel violist Darryl Way a organist Francis Monkman. „Je.'eet niet wat het is voor een zeventienjarige om zijn beide muzikale idolen te moeten vervigen. Het is een geweldige stimulans oor je zelfvertrouwen. Overigens v:d ik dat Curved Air momenteel op et verkeerde spoor zit. De gitarisis hard-roch minded. Sonja word weggedrukt, ze heeft geen al t krachtige stem”. Via Ferry komt Eddie in Riy Music terecht. „Ik hielp mee ai zijn soloalbum Thes Foolish Thing Het kontakt was er dus. Het lag 4j voor de hand dat Bryan me zou »agen Eno te vervangen. Ik nam mechter voor me niet te laten affichen als Eno, tweede editie, maar mie gedragen als een Jobson. Dat J aardig gelukt. Ik voel me ooop mijn plaats bij de groep”. „Kun je de tijd vinden orrie solo album al te ronden?’’ „Moeilijk. Zoals je weet h) ik op Western Justice (een muzikll project van de Amerikaanse Nederlander Jack Rieley) a) synthesizerparti jen gedaan.-Is het überhaupt nog in het komen» half jaar ervan kan komen, wiR hem graag als producer. Jack heft een Beach Boys-achtige aanpaldie ik fabelachtig goed vind. Maazoals het er nu uitzietDe komen» tijd is voor de groep Roxy”. meer elitair” „Solution speelt niet langer r- 1 '“f-- 'T'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1975 | | pagina 10