Posse: voortdurend afwisseling in ironische western Dutch-born leading man HLMS F' fift Rollerbal Philip Dorn ofwel Frits van Dongen Wim Verstappen in redactie Cineclub ii Zienema Oktopus Nachtvoorstellingen van „Skoop” Nachtvoorstellingen Matinees Posse 17 1976 V R IJ D A G 9 JANUARI 5 2% V K* JSitótöiA .-^MSKS Orkaan van nostalgie over Hollywood Clark CLARK GABLE CAROLE LOMBARD S"V"' 'V^k.- ,<w -;v Rollerball: woest spel als uitlaatklep voor agressie Peller o all-speler. .van omschrijving EVENEENS OP de negende om 20.30 in De Melkfabriek de ontroerende ani matiefilm „In het Woud is veel te doen”, een hoogtepunt van de het vorige jaar gehouden Vrijheidsmaand. t.’TS •Sa. Frits van Dongen als Geert Hollywood action films”. Een Neder landse acteur met de naam Philip Dom kennen we niet, wel Frits van Dongen, die in de hoogtijdagen van onze nationale filmindustrie (1933- 1940) de knappe „jeune premier” was Hollywood ziet klaarblijkelijk tegen der gelijke problemen niet op en laat ook de komiek W. C. Fields herleven in de figuur van Rod Steiger. Ken Russell heeft, na hoofdrolspeler Roger Daltrey uit „Tommy” voor Liszt te hebben laten doorgaan in zijn „Lisztomania”, nu te kennen gegeven het leven van Valenti no, de lieveling der vrouwen uit de periode van de zwijgende film, op het doek te brengen. Elia Kazan is begonnen met de verfil ming van Scott Fitzgerald’s laatste en onafgemaakte roman „Tycoon”, waarmee de auteur, zoals iedereen, zeker in Hol lywood, weet de grote filmproducent Irving Thalberg (1899-1936), de machtig ste man achter de schermen van MGM, heeft bedoeld. FILM INTERNATIONAL OOK FILM International is actief in het weekeinde. Vrijdag worden in de Melkweg „Erica Minor” en „Brown Ale with Gertie”, zaterdag opnieuw „Brown Ale” en ook Bellochio’s bittere „In de Naam van de Vader” en nog eens „Brown Ale” en ook „Bel Ordure” van Jean Marboeuf vertoond. Woensdag gaat in Kosmos „Jeder für Sich und Gott gegen Alle” van Werner Herzog. Alter natieve keuze voldoende dus. EERSTE FILMAGENDA in het nieuwe jaar bevat voor Amsterdam geen surprises. Nagenoeg iedere bioscoop gaat door met het programma dat in de kerstweek al een succes bleek, zodat de lijst van films louter reprises vertoont. Zelfs de Nederlandse film „Sherlock Jo nes” van Nikolai van der Heijde heeft zijn vierde week in Tuschinski I gehaald en het enige nieuwe dat op de agenda vermeld staat is dat „Jaws” nu ook in het Rembrandtplein Theater draait, zo dat nu drie bioscopen in Amsterdam (de beide andere zijn Bellevue Cinerama en Cinema International) de haaienfilm op het repertoire hebben. HET BIOSCOOPJE aan de Keizers gracht 138 heeft een Godard Festival georganiseerd, waarin op vrijdag 9 janu ari om 20.30 „Wladimir en Rosa”, om 22.30 „Oostenwind” en om 24.15 „Le gai Savoir” in vertoning komen; zaterdag de genoegelijke variant op het wildwestthe- ma. Een voortdurend boeiende film, die goed spel van de beide hoofdrolspelers en van enige bijrollen te zien geeft. laten naspelen veel kunst en tiende om 14.30 zullen Pravda” en „Let ter to Jane” om 20.30 „Wladimir en Rosa”, om 22.30 „Oostenwind” en om 24.15 opnieuw „Le gai Savoir” te zien zijn en donderdag 15 januari om 20.30 komen „One plus One” en twee uur later „La Chinoise” aan d.e beurt. Het Festival gaat door tot 24 januari. van regisseur Jewison aangaande de menselijke individualiteit die in Jona than een laatste verdediger vindt, over komen, zoals hij dat bedoeld heeft, blijft een open vraag. Een orkaan van nostalgie schijnt over Hollywood te zijn getrokken en in dat beeld past de aankondiging dat twee filmondernemingen van plan zijn een „re-make” te maken van „King Kong”, de gigantische aap die de sensatie van 1933 werd en een reeks films veroor zaakte waar overmaatse dieren (dinosau- ressen, mieren, schorpioenen) schrik en ontsteltenis verspreidden. In de serie rampenfilms zal „King Kong” geen slecht figuur slaan, vooral waar Univer sal, een van de betrokken productieon- dernemingen, van plan is bij de ravage die de ontsnapte aap gaat veroorzaken, het „Sensurround”, systeem in te scha kelen dat bij „Earthquake” zulke goede diensten heeft bewezen. TWEE STERKE Amerikaanse films zijn toegevoegd aan het rijtje bekende Haarlemse 'prolongaties: „Jaws” in Lido, „Histoire d'O” in Luxor, „Frankenstein Junior’’ (van Mel Brooks) in Studio en Disney’s „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen” in Rembrandt. De aanwinsten heten „Rollerball” van Norman Jewison en „Posse” van Kirk Douglas, resp. te zien in Cinema Palace en Roxy, rollerball op de zwijgende filmperiode gemaakt, waarin veel oud-gedienden (die toen jong waren) meespelen, zoals Walter Pidgeon, The Ritz Brothers, Ethel Mer man, Victor Mature. Rudy Vallee en Jackie Coogan (van Chaplin’s „The Kid”). Ook Mel Brooks wil een zwijgen de comedie maken, want niets werkt zo inspirerend als een geslaagd idee. En Peter Bogdanovich, beroemd om zijn tijd-gevoelige films („The last Picture Show”, „What’s up Doc?”) noemt zijn nieuwste film „Nickelodeon”, de naam die aan de eerste primitieve bioscoopjes werd gegeven, waarvoor men een nickel (stuiver) enitree moest betalen. GEBLEVEN ZIJN „Butch Cassidy and The Sundance Kid”(met Paul Newman en Robert Redford) in Luxor en „The Graduate”, het debuut van Mike Nichols (met Dustin Hofmann) in Roxy. Frans Hals brengt een western met Burt Lan caster onder de titel „De Slag om de Apachenpas” en Lido komt met de kara te-film „Het Wraakzwaard van de Ijze ren Vuist”. Cinema Palace heeft gezorgd voor een film die vooral de autorace- liefhebbers zal imponeren, n.l. Leo H. Katzins „Le Mans” met Steve McQueen als een stoere coureur en verder met opwindende opnamen van de race die van een documentair karakter zijn. Gable, Lombard, Valentino. Thalberg. Behalve in de attracties van een verle den tijd schijnt Hollywood ook in zijn eigen geschiedenis te geloven als popu laire stof voor verfilming. Zelfs de ge dresseerde wonderhond Rin Tin Tin, een Duitse herder die jarenlang (hij leefde van 1916 tot 1932) tot de grootste kassa- magneten behoorde, wordt niet met rust gelaten. De in Amerika werkende Engel se regisseur Michael Winner heeft met „Won Ton Ton, the Dog who saved Hollywood” een groots opgezette parodie Rollerball is dus een uiterst gevaarlijk om niet te zeggen dodelijk spel, enigs zins gelijkend op het wrede plezier waarmee de oud-Romeinse keizers hun onderdanen in een volgepakt stadion zoethielden. DE GROTE MAN van het Rollerball- spel is Jonathan E, gespeeld door James Caan, die een held dreigt te worden, het doelwit van een persoonsverheerlijking wat niet past binnen de steriele onper soonlijke maatschappij waarin we om streeks 2000 verzeild heten te zijn. Jona than moet dus uitgeschakeld worden en dat gaat gebeuren in de beslissende wed strijd tussen Amerika en Japan. Naar die dreigende climax beweegt zich de film die enkele hoogst spannende mo menten kent vooral als er weer eens een robbertje Rollerball uitgevochten wordt. Dan is de sensatie niet van de lucht, naast een Louis Borel en een Johan Heesters. Hij speelde bijv. Geert, de zoon van Kniertje in „Op Hoop van Zegen”, was te zien als een stoere voor-oorlogse officier in „De Big van het Regiment”, een bewerking van Mr. A. Roothaert’s „Spionnage in het Veldleger”, spelend in de eerste we reldoorlog. Hij was een knappe plan ter in „Rubber” en hij trad op als de zorgeloze pianist George van Reen in onze eerste grote showfilm „Op Stap”, geregisseerd door Ernst Winar. Daar in was hij de verloofde van Fopie Koopman, dochter van de kleine man Louis Davids die in de film zijn succesliedje „Als je voor een Dub beltje geboren bent” zingt. „Op Stap” werd echter vooral bekend door het optreden van Fien de la Mar als de beroemde filmster Bella Ramona die Frits van Dongen tracht te verleiden en het in ieder geval mogelijk maakt dat diens „schlager” op 12 vleugels gelanceerd wordt, wat een spectacu lair schouwspel opleverde. Frits van Dongen is in 1940 naar Hollywood vertrokken, heeft daar o.m. meegespeeld in een Tarzanfilm en was verder „de buitenlander” in verschillende oorlogsfilms als „Passa ge to Marseilles” en „Escape in the Desert" (’45). Philip Dorn schijnt in de jaren vijftig ook nog toneel ge speeld te hebben op Broadway. Een van de weinige acteurs uit ons landje dus die het in zekere zin „gemaakt” hebben buiten de grenzen. Hij was zeventig jaar toen hij stierf. IN HET NUMMER van „Skoop” van januari ’76 (nummer 1 van de 12de jaargang) wordt een einde ge maakt aan de speculaties over het voortbestaan van het blad door een korte redactionele mededeling, waaruit blijkt dat Rob du Mée de redactie om persoonlijke redenen verlaten heeft en vervangen is door Wim Verstappen, een van de op richters van „Skoop”. Verder is Ro gier Proper gevraagd vanaf 1 febru ari op te treden als eindredacteur die zich met de lay-out van het blad en met de organisatie van redactionele zaken zal bezighouden. Anton Haakman en Charles Boost zullen met Wim Verstappen de re dactie van „Skoop” vormen. Het nummer opent met een inter view van producent Henk Bos door Anton Haakman die begint.„het Ne derlanderschap” van de nieuwe Ne derlandse film „Sherlock Jones” te betwijfelen door de volgende opsom ming in kader: Het idee komt van een Amerikaan (Peter Lawrence Levcourt), de cameraman was een Zweed (Jörgen Persson), Sherlock’s hond Watson werd getraind door een Engelsman (Danny Graber), Ralph Kemplen uit Engeland mon teerde de film, het vliegtuig-stunt werk werd geleid door een Duitser (Peter Steinberger), Fred de Waele en Joos Suetens uit België namen het geluid op, de Duitser Heinz Bauer zorgde voor de geluidseffec ten, de assistent-regisseur (Mare Gillon) was een Belg, het knokwerk werd gecoached door een Engels man (Bob Simmons), de kleding werd verzorgd door Caroline Pluim, zowaar een Nederlandse, maar wel werkzaam in Duitsland. De vrouwe lijke hoofdrol werd gespeeld door Julie Ege, een Noorse die in Enge land woont; Piet Bambergens te genspeler is de Amerikaanse Ita liaan Al Mancini, belangrijke rollen worden gespeeld door de Belgen Ward de Ravet en Max Schuur. En gevraagd naar een oplossing voor de problemen watirtegen de huidige Nederlandse filmproducent moet opboksen, antwoordt Henk Bos: „Door ontzettend veel films te maken. Bij voorkeur in coproduktie, en met specialisten uit het buiten land. Als je hier tegen een acteur zegt dat je een 70-mm-lens ge bruikt, dan weet hij bij god niet waar je het over hebt. Men vraagt er niet naar en kijkt ook niet door de zoeker. Dat is ze niet geleerd, en dat interesseert ze ook niet, ze zit- I ten in de pauzes in hun stripboekjes I te lezen. Waarom is het zover, over I de hele linie? Omdat er nooit, in al I die zeventig jaar, echt gefilmd is.” STEEDS MEER bioscopen maken er een gewoonte van hun films van hun films van overdag door tet laten lopen in de nachtvoorstellingen van het weekein de, Dus ook vrijdag- en zaterdagnacht. „Jaws” in Cinema International, „Geen vuiltje aan de Lucht” („Pas de Problè- mes”) in City 2, „La dolce Vita” in Kriterion, „Sunset Bou’^vard” in Calyp so Club en „Het verbc.gen Geweer” in City 3. Alleen in The Movies een nachtfilm (vrijdag, zaterdag en zondagnacht) die een première is tegelijk de eerste film van Rainer Werner Fassbinder die men in een openbare voorstelling kan zien. Hoewel Fassbinder ongeveer 25 films op zijn naam heeft staan waarover hij (thans 30 jaar oud) zes jaar heeft ge werkt, heeft nog nooit een Nederlandse bioscoop de moed gehad er een te verto nen. Bezoekers van de filmmanifestaties in Utrecht en Rotterdam kennen de filmer die een internationale reputatie heeft, al uit diverse werken, maar einde lijk is het zo ver dat ook het bioscoop publiek in Nederland kennis kan maken met dit zeer apart en origineel talent in de film „Wild Wechsel”. Deze week al leen nog maar in een nachtvoorstelling, volgende week waarschijnlijk ook over dag als Cinétol Fassbinders „Faustrecht der Freiheit” in normale roulatie gaat nemen. Voorlopig kunnen we iedere filmliefhebber aanraden een paar uur tjes nachtrust op te offeren voor de ongewone en aangrijpende film „Wild Wechsel”, volgende week hopen we wat dieper in te gaan op beide films en op de figuur Fassbinder, het Duitse won derkind, dat hier al een bijna legendari sche reputatie had zonder dat zijn films in het openbaar waren vertoond. „Wild Wechsel” is gemaakt naar het gelijkna mige toneelstuk van Franz X. Krötz, dat vorig seizoen als „overstekend wild” is gespeeld door noteelgroep Centrum. VOOR JEUGDIGE filmliefhebbers draait in Palace „Tarzan en de Jungle- „ROLLEPBALL IS IN wezen een film over de verdwijnende vrijheid en persoonlijkheid van het individu. Een mens met een eigen wil die zelf zijn leven bepaalt, wordt steeds schaarser en als men de film moet geloven is in het begin van de volgende eeuw een volko men gelijkgeschakelde maatschappij ontstaan, nadat in een laatste oorlog zes multinationals de macht verdeeld heb ben en als een super-consortium de wereld beheersen. Redenen om oorlog te voeren zijn er niet meer, klassestrijd is overbodig geworden, omdat iedereen in welvaart leeft. Het enige dat niet onder controle is, zijn de sluimerende agressie- gevoelens bij de mensen, gevoelens die slechts gestimuleerd kunnen worden door de verveling van te leven in een goed georganiseerde welvaartsstaat. Als uitlaatklep van die agressie is Rollerball uitgevonden, een spel dat in wedstrijdverband tussen de staten uitge vochten wordt en op alle televisiescher men ter wereld bekeken kan worden. Rollerball is een combinatie van beken de sporten als rolschaatsen, rugby, hand bal en basketball. Het wordt met een loden kogel gespeeld op een soort ovale wielerbaan en er zijn nauwelijks regels. Alles mag, zelfs mag een begeleidend team motorrijders ingrijpen als hun par tij in moeilijkheden raakt en ontzet moet worden door op de tegenstanders inrijdende motoren. De spelers zijn in een versterkt rugby-outfit gestoken, met stalen helmen en gehandschoende han den waardoor deze metalen stekels als extra afweermiddel krijgen. DE TWEEDE FILM, die acteur Kirk Douglas ook geregisseerd heeft, heeft merkwaardig weinig succes in Amster dam gehad, hoewel hier sprake was van een bijzonder levendige, afwisselende en ironische western die spanning en humor vaardig weet te combineren. Toen de film eind november zijn première in de hoofdstad beleefde, hebben we er de nodige aandacht aan besteed en er o.m. op gewezen hoe er uit het scenario parallellen met een recente actualiteit te trekken waren. Daartoe is vooral het optreden van sheriff Howard Nightinga le verantwoordelijk, een ambitieuze poli tieman die senator wil worden en dit dael hoopt te bereiken door krachtdadig tegen de misdaad op te treden, wat in dit geval wil zeggen tegen de befaamde treinrover Jack Strawhorn (Bruce Dern). Als hij deze eindelijk gevangen heeft genomen en hem als levend trophee in een kooi naar Washington wil voeren, gebeuren er wat onverwachte dingen die de situatie radicaal veranderen. Deze strijd met steeds wisselende kansen tus sen beide mannen, een treffen dat zich omstreeks 1890 af speelt, zorgt voor een HET ENGELSE driemaandelijkse filmblad „Sight and Sound” heeft de goede, men kan ook zeggen droeve gewoonte in zijn nieuwe jaargang steeds een lijst op te nemen van mensen uit het filmvak die het afge lopen jaar gestorven zijn. Men treft er veel namen in aan, waarbij men zich met de beste wil het betreffende gezicht niet kan voorstellen of de staat Van dienst kan opmaken. Maar dat Perre Fresnay, de beken de acteur uit o.m. „La grande Illusi on”, gestorven is, doet je wel iets al is hij 78 geworden. Evenals de dood van George Stevens, regisseur van „Place in the Sun”, „Shane”, „Giant” (met James Dean) en vooral van „Het dagboek van Anne Frank” of die van Pierre Blaise, de jonge Fl’anse acteur die in „Lacombe Lucien” zo ontroe rend de onschuldige collaborateur speelde. Natuurlijk wordt Pier Paolo Pasolini genoemd, die een zó tragi sche dood vond op het strand van Aosta, en verder Luigi Chiarini, de stichter van de Italiaanse Filmacade mie die daar Centro Sperimentale heet en waarop verschillende Neder landse filmers (Frans Weisz, Philo Bregstein) hun ervaring opdeden. Hij was vele jaren de organisator de van de Film-Biennale in Venetië. En tussen al die namen valt dan ineens op die van Philip Dorn, min- j der om de naam die geen directe g herinneringen oproept, dan om de H nadere omschrijving die luidt I „Dutch-born leading man of Forties HET IS ALSOF Hollywood de nog verse voorraad getailleerde costuums, gleufhoeden, bamboe-wandelstokjes, T- Fordjes en bekraalde damesjapons uit de twintiger en dertiger jaren wil afdragen, nadat ze in „The great Gatsby” zo’n groot en artistiek succes mochten boe ken. De door veel critici als modegril gedoodverfde hang naar de „roaring twenties” en naar de jaren van depressie die Hollywood in vorige seizoenen aan de dag legde, schijnt in het komende jaar onverminderd voort te duren. Na „Gatsby”, „Chinatown”, „The Way we were”, „The Fortune”, „Moord in de Oriënt-Express” en nog andere films die in het verleden vluchtten, staat ons in de komende maanden in ieder geval „Gable and Lombard” te wachten. Het is een liefdeshistorie tussen twee topfiguren uit de filmbusiness, Gable en Carol Lombard, op het eind van de jaren 30. Hun langdurige verhou ding en kort huwelijksgeluk eindigde tragisch met de dood van Carol in 1942 bij een vliegramp in de buurt van Las Vegas. Het lijkt een onmogelijkheid twee door film en foto zo bekend ge worden filmspelers te door anderen, die na vliegwerk hoogstens een zwakke uiterlij ke gelijkenis zullen krijgen, maar in stem, gebaar en loop iedere eventuele illusie weer stuk zullen maken. Maar DE 1 A in n Kirk Douglas voor zijn „posse”. maar of het dan getoonde -geweld en het T

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17