Twee beroemde jarigen in het theatervak Marina Picasso pinkt ’n traan weg in de jongste Viva nieuwe stijl. En: Koop en lees’mGewoon dóen. Omdat het fijn is on> jezelf te zijn. 99 guberg? Jfraftöerie „De Stoeterij*’ „JM Cfjalet” toanoubö Be Oenboom” Centrum speelt stuk over kinderloosheid en burgeroorlog ‘1 F.-. JANUARI KUNST DONDERDAG 19 7 6 1 5 (Van onze correspondent) so so Familie fest ENSCHEDE De voormalige prins Carnaval van Uden, An- toon van Acquoy, zal dit jaar in 50 Noordhollandse hallen promenadeconcerten organise ren, waaraan acht provinciale symfonie-orkesten meewerken. In hun speelgebied begeleiden zij de cabaretiers Gerard Cox en Frans Halsema in een spe- Bontmode maken zonder beesten; plantenquiz; Warren Beatty; praten en eten met Krijn Torringa; en nog veel meer; alweer gezonde afwisseling, nieuws en gezelligheid op z’n anders in de jongste Viva. Top-40 gedoe ciale tour de chant, en worden daarbij geassisteerd door het trio Louis van Dijk. I 1 r# aangrijpende eenvoud (Van onze kuntstredactie) l ze riöHS» (ADVERTENTIE) Orkesten missen goede publiciteitsman (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) J: af ï- A n 50 m ANTOON VAN ACQUOY m k- 50 it, 50 50 SC k- 90 Hoofdstraat 204 Santpoort waar op klassieke wijze specialités gekookt en geserveerd worden. „Daar komen dan duizenden mensen voor. Dat beangstigt me wel eens. Je moet alles wat je speelt zo ontzettend vergroten. Ik heb daar moeite mee. Je rijdt geladener naar een concert waar duizenden mensen zitten, want ik wil ze altijd 200 procent meegeven. Ik wil dat tweede helft is de toon ernstig en deze komt er met een aangrijpende soberheid uit. )r 90 Is 90 ,n W in 50 1- 10 in 90 s. n 10 >1 n, is 0 rs 0; burg bijna 150.000 mensen in sport hallen moet krijgen met tussen de 2000 en 7000 plaatsen per concert. Van Acquoy draait daar als de pas benoemde directeur van de nieuwe Stichting Promenadeconcerten Ne derland zijn hand niet voor om. Hij heeft vijf jaar ervaring in Noord- Brabant, waar hij sinds 1971 pro menadeconcerten organiseerde, die per seizoen door zo'n 20.000 mensen werden bezocht. Het Brabants Or kest begeleidde dan topsterren uit het Nederlands cabaret en het trio Louis van Dijk. In alle gevallen ging de opbrengst van de concerten naar een liefdadig doel. De op brengst van de 50 proms van dit De hele voorstelling bewijst dat een voud het kenmerk van het ware is. Het is een grote prestatie van regisseur en spelers om het zover te brengen. De opvoering ademt een onnadrukkelijke oprechtheid van verstand en gevoel. Er Zijn geen irritante theatertrucs, die in een kleine zaal zo snel door de mand vallen. Het kan nog losser; Centrum is nog niet helemaal gewend aan een spel techniek die kleine-zaal-produkties abso- Wüstelaan 75 Santpoort voor een drankje, een kopje koffie en een pret tig geprijsd etentje. VANDAAG VIEREN twee van de bekendste theaterpersoonlijkheden in ons land een kroonverjaardag. Ida Wasserman wordt 75 en Wim Kan 65 jaar. Hoofdstraat 238, Santpoort, Rustiek koetshuis voor recepties en besloten parties Els van Rooden en Jules Hamel spelen met een natuurlijke warmte de beide hoofdfiguren, kwetsbaar en lief met so bere, heel precies aangebrachte gebaren. Frans Vorstman en Margreet Heemskerk spelen een aantal bijrollen, met een goed gedoseerde afstandelijkheid zonder overbodige typeergrappen. Dat gebeurt in een even eenvoudig als handig toneel beeld van Onno Boers: een doktersbu- luut nodig hebben. Maar met „As doet de groep een betrouwbare stap in de goede richting. De voorstelling gaat tot en met zondag avond in de Toneelschuur. Beslist gaan zjen zou ik zeggen, omdat dit het sjport toneel is dat niet zichzelf zoekt maar dienstbaar is aan een gegeven waarmee elke serieuze tv-kijker en krantelezer te maken heeft. JAC HEIJER „Wel heb ik alttfd gepleit voor een popgroep bij de promenadeconcerten. Maar de laatste twee keer hebben we dat in Brabant niet meer gedaan, want als die popgroep begon te spelen, werden de mensen van hun stoel geblazen van de herrie- Dan gingen ze een consumptie halen. De laatste twee keer bleek dat een cabaretster, het trio en het symfo nieorkest de beste formule was”. HAARLEM. „As”, een toneelstuk van de Ierse Engelsman David Rudkin, brengt twee dingen met elkaar in ver band: kinderloosheid en de burgeroorlog in Noord Ierland. Dat lijkt erg gezocht op het eerste gezicht. Het knappe van de voorstelling, die toneelgroep Centrum ervan geeft, bewijst het tegendeel. Een persoonlijk probleem van twee mensen krijgt een veel wijdere strekking, die uitgaat boven dat ene geval van on vruchtbaarheid en die ene toevallige burgeroorlog. Juist door de eenvoud van de voorstelling krijg je een inzicht in de verantwoordelijkheid van een ieder voor het lot van de wereld waarin wij leven. Het geval van het echtpaar Colin en Anne, dat weer heel anders is dan dat van de kinderloze echtparen die u bent of kent uit uw omgeving, levert halver wege het stuk de vraag op wat wij zelf te maken hebben met de verbrande wereld waarin wij leven. „Als we niet vechten om ons zelf te veranderen, is er dan nog wel een plaatsje voor ons?”, roept die Colin uit. jaar is bestemd Kruis. Antoon van Acquoy was public-rela- tionsman bij de Algemene Bank Nederland. Deze leende hem jaar lijks uit om de Brabantse concer ten te kunnen organiseren. Nu hij directeur is van de landelijke prom-stichting, kan hij al zijn tijd investeren in het publiek maken van de concerten. Dat is hem toevértrouwd, want in Brabant staat hij bekend als een fameus organisator, voor wie alle deuren opengaan. Een man met een tingelend toverstokje, zoals blijkt uit zijn eigen verhaal en dat van Louis van Dijk. Ik beweer dat de orkesten van die troon af moeten komen. Wie zijn zij? Mensen die van ons allemaal eten. Wat missen zij? Een goede public relations- man. Elk orkest en dat geldt evenzeer voor een opera als Forum zou een man voor public relations moeten aan stellen. Dan zou het greep krijgen op een veel groter publiek”. „Daar heeft-ie gelijk in”, valt Louis van Dijk, ooit ere-Knoeris in Uden, hem bij. Sinds een paar jaar woont Louis ze met natte ogen naar huis gaan. Dat lukt meestal. Als het me niet lukt, ben ik terneergeslagen en moet ik ’s avonds thuis Bach draaien om op verhaal te komen. Maar als het goed gaat, willen wij van het trio elkaar na afloop wel omhelzen. Dan verbaast het als het pu bliek keurig applaudisseert, maar wild enthousiast wordt als je daarna voor de 200.000e keer Windmills of your mind speelt”. „Daarom geloof ik niet in opvoeden van het publiek. Ik geloof wel dat je kunt proberen te voorkomen dat ze niet verder aïgiijden. Daarom heb ik zo de pest aan dat j.op-40 gedoe. Dat is zo’n contant.-instelling. Al die kinderen ko pen voor hun dure zakgeld een nieuwe scnijf met dat onzin-gebonk aan hun <_-p. Dat is af glijden in plaats van jpvoeaen. Ik ben de laatste om popgroe pen te kraken. Er zijn heus goede, maar veel van die jongens worden niet kri tisch begeleid. Die staan maar op een elektrische gitaar te rammen. Maar de kreet: „Wat is erger dan een elektrische stoel? Een elektrische gitaar” gaat me ook te ver. Het is erg dat die confectie wordt opgedrongen aan jonge mensen die geen alternatief kennel)”. „Nou, dat alternatief kun je proberen te bieden met die promenadeconcerten. Dat het Brabantse initiatief nu het hele land doorgaat, is geweldig. En dat een man als Antoon van Acquoy dat organi seren gaat, is enorm, want die man ia een unicum”. de bij het toneelgezelschap van Cor Ruys, maar al in 1935 ging hij over naar het cabaret. Tientallen jaren heeft hij het ABC-cabaret geleid, broedplaats van veel theatermensen die zich tussen toneel en cabaret bewegen: Jenny Arean, Margriet de Groot, Henk Elsink, Frans Halsema, Sylvia de Leur en wie al niet. Sinds de jaren vijftig ontwikkelde Kan zich steeds meer als een soloentertainer, maar altijd bijgestaan door zijn vrouw Corry Vonk en zijn pianist Ru van Veen. Het is tot hét grote e, e.u-,t Brabant uitgegroeid. We hebben „asper.' na de Jong en Conny Stuaix „.s soi gehad, Farce Majeure en van begin ai aan het trio Louis van Dijk. Het ,s een gezellig familiefeest voor het hele gezin. Jan Willem Loot van het O.<rij e Phijharmonisch Orkest was de eerste orkestdirecteur die in Brabant kwam kijken en enthousiast werd. 'Nu ben ik dan de niet betaalde directeur van de landelijke promstichting, die wordt ge sponsord door de stichting Samenwe kende Dagbladen, de RABO-bank, de AGO en Interpolis. Ik gebruik weinig traditionele midde len om iets te bereiken. Ik reageer gewoon alert op iedere situatie. Verstand van muziek heb ik niet, ik houd van muziek en ik geloof erin dat alle men sen graag uitgaan zonder opgedirkt te hoeven zijn. Zo’n promenadeconcert moet je opbouwen door een goed pro gramma en veel sfeer. Van links naar rechts: Margrèet Heemskerk, Els van Rooden, Jules Hamel en Frans Vorstman in „As”. DALFSEN. „Antoon van Acquoy? Hoe hij het voor elkaar krijgt, begrijp ik niet. Mijn mond zakt ervan open. Ik bewonder hem zo, omdat hij met een soort kinderlijk enthousiasme iedereen om zich heen aansteekt. Hij is een van de weinige mensen die nog helemaal ópen is. Hij is geen act van zichzelf. Dat is het verbluffende. Hij krijgt alle zalen vol, omdat hij precies weet op welke manier hij wie moet inschakelen. Als een zaal niet vol is, belt hij desnoods een fabrieksdirecteur in de plaats van het te houden concert op. Dan kan het hele personeel tegen gereduceerde prijs naar het concert, en ze worden nog met een bus gehaald en gebracht ook”. Zo zet pianist Löuis van Dijk zijn oprechte bewondering voor Brabantse Antoon om in woorden. Louis woonde destijds in het Brabantse Berlicum, toen de hoornist van het Brabants Orkest, Sef Pijpers, zijn idee van de Brabantse promenadeconcerten lanceerde. Louis van Dijk was er vanaf het eerste uur bij betrokken. Net als Antoon van Acquoy zelf. Een jonge man met een stel vuurspattende- ogen achter de zwartomrande brillegla- zen. Zijn verhaal: „Het is alweer twaalf jaar geleden dat ik prins Carnaval ben geweest. Ik woonde in Uden. Daar was niets te beleven. Ik heb er de aanzet gegeven tot de carnavalsvereniging De Knoerissen. We benoemden ieder jaar iemand tot ere-Knoeris. Gré Brouwen- stein is dat geweest, Herman van Veen, Toon Hermans. Toen zijn we zo eigen- niet meer in Brabant, maar in het Overijsselse Dalfsen. Van de eengezins woning in Berlicum naar de riante bun galow in Dajfsen betekende een grote sprong vooruit. „De mensen hebben niets aan hoog dravend artistiek gelul. Die willen ge woon een avondje uit. Ik vind het viool concert van Bartók prachtig. Stel je voor dat Jasha Heifetz het in De Hagen in Almelo zou spelen. Dan komen er 30 mensen. Dat weet je van tevoren. Dat moet je niet doen. Laten we toch probe ren het niet te moeilijk te maken. Is „muziek voor miljoenen” verkeerod? Ik geloof v.m niet. Als musicus ben ik me e goed van bewust dat ik muzikaal op een smal paadje loop. Als je iets af- '::t, val je in het ravijn van de i r -ie. Daar pas ik voor op”. Zo zal het NPO een reeks van zeven concerten geven in de maand juni jn Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Den Helder, Amsterdam (theatei Carré). Zaandam en Nieuw Ven nep- Het orkest, dat alle concerten met Cox, Halsema en het trio van Louis van Dijk doet, wordt daarbij geleid door Sel' Pijpers. Het pro gramma voor deze uitvoeringen ligt nog geheel open. WIM KAN IS in Scheveningen ge boren. Zijn vader was minister, zijn broer is een hoge ambtenaar geweest. Zo'n afkomst is van pas gekomen, toen Kan zich ontwikkelde tot de beste politieke satiricus die het caba ret in ons land heeft opgeleverd. Na een paar jaar gymnasium ging Wim Kan naar de Toneelschool, debuteer- wijs geweest om de Markthal te huren in samenwerking met het Brabants Orkest. Er waren 2000 zitplaatsen. We kregen die helemaal stampvol”. „Nu is dat concert een traditie, en er zijn jaarlijks 4000 aanvragen vooi. lieiik Broekstra, de directeur van het Brab. nts Orkest, heeft mij toen gevraagd om di recteur te worden van een ,.u promstichting. Ik heb nu vijf jaar die concerten telkens in negen plaatse organiseerd, in zalen van 1500 tot plaatsen. Voor Antoon van Acquoy betekent dit dat hij tussen 16 februari te Enschede en 11 september te Til- reau en een tweelingbed, dat uiteenge schoven ook als bank dienstdoet. Het Overijssels Philharmonisch Or kest bijt op 16 februari het spits af in de Diekmanhal in Enschede. Daarna volgen promenadeconcerten door het Noordelijk Philharmo nisch Orkest, het Fries Orkest, het Noordhollands Philharmonisch Or kest, het Limburgs Symfonieorkest, het Utrechts Symfonieorkest, het Gewestelijk Orkest van Zuid-Hol- land, het Gelders Orkest en het Brabants Orkest, die elk in hun regio meerdere proms zullen ver zorgen. Tijdens de tweede wereldoorlog zat Wim Kan in Japanse internerings kampen en verrichtte dwangarbeid aan de spoorweg in het toenmalige Birma. T oen in 1971 de Japanse kei zer Hirohito een officieel bezoek aan ons land bracht, ondernam Kan een vergeefse actie om de keizer het land uit te houden. Nederland, van hoog tot laag, was toen al aan zijn humo ristische, maar vaak harde kritiek op hoogwaardigheidsbekleders gewend geraakt. Dat is niet altijd gemakkelijk ge gaan. In 1954 was de VARA bang dat zijn oudejaarsconference leden zou gaan kosten. Ten onrechte, want ja renlang bleek Nederland op oude jaarsavond aan de radio gekluisterd te ziten om naar Kan te luisteren. In 1961 maakte de toenmalige voorzitter van de ARP, Berghuis, zich nog for meel bezorgd over de oneerbiedigheid waarmee Kan het ambt van minister president Jan de Quay benaderde. Het heeft niet geholpen. Kan blijft oneerbiedig en het ziet er niet naar uit dat hij de satire vaarwel zal zeggen. MEVROUW WASSERMAN is meer dan vijftig jaar aan het toneel ge weest tot zij enkele jaren geleden op doktersadvies dat werk moest staken. Zij heeft er vrede mee, in tegenstel ling tot toneellievend Nederland. Ida Wasserman is namelijk jarenlang de beste actrice geweest in ons land met een zeer hoog gemiddelde van uitzon derlijke creaties. Nu zij niet meer speelt, worden haar rollen langza merhand legendarisch. Om er twee te noemen: de actrice Ljoebov Andre- jevna in „De kersentuin" van A. Tsjechov uit 1962 en de echtgenote van de stervende hoofdpersoon in ,,’t Is voorbij” van Edward Albee uit 1970. Maar ook een werkster-typetje in een onnozel stuk als „Er is een moord gepleegd” uit 1965 wist zij om te bouwen tot een compleet mens. Intuïtie* werkte zij aan een rol tot de essentie overhield. Het leek heel eenvoudig en sober, maar had een haast magische kracht. Mevrouw Wasserman is Antwerpse van geboor te; in die stad begon ze op 20-jarige leeftijd haar loopbaan, trouwde met acteur-regisseur Jöris Diels en is in 1926 naar Nederland gekomen. Het langste heeft zij gewerkt bij de Haagse Comedie. Vorig jaar werd ze in Den Haag met een kleine tentoon stelling gehuldigd. „As” voor het Rode Het eerste deel geeft een verslag van de dingen die Colin en Anne, een leraren- nechtpaar met een artistiek verleden, moeten doen om een kind te krijgen. Een arts, een andragoog, een gynaeco loog, bij wie ze achtereenvolgens terecht komen, geven allerlei technieken op om tot zwangerschap te geraken. Dan weer lijkt het aan de man te liggen, dan weer aan de vrouw. Colin en Anne volgen getrouw de voorschriften op, die met een vanzelfsprekend maar niettemin I willekeurig geziag door de medische stand worden opgelegd. Steeds wanhopi ger zoeken Anne en Colin naar de oorzaken dat het maar niet lukt. Heeft het iets te maken met de wetten van de natuur, van hun persoonlijkheid of is het een chemische kwestie. Anne raakt tenslotte zwanger, maar er volgen com plicaties en ze komt in het ziekenhuis. Hebben we de natuur geen geweld aan willen doen, vragen ze zich af. Dan volgt het tweede deel. In het ziekenhuis krijgt Anne een miskraam. Het was een tweeling. De baarmoeder i wordt weggenomen. Uit het raam ziet Anne de verbrandingsovejm van het hos pitaal, waar zoals zegt haar schoot verbrandt. Dan kantelt het stuk. Colinn bij zijn familie thuis in Ulster geweest voor de begrafenis van een oom, dlie bij een bomaanslag gedood is. De verbrande schoot van Anne wordt „ver taald” in het beeld Van een verwoeste straat vol lijken die na de bomaanslag overbleef. Colin geeft in zijn relaas dui delijk aan dat de verantwoordelijkheid voor die ellende bij de betrokken men sen zelf l'igt. Hij heeft het over een bom I die niet van boven af (als was het iets buitennatuurlijks) maar van tussen de mensen zelf is gekomen. Het bestaan van mensheid is een constante burge roorlog. Deze puinhoop is de metafoor van de verwoesting van Anne’s moeder schoot. En andersom. Kan er uit een dergelijke as een vogel phoenix herrij zen; wat kan zo’n echtpaar doen? Het wil een kind adopteren, maar dat mag piet van de bevoegde instantie-, Wat hebben wij nog met elkaar te maken, vraagt Colin tenslotte, maar suggereert onsde toeschouwers de vraag: wat hebben wij als burgers nog met elkaar te maken? Het stuk geeft geen antwoord. Maar er is een gebaar: Anne I strijkt met haar hand door Colin’s haar; j ze kijken elkaar aan. Wat het betekent, I mag de toeschouwer invullen. Is het zoiets als liefde? Het stuk en de manier waarop het gespeeld wordt, is een verademing in het toneel dat we dit seizoen tot dusver te zien hebben gekregen. David Rudkin is een schrijver die er in slaagt een zeer persoonlijk, menselijk gegeven een wij dere betekenis te geven zonder tot een fotografisch, uitgebeend realisme te gera- kenen er evenmin iets al te kunstzinnige van te maken, waardoor de toeschouwer zich kan verschuilen achter estetische genoegens. Er zit in „As” typisch Ierse pathos maar het is de grote verdienste van regisseur Eddy Habbema en zijn spelers dat ze uitglijders in die richting hebben vermeden. Of ,As” goed overkomt, staat en valt met de vraag of de spelers erin slagen een rechtstreeks ongedwongen contact met de toeschouwer tot stand te bren gen. Dat lukte gisteren bij de première in de Toneelschuur indrukwekkend. De spelers vonden een juist evenwicht tus sen het spel van de personages in het stuk en de terloopse terzijdes naar het publiek. Het eerste deel is heel ironisch geregisseerd en gespeeld. De contacten met de medici verlopen tragikomisch, zodat je nog kunt lachen ook. In de ii Ail- A i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11