Technische problemen speelden trio parten Rotterdamse Toneelraad in gevaar CAMPERT-VERHALEN VERFILMD Bigbandfestival De zwanezang Ernst van Raalte van in Utrecht De werkelijkheid van het Nederlandse koningschap ■u ?l M fc 1 INTERNATIONALE MANIFESTATIE STRIJDCULTUUR IN UTRECHT Instrumentale kwaliteiten in Kadens Bekende Russische beeldhouwer mag land verlaten In Londens theater honderd maal „In de holte van je arm” 11 KUNST Mi 10 A Ar 9 1 Voor ons ligt het laatste boek van dr. Ernst van Raalte, de onlangs overleden nestor der staatkundig-parlementaire pers, wiens autoriteit op het gebied van de journalistieke informatie over alles wat met politiek, staatkunde, staatkundige juris dictie en historie te maken had, onbetwistbaar en uniek was. (Van onze verslaggever) DEN HAAG. Als protest tegen de voorgenomen beknotting van het vormingstoneel door CRM-minister Harry van Doorn wordt zaterdag 31 januari in de Utrechtse veemarkthallen een manifestatie van „internatio nale strijdcultuur” gehouden. Deelnemers: 31 groepen op het gebied van theater, muziek, film, zang en pop, afkomstig uit Chili, Italië, Portugal, Frankrijk, Duitsland, Engeland, België en Nederland. Organisatoren: 23 plaatselijke en regionale actiegroepen voor het behoud van het politiek activerend theater dat „wordt bedreigd door politieke censuur en verdachtmaking van rechtse politici, en door plannen van CRM voor een nieuw toneelbestel”. De organisatoren willen met de manifestatie tonen hoe er (ook internationaal) desondanks een opbloei is van anti-kapitalisti- sche cultuur die verbonden is met de „groeiende strijdbaarheid van de werkende bevolking”. Shakespeare Oneigenlijk I J 1 Frans Malten (links) en Edgar Danz van de Nieuwe Komedie. F JOHAN VAN KEMPEN (Van onze kunstredactie) i naar naar heeft geen geld. CRM heeft de subsidie aanvrage nog steeds niet om advies doorgestuurd aan de Raad voor de Kunst. dere band van het Oranjehuis met Nederland van de zestiende eeuw tot heden gevlochten uit wederwaardig heden van beide, ontwikkelingen waarin de Oranjes en het Nederland se volk elkander vormden en beïn vloedden, ekander gingen waarderen en begrijpen, elkander begeleidden in de opgang naar het heden dwars door ernstige, gunstige, catastrofale en zeer gelukkige avonturen der historie, deze bijzondere band met zijn vele ver- Protest van links vormingstheater tegen bezuinigingen van CRM Dit boek „De werkelijke betekenis en functionering van het Nederlandse koningschap” is zijn zwanezang. Hij dicteerde het manuscript woord voor woord, omdat zijn slecht gezichtsver mogen hem het schrijven belette. Wie ongeacht eigen belangstelling voor het onderwerp een bewijs wwl van de geestelijke helderheid en de feitenkennis, die dr. Van Raalte tot het laatst toe bij bleven, kan dat bewijs in dit boek vinden. Het is slechts 77 bladzijden groot, in zijn geknoptheid echter een onvolprezen bijdrage tot betere kennis van en inzicht in een onderwerp waarover maar al te zeer lichtvaardig wordt gepraat en geschreven. De emotionaliteit waarmee vaak beschouwingen over het koninklijk huis, de staatkundige functionaliteit ROTTERDAM (ANP). De Rotter damse wethouder van Kunstzaken, drs. J. Riezenkamp heeft dinsdag in een boze brief een ultimatum gesteld aan minister Van Doorn (CRM) over de toewijzing van de rijkssubsidie voor de Toneelraad Rotterdam. Indien de minister vandaag niet mee kan delen op hoeveel subsidie de Toneelraad voor het seizoen 1976-’77 kan rekenen, zal dit waarschijnlijk tot gevolg hebben, dat de Toneelraad moet worden opgeheven, zo verklaarde Rie zenkamp dinsdag desgevraagd. HAARLEM. De leden van het Amsterdams Piano Trio hebben als instrumenta list beslist allemaal grote kwaliteiten. De pianist les Monas voorop, want zijn spel verraadt voorname technische klasse. Hetzelfde geldt voor de cellist Jaroslav Hajek, die zich in het spel in het gisteravond in zaal Kadens gebrachte programma terecht wat verdekter opstelde vanwege de bescheidener aard van zijn partijen, maar waaruit behalve de waarneembare technische beheersing een Intense muzikaliteit voelbaar was. Daarnaast kon men bij een eerste kennismaking minder goed hoogte krijgen van de muzikale hoedanigheden van Han de Wit, wiens vioolspel ondanks de vaak fijnzinnige toonvorming, in de regel wat ongeïnspireerd aandeed. De wethouder verwijt de minister een „schrijnend gebrek aan betrokkenheid met het Rotterdamse culturele leven”. Het komt volgens Riezenkamp al jaren voor dat de subsidietoezeggingen voor de Toneelraad veel te laat afkomen. Zo heeft de wethouder ondanks herhaalde verzoeken nog steeds niet van de minis ter vernomen hoe groot het bedrag is waarop de Toneelraad in het nu lopende seizoen kan rekenen. De wethouder schrijft in zijn brief aan minister Van Doorn, dat het uitblij ven van de beslissing over de rijkssubsi die tot gevolg heeft dat de gemeente Rotterdam zich nu geplaatst ziet voor een exra tekort op de kunstbegroting van drie a vierhonderdduizend gulden. De gemeente wil dit tekort voor haar rekening nemen, onder het uitdrukkelijk voorbehoud dat de minister eerst zeker heid verschaft over de rijksbijdrage voor het komende seizoen, die door de ge meente wordt geraamd op 1.750.000. De financiële moeilijkheden bij de To neelraad Rotterdam zijn ontstaan door een gebrek aan publieke belangstelling w voor de uitgebrachte toneelprodukties. De opbrengsten uit de recettes zijn dit seizoen met 50 percent achtergebleven bij de ramingen. Voor het seizoen 1976- ’77 zal de Toneelraad slechts één van de drie geplande produkties van het reper- tojre-toneel, de sector waarin de tekor ten zijn ontstaan, uitbrengen. en inspraak in het beheer van de collec tieve voorzieningen. Wij ondersteunen bijvoorbeeld „onthullingen” van een be weging als de Katholieke Werkende Jongeren (KWJ) over de arbeidssfeer in grootwinkelbedrij ven” UTRECHT. Aan het op 1 februari in het Jaarbeurscongreseentrum in Utrecht te houden Bigbandfestival zul len 14 amateurensembles deelnemen. Onder de orkesten bevinden zich big bands uit Zaandam, Amsterdam, Loenen aan de Vecht, Tilburg, Rotterdam en Kampen. Het festival, dat ’s morgens om 11 uur begint en georganiseerd wordt door het Utrechts Jazz Orkest heeft als attractie een optreden van de Zweedse Sandvik Bigband onder leiding van de trompet tist Arne Kjell-Eriksson. Dit concert be gint om 19 uur. De TROS zal radio- opnamen maken van het dooi' Piet Daal huisen gepresenteerde festival. schillende aspecten heeft Van Raalte als een historisch onmiskenbare lots verbondenheid geanalyseerd. Oranje en Nederland werden door het lot aaneengesmeed. Niet altijd was Nederland zo erg tevreden met de gedragingen of het streven van Oranjetelgen op de troon. Maar over- schaduwd door de imponerende grootheid van figuren als koningin- regentes Emma, koningin Wilhelmina en de in ons tijdsbestek nog zo volledig functionerende koningin Juliana, vie len die wrijvingen en irritaties weg in de mengketel der historie. En al tijd opnieuw weer reeds het koning schap der Oranjes vernieuwd, veran derd, gemotiveerd door nieuwe maatschappelijke omstandigheden en inzichten, omhoog als een houvast van onwrikbaar staatkundig allure. Dat is wat Ernst van Raalte betoogt en eigenlijk zonder enige moeite be wijst. Hij wilde daarmee de misverstan den doorbreken, die in onze tijd om trent de act: riiteit van het koning schap lel doen door pubiikaties en discussies waaraan goeddeels de his.orische geworteldheid van het ko ningschap over het hoofd werd ge- ...en. De bevoegdheden en „de macht” des konings, onrechtmatig gekleineerd of onverantwoord opgeblazen, worden in dit boek op realistische basis gezet, als waarachtig onderdeel van de staatsmachine en als waardevolle bij drage van „adellijke objectiviteit” in de wirwar van de machtsstrijd der politieke partijen. Dat Van Raalte de erfelijkheid van het koningschap af weegt tegen de vele voordelen die het politiek niet gebonden staatshoofd oplevert, is voor partijgangers mis schien politieke blesfemie. Niet echter voor de ervaren, vergrijsde journalist, die heeft leren relativeren. Peter Faber speelt de hoofdrol van Wessel Franken in de vier delen van een episodenfilm naar vier korte verhalen van Remco Campert. Voor de rol van Wessels maat Willem wordt nog een speler gezocht. Elke episode wordt door een andere regisseur gefilmd, volgens het procédé bij „Zwaar moedige verhalen bij de centrale verwarming” naar het werk van Heere Heeresma. De film wordt geproduceerd door Mat- thijs van Heyningen voor minder dan een half miljoen gul den, waarvan 70 pet door CRM wordt gesubsidieerd. De ver halen heten „Alle dagen feest”, „Een ellendige nietsnut”, MOSKOU (UPI). De bekende Rus sische beeldhouwer Ernst Neizvestny heeft dinsdag westerse verslaggevers te- telefonisch laten weten, dat hij van de Sovjet-autoriteiten toestemming heeft gekregen het land te verlaten. Neizvestny kwam jaren geleden in het nieuws door een openbare woordentwist met de toenmalige partijleider, Nikita Chroesjtsjov. Toen deze een bezoek bracht aan een tentoonstelling van de beeldhouwer had hij gezegd dat „een ezel met zijn staart het beter zou kun nen doen dan de beeldhouwer”. Later werd deze ruzie bijgelegd, wat leidde tot een hechte vriendschap. Op grond daar van verzocht Nikita’s familie Neizvestny een borstbeeld te maken van de bewinds man dat nu prijkt op zijn graf. De beeldhouwer, die gedeeltelijk van joodse afkomst is, beklaagde zich on langs in een interview met een verslag gever van UPI over een treitercampagne die tegen hem was gericht. Men had zelfs hakenkruizen op zijn deui geschil derd. De afgelopen tien jaar diende Neiz vestny vijftig maal een verzoek in een bezoek aan het westen te brengen. Na dat men hem zijn atelier had afgenomen besloot hij een emigratievisum aan te vragen wat hij een dezer dagen zal ontvangen. Hij zal eerst naar Israël afreizen maar heeft nog niet besloten in welk land hij gaat wonen. „Hoe ik mijn verjaardag vierde” en „Op reis”. De film zou half april, met Pasen, in roulatie gaan. Be halve Peter Faber doen mee: Marcelle Meuleman, Helmert Woudenberg, Wim van den Brink, Elsa Leoni, Elisabeth Andersen, Marjon Brandsma en Marja Kok. Op de foto vooraan in het midden Peter Faber en Marcelle Meuleman. Daarachter van links naar rechts de vier regisseurs Otto Jongerius, Orlow Seunke, Ate de Jong en Paul de Lussanet en vervolgens scenarioschrijver Guus Luyters en de schrij ver Remco Campert. LONDEN (ANP). Het toneelstuk „In de holte van je arm”van Dimitri Frenkel Frank beleeft als „Roger’s last stand” deze week zijn honderdste voor stelling in het Duke of Lords Theatre in het Londnse West-End. In Londen worden de hoofdrollen ge speeld door Roy Kinnear en, Leslie Phi lips. Het stuk trekt er volle zalen. In Nederland werd het in het seizoen ’70-’71 met veel succes gespeeld: 250 voorstellingen met Ton van Duinhoven, Guus Hermus, Ina van Faassen en Bep Dekker. Dimitri Frenkel Frank oogstte eind vorig jaar ook lauweren in Engeland met zijn televisiespel „De liefdeswacht”, dat de NOS in Nederland twee keer uitzond. In Engeland werd het door de BBC uitgezonden als eerste stuk in de Global Theatre Series. Frans Malten en Edgar Danz hopen dat met de Utrechtse manifestatie een zo groot mogelijk publiek wordt bereikt. Niet alleen om de bezuinigingsprotesten aan te horen, maar vooral ook om kennis te nemen van wat „strijdcultuur” te bieden heeft. „Vormingstoneel zet zich voor de gewone mensen in, wil bijdra gen aan de reële verbetering van hun bestaan. In internationale zin, want de belangen zijn overal dezelfde en steeds terug te voeren op het door de Westerse wereld gehanteerde systeem van de on dernemingsgewijze produktie. Goed, er is geen bittere armoede meer. Maar de tegenstellingen zijn er wel degelijk, al zijn ze versluierd en zijn de scherpe kantjes eraf. De mensen zijn er echt niet vrijer op geworden. Ze worden nog steeds misbruikt, uitgebuit”. „Een zekere eenzijdigheid kan ons niet worden ontzegd. Het vormingstoneel pakt steeds dezelfde problemen aan, wijst steeds op de slechte en zwakke kanten van deze maatschappij, zonder water in de wijn te doen. Acteurs van het vormingstheater vinden wel degelijk dat ze cultuur bedrijven, dat ze toneel spelen. Maar ze zijn er niet in de eerste plaats om te behagen, maar om de wegen en middelen aan te geven om wantoestanden en onbehagen op te hef fen. Daar gebruiken zij het theater voor. En dat moet zo goed worden gespeeld, dat het risico wordt uitgesloten dat de boodschap de mist ingaat”. 1 En dat zelfde geldt eigenlijk voor de voor deze gelegenheid aan het ensemble toegevoegde altviolist Ferdinand Hügel, die in het ter opening uitgevoerde Ke- gelstatt-Trio een zekere stroefheid aan de dag legde. Een stroefheid die welis waar ook voor een deel te wijten is aan het feit dat deze partij wat ondankbaar voor dit instrument geschreven is. Mis schien speelde verder de extra spanning van de radio-opname van dit concert het musicerende gezelschap enigszins parten; anders zou je kunnen stellen dat ze gewoon hun avond niet zo hadden. Tenslotte is het ook niet altijd volle maan. Dat mag overigens niet gezegd worden van de evenzo voor het Kegelstatt-Trio geëngageerde klarinettist Bas de Jong. Want zijn overtuigend spel zorgde sa men met de parelend vertolkte piano partij, voor het boeiende element bij de uitvoering van dit Trio KV 498 (piano, klarinet, altviool). De Jong’s zangerige toonvorming, met mooi aanzwellen en afnemen, alsook de fijn verzorgde frase ring en articulatie maakten het aanho ren van zijn klarinetpartij tot een posi tieve belevenis. j Het was een betreurenswaardige bij komstigheid dat het temperamentvolle en genuanceerde spel van les Monas min of meer werd aangetast doordat deze pianist blijkbaar niet goed wennen kon aan het pedaal van het hier door hem bespeelde instrument, waardoor een seoort ingebouwd pauk-effect ontstond, dat juist vanwege de nogal ruim gedo seerde. toepassing ervan, vrijwel constant zeer afleidend werkte en aan het luis tergenot afbreuk deed. Naast hét genoemde Kegelstatt-Trio, werden op dit derde concert in deze door de Stichting Kadens geboden Mo- zart-serie, ook nog de Pianotrio’s in E en in G, respectievelijk KV 542 en 564 uitgevoerd, terwijl tot besluit het Piano kwartet KV 478 werd voorgedragen en waarbij dus de altviolist Ferdinand Hügel ook weer van de partij was. In de verklanking van dit g klein-Kwartet was zonder twijfel veel virtuositeit, vaart en spanning. Wat hier qua inter pretatie ontstond, leunde echter meer tegen de geest van Beethoven aan dan dat het Mozart’s bedoelingen leek weer te geven. Maar dat is, ondanks de ver groving die hier optrad, in elk geval toch te verkiezen boven de zo veel gehoorde Mozart van de porseleinkast. Het publiek wist dit voortvarend mu siceren, getuige de warme bijval, ook zeker te waarderen. Danz en Malten menen dat Van Doorn zijn nieuwe spreidingsgedachte voor het vormingstoneel heeft gebaseerd op de situatie in 1973, die er het seizoén daarop heel anders uitzag. Beide leden van de Nieuwe Komedie twijfelen er niet aan, dat er politieke motieven in het spel zijn voor de beknotting van het „strijdtoneel”. „Politiek links theater, daar heeft dit kabinet geen behoefte aan, vooral niet nu de verkiezingen voor de deur staan. Zo heeft een hoge ambte naar van CRM het letterlijk gezegd. In de periode van frontale aanvallen (van de christelijke fracties in Brabant en DS’70 in de Kamer) op dit soort theater was het politiek natuurlijk aardig om met een groots gebaar uit te roepen dat „CRM zich garant stelt voor Proloog”. Maar de tijden zijn veranderd. We moe- Kans-arme groepen krijgen door dit kabinetsbeleid nog minder kansen, vin den de twee Nieuwe Komedie-medewer- kers. „Ook voor ons voorlichtingswerk via vormingstoneel^ bestemd voor vor mingscentra, werkende jongeren, mid delbare scholieren en volkshogescholen, geldt dat. Onze gemeenschappelijke doelstelling is het behartigen van belan gen van de werkende bevolking, van de arbeiders. Dat is ons publiek. En dat komt niet naar de schouwburg, ook al wordt er heel mooi en esthetisch Sha kespeare gespeeld. Wij zouden worden uitgelachen als we bij ons publiek met zo’n stuk theater zouden aankomen. Het is gekomen voor een voorstelling bij voorbeeld over loononderhandelingen met daarin de „boodschap” dat de arbei ders vooral niet ingepakt moeten wor den door het kapitaal”. „Wij streven naar een socialistische samenleving, naar gemeenschappelijk bezit van de produktiemiddelen, naar gedeelde verantwoordelijkheid in de be drijven, naar invloed op de investeringen HET MERKWAARDIGE van het be leid van bewindsman Van Doorn ten aanzien van het vormingstheater is, al dus Frans Malten en Edgar Danz, res pectievelijk programmabegeleider en acteur-regisseur bij de grootste vormings- toneelgroep Nieuwe Komedie, dat hij zégt dat hij deze toneelvorm wel ziet zitten. De waarheid ligt iets anders. Uit de plannen die hij heeft voor het vor mingstoneel (regionalisering) zou je kun nen opmaken dat hij er in ieder geval 1,5 miljoen gulden méér voor overheeft. Maar als het rekensommetje van de minister nauwkeuriger bekeken wordt, kom je wel tot andere gedachten. „Er is gewoon gefoezeld met cijfers”, vinden Malten en Danz. Aan ’s ministers voorgenomen behan deling van De Nieuwe Komedie, Pro loog en GLTwee kun je vrij gemakkelijk zien dat hij het echte politieke vormings toneel, zoals deze drie groepen dit se- dért meerdere jaren bedrijven, op een vriendelijke manier de nek wil omdraai en. „Want daar komt ’t toch op neer”, aldus Malten en Danz. „Als zijn regiona- liseringsplannen (elke vormingstoneel- groep bestrijkt een eigen regio en mag daar van de bewindsman niet meer bui ten komen) doorgaan, zullen gezelschap pen als Theater en Centrum extra geld krijgen voor uitbreiding van hun afde- lingen-vormingstoneel, maar zal er voor een typisch vormingsgezelschap als Nieuwe Komedie bijna een half miljoen af moeten”. Mr. van Doom vindt dat rechtvaardiger jegens andere groepen, die volgens hem door het vrij forse subsidie voor Nieuwe Komedie in de verdrukking komen, zo verklaart hij in zijn adviesaanvrage van 9 oktober 1975 aan de Raad voor de Kunst. DE VOORSTELLEN van de minister betekenen voor Proloog, GLTwee en Nieuwe Komedie dat zij mensen zouden moeten ontslaan. Sater zou hetzelfde bedrag houden. Theater en Centrum zouden daarentegen hun vormingsgroe- pen moeten uitbreiden. Bij Centrum is daarover nog geen definitief standpunt bepaald. Het werk van het Scholenpro gramma van Centrum is anders geaard en georganiseerd dan het repertoirewerk. Sommigen bij Centrum noemen het een oneigenlijke zaak dat de twee in eén verband zijn gebracht, maar bij anderen bestaat de opvatting dat men samen door moet gaan. Bij Theater is men weinig gelukkig met de opdracht van de minister. De programma’s die men nu voor middelbare scholen pleegt te bren gen, moeten uitgebreid worden met pro gramma’s voor werkende jongeren en andere groepen. Het gezelschap dat vooral repertoire speelt is daar niet op ingesteld. En dat terwijl Nieuwe Kome die, Proloog, GLTwee in het werk voor werkende jongeren zijn gespecialiseerd. Er zijn nog meer gespecialiseerde vor- mingstoneelgToepen. In Rotterdam is Diskus actief, die echter rechtsti eeks wordt gesubsidieerd door de Toneelraad Rotterdam. Vanuit Amsterdam opereert Sater, die tot dusver een landelijke taak heeft maar zich zou moeten beperken tot Noord-Holland en Utrecht. In Am sterdam zelf is een nieuwe professionele groep begonnen, De Voortzetting, met een stuk over Bontekoe dat eind februa ri in première gaat. De groep heeft sub sidie bij Amsterdam en CRM aange vraagd. Amsterdam is welwillend, maar Dr. E. van Raalte, overleden op 16 no vember 1975. ten de buikriem aanhalen, wordt ons voortdurend ingepeperd. En bovenal: wat moet een land in economische moeilijkheden met onruststokers als vormingsgroepen. De minister wil dat de vormingsgroe pen ook subsidie vragen bij de lagere overheden, gemeente en provincie. „Maar die geven geen geld of die willen niet. Dat wéét het Rijk. Ons protest van zaterdag is gericht tegen bezuinigingen op voorzieningen die middels strijd tot stand gekomen zjn”, aldus de leden van de Nieuwe Komedie, die zich sinds enige maanden radikaler opstelt dan voordien. van Oranje in het algemeen en van het staatshoofd in het bijzonder, ge kruid zijn, moet in veel gevallen een gebrek aan kennis der feiten en omstandigheden goedmaken Dr. Ernst van Raalte was geen mens die volkomen van emoties gespeend was. Integendeel, zijn spirit en humor, zijn bewogenheid en zin voor menselijke subjectiviteiten maakten een essenti eel deel van zijn denken, spreken en schrijven uit. Maar Ernst van Raalte sprak of schreef slechts, wanneer hij zeker- wist .dat zijn betoog steunde op feiten, onweerlegbare waarheden, his torische zekerheden en gezonde logi ca. Dit laatste boekje tekent Van.Raal- te nog eens volledig ten voeten uit. Hij neem erdoor alsnog deel aan de voortgaande discussie over het ko ningschap die ook in zijn tijd leven dig en soms heftig telkens weer ont brandde. Zijn bijdrage tot deze niet eindi gende discussie is er een waarmee voor- en tegenstanders van de mo narchie gelijkelijk hun voordeel kun nen doen. Hij schetst temidden van de opklinkende wijsheden en onwijs heden vgn vandaag het fundament waarop volgens zijn nuchtere onge kunstelde waarneming het Neder landse koningschap steunt. De bijzon- F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11