steeds meer geperfectioneerd
Acteur bracht Doolittle bijna 900 keer op toneel
Johan Kaart kwam niet
meer
toe aan afscheidnemen
Proces Pasolini’s moordenaar
MET BEIDE VOETEN
Uitbreiding van
Van Abbe-
STABIEL OP DE GROND
museum
„Kunstdiefstallen tegenwoordig
„Agamemnoon”
SM
r
99
UTRECHT KRIJGT
JAARLIJKS
FOLKFESTIVAL
Verdediger vraagt vergeefs uitstel
Positie Koert Stuyf op
Theaterschool in geding
Cultureel Centrum
’t Hoogt gered
KT.
3
FEBRUARI
1976
DINSDAG
KUNST
11
STEDELIJK-MUSEUMDIRECTEUR MR. E. L. L. DE WILDE
sn -
KUNSTROOF
CHANTAGE
ONDANKS ALLE
IJSPRET
1.10
kassa'i
em BV
en wie weet staat ons mis
schien na dertien jaar weer eens
waarmee
gaan sieren.
AMSTERDAM. De perfect
uitgevoerde roof van 119 schilderij
en van Picasso dit weekeinde uit
het Pausenpaleis in Avignon stelt
bijna automatisch weer eens de
vraag aan de orde hoe het met de
beveiliging van de Nederlandse
musea staat. Kamerleden, met na
me de CHU'er G. van Leijenhorst,
informeren regelmatig bij elke be
grotingsbehandeling van CRM naar
de stand van zaken hieromtrent.
Maar minister Van Doorn, de
voor de musea verantwoordelijke
bewindsman, reageert in het alge
meen betrekkelijk laconiek. In de
Memorie van Toelichting bij de
begroting ’76 liet hij slechts weten
dat „naast het probleem van de
beveiliging van de musea tegen in
braak en diefstal ook het probleem
van de brandbeveiliging hernieuw
de aandacht vëreist”.
I
I H
y
een Elfstedentocht te wachten
moet ik mij, met alle winterse
realiteit voor ogen, toch met u
met uitgesproken zomerse zaken
gaan bezighouden. En vandaag
wordt dat de schoenenmode
BATA ons straks wil
10
/k
in
Johan Kaart, ariemaal geportretteerd, in drie hoedanigheden.
in
ker
ngs-
■laar
(Van onze correspondent)
I
«90x3#
or slechts
onder redactie van Bé ter Maat
een modieus tintje. Eindeloze varia
ties heeft Bata daarin, met normale
raar.
150
•ze
ar u
ns
De Kamer was ontevreden met deze
volzin en vroeg met enige nadruk of er
de laatste drie jaar nu eindelijk vooruit
gang te melden is op dit gebied. De
minister antwoordde (schriftelijk) dat de
aard van het onderwerp zich niet leent
voor uitvoerige mededelingen. Maar hij
wees er wèl op dat inmiddels het nodige
bijgedragen is tot de verbetering van de
beveiliging. Sedert 1972 waren er ter
beveiliging van niet-rijksmusea subsidies
verstrekt tot een bedrag van 585.000.
Ook voor rijksmusea, zo deelde hij mee,
waren tal van aanvullende voorzienin
gen getroffen.
Desgevraagd verklaart een woordvoer
der van Van Doorns departement echter
dat er op dit moment nog steeds naar
stig wordt gezocht naar nieuwe veilig
heidssystemen.
Mr. E. L. L. de Wilde, directeur van
het Stedelijk Museum in Amsterdam.
ROME (AFP). In Rome is maandag
het proces begonnen tegen de 17-jarige
jongen, die er van wordt beschuldigd
drie maanden geleden de Italiaanse fil
mer, dichter en filosoof Pier Paolo Paso
lini te hebben gedood. De rechtszaak
wordt gevoerd achter gesloten deuren.
Bij het vooronderzoek heeft de verdach
te verklaard, dat hij Pasolini heeft neer
geslagen in een vechtpartij, die ontstond
toen hij weigerde in te gaan op de
seksuele toenaderingspogingen van Paso
lini.
AMSTERDAM. (ANP) Het bestuur
van de Theaterschool in Amsterdam
overweegt maatregelen tegen dansleraar
Koert Stuyf, die sinds een jaar weigert
les te geven in de studierichting .eigen
tijdse dans”. Stuyf, die drie maanden
geleden werd geschorst als studieleider,
had zijn lessen op 12 januari jl. moeten
beginnen, aldus Jan Kassies, directeur
van de Theaterschool. Behalve Stuyf,
weigeren vier andere leraren (onder wie
zijn vrouw Ellen Edinoff) en zes leerlin
gen aan het werk te gaan.
VOOR VAN DE ZOMER ZULT U
verder wat elegante sandalen kunnen
bespeuren. De meeste modellen zijn
evenwel voorzien van een enigszins
dikkere zool overtrokken met leer,
textiel of koord. De polyuretaanzool
verliest duidelijk terrein, uitgezon
derd enkele modellen met een imita
tie riet-, toran- of vlechtwerkzool. De
echte crêpezool daarentegen zien we
in al haar soepele glorie terug bij de
trotteurs en sandaletten. Gaucho-laar-
zen in de leukste kleuren trof ik aan
zowel met crêpe- als met leren zolen.
Heerlijk voor een fijne boswandeling
in het vroege voorjaar. Op het kleu
renpalet zien we naast naturel, een
stralend beige tot helder bruin, lich
tend bordeauxrood en brique.
EINDHOVEN. Het Stedelijk Van
Abbe Museum in Eindhoven zal nog dit
jaar aanzienlijk worden uitgebreid. Hier
mee zullen de plannen, die al sinds 1955
bestaan, eindelijk worden gerealiseerd.
„De jonge schilder”, een van de 119
schilderijen die zaterdagnacht uit het
Pausenpaleis in het Franse Avignon zijn
gestolen.
OPVALLENDSTE FACET IN DE
nieuwe Bata-collectie was wel, dat de
vrouwtjes met hun beide, nieuw ge
schoeide, voeten zeer stabiel op de
grond kunnen blijven staan. De lees
ten zijn weliswaar wat slanker ge
worden en de hakken (waarbij veel
sleehakken) wat hoger, maar veel
gewiebel is er bij deze schoenfabri
kant beslist niet bij.
Links; enkele modellen voor de heren uit de nieuwe Bata-
collectie voor het komende seizoen.
en verhoogde zolen en hakken, ter
wijl het bovenwerk van leer of van
textiel werd vervaardigd.
De huidige, uit 1936 daterende accom
modatie, is reeds geruime tijd onvol
doende om het museum overeenkomstig
zijn doelstellingen te kunnen laten func
tioneren. Achter het huidige gebouw
komt een paviljoen van 800 m2, waarin
op een grote expositieruimte, negen ka
binetten en kantoorruimten. Het pavil
joen zal door een gang met het museum
verbonden worden. Intern zal het sou
terrain worden verbouwd. Er komen
voorzieningen voor educatieve en bege
leidende activiteiten, waaronder een bi
bliotheek, een leeszaal, een weikplaats
en een depot voor kunstwerken en ex
positiemateriaal. Tevens zal in het sou
terrain een prentenkabinet worden inge
richt. De kosten worden geraamd op 4,5
miljoen gulden.
i.
Johan Kaart debuteerde als klassiek
geschoold acteur in 1915 bij de Konink
lijke Vereniging Het Nederlandsch
Tooneel. Een van de grote rollen uit die
tijd was die van Mendel Muller, uit De
Vier Mullers. Al gauw kwam Kaart,
overigens geheel op eigen initiatief, in de
hoek van de komische rollen terecht.
Velen hebben in die tijd zijn ontrouw
aan zijn ware talent hevig betreurd.
een goed geschilderde Picasso van een
redelijk formaat niet meer voor minder
dan f 50.000 in handen”.
Het eerstvolgende festival van folk
muziek wordt op 24 en 25 april gehou
den in het gebouw Veritas aan de
Kromme Nieuwe Gracht in Utrecht.
Daar treden groepen op uit Nederland,
Ierland, Engeland, Frankrijk, Zweden,
Joegoslavië en België. De bedoeling is
dat het publiek bij verschillende pro-
gramma-onderdelen meedoet. In work
shops kan men zelf muziek maken.
De nadruk die de stichting wil leggen
op het actief meedoen door het publiek
komt verder tot uiting in de opening
van een folk-café. waar men wekelijks
kan samenspelen. In september wil de
stichting cursussen geven in speltechnie
ken voor verschillende instrumenten.
UTRECHT (ANP). Met de benoe
ming van de heer R. Backx (33 jaar) uit
Breda tof directeur van het Cultureel
Centrum ’t Hoogt in Utrecht, hoopt het
bestuur van deze stichting in wat rusti
ger vaarwater terecht te komen. De
nieuwe directeur heeft tot taak om on
danks een krappe begroting, die geen
speelruimte biedt, het Cultureel Cen
trum draaiende tehouden.
HET GEHEEL OVERZIENDE kan
deze nieuwe Bata-produktie het beste
als een „gemakkelijk-voor-de-voet-
collectie” worden omschreven en heel
veel mensen zullen met zoiets onge
twijfeld erg blij zijn.
Uit het geval van de roof in Avignon
blijkt volgens mr. De Wilde weer eens
dat er de laatste tien tot vijftien jaar
een duidelijke tendens waarneembaar is
dat kunstrovers steeds specialistiseher en
steeds hechter georganiseerd hun werk
doen. „Dit in tegenstelling tot vóór die
tijd, toen individueel een schilderijtje
werd gestolen dat verkocht werd aan
een particulier, of - in handen werd ge
speeld van een of andere heler. Het zijn
niet meer lukrake inbrekers die kunst
stelen, maar uitstekend georganiseerde
en geïnformeerde benden, die weten
waar ze moeten zijn”.
De rovers van de 119 werken van
Picasso zouden de verzekeringsmaat
schappij en het stadsbestuur van Avig
non om losgeld hebben gevraagd. „Dat is
niet nieuw”, aldus mr. De Wilde. „Vooral
de georganiseerde diefstallen van kunst
werk op grote schaal gaan steeds meer
dienen om de verzekeringsmaatschappij
en te chanteren”.
„Het aan de man brengen van derge
lijke kunstwerken in zo’n groot aantal is
vanzelfsprekend niet eenvoudig. Deze Pi-
casso’s bijvoorbeeld, zijn heel nauwkeu
rig geregistreerd en (in kleur) gefotogra
feerd. Iedereen, en zeker iedere kunst
kenner, kent ze. In de Westerse wereld,
de Verenigde Staten en Europa, raak je
deze schilderijen absoluut niet kwijt.
Niet aan serieuze kopers, maar ook bijna
niet aan belangstellenden uit de crimi
nele hoek. Daarom geloof ik dat het
verkrijgen van losgeld het enige motief
voor deze roof moet zijn geweest”.
De geschatte waarde van de 119 Picas
so’s uit het Pausenpaleis in Avignon zou
6,5 miljoen zijn. Maar mr. De Wilde, die
in 1967 in zijn Stedelijk Museum een
retrospectieve Picasso-expositie van plm.
150 werken organiseerde, verzekert dat
dit bedrag „ver onder de werkelijke
waarde” ligt. „Vandaag de dag krijg je
De Stichting ’t Hoogt verkeerde de
afgelopen tijd op het randje van de
afgrond vanwege gebrek aan financiën.
Volgens het bestuur (een directeur was
er het afgelopen anderhalf jaar niet)
was er een gemeentelijke subsidie nodig
van 750.000 om alle activiteiten van
het centrum (onder meer theater, film,
expositie en eethui te kunnen laten
voortbestaan.
De gemeente wilde aanvankelijk niet
verder gaan dan een bedrag van
500.000. Beide partijen hebben elkaar
enkele maanden geleden echter gevon
den op een bedrag van rond de 650.000.
Een en ander betekende echter wel
het ontslag voor drie medewerkers. Mo
menteel heeft de stichting 16 personeels
leden in dienst.
tevergeefs een verdaging te bewerkstelli
gen, op grond van beweerde fouten in
de dagvaarding. Uitstel van het proces
zou worden toegejuicht door de vrienden
van het slachtoffer, die. dan meer tijd
krijgen voor het bewijzen van hun stel
ling dat er méér personen bij de zaak
betrokken zouden zijn.
Het conflict tussen Stuyf en zijn
werkgever is ontstaan naar aanleiding
van de studieruimte voor Stuyfs cursus
Nadat hij uit zijn tijdelijke studio, an
nex woning, moest, heeft de school na
veel geharrewar op verschillende punten'
in de stad ruimte gevonden voor Stuyfs
studierichting.
De zes leerlingen menen dat de Thea
terschool de studierichting eigentijdse
dans „de nek probeert om te draaien”
Zij weigeren te worden ondergebracht
bij de meer algemene richting „moderne
dans” en blijven Koert Stuyf steunen in
diens streven naar één grote studieruim
te. De leerlingen proberen bij staatsse
cretaris De Jong van Onderwijs aan te
kloppen, maar pogingen om hem te
spreken te krijgen (onder meer via be
middeling van twee Kamerleden) zijn
tot nu toe op niets uitgelopen zeggen
zij.
ziet geen speciale aanleiding om panie
kerig te doen over de huidige beveiliging
van de Nederlandse musea. „Als wordt
gesproken over Nederlandse musea die
een goede beveiliging waard zijn zou ik
in de eerste plaats het Rijksmuseum, het
Stedelijk en het Van Gogh-museum in
Amsterdam, het Gemeentemuseum en
het Mauritshuis in Den Haag, het mu
seum Boymans-Van Beuningen in Rot
terdam, het Van Abbe-museum in Eind
hoven en het Kröller-Müller-Museum
in Otterlo (Veluwe) willen noemen. Wel
nu, die zijn allemaal, zeker in vergelij
king tot het buitenland, heel behoorlijk
beveiligd, om niet te zeggen: heel goed.
En dan praat ik over de betreffende
alarminstallaties en het vrij aanzienlijke
aantal nachtwakers, al of niet voorzien
van politiehonden.
AMSTERDAM (ANP, GPD). Op 77-
jarige leeftijd is gisteren in Amsterdam
de acteur Johan Kaart aan de gevolgen
van een galaanval overleden. Johan
Kaart, wiens eigen naatn Johannes An
tonins Jansen was, heeft de laatste jaren
niet meer op de planken gestaan. Na
zijn val op het toneel hoopte hij nog
eens op de planken te kunnen staan om
afscheid van het publiek te nemen, maar
dat is nooit gebeurd. Kaart leed de
laatste jaren aan de ziekte van Parkin
son en brak bovendien voor de kerstda
gen vorig jaar zijn heup. Het is nog niet
bekend waar en wanneer de acteur zal
worden begraven.
Volgens zijn lezing had hij daarna het
slachtoffer overreden, toen hij in paniek
in diens sportauto op de vlucht was
gegaan. Kort daarna was dc jongen in
Pasolini’s auto aangehouden. De politie
wist toen nog niet dat de regisseur dood
was.
Volgens de tenlastelegging heeft het
onderzoek de juistheid van de lezing van
de verdachte aangetoond. Talrijke vrien-
1 den van Pasolini zijn het daar echter
niet mee eens. Volgens hen zouden meer
mensen bij de zaak betrokken zijn. Zij
achten het zeer onwaarschijnlijk dat de
schriel gebouwde jongen de robuuste en
I sportieve regisseur zou hebben neerge
slagen. Prof. Faustino Durante van het
gerechtelijk laboratorium van de Ro
meinse universiteit, is van oordeel dat
een wond aan de nek van Pasolini niet
kan zijn veroorzaakt door slagen van
Pelosi of het overrijden met de auto van
de cineast.
President van de rechtbank is Alfredo
Moro, een broer van d e demissionaire
i premier Aldo Moro. Bij de opening van
de rechtszaak probeerde de verdediging
DEN HAAG. (ANP) Toneelgroep
De Appel groeit met haar voorstelling
van „Agamemnoon” naar Aischylos uit
het eigen Theater aan de Haven. Het
gezelschap heeft besloten de voorstellin
gen van 11, 12 en 13 februari over niet
plaatsen naar het Circustheater in Sche-
veningen.
De voorstellingen van „Agamemnoon”
lopen tot half maart en zijn vrijwel alle
uitverkocht. Velen moesten al worden
teleurgesteld wegens ruimtegebrek. Het
Circustheater kon drie dagen worden
vrijgemaakt. Het zal worden aangepast
aan de voorstelling van De Appel. De
voorstelling gaat van 4 t.m. 8 februari in
De Toneelschuur, Haarlem.
Rechtsboven: muilen voor de kinderen. Ook pa en ma vinden
deze onmisbare „klompen” in de collectie van Bata.
Rechtsonder: de dames kunnen met deze modellen stabiel met de voetjes op de grond blijven.
Johan Kaart heeft in de loop van zijn
lange carrière met vele bekenden uit de
vaderlandse toneel-, revue- en cabaret
wereld samengespeeld. Hij deed dat on-
derandere met Herman Heijermans,
met Buziau, met Eduard Verkade, Fien
de la Mar, Jan en Annie van Ees, twee
jaar in De Nieuwe Revue met Louis
Davids, en twee jaar bij de Bouwmees
ters. In 1939 richtte Johan Kaart zijn
eigen gezelschap op. In die tijd startte
hij onder anderen met Potasch en Perle-
moer, waarin hij naast Johan Boskamp
sr. de rol van Perlemoer speelde. Dit
van oorsprong Engelse stuk is altijd een
doorslaand succes geweest. Johan Kaart
heeft het meer dan 2000 keer gespeeld-
.Zelfs op Soestdijk hebben ze het ge
speeld- Na afloop zei de koningin: „We
hebben genoten. Zelfs mijn man heeft
gewéldig moeten lachen. Terwijl hij an
ders bij toneel onmiddellijk in slaap
valt”.
Johan Kaart heeft ook aan zo’n onge
veer honderd hoorspelen meegewerkt.
Daarnaast was ook filmspelen een van
zijn grote professionele liefhebberijen.
UTRECHT, (ANP) —Het Utrechts
folkfestival dat tot nu toe tweemaal ia
gehouden in 1970 en in 1974 krijgt
een jaarlijks karakter. Hiertoe heeft de
onlangs opgerichte stichting volksmuziek
Utrecht besloten.
DE MEISJES- EN jongensschoenen
zijn zoals dat ook zo vaak het
geval is in de kledingmode een
afspiegeling van de modellen voor de
volwassenen. Wel zij hierbij aangete
kend dat de meisjes kunnen kiezen
uit zeer vee] T-band schoentjes met
verhoogde zool en hak. Tenslotte kan
de ganse familie, indachtig de lagere
schoolse liedkunst over Hannes, op
klompen lopen, zij het uiteraard met
Hij heeft aan dertien meegewerkt, onder
wie Sterren stralen overal, Kermisklan
ten, De Jantjes, Schipper naast God,
Ciske de Rat en Rififi in Amsterdam.
Intussen was de televisie gekomen.
Voor dit nieuwe medium maakte hij zijn
debuut in „Het konijn en ik”, dat hij al
een paar honderd maal op de planken
had gebracht. Ook aan de serie „Stad
huis op stelten” heeft hij met veel
enthousiasme meegewerkt.
In 1961 kwam voor Kaart dat wat hij
altijd het hoogtepunt van zijn carrière
heeft gevonden: zijn rol van Doolittle,
de vuilnisman in de musical My Fair
Lady. Hij speelde deze rol bijna 900
keer. Vorig jaar accepteerde Johan
Kaart een uitnodiging van de Haarlemse
toneelvereniging Thalia om te komen
kijken naar een opvoering van de musi
cal in de Haarlemse Stadsschouwburg
ter gelegenheid van het 45-jarige be
staan van het amateurgezelschap. Kaart,
gezeten in de burgemeestersloge van de
schouwburg, toonde zich na afloop wel
gemeend enthousiast over liet spel van
Thalia. Het was een van de laatste
keren dat hij in het openbaar zou ko
men.
Johan Kaart heeft vijf jaar geleden
nog kans gezien zijn eigen memoires te
schrijven. Die kregen als titel mee „Ik
moet nog iets bekennen” een boek
vol foto’s en dierbare herinneringen.„Als
de mensen naar Kaart komen, willen ze
lachen”, zei hij. Toch was hij van nature
een vrij gesloten mens. Hij kon een uur
ergens zitten zonder een woord te zeg
gen. „En ik krijg de pest in ais ze dan
zeggen: ik dacht dat hij zo’n komiek
was”-
DE KLASSIEKERE HEREN
SCHOEN vertoont zich met een slan
kere leest en een lagere neusvorm
De sportievere modellen behielden
echter hun iets bollere neuzen, maar
kregen wel een slankere vormgeving
en dat was mijnheer tot dusverre
niet gewend. Ook in deze sector zien
we de soepele crêpezolen terug. De
laarzen, geënt op het oekende cow-
boy-model, werden voorzien van sier-
stiksels, ritsen en iets vernoogde hak
ken.