Jean Servais overleden m 1 Colombo! Uriah Heep ondermaats met schamele hardrock weer Monumentale ontwerpen voor Velsen Vanavond Alberto laat zien dat het kan! dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Griezelen met vampier Hugo Metsers The rocky Horror Show Munda 1 CoebergM bessenjenever i Don Quishocking jl actief na twee jaar i Nederlandse versie van Engelse top-musical F" (20.50 - AVRO Ned. II) OVERHAAST CONCERT IN EDENHAL KOMEND SEIZOEN MET NIEUWE SHOW Josephine v. Gasteren viert toneeljubileum Klimtoren Bouwens Autoverhuur Land-art object ST %r« JÜW T HI WOENSDAG 19 7 6 KUNST 15 1 8 FEBRUARI (Van onze kunstredactie) L yg r*. Alberto T ff AMSTERDAM Hugo Metsers speelt de rol van allesverslindende vampier in een nieuwe Nederlandse musical, die op 18 maart a.s. in Ci nema Royal aan de Amsterdamse Nieuwendijk in première gaat. De titel: „The rocky Horror Show”, een bruisend mengsel van rock and roll-muziek uit de jaren vijftig, griezel- en sciencefiction-effecten, liedjes, scènes met travestieten en vooral veel grappen en grollen. Na drie maanden Amsterdam is de show te zien in andere delen van het land. Beeld schrift door Hein Steehouwer 5 A. A FELISON heeft in de zich daartoe uitstekend lenende bur gerzaal van het Velsense ge meentehuis een bijzonder inte ressante expositie georganiseerd. Aan die expositie kan men via grote foto’s, werktekeningen, plankaarten en maquettes de ontwikkelingsgang aflezen van twee monumenten. Het ene is een ontwerp van Joop Beljon uit Oud-Beijerland, het andere van Lon Pennock uit Den Haag, die beiden hun sporen reeds lang hebben verdiend en die boven dien weten hoe ze ontwerpen moeten lanceren. Dat laatste is een verdienste op zichzelf, want zonder die documentatie in beeld en geschrift zou het voor de ge meente Velsen en voor de ad viescommissie moeilijk zijn te kiezen. MMMn 0.7liten I ADVERTENTIE an >r- )r- ADVERTENTIE JOHN OOMKES. ADVERTENTIE 9 >r KM PARIJS (AFP). De toneel- en fil macteur Jean Servais is dinsdag op 66- jarige leeftijd aan de gevolgen van een operatie in de Franse hoofdstad overle den. Servais heeft zijn laatste filmrol in 1974 gespeeld in Le protecteur van Ro bert Hanin. Bij het gezelschap van Madeleine Re naud en ean-Louis Barrault speelde hij in La repetition ou l’amour puni van Jean Anouilh, L’échange en Le partage de midi van Paul Claudel en De kersen tuin van Anton Tsjechov. ►in an st, ne Bouwjaar 1976 ir" 27,50 per dag, inkl 100 km en verzekering Excl. BTW en benzine Langere huurtijd op aanvraag Kampervest 23 - Haarlem Telefoon 3126 38 -i Amsterdam Breda Bussum Castricum Delft «Delfzijl Den Haag Doetinchem Eindhoven Emmen Groningen Haarlem I Harderwijk Heemskerk Hilversum Kerkrade Lisse Maastricht NuenenNunspeet» Oostzaan»Ridderkerk*Rotterdam«Sittard I Stadskanaal*Tiel «Veendam* Velp*Voorschoten*Wassenaar* l Winschoten* Zaandam «Zoetermeer* 760218 The Rocky Horror Show” is afkomstig uit Engeland, waar acteurschrijver Ri chard O’Brien drie jaar geleden de mu sical schreef voor de experimentele to neelgroep van het Londense Royal Court Theatre. De voorstelling werd dé verras sing van het theaterseizoen en nog steeds trekt de musical avond aan avond Derek Goldby, die bekroonde regies in Engeland en Amerika op zijn naam heeft staan, regisseert de Rocky Horror Show. De Brit is ook in ons land geen onbekende: hij regisseerde „Varkens” van John Arden bij Globe en „De vrolij ke vrouwtjes van Windsor” van Shakes peare bij Theater. Ruud Bos, die veel film- en balletmuziek maakte, is muzi- Solleveld werkte ruim drie jaar bij de AVRO-televisie, afdeling drama, en was verantwoordelijk voor veel bekeken se ries als „Een mens van goede wil”, „De stille kracht”, „Het testament van Edgar Servais werd in Antwerpen geboren. Na een toneelopleiding in Brussel te hebben gevolgd, ging hij in die stad filosofie studeren. In de jaren dertig trok hij naar Parijs waar hij in talrijke toneelstukken en films optrad. Fred Florusse van cabaretgroep Do-i Quishocking. Over het plaatsen van een monu ment binnen dergelijke landschappe lijke verhoudingen heeft natuurlijk ook Lon Pennock uit Den Haag en daar opgeleid aan de Koninklijke Academie nagedacht. Voor Velsen ontwierp hij er een windplastiek. Zijn sculptuur bestaat uit twee stalen staanders van zes meter hoog, waar aan wieken met één arm en een Begenwicht zijn bevestigd, die door hun labiele evenwicht ook bij geringe wind zullen schommelen. Het gaat namelijk zoals reeds eerder is geschreven in een deel van onze edities om een monument ter gelegenheid van het honderdjarig be staan van IJmuiden. Eén ervan wordt gekozen, als althans de financiën geen roet in het eten gooien, want de totale kosten per monument mogen niet meer dan een ton bedragen en zeer vermoedelijk kan geen van beide ontwerpen voor dat bedrag worden uitgevoerd. Beide beeldhouwers (of liever objecteurs) hebben dan ook nog een ontwerp voor een minder kostbaar monument ingezonden. De uitkijktoren van Joop Beljon, uit gevoerd als houten maquette. De menselijke figuren geven de verhou dingen van het eventueel definitief uit te voeren ontwerp aan. (Van onze kunstredaktie) HOOFDDORP. Cabaretgroep Don Quishocking is weer bij elkaar en heeft de afgelopen weken een aantal try-outs gegeven van hun nieuwe, nog naamloze programma dat 28 september in de Brakke Grond in en ze moeten worden beschermd te gen klimgrage kindervoeten, die zich van verbodsborden weinig aantrek ken. Natuurlijk doen die laatste over wegingen niets af aan de artistieke betekenis van Pennock’s lofwaardige ontwerp. De beide reserve-ontwerpen gaan zowel bij Beljon als bij Pennock, hoewel ze dat van elkaar niet wisten, in eerste aanleg uit van opgerichte spanten van een schip, bij de eerste aangevuld met andere elementen die je zou kunnen zien als de abstractie van een scheepswerf. Pennock ziet die spanten zonder toevoeging als voldoende monumentaal. Op filmgebied trad hij op in meer dan 50 rolprenten, zoals in Du rififi chez les hommes en Celui qui doit mourir onder regie van Jules Dassin, Les héros sont fatigués” van Yves Ciampi, La fièVRE MONTE A El Pao onder Luis Bunuel, Le jeu de la vérité” van Robert Hossein, L’homme de Rio van Philippe de Broca, Le plaisir onder regie van Max Ophijls en La peau des autres van Jacques Deray. Hugo Heinen, die de Rocky Horror Show samen met René Solleveld ver taalde, was gastacteur bij Nieuwe Ko medie, NRT en Proloog, regisseerde stu dententoneel en een soloprogramma van John Leddy, schreef filmscenario’s met Harry Kümel en maakte liedjes voor o.a. Willem Nijholt en Barbara Nielsen. Uriah Heep heeft de afgelopen jaren met recht behoord tot het neusje van de hardrockzalm. Weliswaar bezit hun mu ziek een grote mate van toegankelijk heid en zijn de melodielijnen eenvoudig van opzet, de formatie charmeert toch door de karakteristieke hoge keelgelui den van zanger David Byrton en impo neerde door het ter wereld brengen van tenminste drie uitstekende albums, te weten Look at Yourself, Salisbury en Demons and Wizzards. Het probleem met Heep is evenwel dat de tweede fase van hun carrière gepaard ging met min der artistieke resultaten. De continuïteit liep gezien de produktie van een aantal zwakkere albums, zoals Sweet Freedom en vooral Wonderworld, ernstig gevaar. Vorig jaar werd de zelfkritiek voor ’t eerst voor de buitenwereld zichtbaar, verving men de inmiddels overleden bassist Gary Thain door John Wetton en leverde de elpee Return tot Fantasy betere toekomstperspectieven op. Om maar met de deur in huis te vallen, dat laatste is een stuk minder zeker na hun concert van gisteravond. Amsterdam in première gaat. Zij hebben hun oude beproefde stijl ge handhaafd. Allan Poe”, „Vader en zoon” en „De verlossing”. Daarvoor was hij directeur van het Haagse HOT-theater. Hij ver taalde toneelstukken en musicals, waar onder Hair. kaal verantwoordelijk voor deze produk tie. De show duurt anderhalf uur en er zijn achttien songs in te beluisteren. Naast Hugo Metsers treedt de bekende toneelschrijver Jan Staal op, tussen een aantal jonge acteurs en actrices, die vrij veel musicalervaring hebben. De Belg Serge-Henri Valcke is choreograaf. De muziek wordt gemaakt door de groep Water. Gehoopt wordt dat de slecht lopende Royal-bioscoop aan de Nieuwendijk tussen het paleis op de Dam en het Centraal Station met deze produktie voorlopig gered wordt. Het pand staat namelijk te koop. Tot nu toe weigert de gemeente Amsterdam de cinema om te bouwen tot theater. AMSTELVEEN (ANP). De actrice Josephine van Gasteren viert zaterdaga vond 28 februari in het Cultureel Cen trum in Amstelveen met de nederlandse première van het braziliaanse toneelstuk „Juffrouw Margreet” het feit dat ze veertig jaar op de planken staat. De actrice, die is verbonden aan het Stadstoneel Rotterdam, speelt onder re gie van Jo Dua de enige rol die het stuk heeft. Na afloop van de première wacht haar een huldiging, gevolgd door een officiële ontvangst die haar wordt aan geboden door het gemeentebestuur van haar woonplaats Amstelveen. Juffrouw Margreet is geschreven dooi de 27-jarige Braziliaanse schrijver Ro berto Athayde. Joop Beljon, van oorsprong Haar lemmer en leerling van zijn toenma lige stadgenoot Theo van Reijn is reeds sinds 1954 verbonden aan de Haagse Tekenacademie. Zijn monu menten zijn in binnen- en buitenland te vinden. Met recht zijn het monu menten, want hij werkt groot in royale ruimtelijke verhoudingen met behulp van mathematische vormen die robuust en toch speels kunnen zijn. Zo ook zijn ontwerp voor Velsen, een soort uitkijktoren van beton, ze ven meter hoog. Het herinnert door zijn forsheid aan een toegang voor een sluis, een havenhoofd of een dergelijk bouwsel voor waterstaat, in dit geval natuurlijk een uitstekende oplossing, al is evenmin vergeten dat het een recreatief monument moet worden, te beklimmen als uitkijkto ren voor strandbezoekers. Heet is zó ontworpen dat er een ruimte onder is ontstaan, die wellicht vooor het een of ander doel kan worden benut of die anders een „schuilplaats” is voor rond het monument spelende kinderen. Het lijkt mij, vooral op die plaats op het duin vlak voor het strand, een uitste kend monument, dat het ook kan opnemen tegen de landschappelijke elementen, duintoppen, wegen, een platform waar het bovenuit moet kunnen tornen en niet wegvallen binnen de verhoudingen. Niettegenstaande de feiten dat de Jaap Edenhal niet over een fijngevoelige akoestiek beschikt en de groep te lijden had van ernstige geluidsstoringen (het linker geluidskanaal viel zelfs tijdelijk weg en Ken Hensley werd geplaagd door een slecht functionerend orgel), blijft het duidelijk dat Uriah Heep zich uiterst schamel aan den volke vertoonde door ver van hun albumkwaliteiten verwij derd te blijven. Met uitzondering van Suicidal Man, Prima Donna, Wizzard wat ruim vier jaar niet live is uitgevoerd en het aloude Easy Livin’ bleef er voor een dergelijke ervaren groep weinig over om trots op te zijn. Zo bleek Byron zelfs met behulp van de techniek (tape!) niet bij machte zijn zangspecialiteit waar te maken, kreeg het leeuwedeel van het Fantasy-materiaal een overhaaste uit voering, werd Sweet Lorraine verkracht en was alleen de inzet van gitarist Mick Box en de onverstoorbaarheid van drummer Lee Kerslake prijzenswaardig. Zoals bekend maakt met name Ken Hensley zich vaak kwaad over slechte kritieken, zijns inziens bevooroordeelde persrecensies. Eén van de songs van Heep’s toekomstige album (High an Mighty), waarvan men overigens niets presenteerde^), draagt zelfs de titel You Can’t Put a Good Band Down. Hij mag achteraf blij zijn dat UFO niet het voorprogramma verzorgde, anders waren de huidige tekortkomingen van Uriah Heep waarschijnlijk nog schrijnender geweest. De opdracht luidde, dat het te kie zen monument een plaats moet krij gen op een duin bij Zeebad Velsen. een recreatiegebied dus, waar reeds wegen heen leiden, waar beneden aan de duin voet een consumptiegelegen- heid is en waar in de toekomst meer recreatiegelegenheid komt. Beide kunstenaars hebben zich daaraan ge houden. AMSTERDAM. Uriah Heep is nog immer een. grote publieksmagneet; de fans hadden trek in een goed concert. Ze zweetten er tenminste al voor de aanvang flink op los, pikten manmoedig de mededeling aht de veelbelovende har- drockgroep UFO (het voorprogramma verzuim moest laten gaan en toverden de Jaap Edenhal warempel om tot een sfeervol hok. En Uriah Heep? Heep kwam, zag en ging onder. Pennock zag zelf het nadeel van hte feit dat het geheel weinig volumineus is door de slankheid n dus niet meer zal opvallen dan een bladerloze boom op een duintop. Volgens zijn aard is deze plastiek dan ook slechts een deel van een land-art object. Dit wil zeg gen, dat hij zich de sculptuur denkt op een ommuurd plateau temidden van kunstmatig opgeworpen duintop pen óp de reeds aanwezige, een „toe gevoegd” landschap eigenlijk, dat door zijn lijnen en volumen met de sculptuur meespeelt. Op papier en de kleurenfoto’s ziet het er allemaal heel goed uit, ondanks het feit dat de eigenlijke, sculptuur weinig monumentaal is. Het blijft voor mij echter de vraag of het land- art element door te voeren is in duinzand op een recreatieterrein. De opgeworpen heuvels moeten worden beplant om verwaaing te voorkomen De groep begon in 1968 als studen tencabaret maar steeg al gauw boven het gemiddelde niveau uit met pro gramma’s als „Waar het valt daar legt het” en „Zand in je badpak”. Vooral de naam van het laatste pro gramma gaf en geeft uitstekend de sfeer van hun optredens weer: een schrijnende irritatie die niet meer dan onaangenaam aanvoelt. Twee jaar geleden besloten de le den van de groep een seizoen uit elkaar te gaan omdiat ze wat anders wilden. Ze hadden toen net de Louis Davidsprijs gekregen voor hun liedje „De oude school”. George en Ankè Groot maakten een wereldreis, Fred Florusse werkte veel voor radio en televisie en deed de afgelopen zomer mee aan het cabaretprogramma van Wim lbo „Onder de bomen van het plein”. Pieter van Empelen werkte mee aan een groot projekt ter gelegenheid van het vierhonderd jarig bestaan van dé Leidse Universiteit. Jacques Kloters maakte het boek af waar hij al zo lang mee bezig was. Hij werkte ook mee aan het literaire radiopro gramma Babel en is bovendien be heerder van de afdeling Kleinkunst van het Toneelmuseum in Amster dam. De groep geeft 29 en 30 april een try-out in de Toneelschuur en 10 en 11 juni treden ze op in de Haarlemse schouwburg. De spelers in de Nederlandse versie van „The rocky Horror Show” met Hugo Metsers, midden staand als hoofdrolveftolker. volle zalen. Britse theatercritici riepen „Rocky” uit tot beste musical van het jaar. Inmiddels werden soortgelijke pro- dukties opgezet in Hollywood, Sidney, New York, Tokio, Rio de Janeiro en Parijs. Er ligt ook een filmversie van het spektakel gereed. Het verhaal, dat in „Rocky” wordt verteld, is Frankenstein-achtig. Een pas getrouwd stel krijgt pech onderweg, klopt om hulp aan bij het kasteel van ene meneer Frank-N-Furter (Hugo Met sers), een verre van olijk jongmens, dat ingevroren lijken verstopt en afschuwe lijke wezens tot leven wekt. Angstaanja gende dingen gebeuren, bloed vloeit, wellust en verdovende middelen alom. De show is een initiatief van René Solleveld Productions, dat begin vorig jaar is opgericht. Mia Meijer, Emanuel Boeck en Hugo Heinen zijn de drie jonge dramaturgen, die zich met het opsporingswerk naar goede teksten be zighouden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15