zal de vrouw Leeftijd van 167 jaar Pas grootste revolutie bevrijden r K' fl ■I 11; 14 1 BOERENBEDROG OF WERKELIJKHEID? fORRfOSwCOLOMBIA A OHBL - ■w ka zwakke geslacht door Th. J. Koeckhoven Nairobi l m <11 Theologie ziet Eva nog steeds als het door dr. D. L. Knook adj.-directeur Instituut voor Experimentele Gerontologie TNO 11 Het jaar van de vrouw heeft niets opgeleverd. Maar daarom niet getreurd. De grootste revolutie aller tijden moet nog beginnen. Dan krijgt de vrouw eindelijk haar kans. Met alle ernst die een man maar kan opbrengen, heb ik in Hervormd Nederland (17 januari) een artikel bestudeerd van Akke van Eyden-Van Dam, waarvan de kop de grootste revolutie in forse letters aankondigt. Zij stelt nuchter vast dat 1975 geen meeslepende beweging voor de bevrijding van de vrouw heeft opgeleverd. Het kan ook nauwelijks anders na twintig eeuwen van mannelijke overheersing. Patriarchen en priesters, koningen en profeten geven nog langer de toon aan. Susanna, Cleopatra, Salome, Judith en Esther hebben niet veel veranderd aan deze situatie. Maar Akke van Eyden beperkt zich tot de twintig eeuwen van het christendom. Ondanks de liefde van de Heer voor Martha en de vele Maria’s is de geschiedenis van de onderdrukking van de vrouw in feite vervlochten met de geschiedenis van het christendom, want, zegt Akke van Eyden, de christelijke kerken hebben zich steeds aangepast aan de hen omringende cultuur en samenleving. En daarin stond (en staat) de man nu eenmaal centraal. j i i 1 ■liiis rr I K 1 At j.: Jt—aSBiSKF"flft Een ander krantebericht meldde vo rig jaar september het overlijden van de oudste inwoner van de Ivoorkust op 158-jarige leeftijd. Al deze berichten vertonen enkele opvallende overeen komsten. Het betreft altijd hoogbejaar de mannen die in afgelegen streken wonen en vaak op 167- of 168-jarige leeftijd overlijden. In West-Europa en in Noord-Amerika lijken de mensen veel minder oud te worden. De Engelse Miss Alice Steven son, die in 1973 een dag na haar 112ste verjaardag overleed, bereikte voor En geland een recordleeftijd. Leeftijden boven de 100 jaar behoren bij ons tot de zeldzaamheden en statistisch gezien loopt slechts 1 op de 10 miljoen Neder landers de kans 105 jaar oud te worden. De laatste jaren zijn verschillende artikelen gepubliceerd over gebieden, waarin een veel groter percentage van de bevolking 100 jaar en ouder zou zijn. Het bekendste zijn in dit opzicht de Sovjet-staten Georgië en Azerbeidsjan. Hier zouden in verschillende dorpen honderden mensen tussen de 120 en 160 jaar leven. Enkele andere plaatsen met grote aantallen 100-jarigen zijn het dorp Vilcababa in Equador en de streek Hunia grotendeels gelegen in het Pakistaanse gedeelte van Kashmir bij de grens met China. Zoals uit de eerder genoemde persberichten al bleek, wor den ook buiten deze gebieden wel door enkele mensen exceptionele leeftijden bereikt. Individuele voorbeelden van mensen die lang leven zijn wel interessant, maar zij geven geen aanwijzing voor een gemeenschappelijke oorzaak voor hun lange levensduur. Veel interessan ter is het onderzoek naar de groepen van „boven 100-jarigen" die in Equa dor, Georgië en Azerbeidsjan leven. Van de situatie in Hunza zijn door de moeilijke geografische ligging maar en- Nairobi heeft onder het thema „structu ren van onrecht en bevrijding” de christe lijke traditie van de achterstelling van de vrouw aangeklaagd. Volkomen terecht. Want, zo vroegen ze in Nairobi, hoe kun nen vrouwen hun bijdrage geven aan de opbouw van een rechtvaardige wereldor de, als zij in de samenleving en in de kerk een tweederangspositie innemen? De kerk is een gemeenschap van mannen en vrou wen, stelt Nairobi heel logisch vast. Maar leer ons de kerken kennen. De mannen maken de dienst uit en de vrouw mag dan in sommige kerken tot altaar en kansel worden toegelaten, in de grote kerken als de roomse en de orthodoxe is het huilen met de deur dicht. Daar denken ze zeker dat ze de vrouwen kunnen paaien door één van hen, Maria, zo ongeveer tot de vierde deze mensen helemaal niet zo oud zijn als zijzelf beweren. Door geen van hen kon ooit door documenten onomstote lijk worden bewezen dat zij inderdaad de opgegeven hoge leeftijd bezaten. In vele afgelegen streken bestonden een eeuw geleden ook nog geen geboorten registers. Ook de kerkelijke doopboe ken in Equador zijn niet altijd even betrouwbaar. Het is trouwens opmer kelijk dat daar nooit een pastoor of een ander geletterd iemand, waarbij de leeftijd met zekerheid vast te stellen zou zijn, 120 of 130 jaar oud wordt. De resultaten van medisch en kli- nisch-chemisch onderzoek bij mensen van boven de 100 jaar wijzen altijd op veel lagere leeftijden, vaak slechts de helft van de opgegeven leeftijd. De be kende Russische gerontoloog Zhores Medvedev, thans werkzaam in Enge land, heeft in een recent wetenschappe lijk artikel vele vraagtekens gezet bij de hoge leeftijden die in de Sovjet-Unie behaald zouden worden. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat er een duidelijke competitie heerst tussen ver schillende dorpen in Georgië welk dorp de meeste 100-jarigen en ouderen her bergt. Ook blijkt er een zekere devalua tie op te treden bij de geclaimde leeftij den. Een tiental jaren geleden bedroeg de maximale leeftijd ongeveer 120-130 jaar, maar nu zouden al leeftijden van 160-170 jaar „gewoon” zijn. Onder deze superbejaarden blijken echter deserteurs uit de burgeroorlog en uit de twee wereldoorlogen voor te komen, die indertijd de papieren van hun vaders gebruikt hebben om zich ouder voor te doen en zo te ontkomen aan remobilisatie! Het bereiken van deze extreem hoge leeftijd is overigens lang niet altijd een prettig vooruitzicht. De 167-jarige De Souza was blind, doof en verlamd en ook de Engelse Alice Stevenson was doof en bijna blind bij haar overlijden. Het lijkt weinig aantrekkelijk om op deze wijze oud te worden. De onderzoe kers die zich in Nederland met verou- deringsonderzoek bezighouden en voor het grootste deel werkzaam zijn in Rijs wijk op het Instituut voor Experimente le Gerontologie van de Gezondheidsor ganisatie TNO streven dan Ook een ander doel na. Zij onderzoeken niet de mogelijkheden om in incidentele geval len een aantal jaren aan het leven toe te voegen, maar omgekeerd, om leven aan de jaren toe te voegen. Aan dat eerste: meer jaren om te leven, heeft de medische wetenschap de afgelopen 100 jaar vooral gewerkt. De gemiddelde levensduur in ons land is verdubbeld in ruim een eeuw tijd. Deze toename is geheel veroorzaakt door een sterke verbetering in de medische, soci ale en hygiënische omstandigheden van onze bevolking. Daardoor verdween bijvoorbeeld grotendeels de zuigelin gensterfte, die uiteraard een grote ne gatieve invloed kan hebben op de ge middelde levensduur. De laatste jaren nam alleen de gemid delde levensduur van de Nederlandse vrouw nog enigszins toe en deze is thans met ruim 77 jaar de hoogste ter wereld. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse man is de laatste 25 jaar niet veel veranderd en schommelt om de 71 jaar. Een verdere verlenging van de gemiddelde levensduur van man en vrouw lijkt binnen afzienbare tijd niet waarschijnlijk. Bij het ouder worden van de mens spelen vele factoren een rol. Toch zijn altijd biologische verouderingsproces sen er de oorzaak van dat een mens uiteindelijk een ziekte krijgt, die het einde van het leven zal betekenen. Zou den we de biologische basis van het ouder worden leren begrijpen, dan zou het wellicht ook mogelijk worden om de mens langer fit, vitaal en geestelijk actief te houden. Dat is leven toevoegen aan de jaren. Maar er zal eerst veel meer bekend moeten worden over de grondslagen van het verouderingspro ces, voordat het hoopvolle perspectief van een lang en gezond leven gereali seerd zal kunnen worden. ven zij af. Waarom mag de goede Vader (Moeder) weten, maar de kerkelijke autori teiten verkeren in de waan dat vrouwen op theologische en bijbelse gronden niet kun nen worden toegelaten tot het ambt. De commissie vindt dat de kerk rekening moet houden met de voortgang in de emancipatie van de vrouw, maar ze waar schuwt tegelijk dat de kerk geen acht dient te slaan op overdreven eisen van sommige vrouwen, maar evenmin op de al dan niet opzettelijke blindheid van sommige man nen voor de bijzondere kwaliteiten van de vrouw. De club van aartsbisschop Barto- letti, die fel is gekant tegen vrouwen op het altaar, zegt uitdrukkelijk dat dit pleidooi voor de vrouw niets te maken heeft met het feit dat er steeds minder mannelijke missionarissen beschikbaar zijn. Ik hoop dat Bartoletti dat zelf gelooft. D pre< staa schi de laat heic het voo: zich schi Hij daa min was „He Peil kon Fra de l keei veri lekl sch. Ei hoo dat gen „Da als pen N in z dat hek dat Peli ZO V krij wel de^ Hoe vrie Peil gezi H mis 27 j ben gen win wes De als sch tref het D daa kra boe gev diei De w« con kele sporadische gegevens bekend. Be reiken nu inderdaad vele mensen in Equador en in verschillende delen van de Sovjet-Unie zulke uitzonderlijk hoge leeftijden? Is er een oorzaak voor aan te wijzen en verdient het daarom aanbe veling om alle welvaart de rug toe te keren en te emigreren naar bijvoor beeld Vilcabamba, dat „heilige vallei” betekent in de taal van de Quechua- Indianen. De gerontologen, de wetenschappelij ke onderzoekers die zich in het proces van veroudering verdiepen, staan veel al nogal sceptisch tegenover deze be richten. Daar zijn helaas ook wel een aantal redenen voor. Men heeft lang gezocht naar een gemeenschappelijke factor, die de verklaring zou vormen voor het bestaan van zo vele oude men sen in bepaalde gebieden. De gedach ten gingen daarbij uit naar het klimaat of het wonen in de bergen. Maar in Georgië en in Azerbeidsjan wonen hele oude mensen zowel in vlakke gebieden als in de bergen en het klimaat verschilt aanzienlijk van dat van Equador. Een erfelijke factor zou een rol kun nen spelen in het geval van geïsoleerd liggende dorpjes, zoals Vilcabamba. In de Kaukasus wonen echter vele zeer oude mensen. Een calorie-arme voe ding een factor die de levensduur van ratten verlengt zou een rol kun nen spelen in Equador. In Georgië wordt echter al tijden lang goed gege ten en vooral veel gedronken. De wijn consumptie per hoofd van de bevolking is zelfs hoger dan in Frankrijk. Ook in Vilcabamba wordt stevig gedronken: één hele fles sterke drank, zoals zelfge maakte rum, per dag is voor diverse mannen boven de 100 jaar heel gewoon. Tot nu toe is er geen enkele weten schappelijke verklaring gevonden voor uitzonderlijk hoge leeftijden. Een heel andere verklaring zou kunnen zijn dat Verder schijnt er onlangs een nieuw pauselijk document te zijn verschenen over de seksualiteit. Naar verluidt zouden de Vaticaanse autoriteiten geen voorstan der zijn van voorechtelijk geslachtsver keer, zelfbevrediging en homoseksualiteit. Met al die griezelige zaken houdt een fat soenlijk christenmens zich niet op. Van ingewijden heb ik echter vernomen dat ook dit document niet bijdraagt tot de emancipatie van de vrouw. Overslaan dan maar. De praktijk is immers veel leuker. We gaan daarom naar Milaan, de stad waar Paulus VI aartsbisschop is geweest en waar kort geleden demonstrerende vrouwen op een zaterdagmiddag de poli- tie-afzetting op het plein voor de kathe draal doorbraken en de kerk binnetrok- ken. De vrouwen wilden met deze actie protesteren tegen de huidige abortuswet geving in Italië en tegen de Vaticaanse verklaring over de seksualiteit. De paus veroordeelde dit optreden in zijn toe spraak tijdens een van zijn gebruikelijke woensdagaudiënties in het Vaticaan. De paus zou zelfs de woorden „onwaardig” en „godslasterlijk” in de mond hebben geno men. Ik weet niet wat de joelende vrouwen in Milaan hebben gezegd of miszegd. Daar om kan de paus best gelijk hebben. Ik meen echter wel te begrijpen wat de Mila nese vrouwen in de kerk heeft gebracht. Tot slot mag ik de mededeling doen, dat Parijse feministen sinds drie jaar een ei gen uitgeverij hebben. Het gaat goed met de zaak, die tot nu toe een kleine dertig boeken van vrouwelijke auteurs heeft uit gegeven. Bij de uitgeverij hoort ook een speciale boekhandel voor vrouwen. Dat is allemaal best, als de vrouwen maar niet al te veel eigen zaakjes oprichten. De man nen zouden van de weeromstuit eens apar te boeken „alleen voor mannen” op de markt kunnen gooien. Liever niet. Mis schien is het beter dat vrouwen en mannen samen hun schouders onder de vooruit gang zetten. Maar het kan zijn dat de emancipatie van de man daarvoor nog niet ver genoeg gevorderd is. persoon van de allerheiligste drieënheid uit te roepen. De andere vrouwen mogen dan de kerken schoonmaken en bidden en soms een episteltje voorlezen. Verder wor den zij hooglijk geërd als maagd en marte lares. En als een christelijke vrouw nu met alle geweld haar maagdelijkheid wilde ver kwanselen, kon zij tot voor kort nog het hoogste bereiken wat voor een getrouwde vrouw was weggelegd en wel door moeder De 167-jarige Colombiaan Javier Perei ra kreeg postuum een postzegel met zijn afbeelding, zijn naam en de prach tige tekst: „Hij maakte zich nooit te druk, dronk veel koffie en rookte een beste sigaar. te worden van een priester of predikant. Want zelfs een paus en een voorzitter van de generale synode hebben een moeder. Maar onbewust hebben de mannelijke die naars van woord en sacrament flink wat vrouwelijke trekjes van het ongekende Godsbeeld overgenomen, in hun kleding bijvoorbeeld en in hun gedrag soms een beetje. Dat voert mij tot de volstrekt onwe tenschappelijke conclusie dat de kerken worden geleid door mannen met vrouwe- Ook hier is de Bijbel de zondebok. Want al in het boek van de schepping (Genesis) leest Akke dat de man als eerste werd geschapen. Daarna komt de vrouw, een hulpe hem gelijk. Maar gelukkig heb ik een tweede scheppingsverhaal in Genesis gevonden. Daar staat dat God de mens schiep naar zijn beeld en gelijkenis. „Naar Zijn beeld schiep hij hen, man en vrouw schiep Hij hen.” Hier worden man en vrouw in één (levens)adem genoemd en wat nog veel mooier is: hier wordt het Godsbeeld ontdaan van zijn eenzijdig mannelijk aanzien. Het beeld van God vertoont zowel vrouwelijke als mannelijke trekken. De joods-christelijke traditie heeft kennelijk dit scheppingsverhaal een beetje over het hoofd gezien. Dat is vanaf vandaag na dit verhaal in het Haarlems Dagblad natuurlijk afgelopen. Wat ons be treft kan de grootste revolutie aller tijden vandaag nog beginnen. De teleurgestelde Akke van Dam (dat klinkt veel beter) heeft er ook de brieven van Paulus op nagelezen. Gelukkig komt ze niet aandragen met de bekende tekst uit het oude huwelijksceremonieel, dat de vrouw onderdanig moet zijn aan de man. Ze draagt wel een andere Paulus-tekst Vorige week vrijdag meldde de Braziliaanse krant Jornal do Brasil, dat de oudste man ter wereld op 167-jarige leeftijd in het dorpje Altamira was overleden. Het was Doroteu de Souza, die volgens de plaatselijke nieuwsmedia op 4 april 1808 in de Braziliaanse staat Goias was geboren. Regelmatig verschijnen in de kranten berichten over het overlijden van zeer oude mensen. Zo overleed volgens een bericht uit Moskou in mei 1973 de toentertijd oudste bewoner van onze aarde, Shirali Muslimov op 168-jarige leeftijd in Azerbeidsjan. De nu overleden De Souza werd „slechts” 167 jaar, precies dezelfde leeftijd als Javier Pereira die in 1956 in Colombia overleed. aan: „De man is het hoofd van de vrouw.” Maar Paulus zegt er wel bij dat de man zijn vrouw moet liefhebben. En meteen werke lijk liefhebbende man komt een vrouw een heel eind weg. De emancipatie van de vrouw gaat door het hart van de man, zeg ik maar. We dwalen af. Daarom nu met Hervormd Nederland naar Nairobi, waar het afgelopen jaar de vijfde assemblee van de Wereldraad van Kerken werd ge houden. lijke trekjes, dat de echte revoluties tot stand komen door mannelijke mannen en dat de vrouwenemancipatie onder leiding staat van vrouwen met mannelijke struc tuurelementen. Welke psycholoog komt ons hier te hulp? Akke van Dam zou geen goede vrouw zijn, als zij de vrouwelijke zijde van het Godsbeeld niet naar voren zou brengen en als zij de kerken niet zou verwijten dat zij God tot een soort superman hebben ge maakt om zo de vrouw beter onder de duim te kunnen houden. Men behoeft wei nig fantasie te hebben om te beseffen dat de grootste revolutie aller tijden dicht voor de deur staat als eindelijk het besef door breekt dat God niet alleen vader, maar ook moeder is. En dat de mannelijke overheer sing in kerk of maatschappij uitsluitend is gebaseerd op een misverstaan der Schrif ten en op mannelijke inbeelding. We zijn nog steeds met theologie bezig. Om hieraan te herinneren citeer ik een uitspraak van Akke van Dam, waarmee ik het roerend eens ben maar die helaas bol staat van socio-theologisch bargoens dat een eerlijke zaak van eerlijke vrouwen geen goed doet: „Tegenover deze eenzijdi ge interpretatie moet een nieuwe creatieve interpretatie van theologische kernbegrip pen over God en mens komen, waardoor de tegenstellingen en de boven- en onder schikking opgeheven worden.” Zo iets zou ik niet durven schrijven, want mijn eigen vrouw kijkt alle verhalen na voordat zij in de krant komen. „Als ik er niks van be grijp, snappen de andere lezers er evenmin wat van.” En sinds kort passen we deze nieuwe journalistieke formule toe, die weer een klein stapje op weg is naar de emancipatie van de vrouw. Want waarom zou ik mijn vrouw ook in deze zaken niet volstrekt ernstig nemen? Als we het goed begrijpen, predikt Akke van Dam een bevrijdingstheologie. Want tenslotte is verkondiging van het evangelie in wezen het verhaal van de bevrijding van de mens. Daar horen ook de vrouwen bij. Dit evangelie moet worden waar gemaakt in het concrete leven en dat is ook mannen werk. Met Akke spreek ik de hoop uit dat de christelijke kerken dit bevrijdingspro ces van vrouwen durven meemaken en stimuleren. „Er zijn al te veel vrouwen die de uittocht zijn begonnen en het beloofde land elders zoeken.” Zonder dat zij het verhaal van Akke van Dam heeft gelezen, is de Vaticaanse com- missie-Bartoletti tot de conclusie gekomen dat de vrouw meer betrokken moet wor den in het missiewerk. Daarbij behoort ook de bediening der sacramenten. Na tuurlijk weer niet het priesterschap, dat voorbehouden blijft aan mannen. In mis siegebieden, waar kennelijk voldoende mannelijke krachten ontbreken, mogen vrouwen hele parochies besturen, getui gen zijn bij huwelijken, de doop bedienen, het sacrament der zieken toedienen en doden begraven. Maar van het altaar blij- i 1 Eva van Tilmann Riemenschneider uit de Mariakapel te Wurzberg (rechts). De heilige Magdalena, een beschilderd hou ten beeldje dat zich in het Louvre bevindt (links). Af beeldingen overge nomen uit De Late Middeleeuwen, uitgeverij Else vier. WW' jÓWff. 1 VA AAf

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 18