Theo Loevendie: Ik probeer de chaos die leven heet te reglementeren o HHHR ik COMPONEREN IS EEN VORM VAN ZELFEXPRESSIE EN COMMUNICATIE Zonder stimulansen zal de jazz in andere muziekvormen opgaan ■MBBH 'lij w RBBi O I lil wil? F 'W IK Feestverlichting van Rimbaud W! door Cees Straus d Op het tijdstip dat het gesprek plaatsheeft, corrigeert Theo Loe vendie de partituren van de on langs gereedgekomen compositie Orbits (meervoud van kringloop, een in de Amerikaanse ruimte vaart veelvuldig gebruikte term) dat hij schreef voor hoorn, obli gaat hoomkwartet en orkest. Or bits gaat op zaterdag 28 februari in première in de Rotterdamse Doelen bij het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest onder leiding van Ed Spanjaard. Pieter Gouder- jaan speelt de solo, uit het orkest zullen vier hoornisten het kwartet vormen. W W W ZM <l| 1 Off ■f win W* tuur van bescheiden omvang voor banden en platen. Theo d 0 één 4249 Theo Loevendie: „Emotionaliteit tussen de mensen onderling gaat volkomen teniet". (foto Kuno Grommers) 3nt er and ige- iet nan- Van waar je voorkeur voor ostina ti t’-j Kan je wat vertellen over de sfeer die bij het schrijven van Orbits voor ogen stond. ere len. sen sns> ebt het de ten /rij. 0 0 „Ik heb erg veel niet-Europese muziek beluisterd: jazz, Afrikaans en Aziatisch. Ik ben ook sterk geboeid door omamentale Oosterse kunst. Kijk maar naar de tapijten die je hier op de grond ziet liggen. Daar kan ik intens naar kijken. Ik heb ook een voorkeur voor het gestyleerde, zodat je de bloemen en vogels minder gauw herkent. Misschien komt het gebruik van ostinati ook voort uit het feit dat ik in dienst radiotelegrafist was. Ik vind als ik mijn werken achteraf analyseer soms morse- ziek, waarvoor ik steeds zelf de inlei ding componeer, vormt als het ware een geheel. De stampconcerten zijn ontzettend dankbaar werk, want je bereikt op deze manier een publiek dat anders nooit naar deze muziek komt luisteren. Van de concertbezoekers gaat maar 25 per cent naar uitvoeringen van actuele mu ziek. De stampconcerten zijn overigens niet gericht op het informeren van de insiders op het gebied van de avant garde. Wat naar deze uitvoeringen komt, dat zijn mensen die soms nog nooit van Webem hebben gehoord. Bij mij kwam de behoefte aan deze stampconcerten voort uit m’n streven naar het integreren van de ervaringen die ik in de jazz had opgedaan. De ongedwongenheid daarbij komt in de klassieke muziek niet voor. Daar hoort meer een objectieve, verstandelijke be nadering bij”. -achtige geluiden terug. Ik heb trouwens de indruk beïnvloed te worden door gelui den die geen muzikale waarden hebben. Je hoort hier het verkeer in de straat. Ik merk nu achteraf aanzwellende en af nemende geluidsplekken in mijn laatste composi ties. Dat kan toe te schrijven te zijn aan de bus die hier voor het huis z’n halte heeft.” De waarde van een compositie, vindt Theo Loevendie, ligt vooral in die gegevens die je niet kunt analyseren. „Dan krijg je het stuk zo authentiek mogelijk van de compo nist over. Het intuïtieve vind ik steeds belangrijker worden. Ook bij het onder wijs zie je een toenemende nadruk op de wetenschappelijke vakken. In de niet-wes- terse wereld (waarmee Loevendie onder meer heeft kennis gemaakt in zijn huwe lijk met een Turkse vrouw-red.) lijkt me dat veel meer in evenwicht. Ik ben van nature erg optimistisch, maar ik word wel pessimistisch door het volko- Een heel andere vraag. Je bent jazz-musi- cus en je schrijft avant garde klassieke muziek. Zie je tussen de beide avant gar des een brug? ler- om J DE DICHTER is een ziener, een vin der van taal. Vinden kan men iets ais men iets kwijt is. Kwijt wijst naar het werkwoord kwijten, in de betekenis van voldoen. Zoals een kwijtbrief een ander (duidelijker) woord is voor be taalbewijs of kwitantie. Men vindt iets als men aan iets heeft voldaan. Waar aan moet men dan voldoen. Om dit duidelijk te maken kan wellicht de gedachte ons helpen die door een Chi nees wijsgeer is ontwikkeld n.l. de er kenning van het fundamentele begrip het Niets. dat ze te realiseren zijn. Het uitwerken van abstracties die ik als uitgangspunt héb genomen doe ik op een zodanige manier dat het de meeste mensen bij de uitvoering geen geweld zal aandoen. Wat ik probeer is een partij zo te schrijven dat de musicus merkt dat het zinvol is wat hij doet”. „Ik zou over die sfeer geen zinnig woord kunnen zeggen, het komt niet uit verstan delijke controle voort. Orbits heeft wel sterk te maken met Incantations (composi tie gewijd aan de Haarlemse klarinettist Harry Spamaay die het eind november vorig jaar in première bracht-red.), zelf plaats ik Orbits in mijn ontwikkeling voor Incatations, wat chronologisch ook gedeel telijk juist is. Overigens zijn het geheel verschillende composities, maar ze komen overeen door de ostinato-elementen, het zelfrepeterende van de partijen. Dat houdt me enorm bezig. Incatations is een com plex stuk waarin veel tegelijk gebeurt. Het is ook een gedrongen stuk dat 13 minuten duurt. Orbits is van proportie meer uitge breid, het heeft ook tegen de 100 man nodig door de noodzaak van een orkest tegenover de 32 man in Incantations”. Theo Loevendie is musicus op vier niveaus. Wekelijks gaat hij een dag naar Rotterdam om op het conservato rium daar het hoofdvak compositie te geven. Hij treedt op met het Consort, een jazz-ensemble dat kan variëren van zes tot 12 leden. Twee keer in de maand op zondag stampconcert in Shaffy, waarvan Loevendie de grote inspirator is. En bovenal componeren: „Muziek komt bij mij voort uit een noodzaak, het wegwerken van onlustgevoelens. Een dwangneurose. Ik voel me een beetje ongelukkig als ik me een tijdje niet met muziek heb beziggehouden. Muziek maken is eigenlijk een waanzinnig iets, hè. Ik kan me geen onnuttiger zaak voorstellen in de zin van een econo misch belang als winst of dividend. Componeren is voor mij een vorm van zelfexpressie, maar ook een vorm van communicatie. Ik ben zelf sterk aan communicatie gehecht. Hoe abstract die spelletjes ook zijn die ik schrijf, ik moet er altijd een luisteraar bij denken, zonder overigens concessies te moeten doen. Maar ik kan die luisteraar ook zelf zijn”. De stampconcerten zijn nu in het vierde seizoen en nog steeds wordt aan de opzet voldaan, namelijk het in een on gedwongen sfeer laten horen van ver schillende hedendaagse muzieksoor ten. „Voor klassieke avant garde mu ziek bestond een grote drempelvrees en het beluisteren ervan kostte grote con centratie. Bij de stampconcerten pre senteren we de avant garde in een in formele sfeer met veel afwisseling in de uitvoerende musici en de genres. Dit seizoén zit er een nieuw element in. Een ensemble van zes musici speelt voor de pauze doorlopend een stuk waarbinnen duo’s en trio’s kunnen soliëren. De mu- Jazz en klassiek zijn veel dichter bij el kaar gekomen dan vroeger. De moderne jazz heeft alle traditionele elementen over boord gezet, zoals de akkoordenschema- -improvisatie. Daaruit heeft zich een vrije, intu-tieve improvisatie ontwikkeld. Bij de klassieke avant garde is de improvisatie meer ontwikkeld dan vroeger. Je ziet dan in de gebieden waarin beide stijlsoorten elkaar raken mensen als Spamaay die toch uit de klassieke hoek komt. In Frank rijk heb je Michel Portal, een klarinettist die een jazzgroep heeft en ook speelt bij Boulez. Ik had vroeger het gevoel een gespleten persoonlijkheid te zijn. Ik leefde in twee verschillende werelden: de jazz en klas siek. Ik probeer dat nu samen te brengen, zoek voor mezelf naar een synthese. Het zou wel eens kunnen dat jazz als afzonder lijke soort muziek gaat verdwijnen. Je merkt het aan een verschijnsel als de split sing van jazz in vormen die niets meer wezenlijk met jazz te maken hebben en anderzijds jazz die een sterke amuse mentswaarde heeft. Jazz is te danken aan de discriminatie van de negers. Ze zullen nog wel honderd jaar een aparte groep blijven, maar niettemin zal het voor die tijd waarschijnlijk met de jazz hier gedaan zijn. Er komen geen sti mulansen meer uit Amerika, de jazz gaat hier zijn eigen gang, dat is natuurlijk ook een stukje emancipatie. Maar als die sti mulansen achterwege blijven, dan zal de jazz hier opgaan in andere soorten muziek. Je hebt nu al jazzmusici die zeggen dat ze geen jazzmuziek spelen”. waarbij niet meer vanuit de muziekprak- tijk werd gedacht. Ik ben niet tegen ab stracties, maar het moet geen dogma worden”. Je probeert rekening te houden met de mensen die je muziek uitvoeren. „Dat komt voort uit de jazz die ik altijd beoefend heb. Jazz zit op een lager ab stract peil, de intermenselijke relaties spe len een belangrijke rol. Vanuit dat oog punt vind ik de jazz superieur aan klas siek. Het directe scl ijven op de uitvoeren de mensen is een tweede natuur voor mij geworden. Terwijl ik me qua natuurlijke aanleg meer in abstracties zou moeten verdiepen, hè. Maar ik weet het nu als een geheel te verenigen. In de twee composities die ik klaar heb, ben ik bezig met mathematische structu ren, maar vanuit een ondogmatische bena dering. Ik zal abstracties altijd zo kiezen „Kijk, avant garde staat altijd bezijden de normale constellatie. Wat je krijgt is dat de hippe intellectueel uit zo’n avant garde wat kan putten. Maar kan je dat de avant garde kwalijk nemen? Snobisten kunnen zich aan alles vastklampen. De vraag is of de kunstenaar daar aan toegeeft of niet. Elke kunstenaar wil in principe zoveel mogelijk waardering hebben, maar ik vind wel dat hij een artistiek geweten moet hebben en zo compromisloos mogelijk moet zijn. Ik zelf ben in de periode van de seriële muziek nauwelijks actief bezig ge weest. Daar had ik geen affectie mee, het lag niet in mijn natuur. Achteraf ben ik daar wel blij mee, want de seriële muziek heeft een zware druk op de componisten gelegd waar ze zich nu nog aan moeten ontworstelen. Ik kan mezelf onbezorgd aan iets overgeven bij het componeren zonder de dwang van seriële principes die de anderen ooit gehad hebben”. Theo Loevendie: „Ik zal me minder goed voelen in een dogmatische tijd. Als er iets typerend is voor mij is het dat ik niet dogmatisch ben. Ik heb geen religieuze opvoeding gehad en ik kom wel uit een extreem-links milieu, maar het waren geen abstracte doordenkers. Ik heb wel sterke bindingen met het marxisme, maar ten deer nu meer in de richting van het anar chisme. Als ik in mijn leven een trauma heb gehad, dan is het de Stalin-periode geweest, de tijd dat de ideeën van Marx konden worden uitgewerkt. En het bleek volkomen verkeerd uit te pakken. Je kreeg een enorme opeenhoping van macht in zo’n staatsvorm”. Het belangrijkste van een pot zegt Laotse is het gat binnen in. Wanneer we niet weten dat het een pot is, kunnen we dat gat niet begrijpen. Het is slechts een leegte die we niet kunnen vullen met betekenis. Wanneer we echter de pot als gebruiksvoorwerp herkennen begrijpen we de zinvolheid van die lege ruimte binnen in. Het niet aanwezig zijn, is dan voorwaarde geworden voor de functie, voor het voldoen. Voor de dichter Arthur Rimbaud, is het de opgave zijn gedicht zijn woorden zo te vullen met het Niets, dat ze weer Vol-le-dig hun functie herkrijgen, hun werkelijkheid hervinden. Poëzie moet niet zijn een intelligent gezelschapsspel, maar ingrijpend actief in werkend op de maatschappij. Hiermee hangt samen het verwerpen van de burgerlijkheid, de onvrede met de bestaande om geving, die als vermolmd wordt erva ren en de drang om deze te verlaten. De oneindige zwerflust. Rimbaud heeft tussen 1872 en 1878 talloze reizen gemaakt. Hij werd „de dichter op windsnelle zolen” genoemd. Hij heeft zelfs zich laten ronselen voor het K.N.I.L., het Nederlandse leger in Indië en is toen puntje bij paaltje kwam gedeserteerd. Als hij tenslotte in de handel gaat, vestigt hij zich in het Mid- den-Oosten en zwijgt als dichter. In 1886 laat zijn vriend Verlaine zijn poë zie verschijnen en Rimbaud reageerde daarop met grote afstandelijkheid. Die jeugdzonden moet hij gezegd hebben. En het is juist, na zijn 21-ste jaar heeft Rimbaud eigenlijk gezwegen. Of dit ge heel vrijwillig is geweest is niet duide lijk. Is het overdreven te stellen dat hij het Niets zo onontkoombaar gevonden had, dat hij „sprakeloos” werd. Onge twijfeld is Rimbaud de grondlegger ge worden van de moderne poëzie. Slau erhoff, Roland Holst, Kemp zijn zeer sterk door hem beïnvloed. Het is daarom verheugend, dat door de vertaling van Hans van Pinxteren het werk van Rimbaud nu in Nederland voor velen toegankelijk is gemaakt. Te meer omdat hij dat zo voortreffelijk heeft gedaan. Door de vele dubbelzeg- gingen en zeer ingewikkelde construc ties is het Frans van Rimbaud vaak onvertaalbaar. Met een zeer groot vak manschap heeft van Pinxteren sublie me oplossingen gevonden waardoor zelfs in het Nederlands de taal dezelfde glooiing krijgt als in ’t origineel. Wie Frans kan lezen kan dit zelf constate ren want in de uitgave van Atheneum, Polak en Van Gennep, staat links de Franse tekst en rechts de vertaling. Zo heeft deze poëzie zijn open karakter behouden is niets weggemoffeld zodat de gedichten kunnen blijven zoals ze heten, een feestverlichting van de taal. De bundel „Illuminations” van Arthur Rimbaud kost als paperback 20. J. BROKAAR Er hangt nogal wat snob-appeal om avant garde jazz. De opdracht was aanvankelijk het schrij ven van een hoomconcert, maar Loeven die bekent dat het in de loop van het componeren een stuk is geworden dat wel iswaar een belangrijke hoornsolo bevat, maar dat meer is bedoeld voor vijf hoorns. Theo Loevendie: „De titel Orbits is erg toepasselijk op dit stuk. Ik heb er nader hand meer mee willen bedoelen dan me bij het bedenken van de titel voor ogen stond. Als uitgangspunt heb ik gesteld dat elk instrument een bepaalde cirkelgang be schrijft. De perioden waarin dat gebeurt verschillen onderling. Het gekke is dat nu het stuk klaar is, het nog veel meer met die titel te maken heeft. Ik had de hoornisten rondom het orkest geplaatst en ik heb gemerkt dat ook het geluid als het ware om het orkest heen wandelt. Je krijgt door zo’n opstelling vorm dus ook een cirkel gang in de ruimte. Dat heeft ook een echo-werking ten gevolge. Het hoomistenkwartet gaat in de loop van het stuk in een cirkel om het orkest wande len. Er zullen twee opstellingen zijn, eerst om het orkest heen en op twee derde van het stuk lopen de hoornisten naar voren om zich samen te voegen bij de solist. De muziek wordt dan bewust homogeen. Al spelend lopen ze van het podium af, waar mee tevens het stuk teneinde loopt”. Overheerst bij jouw wijze van compone ren niet de mathematische vorm boven de geestelijke inbreng? „Nee, al wil ik wel een soort oneindigheid suggeren, het punt waar de partijen sa menkomen haal je nooit. Het is een stok paardje van me, maar ik vind dat het hedendaagse componeren veel te abstract wordt benaderd, vanuit een westerse en veel te eenzijdige opvatting. Het is natuur lijk wel de spiegel van de moderne tijd. Hier in het Westen wordt veel minder vanuit de menselijkheid gedacht en de problemen worden abstract benaderd. De uitwas daarvan in het componeren zie je terug in de seriële muziek uit de jaren ’60 men tenietgaan van de emotionaliteit tus sen de mensen onderling. Het zou in de lijn der verwachting liggen dat wij met al onze sociale voorzieningen gelukkiger zouden zijn dan de mensen in een arm land als Turkije, maar je ziet het tegenovergestel de. Je moet zo’n gemeenschap daar niet gaan romantiseren, maar ik zet vraagte kens bij deze samenleving, bij „welvaart en welzijn”. Kijk maar eens naar sensitivi ty training. In de landen van de Derde Wereld zullen ze daar geen enkele behoefte aan hebben, omdat ze in het dagelijkse leven die vormen van menselijk contact allang gebruiken. Ik kom steeds meer tot de overtuiging dat zulke contactvormen de basisgegevens in het leven zijn. Ook de groeiende behoefte aan alcohol past in dat beeld. Alcohol heeft als functie dat het de remmen doet wegvallen, het stimuleert de gevoelsuitingen en de intuïtieve reacties. In de niet-westerse wereld zijn de mensen al sentimenteel en gevoelsmatig bezig. Het leven komt op me af als een enorme warboel, ik interesseer me voor miljoenen onderwerpen. Ik ben nu bezig een verband te leggen tussen al die dingen. Dat komt voort uit een analytische behoefte, ik pro beer de soort chaosdat is het leven toch? die op me afkomt te reglemente ren. Dat vind ik ook in mijn muziek terug, het aanbrengen van een structuur in de chaos”. Een ruime, lichte en spaarzaam gemeubileerde kamer met achter uitzicht op een besneeuwde schoolplaats en voor de drukke Admiraal de Ruyterweg in Amsterdam-West. Blond parket, belegd met vijf prachtige Turkse tapijten die vrijwel het enige element van versiering in het interieur vormen. Loevendie: vriendelijke, diepliggende ogen, een rossige baard die afsteekt tegen het bijna grijze hoofdhaar, een prettige melodieuze stem. Beschouwelijke instelling, een scherp analy tisch vermogen en op vragen reagerend met een antwoord dat nooit pertinent klinkt. Maagd met Waterman of een Schor- F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21