Alexandra Radius en Han Ebbeiaar naar de wereldtop dansen zich Nieuwe Komedie met opheffing bedreigd Rotterdam eert Alex Voormolen Boston Orkest begon tournee zeer boeiend ELEPHANT THEATRE IN MICKERY VOLGENDE MAAND BIJ HET NATIONALE BALLET IN HET ZWANENMEER Door Seiji Ozawa subliem geleid Honorarium Zappa in Zweden in beslag 11 19 76 KUNST 26 FEBRUARI DONDERDAG Fransje Drossaers Het Zwanenmeer Zenuwachtig AMSTERDAM. Nog vol van het weekend dat ze met haar man, Han Ebbeiaar, in Parijs bij de be roemde danser Noerejev heeft door gebracht, Vertelt Alexandra Radius, zittend op de grond naast een laag tafeltje over de fantastische presta tie om voor een met 5000 mensen volgepakt Palais des Sports op te treden. Dat doet Noerejef nu. Een maand lang. Hij treedt op in het ballet „The sleeping beauty” en de Ebbelaars hebben uitgerekend dat er aan het eind van die maand 200.000 mensen naar hem gekeken hebben. Hij logeert met eigen kok kin en masseur bij de schatrijke dochter van een parfumkoning. En alleen al de onvoorstelbare inrich ting van het met kunstschatten vol gepakte huis van deze familie, maakte een verpletterende indruk. AMSTERDAM. In Mickery speelt een commune toneelspelers, die zifh Elephant Theatre noemt. In januari emigreerde men uit Bu dapest naar Parijs, in de hoop in het westen wel een atmosfeer te vinden waar men kan werken. Om misverstanden te voorkomen: de groep is niet vertrokken vanwege onderdrukking of zoiets, maar om de verstikkende kleinburgerlijkheid waarin de groep haar uit het surrea lisme geboren idealen niet kon uit dragen. Of het hier zoveel beter is, weet ik niet. In ieder geval vindt de groep in Mickery een publiek, dat getraind is met andere ogen naar buitenissige, eigenzinnige zaken te kijken. Intens surrealisme door Hongaarse commune ..huiskamer". Drie leden van Elephant Theatre in hun Han Ebbeiaar en Alexandra Radius verge- en D TOON VRANKEN Het bedrag van 72.000 kronen (16.000 dollar) zal vermoedelijk door de Zweed se autoriteiten worden behouden,omdat de vertegenwoordiger van de Deense or ganisatie die de Europese tournee van Zappa had georganiseerd, de Zweedse valutabepalingen had geschonden toen hij trachtte dat bedrag het land uit te brengen. De Deen werd op het vliegveld van Stockholm aangehouden en beschuldigd. Volgens de Zweedse voorschriften mag iemand zonder dat hiervoor toestemming vereist is een bedrag uitvoeren dat de 6.000 kronen (1300 dollar) niet te boven gaat. „Als hij vergunning had aangevraagd om meer geld mee te mogen nemen dan bad hij die zeker gekregen”, zei een functionaris van de politie naderhand. schamel spelende Rudolph Noerejef en Alexandra Radius in „Le Corsaire”. Het Zwanenmeer is een avondvullend programma van vier uur. Er komt een serie van twintig voorstellingen. In ze ven ervan zullen Alexandra en Han optreden. Zij vinden het opnieuw een geweldige uitdaging. „Je kunt het verge lijken met een groot pianoconcert. Ie dereen weet wanneer je een pas fout doet. De ene pas de deux na de andere, de ene variatie na de andere. Het is intéressant om zoveel verschillende bal letten achter elkaar te doen. Acteerrol- len zijn erg belangrijk”. STOCKHOLM (AP). De kaande popster Frank Zappa groep zijn woensdagnacht De vriendschap met Noerejef is ont staan sinds Alexandra Radius in oktober zijn partner was in „Le Corsaire” en het ballet „Le Bayadere”, tijdens 17 voor stellingen in Zwiterland en Wenen. De repetities waren in Amsterdam. „Noere jef kwam hier als gast. Hij had me in Nieuwe Komedie heeft dit woensdag meegedeeld. Het bestuur heeft, gesteund door de werknemers, op korte termijn een onderhoud gevraagd met minister Van Doorn. DEN HAAG (ANP). Het bestuur van het toneelgezelschap Nieuwe Kome die in Den Haag ziet zich genoodzaakt ontslagvergunning voor alle 42 mede werkers aan te vragen. De directie Kun sten van het ministerie van CRM dwingt het bestuur feitelijk tot liquidatie van het gezelschap. Alexander Voormolen bezocht de mu ziekschool in Utrecht, waar hij ook zijn eerste orkestwerk schreef, dat geen Ne derlandse dirigent wilde uitvoeren. De Franse dirigent Rhené Baton nodigde hem uit zijn studie in Frankrijk te voltooien, waar het werk van Voormo len wel werd gespeeld. Voormolen was leerling van Johan Wagenaar, W. M. Petri en in Parijs van Maurice Ravel en Albert Roussel. Terug in zijn vaderland werd Alexan der Voormolen medewerker voor muziek bij een krant en bibliothecaris van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Als componist schreef hij orkest werken, kamermuziek en liederen. In 1934 ontving hij de muziekprijs van de gemeente Den Haag. Hij schreef dat jaar ook een vioolsonate voor prinses Juliana. In 1948 werd hem de Johan Wagenaar- prijs toegekend. In 1973 schreef hij een Ave Maria voor prinses Christina. AMSTERDAM. In het kader van de viering van het 200-jarig bestaan van de Verenigde Staten maakt het Boston Symfonie Orkest een tournee van twee weken door West-Europa. Het doet daarbij alle belangrijke muziekcentra aan, te beginnen met Amsterdam en eindigend met Parijs op 11 en 12 maart. Het Boston Orkest gistermiddag tij dens de repetities in het Amsterdamse Concertgebouw. Het bijna een eeuw oude orkest heeft een roemrijke geschiedenis achter zich, met grote namen van dirigenten, die ht Boston Orkest aanzien en niveau hebben gegeven. Sinds 1973 hanteert de Japanse dirigent Seiji Ozawa de directiestaf met als vaste gastdirigent Colin Davis naast zich. Hij leerde het vak bij grootmees ters als Charles Münch, Von Karajan en Bernstein, en bouwde snel een carrièRE op. Het was Ozawa die het eerste concert van de tournee woensdagavond in het Amsterdams Concertgebouw opende voor veel belangstellenden: de Ambassa deur van de Verenigde Staten en zijn gasten, veel buitenlanders en veel habi- tué’s van de Grote Zaal, die verwend door de beroemde klank van het Con certgebouworkest hun critisch oor scherp te luisteren legden. Dat deed vanzelfsprekend ook ondergetekende, die constateerde dat het Bostons ensemble er een van grote kwaliteit is, het uniso no van de strijkers overweldigend kan „Gelukkig dat we er enigszins op voorbereid waren”, zegt Alexandra, ter wijl zij met een dikke roze draad de punten van haar roze spitzen „stopt”. Het wollen netwerkje op de afgeplatte top maakt deze speciale dansschoenen minder glad en ze veroorzaken dan geen onnodig lawaai. „Stel je voor”, vertelt zij verder, „als je binnenkwam was er een hal, donkderbruin geschilderd, nog gro ter dan deze karpers” en met een arm zwaai omvaamt zij het vertrek van hun Amsterdamse huis, waar de grote ruimte van de samengevoegde kamers door de grijsblauwe vloerbedekking, de geavan ceerde meubels met hier en daar een antieke kast of bureautje, het accent naar de kamerwanden verplaatst, waar eigentijds werk van Paul Vroom Berserik sfeer hangt te scheppen. klinken en dat vooral de kopergroep in weldadige glans excelleert. Ozawa be speelt de registers van het instrui enta- rium van ruim 100 man met smaak, vuur en verve. Hij is een klankspecialist en dat bewees hij in alle werken van het programma en heel in het bijzonder in de zesde symfonie van Tchaikovsky. Modern geaarde muziek gaat hij niet uit de weg. De pikante, op dissonanten geënte muziek van „De wonderbaarlijke Mandarijn” van Bartók, overheersend rauwe, harde muziek, interpreteerde hij fel en exact. Met het hier reeds eerder geïntrodu ceerde „Cntral Park in thé Dark” van de Amerikaanse componist Charles Ives kenmerkte hij zich als een geraffineerd interpretator van het moderne muzieki dioom, waarin hij het scherp gestelde contrast tussen de besloten sfeer van het Central Park en de geluiden van de grootstad deskundig belichtte. Een boei end programma, dat veel kanten uitging en daardoor een overzichtelijk beeld gaf van wat een orkest waard is. In dit geval was dat bijzonder veel en deze Amsterdamse start begon dan ook zeer succesvol. Alexandra Radius is op het moment Nederlands meest begaafde ballerina. Ook internationaal staat zij aan de top. Naast technische volmaaktheid munten haar vertolkingen uit door een grote zeggingskracht en schoonheid. Samen met haar man, Han Ebbeiaar, eveneens „Voor mij is het de kick”, zegt Han. „Ik denk vaak; van mij hoeft het niet zo nodig. En dan komt er een dag waarop het zo heerlijk gaat, dan tweet ik weer waarvoor ik dans. Dat heeft niks met succes te maken. Dansen is een van de meest interessante kunstvormen. Dat komt omdat het een kunst is, die met je lijf ondervindt en met emoties te maken heeft- Het is ook de kunstvorm die het meest kwetsbaar is. En daarom ontzet tend moeilijk. Het gaat om het moment. Daarom is dansen voor film en televisie tweede keus”. „Op de eerste repetities bepaal je de situatie”, zegt Alexandra. „Dan moet er Ameri- en zijn van Stock holm naar Helsinki vertrokken zonder hun honorarium, dat door de Zweedse douane in beslag was genomen. Het is zeer te prijzen dat Ritsaert ten Cate van Mickery de groep een serie voorstellingen wil geven, in de hoop dat men van hieruit bekendheid kan ver werven die een bestaanszekerheid ver schaft. Ten Cate heeft al jaren gepro beerd de groep hierheen te krijgen, maar de autoriteiten in Hongarije gaven de spelers geen visum. Midden in de kleine zaal van Mickery staat een huisje met één kamer. Het publiek zit rondom en kan via de ramen aan de vier zijden naar binnen kijken, gluren zo men wil. Het is armelijk ingericht, zonder estetisch mooi-arm te een vertrouwensrelatie ontstaan met de cast. Dat is een heel speciale dag. In het begin gaat het niet gemakkelijk. Je wert je rot voor bepaalde passen en combina ties. Het Zwanenmeer is vol moeilijke passen. Het zijn vaak detaildingen voor jezelf. Dat je bang bent je nek te breken”. Hij: „Ik heb bepaalde passen die ik beslist niet kan. Iedereen heeft zijn specialiteiten- Het ligt er ook aan wat voor spieren je hebt. En het ligt er ook aan door welke dansschool je bent opgeleid. Je kunt aan een Martha Gra- ham-danser niet vragen om het Zwa nenmeer te dansen. Omgekeerd wel. Dat vindt Martha Graham miiscchien niet leuk om te horen, maar het is toch zo. De moeilijke dingen in een ballet, dat zijn nooit de dingen waarvan de mensen zeggen; oh la la, die tricky digen”. Alexandra: „Rol en techniek bouw je tegelijkertijd op. Door doen, doen, doen, probeer je je rol te polijsten. Voor jezelf is het soms een probleem hoe je mooi van de ene positie in de andere over moet gaan. Dat je er mooi uit te voor schijn komt. Als je lang staat is het moeilijker dan als je kort staat. Je werkt met je lijf als een machine. Je ben professioneel. Je voelt in de prepa ratie van een sprong bijvoorbeeld al dat het niet perfect wordt- Dan rorrigeer je dat door in de lucht je gewicht te veranderen. De beste dansers zijn men sen, die die problemen kunnen oplossen”. Han: „Zoals Noerejef. Er bestaat geen danser, die doet wat hij doet. Wat die - man vanzichzelf eist, is bovennatuur lijk. Hij is een genie in het loplossen”. Van hun 16e jaar dansen Han Ebbeiaar en Alexandra al samen. Zij zaten toen allebei bij het Nederlands Danstheater en werden van het begin af bij elkaar gezet. Ook door choreografen, die hele maal niet wisten dat ze verlief op elkaar waren. „Wij zijn hét danskoppel”, zeggen ze. De romantiek keert terug. Veel kos tuums, mooie muziek, echt theater. We hoeven ons niet te schamen dat we theater brengen met alles erop en eraan. Als je nu het thema romantiek behan delt, ziet het er heel anders uit dan tien jaar geleden. Met veel minder kun je veel zeggen- Han: „Dat wanbegrip voor de danser gaat een beetje weg. We krijgen nu de emancipatie van de man in de danskunst.Bij de hedendaagse cho reografen liggen de rollen gelijk. Het thema is zo verruimd. Alles kan. Ik dans nu ook wel met mannen. Dat is allemaal geen probleem meer”. In Nederland zijn we ook pas tot de fase van de creatieve welstand gekomen. We weten eindelijk wat er aan de hand is. We hebben twee topchoreografen in het Nationaal Ballet (Rudi van Dantzig en Hans van Maanen). Zij verrijken de groep, laten die groeien. Zonder choreo grafen kun je geen gezicht bepalen. Het toetreden van Hans van Maanen is de meest positieve stap geweest in het be staan van het Nationaal Ballet”. De directie Kunsten van het ministerie wil, dat het gezelschap met 23 werkne mers doorspeelt. Een compromis, waar mee Nieuwe Komedie wel verder zou kunnen werken, werd niet aanvaard. Het compromisvoorstel hield een perso neelsbezetting in van 31 man. Dit was voor het bestuur de uiterste grens waar binnen op een kwalitatief voldoende ni veau zou kunnen worden gewerkt. De Raad voor de Kunst had ook gunstig geoordeeld over dit copromisvoorstel. De vakbonden in de toneelsector heb ben met klem geprotesteerd tegen de handelwijze van de directie Kunsten van het ministerie. Zij wijzen op de conse quenties voor publieksgroepen en werk nemers. Met Nieuwe Komedie zien als gevolg van het optreden van de directie Kunsten van het ministerie een verdere verschraling van het' cultuur aanbod ontstaan. topdanser bij het Nationaal Ballet, heeft zij de lange weg naar deze eenzame hoogte afgelegd. „Een balletcarrière eist een waanzinnige zelfdiscipline” meent het echtpaar. „Het laat je nooit los. De angst dat je op bepaalde dagen in condi tie moet zijn. Na een lang vrij weekend ben je gekraakt. Je voelt het meteen”. Normaal wordt er getriand en gerepe teerd van tien tot vijf. Eerst trainen met een leraar of lerares. Dan oude balletten ophalen of een nieuw ballet maken. Volgende maand beginnen de repeti ties voor het Zwanenmeer met een ge deeltelijk nieuwe choreografie. Daar komt de Russin Marina Sancheva voor over. Na dit evenement begint het Hol land Festival alweer- DEN HAAG (ANP). De penning van de Rotte is toegekend aan de i Rotterdam geboren componist Alexander Voormolen. De onderscheiding van de Rotterdamse Kunststichting is een er kenning voor een oeuvre van bijzondere kwaliteit. De penning wordt de in Den Haag wonende componist op zijn 81ste verjaardag, 3 maart, uitgereikt. zijn. Een tafel, wat stoelen, een ouder wets buffet en een dressoir. Twee man nen, een vrouw en een kind van een jaar of drie bevinden zich in het ver trek. De volwassenen dragen zware reis- kleiding en Oosteuropese bontmutsen. Ze dragen ook bijna op echte gezichten lijkende maskers. Ze drentelen alsof ze elk moment door de politie, dé Gestapo of gelijksoortige instellingen, kunnen worden afgevoerd. Een derde man met een masker op komt binnen, gevolgd door een vrouw. De man leest een brief voor, die elders in de zaal vertaald wordt in het Engels. Voorzover ik de gebrekkige vertaling heb begrepen, gaat het over de avan- tgardistische opdracht van de dichter; in het bijzonder wordt de avantgarde in verband gebracht met het joods zijn. Precies begrepen heb ik dat niet. Vervolgens ontdoen de twee eerste mannen zich van hun overjassen en maskers. Daaronder blijken weer mas kers te zitten. De een stelt nu een vrouw voor, de ander een man. Zij plegen harikiri met houten zwaardjes. De man wentelt zich rond in een grote plas toneelbloed. De dichter die de brief voorlas zit op een stoel met het kind, dat voortdurend vrijuit babbelt met zijn vader en moeder, op schoot. Op zijn oogleden heeft de man ogen geschilderd. Hij heeft zijn ogen gesloten, en is dus met die geschilderde ogen ziende blind. Na zelfmoordscèe beginnen de bezig heden realistischer te worden. Een der vrouwen dweilt in haar ondergoed de vloer aan. De tweede vrouw, rijk in het zwart gekleed, speelt met haar sieraden om de dweilende vrouw te vernederen. De man, die de vrouw speelde, begint met een glas wijn en scheercrèe zijn baard af te scheren. Hij kleedt zich, als hij daarmee klaar is, om in een japon en een kimono. De ene vrouw brengt make up op zijn gezicht aan en kamt zijn haar. Met een scheermesje opent hij zijn arm, de andere vrouw drinkt zijn bloed. Hij wordt, verbonden en pakt een accordeon waarop hij een trieste wals speelt. De andere man verdwijnt uit het vertrek en af en toe zie je hem tussen het publiek door de ramen staren; hij houdt zijn masker op. Tenslotte legt een der vrouwen de musicerende man op de tafel en begint op het accordeon te spelen alsof het een kleine piano is. De tweede man komt weer binnen, nu zonder masker, en be gint met de andere vrouw te dansen. Hij draait de lampen uit. De zeer schilderachtige surrealistische gebeurtenissen hebben heel erg met de werkelijkheid van deze mensen te ma ken. Nergens een vals, ijdel vertoon. Heel goed komt over de treurige, ver stikkende sfeer, op het randje van zelf moord, waarin deze mensen leven of hebben geleefd. Een sfeer waarin liefde (het dansende paar) en een soort kunst (het accordeon tweetal) de redmiddelen zijn. De aanpak van deze groep brengt de toeschouwer in een positie, waarin van hem een strikt persoonlijk standpunt wordt verlangd ten opzichte van de „voorstelling”, die eigenlijk geen voor stelling is maar een surrealistische wer kelijkheid die onherhaalbaar is. Vana vond kan bijvoorbeeld die ene man zijn baard niet meer afscheren. Er zullen dus telkens andere dingen gebeuren. Mijn persoonlijke reactie was aanvan kelijk een van ergernis, tot ik besefte dat ware avant-garde juist ergerlijk moet zijn. Vooral de aanwezigheid van dat kind bij die harikiri-scèe ergerde me in hoge mate, totdat ik de opzet doorkreeg. Dat kind is er bij wijze van een absolute waarheid, de enige norm waaraan je het bestaan in het algemeen, en het bestaan van deze groep in het bijzonder, kan afmeten. Gaandeweg ech ter kon ik me laten meeslepen met de handelingen, die van een ongelooflijke intensiteit en oprechtheid zijn. Elephant Theatre is te zien tot en met 7 maart en gaat daarna tot eind maart op tournee door Nederland. Op 30 maart brengt deze groep een vrije bewerking van „Drie zusters” van Tsjechov. JAC HEIJER Londen gezien”, zegt Alexandra. „In Londen had hij al gezegd, dat hij met haar wilde dansen”, vult Han noegd aan. „Voor de eerste repetitie had ik me erg zenuwachtig gemaakt”, zegt Alexan dra. „Maar hij was erg leuk. Och waar om zou je je nerveus maken, zei hij; gaf me een zoen. Het klikte ook meteen. Het is een geweldige coach. Inspirerend. „Le Corsaire” dansten we naar zijn versie, zijn eigen idee. Hij heeft een reuze gevoel voor stijl en smaak. Oorspronke lijk zou ik ook het Zwanenmeer met hem doen. Maar de première hier is gepland op de 17e april en hij moet de 18e in New York zijn. Dat wordt dus volgend jaar”-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11