ROLAND VERHAVERT VERFILMDE BOEK VAN TIMMERMANS levendige parodie Einde van Film International FILMS ■Hl film 1 „TARZOON” 3 SL IfwS V WllCW Avondvullende tekenfilm van Picha EEN PAAR FILMS UIT FESTIVAL TOCH IN ROULATIE? FEBRUARI 19 27 19 76 VRIJ DAG Odessa File F Order to kill Van hetzelfde Filmmuseum Kung Fu duivels -Nachtvoorstellingen Jeugdvoorstellingen in Pallieter DE BELGISCHE film blijft zich voeden met literaire gegevens; ook daar lijdt de filmindustrie, evenals bij ons, aan een tekort aan oor spronkelijke script-schrijvers. Fons Rademakers bracht vijf jaar ge leden eigenlijk de zaak op gang (ook voor ons land) met zijn succes volle verfilming van Stijn Streuvels „De Teruggang van de Waterhoek” die „Mira” ging heten en Willeke van Ammelrooy tot ster maakte. Na Streuvels kwam Herman Teirlinck aan de beurt, wiens „Rolande met de Bles”, door Roland Verhavert in beeld bracht, een actieve filmer die „Rolande” liet volgen door „De Lo- teling” van Hendrik Conscience. Vervolgens werd Elsschot min of meer vermoord door Frans Buyens in „Het Dwaallicht”. Het kon bij deze gang van zaken niet uitblijven dat Felix Timmermans binnen de aandachtssfeer van de literaire filmmakers in België zou komen te vallen. Het was opnieuw Roland Verhavert die Timmerman’s be kendste werk „Pallieter” voor de camera’s bracht. in Amsterdam Nachtvoorstellingen De non en haar duivel Sherlocks Holmes’ slimmere broer J’S IX Moderne Pallieter als moralist Eddy Brugman als Pallieter bij zijn geliefde I Zit het nu dan iedere middag en avond vol in de bioscopen met hun zogenoemde op de publieke smaak gerichte program mering? Of heerst er onbewust onder het publiek een soort dodende verveling door de geringe afwisseling en het ge brek aan vernieuwing en originaliteit in het gebodene? Saddles”) vertolkte, en geleerd J Felix Timmermans (1886-1947) schreef voor de Eerste Wereldoorlog in enkele afleveringen van De Nieuwe Gids zijn roman over de levensgenieter Pallieter, zoeker naar een ideaal bestaan, waarin vrijheid, liefde en poëzie in een harmo nisch geheel waren samengebracht. Toen zijn bijdragen in De Nieuwe Gids in romanvorm verschenen, was dat in 1916, de juiste tijd om van dergelijke idealen te dromen. Men kon in die jaren en daarna wel wat zorgeloosheid, zij het in boekvorm, gebruiken en „Pallieter” werd een groot succes en het symbool van de man die wat van zijn leven wist te maken, van het Vlaamse „savoir-vivre”. Maar de levenslustige idealen van 1916 zijn niet meer die van 1975 en regisseur Verhavert heeft er Hugo Claus aangezet om Pallieter te remodelleren naar deze tijd. ZO KIJKT MEN met gemengde ge voelens naar „Pallieter” die in de loop der jaren meer een begrip dan een levende figuur is geworden. Pim Heyt- man heeft voor mooie beelden gezorgd, Vivaldi voor opgewekte muziek en het geheel, een co-produktie tussen „Kunst en Kino” en „Elan Film” uit Brussel en „Cinecentrum” en „City Produktie Mij” uit Hilversum en Amsterdam, met Syl via de Leur en Joris Diels als verdere Nederlandse bijdragen, kan men zien in City I in Amsterdam en Rembrandt in Haarlem. DE MEEST opvallende nachtprestatie levert Kriterion die donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag „Poolse nachten” geeft waarin achtereenvolgens vertoond worden „Het elfde Uur” van Jerzy Sta- een sterk moralistisch tintje past niet bij de creatie van Timmermans, die een meer onverantwoordelijke inslag moet hebben. val waar de bezoekers de nodige indruk ken kunnen hebben opgedaan over nieu we vormen van filmen en een idee kunnen hebben krijgen hoe de films er uitzien in landen waarvoor het bioscoop bedrijf zich niet wil of kan interesseren. Want dat blijft de drijfveer van dit soort manifestaties, het tekort aan film- keus in de Nederlandse bioscopen, meer nog het tekort aan film-variatie. Films die in het buitenland normaal de bioscopen halen, moeten hier langs de omslachtige weg van een onderneming als Film International, dankzij een per soonlijk initiatief dus, binnenkomen. Ze blijven daardoor gereserveerd voor een relatief klein aantal bezoekers. Vandaar ook dat een Huub Bals als hij ëëns in de twee jaar de kans krijgt iets aan Griek se, Hongaarse, Turkse of Indiase films te laten zien daar een kwistig gebruik van maakt, wat dan weer de klacht van het te volgepakte programma oproept. Mis schien dat een paar films uit het grote aanbod van Cinema International door importeurs overgenomen zullen worden, waardoor ze in normale roulatie kunnen komen. Gene Wilder en Madeleine Kahn in „Sherlock Holmes’ slimmere broer”. winski, „Sanatorium der Herinneringen” van Wojciech Has, „Het Berkenbos” (te gelijk een première) van andrezef Waj da en „Kardiogram” van Roman Zaluski, een voortreffelijke keuze uit de Poolse films van de laatste jaren die iedere bezoeker op de hoogte brengt tot welke prestaties dit land weer in staat is. Er is sprake van dat Cinëtol „Lecacy” aandurft, maar Wim Wenders „lm Laufe der Zeit” over de ondergang van de kleine dorpsbioscopen zou hier een af zetgebied moeten kunnen vinden. Dat geldt ook de Griekse film „De Komedi anten” en Jancso’s „Elektra”. Moeilijke films, die de mensen de zaal uitdrijven? SNEEUWWITJE IS in Rembrandt ge bleven op de matinees van zo., ma., di., wo. (telkens om 2 uur) en op zondag om 2 en 4.15 uur. Een andere Disney, dit maal samengesteld uit avonturen van Donald,' Pluto en Mickey komt op de matinees in Studio en een Popeye-festi- val kunnen de jeugdige bioscoopgangers verwachten in Palace. •SWwwi'SiiwfSÜSi:-■XL REMBRANDT KOMT met de verfil ming door Roland Verhavert van Felix Timmermans baldadige losbol „Pallie ter”, enigszins aan onze tijd aangepast door Hugo Claus die het script en de dialogen schreef. „Het bonte Vlaamse leven met al zijn kleurrijke emoties” belooft de advertentie ons en het is Claus wel toevertrouwd deze beloftes met enige aanvullingen op het origineel waar te maken. treedt nu zelfstandig op, zijn gloednieuw regisseursschap combinerend met het spelen van de hoofdrol. Die hoofdrol is de nieuw gecreëerde figuur van een jongere broer van Sher lock Holmes, Sigerson Holmes geheten die betrokken raakt bij de opsporing van gestolen politieke documenten. Sigi, zoals hij kortweg genoemd wordt mag dan slimmer zijn dan zijn beroemde broeder, die zelf ook optreedt in de gedaante van acteru Douglas Wilmer, maar zijn on derzoekingen brengen hem in heel ande re situaties dan we van de brave Sher lock gewend zijn. Hij komt in een nachtclub mtt danseres Jenny (Madeline Kahn) met wie hij de „Kangeroo Hop” danst, een vreemde dans waaraan later ook de onverbeterlijke Marty Feldman meedoet. Er zijn meer dolzinnige avon turen die de invloed van Mel Brooks verraden, hoewel Gene Wilder nog meer dan zijn leermeester probeert geen ogen blik zonder enige vorm van „slapstick” te zijn. Door de film in decor en kos tuum streng in het begin van deze eeuw te localiseren, krijgen de meeste grappen nog een extra dimensie. Een film dus van onzin en oude „gags” waarom bij voortduring minstens geglimlacht en soms zelfs uitbundig gelachen kan wor den. Ook de maker van de nieuwe, Amerikaans nagesynchroniseerde te kenfilm „Tarzoon”, Jean Paul Walra- vens die zich kortweg Picha noemt, komt uit de wereld van de cartoon en strip. Al op 18-jarige leeftijd is hij medewerker aan talloze bladen in België, Nederland en daarbuiten (o.a. Harpers, Time Magazine, Evergreené), wint vier jaar later met zijn werk de eerste prijs op de Internationale Ten- Het ligt voor de hand dat hij met een eenvoudig boerenmeisje gaat trouwen en zich heftig keert tegen alles en iedereen die de natuurlijke staat van zijn omge ving bedreigen. Hij wordt bovendien een moderne Pallieter die tegen luchtvervui ling is en tegen alles wat de natuur aantast. Zittend in een vliegtuigje dat toevallig op een dag dicht bij huis geland is, maakt hij zijn eerste luchtreis en ziet in een somber toekomstvisioen rokende fabrieken, hoogovens en stin kend afvalwater op de plaatsen waar nu nog weilanden, bossen en heldere beek jes zijn. Verschrikt door dit visioen pakt „Pallieter” lijkt, ook al door de grote populariteit van het boek dat niet min der dan in 40 talen vertaald werd, een goede keuze, maar levenslust als onder werp blijkt een vermoeiende aangele genheid. De man die volop en aards „EEN BURCHT VOL vrolijke On tucht” ook wel „Die Stosburg” geheten, met als extra attractie Johnny Kraay- kamp in een Duise film, komt vrijdag en zaterdagnacht in Frans Hals. In Lido vindt men van ongeveer hetzelfde laken een pak in ,De Berlijnse Maagdenroof”. Luxor komt met de verfilming van de bestseller „De Dag van de Jakhals”, een enerverend verslag over een minutieus voorbereide maar uiteraard mislukte aanslag op het leven van generaal De Gaulle. Een sterke achtervolgingsfilm beginnend met een mislukte bankroof, waarbij o.a. Paul Newman betrokken is vindt men in Roxy onder de titel „The Getaway” en in Palace zijn de „Magnifi cent Sev-n” weer actief, telkens optre dend waar wat te vechten valt. I leeft, gaat op den duur irriteren, hij moet zich aanstellen om zichzelf als levensgenieter waar te maken. Tenzij men de figuur vindt die van nature genotzuchtigheid en levenslust uitstraalt. Eddy Brugman die Pallieter speelt is niet in opzichtige mate een dergelijke exuberante man. Hij wordt er zeker niet overtuigender door als hij ecologische neigingen gaat vertonen en over een soort antenne blijkt te beschikken, die in staat is komende verschrikkingen die wij over ons afroepen een halve eeuw eerder te voorzien. Die bezorgdheid met DE PREMIERES vallen deze week in City I waar de op deze pagina besproken Vlaams-Nederlandse co-produktie „Pal lieter” zijn eerste voorstellingen beleeft; in het Leidseplein, waar de Belgische tekenfilm „Tarzoon, de Schande van de Jungle” is ingezet en in het Rembrandt- Stukje uit „Tarzoon" toonstelling te Heist, maakt korte te kenfilms, tv-spots, posters. Zijn grote tekenfilm „Tarzoon”, in Leidespleintheater, die hij in samen werking met Boris Szulzinger heeft gerealiseerd, is een levendige parodie op het Tarzan-genre. Allerlei actuele problemen en theorieën als militairis- me, racisme en ecologie worden tot lachwekkende cliché’s teruggebracht. In navolging van de moderne Ameri kaanse school v ,n tekenfilmers („Fe lix the Cat”)é doet Picha de nodige erotiek in zijn film. Vooral het optre den van de Zombieten, fallusachtige monsters die de mensenhatende ko ningin Bazonga moeten beschermen, levert enig scandaleus plezier op. Pi cha en zijn medewerkers, onder wie Pierre Bartier als scenarioschrijver komen echter inventiviteit te kort, waardoor het aantal grappen en dus de variatie aan situaties te gering is. Hedenavond kan men nog in ieder geval twee interessante films zien. In drie voorstellingen (19.15, 21.30, 24.00) wordt Rosselini’s stijlvolle, voor de tv gemaakte „La Prise du Pouvoir de Louis XIV” in Calypso Cl. vertoond. En om 21.15 gaat in ’t Venster „Jeanne Diel- man” een film van meer dan drie uur, waarover nog lang na gefilosofeerd zal worden. Terwijl zaterdagmiddag om 14.15 nog een nieuwe Jean-Luc Godard te zien is in ’t Venster. En dan is het feest voorbij, een groots opgezet, massaal en chaotische filmfesti- Als Film International ook maar een enkele importeur of bioscoop-eigenaar zou weten aan te zetten tot een wat gedurfder en gevarieerd beleid, dan heeft Huub Bals zijn doel bereikt. An ders zijn er alleen maar een paar dui zend bezoekers hem dankbaar voor de mogelijkheid die hij ze geboden heeft om een blik te werpen in de wereld van de „andere film. Verhavert kent in jarenlang oefening wie herinnert zich niet uit de jaren zestig zijn verfilmingen van romans van Ivo Michiels als „Afscheid” en „Meeu wen sterven in de haven” het film- vak, maar hij is in zijn ontwikkeling steeds sterk gehandicapt door de literai re gegevens van zijn keuze. „SCHIETGEBED VOOR Kung Fu Duivels” is de veelzeggende titel van een door Massimo Tarantini gemaakte kara- tefilm, waarin o.m. Rosemarie Dexter en Steffen Zacharius optreden. De oor spronkelijke titel, „Seven Hours of Vio lence” klinkt misschien nog aantrekke lijker voor op sensatie belusten. MORGENAVOND WORDT met een waarschijnlijk daverend slotfeest een einde gemaakt aan het vijfde Film In ternational in Rotterdam. Om 23.00 wordt nog een film vertoond (Luigi Perelli’s „Muziek voor de Vrijheid”), maar die vertoning is dan definitief het einde van het kijken naar de diverse projectieschermen in De Lantaarn, ’t Venster, Calypso Cl. en Calypso I, waar over bijna zonder onderbreking negen dagen lang een stroom van bijzondere films en opvallende reprises gegaan is. NA VERSCHILLENDE van zijn En gelse collega’s heeft nu ook Ronald Nea- me de weg naar de inernationale film- produktie met haar samenwerking tus sen diverse landen (in dit geval Enge land en Duitsland en met Colombia Pictures als distributeur) en haar ge mengd aanbod van buitenlandse sterren, gevonden. De film die „The Odessa File” heet, begint in Hamburg, waar de jour nalist Peter Miller (Joh Voight) in 1963 toevallig inzage krijgt in het dagboek van een in een kamp omgekomen Jood. Het misdadige optreden van kampover- ste Roschmann dat uit die dagboek notities blijkt prikkelt Miller de gangen van deze man die al weer lang op vrije voeten is, te volgen. Hij komt daardoor achter het bestaan van de organisatie ODESSA (Organisation der Ehemaligen SS Angehörigen), een organisatie die plein Theater, die de meest waanzinnige film van de laatste tijd „Sherlock Hol mes’ slimmere Broeder” zijn entree maakt. PALACE BRENGT in reprise de groots opgezette Samuel Bronston-pro- duktie „55 dagen in Peking”, een door Nichalas Ray verfilmde episode uit de Boxer-opstand van omstreeks 1900 toen China hardhandig begon buitenlandse indringers uit het land te verwijderen. Chariton Heston, Ava Gardner, David Niven en Flora Robson spelen mee in deze boeiende film uit 1963. HET FILMMUSEUM begint zijn nieuw jaarseizoen met een reeks verto ningen van z.g. „anthropologische films”. Dit genre wordt in het bijbehorende programmaboekje omschreven als een getramde waarneming van het menselijk gedrag, waarbij bepaalde waarheden over de menselijke soort onthuld wor den. Deze doelstelling geeft aanleiding tot een programma op 2 maart, waarop voorkomen „A Moment in Love” van Shirley Clarke, een dansfilm met als thema een ontmoeting tussen twee ge liefden en de climax van hun samenzijn, een korte liefdesontmoeting die 8 minu ten duurt. De tweede film heet „Portrait of Ja son”. een nietsontziende zelfbekentenis van een 33-jarige neger, eveneens ge maakt door Shirley Clarke. VERLIEFDE kloosterlingen zijn een dankbaar onderwerp voor soft-porno films. „De Non en haar Duivel” („Story of a cloistered Nun”) met Catherine Spaak en Suzy Kendall maakt daar geen uitzondering op, al is de film 14 jaar gekeurd en dus binnen de perken geble ven. Reprises verder nog in Lido waar „Jaws” („Mis vooral het begin niet”) op het programma blijft en in Roxy waar de klassieke western „Once upon a Time in te West” als herhaling geprolongeerd is. OVERIGENS EEN overmaat aan re prises en prolongaties, waarin vooral Tuschinski uitblinkt die in alle vier theaters prolongeert: „The Killer Elite”, een niet zo beste Sam Peckinpah met James Caan in Tuschinski I, „Dog Day Afternoon” met Al Pacino voor de zesde week in Tuschinski 2, Fellini’s „Satyri con” voor de zevende week in Tuschins ki 3 en „Inserts” voor de llde week in Tuschinski 4. The Movies komt nog een week terug met „Les Enfants du Paradis” en gaat in zijn tweede zaaltje door met „Blanche” van Walerian Borowczyk met Michel Simon. FLORA VERTOONT, eveneens als première, „order to Kill”, een keiharde misdaadfilm met Helmut Berger en Syd- ne Rome die de aardigste slagzin van deze week meekrijgt: „Als je moord omkeert is het droom”. In schrille te genstelling tot het geweld dat ’s avonds in Flora losbrandt, staat het programma van overdag dat bestaat uit Disney’s „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen”. City I vertoont dus Pallieter, samen met de Belgische tekenfilm „Tarzoon”, de these film van Roeland Kerbosch, „Van daag of Morgen” (voor de tweede week in Kriterion) en „Het Jaar van de Kreeft” (Rutger Hauer en Willeke van Ammelrooy) in Rex de Nederlands- Vlaamse bijdrage aan de Amsterdamse filmagenda uitmakend. HET VERHAAL BEGINT in het begin van deze eeuw als een Vlaamse jonge man zich met zijn verloofde overleveren aan het occultisme. De geëxalteerde sfeer waarin beiden komen te leven, leidt tot de zelfmoord van het meisje, wat voor haar verloofde aanleiding wordt meer met beide benen op de grond te gaan staan. Met de hulp van de doofstomme schilder Fransoo en diens zuster leert de jongeman zich meer te interesseren voor het aardse bestaan, hij ziet zijn vroeger leven als kunstmatig, gaat zich interesseren voor de natuur en stemt zijn gedrag meer af op de eisen die de natuur stelt. Hij noemt zich voortaan Pallieter wat levensgenieter betekent. De vertoning op 3 maart is gewijd aan het werk van de onlangs overleden Her man van der Horst met enkele hoogte punten uit zijn werk als„HetSchotiste Boord” uit ’51, „Houen Zo” uit ’52, „Pan” uit '61 en „Faja Lobbi”, de grote film over Suriname uit 1960. De vierde maart is bestemd voor een unieke en vooral in Amsterdam bijzon der populaire film „The Robber Symp hony”, èen bijna legendarische film met een sprookjesachtige inhoud die onver getelijk zal blijven voor ieder die hem gezien heeft, zowel door de poëtische beelden als door de naïeve intrige en de liefelijke muziek. Dit eenmanswerk werd door de Duitse vluchteling Frie drich Feher in 1935 in Engeland ge maakt, waarbij de filmer optrad als scenarioschrijver en componist, de ca mera gevoerd werd door de beroemde Eugen Schüfftan en de decors verzorgd werden door de niet minder bekende Ernö Metzner. Vooral door zijn verto ningen in theater De Uitkijk in Amster dam, vertoningen die al voor de oorlog begonnen, heeft de film hier een be kendheid gekregen die hij nergens ter wereld kreeg, al zijn al de internationale filmkenners die hem gezien hebben, unaniem in hun lof. HET AANTAL parodieën op de Engel se speurder Sherlock Holmes zijn de laatste tijd niet van de lucht. Zelfs ons land is met „Sherlock Jones” van Nico lai van der Heyde niet achtergebleven. Iri „The Adventure of Sherlock Holmes’ smarter Brother” doet Gene Wilder in zijn debuut als filmregisseur een goede gooi naar de beslissende onttroning van Conan Doyle’s klassieke speurder. Gene Wilder heeft bij Mel Brooks in wiens films („Blazing Saddles”) hij meestal de hoofdrollen vertolkte, de kunst van het regisseren en van de ongelimiteerde dwaasheid geleerd en Pallieter zijn gezin in een huifkar en vertrekt naar betere oorden zonder te preciseren waar hij die zal vinden. BELGIE BLIJFT IN West-Europa het land dat zo nu en dan het lef heeft een avondvullende tekenfilm te maken. Waarschijnlijk dank zij een rijke traditie op stripgebied die popu laire helden als Kuifje en Astérix laire helden als Juifje en Astérix heeft opgeleverd, wat altijd een goed uitgangspunt betekent voor een dure en omslachtige onderneming als het maken van een tekenfilm. Robert Helpmann als Prins Ruan in „55 dagen in Peking”. hulp verleent aan oud SS-officieren en probeert hun posities tè verbeteren. Dan beginnen de ingewikkelde avonturen voor de zich sterk betrokken voelende journalist die met allerlei andere onder grondse activiteiten geconfronteerd wordt en ternauwernood ontsnapt uit de klauwen van Roschmann (Maximilian Schell). Een spannend routine-product dat zich in wezen baseert op gruwelijke gebeurtenissen van destijds, maar de tragedie gauw verruilt voor de bekende sensatie. In Studio.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19