Onafhankelijk Toneel krijgt Van Dalsumprijs Walde Theater faalt als theatergroep COLLECTIE KOSTER BOUTIQUE EEN Produktieve Mimeliga met LUST VOOR HET MODEGEVOELIGE OOG nieuw werk jyg Mannen spelen subtiel Tsjechov’s J Outage Florerende Stichting Beeldende Kunst viert eerste lustrum „Zusters Zoeklu kleur? HM ralstonöverf iH1 JaistonX I fa li li banoubö „Be (Uilcnboom” IK.- B o Jubileumprenten en expositie in de Vishal Omroepers van het onrecht Werkteater speelt stuk in het Duits brasserie r .1 I „ftet Wet” k M/]I „Be Stoeterij” Bk w «o s Mm 19 7 6 4 MAART DONDERDAG KUNST 19 Exposities HONGAARSE GROEP IN MICKERY I I 95 SHOWTIME BIJ KÖSTER Boutique in Haarlem is steeds weer een feestelijk gebeuren. Het is een opgelegd pandoer, dat je wordt geconfronteerd met zeer verfijnde kleding waarbij uitstekend ge kozen accessoires, terwijl het geheel dan wordt bekroond met de leukste hoedjes. Zonder enige overdrijving een lust voor het mode- gevoelige oog. saffraangeel indiaanrood pauwblauw pikzwart lentegroen berebruin koninklijkoranje olifantsgrijs citroengeel staalblauw kastanjebruin hagelwit gifgroen koraalrood etc. etc. 'J 1 (Van onze kunstredactie) nu Scène u-.t de revue van het Walde-theater (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) JAC HEIJER voortdurend (ADVERTENTIE) - De toten om zijden JAC HEIJER fntrum 6 impen '9d t onder redactie van Bé ter Maat l' 9’Bnsvert J e* sterlaanZl Ga maar eens kijken bij uw Ralston dealer. Hij laat u kiezen uit vele kleuren. Men van Hoofdstraat 204 Santpoort waar op klassieke wijze specialités gekookt en geserveerd worden. De voorstellingen in Hamburg hebben plaats in het kader van de Noordduitse Theater Ontmoeting. Het Werkteater is afgevaardigd door het Nederlands Cen trum van het Internationale Theater In stituut ITI. DE van rant I van oen 'king ting auw. -XL Van Marciano is deze ragfijne ba tisten avondjapon met wijde kimono mouwen op strakke manchetten uit de collectie van Koster Boutique. DE APARTE BIJOUS VAN Given chy en de exclusieve shawls van Lanvin droegen bij tot een heerlijke finishing touch. Gesteld kan worden dat Koster Boutique er ook dit keer weer in is geslaagd haar collectie tot iets heel aparts te maken. HAARLEM. De Stichting Beelden de Kunst met haar uitleenbureau aan de Gedempte Oude Gracht is florerend. Ze bestaat deze maand vijf jaar en heeft bewezen een onmisbare instelling te zijn, een galerie eigenlijk die er wezen mag. Dat de stichting zo floreert is niet in de eerste plaats te danken aan het feit dat er zoveel deelnemers (lees „huurkopers”) zijn. Die moesten namelijk voor de idee worden gewonnen. En ieder idee valt of staat met de daadkracht van de mensen die er in geloven. En als ik dan hier in die eerste plaats de onvermoeibare Jan- nie Sipkes noem, die behalve het bestuur ook nog een aantal medewerkers stimu leert, ben ik duidelijk genoeg. Ze heeft in die vijf jaar bergen werk verzet, maar had dat ook weer niet gekund zonder die hulp van anderen. De mofeilijkheden van de Hongaarse groep betreffen niet alleen de papieren. De arbeidsinspectie heeft de groep ver boden hun kinderen mee te laten doen in de andere twee produkties die men in de afgelopen week heeft gespeeld. Ze deden dat op verantwoordelijkheid van hun ouders en met plezier. Maar de inspectie nam met dit toch overtuigende argument geen genoegen. Wie iets van deze bijzondere groep wil zien, moet snel naar Mickery. Het is niet zeker of ze in het najaar terug kunnen komen. De toerneeverplichtingen van de groep zijn overgenomen door Theatre X uit Milwaukee, dat „The unnamed” zal spe len dat men in oktober in Mickery uitbracht. Op 10 maart is deze groep in Haarlem. Naar het oordeel van deze commissie onderscheidt het groepsproces van het Onafhankelijk Toneel zich binnen de Nederlandse toneeltradities door de to taal afwijkende aanpak bij voorberei ding en uitvoering van zijn produkties. „Deze aanpak is er tot in de kleinste details op g ericht om zowel de verwach ting van het publiek, als de gebruikelij ke uitgangspunten bij het maken van toneel te ontregelen. Deze doelgerichte irritatie, die het Onafhankelijk Toneel oproept, dwingt tot een bezinning op de functie van het theater in de samenle ving”, aldus de commissie. Volgens haar leidt het acteren bij het Onafhankelijk Toneel en met name de manier van werken die eraan ten grondslag ligt ertoe dat het spel als geheel uitstijgt boven de som van de individuele spel- prestaties. De commissie heeft dit erva ren als een wezenlijk kenmerk binnen de speciale vorm van de toneelvernieu wing in Nederland, waarvan het Onaf hankelijk Toneel naar haar mening de belangrijkste vertegenwoordiger is. De adviescommissie heeft het vertrouwen dat het Onafhankelijk Toneel door zijn gedegen manier van werken ook in de toekomst belangrijk kan bijdragen aan de oorspronkelijkheid van het Neder lands toneel. Het onafhankelijk toneel geeft don derdag tot en met zaterdag in de toneel schuur te Haarlem voorstellingen van „De groene Kakatoe”. HAARLEM. De politiek aktivisten- toneelgroep Walde Theater uit West Berlijn is woensdagavond in de Toneel schuur neergestreken en speelde daar DE NAAM JIM THOMPSON stond in deze show voor prachtige katoenen en zuiver zijden deux-pièces en ja ponnen, zowel kort als lang. Zeer jeugdig waren hierbij de lange jur ken van ruwe katoen met handbe- drukte dessins en bijpassende grote voile shawl. Afkomstig uit Italië zag ik voor u deux-pièces van zuiver zijden crêpe de chine, maar ook deux- en troispièces met bouclé ef fect. Helemaal in zijn lange tunie ken waar de strakke rok ongeveer tien centimeter onder vandaan piept. HET FRANSE HUIS DEL COSTA andere met kimono-mouwen vanuit de taille komend en dan lang en heel wijd uitlopend op een strakke man chet. De col werd evenals de geac centueerde taille achter met een strik gesloten. De meterswijde soepele rok zorgde voor een volmaakte creatie. leven in de provincie. „Olga” drukt voortdurend tegen de neusrug: ze lijdt aan hoofdpijn. „Masja”, de meest sensu ele van de drie, rookt aan de ketting, drinkt het meest wodka en toont het meest haar ongeluk. „Irina” heeft nog énige hoop en toont een glimlach. AMSTERDAM. Het Werkteater uit Amsterdam zal op 13 en 14 mei In Hamburg voorstellingen geven van „A- vondrood", een stuk over oude mensen in een bejaardentehuis. De groep zal een Duitse versie spelen, die getiteld is .Abendröte’. Het Werkteater heeft op het internationale festival van Nancy vorig jaar „Het feest voor Nico” in het Frans gespeeld. „Love and order” bestaat uit drie ge speelde taferelen, die zich achtereenvol gens. afspelen op een kantoor, in een huiskamer aan het avondeten en op een chique veranda. De taferelen worden verbonden door filmpjes die op een slapstick-achtige manier de gespeelde si tuaties een vervolg geven. In het slot- filmpje wordt een verrassend verband gelegd tussen de drie taferelen. Het thema is een opstand tegen de autoriteit en zijn centen (dollars liever gezegd), waaraan bloed kleeft. De inspiratiebron ligt dicht bij het alledaagse huis en de strekking is een allersimpelste maat schappijkritiek. Wat hun inhoud betreft zou de Mimeliga misschien zijn heil eens kunnen zoeken bij schrijvers of regis seurs die wat originelere ideeën zouden kunnen leveren. De inhoud is me ong te magertjes en te veel voor de hand liggend. De drie zusters van Tsjechov zitten in de uitgestrekte Russische provincie te lijden aan hetl even. Moskou is voor hen het verlangen naar een onbereikbare vrijheid. De Hongaren hebben zich vol ledig met dit verlangen geïdentificeerd. In de vorm die ze er aan geven, steken zij hun eigen nek uit en blijven toch trouw aan de sfeer van Tsjechov. AMSTERDAM. Het Elephant Thea tre, een groep naar Parijs geëmigreerde Hongaren, moet maandag ons land uit. De papieren van enkele leden van deze commune zijn niet in orde. Men moet formeel asiel aanvragen en dat kan alleen gebeuren in het land van aan komst, i.c. Frankrijk. De groep zou ge ruime tijd in Mickery spelen en aanslui tend op toernee door Nederland gaan. Dat kan dus niet en daarom is het programma gewijzigd. In de late voor stellingen van Mickery brengt men nu al de eigen interpretatie van „Drie zusters van Tsjechov, dat pas aan het eind van de maand zou gaan. Deze voorstelling ging gisteravond voor het eerst. Ik vond het een fantastische ervaring. Te gek al die leuke kleuren van Ralston om de dingen in uw huis 's met verf een opfrissertje te geven. U kunt b.v. kiezen uit: bekende naam er onder. De SBK is dus eigenlijk een echte „volkszaak” gewor den en doet daarmee vermoedelijk veel meer voor de zo veel genoemde demo cratisering van de kunst dan tijdschrif ten vol hoogdravende artikelen in die richting. Ook meer dan manifesten van kunstenaarsverenigingen, alleen in klei ne kring leesbaar en bijna altijd geheel buiten „de mes aan de basis” om gepu-‘ bliceerd. Wüstelaan 75 Santpoort voor een drankje, een kopje koffie en een pret tig geprijsd etentje. Cashmir mantelpak blouse van Agnona. Linnen jurkje met aparte belijning in wit, blauw en rood van Anne Belin, eveneens uit de collectie van Koster Boutique. Uiteraard is de stichting begonnen met nul deelnemers. Het groeide aanvanke lijk langzaam, want het publiek moest wennen aan de uitleenidee waarbij men kunstwerken kan lenen voor een gering zijn „Komm-raus-mach-mit-revue”. Po litiek theater met sterk ideologische grondslag of eigenlijk alleen politieke ideologie. De revue van de Duitsers ver wijst naar een aantal paragrafen in de Duitse wetgeving, die alle een uiterst dubieuze preventieve werking veilig stel len. Zo is het ook dankzij een van deze paragrafen dat het verloop van het Baader-Meinhofproces voor onze Neder landse rechtvaardigheidsbegrippen zo onwerkelijk is. Het eerste stuk bestaat uit zes varia ties op een alledaagse ruzie tussen vrouw en man, die net van kantoor thuis komt. De manier waarop de tekst gezegd wordt krijgt een telkens meer absurde vorm. De dialoog begint als demagogische redevoering en eindigt als een soort trouwplechtigheid. De oor spronkelijke tekst is intussen geheel ver vormd tot wat klanken en kreten. Dat is maar een voorbeeld, maar het wordt ook aangehaald door het Walde Theater. De twaalf mensen, van wie we een aantal zagen optreden, propageren rechtvaardigheid voor iedereen en zwe ren de huidige Duitse staat als rechts staat af. Daar komt het wel op neer. Daartoe brengen zij zelf een periodiek uit en dat wordt deels in stand gehou den door hun theateractiviteiten. Het is spijtig en jammer van de goede bedoelingen, maar indrukwekkend zijn die theaterverrichtingen niet. Het lijkt aanvankelijk nog wel van de grond te komen, doch naar mate de revue-achtige voorstelling vordert loopt de zaak vast in chaotisch geschreeuw. Er worden aanklachten gebruld, maar er wordt geen enkele poging tot redelijke onder steuning van die aanklachten geleverd. Juist voor een kritisch theater werkt dat funest. De groep gaat aan onduidelijk heid te gronde en is nauwelijks bij machte zijn streven geloofwaardig uit te dragen. Dat betekent een falen als thea tergroep. Niet als omroepers van het onrecht. Maar in ons land hebben wij het genoegen niet alleen kranten a la Springer-concern te zien verschijnen, zo dat niet alle mededelingen over onrecht ons voorbij gegaan zijn. De onderwerpen die het Walde Thea ter gebruikt lenen zich beslist voor een indrukwekkender theaterproduktie dan nu te zien was. Hoofdstraat 238, Santpoort, Rustiek koetshuis voor recepties en besloten parties AMSTERDAM. De Amsterdamse Mimeliga is een collectief van jonge mimespelers die nog niet zo lang geleden de mimeafdeling van de Theaterschool in Amsterdam hebben doorlopen. Dat moet een aardige opleiding zijn, want de groep geeft duidelijk blijk de traditione le kaders van de mimekunst, die mij persoonlijk vaak een wee gevoel geeft, te doorbreken. De Mimeliga levert oor spronkelijk werk af en is zeer produc tief. In het Shaffytheater brengen ze twee nieuwe stukken uit: „Zes maal één is zes” en „Love and order”, die het aanzien best waard zijn. Men ziet drie mannen in zomerse pakken op een heel klein podium bijeen. Ze roken sigaren en sigaretten, drinken thee en gaan over op de wodka uit dezelfde kopjes. Het zijn Olga, Masja en Irina. Dat wil zeggen ze zeggen de teksten van deze personages na, die een meisje in en ,een souffleurshok (vlak voor het verhoog) hun voorzegt, hoort voortdurend pianomuziek Chopin die geacht wordt door broer André te worden gespeeld. was bij Koster Boutique vertegen woordigd met prachtige suède pakken in teer gekleurd lavendel, groen en lila met gebreide mouwen met een fijn bouclé effect. De avond kan weer heel romantisch worden met japonnen van Pierre Balmain, voor zien van capemouwen, rokken in tu- belijn met meterswijde overrokken. Ook andere bekende Franse couture- hudzen waren vanzelfsprekend pre sent rhet bewonderenswaardigé mo dellen. waarvan ik er graag twee aan u wil voorhouden. Beide japonnen waren van ragfijne batist, waarvan de een met pellerine-mouwen en de Daardoor valt wellicht op dat de vormgeving erg dicht bij de schooloplei ding ligt. Het is of de spelers nog bezig zijn zich te oefenen in de verschillende technieken, De spelkwaliteit is nog on derontwikkeld. De techniek blijft wat schools en komt nog niet voort uit een strikt persoonlijke beleving. Maar ik vond het moedig dat de Mimeliga onver stoord doorgaat zich te ontwikkelen. HEERLIJK SPORTIEF ZIJN katoenen gabardine combinaties strakke rokken met korte en lange capes. De rokken zijn voor dit seizoen ik heb u dat al eerder aangekon- digd wat strakker van lijn; zo ook voor de tailleurs. Deze tendens houdt echter geenszins in, dat de plooirok ken van het toneel zijn verdwenen. Gelukkig maar beste vriendinnen, want zo’n nauwe rok wil nog weleens geven, Er gebeurt vrijwel niets. Maar met zeer subtiele trekjes krijgt elk van de drie zusters een eigen karakter. Ze heb ben alle drie brillen op: het kortzichtige IN KOSTERS VOORJA.'EU zomercollectie werd ik, om te begin nen, in hoge mate geboe d c,r: - tc - mate fraai verwerkte mantelpakken en mantels. Vrijwel het mooist; -vat ik ooit op-dit gebied heb gezien. Het Italiaanse huis Agnonr tekende c-- voor en presenteerde ze van de fijn ste cashmir. reversible n 1 - - werkt met de smalste naden, die je je maar kunt voorstellen. Van ■tzelfdr huis sublieme deux-pièces van wol met zuiver zijde in tere waarlijk een hoofdstuk apart. De SBK laat het eerste lustrum niet onopgemerkt voorbij gaan. In de boven zaal is een kleine expositie ingericht door Rob Clous uit Haarlem en Peter Bes uit Bergen. Het gaat om twee kleu retsen met een oplage van vijftig stuks, die elk voor zestig gulden per blad worden aangeboden aan liefhebbers on der de deelnemers of zij, die dat willen worden. Een soort premieprent dus, waarvoor Rob Clous een afbeelding van het feestelijk versierd uitleenbureau heeft gemaakt en Peter Bes een vrouw in interieur. Niet alleen de prenten han gen er, maar ook de etsplaten, voor elke kleur één en de afdrukken ervan. Foto’s en bijschriften verduidelijken het ets- procedé. Een educatieve expositie is het. Op 18 maart aanstaande om 8 uur ’s avonds kan men nog meer over kleur etsen te weten komen Dan draait Mi chel van Overbeke in het bovenzaaltje een film over zijn werk. Het Frans Halsmuseum heeft de SBK een tentoonstelling in de Vishal aange boden. Ze duurt van 23 april tot en met 7 mei. De expositie wordt samengesteld door de deelnemershuurkopers. Ze heb ben een uitnodiging gehad om te kiezen uit wat ze in de loop van die jaren in eigen bezit hebben verworven. Het kunstwerk dat hen het meest heeft aan gesproken mocht voor de expositie wor den ingezonden, voorzien van een paar regels tekst, die een opmerking over het werk van een gezinslid of gast moest behalzen. Vijftig werken zijn ingezon den, de termijn is eigenlijk gesloten, maar wie nog wil meedoen kan nog wel terecht. De keuze moet ruim genoeg zijn, want behalve wat in die vijf jaar in definitief eigen bezit is, circuleren er momenteel 1500 werken van 218 ver schillende kunstenaars in Haarlem en wijde omgeving. Bovendien heeft de SBK ongeveer 350 werken ter keuze in huis, die hun bestemming nog moeten vinden. Nu nog iets, geheel los van de lus trumviering. In het SBK-keldertje zijn de poppen van Koji Jondo geëxposeerd. De SBK houdt de lijn aan dat exposan ten slechts één keer van de kelder gebruik mogen maken. Voor Kondo is echter een uitzondering gemaakt op ver zoek van de deelnemers omdat zijn werk zo’n algemene bewondering krijgt. Van hem dus weer de zéér fantasierijke poppen onder plexiglas-stolpen, wonder lijke wezentjes van papier maché, die er uitzien of Kondo diep onder de indruk is van zowel Jeroen Bosch als van Henry van Tussenbroek. Het zijn heel fragiele mensfiguurtjes, bizar-poëtisch in beeld gebracht. bedrag, maar ze eventueel ook behouden als de (gesubsidieerde) koopsom is afbe taald. Het was niet nieuw in Amster dam, waar de SBK is begonnen, maar hier was het wel nieuw en tenslotte ook in tal van andere plaatsen waar uitleenbureaus zijn gevestigd. Er zijn nu ruim duizend deelnemers. We hebben de statistiek van de groei niet precies bijgehouden, maar weten wel1 dat het er een jaar geleden ruim zevenhonderd waren. De sterke groei van het laatste jaar is te danken aan de uitbreiding met de bovenzaal waardoor méér werk te plaatsen viel en waar bovendien elke maand een kleine ten toonstelling wordt gehouden. Dat trekt zowel de „oude” deelnemers als nieuwe en juist dat laatste is hoopvol voor de toekomst. Een van de plezierigste dingen is, dat de SBK de drempelvrees die veel mensen hebben voor musea en galerieën heeft helpen doorbreken. Natuurlijk, er komen ook de echte galerieklanten, maar eveneens veel mensen die gewoon iets komen uitzoeken „voor de huiska mer”, zonder zich af te vragen of ze een schilderij, tekening of ets kopen met een Ze vormen een tableau vivant van oneindige treurigheid en opgeslotenheid. Overigens een opgeslotenheid die de spe lers inmiddels hebben doorbroken door hun vertrek naar het Westen. Peter Halsz, de leider van de groep, vertelde me na afloop bescheiden dat het „slechts" een idee was. Maar dan wel een briljant idee. wat problemen geven, bijvoorbeeld met het in- en uitstappen van de auto, om van het sportieve fietsen nog maar te zwijgen. Ideaal zijn de linnen pakken, die door een speciale finish niet kreuken en bovendien ’s zomers heerlijk koel zitten. Bijzon der speels vond ik een linnen pakje bestaande uit een strakke, zwart-wit geruite rok met hoge zwarte elasti sche ceintuur. Het korte witte jasje reikte precies tot aan deze ceintuur en was voorzien van korte mouwen. AMSTERDAM(ANP). De stichting Amsterdams fonds voor de kunst heeft de Albert van Dalsumprijs 1974-1975 - groot 5000 gulden - toegekend aan het onafhankelijk toneel in Rotterdam voor de voorstelling van de oorspronkelijke Nederlandse produktie „Hard hearted Hannah”. De adviescommissie bestond uit Steve Austen, Jac. Heijer en Hans van Veggel. De prijs wordt op 25 april uitgereikt. met H'sr 1,l1 >P*.,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19