Voortbestaan Hollands Diep krijgt zekere grondslag Euronese studie Ray Gilbert overleden Onthullingen en nieuwtjes in Skoop FILMS l|a| Orgel-improvisaties virtuoos uitgewerkt Droom van een stuk heeft nog dramatische samenhang nodig r* f I MC dh musical van Rup van Woerkom in Toneelschuur Stadsorganisten in Concertgebouw Amerikaans componist Shirley Maclaine Embassy Emmanuelle 2 Hitchcock ER) Rooie Sien Erotiek Prolongaties N achtvoorstellingen Prolongaties Jeugdvoorstellingen V R IJ D A G 5 MAART 1976 FILMS 23 n z- e Cen-1 wij een elen is Amsterdam (SOESOKOKM Frans Icke en Marianne Lapré KO VAN LEEUWEN. en de in toen over de CHARLES BOOST f |ver- vier ister- isen- de en mlni- am-. 'steem, s de ling als de te te Zomer en Keuning heeft haar besluit om de uitgave van Hollands Diep stop te PALACE PROLONGEERT „55 dagen in Peking”, een spannende film over de schrijf cunt u 3. FRANS HALS, Rembrandt en Luxor hebben erotische films op het program ma staan. In Frans Hals een Franse film getiteld „Een nummertje op de motor kap”. waarin een autorally wordt gehou- zetten reeds in een eerder stadium geno men, maar in overleg met de redactie en in het belang van een eventuele voort zetting tot dit moment gewacht met de bekendmaking, aldus de verklaring van de beide partijen. een van de beste Hitchcocks. In Kriteri- on draait „Rebecca”, een nog oudere film waarover destijds in de jaren ’40 nogal wat morele bezwaren werden ge opperd. Laurence Olivier en Joan Fon taine .in de hoofdrollen. ning van mening dat de hogere resulta ten in de losse verkoop op langere termijn een onvoldoende basis verschaf fen om voortzetting van de uitgave te rechtvaardigen. Het totaal van de verkochte oplage (bij nummer zes was deze 26.000) van Hollands Diep en de response van mede werkers en lezers zijn voor de redactie echter aanleiding geweest de mogelijk heden ‘te onderzoeken om voortzetting van de uitgave toch te waarborgen. Het voor de verschijning van Hollands Diep opgestelde contract tussen Zomer en Keuning en de redactie voorziet in dit initiatief„Bij beëindiging van de uitgave van Hollands Diep door Zomer en Keu ning tijdschriften b.v. vervallen de uit- gave-rechten om niet aan de redactie”, aldus de Wageningse uitgever. Maar helaas ziet Droom van een stuk er niet erg boeiend uit. Frans Icke en Marianne Lapré kunnen het zelf niet helpen dat de hele intrige traag verloopt en steeds weer vraagtekens doet rijzen. Schrijver en regisseur hebben het zich ook niet gemakkelijk gemaakt waar dat wel zou kunnen. Er moest een bedscene in de musical, maar gemeenschap heb ben met de pantalon aan, dat moet tegenvallen. Op het publiek werkt het nog lachwekkend ook. idool is namelijk per definitie saai. Het is ook daarom dat het idool onzijdig is en "in algemeenheid tot tevredenheid stemt zolang er niet over wordt nage dacht. den met een blote vrijage als einddoel. In Rembrandt een Zweedse film „Sensu ele belevenissen in Zweden”, die als oorspronkelijke titel „Justine en Juliet te” draagt. Dat zijn twee namen uit het werk van markies De Sade, die overi gens niet in de film terug te vinden is. Luxor toont Sylvia Kristel in Emma nuelle 2, een vervolg op de eerste Em manuelle, die Kristel zoveel wereldfaam bezorgd heeft. Er is een andere regis seur, Francis Giacobetti. De ster met het onschuldigste gezichtje in de wereld speelt wat in de advertenties aangekon- digd wordt als „de anti-maagd”. NIEUW IN City is de film „Embassy”, een spionagegeschiedenis in de Ameri kaanse ambassade in Beiroet. Max van Sydow is een overgelopen Rus, die in de ambassade naar het leven gestaan wordt door een geheimzinnige figuur. Voor de liefhebbers van spannende films. HOLLYWOOD (UPI). In een zie kenhuis in Los Angeles is dezer dagen de bekende Amerikaanse componist Ray Gilbert op 63-jarige leeftijd overleden. Ray Gilbert kreeg in 1947 een Oscar voor de onsterfelijk geworden song Zip- a-dee-doo-dah, een liedje uit de film Song of the South van Walt Disney. Andere liedjes waarmee Gilbert, die getrouwd was met de actrice Janis Pai ge, naam heeft gemaakt zijn onder meer You belong to my heart, Muskrat Ram ble, Bahia en Cherry. DUSTIN HOFFMAN speelt de hoofd rol in de gewelddadige film „Strawdogs” van Sam Peckinpah; in Luxor. Frans Hals toont Terence Hill in de western „Man of the East”. In Lido een zwarte misdaadfilm „Godfather of Harlem”. Steve McQueen is te zien in „The Geta way”, een spannende thriller, in Roxy. In Palace de karatefilm „Tien gele vuis ten dar wrake”. WAGENINGEN (ANP) - Het veertien daagse culturele magazine Hollands Diep, waarvan nu negen nummers zijn verschenen, zal met ingang van nummer elf niet langer door Zomer en Keuning tijdschriften b.v. (een werkmaatschappij van Kluwer) worden uitgegeven, zo heeft deze uitgeversmaatschappij don derdag meegedeeld. De directie baseert dit besluit vooral op,het tot nog toe bereikte aantal abon nees, dat belangrijk bij de doelstellingen van Zomer en Keuning ten achter is gebleven. Bovendien is Zomer en Keu- Bokseropstand op het eind van de vorige eeuw. Roxy prolongeert „Once upon a time in the west”, de klassieke Italiaanse western van Serge Leoni. Nadat P. Hans Frankfurther, „gast” gevraagd te antwoorden op vraag waarom de NBF (Ned. Beroepsver. van Filmers) geen vakbond is, onthuld heeft dat er in ons land 200 werkloze filmers zijn (van wie driekwart chro nisch), wordt in een nieuwe rubriek. „Hollands Nieuws”, de talrijke plannen van onze vaderlandse, filmproduktie be kend gemaakt. Tot de meest ambitieuze projecten be hoort Fons Rademaker’s „Max Havelaar (première in september) die boven zijn budget ging en een aanvullende subsidie TWEE OUDE films van Alfred Hitch cock staan op het programma. In Cineac Damrak gaat „Spellbound” (Obsessie) met Ingrid Bergman en Gregory Peck, HET AMSTERDAMSE bioscooppro- gramma wordt deze week weer geken merkt door een groot aantal prolonga ties. Dog day afternoon, over een gijze ling in een bankgebouw te New York, wordt nog vertoond in Tuschinski en Alhambra. Die Zauberflöte van Bergman en Mozart gaat in Calypso, Sherlock Holmes’ Slimmere Broer in Rembrandt- pleintheater, Pallieter in City, Groove Tube ook in City, Belle de jour in De Uitkijk, Tarzoon in Leidsepleintheater, en ga zo maar door. IN DE ZATERDAG- en zondagmati- nees van Studio de Disneytekenfilm Lekker op avontuur, met Donald Duck, Mickey Mouse en Pluto. In Rembrandt in de matinees op zaterdag, zondag en woensdag „Bello en de jacht op de diamant”, ook uit de Disneystudio’s. In Cinema Palace gaat de in het Neder lands gesproken film „Pipi Langkous” voor de jeugd. Het sproetige Deense meisje met de rooie vlechtjes maakte enkele jaren geleden furore op de tele visie. SYLVIA KRISTEL is te zien in het vervolg op Emmanuelle. Dit keer is ze niet het onschuldige meisje, dat door allerhande mannen en vrouwen betast wordt. Ze zoekt nu zelf uit met wie en hoe ze hét wil doen. Allerhande seksuele variaties zonder mooie gevoelens op prachtige lokaties te Hongkong en Bali. Tenslotte stellen wij er prijs op te verklaren dat de nu bereikte situatie in goede onderlinge verstandhouding is ontstaan en dat Zomer en Keuning ook aan de komende overgangsfase haar me dewerking zal verlenen. Willeke Alberti én Kees Brusse ir slotscène pan „Rooie Sien" van Henk Maurits kunnen best weer opgevat worden. De stimulans daartoe zou in de eerste plaats van de gemeente lijke cultuurstop uit kunnen gaan. JAC HEIJER kleurmogelijkheden gedemonstreerd weer zijn geweldige klankkracht in de concertzaal kunnen laten gelden. Het instrument werd door Albert Klerk eveneens benut bij de fraaie ver tolking van het Franckiaanse Prélude uit de eerste Orgelsymfonie van Louis Vierne. Het was verder volkomen in zijn element tijdens de voortreffelijke uit voering van de haast orkestraal gedachte Fantasie opus 157 van Camille Saint- Saëns door Piet Kee. Vermelding verdienen voorts de uit voeringen op het positief van het „Klei nes harmonisches Labyrinth” van Jo hann Sebastian Bach en een levendige Fuga van Konrad Friedrich Hurlebusch door Piet Kee en van nog twee andere orgeljuwelen: de Sonate in d kleine terts van Giovanni Paola Colonna en de So nate in d kleine terts van Domenico Scarlatti door Albert de Klerk. P. ZWAANSWIJK via hun bond zich gewapend tegen con currentie met regels die niet commercië le initiatieven bemoeilijken. De laatste jaren zijn in andere steden filmhuizen verschenen die op andere basis werken. The Movies in Amsterdam is daarvan een goed voorbeeld; deze bioscoop heeft de vroegere functie van De Uitkijk met glans overgnomen. Intussen gaat een gigantisch aantal goede films aan Haarlem voorbij. Er een filmgek opstaan, die het opnieuw wil proberen een alternatief filmhuis in Haarlem te openen. Hij moet genoeg inzet en inzicht hebben om het ook in moeilijke tijden vol te houden. Ten tweede zouden het cultureel topoverleg van directeuren van gemeentelijke cul turele instellingen en de kunstcommissie zich over dit probleem moeten buigen. Nu het aanbod aan muziek, toneel en beeldende kunst in Haarlem de laatste jaren zeer afwisselend voor uiteenlopen de smaken en opvattingen is geworden, wordt het tijd dat de gemeente Haarlem ook een betere variatie van het filmaan- bod mógelijk maakt. Al dan niet samenwerking met de plaatselijke ploitanten moet voor de achterstand Haarlem op filmgebied De redactie heeft volgens het bedrijf inmiddels partners gevonden waarmee het voortbestaan van Hollands Diep is verzekerd. Over de uiteindelijke juridis che vorm van de nieuwe eigendoms structuur zijn de gesprekken nog gaan de, maar in afwachting van het resul taat van dit overleg heeft Hollands Diep voorlopig onderdak gevonden binnen de Roosendaalse Necomin-groep, waarvan In een gesprek met Chatal Akerman onthult zij dat haar eerste film ging over een jong meisje dat thuiskomt, een reeks huishoudelijke en alledaagse be zigheden verricht en dan zelfmoord pl-eegt. Een zeer nadrukkelijke voorstu die dus van haar „Jeanne Dielman”, waarin die dagelijkse werkzaamheden meer dan drie uur duren voor een beslissende handeling (in dit geval geen zelfmoord maar een moord) de rust en verveling komt verstoren. Wim Verstappen geeft’ een „preview” van de op komst zijnde Amerikaanse film „NASHVILLE” van Robert (M.A.S.H.) Altman en valt Bergman aan op diens „Zauberflöte” met als onderkop „Gelukkig is de muziek niet kapot te krijgen”. Philo Bregstein neemt het op voor de film en omschrijft hem als „een universele boodschap, een wensdroom van geluk”. no, (Jaap van Maanen drums en vibra foon, Hans van Veller basgitaar en saxo foon als vierde man Bonne de Wal. Speels bewoog dit viertal zich rond de scene, veranderde de tableaus waarop gespeeld werd (ontwerp van Jan Heij- nes) en bleef dan de relativerende toe kijkers. Maar er zal heel wat moeten gebeurne om „Droom van een stuk” echt aantrek kelijk te maken. Nu is het nog een samenstelling van brokstukken die artis tiek totaal van elkaar verschillen, en daardoor een vlot verloop voortdurend verhinderen. En voor welke leeftijd is zo’n voorstelling nu bedoeld? Ik moet bekennen, het lijkt een musical voor iets oudere kinderen. De film en de bioscoop zijn commer ciële instellingen, die aan de wetten van winstgevende exploitatie, horen te ge hoorzamen. De bioscoopconcerns hebben Zoals gezegd, de muziek klonk dik wijls heel aardig en er waren enkele leuk klinkende popnummers die door Frans Icke niet onverdienstelijk werden gezöngen. Maar laten we eerlijk blijven, zingen valt zeker voor amateurs niet mee en ook hier was het weer een zaak van compromissen en verlaagde octaven. Toch waren er vermakelijke momen ten. Vooral dé vier musici zorgden daar voor. Bert Bouquet (componist van de musicalmuziek en begeleider aan de pia- WILLEKE ALBERTI, een en al huise lijkheid vergeleken bij Kristel, speelt Rooie Sien, een van de betere Neder landse films, terug in Studio. Een stuk volkstoneel stemmig in beeld gebracht. Willeke speelt een dochter van een hoer (Beppie Npoy jr) die opgroeit bij haar ernstige grootouders maar toch het vro lijke leven opzoekt als cabaretzangeres samen met Jules Hamel als onbetrouw bare levenspartner. DE BlOSCOOPprogramma’s in Haar lem bieden deze week weer bijzonder weinig nieuws, goeds of opvallends. Nu er in veel kleiner provincieplaatsen ge legenheid is voor de filmliefhebber, die wat meer wil dan zachte porno, karate of oud kassuccessen, om zijn hc rt op te halen, blijft Haarlem in ernstige mate achter. Misschien dat de nabijheid van Amsterdam met gespecialiseerde biosco pen en het Filmmuseum verhindert dat er hier iets van de grond komt. Film clubs hebben weinig levensvatbaarheid in Haarlem getoond. De exploitanten van Roxy en Studio komen slechts af en toe tegemoet aan de smaak van de geïnteresseerde filmliefhebber, maar lij-’ ken toch weer de gemakkelijke weg te kiezen. HAARLEM. Het laatste concert van de reeks gemeentelijke orgelconcer ten die gedurende het langzamerhand ten einde lopende muziek-seizoen in het Haarlemse Concertgebouw werd gege ven, was ten dele een improvisatie- concert. Beide stadsorganisten Piet Kee en Albert de Klerk werkten aan dit concert mee. Zij hadden' zich voorgeno men om improvisaties te geven op the ma’s, die het orgelspelminnend publiek kon inleveren bij de afdeling Culturele Zaken van het Haarlemse Stadhuis. De heer D. B. Petersen had succes met de drie door hem verstrekte thema’s. Alle drie droegen de goedkeuring weg van de stadsorganisten, die zelf nog voor een toevoeging van thematisch materiaal voor improvisaties zorgden met de keuze van geestelijke liederen. Zij kwamen voor de pauze aan de orde. noemen eindigt verrassend vrijblij vend.. De beschrijving in het programma - dat met een grammofoonplaatje ver wend is - klinkt even summier als de inhoud van het spel. Daarin staat dat vele dromen een beeld geven van frag menten uit het leven van de popzanger. Het is geen beeld of overzicht van de ineenstorting van zijn rijk, maar een koude douche in de vorm van confron taties met zichzelf en die hem dierbaar zijn. Zo staat het in dat programmablad. De première van „Droom van een stuk”, een eigen produktie van de To neelschuur en gisteravond in dit theater opgevoerd - viel mij tegen. Er is te weinig dramatische samenhang om een paar uur lang te blijven boeien, al zijn er zeker wel enkele aardige vondsten. Regisseur Gerard Verwer liet zich hier wal wisselvallig kennen. In sommige scenes spreidde hij een verrassend artis tiek inzicht ten toon (na de pauze ver schijnen idool en vrouw als gevorderde operettesterren in allerhande poses) maar vooral door de wijze waarop hij de uitstekend begeleidende muzikanten als bespiedende katten de dromen van het popidool laat gadeslaan. HET NIEUWE nummer van „Skoop”, de derde aflevering van de 2de jaar-1 gang, zit in een fleurig omslag met veel kleur en speelse lettertypes, waarin al iets van de inhoud onthuld wordt. Zon der nu direct het programmablad voor Film International te willen zijri, wordt veel aandacht besteed aan de in Rotter dam vertoonde films, ondermeer de merkwaardigste film van het festival, „Jeanne Dielman” door Chantal Aker man. NU SHIRLEY Maclaine in ec„ lijfe lijk optreden in Carré zo’n succes heeft gekregen, hebben de bioscoopconcerns twee oude films van haar van de plank gehaald. Du Midi toont Irma la Douce, waarin Shirley een Parijs’ hoertje speelt tegenover Jack Lemmon- In Calypso Club gaat „Te rijk om los te lopen” waarin Shirley telkens mannen trouwt die sterven. Tegenover deze zesvoudige weduwe staan o.a. Paul Newman, Dean Martin, Gene Kelly en Robert Mitchum. Piet Kee improviseerde Jacques van Poll president-directeur is. In de nieuwe constructie, die vanaf het elfde nummer operationeel zal zijn, zal niets aan de redactionele formule of het ui terlijk van Hollands Diep worden ge wijzigd, zo wordt in de mededeling ge steld. schone, uitdrukkingsrijke melodie van „Ik wil mij gaan vertroosten” op het kleine orgel van de concertzaal het Flentrop-positief, dat hij met verfijnde klanken liet klinken bij zijn geïnspi reerd, vaak in meditatieve sfeer gehouden spel. Verrassend twee- en driestemmig contrapunt bracht hij hierbij gevarieerd in toepassing. Albert de Klerk improvi seerde daarna, eveneens aan het positief, een suite over do blijde melodie van het koraal „Der Tag der ist so freudenreich”. Ook zijn spel muntte uit door verfijning, maar kreeg een eigen, joyeuze verinni ging door afstemming van de Klerks muzikale fantasie op het karakter van de melodie. Zelfs was er sprake van uitbundige meesterlijkheid bij het uit zonderlijk virtuoze slot van deze helaas maar tijdelijk gemanifesteerde suite. De drie thema’s van de heer Petersen werden na de pauze verwerkt in impro visaties op het grote orgel van de bou- HAARLEM. Het is niet eenvoudig om als idool door het leven te moéten. Als popidool, dat moet helemaal tegen vallen, want de succesrijpe tijd daarvoor is beperkt. Succes wordt gesteund door wankele bases en roem is bijzonder vergankelijk. Dat is het euvel waar idolen mee zouden moeten kunnen le ven. Dat is verre van eenvoudig en de vraagtekens die zo’n leven opwerpt moe ten Rup van Woerkom bewogen hebben tot het schrijven van een musicalachtige theaterproduktie. Daarmee begaf de au teur zich al direct op erg glad .ijs. Een wer CavailléColl. Albert de Klerk nam de eerste twee voor zijn rekening. Het mars-achtige eerste thema werd consequent naar zijn wezen opgenomen in een ritmisch-kernachtig heroisch stuk met vele dynamische facetten en tim bres. Het tweede thema bood meer me lodische mogelijkheden, waarvan Albert de Klerk met succes gebruik maakte om met harmonische verscheidenheid een imposante fantasie op te bouwen. Piet Kee inproviseerde ook over dit tweede thema, maar vroeg toch eerst aandacht voor het derde thema, dat met zijn triolen-motieven een vaste kern werd, waarbij de organist in ruime mate zijn eigen fantasie kon laten gelden en speelse varianten liet horen zoals omke ringen, waartoe zich trouwens ook het tweede thema zonder moeite bleek te kunnen lenen. Zowel bij de improvisatie van Albert de Klerk als hij die van Piet Kee heeft het orgel zijn vele klank- in ex- van een oplossing gevonden worden. Er wonen in en om Haarlem filmers (amateurs en professio nals, die daarbij betrokken kunnen wor den. De ideeën voor de Filinschuur van Geirit van Dijk en de Witte Bioscoop kreeg uit het Produktiefonds. Dat kwam ook voor „Wan Pipel”, die Pim de la Parra in Suriname maakte en waarvan de premièredatum in augustus geschat wordt. De tweede miljoenenproduktie is „Soldaat van Oranje” naar het boek van Erik Hazelhoff Roelfzema die onder productieleiding van Rob Houwer door Paul Verhoeven op een script van Ge rard Soeteman (het trio van „Keetje Tippel”, etc.) gemaakt gaat worden. Rob Houwer probeert men ook interesseren om als producent op treden van „De Geisha”, naar een boek van Theo Kars en te regisseren door Wim Verstappen. „Alle dagen Feest” is volop in produktie onder leiding van Matthijs van Heyningen. De VARA heeft een garantie van 20.000 gulden toegezegd voor een latere tv-vertoning en Remco Campert die 30.000 verfil- mingsrechten zou beuren, heeft de helft van dit bedrag in de produktie gestoken. Première wordt met Pasen verwacht. Minder gelukkig is Van Heyningen met zijn „Zonder dollen” die „Een vrouw als Eva.gaat heten. Ton van Duinhoven die de hoofdrol zou spelen, heeft zich teruggetrokken en het is de vraag of City Films die deze acteur als voorwaarde voor een distributiegarantie had gesteld, nu nog in het project geïn teresseerd is. Dit en nog meer dus in de nieuwste „Skoop”, Misschien daarom schreef Rup van Woerkom zijn „Droom van een stuk”, dat verhaalt van een wat verworden popzanger die in zijn dromen terugblikt naar succes volle tijden in artistiek bele ven en in liefde. Maar ook hier blijkt het saldo uiterst karig. Of om heel eerlijk te zijn, het saldo lijkt een beetje verdonkeremaand te zijn, want de musi*- cal om het maar even zo te blijven Bregstein draagt ook enige dagboekno tities bij, geschreven tijdens de voorbe reidingen tot zijn tv-film „Op zoek naar Joods Amsterdam”. Een leerzaam stuk. Burgemeester Samkalden die op 30 de cember ’74 moest bekennen dat de jubi- leumpot voor „Amsterdam 700” op was toen de voor die gelegenheid ingestelde Filmcommissie met pen voorstel kwam tot het maken van een jubileumfilm, waarbij haar keus op „Op zoek naar Joods Amsterdam” was gevallen. En de wanhopige pogingen om daarna nog de benodigde gelden bijeen te krijgen nadat Samkalden financiële steun bij CRM had aangevraagd. Een pijnlijke geschie denis met gelukkig een geslaagde film als moeizaam resultaat. Gideon Bachman interviewt Maria Schneider, bekend uit „Last Tango in Paris” die erg te spreken blijkt over regisseur Antonioni die haar regisseerde in „Profession: Reporter” en die ze hele maal niet de sombere gesloten man vindt, zoals hij door velen omschreven wordt. Ze is vooral te spreken over zijn „Chung-Ho” film, de door links nogal aangevallen reportage over China. Het zou boeiend zijn Antonioni’s Chinafilm te vergelijken met die van Joris Ivens die er zelf nogal negatief over oordeelde, hem te opppervlakkig en te „mooi” ver filmd vond. Maar waar en hoe krijgt het Nederlandse publiek de kans dit soort vergelijkingen te maken? .Zij zegt dit in antwoord op vragen van een Belgisch lid van het Europese parlement, de socialist Willy Calewaert, die had aangedrongen op een Europese procedure van het verstrekken van offi ciële „certificaten van echtheid” en het toekennen van de hoedanigheid van des kundige. In België zouden onder meer Afrikaanse kunstwerken zijn vervalst en met een certificaat van echtheid door verkocht, in Frankrijk wordt een onder zoek ingesteld tegen een bekend kuns thandelaar die zou zijn betrokken in diefstal en heling van werken van Utril lo, Suzanne Valandon, Foujita, Van Dongen, Dérain en De Vlaminck. Het vervalsen van kunstwerken, aldus de commissie, valt in alle EEG-landen onder het burgelijke en strafrecht. „Zonder dat dit een rechtstreeks effect heeft voor de werking van de gemeen schappelijke markt”. DEN HAAG (ANP). Eind deze maand zal de Europese Commissie, het „dagelijks bestuur” van de EEG, een studie hebben voltooid van nationale wetten die diefstal van, en onwettige handel in. kunstwerken en voorwerpen van archeologisch belang beogen tegen te gaan.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23