Els van Rooden: Ik ben pas vrouw als er mannen in de buurt zijn ir Modern toneel eist enorme flexibiliteit waarvoor veel vakmanschap nodig is BI H m I 4 OP IP ie- id ol ind m Kameleonachtig door Cees Straus Onderdrukken Gebondenheid in N lis n In As speelt ze met na tuurlijke warmte een lieve en kwetsbare vrouw die alleen na de grootst mogelijke moeite in verwachting kan raken en bovendien de teleurstelling moet verwerken van een miskraam. In Hartsgeheimen brengt ze een cartoon-achtige karikatuur van een huisvrouw uit de betere middenstand. De lichtelijk hysterische Marleen die centraal staat in De Babyfoon zal ze dit seizoen nog tweemaal ten tonele voeren waarna Centrum het stuk na meer dan 150 voorstellingen definitief van het repertoire haalt. Binnenkort begint ze met de voorbereiding van een dubbelproject dat bestaat uit een bewerking die Ton Vorstenbosch heeft gemaakt van Frederik van Eeden ’s De koele meren des doods en De lamp hangt scheef van Per Justesen waarvan de première op 6 en 7 september wordt verwacht. En om de reeks van artistieke werkzaamheden te completeren: als Amnesty International, de organisatie die zich inzet voor het lot van politieke gevangenen, een beroep op haar (artistieke) medewerking doet, wil ze inciden teel graag meedoen. Els van Rooden staat, sinds ze in dejaren ’60 samen met Jaap Donselaar, Herman Lutgerink en Anne Wil Blankers van de Maastrichtse toneelacademie kwam, 13 jaar lang ononderbroken bij toneelgroep Centrum op de planken. Toneelspelen heeft ze van jongsafaan willen doen „om je te onderscheiden van de massa en „misschien heeft m’n katholieke opvoeding er ook mee te maken. In de rooms-katholieke kerk zitten toch ook elementen van toneelspel”. WllB. r :'W it ’t tn hts- S: kan Vtl ’dig- jmeen „Gezin is pas waardevol als het communiceert met de buitenwereld" (Foto ÏS. „Ja, je weet dat het goed is. Het zijn vrij Medea witje nog steeds doen? voor meer (aspirant-) ouders. Tte- logie ring, Els van Rooden: „As” komt bij veel mensen erg herkenbaar over. Je merkt wel drempelvrees, bij mannen bijvoorbeeld die voor hun vrouw het stuk niet durven te zien. Het is natuurlijk een probleemstuk dat niet direct uitnodigt tot een „avondje uit". Het publiek is echter erg enthousiast, erwordt heel leuk gereageerd.” Bij de voorbereidingen is er contact geweest met sociaal-medische instanties. Sommige recensenten hebben moeite gehad met het feit dat de mannelijke helft van het echtpaar halverwege het stuk plotseling naar Ierland gaat om daar aanwezig te zijn bij een begrafenis. In 1968 speelde ze met Peter Oosthoek in De Thuiskomst van Pinter dat door de VPRO werd uitgezonden. „Ik dacht dat het dieper gaat. Het willen hebben van een kind is het voortzetten van iets wezenlijks, een oergebeuren dat hoort bij leven en dood.” de stam, de soort. Voor mij is het minder een kwestie van willen dan van iets wat je overkomt. Het hoort bij de soortdenk ik, als een natuurlijk gegeven. De ellende is dat er te veel mensen zijn, dat er met te weinig hersens te veel kinderen op de wereld worden gezet. Ik weet, de gewone, gezellige vrouwen die ik ken, die willen een kind. En als dat niet lukt wordt het als heel vervelend ervaren. De problematiek van het al dan niet een kind krijgen, ik kom er niet uit. Maar nogmaals, ik heb twee kinderen zodat voor mij de vraag niet opgaat.” Een heel ander onderwerp. In As. De Babyfoon en Een dag uit de dood van verdomde Lowietje speel je in feite drie keer hetzelfde type van de gewonde, moderne vrouw uit de middenklasse. Els van Rooden: Kuno Grommers) „Ik had de neiging tot mooispelerij. Maar dat lag ook aan het repertoire; „Bloesem van seringen van Peter Nichols is een ander stuk dan As. Dat ik van dat mooispelen ben afgeraakt, dat zie ik overigens meer voortkomen uit een ontwikkeling die je samen met de acteurs en je man doormaakt en als een eigen Je deed DeBabyfoon onder Peter Oosthoek en nu As voor het eerst onder Eddie Habbema. Je hebt nog steeds een voorkeur voor het klassieke stuk. d te n14 In het algemeen gesteld, vind je dat het huwelijk zijn waarde krijgt door het hebben van kinderen? Wat vind je van de ontwikkeling dat grote rollen voorde oudere actrice steeds zeldzamer worden. Ken je de angst om als actrice oud te worden? bewijs dat het is overgekomen. Maar daar trap ik een open deur mee in, he, dat is veel vaker gezegd Je bent ook je deftige maniertjes kwijtgeraakt. {heden V Het 3364 era ses md „Het zijn twee eenzame mensen, hè. Ze zijn wel getrouwd, maar ze blijven toch alleen. Op het eind hebben ze een vorm van self-supporting gevonden, maar ook de zin van het huwelijk dat zonder kinderen geslaagd kan zijn. Heeft het zin om met z’n tweeën door te gaan? Het blijkt dat de band die door alle problemen is ontstaan, dat die toch bestaatHet is al veel vaker gezegd, maar huwelijk is ook hier een vorm van vrijheid in gebondenheid. „Maar,” voegt ze er dadelijk aan toe, „ik ben geen feministe hoor! Ik zou niet coute que coute mannen willen uitschakelen om mezelf te kunnen zijn in de geest van „je gaat toch niet met je onderdrukker naar bed”, dat is een omgekeerde vorm van discriminatie. Ik ben pas vrouw als er mannen in de buurt zijn. Ik vind de emancipatie-beweging echt wel goed, maar het zou niet tegen de man gericht moeten zijn maar op de vrouw.” Ik kreeg in As de indruk dat het hebben van een kind uit egocentrische opvatting voortkomt die representatief lijkt te zijn „Ik heb het stuk zo vaak gespeeld dat ik er I al een alibi voor heb gevondenKij k, die I vrouw is geamputeerd (ze raakt bij de I miskraam haar baarmoeder kwijt-red.), I maar de man is dat eveneens. Hij is van Ierland naar Engeland vertrokken, heeft I van daar uit de Ierse kwestie bekeken. Als I ie voor de begrafenis terugkeert wordt hem een gebrek aan betrokkenheid I verweten, het feit namelijk dat hij zijn wortels heeft afgesneden. Samen met het gegeven dat hij geen kroost heeft voortgebracht maakt dit dat ie niet I geaccepteerd wordt als een zoon van de gemeenschap daar. Er wordt in Engeland, dat natuurlijk rechtstreeks betrokken is bij het probleem, veel intenser gereageerd op de Ierse situatie in het stuk dan bij ons. De Engelsen weten ook nauwelijks wat ze met I Ulster aan moetenEigenlijk hadden we dit gegeven meer moeten vernederlandsen. In overleg met David Rudkin hadden we bijvoorbeeld een Ambonnees kunnen nemen die teruggaat naar de Molukken. Misschien was het dan meer herkenbaar geworden.” „Het repertoire van Centrum is daar sinds lange tijd op gericht. Dat is ook de reden dat ik zo lang bij Centrum ben; ik voel me verwant met het eigentijdse repertoire. Ik ben tenslotte een jonge, moderne middle-classvrouw. Maar wat die stukken betreft, het is theater en dat betekent dat bepaalde onderdelen gedramatiseerd worden en dus niet geheel overeenstemmen met wat je werkelijk doet. Hoewel ik vind dat de drie vrouwen in de betreffende stukken op veel punten van elkaar verschillen, hebben ze gemeen dat ze alle drie moeilijkheden hebben met hun identiteit. Maar ze zijn ook alle drie sterk, niet echt labiel. Ze komen er bovenop, wat je van veel mannen niet kunt zeggen.” gezelschap en je dan maar aan het solotoneel gaat wijden. (Later in het gesprek zal ze over solotoneel zeggen: „Daar houd ik niet van. Ik heb echt mensen nodig. Toneelspelen is teamwork.”) Maar het is wel een gegeven dat er weinig grote rollen voor de oudere actrice zijn. Het doet pijn, want je hebt als je ouder bent een aantal verworvenheden die je bij een kleine rol moet opgeven. Ida Wasserman heeft bewezen dat ze een groot actrice kan zijn in kleine rollen. Haar actrice-zijn heeft aan kwaliteit gewonnen naarmate ze ouder werd. Ik hoop dat dat voor mij ook opgaat, dat je ook in een kleine rol je verworvenheden kunt laten zien. Ik ben er wel van overtuigd dat als ik nu datgene niet haal waarvoor ik aan het toneel ben gegaan, dat dat later tot frustraties zal leiden. Met datgene bedoel ik het acteren met iemand zodat er wat gebeurt. Als beeldhouwer of schilder kan je in je eentje iets groots maken, daar is verder niemand voor nodig. Als toneelspeler moet je met een regisseur, de acteurs en dè zaal het stuk maken. Er moet een vonk overspringen. Als dat niet gebeurt wordt het een vorm van zinloos exhibitioneren dat als erg schraal overkomt. Je moet mensen vinden die jouw taal spreken, een bevestiging krijgen van hetgeen jij van oordeel bent. Dat is de norm, het criterium waarom je toneelspeelt. Applaus is ook een vorm van bevestiging. Elke avond is weer een uitdaging om de mensen te overtuigen van hetgeen waarmee je bezig bent. Echt applaus is een verdienste dan dat zou toe te schrijven zijn aan één bepaalde regisseur als Peter Oosthoek Peter heeft meegewerkt aan die „Het zijn twee totaal verschillende mensen. Peter is veel beschouwender, gaat met een duidelijk concept aan de gang. Hij zit ook langer in het vak. ik zou haast willen zeggen dat hij volgens een bepaald procédé werkt. Peter zoekt ook bewust naar de vrijheid om een eigen, persoonlijke structuur in een stuk aan te brengen. Ik vind hem bijna een monumentaal kunstenaar, een handwerker en vooral een uitstekend metteur-en-scène. Eddie is jong, onstuimig, extravert en spontaan. Hij kan bijzonder goed met mensen omgaan, kan ze overtuigen waar Peter zegt „doe dat nu maar want het is goed”. Hij mist het autoritaire ook, dat Peter heeft. Ik heb van Peter geleerd emoties weg te laten, ze te fileren. Qua fysionomie ben ik erg groot, gebaren en volume ook. Dat heb ik geleerd om terug te nemen zonder dat het klein wordt.” duidelijke, uitgesproken karakters en je kan als acteur laten zien wat je kan. Bij Centrum zit ik daar wel mee: ik vind het Nederlandse toneel erg belangrijk, maar ik wil wel graag iets erg groots doen. Als actrice wil je je vakmanschap graag laten zien. Het moderne toneel is voor de leek niet direct herkenbaar. Bovendien ben ik groot, waardoor ik eigenlijk niet zo geschikt ben voor kleine theatertjes. Ik zou wel in Carré willen staan. Ik heb altijd gereoepen van „met veren in m’n kont de trap af”, maar dat is een grapje hoor.” „Ja, onder meer met de Dr. Rutgersstichting. Maar dat contact is beperkt gebleven tot de dramaturg, daar zijn de acteurs niet bij aanwezig geweest. I Zelf moest ik in die tijd voor onderzoek bij de dokter zijn en ik heb in m’n eentje wat aan research gedaan. Dat ging I hoofdzakelijk om bepaalde bewegingen en I handelingen. De relatie dokter-patiënt, het betuttelende, dat interesseerde me. We hebben er met meer artsen lang over I gepraat en gevraagd of de situaties in „As” ook in werkelijkheid in ons land zo voorkomen. Dat moesten ze toegeven.” dan begint zich dat langzamerhand voor te doen. Het merkwaardige is dat alle rollen die ik heb gedaan karakterwerk noemen ze dat vrouwen waren, die ouder dan ik zelf ben. Ik ben nooit een jonge meid in een toneelstuk geweest. Je bent dan pas een oude actrice als je vindt I dat je, wanneer je 45,50 jaar bent, dan I geen kleine rollen kunt doen in een ontwikkeling, als zodanig is hij wel van invloed geweest. Als ik bij de Haagse Comedie was terechtgekomen was ik heel anders geworden, meer uiterlijk denk ik.” „Waarschijnlijk heeft het toneel ook invloed op m’n karakter, ik ben bang van wel. Ik ben soms heel moeilijk te overtuigen van een bepaald gegeven, maar verder reageer ik nogal wisselend. Ik heb I een kameleonachtige houding in dat soort gevallen, ik kan me makkelijk aanpassen. i Els van Rooden: „Bijvoorbeeld. Maar ik denk toch dat ik weer snel terug zou zijn bij het moderne toneel. Centrum is een gezelschap dat de sociale problemen van deze tijd speelt en er zijn zoveel wantoestanden in de wereld, daar kan je je niet aan onttrekken Els van Rooden: „Kinderen zijn waanzinnig belangrijk voor de ontwikkeling van je eigen ego. Je oordeel wordt veel milder, je komt milder in de maatschappij te staan. Je begint in de loop van de tijd ook je eigen fouten in te zien. En al ben je 80 jaar, dan moet je nog aan je eigen fouten blijven schaven. En kinderen, die ontzettend kritisch kunnen zijn, helpen daarbijOok voor een relatie is het belangrijk dat je man van kinderen houdt, dat verdiept de relatie en maakt haar waardevoller. Kinderen zijn niet het belangrijkste in je huwelijk. Voor mij zijn ze even belangrijk als mijn werk, de relatie met m’n man en die met de wereld om me heen. Je ziet vaak dat mensen een besloten wereldje met hun kinderen om zich heen creëeren, zo’n toestand van huisje, boompje, beestje. Dan wordt een huwelijk egocentrisch. Het openstaan voor anderen is toch belangrijker? Ik zie een gezin dan pas waardevol als het volledig communiceert met de buitenwereld. Ik vergeet bij dit alles te vertellen dat het voor mij erg belangrijk is zo te praten omdat ik zelf twee kinderen heb. Het feit geen kinderen te kunnen krijgen hoefde dus voor mij geen aanleiding voor frustraties te zijn. Ik vind kinderen krijgen i EJs van Rooden: „Eh, ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht. Ik ben nu 34 jaar. Maar ik moet de mensen wel aardig vinden. Ik ben wel beïnvloedbaar, als mensen goede ideeën hebben, waarom zou je ze dan niet aannemen. Bij toneel grijpt alles zo in elkaar dat je geen onderlinge scheiding kan maken. Wat me waanzinnig bezighoudt is het feit dat mensen macht willen hebben over anderen. Regisseurs die zo persoonlijk bezig willen zijn om zich maar vooral als regisseur te laten gelden. Een regisseur moet zich bewijzen door zijn stelling, zijn I argumenten. Als ik daar niet in mee kan gaan, dan zegt het me ook niets. Het gebeurt inderdaad wel dat een regisseur me niet kan overtuigen. Dan moet je een i compromis vinden, meegaan tot zo-en-zo I ver. Uiteindelijk haal je dan bakzeil, is het een kwestie van gevoelens overwinnen. Een enkele keer zal de regisseur bekennen l dat er gespeeld moet worden zoals je dat l zelf wilt.” Toneelspelen, vindt Els van Rooden, is als I werkproces een heel intieme 1 aangelegenheid. „Ik zie als voorwaarde voor het slagen dat je de regisseur en de I acteurs goed moet leren kennen. Daarom j is het ook zo belangrijk om lang bij de zaak te zijn. Het moderne toneel eist een enorme flexibiliteit waarvoor veel vakmanschap nodig is omdat het zo ingrijpend ver gaat. Kijk eens naar het Engelse toneel. Hoeveel acteurs heb je daar niet die met een enorme natuurlijkheid spelen, maar ze staan wel wat te doen zonder dat je het merkt. Van dergelijke acteurs zijn er te weinig in ons land, ook bij Centrum. Voor het moderne toneel zou je het klassieke repertoire goed moeten kennen, maar aan klassiek wordt juist weinig gedaan op de toneelschool.” - 'V* - Scène uit Hartsgeheimen met Allard van der Scheer Met Jules Hamel in „As" (Ashes) van David Rudkin.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21