Regisseur van Vrije produktie van Frans blijspel in Haarlem musicalfilms overleden zangers Onderscheidingen voor Monique van de Ven en Rutger Hauer P.C. Hooftprijs 95 Staten-subsidie voor cultureel centrum Alkmaar KAN Zilveren harp voor en cabaret Bekwaam vervanger in titelrol Orfeo Praat ’ns met de Amro Bank over bedrijfsfinanciering. Hoe eigenwijs moetje zijnomSonnema Berenburg te drinken? Zeer eigenwijs. U wilt moderne grillapparatuur, maar de kosten rijzen de pan uit? z X xl 1 Met hart f voor de sterren. z J GOUDEN en ZILVEREN RANDEN MUNTEN en (STEEK) PENNINGEN Juwelier DEGORETTE ENGELENBERG Mil 1 NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST ïlllfll Barteljorisstraat 2 - Haarlem - Tel. 310202 II Doelstraat 29 - Tel. 023 - 312206 Haarlem Kijk - Kies - Koopcentrum VOOR MOOIE WANDEN RED POINT BEHANG voor Want de mensen van de Amro Bank weten er alles van. En hebben bovendien voor u het financiële naslagwerkje „Het Midden- en Kleinbedrijf’ Gratis. ft?. ww 3 JAC HEIJER ADVERTENTIE Concertgebouw Haarlem vrijdag 19 maart 1976 20.15 uur zesde concert serie C - COMPONISTENSERIE programma: ANTON WEBERN entree 6,(a.i.) cjp geldig (Van onze kunstredactie) (ADVERTENTIE) k. (ADVERTENTIE) Filmgala werd zouteloos evenement (Van onze correspondent) ADVERTENTIE ADVERTENTIE (ADVERTENTIE) ct. dirigent: solisten: HAARLEM. Provinciale Staten van Noord-Holland hebben besloten tot het verlenen van een bijdrage groot 600.000 gulden aan de stichting van een cultu reel centrum in Alkmaar. Het centrum, dat ruim 15 miljoen gulden gaat kosten, wil openstaan voor alle facetten van het culturele leven in Alkmaar. kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 van 10-15 uur; telefonisch 320994 van 12-15 uur ANDRÉ VANDERNOOT JEANETTE VAN DIJCK en RUUD VAN DER MEER - zang m.m.v. NEDERLANDS KAMERKOOR Passacaglia voor orkest Zes stukken voor groot orkest Vijf stukken voor orkest Symfonie voor klarinet, basklarinet, twee hoorns, harp en strijkers Das Augenlicht Cantate nol/ Variaties voor orkest Cantate no 2 Genoeglijk onderonsje tijdens het film gala met van links naar rechts Maria Schell, David Hemmings en Monique van •de Ven. HILVERSUM (ANP) Maandag middag werd door de stichting Cona- mus in de tuinzaal van Gooiland in Hilversum de jaarlijkse Zilveren Harpen uitgereikt. Het waren ditmaal de zangers Peter Schaap en Alexan der Curly, die samen met de vijf leden van het cabaret Tekstpierement de muzikale onderscheidingen kregen uit de handen van Gerrit den Braber. De jury bestond uit Willem Duys. Guus Jansen jr. Joop Stokkermans, „De Mandarijnenkamer werk voor komedianten AMSTERDAM. Het eerste Neder landse speelfilmgala is achter de rug, en geconstateerd moet helaas worden dat wat zich maandagavond in het Amster damse City-theater openbaarde allesbe halve een feestelijke en sfeervolle ge beurtenis is geworden. Wat het hoogte punt van het veelbelovende festijn had moeten worden de uitreiking van een soort „Oscars”, aan zes vaderlandse acteurs-actrices die bij het grote publiek het meest aanslaan werd vooral door toedoen van presentator Rudi Car rell, aanvankelijk slechts in gele bad handdoek gekleed, gereduceerd tot een afgeraffelde komische act, waaraan maar drie van de zes „gelukkigen” deel namen, omdat de andere drie doodge woon niet waren komen opdagen. Geboren als William Berkely Enos in Los Angeles, als zoon van rondtrekkende artiesten, begon hij zijn loopbaan als danser en choreograaf op Broadway in New York. Kort nadat de eerste spre kende films waren vervaardigd, trok hij naar Hollywood. Daar kreeg hij vooral naam door zijn groots opgezette muzika le komedies, zoals „Forty-second Street”, „Footlight parade” en de serie van de „Golddiggers”. Andere films waarvoor hij voor het merendeel ook de muziek schreef, waren „Babes in Arms”, „Babes on Broadway”, „Strike up the band” en „For me and my gal”, met Mickey Rooney en Judy Garland. Mary Dresselhuys kan echter weer he lemaal zichzelf zijn in de laatste scene, waar ze een sjieke moeder speelt die van haar zoon weer graag een homo wil maken. Daarin laat ze haar eigenste menier van komediespelen zien, die haar groot gem-aakt heeft. Nu ligt die manier mij persoonlijk niet zo erg, maar ik heb er toch van genoten omdat je kan zien hoe ze het doet. Dresselhuys speelt Dres selhuys de grote commedienne. Zoiets in die trant bedoel ik. De voorstelling is tot en met donderdag in de Haarlemse schouwburg te zien. Het bedrag dat Provinciale Staten geeft, komt uit het fonds voor de stich ting van culturele centra. Het besluit betekent dat het fonds nagenoeg uitge put is, maar de Staten hebben een motie aangenomen waarbij zij vaststelden dat alle verzoeken voor andere culturele centra die dit jaar zijn of worden inge diend, alsnog gehonoreerd kunnen wor den. Daar onder bevinden zich ook ver zoeken uit Beverwijk en Het Gooi. Het culturele centrum, dat twee mil joen gulden van het Rijk krijgt, zal een grote zaal bevatten voor muziek en to neel die ruimte biedt aan 600 bezoekers. Daarnaast wordt een kleine zaal ge bouwd voor 200 bezoekers. Monique van de Ven (Keetje Tippel, De laatste trein) en Rutger Hauer (Keet je Tippel, Het jaar van de kreeft) kre gen een gouden trofee. Rudi Carrell vroeg Monique of deze onderscheiding voor haar de weg naar Hollywood zou effenen. Nee, hij bedoelde met Holly wood niet dat café aan de Zeedijk. Monique fluisterde alleen maar „Fantas tisch”. Rutger Hauer fluisterde helemaal niets, toen de met veel tam-tam uit Parijs opgetrommelde Sylvia Kristel hem bij wijze van felicitatie enkele zoenen op de wang drukte. Nou ja, het gebeurt zelfs ook een veel geroemd Ne derlands filmacteur niet iedere dag door Emmanuele ten aanschouwe van een volle zaal omarmd te worden. Kees Brusse kreeg voor zijn vertol king van Dokter Pulder (Bert Haanstra) een zilveren trofee. Maria Schell mocht hem de prijs overhandigen. Brusse ver klaarde laconiek dat in de Nederlandse filmindustrie de tijden dat „kleren de man maken” definitief voorbij zijn, ling van het orkest en het continuo te vermelden. Een korte samenvatting van de geschiedenis der instrumenten zal een groot deel van het publiek zeer welkom zijn. Naast de vaste medewerkers van Har noncourt zoals: Benita Valente, (Euridi- ce), Linn Maxwell, (Messaggera en Spe- ranza), Christine Harvey, (Ninfa), Willi am Parker, een zeer goede zanger, (A- pollo), Michiel ten Houte de Lange (Pas tore en Spirito), en Keith Davis (dito), mogen ook de Nederlandse zangers: Pie ter van den Berg, Lieuwe Visser, Simon van der Geest en Paul Bindels, met ere genoemd worden. Jennie Veeninga, (Pro serpina), viel wat uit de toon door haar te volumineuze stemgeluid. J. H. MOOLENIJZER HAARLEM. „De mandarijnenka mer” van Robert Thomas, gisteren in premiere in de Haarlemse stadsschouw burg, bestaat uit zes eenaktertjes, die handig aan elkaar gesmeed zijn door ze in een hotelkamer te laten spelen. De hotelknecht en het kamermeisje krijgen tussen de scenes zo veel te spelen, als nodig is om de andere acteurs en actri ces gelegenheid te geven van costuums en pruiken te wisselen. Want daar gaat het om: verschillende facetten van co- mediespel te laten zien van tlkens de zelfde spelers. Dat zijn in dit geval Mary Dresselhuys, Coen Flink, Jeroen Krabbé en Pleuni Touw. Hein Boele en Edda Barends spelen het bedienend personeel. Robert Thomas schrijft zijn zes korte scenes op het thema: wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in. Er wordt een eenvoudige situatie geschilderd die halverwege of aan het eind plotseling heel anders blijkt te liggen dan je dacht. Een dergelijke truc paste Robert Tho mas ook toe in zijn bekendste stuk „Valstrik voor een man alleen”, waarin de onschuldige plotseling de schurk bleek te zijn. Het knappe van „De man darijnenkamer” is dat de handeling tel kens snel verloopt en de onthulling in hoog tempo wordt voorbereid en uitge werkt, de gebruikelijke hulpmiddelen als MUIDEN (ANP) Minister Van Doorn (CRM) heeft maandagmiddag op het Muiderslot de P. C. Hooftprijs 1973, de staatsprijs voor letterkunde, uitge reikt aan de 79-jarige dichter Hendrik de Vries uit Haren (Gr.). De Vries kreeg de prijs voor zijn gehele werk. Hij was de eerste, die behalve de geldprijs van 8.000 een speciaal door de beeldhouwer Erie Claus vervaardigde penning kreeg omgehangen, die in het vervolg deel uit zal maken van de P. C. Hooftprijs. maar dat hij, nu naast de trofee, van een grote reisorganisatie ook nog een trip cadeau had gekregen, in ieder geval „met de broek aan naar Israel” zou vertrekken. David Hemmings (onder meer uit Blow up) reikte een eveneens zilveren trofee aan de vader van prijs- winnares Willeke Alberti. David zei te gen Willy: „Give it to your sister”. Weet David veel. Voor de overhandiging van de eenvou dige bronzen sculptuurtjes was slechts de zuster van Willeke van Ammelrooy aanwezig. Een aangenaam meisje, dat Nienke of daaromtrent bleek te heten, en aan het teleurgestelde volk in de zaal meedeelde dat zuslief in Hollywood ver toefde. Rijk de Gooyer, die ook zo’n telegrammen, telefoontjes en plotselinge opkomsten. Thomas is een groot vakman wiens schrijftechniek helaas geen gelijke tred houdt met zijn gevoel voor humor, die wat mij betreft aan de oubollige kant is, en zelfs gênant als het over homo’s gaat. Het hele stuk is niet over donderend origineel. Het blijft meestal aan de kant van goedkope karikaturen; de mannetjes zijn dom, de vrouw’tjes zijn hard en doortrapt. De situaties waarin ze zich bevinden zijn vaak mor bide. De dood speelt altijd mee op de achtergrond. Omdat het een blijspel be treft wordt het geheel licht morbide. Het voornaamste doel van „De man- darijenkamer” is echter vermaak voor het publiek en gelegenheid voor de ac teurs te sprankelen. Ko van Dijk heeft de groep in traditionele blijspeltrant ge regisseerd, en geprobeerd van de ver schillende rollen wat meer te maken dan voor de hand liggende typetjes. Dat lukt meestal heel aardig. Boele en Barends zijn erg gezellig in de weer als het bediendenpaar. De vier andere spelers hebben op zijn minst ieder één rol waar ze trots op kunnen zijn, al krijgt Jeroen Krabbé weinig meer te doen dan onnozele typeringen. Pleuni Touw speelt met veel Schwung een vrouwtje uit de provincie, dat zich nogal wuft gaat gedragen. Coen Flink maakt een mooie lobbes van een oude gangster en levert uitstekend comedie- werk (de hand van Ko van Dijk is duidelijk) als de eigenaar van het hoetel rie op de centen van een weduwe uit is. Hij heeft dan Mary Dresselhuys tegeno ver zich, die als die weduwe even haar drukke gebaren en haar algemeen be schaafd Nederlands vergeet en dan een mooi nummer maakt. Het is de simpel ste scene van de zes, maar met het grootste effect. publiek vol collega’s uit de film-, mu ziek- en televisiewereld. Daarna volgde filmmuziek door het orkest van Henk Westrus. Toen nog een grap van Rud over het koningshuis, waarna de Cooper Sisters uit Amerika het heft resoluut in handen namen. Een magnifieke show grollen over Cuba B.C., Before Castro, waarom de aanwezige Harry Mulisch niet zo hard gelachen zal hebben die toch een tikje in het water viel, omdat de geluidsinstallatie niet goed werkte, wat één van de Sisters deed verzuchten: „Die verdomde microfoon zal Rudi wel kapot hebben gemaakt.”. Met dezelfde handicap moest Gloria Gaynor, de „ko- ning van de grammafoonplaat”, het doen. Véér de eigenlijke gaia-avond was eén select incrowd-gezelschapje uitgenodigd door het zelfde goed in de markt liggende populaire weekblad dat het ga la organiseerde voor een koud buffet in hotel „Americain”. Daar waren bijna alle zogeheten „bekende Nederlanders” bijeen, die zich heel vriendelijk en voor al eenvoudig jegens elkaar gedroegen. Zelfs de in een lange rode japon gesto ken Sylvia Kristel riep op een gegeven moment heel gewoon: „Joh, ik ontmoet te net een vroegere schoolvriendin”. Zo ziet men maar weer: die veelbesproken onderlinge jaloezie valt best mee. Of zo’n speelfilm-gala nu ook traditite gaat worden wat het weekblad en de Nederlandse Bioscoopbond kennelijk zo graag willen moet worden af gewacht. Het zou best aardig kunnen zijn, vooral als het initiatief voortkomt uit het goed gemeende argument „iets voor de Neder landse speelfilm te doen”. Maar dan moet het de volgende keer wel anders. In elk geval zullen de sterren moeten worden bekroond op basis van een echte enquête, waarbij ook artistieke maatsta ven een rol spelen. Jaarlijkse acteur sprijzen instellen om er alleen spelers mee te belonen die zoals het week blad schrijft „de beste identificatie mogelijkheid bieden voor de grote mas sa”, zo’n gala heeft weinig perspectief en is zinloos. Dan vraagt men gewoon om een niet-serieuze benadering door ster ren, publiek en zoals maandagavond Rudi Carrell. En dan kan er de volgende keer misschien ook enig fat soen worden opgebracht voor werkelijk beroemde filmsterren, die hun faam echt verdiend hebben. In het City-theater werd Maria Schell, nadat zij haar plicht tegenover Kees Brusse had gedaan, on geveer van het podium weggemaaid om plaats te maken voor La Kristel. Mary Dresselhuijs en Jeroen Krabbé als moeder en moeders mooiste in de Mandarijnenkamer. SCHEVENINGEN. Het heeft de Nederlandse Operastichting veel moeite gekost om de voorstelling van „Orfeo” van Monteverdi tot stand te brengen. Gisteravond kwam intendant Hans de Roo zelf voor het doek om het goed opgekomen publiek mee te delen, dat Lajos Kozma, die de hoofdrol zou zin gen, vrij laat bericht van verhindering had gezonden. Gelukkig werd Nigel Ro gers bereid gevonden de rol van Orfeo over te nemen, hoewl de tijd eigenlijk tekort was om van een goede voorberei ding te spreken. Met een benijdenswaar- dige beheersing is de Amerikaan Rogers erin geslaagd de voorstelling tot een goed einde te brengen er waren zelfs momenten, dat wij met grote bewonde ring luisterden naar zijn perfecte colora tuur en zijn trefzekere intonatie. Orfeo van Monteverdi werd voor het eerst opgevoerd in 1609 en het was tevens het eerste werkvan allure, dat bestand is gebleken tegen de tand des tijds. Zoals men in die iaren zocht naar de juiste vorm voor het „dramma per musica”, zo zoeken Nikolaus Harnon court en zijn discipelen nu naar de oorspronkelijke uitvoeringspraktijk van Monteverdi en daarbij worden verras sende ontdekkingen gedaan. Harnoncourt heeft een uitgelezen schare van instru mentalisten bijeengebracht, die dagelijks met grote ijver studeren op instrumen ten uit de tijd van Monteverdi. Blokflui ten, trompetten, zinken en bazuinen vormden gisteravond de blazersgroep en barokviolen, vedels, alten, viola da gam ba en violone. de strijkersgroep. De be geleiding van de recitatieven werd ge- gitarrone en harp. speeld door clavecimbel, organo, luiten, De klank van dit orkest („Corentus Musicus”, uit Wenen) is op zichzelf zo uitzonderlijk en boeiend, dat het de moeite waard is om in Amsterdam op 17 of 21 maart in de Stadsschouwburg te gaan luisteren. Zonder een aanmerking te willen m-aken op de goed verzorgde programma’s van de Operastichting, zou het naar mijn mening aanbeveling ver dienen om op een inlegvel de samenstel- troostprijs in ontvangst had moeten ne men, had niet eens een plaatsbekleder gezonden. „Rijk, waar ben je?”, riep Rudi Carrel nog. Iemand uit de zaal: „Hij is er niet, wél Johnny.” Rudi: „Daar heb ik niks an.” Tevoren werden enkele fragmenten getoond uit Nederlandse speelfilms die dit jaar in roulatie komen: „Dood van een non”, „Die vrolijke bloedverwanten”, „Alle dagen feest” en „Wan Pipel”. Ver volgens verklaarde Rudi Carrell zich een beetje masochist te voelen tegenover een PALM SPRINGS De bekende Amerikaanse choreograaf en muscial- regisseur Busby Berkely is zondagavond op 80-jarige leeftijd te Palm Springs in Californië overleden. Warry van Kampen en Joost den Draaier. De jury is van mening dat Alexan der Curly, Peter Schaap en de caba retgroep Tekstpierement op een uit stekende manier Nederlandstalig re pertoire vertolken. Zij hebben de juiste formule gevonden om commer cie en artistieke inspiratie hand in hand te doen gaan. De jury is verder van mening dat de onderscheidenen geen eendagsvliegen zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13