NPO BESLOOT MUZIEKSE1ZOEN
Galeriehouders gaan
zich verenigen
Veel lol om Lanting in de Schouwburg
1 Queen 1
Een teenie-bopper is
rock-s ter
nog geen
Dans Theater stelt
in Velsen
zich voor
Lutz en Rooskens
in blijspel
Vanavond
Verboden na te denken bij
Theater van de Lach
Vlaggenboek
geeft volledige
documentatie
dus zet de kaas
uit het vuistje
maar klaar!
A Budgethypotheek.
I O Westland Utrecht
Vormingstoneel
Bloemgroep bij
Toneelraad
ïJT
ft 1
ild
IS
De hypotheek waarmee u nooit méér betaalt dan
IO* zx
Samenwerking in moderne kunst
F" (20.25 -
KRO-Ned.II)
DAVID ESSEX IN MATIG CONCERT
Ovaties voor
ANN
Po hvnnthepk waarmpp ii nnnit méér
de rente van het moment.
„Verklarte Nacht”
11
KUNST
19 7 6
ZATERDAG
2 0
MAART
>ei C.
VAN
en:
nklusiel
kunt U
soneel-
)l. 023-
Hypotheekbank nv
10
Confrontatie met Webern
lam
(Van onze correspondent)
1
P. ZWAANSWIJK
(ADVERTENTIE)
I £Uery 1
iax.
n
19*
m 1,
afunk-
resting
over gaat,
tijden
KEES BOONMAN
JOHN OOMJES
dienst
CONRAD VAN DE WEETERING
Een scène uit Van Manens Three Pieces
(ADVERTENTIE)
8.2%
Wij houden rekening met uw gezin.
A
n
loek
sn
tide-
Anton Webern zal door zijn exclusieve
persoonlijkheid zijn eenzame positie in
de muziek behouden. Hij zal geen school
maken al proberen sectarische epigonen
zijn stijl te imiteren. Van hen zal men
geen werken als de Cantates opus 29 en
Wie begrijpt er iets van? Ik niet in
ieder geval. De klucht „Kom van het
dak af” van de Engelse schrijver Mi
chael Pertwee, wordt bijzonder ingewik
keld op het toneel gebracht door John
Haarlem. FredeaKspark 1/Hoek Houtplein
023-319154
bezit is
kwaar-
belang
sntuele
nbeve-
sn.
legen-
ar-
een
gen
»n
ikt
18-
Lanting, Frans Kokshoorn, Arnold Gel-
derman, Hannah de Leeuwe en'Annelies
Balhan. Net wanneer ik wilde nadenken
over de inhoud, werd mij dat haast
verboden omdat er weer een voor de
hand liggende dubbelzinnige opmerking
werd gemaakt.
AMSTERDAM. Voor de aanvanng
van het concert van David Essex pro
beerde een aantal roadies gisteravond
Essex-sjaals, posters en andere fanclub -
toestanden te slijten. Het was het zo
veelste bewijs dat men de respons hier
in Nederland overschat had; de Rai-
Concertzaal was zeer matig gevuld.
gingen van galeriehouders en kuns
thandelaren, het bedingen van kortin
gen bij expediteurs en verzekerings
maatschappijen, het verkrijgen van
faciliteiten bij douane en belastingen
en het verzorgen van gezamenlijke
publiciteit.
Voorzitter Jurka zegt: „Er is al wel
een Bond van Kunstkopers, maar de
ze heeft zich vooral gespecialiseerd in
19e en 20e aeuwse kunst tot ongeveer
1945. Onze vereniging moet een aan
vulling zijn tot de werkelijk heden
daagse kunst (werk van levende kun
stenaars, in binnen- en buitenland).
Het werd hoog tijd dat er in onze
branche wat coördinatie kwam. Zo
waren er bijvoorbeeld steeds moei
lijkheden als iemand uit onze wereld
in één of andere overheidscommissie
benoemd moest worden. Dat zal van
nu af aan, als er tenminste in vol
doende mate op onze oproep gerea
geerd wordt, aanzienlijk gestroom-
lijnder kunnen gaan.”
Om mij heenkijkend zie ik enkele
tientallen teenyboppers, vergezeld van
pa of ma, tot aan het eind toe hun idool
steunen. Essex moet maar leren beseffen
dat hij het van hen moet hebben.
Het stuk van Arnold Schonberg, waar
dit laatste ballet op werd gemaakt, is
programmamuziek. Het gaat over een
man, die zoveel van zijn vriendin houdt,
dat hij het kind dat zij bij zich draagt
en dat van een ander is, als zijn eigen
kind aanneemt. Dit wordt in het ballet
duidelijk gemaakt door de drie figuren,
Zij produceerde eerder met deze
tiesten bij Nieuwe Komedie „Voor
bloempje en een zoen”. Dit stuk werd
vorig jaar in samenwerking met „Man-
Vrouw-Maatschappij” uitgebracht in het
kader van het jaar van de vrouw. De
uitvoerenden zijn: Ilona van Wijk, Ellen
Verheij, Trudy Derksen, Fred Vaassen
en Willem Wagemaker.
Toch kan ik er niet om heen om even
te vertellen waar het verhaal, waaraan
al die koddige grappen en grollen opge
hangen zijn, over gaat.
woont op een
juwelierszaak.
Hij heeft een nieuwe alarminstallatie die
de zaak moet beschermen. Zijn compag
non, Eddie de Roeper, heeft een „lekker
wijf” versierd en leent de auto van
Berend. In werkelijkheid behoren Be
rend en Eddie tot de Bende van de
gladde jongens. Er zijn diamanten gesto
len, en een inspecteur staat bijna drie
kwartier op de planken om er achter te
omen wie de daders zijn. Ondertussen
bezoekt de vrouw van die Berend, even
voordat Eddie langs komt. Eddie mag
natuurlijk niet zijn vrouw zien, vandaar
het verstoppen in de kast of onder het
bed. Dit gaat zo een paar uur lang door
en op het eind van het stuk wordt
bekend dat Berend een kind van „ie
mand” krijgt.
De vereniging stelt zich ten doel
betere contacten te onderhouden met
kunstenaarsverenigingen, gemeentelj i-
ke instanties, andere overheidsinstel
lingen en musea, het behartigen van
de belangen van galeriehouders op
nationale en internationale culturele
manifestaties, het onderhouden van
contacten, met buitenlandse vereni-
het door Bruno de Greeve geïnstrueerde
Nederlands Kamerkoor verdiende te
recht grote erkentelijkheid voor zijn
medewerking aan deze bijzondere avond,
evenals de in deze muziek gespeciali
seerde sopraan Jeanette van Dijck en de
bariton Ruud van der Meer. Hoe de
waardering voor dit concert, waarop het
orkest nog de vervelende Varitaties opus
30 en de interessantere Symfonie opus
21 ten gehore bracht, uitgevallen mag
zijn, elke toehoorder werd in elk geval
de kans gegeven om zijn mening over
Weberns muziek te vormen, te handha
ven of mogelijk ook te herzien.
De groep komt nog als deel van
Nieuwe Komedie 23 maart in Theater
aan de Haven in Scheveningen met de
voorstelling „Voor niks gaat de zon op”,
dat op eendere wijze als „Voor een
bloemetje en een Zoen., tot stand is
gekomen, nu onder regie van Gerard-
Jan Rijnders en voorts begeleid door
Shireen Strooker en Christina Welson.
opus 31, noch het koorwerk „Das Au-
genlicht” opus 26, de Orkestcomposities
opus 6 en opus 10 of de Variaties voor
orkest opus 30 kunnen verwachten. Deze
werken waren voor het concert van
vrijdagavond gekozen. Evenmin is er een
even voortreffelijk werk als de Passaglia
opus 1, het eerste nummer van het
programma, met eenzelfde werkelijk
muzikale essentie spoedig te verwachten.
Hiervoor vond Webern wel de bevrij
dende schoonheid van de muziek, die
voor de andere werken plaats had moe
ten maken voor innerlijke onevenwich
tigheid.
om de klank als klank, maar om de
klank in vaak scherpe contrastverwer-
kingen als medium voor een allerindivi
dueelste expressie van zijn door een
zaamheid en rampzaligheid gekwelde
geest. Hij kon niet zijn als „de anderen”
en daarom zocht hij naar een eigen
klankentaai, die allengs dienstbaar werd
gemaakt aan stereotiepe formuleringen,
die ternauwernood of in het geheel geen
contouren kregen, verijlde vluchtige
klankgedachten, ongrijpbaar, soms met
heftige volume-expansies geconcretiseerd
tot schrijnende, neurotische effecten.
Berend Fris, vrijgezel,
zolderkamer boven zijn
AMSTERDAM. In het Nieuwe de
la Mar-theater in Amsterdam is vrijdag
avond de première gegeven van het
Engelse blijspel „Hou jij nou van mij of
ik van jou” in de vertaling van Gergor
Frenkel Frank. De hoofdrollen worden
vertolkt door het artiestenpaar Luc Lutz
en Simone Rooskens. Hij is de auteur
van slechte detect!veboekj es, die plotse
ling succes heeft en dan zijn vrouw
vergeet. Maar alles komt tenslotte na
talloze wisselingen van het decor van
Alan Barlow weer op zijn pootjes te
recht.
Het stuk, dat door het publiek met
een langdurige slotovatie werd ontvan
gen, blijft tot en met 11 april in Am
sterdam. Medio september begint in Den
Haag een nieuwe serie van 100 voorstel
lingen.
Op het gebied der toonkunst was An-'
ton Webern van meet af aan een een
ling, met wiens composities slechts zeer
weinig „begrijpende” geestverwanten
dachten contact te kunnen hebben. Vol
bewondering waren zij in de eerste
plaats om de waarlijk uitzonderlijk
knappe beheersing, die Webern toonde te
bezitten van de toon-systeem-techniek,
die hij voor zijn werken verkoos, niet
VELSEN. Een klein publiek van
dansenthousiastelingen reageerde in de
stadsschouwburg van Velsen feilloos op
het programma dat het Nederlands Dans
Theater daar bracht. Three Pieces, van
een vroegere artistieke leider van de
groep, Hans van Manen, werd vriende
lijk ontvangen. Miniatures van Nils
Christe werkte kietelend verrassend en
werd' dan ook erg enthousiast begroet.
Overcast, dat niet meer is dan gechoreo
grafeerde onbenulligheid, bracht het niet
verder dan een slap beleefdheidsapplaus-
je en Verklarte Nacht van de huidige
artistieke leider van het Danstheater,
Jiri Kylian, kreeg een staande ovcUie.
„Special guest” Russ Balard bijt de
spits af. Deze zanger-gitarist beschikt
over een indrukwekkende staat van
dienst. Die omvat onder meer Unit Four
I 2 en met name Argent. Zijn composi
torisch talent is eveneens genoegzaam
bekend. Een solo-carrière opbouwen, op
eigen benen staan is vaak een wat
hachelijke zaak. Ballard slaat er zich,
gesteund door een behoorlijke driemans
begeleidingsgroep, redelijk doorheen. Het
gaat echter te ver hem, op basis van dit
optreden, te tippen als iemand die in
staat is op korte termijn door te breken.
Ballard zet een stevig, bij vlagen funky
geluid neer, geeft accurate soli en weet
de nodige afwisseling in te bouwen. Met
name de ballad Song for Gail en het
ooit door hem voor Colin Blunstone
geschreven I Don’t Believe In Miracles
leveren klasserijke momenten op.
David Essex is een ander verhaal. Zijn
populariteit als teenybopper-idool in En-
De rente bij deze hypotheekvorm ligt niet
voor enige jaren vast, maar verandert per
kwartaal mee met de geldende rentestand
Aflossing geschiedt op lineaire basis
U kunt ook zonder vergoeding extra
aflossen op de eerste van ieder
kalenderkwartaal. De offerte voor een
Budgethypotheek kan als het nodig ia in
twee of drie dagen rond zijn. Voor nadere
informatie kunt u kontakt opnemen met uw
makelaar, assurantieadviseur of ons
kantoor in uw buurt
Voorzitter KI. Sierksma van de Stich
ting voor Banistiek en Heraldiek, die bij
de presentatie een toelichting op het
boek verstrekte, maakte daarbij op Ne
derland de aanmerking „dat het nog
altijd vrijwel het enige land ter wereld
is, waar geen vlaggenmuseum bestaat”.
„Honderden historische vlaggen, wim
pels, vaandeis en banieren liggen ver
spreid over even zovele musea en oud
heidskamers in ons land”, zo zei hij. „En
de meeste ervan zijn opgeslagen in niet
voor het publiek toegankelijke depots.
Wanneer' zal eindelijk ook ons land zijn
specialistisch museum krijgen voor vlag
gen? Kastelen en gerestaureerde monu
mentale panden schreeuwen hier en
daar om een bestemming. Wanneer zal
hier eindelijk het op wetenschappelijk
niveau georganiseerde museum tot stand
komen?”
Het Vlaggeboek kwam vorig jaar ge
reed en is intussen al in een Italiaanse,
een Duitse, een Franse en nu dus ook in
een Nederlandse vertaling op de persen
gegaan. Het telt ruim 360 geïllustreerde
pagina’s, waarin men vrijwel over alle
landen ter wereld alles kan terugvinden
over de vlag, de nationale symbolen,
wapenspreuken, wimpels, banieren en
standaards. Wat is de Blue Peter? Welke
vlag plantte Columbus in 1492 om de
nieuwe wereld in bezit te nemen, welke
vlag voerde Jeanne d’Arc toen zij het
Engelse beleg van Orleans doorbrak? Ze
staan in kleur en met historische be
schrijvingen over hun ontstaan in het
boek. In totaal staan er 2800 gekleurde
afbeeldingen en 250 zwart-wit tekenin
gen, wapenschilden en vlaggen in.
De regie van Alexander Doré is bijna
uitsluitend gericht op het maken van
grappen. John Lanting (regelmatig met
deze groep op de Tros-televisie) weet
met stemverheffing en het uitbeelden
van super-onnozele types de lachers op
zijn hand te krijgen. Een klucht moet
leuk zijn, maar het zou „leuk” zijn als
vooral de regisseur ook wat meer zou
letten op de kwaliteit van de tekst. Het
zou dit theatergezelschap ten goede ko
men als er juist daar wat meer op gelet
werd.
Het thema van die nieuwe produktie is
de arbeid, benaderd vanuit de actualiteit
en vanuit de erthiek. Niet alleen wordt
ingegaan op wie er werkloos zijn en
waarom, en wat er aan te doen, ook
komen vragen aan de orde als wat
betekent werk voor de mens en leeft hij
om te werken of andersom. De tweede
voorstelling heeft 25 maart plaats in het
Waaghlheater in Delft.
AMSTERDAM (ANP). Onder de
gewelven van een der kelders van het
Historische Museum te Amsterdam is
een van de meest volledige vlaggenboe-
ken die ooit op onze aardbol is versche
nen ten doop gehouden. Het is een
uitgave van Spectrum, geschreven, ver
zameld en ingedeeld door de jonge Ame
rikaanse dr. Whitney Smith, directeur
van het Flag Research Centre in Win
chester (Massachusetts).
geland en Amerika kent vrijwel geen
grenzen. Op zoek naar dezelfde roem
laat hij zijn eerste wereldwijde tournee
in Amsterdam van start gaan, waar de
zaal -oh, ellende- slechts half gevuld
blijkt en de 'trouwe fans een tweeslach
tige vertoning krijgen voorgezet. David
componeert simpele songs, eenvoudig
van melodielijn en zeer oppervlakkig
van tekst. Nou ja, ieder zijn meug en ul’r
is per slot van rekening een potentieel
publiek voor. Essex ambieert echter
meer dan de positie van het aantrekke
lijke baby-face. Dat vormt waarschijn
lijk de reden dat hij een uïtgebreide
zesmans groep achter zich heeft neerge
zet, die onder meer Ronny Leahy (ex-
Jack Bruce) en Barry de Souza (drums)
omvat. De gevolgen zijn voor drie par
tijen frustrerend. Het publiek krijgt een
ingewikkeld gemaakt, minder herken
baar geluid voorgeschoteld, omdat de
ervaren jongens uit de begeleidingsgroep
„d’r iets van willen maken.” De band
komt echter niét echt aan zijn 'trekken,
want Essex blijft in act en gebaar
duidelijk maken dat hij de ster is, daar
mee zelf verhinderend dat hij uitgroeit
tot een volwassen rockster. Het resultaat
van dït alles, neergelegd in een dozijn
songs, is bedroevend. Eentonigheid, mid
delmaat en kitscherig vertoon (het ker-
misdécor). Het aardigste is dan nog het
drietal songs America, Gonna Make You
A Star en het reggae-achtige Coconut
Ice.
HAARLEM. Het Noordhollands
Philharmonisch Orkest heeft vrijdaga
vond in het Haarlemse Concertgebouw
het muziekseizoen besloten met een con
cert, dat gewijd was aan werken van de
Oostenrijkse componist Anton Webern.
Het was te verwachten, dat voor dit
componisten-serie-concert een geringe
belangstelling getoond zou worden.
DEN HAAG. Bijna 300 Neder
landse galeriehouders en handelaren
in hedendaagse kunst gaan samen
werken in een vereniging, die haar
eerste algemene vergadering houdt op
29 maart a.s. in galerie „De Appel”
aan de Amsterdamse Brouwersgracht.
Tot die tijd wordt het voorlopige
bestuur gevormd door voorzitter Rob
Jurka, penningmeester Walter Kamp,
secretaris Gerrit Steltman en de be
stuursleden Wies Smals en Hans
Brinkman.
HAARLEM. Het Theater de
Lach, onder leiding van John Lanting, is
in Nederland %b langzamerhand gespeci
aliseerd in het blijspel. Deze groep wil
er vooral voor zorgen dat het publiek
een paar uur lang uitsluitend „lol” heeft.
Dat lukte gisteravond in de Stads
schouwburg 'uitstekend.
Arnold Gelderman, John Lanting en An
nettes Balhan in alweer een grappige
scène.
Het Noordhollands Philharmonisch
Orkest heeft met zijn dirigent André
Vandernoot veel zorg en moeite gegeven
om hun inspannende taak ter wille van
de bedoelde impressies te vervullen. Ook
De groep van John Lanting heeft een
zeer beperkte visie over wat nu eigenlijk
een blijspel moet zijn. Het klapperen
met deuren, vrouwen opsluiten in kasten
of verbergen onder het bed en dubbel
zinnige opmerkingen maken, waar zelfs
middelbare scholieren niet meer om la
chen is volgens Het Theater van de Lol
voldoende om een goed gevulde zaal
mee lastig te vallen. Hat maakt niet uit
waar het verhaal over gaat, als het
maar leuk is.
DEN HAAG (ANP). Het komende
seizoen gaat het gezelschap „Bloem
groep” bij de Toneelraad Rotterdam
werken. Kern van het ensemble vormen
drie actrices en twee acteurs van Nieu
we Komedie in Den Haag, dat met
ingang van het nieuwe seizoen met een
beperkt tableau de la troupe wordt
voortgezet. De eerste produktie van
„Bloemgroep” zal tot stand komen onder
leiding van Shireen Strooker en zal
zakelijk worden begeleid door Ron
Reijntjens van de Toneelraad.
de man, de vrouw en de vader van het
kind, elk door twee dansers weer te
geven, de ene voor het uiterlijk, de
andere voor het innerlijk. Deze verkla
ring ontbreekt helaas in het programma
zodat het publiek daar maar naar moet
raden, maar dan nog blijft het een
schitterend ballet vol wonderen van
compositie.
Met zijn lange, steeds voortvloeiende
ronde bewegingen, past het precies bij
vrouw, Arlette van Boven, en haar in
de brede, laat-romantische muziek. De
nerlijk, Jeanne Solan, de man, Jon Be
noit, en zijn onderbewuste, Nils Christe,
en de twee vertegenwoordigers van ,de
vader van het komende kind, Johan
Meijer en Eric McCullough, gaven een
adembenemende interpretatie van dit
stuk, dat, als het als enige werk op het
programma had gestaan, toch al min
stens een uitverkochte Velsense Schouw
burg had verdiend.