Van bakkersknecht, via toneelcriticus, tot journalist Jan van Dam zegt IJmuider Courant na kwart eeuw hard werken, vaarwel 160; 225; 180; F' SI 4 4 Donateursconcert Kort IJmondnieuws b van Die Wijckers C&tlutbcfi B» O Él z »I F* Ir t 14 o» NIEUWS UIT STAD EN STREEK 19 7 6 2 4 MAART WOENSDAG Harry Mulisch Totale om zet VELSEN Een man, die meer dan vijfentwintig jaar zijn beste krachten heeft gegeven aan de IJmuider Courant, sluit woensdag 31 maart definitief de deur van ons redactiekantoor aan de Lange Nieuwstraat 427 achter zich. Het is onze collega Jan van Dam, redac teur-verslaggever in dienst van Damiate Pers, uitgeefster van onder meer de IJmuider Courant. Het tijdstip van zijn afscheid zou ander half jaar geleden moeten hebben plaats vinden, op de dag waarop hij de 65-jarige leeftijd bereikte, maar iemand die een kwart eeuw in „het vak” zit kan over het algemeen maar moeilijk van de ene dag op de andere eruit stappen. Daarom dat collega Van Dam om een soort „ontwenningskuur” vroeg en deze ook kreeg van hoofdredactie en di rectie. Nu is het echter zover dat hij definitief uit het vak stapt, maar of datzelfde vak hem zomaar zal los laten valt te betwijfelen. 1 -'A 4 I /Hu/: B: B' j W- RW Vlotte sportieve Trenchcoat Klassieke Engelse Trenchcoat Royale snit, met rugsplit, epauletten. Met praktiese accessoires als dubbel mouwlummels en steekzakken. Sterke polyester gabardine in de modekleur zwart! vA VA kl Speciaal grote maten Klassieke regenjas in een mooi afkledend model, met steekzakken en blinde sluiting. Sublieme kwaliteit polyester/katoen. Sportieve Engelse raglan Bijzonder stijlvolle regenjas, vlotte ruime snit, klein kraagje, blinde sluiting en steekzakken. Zware polyester/katoen 110; V i Nieuwe trend-Trenchcoat. Exclusieve aksenten als taille- schouderstuk,mouwriempjes, epauletten aanduiding,steekzakken met opgestikte en steekzakken. Zeer goede kwaliteit klep, mouw- en kraag-lip en het juiste polyester/katoen. slanke, lange silhouet in zwart. liiB A. WETSELAAR Maar ook al is die ommekeer in de 1 fan van Dam was ook de man, die als f Even kijken of C&A’n goeie jas heeft Het resultaat waren zeven uitverkoch te voorstellingen in de Haarlemse Stads schouwburg. Een ander stuk van zijn hand „Het eeuwige monster” kwam in produktie bij het beroepstoneel „Het Amsterdamse Toneel” en draaide daar onder regie van Pierre Myin een vol seizoen met groot succes. eerste in dat Heemsteedse huis-aah-huis blaadje stukken opnam van de hand van Harry Mulisch. „Ik onderkende toen al zjjn talent. En Harry was dolbljj een knaak voor een stukkie te krijgen. Nu blijkt, dat ik toen in de roos had ge schoten,” vertelt hij met gerechtvaardig de trots. Journalist Jan van Dam achter zijn bu reau in het vernieuwde redactiekantoor van de IJmuider Courant, bezig met zijn dagelijkse arbeid. Dit alles resulteerde tenslotte in au gustus 1962 tot zijn vaste aanstelling in IJmuiden als redacteur-verslaggever bij de IJmuider Courant. „Man wat was ik blij met die aanstelling”, herinnert hij zich. „In die na-oorlogse jaren reed ik op mijn motorfiets van de ene toneel voorstelling naar de andere. Ik maakte in de weekeinden soms vier toneelrecen sies voor allerlei bladen Maar vergeet niet, dat ik geen vakantiegeld had, geen ziektegeld kreeg en mijn gezin moest leven. In die tijd was het overal echt wérken geblazen.” Die vaste aanstelling bij de IJmuider Courant betekende voor hem bepaald niet minder werken. Alleen maar zeker heid. En dat was heel wat waard. Sinds augustus 1962 betekende die vaste aan stelling een totale inzet voor de IJmui der Courant. Dus: overdag en ’s avonds in touw om het nieuws te vergaren, de vergaderingen te bezoeken en alles uit te werken, met daarbij het legio aantal toneelrecensies van zijn hand. Hij zwierf op zee met de VI. 90; hij trok op met de IJmuider Harmonie; hij ging op bezek bij de partner van Hoogovens: „Hoesch” om maar enkele zaken te noemen. In de oorlogsjaren was hij bakkers knecht. In die tweede wereldoorlog zeker een baan van aanzien, want wie in een periode van bonnen en met name van schaarste aan bonnen, goed overweg kon met de bakker of diens knecht, die kon er verzekerd van zijn dat er brood op de plank kwam. De laatste veertien jaar heeft hij on afgebroken in IJmuiden gewerkt. In het verenigingsleven, maar ook in politieke kringen en aan „de kant” bij de havens kent men Jan van Dam van de IJmuider Courant. De altijd evenwichtige mens, die welke arbeid dan ook voor de krant doet met eenzelfde levensblijheid als waarmee hij iedere dag de redactie bin nenstapt. Een man, die niet of nauwe lijks uit zijn evenwicht is te brengen. Een eigenschap die hem zeker in vroeger jaren geholpen heeft het hoofd te bieden aan de moeilijkheden waarmee een mens nu eenmaal in zijn leven heeft te kampen. Jan van Dam heeft de journa listiek namelijk bepaald niet cadeau ge kregen. In die na-oorlogse tijd 1945 tot 1950 kwam hij in contact met de heer Chr. van Wit, die hem vroeg toneelrecensies voor dit advertentieor- gaan te schrijven. Van lieverlee groeide dat uit tot het volschrijven van ook de overige „witte” stukken in het adverten tieblad en dat werd weer een dagtaak. De handbalvereniging „K.I.C.” uit Velsen-Noord zal zaterdagavond in haar nieuwe kantine op het sportpark „Roos- wijk” een grote open klaverjasdrive houden, waarvoor een aantal aantrekke lijke prijzen beschikbaar is. Voor de niet-kaarters is de nieuwe ruimte groot genoeg om te kunnen sjoelen. De avond begint om acht uur. De amateur-toneelvoorstellingen wer den minder. Het karakter van het be roepstoneel veranderde. „Vroeger was het bezoeken van een toneelvoorstelling voor het publiek een avond van hartelijk lachen of gebannen worden in een stuk romantiek en verdriet. Tegenwoordig lijkt het wel of zoiets „besmet” is. Nu maatschappij en alle maatschappelijke schakeringen voor hem een soms wel wat moeilijk verteerbare zaak, toch Jan van Dam was in Heemstede goed ingevoerd en kwam regelmatig met pri meurs. Het gevolg daarvan was, dat nieuws jager en redactie-chef destijds van Haarlems Dagblad: Joop Bartman hem benaderde om correspondent te worden van dit dagblad. In oktober 1950 was het zover. Jarenlang heeft hij op die wijze pal gestaan voor de lezers van Haarlems Dagblad en destijds de Kenne- mer Courant, later IJmuider Courant. Dat en zijn karaktereigenschap van evenwichtig zijn, stempelden hem tot een integer journalist, die al die jaren met buitengewoon plezier zijn werk heeft gedaan. Hij zet er nu, voor wat zijn dagelijkse arbeid betreft, een punt achter. Maar of diezelfde joumalistitke arbeid hem zal loslaten is iets, wat alleen maar in de schoot van de toe komst verborgen is. Dat was de tijd van schaarste aan alles. De tijd van ’s avonds zitten bij een kaars of in het donker. De mensen gingen dan wat lezen, kaarten, figuurza gen, of dutten. Jan van Dam niet. Bij het licht van een waxinelichtje schreef hij een toneelstuk, dat als titel kreeg „Achter de wallen en poorten”. Hij was namelijk in die tijd een verwoed ama- teur-toneelspeler, was voorzitter-regis- seur van de amateur-toneelvereniging „Door Inspanning Uitspanning” (een naam, die honderd jaar geleden werd bedacht en waarover we vandaag de dag niemand meer kpnnen kapittelen aldus de oud-voorzitter) daarnaast bijzonder geïnteresseerd in de historie van zijn stad Haarlem. Toen hij het klaar had, werd door de „Kulturkam- mer” verboden het te spelen omdat de Hollandse verzetsgeest er te sterk tot uitdrukking in werd gebracht. Direct na de oorlog hoorde hij van de viering van „700 jaar Haarlem” en zocht hij contact met de toenmalige toneelcriticus van Haarlems Dagblad J. B. Schuil, die zit ting had in de feestcommissie en bood zijn toneelstuk aan. moeilijk verteerbare zaak, heeft hij altijd zijn taak als journalist uitstekend verstaan: „Het objectief weergeven van hetgeen hij ziet en hoort”. Die objectiviteit heeft hij altijd naar buiten uit in zijn vaan gedragen. moet je persé worden geconfronteerd met de hedendaagse tijd, met de ver drukten in de wereld. Met Angola en Vietnam. Met Chili en met Spanje. Nee, geef mij maar de mensen die met vrije produkties het land ingaan, zoals Ko van Dijk en Mary Dresselhuijs” is zijn standpunt. verstaan: „Het van hetgeen hij WIJK AAN ZEE. Zaterdagavond 3 april wordt in café De Zon de jaarlijkse donateursavond van drumband Die Wijckers gehouden. Ook het B orkest van de Hoogoven Harmonie treedt die avond op. Wie met openbaar vervoer komt kan na afloop van het concert met een zogenoemde bórrelbus weer huis waarts keren. M39 sa 'B. B ran i.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9