„Ik ben eigenlijk serieus bezig met niet-serieus zijn mow te. 11% Op zoek naar grote TV-rol 1 c i 11 J Pré-simplist Roddels Sfeer Beroering door Klaas Pieter Rieksen bozig zomerstof. die Ik ontmoette hem op een persbijeenkomst van de NOS. Max Teeuwisse uit Den Oever. Hij is museum-directeur, figurant, jazz- zanger, horeca-expioitant, barman en organisator van muziekevene menten. Ik herken hem van het program „Sien en hoe zit het nou met Ot", dat de NOS onlangs uitzond en waarin Max Teeuwisse een kleine rol speelde. Maar daar wil hij het niet bij laten. In de toekomst ziet hij een wat grotere rol ook wel zitten. „Ze moeten me gewoon een keer de kans gevenzegt hij, „en als het dan niet lukt, dan heb ik pech gehad”. Max komt bij die eerste ontmoeting sympathiek over. Hij praat rap. Over zijn tv-ervaringen, zijn boerderij, dat als museum, café, onderdak voor passanten („Als je maar een slaapzak meeneemt, dan ben je altijd welkom”) en creativiteitscentrum dient. Guus van Waveren, een oude vriend van Max en tevens een van de regisseurs van het programma „Sienen hoe zit het nou met Ot" roept met een opgestoken vinger: „Max, dat is een talent”. t J - j., MAX TEEUWISSE hofstraat 36 Max Teeuwisse en zijn Maxisme voor hot nieuwe seizoen vroor in orde moat 1 ir e l> I WIERINGER MUSEUM BOERDERIJ Een wat laat ontdekt talent is hij, want Max is reeds 47 jaar en werkte pas twee jaar geleden voor het eerst mee aan een tv-opname. Hij begon als figurant bij reclame-spots, vero verde een plaatsje in een Postbus 51-uitzending en speelde mee in de „Zaak Giessen-Nieuwkerk”, dat de VARA in februari op het scherm bracht Na tien minuten is een afspraak in zijn museum-boerderij in Den Oe ver geregeld. „Kom maar langs", zegt hij, „dan kunnen we rustig pra- Het kaartje van Max. Niets bijzonders zo op het eerste gezicht, maar de letters onder zijn naam vragen om uitlog. HE staat voor horeca-oxploitant, de Z wil zoggen dat Max ook zanger Is, de A is die van Acteur en de B staat voor Barman. Je moet er maar opkomen. De sfeer die op het voormalige eiland Wieringen heerst trekt Max wel aan. Er kan van alles gebeuren: „Bij God en op Wieringen is alles mogelijk. "Zit Max daarom hier? „Nou, ik vraag me wel eens af hoe ben ik hier terechtgekomen, waar om en hoe. Ik geloof niet aan hogere machten maar wel aan een soort bestemming, want hoe kom ik hier terecht en waarom ben ik nog niet weg. In het begin heb ik hier wel veel agressie gehad, maar nu hoor ik erbij en willen ze me eigenlijk niet meer kwijt.” „Voordat ze begonnen kwam die vent naar me toe en zei: Wat heb ik ook alweer met je afgesproken. Nou, zoveel honderd gulden, antwoordde ik en die man zegt meteen. We doen er een paar honderd gulden bij het afgesproken bedrag. Op de tweede dag, er moest s nachts doorgewerkt worden, van hetzelfde laken een Dat hij herkozen zal worden als gemeenteraadslid staat voor Max vast. Zijn collega’s in de raad zijn ervan overtuigd dat hij het ditmaal niet zal redden en dat de mensen er geen tweede keer intrappen. Maar Max heeft alweer wat bedacht. Vlak voor de verkiezingen wil hij alle kinderen een ijsje gaan geven. Er is al kritiek op zijn plan gekomen, „maar”, zegt Max, „de mensen wil len gewoon een man, die daadwer kelijk iets doet en niet loopt te roe pen dat hij de wereld zal gaan verbe teren. En ik kan het ook nog, ik mag het eigenlijk niet van mijn moeder want die is vroeger katholiek ge weest, nog gekker maken. Dan ga ik een week vasten en ik ga op mijn knieën liggen en dan net zo lang bidden tot ik een Maria-verschijning krijg, want dat hebben we al een tijd niet meer gehad, dan zijn ze hel emaal nergens meer Een jaar of vier geleden kwam Max voor het eerst in aanraking met een complete filmploeg. Voor een CRM-film werden in en bij de boer derij opnames gemaakt. De dertig man tellende ploeg was bij Max in de kost, een niet geringe opgave voor de museumdirecteur Twee dagen lang rommelde de ploeg rond zijn gebouw. „Ik had een prijs met de regisseur afgesproken, veel te weinig, maar waarvan ik zei: Leuk, daar heb ik een goeie klus aan. Ik rekende niets voor het gebruik van de ruimte, alleen voor het eten, de pils enzo.” Bij dit soort verhalen verslijten zijn collega’s hem voor gek. Geen zorg voor het bijzondere gemeente raadslid echter want dan legt hij uit waarom hij in de raad zit. „Daarom zit ik hier ook”, zei Max eens tegen zijn communistische collega, „om dat jullie vroeger niet wisten dat jullie niet gek waren en nou ben ik hier als gek komen zitten zodat jullie kunnen zeggen: Ha, hij is lekker gek en wij zijn normaal.” maar verder. Het wordt wel alle maal steeds beroerder en ik zie ook, door allerlei omstandigheden, dat er binnen vijf jaar oorlog is. Niet dat ik dat wil, maar dat geloof ik. Nou, so what, weet je wel, we swingen wel door. Wel, dat wetend, ga ik er niet somber van kijken." Veel meer kan Max er nog niet over kwijt. Alles moet hij nog eens rustig op papier gaan zetten. pak. De briefjes van honderd vlogen Max om de oren, en Max, kien als hij is, zei toen maar op het laatst: „Doe er nou nog maar vijf honderd gul den bij.” Dat was dan geregeld. Ht Z.A B den oever - wieringen tel 0 2271 3 51 En zo blijft Max aan de gang. Hij kan het maar niet laten om zich te manifesteren. Met veel tegenwer king, maar hij blijft er vrolijk onder, hoewel hij bekent: „Ach, één of twee dagen van de week zie ik het ook wel eens niet meer zitten, maar dan lig ik op mijn bed en zie ik de zon buiten schijnen en dan denk ik: Kom op. pak het fietsje en ga weer lekker wat rondrijden Dan ga ik gewoon weer door „Het Maxisme is in feite een recht streeks streven. Men moet niet on der allerlei „ismes” zijn zakken vul len. Die ismes dekken eigenlijk een valse lading. Het Maxisme is meer rechtstreeks. Ais je bij mij een stic ker koopt, dan komt dat geld ge woon in mijn zak terecht. Dat gaat dan echt niet naar edele doelen, maar dat geld is gewoon voor mij.” d i- op verantwoorde wijze de boel besodemieteren. Dat boeit me er enorm in.” Max blijft zichzelf presenteren bij de omroep. Tussen het bier halen door, vertelt hij dat hij ook nog zanger is. Het kan niet op. Bij de VARA-radio heeft hij het al eens geprobeerd, nog zonder succes en op twee talentenjachten die onlangs in Noord-Holland werden gehou den, showde hij ook zijn zangkun sten. Hij drong niet door tot de fina les. Wat het tv-werk betreft, heeft hij de heren Koot en Bie van het Sim plistisch Verbond geschreven om hem eens te interviewen, als Sim- plist („Ik ben eigenlijk een pré- simplist, want die levensstijl had ik al lang voor Koot en Bie”) in de politiek en hij hoopt er nog steeds op dat Netty Rosenfeld het pijltje, waarmee ze voor haar praat programma op een landkaart gooit om bij een Nederlander op bezoek te gaan, zal mikken op Den Oever Dat gaat gemakkelijk, zult u den ken, maar twee maanden later kwam Max dezelfde regisseur tegen en die vertrouwde hem toe: „Wat hebben we toch lekker goedkoop gedraaid bij jou.” Het zal Max nooit meer gebeuren meer de gegevens rond Max’s leven swandel en het feit dat hij al came- ra-ervaring opdeed bij de reclame Verder worden de omroepmedewer kers ervan op de hoogte gebracht dat hij „dag en nacht beschikbaar is, als het maar leuk is” en dat Max een catering capaciteit heeft van vijf honderd man. De heren regisseurs zijn dus altijd welkom met een hele ploeg om op lokatie te kunnen fil men. „Als ze niet weten dat je er bent, dan roepen ze je ook niet. Ik timmer wel altijd aan de weg”, ver zucht Max na het voorlezen van de brief We dwalen af van het onderwerp. De boerderij komt weer ter sprake en de samenwerking tussen Max en de overheid, die het Max niet altijd even gemakkelijk maakte Maar ach, wat zou het Het leek hem wel aardig om zelf in de gemeenteraad te komen Het gebeurde allemaal twee jaar geleden, in het voorjaar. „Ik wilde het niet helemaal voor de grap, want ik doe niet alles alleen maar voor de lol. Ik ben eigenlijk serieus bezig met niet serieus zijn. Er waren gemeenteraadsverkiezin gen en ik wilde meedoen. De mensen verklaarden me voor gek. Maar het maakte mij niet uit of ik er nou wel of niet inkwam, maar die beroering die dat teweeg brengt, dat vind ik prima." Max ging de verkiezingen in met de waanzinnigste leuzen, die hij via advertenties in de krant het kiezers volk liet weten: „Stem op Max, dan weet je zeker dat het niets wordt” en „Meisjes en vrouwen van Wieringen, jullie weten toch ook wel op wie je stemt.” Tot ieders verbazing haalde ten en dan blijf je een happie eten”. Een week later zit ik op de bank in de rommelige kamer, waar Max pleegt te werken. Hij ligt half op zijn bed. de hond Silly en poes Marie scharrelen wat rond. Het bordje op de buitenkant van de boerderij: „de koffie is bijna klaar” staat er niet voor niets. Na een minuut of tien zitten we aan een dampende bak zwart vocht. Max praat veel. Op een vraag zou je hem uren door kunnen laten gaan: over zijn raadswerk, de omroep, zijn museum, de vroegere tegenwerking van de gemeente, het kies-systeem en het eiland Wierin gen. Max is een man van twaalf ambachten en nog meer plezier in zijn leven. „Je kan het zo gek niet noemen of ik ben het wel geweest”, zegt Max, „Autoverkoper, kantoorbediende, havenarbeider, allerlei baantjes met altijd het idee: ik ga wel weer eens wat anders doen. Dat was eigenlijk ieder jaar zo. Toen ik bedrijfsleider was van het restaurant hier op de Afsluitdijk en trouwde wilde ik ei genlijk wel een huis hebben, maar kopen daar had ik niet zo’n zin in. Ik wilde niet het idee hebben dat ik ergens aan vast zit. Hoe minder je hebt, hoe minder ze je kunnen doen.” In de krant las Max dat de ge meente een boerderij wilde kopen om daar een museum in onder te brengen. Zijn vrouw Annetje, waar van Max Teeuwisse al enige jaren gescheiden leeft, had de Rijksacade- mie voor kunst gevolgd en het twee tal besloot de boerderij te gaan runnen. „We zaten hier een jaar en er ge beurde eigenlijk niets. Ik had nooit met de overheid te maken gehad en dacht toen nog dat zij het pand had den en alles wel zouden regelen. We zijn toen zelf de boel maar een beetje gaan opknappen en hebben een tentoonstelling gehouden, die aardig aansloeg. Dat was in septem ber 1965, een jaar later zijn we toen officieel opengegaan." Max huurde de boerderij voor een zachte prijs van de gemeente, maar werd voor zijn werk niet betaald. Hoe dan aan wat geld om te leven komen? Max besloot een gedeelte van de boerderij als café in te gaan richten om zodoende wat geld te verdienen. Maar daar hielden de ac tiviteiten van Max niet op. Buiten de zomerstal. ingericht met oude ge bruiksvoorwerpen. en het café wilde Max nog meer. Er kwamen meer tentoonstellingen en ook scharrelde Max in zijn vriendenkring wat jazz musici op die in de boerderij konden optreden. Het café liep als een trein, maar de bezoekers die er kwamen konden met de goedkeuring van Max weg De levenswijze van Max kwam niet helemaal overeen met de ge woontes van zijn omgeving, de rod dels en aanteigingen waren niet van de lucht. Maar Max draagt de bevol king beslist geen kwaad toe. „Het is allemaal anders, het ziet er anders uit, maar je zou overal deze reactie hebben gekregen. Alleen in de ste den heb je natuurlijk wat meer men sen die deze dingen waarderen, dan merk je het niet zo erg. Vooral door het museum natuurlijk, maak je gekke dingen mee”. Ja, dat museum. Dat beslaat waar schijnlijk het allerkleinste gedeelte van de boerderij en is er alleen nog omdat de verkopers van de boerde rij dat in het contract hebben laten opnemen. Max vindt het zelf wel leuk, tenslotte is hij nu officieel mu seum-directeur en wordt hij ge noemd in de museum-gids, maar veel bezoekers krijgt hij er niet voor. En als er mensen komen die de authentieke Wieringse zomerstal willen bezoeken, dan probeert Max ze zo vlug mogelijk in zijn café te krijgen omdat daar aan de verkoop van het bier tenminste nog een paar stuivers te verdienen valt. „Je hebt eigenlijk drie categoriën bezoe kers", vertelt Max, „de eerste is die van de mensen die hier binnen ko men en dan zeggen: „Oh, hier moe ten we niet zijn, en dan meteen weer weggegaan Dan zijn er mensen die zeggen „Het is hier toch een mu seum. en dan aarzelend kijken. Na een paar minuten drinken ze vlug nog even wat in het café en verdwij nen dan. De laatste categorie is de leukste Die mensen komen binnen en zeggen dan: Ja, eh, leuk, en die lopen dan door naar het café waar ze uitgebreid gaan zitten bab belen. Je moet die sfeer meteen zien zitten" Terug naar Max's nieuwste opwel ling: de televisie, het magische medi um, waarvoor iedereen wel wat over heeft om daarbij een baantje te krij gen. Zo ook Max, maar hij zou Max niet zijn als hij dat niet op zijn eigen manier zou doen. Kort geleden schreef de museumdirecteur, die in een radioprogramma (hij laat het op de band horen en schudt zijn hoofd) een „moderne Swiebertje” werd ge noemd, zo'n honderd brieven naar producers, regisseurs en ander om- roepvolk Die brief bevatte onder „die rare Max van de boerderij” ruim 7 percent van de stemmen en belandde in de gemeenteraad. „Een vreemde zaak”, vindt Max zelf, „hiermee heb ik wel aangetoond dat er van het hele systeem niets klopt. Als ik genoeg geld zou hebben voor een grote campagne dan kwam ik zo in de Tweede Kamer. Gewoon twee maal in de week een paginagrote advertentie waarop ik sta met een hondje in mijn hand of een kind over de haren strijkend. De mensen willen gewoon een aardig iemand, het interesseert ze verder niet zo veel.” Over zijn toekomst in de politiek is Max onomwonden positief, de toe komst van het wereldgebeuren baart hem wel eens wat zorgen. „Ik maak me wel eens zorgen hoe het allemaal moet gaan. Dan kan ik dus of hier in een hoekje gaan zitten huilen of ik moet zeggen Nou ik heb het gezien, maar ik ga toch lekker worden gebracht Misschien een beetje voor barig. maar de burgemeestershoed heeft hij ai Maar belangrijker is misschien het Maxisme. De museum-directeur vertelt erover: „Daarmee wil ik irri teren. Om bij de mensen hun werke lijke waarde, los van de schijn, naar boven te halen. Ik heb het gevoel dat de mensen zich opgefokt gedragen Ze zijn door allerlei omstandighe den veel aardiger dan dat ze zich voordoen. Er wordt ook veel te wei nig gelachen. De mensen zijn te ern stig bezig met eigenlijk rampzalige dingen. dragen. „Het waren wat agressieve lui, vechtlustig. Ze vonden het gek wat hier allemaal gebeurde en dat vond ik niet leuk. Ik ben ze toen met Bach de deur uit gaan draaien. Ik wilde aardige mensen in mijn café hebben, die rustig een pilsje drin ken, niet van die nare zwetsers”. Met het draaien van hoofdzakelijk jazz- en klassieke muziek raakte Max de ongewenste gasten al gauw kwijt. Maar er deden vreemde ver halen de ronde in het Wieringse. Opschudding alom. De boerderij van Max zou een hol van ontucht en verdovende middelen zijn. „De men sen verzinnen natuurlijk altijd graag", zegt Max nu, „de gemeente verhuurde het pand aan mij en ze moesten mij me gang laten gaan Kijk, mensen die niets gewend zijn denken meteen als hier een feestje is, dat er van alles aan de hand is. Er werd zelfs vertelt dat hier naakte bediening was. Veel kinderen moch ten hier van hun ouders niet komen”. het jaargetijde waarin Max vaak opzienbarende plannen pleegt te ontwikkelen. Het loopt weer tegen het voorjaar en Max zit alweer op iets nieuws te broeden. Onder meer wil hij zich eventueel verkiesbaar stellen voor het burgemeesterschap, omdat de huidige burgervader binnenkort vertrekt. (Als we met Max door het dorp lopen, wordt hij van verschil lende kanten toegeroepen met: „Goeie middag, burgemeester"). Over de omroepmedewer kers wil Max niet veel zeggen. „Daar kan ik niet over praten”, zegt hij en lacht veelbeteke nend, „want anders kom ik er nooit tussen. Als ik precies ga zeggen wat ik ervan vind, dan moeten ze me helemaal niet meer.” Ze staan niet erg hoog bij je aangeschreven? „Het zijn aar dige mensen”, antwoordt Max en laat aan mij over om bet te geloven of niet „Ik kan er ver der echt niets over zeggen.” Staat het je carrière bij de om roep in de weg? „Nee, want een echte carrière die zit er niet meer in. Die heb ik eigenlijk toch al gemaakt. Ik ben het hoogste wat ik wil. Ik ben di recteur. Het kan niet hoger.” Waarom wil je eigenlijk zo graag bij de tv? „Ik vind het leuk om daaraan mee te doen omdat ik dan in breder ver band komedie kan spelen, voor een groter publiek. Ik speel de hele dag een beetje komedie, bet is een soort karakterrol. Maar bij de tv ga je nog eens een keer extra spelen, dat geeft een lekker gevoel. Je gaat nog eens een keer overdrijven, wat je al overdreef. Dat medium 7 W L SS ...Z -(O

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23