o o o o o o o I Father I L Brown 1 Vanavond dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! tl c A C - i [HUVK Animatie op basis van ritme in „Between the lights” 0 0 9 Ife Miele er is geen betere »l Truck Henry Sherlock Holmes Nachtvoorstellingen The lost ones Vrouwenfilm Filmmuseum The Balance y (22.00- KRONed. 1) 1 WA. 1 lllll VRIJDAG 19 7 6 9 APRIL FILMS 19 Korte films 106 n bo- n 3 EMA EUR (sterdam I r K. IN DE MARGE van Nederlandse filmimport heeft „Fugitive Cinema’ zich in korte tijd een naam ver- worven als een van de belangrijk ste importeurs en distributeurs van meest 16 mm-films die door hun ex perimenteel of politiek karakter buiten de exploitatiemogelijkheden I van de gewone bipskopen vallen. De vraag naar films die niet louter uit amusementsoverwegingen zijn ont staan is groeiende op scholen en vor mingscentra en in filmhuizen die in- gesteld zijn op politieke en sociale informaties per film waarover later dan gediscussieerd kan worden. T U E3 de directeur B (ADVERTENTIE) g een (ADVERTENTIE) Zij staan in voor Miele Zanussi die door zijn venijnige land genoot en collega Zaluski als bourgeois- filmer en de lieveling van de Parijse avantgarde gekarakteriseerd is, is door Gelukkig dat er dan The Movies is, niet alleen om de film naar ons land te brengen maar bovendien om regisseur Zanussi als gast bij deze première uit te nodigen. De Poolse regisseur Zanussi (met hand aan zijn hoofd) en zijn regie-assistente mej. Holland bij de opnamen voor de film Iluminacja die drie jaar geleden tot stand kwam. ennis uits - e kan j van 0 ZIENEMA OKTOPUS op de Keizers gracht no. 138 in Amsterdam heeft april uitgeroepen als de maand van de vrou wenfilm. Zaterdag a.s., morgen dus, gaat 20 en 22 uur twee Nederlandse films over problemen d ie de vróuwen aan gaan, n.l. „Abortus doe je niet zomaar” van Hillie Molenaar en „Een Manier van Opvoeden” van Juri Voogd, beide keren gevolgd door discussie. Donderdag werd om 20 uur Marguéri- te Duras „Nathalie Granger” en om 22 uur „Dëtruire dit-elle” van dezelfde filmmaakster vertoond. Vrijdag zijn bei de voorstellingen gewijd aan het werk van de Hongaarse Judith Elek, respectie velijk met de films „Hongaars Dorp” en „Een eenvoudige Geschiedenis” die al te zien waren op het recent Film Internati onal Festival in Rotterdam. Inleidingen bij deidë films door Erika Dedinsky. Barbara Meter leidt op zaterdag om 20 uur., de discussie naar aanleiding van haar film „Huisvrouwen Film”, waarna op video een intervieuw volgt met de Belgische regisseuse Chantal Akerman ter inleiding van haar eveneens in Rot terdam vertoonde „Jeanne Dielman”, een imposante film van 3 uur en 3 kwartier. Le Monde, naar aanleiding van zijn, ook hier vertoonde. „Family Life” omschre ven als de perfecte personificatie van een jongeman uit een gegoede familie die bezig is aan een succesvolle loop baan. Daarmee waarschijnlijk suggere rend dat hij straks de weg zal volgen van Polanski, Skolomowski en Borpwc- zyk die in het buitenland het internatio naal succes van hun Poolse debuten getracht hebben - en soms met succes - te prolongeren. Marta keert dus terug naar haar man en kind, wat vplgens Zanussi geen ne derlaag is, maar integendeel een over winning. Paralel met deze intrige is op het kantoor van Marta een zakelijke tussenbalans de oorzaak van het ontdek- persoonlijkheid heeft kunnen realiseren en dat zij, gekweld door dedoodsge dachte, nog eenmaal intens wil liefheb ben. Zij is haar man,enige tijd ontrouw, maar komt tot de' ontdekking dat de tijdelijke winst van een verhouding met een andere man nietl opweegt tegen het gevoel mislukt te zijn als een menselijk en moreel wezen. Waarmee bewezen is, aldus een Poolse critica, dat Zanussi de hoogste prioriteiten toekent aan de mo rele waarden van de mens. om de zoon yan de rijke Sir Anthony Ross terug te vinden die in het Noord- poolgebied is verdwenen. Hij wordt na veel avonturen ontdekt op een verloren gewaand Vikingeneiland dat paradijs achtig zonder last van ijs en sneeuw binnen de Poolcirkel blijkt te liggen. Een fantastisch en in zijn gerjre voor treffelijk gemaakte film voor alle leeftij den. Zanussi hoort bij de jonge garde van Poolse filmers, waartoe ook Roman Za luski en Marek Piwowski gerekend kun nen worden, terwijl daarnaast de „oude” garde, Wajda, Has en Kawalerowicz door blijven werken. Andrzej Wajda’s „Land of Promise” is, om dit te bewij- zen, door de Mini Movies ter aanvulling I deze week opnieuw op het programma genomen. i i o. a t t t t t t c D C 0 c o o o o 91 Een feit is dat de perfect Engels sprekende Zanussi alles mee heeft om overal ter wereld de deuren voor zich open te vinden. Maar misschien om alle schijn te willen vermijden dat hij alleen maar geïnteresseerd is in het wel en wee van de gegoede Poolse burger, zoals zijn eerder werk wel eens deed vermoeden, heeft hij ditmaal in „The Balance” zijn dramatische stof gezocht in een eenvou dige familie van man, vrouw en zeven jarig zoontje, wonend in een driekamer flat die slechts aangehouden kan worden als man en vrouw buitenshuis de hele dag werken. Er gebeurt in feite niet veel in „The Balance”, een weinig zeggende titel die beter vervangen kan worden door het Duitse Zwischenbalanz. Er is in de film op twee niveaus sprake van een „tussen balans”. Het huwelijk van de vrouwelij ke hoofdpersoon Marta (Maj a Komo- rowsky) is op een punt gekomen dat zij een balans van haar leven moet opma ken en tot de ontdekking komt dat, hoe gelukkig haar huwelijk ogenschijnlijk geweest mag zijn zij niet haar volle Waarom in deze gevallen de Engelse titels zijn aangehouden, is eén onbegrij pelijke zaak. „The Balance” heeft zelfs een Engelse ondertitel meegekregen „The Refuge in the Madness of Passion” die nergens op slaat en alleen maar verwarrend werkt. EEN FRANSE KLUCHT van Claude Zidi, „Wie niet weg is, is gezien” (La Course a l’Echaloten) met de komiek Pierre Richard in Cineac Damrak en een misdaadfilm van José Giovanni, „Vlucht Vogelvrije, vlucht” met lain Delon als een opgejaagde misdadiger in Rem- brandtplein Theater zouden de weinig opvallende aanwinst van het Amster damse filmprogramma hebben uitge maakt als niet The Movies gekomen was met „The Balance” van de Poolse regis seur Krzysztof Zanussi, een subtiel hu welijksdrama dat door zijn structuur en emotionele geladenheid blijkbaar niet past binnen de programmering van de grote première-theaters. STUDIO OPENT na enige weken we gens verbouwing gesloten te zijn ge weest met een vrolijke detective-parodie. „The Adventure of Sherlock Holmes smarter Brother”. Gene Wilder, ster uit de kluchten van Mel Brooks, is bij deze avonturen van Sherlock Holmes’ broer, Sigerson Hol- ‘mes, opgetreden als scenarioschrijver en regisseur en blijkt veel van de dolkomi sche kanten van zijn leermeester Brooks overgenomen te hebben. Zelf speelt hij bovendien Sigi die door zijn oudere broer Sherlock met een ingewikkelde zaak van gestolen politieke documenten belast wordt. Van Sherlock Holmes een list om de vijandige buitenwereld (de schurkachtige dr. Moriarty) op een dwaalspoor te brengen. Want terwijl de aandacht op de speuractiviteiten van zijn broer gericht wordt, kan hij onge stoord met vriend Watson de zaak oplos sen. VAN Mel Brooks heeft Gene Wilder geleerd personen en handelihgen tot groteske vormen aan te dikken en dat geeft vaak aanleiding tot theatrale over drijving, maar er valt ook veel te la- 1 chen, vooral ook door de aanwezigheid van Marty Feldman in een bijrol als Orville Sacker. Decor-ontwerper Terry Marsh zorgde voor mooie achtergronden anno 1900 en het levendige camerawerk is van Gerry Fisher. LIDO VERTOONT dez; week een avonturenfilm van Robert Stevenson, de huisregisseur van de Walt Disney Studios die de speelfilm-jifdeling voor zijn reke ning neemt. Ditmaal verfilmde hij een bewerking van „The lost Ones” van lan Cameron, zijnde de beschrijving van een speurtocht per luchtballon in 1907 Na de wat zware serie van Anthropolo- gische Films begint het Filmmuseum dinsdag een reeks hoogtepunten uit de zwijgende en strekende film met een Buster Keaton-programma dat de grote zwijgende en nooit lachende komiek in twee films uit het begin van de jaren zo laat zien. „The frozen North” uit ’22 begint met Keaton, oprijzend uit een uitgang van de New Yorkse ondergrond se en terechtkomend in èen sneeuwwil- dernis, waarin hij de absurditeiten van de wildwestfilm uit die jaren op heel eigen manier parodieert. „Our Hospitali ty” die daarna volgt stamt uit 1923 en is praktisch een familie-aangelegengeid ge worden: Keaton’s vrouw, hun zoontje Joseph en zijn broer Joe deden mee, terwijl er ook een rolletje in zat voor Oliver Hardy. De film weYd op locatie opgenomen en wordt op een lijn gesteld met „The General”, een der hoogtepun ten uit .Keaton’s carrière. Een Miele is tot en met gekeurd. Streng gekeurd. Door neutrale instanties. Op doelmatigheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Neem bijvoorbeeld de Miele wasautomaat en trommeldrogen De enige die in Nederland onderscheiden zijn met de keurmerken van èn Kema èn Wolmerk èn de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. vertoond kroond. De tweefilmers werken volgens het animatie-principe, het suggeren van be weging via de montage van opeenvol gende foto’s of tekeningen. Zij „filmen” dus niet in de traditionele zin van het „DE SEX-SHOCK” oftewel „Beyond the Valley of The Dolls” is een onnozele kwasi-pornofilm van Russ Meyer die in Amerika doorgaat voor een gedurfd fil mer. De avonturen van driermeisjes die in de showbusiness terecht komen en daar vreemde ontmoetingen hebben met lesbiennes, gigolo’s, nymfomanen, enz., drug- en drank- en liefdeservaringen opdoen en tot de werkelijkheid geroepen worden als er in haar omgeving een drievoudige moord plaats vindt, dit alles en nog veel meer dient regisseur Meyer ons op met het gezicht van de man die weet wat er in het leven te koop is. In Frans Hals. Lido brengt in nachtvoorstelling „Por- nosex in Bangkok” en Palace eeti spag hetti-western met een angstwekkende ti tel. Ten Days Wonder” („La Décade prodigieuse”) is een Chabrol van enkele jaren terug, niet zijn sterkste film, maar met acteurs als Orson Welles, Anthony Perkins, Michel Piccpli en Mariene Jo- bert blijft er altijd aan acteursprestaties nog veel af te zien. Piccoli als docent aan een universiteit wordt door Perkins te hulp geroepen nadat deze uit een nachtmerrie ontwaakt met bebloede handen. Picolli vergezelt hem naar het ouderlijk huis, waar vader Welles met zijn jonge 'vfouw (Mariene Jobert) voor verdere verwarringen zorgen, die eindi gen met de dood van Perkins en Jobert. Een bloedig melodrama met diepere be tekenissen. (Luxor). ken van fraude op haar afdeling. Als naar aanleiding daarvan een vrouwelijke collega ten onrechte ontslagen wordt, opponeert Marta als vertegenwoordigster van de vakbond, fel tegen zonder acht te staan op de gevolgen .die deze onverzettelijke houding voor haar kan hebben. Ook op dit niveau behoudt zij dus haar morele intégriteit. Een scène uft Ten days wonder mef van links naar rechts Anthony Perkins, Mar- léne Jobert en Michel Piccoli. Beide menselijke processen worden door Zanussi mooi met elkaar verweven en zonder al te dramatische accenten ver werkt in een vloeiend geheel van ge beurtenissen, kort gehouden scènes die tegelijk feilloos de betrokken karakters ontleedt. Voor de west-Europeaan is het tegelijk interessant op de achtergrond geconfronteerd te worden met stukken alledaags Poolk leven dat overeenkom sten vertoont mei en tegelijk sterk af wijkt van ons levenspatroon. En op nieuw kan de vraag gesteld worden waarom niet hier een dergelijk eenvou dig en ook weer gecompliceerd gegeven door onze scenarioschrijvers uitgewerkt kan worden. Hoewel, men moet dan kunnen beschikken over een veelzijdig gctrice als Ma ja Komorowska, niet be paald een sex-symbool, maar een zo intens levende en menselijke vrouw dat Prolongaties in Luxor (Poseidon Ad venture), Roxy (Once upon a Time in the West), Frans Hals (Battle of the Bulge) en een reprise in Palace, waar de uit ’67 daterende spaghetti-western „Hang ’em High” weer eens aan bod komt. de rol van Marta haar op het lijf geschreven schijnt. Wat trouwens in werkelijkheid ook gebeurd schijnt te zijn want Zanussi had haar in gedachten toen hij zijn vrouwelijke hoofdpersoon ontwierp, in het door hem geschreven scenario voor Bilans kwartalhy”. „TRUCK HENRY”, zoals de film in Rembraiidt heet, is de naam van een gewetenloze neger die met zijn vriend Jerry jaagt op ex-gevangenen die op borgsom zijn vrijgelaten. Hij doet dit in opdracht van de banken die het geld voor de borgsom geleend hebben en hun geld niet op tijd terug krijgen. Een bedacht scenario dat aanleiding geeft tot veel en zinloos moorden, waarbij Truck Henry door regisseur Jonathan Kaplan ten onrechte als held gepresenteerd wordt. Jacques Verbeek en Karin Wiertz namen de korte animatiefilm Between the lights op waaruit deze foto komt. bewegingen overwogen kan worden. Het filmpje van Jacques Verbeek en Karin Wiertz is in het experiment blij ven steken, Wat misschien ook de bedoe ling was. Die bedoeling kan zijn geweest de mogelijkheden van het „animeren” vair onbewegelijke objecten te onderzoe ken. Door hèt intekenen van verander ende schaduwpartijen wordt een bewe ging in belichting gesuggereerd, terwijl door het achter elkaar monteren van de bewegingsfasen die een lopende vrouw doorloopt ook in de vrouwefiguur leven wordt ingeblazen. Het resultaat is niet schokkend of nieuw maar bewijst, overi gens ten overvloede, dat animatie een vorm van filmen is met verschillende mogelijkheden, waarvan het uiteindelijk effect slechts vastgesteld kan worden als die vorm een Ibepaalde inhoud helpt over te brengen naar de toeschouwer. Dat het systeem niet nieuw is, bewijst een redaktioneel hoofdartikel in „Hol land Animation Bulletin” dat zijn derde jaargang is ingegaan, van de hand van Nico Crama onder de kop „De tekenfilm is dood, leve de animatiefilm”. Daarin zegt hij o.m.: „Ik schrijf dit vanuit Canada, het land waar dank zijl dë „National Film Board” sinds het begin van de Tweede, Wereldoorlog de anima tiefilm een belangrijk middel is geble ken bij het uitbeelden en overbrengen van ideeën en gevoelens. En ik bén deze dagen opnieuw overtuigd geraakt van de grote mogelijkheden van de animatie film die in zijn gecomprimeerde, visuele vormgeving minstens evenveel zeggings kracht heeft als'de „live action” film die doorgaans zo afhankelijk is van het gesproken woord.” Fugitive Cinema geeft kans aan niet-commerciële experiment NA EEN VASTE werkbasis gecreëerd te hebben met deze 16 mm-distributie, is „Fugitive Cinema” er al in ’74 toe over gegaan zich met het maken van korte films bezig te houden, een streven dat in juni ’75 resulteerde in een tweede stich ting, „Stichting Fugitive Film Producti ons” met als uitsluitend doel het distri bueren en promoten van de niet-kom- merciële 16 mm film in Nederland. Daarbij wil de Stichting mét een min of meer vaste gröep van Nederlandse film makers aan bepaalde projecten gdan werken die vallen binnen haar doelstel lingen. Die groep filmers bevat namen als Anette Apon, Johan van der Keuken, Jacques Verbeek en Karin Wiertz, ter wijl in de scónario-commissie Wouter van Leeuwen, Han Meyer, Hille Mole naar, Rolf Orthel en Frank Zaagsma zitting hebben. Inmiddels zijn „Zipsto- nes” van Rob Bongers, „Het nieuwe Paradijs” van Tom d’Angremond en „Een manier van Opvoeden” van Juri Voogd gereed gekomen en in roulatie gebracht en stond er voor 1976 een ambitieus plan van zes produkties ge reed, waarvan „Between the Lights” de zer dagen voor belangstellenden in The Movies vertoond werd. Dit filmpje van 9 minuten werd ge maakt door Jacques Verbeek en Karin Wiertz, beiden achter in de twintig die elkaarleerden kennen op de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindho ven en met z’n tweeën,' te beginnen in ’71, een zevental filmpjes gemaakt heb ben. Daarvan werden er twee, „Slippery Slope” en „Time takes a Cigarette” tij- dehs de Arnhemse Filmweek van 1973 en met de Van der Rijn be- woord, maar bereiken d,e indruk van beweging door het samenvoegen van op zichzelf staande bewegingsfasen. „Animatie”, zo schrijven zij in een inleiding op hun film, „is Voor ons een volwaardige vorm van filmmaken, waarbij we de mogelijkheid tot beheer sing van het beeld hebben] door de exacte reproduceerbaarheid van -dé gege vens." De gegevens van „Between the Lights” zijn een bedachte ruimte, èen soort pati- o, bestaande en opgetrokken uit tegel vloeren en pilaren, uitgevoerd in ma quette en gedeeltelijk in losse elemen ten, zoals pilaren en tegels. In die ruim te is een vrouwefiguur aanwezig. De gegevens worden op film' vastgelegd, waarna aan de hand van de‘opnamen de duur van ieder „beeld”, het ritriie, de overvloeiers en suggesties van kamera- Woensdag 14 april is gereserveerd voor „Die Liebe der Jeanne Ney” van G. W. Pabst uit 1927. Pabst ging uit van een roman van de Russische schrijver IIja Ehrenburg die zich echter onmid dellijk distantieerde van de film omdat deze buiten zijn weten om gemaqkt was en geen enkel verband met de bedoelin gen van zijn roman vertoonde. Niette min een boeiende speelfilm met prachtig camerawerk van Fritz Arno Wagner en mooie rollen van Fritz Rasp en Vladimir Sokolov. In Roxy tenslotte „Morgan, a suitable Case for Treatment”, waarin David Warner een miskende kunstschilder speelt van wie zijn rijke vrouw wil scheiden, waarna hij met zijn kinderlij ke en onvolwassen fantasie de vreemd ste dingen gaat uithalen om haar van dit voornemen af te brengen. Zijn ge drag brengt hem tenslotte in een zenuw inrichting. De regie is van Karei Reisz, een van Engeland’s bekendste regisseurs, Vanessa Redgrave. Donderdag worden de eerste geluids films voor den dag gehaald, natuurlijk „The Jazz Singer” met Al Jolson die in 1927 gemaakt werd door Alan Crosland en verder een Duitse documentaire over de eerste geluidsexperimenten in dat land, waar op het eind van de twintiger jaren door de natuurkundige Dr. Joseph Engl, de smid Joseph Masollen en de instrumentmaker Hans Vogt het Tri- Ergon-systeem werd ontwikkeld. Aan die vraag wil „Fugitive Cinema” zo goed mogelijk tegemoet komen en in de catalogus van september ’74 komen naast titels üit het werk van Johan van der Keuken, Adriaan Ditvoorst, Jan Vrijman, George Sluizer en Nikolai van der Heyde vooral films voor over (en uit) Afrika, Zuid-Amerika en Z.O.-Azië en sociaal of politiek geëngageerde films uit West-Duitsland („Die Wollands”, „Lohn und Liebe”), Frankrijk (Godard) en Italië (Bellochio’s „I Pugni in Tasba”). Machine Wasbaar Superwash I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 19