Peter Faber grandioos in „Alle dagen feest Film-vierluik naar Remco Campert Zuidafrikaans stuk over moord Verwoerd f.11.90 Maurice Béjart vormt nieuwe Ned. Kamer- orkest naar Ver. Staten Tien uur jazz in HOT-theater En ook voor Tandberg naar LET OP aprilset Deze platen alleen deze week balletgroep FRANK WIMIE hontmede OM DE PRUS HOEFT U HET NIET TE LATEN ra ül i fa i Twintigste Paasexpositie Fotokring Zandvoort van bij Fiolet Alphenaar Alphenaar 99 Ralph Gibson Nieuwe kleur- negatieffilm J t« In Soeterijntheater (Tropenmuseum) V R IJ D A G 1 6 APRIL 19 7 6 KUNST A- 6 BILL TANNER Onder redactie van J.P. Bos J der »ke c. HERMAN VAN VEEN JAMES LAST BERT KAEMPFERT ROBERTO DELGADO ALFRED HAUSE MAX GREGER HELMUT ZACHARIAS EN VELE ANDEREN Elke maand stellen onze speci alisten voor u een komplete Hi-Fi stereo installatie samen die wij u dan kunnen aanbie den voor de absoluut laagst mogelijke prijs (kontroleert u gerust!). En die lage prijs gaat niet ten koste van onze be faamde service: gratis advies, gratis demonstratie, gratis in stallatie bij u thuis! Deze maand een wel zeer bijzondere set: Vier merken waarover alle des kundigen unaniem enthousiast zijn: Yamaha CA 1000 Class ”A” versterker van 2 x 70 watt, Technics SL 1500 ’’direct drive” draaitafel met een fantastisch element: Orto- fon VMS 20, en twee Bose 901 Direct/Reflecting” luid- sprekerboxen. Alles samen 00 f.4150 Onze voorjaarskollektie leer en suède is nèt binnen daarom, stap ns binnen bij 5 n zelfs België CHARLES BOOST (ADVERTENTIE) (Van onze kunstredactie) 3n (ADVERTENTIE) r F >t- :ie ig ian rw HET PSEUDONIEM Wessel Franken dat Remco Campert tien jaar geleden gebruikte voor de schrijvende hoofdper soon van zijn roman „Het Gangstermeis je” (destijds door Frans Weitz verfilmd), keert terug in de nieuwe Nederlandse film „Alle dagen Feest’een vierluik, samengesteld uit verschillende verhalen van Campert en door vier verschillende regisseurs verfilmd. 3 9 I, k I- s KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 k n n n [- s 3- 3k ur 1 ar er »r- te s- n. BRUSSEL (AFP). Maurice Bejart, oprichter en directeur van het Ballet van de Twintigste Eeuw, heeft woensdag in Brussel de oprichting binnen de schoot van zijn corps de ballet, van de nieuwe troupe „Yantra” bekendgemaakt. Yantra is volgens de choreograaf een experimenteel gezelschap dat wil inlei den tot de „eenentwintigste eeuw”. De eerste creatie van Yantra zal zijn een studie op een tekst van Antonin Artaud, „Heliogabale”. Zij zal worden gedanst op het festival van Shiraz in Iran. Tweede creatie wordt waarschijn lijk een ballet naar Molière. Yantra is een geometrische figuur en de bedoeling van Bejart is, in zijn eigen woorden, een „geometrisch variabel ballet'’ te schep pen. Maurice Bejart heeft ook bekendge maakt dat zijn Ballet van de Twintigste Eeuw een uitnodiging heeft gekregen voor een tournee in de Sovjet-Unie. In september neemt het deel aan het Fête de l’Humanite in Parijs. AMSTERDAM. In het Amsterdam se Soeterijntheater (Linnaeusstraat 2) speelt The Ambiance Theatre Club uit Londen van woensdag 21 april tot en met zondag 25 april het stuk „Tsafen- das” van de Zuidafrikaan William Tan ner. De ondertitel van dit toneelstuk luidt; „Een onderzoek naar de omstan digheden waaronder de Zuidafrikaanse president wijlen de heer Verwoerd. werd vermoord”, waarmee de essentie van de productie is verwoord. Tanner ging bij het schrijven uit van officële verklaringen en geschriften over het proces tegen Tsafendas, die zijn straf uitzit in een Zuidafrikaanse gevangenis. BARTEUORISSTRAAT 5 HAARLEM TEL 023-320425 (hartje stad)- MET DAT AL IS „Alle dagen Feest” een vlot verlopende, plezierige en hier en daar gevoelige film, waarin de sfeer vanaf Camperts verhalen die bijna alle in de jaren zestig geschreven werden, goed verwerkt is. Een film die wel eens een hoogtepunt zou kunnen zijn in het matte seizoen voor de Nederlandse pro ducties dat we momenteel beleven. Een film ook, waaraan producent Matthijs van Heyningen na het redelijk succes van dat eerdere vierluik, „Zwaarmoedige Verhalen”, nog meer plezier zou kunnen gaan beleven. TOT DE VELE manifestaties en evenementen die de komende feestda- Weer iets verder in de tijd speelt „Hoe ik mijn verjaardag vierde”. Wessel heeft nu een onduidelijke baan bij een uitge verij, maar is verder een vrij man. Op de dag van zijn verjaardag gaat hij AMSTERDAM. Het Nederlands Kamerorkest vertrok gisteren voor de vierde keer naar Noord-Amerika, dit maal in het bijzonder ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van de Vere nigde Staten. Op het programma staan twee concerten in de Carnegie Hall te New York, een uitvoerige reis door Cali- fornië (in Los Angeles en San Francisco) en op de trugwg n kort bezoek aan het Canadese Toronto. Het Nederlands Kamerorkest verzorgt in totaal 24 con certen. DE VIER JONGE regisseurs, allen met weinig of geen ervaring op het gebied van de speelfilm, hebben zich moedig en met flair aan de hun opgedragen episode gezet, door al te grote moeilijkheden te vermijden hebben ze een lichte en frag mentarische werkwijze aangehouden, die de film in zijn geheel ten goede is gekomen. Zoals gezegd, Peter Faber heeft de figuur Wessel Franken mees terlijk gestalte gegeven. Alle nuances DEN HAAG. Eerste Paasdag wordt in het HOT in Den Haag tien uur achtereen aandacht gewijd aan de jazz. Optreden zullen: The Heath Brothers, het trio van gitarist Jimmy Reaney, Pierre Courbois, New Age Jazz Chorale. Zamir Ahmad Khan, Saga van Jan Huydts en de Perikels van Hans Dulfer. Voorts worden de gehele dag jazzfilms vertoond en is er een fototentoonstelling van werk van Raymond Peter. OP EERSTE PAASDAG wordt in Galerie Fiolet (Herengracht 86, Am sterdam) een expositie geopend van werk vain Ralph Gibson. Deze 37- jarige Amerikaanse fotograaf be schouwt zichzelf als kunstenaar en wordt in zijn land door steeds meer mensen gezien als de vertegenwoordi ger van een opkomende generatie van kunstenaars die destijds voor de Co- bra-schilders zo kenmerkend was. Gibson creëert een nieuw type ob jecten, geen situaties of landschappen. Zijn beelden zijn krachtig en sugge stief sterk van vorm en dichterlijke inhoud, vaak met een bewuste man- nelij k-erotische inslag. Te bezichtigen tot en met 23 mei. Op dinsdag tot en met zaterdag van 12 tot 18 uur. Op zondag van 13 tot 17 uur gen kunnen worden bezocht, behoort de traditionele Paastentoonstelling die de Fotokring Zandvoort onder het motto „Kijken en zien ’76” in het Gemeenschapshuis (Louis Davids- straat) heeft ingericht. De expositie, de twintigste, is gisteravond door wet houder I. M, Aukema van culturele zaken geopend en geeft een beeld van wat de elf clubleden het afgelopen jaar hebben gemaakt. Het resultaat van deze inspanning zijn precies hon derd zwart-witten, in het algemeen op formaat 30 x 40 of afgeleid hier van. Vier foto’s zijn afgedrukt op 50 x 60 cm. IN DEZE TIJD, waarin de voor keur van de consument meer en meer naar de kleurnegatieffilm lijkt uit te gaan - zestig procent van de 305 miljoen films die vorig jaar in Euro pa in fotocamera’s werden belicht be hoorde tot deze groep, de overige veertig procent was verdeeld utssen kleurendia en zwart-witfilm lan ceert Agfa-Gevaert de Agfacolor CNS 2. Deze film onderscheidt zich dankzij een nieuwe opbouw van de emulsie lagen vooral door een sterk verbeter de scherpte. Een rood ingekleurde tussenlaag, die bij de ontwikkeling ontkleurt, voorkomt de weerkaatsing van groen licht op de scherptedra- gende purperlaag en werkt als een lichtschild binnen de kleurlagen. Ver der zijn korrelgrootte en -vorm in de geelgevoelige emulsielaag zó, dat de lichtverstrooiing daarin sterk vermin dert. Daardoor wordt de geellaag transparanter en geeft de purperlaag een scherper beeld. Bovendien is de totale dikte van de beelddragende- lagen met 25 procent teruggebracht, wat ook een vermindering van de lichtverstrooiing tot gevolg heeft. De nieuwe CNS-film wordt gele verd in kleinbeeld voor 12, 20 en 36 opnamen en pér meter, in 126-casset- tes voor 12 en 20 opnamen, in rolfilm 120, 127 en 620 en in Rapid-cassettes. Alleen met zijn vriend Willem (in wie we de tekenaar-schilder Willem van Malsen kunnen herkennen), die hem in de voorafgaande episoden niet altijd in de kou heeft laten staan, durft hij tenslotte de grote sprong aan die hem zal bevrijden van alle kleinburgerlijke verplichtingen en verdrietelijkheden. Sa men gaan ze „Op reis”, zoals het laatste hoofdstuk van de vierdelige film heet. Samen ontvluchten ze Amsterdam met zijn enge cóterietjes en altijd dezelfde mensen. En liftend met rugzak en tent- uitrusting trekken ze zuidwaarts, berei- De moordenaar komt uit het stuk naar voren als een ziekelijke figuur. De schrijver heeft niet de bedoeling gehad om bepaalde politieke opvattingen te propageren, hoewel Tsafendase door som mige groeperingen in zijn land als een volksheld wordt geeerd. Naar aanleiding van de opvoering van Tsafendas stelde het Soeterijntheatere een programma samen van filmdocu- mentaires over Zuid-Afrika, die reeds eerder via de TV (o.a. door het IKON) werden vertoond. De filmvoorstellingen zijn om 13.30 uur en 15.00 uur. De voorstellingen van Tsafendas beginnen om 20.30 uur. Vier episoden uit het leven van Wessel Franken, (de centrale figuur in de film) respectievelijk getiteld „Alle dagen feest”, „Een ellendige Nietsnut”, „Hoe ik mijn Verjaardag vierde” en „Op Reis” zijn door Ate de Jong, Orlow Seunke. Otto Jongerius en Paul de Lussanet in beeld gebracht, met cameraman Theo van der Sande als vaste kracht. Daar door heeft de film, naar beeldwaarde beoordeeld een bindend element gekre gen. Een ander bindend element vormt de aanwezigheid van de acteur Faber die Wessel Franken in zijn verschillende levensfasen op grandioze wijze gestalte geeft. Mede door het spel van Peter Faber is „Alle dagen Feest” een „vur- rukkullukke” film geworden, om een door Remco Campert gebruikte om schrijving in ander verband te bezigen. In de episode „Alle dagen Feest” wordt Wessel Franken, in wie we de auteur van de verhalen enigszins gepro jecteerd mogen zien, geïntroduceerd als de bezitloze artiest die zojuist gedesillu sioneerd uit Parijs is teruggekeerd en in Amsterdam probeert zijn vroegere leven weer op te vatten. Maar ook het Am sterdamse kunstenaarsleven is veranderd en Wessel vindt moeilijk contact. Door zich in allerlei feesten te storten pro beert hij zich via drank en vluchtige vriendschappen van zijn eenzaamheid te bevrijden. Maar het kan niet iedere dag feest Zoals we dat van de Zandvoortse club al jaren gewend zijn, is de kwaliteit van de foto’s uitstekend. De onderwerpen lopen zeer uiteen. Van zelfsprekend, zouden we haast zeggen, zijn er de landschappen, portretten en grafische drukken. In de sector genre vormen de foto’s die betrekking hebben op „de markt”, een opvallen de groep. De verlichting van de geëx poseerde drukken laat niets te wen sen. Dat de Fotokring Zandvoort ie der jaar weer een tentoonstelling kan woordelijkheden bedreigt de romantische dichter in het tweede deel dat niet zonder reden „Een ellendige Nietsnut” heet. Wessel woont nu samen met een meisje dat zwanger van hem is en hem noodzaakt geld te verdienen, al zou dat maar zijn om de gewenste aborteur te kunnen betalen. Gaat de abortus niet door, dan zal er straks een kind zijn dat onderhouden moet worden. Een luxueus wonende kranteman wil hem wel strik ken voor geregelde bijdragen aan de krant in de vorm van een serie eigen tijdse beschouwingen. Tijdens de bespre kingen is Wessel alleen maar in gedach ten bezig de grootte te bepalen van het voorschot in geld dat hij op de overeen gekomen serie artikelen zal weten af te dwingen. Maar met dat geld voelt hij zich pas echt de gevangene van het gezin en van de commercie en in een laatste heroïsche bevrijdingsdaad ver scheurt hij zijn voorschot, daarmee alle schepen achter zich verbrandend. zijn. Het^ harde leven met zijn verant- langs zijn moeder en ontdekt dat deze niet thuis is en zelfs vergeten heeft zijn naam op de verj aarskalender in te vul len. Ze vindt kennelijk de feestelijke dag onbelangrijk. Dan breken bij Wessel de sluizen van zelfbeklag en zelfkwel ling wijd open. Wanhopig probeert hij iets te redden van het geluksgevoel waarmee hij de dag begonnen is. Hij zoekt vrienden en vriendinnen op, die echter niet klaar staan om hem van het gevoel af te helpen dat hij een onge wenst kind moet zijn geweest, een door iedereen in de steek gelaten wees van wie niemand zich de geboortedag meer herinnert. ken schijnlijk de heimelijke gedachte hoe zoet het zal zijn straks weer te kunnen terugkeren naar de grote stad. Fotokring Zandvoort telt onder zijn leden verscheidene Haarlemmers. Een van hen is de heer C. P. Helwes, die deze foto voor de Paasexpositie maakte. Peter Faber als Wessel Franken met theemuts op, naast zijn makker Willem, gespeeld door Hans Man in ’t Veld. van melancholie, zelfbeklag, verlegen heid en onmaatschappelijk gedrag door loopt hij met benijdenswaardig gemak en een intuitie voor menselijke gedra gingen in uiteenlopende situaties. Ieder ogenblik levert hij de juiste houdingen, gebaren en stembuigingen bij de wisse lende stemmingen, waarin Wessel komt te verkeren. Naast dit veelzijdige talent is Hans Man In ’t Veld een bijna onopvallende Willem en komen de overi ge acteurs nauwelijks aan een „rol” toe, ook al door de speciale constructie van de film die nauwelijks ruimte biedt tot „ontplooiing” van andere karakters dan de beide hoofdrollen. houden van nieuw werk, is een dui delijk bewijs dat het een zeer actieve club is. Ook wat de opbouw van de expositie betreft, is er sprake van een hechte en enthousiaste samenwerking. Aan de expositie ontbreekt het wedstrijdelement niet. De foto’s zijn gejureerd door de heren G. A. Bo thof, Ben Glas en C. van Baren. Een aantal foto’s in ingestuurd geweest voor de rayoncompetitie, waarin de Zandvoortse club op een eervolle derde plaats eindigde. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan is de Paasexpositie vorig jaar verschoven naar de zomer. Door de toen heersende warmte is het bezoe- kerstal negatief beïnvloed. Met de expositie van dit jaar hoopt de Fo tokring Zandvoort weer beter aan de weg te timmeren. Tot en met 19 april kan het pu bliek terecht, dagelijks van 11 tot 18 uur. De toegang is vrij. en koesteren waar-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21