In de agenda van de bisschop is plaats voor de hele wereld De aanslag op kameraad Toelajev Geschiedschrijving over regenten en klompenvolk Jki rAi HET AMBT BETEKENT MEER DAN EEN MIJTER DRAGEN V I 'b Weer een Blauwe Cahier van Lenin Vervolgingen in Rusland oorlogsboek w door Th. J. Koeckhoven ANGOLA COLOMBIA Jan de Rek een boeiende verteller OOSTENRIJK WEST-DUITSLAND ZUID-AMERIKA NEDERLAND NEDERLAND SPANJE ENGELAND FRANKRIJK VIETNAM LIBANON BRAZILIË PERU 0 *5 Een kleine bloemlezing uit bisschoppelijke activiteiten kris kras over de wereld laat zien dat bisschoppen verder kijken dan hun kathedraal hoog is en dat heel veel van hen met twee benen stevig op de aardbol staan. Zonder daarbij de blik op de hemel te verliezen natuurlijk We beperken ons tot een paar willekeurige weken in volksregering van de MPLA erkende februari en maart van dit jaar. Als eerste ontmoeten we dan Emilio de Carvalho, een Angolese bisschop van de methodistische kerk, die Nederland en zeven andere Europese landen heeft bezocht. Zijn kerk was de eerste die de X if 7 J l’i z/p De biaachoppen laten van zich horen Woonhuis en fabriek aaneen Stalin HR ION KOKS ZwiM'hip mH ‘'«WwA-. él De bisschoppen van Peru hebben zich uitgesproken voor het socialisme als rege De aartsbisschop van Wenen, kardinaal F Koning. heeft de theoloog prof. dr. A. Holl verboden nog langer priesterlijke functies tut te oefenen In zijn publikaties en voor drachten heeft prof. Holl blijk gegeven van inzichten die volgens de kardinaal niet oxereenstemmen met de leer van de kerk en het christendom Al in 1969 was het prof. Holl verboden nog langer te doceren aan de universiteit van Wenen Aartsbisschop Nguyen Van Binh van Sai gon in Zuid-Vietnam heeft een waarschu wing gericht tegen allen die zich van de katholieke godsdienst en van katholieke kerken bedienen om illegaal verzet te ple gen tegen de staat. Volgens de aartsbis schop is de toekomst van de kerk verbon den met die van het land Vietnam. In een vraaggesprek met een Westduits persbureau heeft de Braziliaanse kardi naai E. Arns. aartsbisschop van Sao Pau penraad van Latijns-Amerika een verkla ring uitgegeven. Hieruit blijkt dat de bis schoppen vrij somber zijn gestemd over de toestand van Zuid-Amerika. De militaire regimes nemen toe. de werkloosheid is wijdverbreid, vaak worden de rechten van de mens geschonden en er zijn sociale en morele spanningen. De bewapeningswed loop is alarmerend volgens de verklaring. Hieraan wordt geld besteed dat broodno dig is voor het bevorderen van de ontwik keling. De bisschoppen protesteren tegen folteringen in Argentinië. Brazilië, Chili en Uruguay en tegen het gewapend geweld waarmee in minstens tien andere landen wordt opgetreden tegen boeren en oppose tieleiders. Tegenover dit alles kan de kerk niet onverschillig blijven. „De kerk is vaak de enige onafhankelijke stem die kan spre ken ter verdediging van de waardigheid van de mens, vooral ter verdediging van de armen”, aldus de Zuidamerikaanse bis schoppen. De Raad van Kerken heeft op zijn jongste vergadering in april te Amersfoort de ver klaring van de r.k. bisschoppen over de ontwapening op zijn agenda genomen. In deze verklaring keren de bisschoppen zich tegen de bewapeningswedloop en voeren zij een pleidooi voor ontwapening Ik ken de uitslag van het Amersfoortse beraad nog niet, maar als het goed is, heeft de Raad van Kerken de verklaring van de bisschoppen tot de zijne gemaakt. De ver klaring, door de bisschoppen gepubliceerd op 13 januari, is op grote schaal in binnen en buitenland verspreid. De r.k. bisschoppen van West-Duitsland hebben zich uitgesproken tegen de abor tuswetgeving. Zij vinden dat de staat te kort schiet bij de bescherming van het ongeboren leven. De bisschoppen menen dat hier de rechten van de mens ernstig worden geschonden. Namens de Zuidamerikaanse bisschop penconferentie heeft bisschop Castrillon Hoyos de ontvoerders van een zwarte vak bondsleider in Colombia gewaarschuwd, dat de r.k. kerk sterkere druk zal uitoefe nen op herinvoering van de doodstraf, als de vakbondsman niet wordt vrijgelaten. De Colombiaanse bisschoppen zijn ernstig verontrust over een golf van ontvoeringen en politieke moorden. Ook in andere Zuid amerikaanse landen kunnen commando’s des doods en andere groeperingen bijna ongestraft hun gang gaan tegen zich orga niserende arbeiders en arme boeren die een links etiket krijgen opgeplakt Van de hand van drs. Jan de Rek is onlangs bij Bosch en Keuning een gloednieuw deel geschiedschrijving verschenen: „Koningen, kabinetten en klompenvolk”. De Rek heeft de uitga ve nog net zelf meegemaakt. Hij over leed vlak er na. De dood van deze populair schrijvende, maar diep gra vende Nederlandse historicus is onge twijfeld een verlies voor de minnaars van geschiedschrijving, waarin niet al leen de top, de leiding van de volkeren onder de loep wordt genomen, maar ook het gewone volk. Te lang is ge dacht, dat alleen maar de regenten een historie hebben bepaald en dat volk slechts doorleefde, zoals het altijd al had gedaan. nngsvorm. Met deze keuze plaatsen de bisschoppen zich achter de Peruaanse re volutie van 1968. toen president Belaunde werd afgezet. De Peruaanse kerk wijst het kapitalisme af. daar dit persoonlijk voor deel en winst zoekt zonder maatschappe lijke verantwoordelijkheid. De keuze voor het socialisme is gedaan onder voorwaar de van geestelijke vrijheid en verantwoor delijkheid, waardoor de totale ontwikke ling van de mens wordt gewaarborgd aanklacht geworden tegen de Russi sche jacht op christenen. De auteur heeft zijn familiegeschiedenis door spekt met bijbelteksten, die hem aange zet hebben zijn lot te dragen en vanuit die houding strijd te leveren Voor hem en zijn familie zal die bijbelse inspiratie onmisbaar geweest zijn, niet voor de leesbaarheid van het boek want die is daardoor aanzienlijk gedaald „Drie ge neraties vervolging” is uitgegeven door Gideon opnieuw vinden in een onzelfzuchtige inzet voor het algemeen welzijn, aldus de leider van de grootste Libanese kerk in zijn vas tenbrief. strijdlust als hun eetlust betreft), hoe de koning (Lodewijk) door eigen slapte zijn kroon en kop verloor, hoe de keizer (Napoleon) door de historie banjerde. Hoe men daar in Europa op reageerde. De veldslagen worden boeiend naver teld. De geschiedenis van Nederland rolt aan de lezer voorbij (ook de geschiede nis van de paupers, van de uitgebuite arbeiders, maar tevens van Van Hogen dorp, van de oranje vorsten, en even zeer van een redenaar als Van der Palm of een schrijver als Potgieter). De ker kelijke twisten worden niet vergeten, de maatschappelijke ontwikkelingen, de opkomst van de industrie. Men be grijpt het: het is een onmogelijke zaak om ook alleen maar aan te duiden, wat men in het boek aantreft. Een tevreden, zijn pijp rokende Surinaamse plantagedirecteur met twee huisslaven, omstreeks 1840. De Spaanse bisschoppen hebben besloten niet zelf te proberen de vraagstukken van kapitalisme en marxisme vanuit kerkelijk standpunt te begeleiden. Zij willen daar voor eerst de bevolking en met name de arbeiders uitgebreid raadplegen. Dearbei ders is onder meer gevraagd naar hun ervaringen over ongerechtigheden in lo nen, salarissen, pensioenen, woonsituaties en cultuur. Ook vragën de bisschoppen of de arbeiders van mening zijn, dal de kerk het kapitalistische systeem steunt, hetzij actief, hetzij door te zwijgen. Tenslotte willen de bisschoppen weten welke conclu sies zij moeten trekken om de verhouding ehristendom-marxisme vanuit hun leerge zag te kunnen belichten De baad van de Franse bisschoppen heeft een verklaring uitgegeven over de verhou ding marxisme en christendom. Hierin staat dat de kerk bereid moet zijn tot een gesprek met degenen die hebben gekozen voor het socialisme. Van de andere kant zegt de verklaring, dat het christelijk ge loof en de marxistische ideologie niet met alkaar kunnen worden verzoend. Vooral in dit weer zeer volumineuze boek (576 pagina’s) De Rek verzamel de massa’s gegevens, waarvan hij dui delijk niets of weinig weg wilde gooien komt de rol van het volk in de bed ding van het historisch gebeuren duide lijk naar voren Het gaat namelijk over de periode, die als spil de Franse revo lutie heeft. Men kent de gevolgen van dit volks- gebeuren (waarachter natuurlijk toch ook weer manipulerende politici zaten). De Rek weet deze historische explosie weer met veel zwier, zwaai, humor en grote kennis te vertellen. Het is een heel andere benadering dan we vroeger op school kregen voorgezet. Je ziet het als het ware voor je ogen gebeuren. Neem nu bijvoorbeeld eens het gebruik van de guillotine. De Rek vertelt er als volgt over: „De guillotine is genoemd naar dr. Guillotin. Zij bestond al lang, maar het menslievende conventie-lid schijnt over een toestel gedacht te hebben voor ettelijke hoofden tegelijk. Er stond al tijd een hakbijl klaar voor het geval dat de guillotine zou weigeren. Die bijl is nooit nodig geweest, want de Parijse guillotine heeft altijd perfect gewerkt. Tot de laatste kop.” En verder: „Eén onvoorzichtige opmerking, een verbo den relatie, het blote toeval kon iemand op het schavot brengen De valbijl trof de katholieken omdat zij teveel geloof den en de atheïsten, omdat zij te weinig geloofden en men liet zijn buurmar onthoofden om zelf niet onthoofd te worden. In groepen van vijftig, zestig tegelijk werden de beklaagden ver hoord. gevonnist en terecht gesteld. Eens een groep van dertien mannen, die er „dik en vet uitzien” en dus onmo gelijk goede sansculotten konden zijn. Van de (2639) slachtoffers in Parijs be hoorde 85% tot de derde stand. 6.5% tot de geestelijkheid en 8.5% tot de adel. Camille Desmoulins, die eens Parijs tot de storm op de Bastille opriep, zei voordat de valbijl viel: „Ik ben 33, even oud als de goede sansculotte Jezus een gevaarlijke leeftijd voor revolutio nairen.” Eigenlijk was hij vierendertig maar hij retoucheerde een weinig ter wille van het effect. En op het schavot riep Danion tot de beul: „Denk er om dat je straks mijn hoofd aan het volk toont Het zal zo’n kop voorlopig niet meer te zien krijgen Dat is de manier waarop De Rek schrijft. Vaak wat badinerend Nu en dan zijn zijn grapjes of toespelingen wat flauw. Maar hij boeit wel. Hij heeft veel gesnuffeld om te weten te komen, hoe het volk op de dingen van de dag en vooral op de dingen van de overheid reageerde. Hij benadert de zaken van uit zijn religieuze opvatting, maar is met kinderachtig Hij volgt de zaken op de voet: hoe de revolutie kon ontstaan, hoe het met de Fransen was gesteld (om maar iets te noemen zowel wat hun Op een persconferentie in Den Haag wees de bisschop erop dat zijn kerk eind januari voor de volksrepubliek van de MPLA had gekozen, omdat deze beweging zich inzet voor de sociale vooruitgang van de armste lagen van de bevolking. Verder onder steunt zijn kerk het streven van de MPLA om de nationale eenheid en de integriteit van het grondgebied te handhaven door de invasietroepen uit Zaïre en Zuid-Afrika het land uit te werken. De methodisten willen de eerste eigen regering van Angola een kans geven zonder haar werk van meet af aan te blokkeren. Zo nodig, zal de kerk zeker een kritisch geluid laten horen Om De Rek zelf weer in zijn epiloog aan het woord te laten: „In de decade 1860-1870 (tot die decade loopt de be handelde episode, red.) zijn vele dro men werkelijkheid geworden. En als zo vaak was de werkelijkheid nog schoner dan de droom. In alle koloniën en sta ten, van Rusland tot Suriname, werd de slavernij afgeschaft. In 1810 had slechts een minderheid der Europese staten een grondwet, in 1870 alle behalve Rus land, Monaco en Turkijke. Voor het eerst sinds eeuwen hoefdebehalve in Rusland niemand meer te schrikken als er namiddernacht aan zijn deur geklopt werd. De geheime politie werd afgeschaft of hield althans haar licht onder de korenmaat en ieder, tenzij rood, had een redelijke kans op een eerlijk rechtsgeding. De Verenigde Sta ten waren het droomland van de econo mische vrijheid, maar ook de Europese staten keken al uit naar het ogenblik, dat heel het continent „een gemeen schappelijke markt” zou zijn. De kapi talisten waren vrij om vennootschap pen te vormen en de winsten binnen te halen. Het kapitaal was onaantastbaar, men had het graag en het was matig belastbaar. Karl Marx stichtte de inter nationale en weer scheen het spook Van het communisme door Europa te gaan. Het bleef echter een spook en zou weer gauw verdwijnen.” Een hoogst merkwaardige epiloog van De Rek. Dat wel. Je zou zeggen, dat hij hier op de laatste pagina de plank behoorlijk misslaat Maar men moet het sarcasme van De Rek wel in de gaten houden. En wat de veelheid van stof betreft: er was zoveel, dat dit vier de afsluitende deel van zijn geschied schrijving in tweeën moest worden op gedeeld. Er komt dus nog een forse pil (de eerste delen waren „Van hunebed tot Hanzestad „Van Boergondië tot barok” en „Prinsen, patriciërs en pa triotten Dit zijn wat gegevens, links en rechts bij elkaar gezet, die een vrij goede indruk geven van de vraagstukken waarmee bis schoppen zich vandaag de dag bezig hou den. Dan praten we niet eens over de activiteiten van de bisschoppen ten be hoeve van hun eigen bisdom Patriarch Khoraiehe van de maronitische katholieken van Libanon heeft de Libane- zen opgeroepen lering te trekken uit de jongste burgeroorlog. De patriarch pleit ervoor dat alle groepen tot andere gedach ten komen. Christeren en moslims moeten een oprechte dialoog aangaan en elkaar Uitgever PegasUs heeft het zogenoem de Blauwe Cahier van Lenin op de Nederlandse boekenmarkt gebracht Het cahiei werd in 1917 door Lenin aangelegd tijdens een studie over het onderwerp de staat in de marxistische literatuur Lenin nam daarvooi de be Twee Engelse bisschoppen, E. Grasar van Shrewsbury en J. McGuinness van Not tingham. hebben gedurende de voorberei dingstijd voor Pasen algemene absolutie aangeboden aan katholieken, die wel naai de kerk terug willen, maar niet durven wegens de biecht. Het is uitdrukkelijk niet hun bedoeling hiermee de biecht af te schaffen. De beide bisschoppen reizen nu hun bisdom af om op speciale bijeenkom sten algemene kwijtschelding van zonde schuld uit te spreken. Zij hopen dat daar door voor velen het ergste obstakel is opgeruimd en dat de biecht voor hen weer normale praktijk wordt De Frans-Canadees Lucien Dumais heeft zijn relaas opgeschreven over zijn bevindingen tijdens de geallieerde landing bij het Franse kustpiaatje Dieppe in 1943. Hij werd daarbij gevan gen genomen, kon ontsnappen en zag kans naar Engeland te komen Later werd hij gedropt als geheim agent van de Britse Inlichtingendienst, die als op dracht kreeg het opzetten van ontsnap pingsroutes voor gestrande vliegers Meer dan honderd piloten kon Dumais via zijn organisatie laten ontsnappen „Operatie Bonaparte uitgegeven door Hoilandia. is een soort avonturenro man geworden, dat wat oppervlakkig en met een zekere zelfverheerlijking de belevenissen van deze verzetsheld ver haald Het is mik jammer dat dit boek nauwelijks enig feiteiijk documentatie materiaal verschaft, waardoor zich de vraag voordoet ot deze vertaalde uitga ve m de met afnemende stroom van boeken over de Tweede Wereldoorlog nu wel zo n gelukkige keuze van de uitgever w ifeweext geven te krijgen. Hij stierf in 1947 op 57-jarige leeftijd. In „De aanslag op kameraad Toelajev' verhaalt Serge over de paranoïde ter reur van Stalin in Rusland. Het is een beklemmende roman waarin beschre ven wordt langs welke kromme manier mensen door administratieve systemen van vervalsingen, corruptie en intimi datie ten val worden gebracht Het ver haal speelt zich af vlak voor het uitbre ken van de Tweede Wereldoorlog na een dodelijke aanslag op het belangrij ke partijlid Toelajev, wiens dood voor Rusland zelf en voor de wereld moet worden gewroken. Als na een minitieus onderzoek de dader niet gevonden kan worden, wordt de veiligheidsdienst door het Centraal Comité en het Polit bureau belast met het zoeken van slachtoffers, Daarmee wordt het start sein gegeven voor een meedogenloze zuivering, waarvan véle onschuldigen het slachtoffer worden „De aanslag op Kameraad Toelajev’ (Meulenhoff) ’is' een sterk geschreven roman, dit’ tot de verbeelding spreekt, niet in dé laatste plaats doordat het boek de sfeer heeft gekregen van een politieke thriller Het bevat evenals „De Jaren zonder genade” veel autobiogra fische gegevens van de schrijver, waar door het boek des te boeiender is Na zijn bijeenkomst in Bogota heeft de uit In huil laatste vastenbrief constateren de -66 afgevaardigden bestaande bisschop- oud-katholieke bisschoppen van Neder land een duidelijke verschraling van het kerkelijk leven binnen de oud-katholieke kerk Hun mensen gaan steeds minder naar de kerk De belangstelling voor min der officiële vormen van eredienst groeit, met name bij de jongeren De bisschoppen vinden dat best, als dat maar niet ten koste gaat van de officiële liturgie van de kerk. lo. gezegd dat het voor de Braziliaanse kerk steeds moeilijker wordt openlijk haar mening te geven. De kerk lijdt onder een steeds strengere censuur op haar verkla ringen. Volgens de kardinaal zijn vele Bra zilianen blij met het werk van de kerk voor de gerechtigheid. De overheid kan hier voor minder begrip opbrengen, met als gevolg‘vele arrestaties en andere scherpe maatregelen Na „De jaren zonder genade” is „De aanslag op kameraad Toelajev” het tweede boek van de schrijver Victor Serge dat in Nederland wordt uitge bracht. Serge leefde van 1890 tot 1947. Hij was de zoon van een l’oolse moeder en een Russische vader die moesten vluchten na de aanslag op Tsaar Alexander II in 1881. De jonge Serge, die geboren werd in Brussel, was al heel vroeg betrokken bij de Jonge Gar de. een militante socialistische be weging. Wegens zijn solidariteit met de Boiinot-bende. die in Parijs werd opgerold na tal van terroristische bankovervallen, werd Serge veroor deeld tot vijf jaar gevangenisstraf. De Rus Georgi Vins. die momenteel een gevangenisstraf van tien jaar uitzit, heeft de vervolging van zijn christelijke familie gedurende drie generaties te boek gesteld Het boek is een grote Over de periode van gevangenschap schreef hij „Les Hommes dans la pri son Later, in 1917, kwam hij in Rus land terecht, waar hij een niet onaan zienlijke rol speelde in de Grote Revolu tie. Hij vocht in Petrograd, werkte mee aan de voorbereiding van de Commu nistische Internationale congressen, vertaalde en schreef brochures. In 1923 werd hij teleurgesteld door het ver loop van de omwenteling in Rusland een aanhanger van Trotzki. waar mee hij ook een fel tegenstander van Stalin werd In 1927 Werd hij gearres teerd en uit de partij gestoten Na een korte gevangenschap werd hij in 1933 opnieuw gearresteerd en pas in 1936 vrijgelaten, daarna uitgewezen Hij trok terug naar Frankrijk en sloot zich aan bij de Trotskistisch!, oppositie Hij vocht in Spanje tegen de nationalist! sche Falanga-beweging Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog week hij uit en kwam tenslotte in Mexico te recht, waar hij begon te schrijven. Be rooid. dikwijls ziek en eenzaam schreef hij taf van boeken. Het was in die tijd praktisch ónmogelijk zijn werk uiige langrijkste werken door van Marx en Engels, noteerde tal van uitspraken en tekende daarbij Zijn eigen opmerkin gen en conclusies aan Een deel van dit materiaal verwerkte Lenin in zijn werk „Staat en Revolutie.” Door deze nieu we. vertaalde uitgave is het mogelijk ook het onbenutte materiaal voor stu die te gebruiken Pegasus heeft de uit gave de naam „Marxisme en staat meegegeven Koningen, kabinetten en klompei volk I” door drs. J de Rek, uitgeverij Bosch en Keuning te Baarn Prij> 59,50 1 ‘1 i\s*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 18