Acht kilo lichter voor Rocky Horror Hugo Metsers de mooiste man de mooiste vrouw Fantastische Verteller Musicus I Rechtsgeleerde tSl o I ■l III Het dubbele leven van Ernst Theodor Amadeus Hoffmann en IWM rd ’0 ^4^1 I I do r Fransje Drossaers -* I I I I I I I I I I I I CRM staat wel garant voor een deel van een eventueel verlies. Maar de gemeente Amsterdam heeft geweigerd een dergelijke handreiking De Rocky Horror Show in Cinema Royal in Amsterdam houdt op als er niet nog meer publiek komt. Het zijn spannende dagen voor René Solleveld die met deze show zijn visitekaartje als theaterproducent afleverde. Focusje Eindexamen te verlenen. Ais deze week niet gebleken is dat de zaal, niet alleen in het weekeinde een bezetting heeft van minstens 60 pet., dan moet Solleveld ermee stoppen. Eigenlijk zou de show tot september moeten draaien wil bij uit de kosten komen. Musicals zijn geen winstgevende produkten, al zijn ze nog zo populair. Voor Hugo Metsers die de hoofdrol speelt in de show is het een ongekend avontuur. Over hem gaat dit verhaal. F rl - 1 20 50. Tel. 5 is 024 en' 10 sor: ^9. n SIM TEUNISSE em eparatie Haarlem. Tijks en /d in ons r uit. Tel. xiigdhe- I advies it stam- /oor at en. Tel. blijven uitstralen. Het sloopt je energie. Dat kreeg ik niet voor elkaar. Ik kreeg ook steeds op m’n donder van regisseur Derek Goldby. Ik heb die man in m’n dromen vermoord. Pleun heeft ’m ook behoorlijk de les gelezen in haar droom’’. „Het is die Engelse manier van werken waar ik gek van word. Het is trouwens niet Tl Rally rev. mo- traat 19 Het werk bij televisie en film trekt Hugo Metsers (van oorsprong Hongaars, de fa milienaam is een verbastering van Mes- ker; „mijn vader beantwoordde nog he lemaal aan het beeld van de Hongaarse zigeuner. Hij liep altijd door het hele huis viool te spelen en eindigde dan in de bad kamer”) om de technische kant van het vak. „Het instrumentje en het focusje trek ken mij erg aan. Ik zou best eens een heel jaar continu willen draaien Vroeger was ik fotograaf. Maar ik zou nooit altijd óf bij het toneel óf bij de film willen werken Ik wil juist altijd graag switchen. Maar dat is niet aan mij. Je wordt tenslotte gevraagd” „Het gezijk van blij te moeten zijn als je voor een rol gevraagd wordt, moet ove rigens ook maar eens afgelopen zijn Ik heb erg veel toneel gespeeld. Gastrollen bij het gesubsidieerde toneel vind ik erg pret tig. Geen sores aan je kop. Tussen de films door heb ik ook in „Zelfs de bloemen werden geboeid’ gespeeld van Fernando Arrabal onder regie van Lodewijk de Boer. Verschrikkelijk fijn om te spelen’ „En nog niet zo lang geleden „Suiker” te halen 3NDJE, 315666. „Twee en een half jaar geleden” zegt Hugo Metsers, „zaten René en ik in het vliegtuig naar huis, nadat we een serie musicals gezien hadden en zeiden tegen elkaar over de Rocky Horror Show: moe ten we dat nou wel in Nederland gaan brengen? Maar met een klein budget iets met 50 mensen op het toneel zetten, gaat natuurlijk niet en de Rocky Horror Show was net geschikt door de kleine cast” „René zei toen: je moet wel ’n Frank ’n Furter hebben (de zingende en dansende biseksuele travestiet, die in dez.e musical de r 1 van Frankenstein parodieert) en die loopt waarschijnlijk in heel Nederland niet rond. Dus dat was van de baan. Een maal in Nederland kwam hij erop terug en vroeg: waarom speel je die rol eigenlijk zelf niet? Toch heeft het nog twee en een half jaar geduurd. René is ook een paar keer vreselijk bedonderd. Geldschieters, die een ton toezegden en als alles in kan nen en kruiken was, hun geld terugtrok ken. De subsidie heeft ons gered” met je heupen wiegt en rond koketteert als je zelf wilt. Het resultaat is dat je thuis ook nog wordt uitgescholden voor hoeredop!” „Ik heb het ontzettend moeilijk gehad met die rol van die Frank ’n Furter. Het is zijn huis, waar het zich allemaal afspeelt. Hij is de baas. Hij vindt zichzelf de mooiste vrouw, de mooiste man. Dat moet je maar speelt; dus overdag op de set. 's avonds in de Horror Show) is dat de agenda s van Pleuni en hemzelf niet meer gelijk lopen. Pleuni Touw heeft zondags vrij en Hugo maandag. Samen met Pleuni’s zoon Tjade bewonen ze de benedenverdieping van een Amsterdams grachtenhuis. Hugo’s twee kinderen uit zijn eerste huwelijk met de actrice Maartje Seiferth komen ook regel matig een weekendje over. En gelukkig kunnen de kinderen erg goed met elkaar overweg. de eerste keer dat ik met m werk. Maar hij heeft me afgebeuld En ik ben dan ook ingestort na twee weken We hebben deze produktie in een goeie zes wekenrepete ren voor elkaar gekregen en daarvan heb ik eén week op bed gelegen Kan ie na gaan!’ „Die hoge G die ik moet zingen haalde ik ook niet Als het er, mei die rock muziek, flink uitknalt iedere avond, zoals nu krijg ik ’s middags altijd het gevoel dat m’n stem niet meer terugkomt Zelf vind ik het t lekkerst als ik van die melodieuze, beetje sentimentele dingen kan zingen. Bijvoorbeeld als ik als Fay-Wray de be ruchte, beroemde actrice, in King-Kongs armen hg en op het moment dat de pruik afgaat. Op de première was het de tweede keer dat ik ’m afdeed. Ik vond het ontzet tend eng' „De eerste keer ging het per ongeluk en daar heb ik toen op doorgespeeld Dat hebben we verder zo gelaten. Ik vond het vreselijk. Daar sta je dan met je plukje kletsnatte haartjes Er zitten twee aspec ten aan die zaak. Aan de ene kant zou je zeggen: je mag de mensen die betovering, die nep niet ontnemen Aan de andere kant zegt Goldby: het is eigenlijk de clown, die zijn masker af doet De mensen willen even lachen, als het gebeurt. Maar dan denken ze: nee toch maar niet”. De première vond Hugo Metsers een zware klus „Je krijgt een gevoel alsof je eindexamen moet doen Het was een log publiek. En daar moet je dan tegenaan staan hikken. Een enthousiast jong pu bliek maakt de show veel beter. Als ik een leuke zaal heb, kan ik een leukere voorstel ling geven. Als er eentje een gilletje geeft, ga ik daarop in. Dan betrek je het publiek erbij. Bij Hair trekken de mensen ook hun kleren uit. Dus waarom niet?” „Als je trouwens ziet wat er omgaat in de jonge scene van deze jaren. Ontzettend depressief en sloom! De Rocky Horror Show gaat, over de jaren ’50. Toen wilden ze nog een taboe doorbreken. Dat is er helemaal niet meer bij. Maar ik geloof dat er weer een hele wilde tijd gaat komen. Het viel me op tijdens het rockfeest na afloop van de première, dat niemand van de jongeren ’n behoorlijke rock 'n roll of jive kon dansen. Dat leerden wij overigens ook niet. Alleen de stijldansen. Ik herinner me nog dat ik de eerste keer heel timide een meisje ten dans vroeg. „Volgende keer breng ik m’n voetbalschoenen mee”zei ze, want ik trapte haar behoorlijk op de tenen. Nou heb ik maat 45. dus dat is ook geen werk Het grote bezwaar van zijn huidige over laden werkprogramma (deze week is Hugo Metsers begonnen met de televisieverfil- ming van Hollands Glorie naar het boek van Jan de Hartog, waarin hij de hoofdrol i tijd om maken 314595 koop rbij. Tel ais museum ingericht huis zien hoe bescheiden ’s werelds beroemdste fan tastische verteller daar vier jaar woon de. Hoffmann vestigde zijn roem als dichter met zijn novelle „Rittei Gluck' toen hij reeds de Mis in d-klein en een symfonie op zijn naam had staan Hij voelde grote verering voor Beethoven van wiens Vijfde Symfonie hij een meesterlijke analyse gaf Ritter Gluck is het fantastische ver- merken, iwpakket jebouwd ten mei. or 101% aragede (Hoofd- !6. Speciaal 000 ar. AAN- rdentrai- s, boot- Irijfsaan- t, Heer- 7-15956 •uim 600 staan 9. inr. en reu) 11 om alle art mas- 50. Tel. flict tussen zijn ongebreidelde fantasie en de banale werkelijkheid Het was de verdienste der Romantiek dat men de innerlijk verscheurde de naar zijn identiteit zoekende mens ontdekte Ook maakte zij dankbaar gebruik van de ontdekkingen van de Weense arts. Franz Anton Mesmer, die leefde van 1734 tot 1815 en in enkele van zijn verhalen heeft Hoffman zich met het probleem lichaam-ziel bezig gehouden Ook veel mei dromen terwijl de mario net voorkomt in zijn „filixiere des reu tels Georg Büchner schreef Poppen zijn wij en de onbekende machten trekken aan de touwtjes In .Das Unheimliche’ heeft Freud zich met Hoffmann s verhaten psycho- analystisch beziggehouden Het hoogtepunt van zijn kunnen be reikte de dichter in zijn Prinses Bram billa” en ..Meister Floh Dit laatste verwekte schandaal Poli tiechef von Kamptz beschuldigde Hoff mann dat hij met zijn figuui Knarrpan- ti hem bedoeld had. Hei schandaal zou de reeds zwaai zieke dichtei zekei heb ben geru+neerd als deze niet 25 juni 1822 was bezweken, of zoals een tijd genoot dat formuleerde „Naar zijn landgoed Meierhof in Atlantis was geëmigreerd. „Meister Floh” bevatte een felle aan val op de Pruissische censuur en van enkele hoge ambtenaren gaf het grotes ke karikaturen Hoffmann inspireerde zich ook op de 17de eeuwse Franse tekenaar Jacques Caliot in wiens bizkr-lantastische ge stalten hij de scheppingen van eigen geest nerkende Zijn huis was steeds trefpunt van grote tijdgenoten als Ludwig Tieck Fichte von Humboldt, von Chamisso en Varnhagen. Hij was een fascineren de persoonlijkheid, een trouw vriend, een strijder voor recht en menselijk heid. Brandende intensiteit was zijn kenmerk Goethe had voor zijn bizarre schep pingen weinig waardering maai- Bau delaire noemde zijn werk „een catne- chismqs dei hoge Esthetiek Hugo’s trots is dat hij in zijn vijftien jaar lange, spraakmakende carrière van to neelspeler en filmacteur toch nooit aan een bepaald imago is blijven hangen. „Een mens van goede wil” kwam als een grote dekmantel over Blue Movie. „En toen ze zeiden: nou ben je van je bloot-image af, ben ik lekker weer in de film Frank en Eva van Pim de la Parra gaan spelen De rol van Frank ’n Furter in de Rocky Horror Show durfde Hugo aan, omdat hij in 1969 musical-ervaring had opgedaan met de musical Hunka, hunka 1969, naar het stuk The twelfth Night van Shakes peare. „Het is een kwestie van grote zelfdisci pline en van tranen, gericht op de dingen, waarvan je weet dat je ze moet kunnen. Ik had zanglessen gehad. Mevrouw Glastra- van Loon, een schat van een mens, heeft me geholpen bij deze rol. Ik heb een ver mageringskuur gedaan. Acht kilo eraf. Toen met trainen nog eens twee kilo en ik kon de korsetjes in. Elke ochtend deed ik een uur make-up en ik liep de hele dag op hoge hakken. Die schoenen zijn speciaal op maat gemaakt in Engeland „Ik kon natuurlijk niet eerder gaan dan sen voordat ik die hakken onder de knie had. Iedereen heeft een ingebouwd schaamtegevoel. Dat moet je op een gege ven moment opzij zetten. Als je begint met op die hoge hakken te balanceren en met je kont te draaien, moet je door een barriè re heen. We repeteerden in de Brakke Grond. Ik had de kreet uitgevonden: wie kent me kont in de Brakke Grond. Maar dan komt er een punt dat het je absoluut niet meer interesseert en dat je net zo hard Van geen enkele Duitse romanticus heeft het werk zo tot in onze dagen doorgewerkt als dat van Hoffmann, wiens neurotische en vaak psychopatische gestalten ons meer aanspreken dan vorige generaties, omdat wij groeiende verwantschap voelen met een uit het onbewuste en parapsychologische stam mende thematiek. Zijn spookgeschiedenissen, sprookjes en fantastische vertel lingen boeien weer de gewone- zowel als de veeleisende lezer Hoffmann, op het eind van januari 1776 te Koningsberg geboren, geldt nog steeds als één der beste fantastische vertellers ter wereld, doch bij velen is hij, slechts bekend door Jacques Offenbach’s lyrische opera „Hoffmann’s Vertel lingen.” van Hugo Claus De rol die Guus Hermus zestien jaar geleden deed Ik ben ondertus sen ook kalende Dus dat kwam goed uit. Zelf vmd ik dat ik in de dramatische rollen mijn grootste kwaliteiten kan ontwikke len Floppen vind ik ook prima Dan weet je dat ook weer. Je moet zoveel mogelijk je mogelijkheden aftasten en zelfonderzoek doen Als ik m’n extraversie niet kwijt kan, ga ik schilderen of schrijven Ik móet me uiten. Dat is absoluut zekei. Joe Cocker heeft eens gezegd: als ik niet zou zingen, zou ik een moord plegen. Zo ver zou Het bij mij wel niet komen, maar het is steeds die drang, dat je móet”. „Ik ben er ook wel eens uitgestapt. Na „Blue Movieheb ik een auto gekocht, vrouw en kinderen erin gedonderd en ben ik weggereden Het is verschillende malen voorgekomen, dat. ik onderweg wel meteen een vliegtuig had willen nemen om terug te gaan. En zo is het uiteindelijk ook gebeurd. In Ibiza kreeg ik een brief of ik wou overkomen. Toen kreeg ik een rol in „Ze ven manieren om een rivier over te steken” „En zo ben je voor je het weet weer aan het werk en ook weer gescheiden Dat had ik niet verwacht. Want ik ben erg senti menteel. Ik had zo van die ideeën van trouwen, kinderen krijgen en dan samen tachtig worden Maar je bent soms zo egoïstisch in dit vak. Je bent soms zo behept met waar je mee bezig bent. Voor een première ben je zo geconcentreerd op je rol. dat je helemaal geen aandacht hebt voor je partner. In die periode overdon dert je dat vele werk. Pleuni en ik zijn wat dat betreft wel wat volwassener geworden. We vreten het van elkaar en respecteren dat ook NDAPP, •ortpark- Muziekliefhebbers zullen vaak ge boeid hebben geluisterd naar de be kende „Notenkraker-Suite” van Peter Iljitsch Tschaikowski, doch weinigen realiseren zich daarbij dat de grote Russische componist zich het inspire ren door een der geniale scheppingen van de romantische dichter Hoffmann, wiens veelzijdigheid moge blijken uit de opsomming der door hem beoefende beroepen-, komponist, zanger, muziek leraar- criticus, tekenaar, schilder en dramaturg; daarbij jurist in Pruissi sche staatsdienst, met bovendien een uitgesproken aanleg voor ongelukkig minnaar. Hoffmann’s werk had grote invloed op Russische auteurs als Gogol en Dos- tojevski, op de Franse dichters de Ner val en Baudelaire, op Edgar Allan Poe en op Robert Louis Stevenson, wiens ..Dr Jekyll and Mr. Hyde” een onver valst Hoffmanneske parabel is. Met tegenzin studeerde hij rechten, wat hem niet belette zijn studies op briljante wijze te voltooien. Van zijn jeugd wordt gezegd, dat deze hem meer nam dan schonk. Twee jaar na zijn geboorte gingen zijn ouders uit elkaar De vader was drankzuchtig en de moe der psychopatisch Waarschijnlijk stroomde door Hoffmann’s aderen Pools- en Hongaars bloed Er zijn punten van overeenkomst tus sen Hoffmann en Kafka. Beiden groei den onder moeilijke omstandigheden op en beide gaven blijk van demonische bezetenheid, zoals ook beiden van ten gere lichaamsgestalte waren en de gave bezaten van potsierlijke grappigheid Weliswaar liep beider metaphysiek sterk uiteen, doch grote overeenkomst is er weer tussen Kafka’s Slot; dat de landmeter K nimmer bereikt en het prachtige ..Fantasieslot'dat de stu- Afwisselend werkzaam in Dresden en Leipzig, waren 1813 en 1814 voor de dichter onrustige jaren, door de bevrij dingsoorlog tegen Napoleon. Toch wa ren zij voor hem vruchtbaar, want hij voltooide de opera Undine”, een be roemd thema der Romantiek, waarvan de la Motte Fouqué- een van Hoff- mann’s vrienden- de tekst schreef Ook voltooide hij „De Gouden Pot’ en „Die Elixiere der Teufels”. In dit laatste ver haal komt het huiveringwekkende de waanzin nabij. In de monnik Medardus rijen wilde hartstocht en de vloek van een oud geslacht zich tot een adembe nemende reeks verscnrikkingen aaneen. Door en door Duits is Hoffmann s novelle „Meester Martin de Kuiper en Zijn Gezellen’ Zij speelt in het Neuren berg van de laat- 16e eeuw en bevat tal van toespelingen op namen en gebeur tenissen uit die tijd: met zijn .Meister- sanger” feestelijke bijeenkomst der gil den, de trots van het handwerk In „Die Serapionsbrüder’ neeft Hoff mann zijn vrienden, von Chamisso, Hitzig, von Hippel en anderen geschil derd. De verhalenbundel bevat onder andere de door Richard Wagner en Hugo von Hofmannsthal bewerkte ge schiedenis van de Falun-mijn, een prachtig vertelde krimi van de Parljse goudsmit Cardillac, die zijn scheppin gen zo afgodisch liefheeft, dat hij de kopers ervan ombrengt om weer in het bezit van de kleinoden te Komen. Opmerkelijk in Hoffmann’s verhalen is dat zij zoals ook in De Gouden Pot” midden in de burgerwereld (hiei van Dresden» beginnen om dan op geheimzinnige wijze ovei te gaan naar dat rijk waarvan Goethe in zijn Faust” beweerde dat de mens het uitzicht daar op is ontzegd Het is of Hoffmann in ieder van zijn verhalen wil aantonen dat dit niet zo is. Hij toonde in zijn werk dat ook midden in het dagelijkse leven de romantische mens de wonderbaarhjkste dingen kan beleven Scherp commentaar levert hij op de „Verlichting’ die voor sprookjes verachting had getoond In zijn verhalen rond de diligent Jo hannes Kreislei heeft Hoffmann zijn eigen lot verwerkt: bekneld m het con- Deze bijdra ge heeft onze medewerker Sim Teunisse vlak voor zijn overlijden ge schreven. dent Anselmus in „De Gouden Pot” begeerlijker lijkt dan het burgerlijk- banale bestaan van een „Hofrat De jonge Ernst ontving degelijke mu zieklessen. Ook kreeg hij teKenles en bekwaamde hij zich in talen. Reeds als 16-jarige begon hij zijn studies aan de universiteit van Koningsberg, waar de beroemde filosoof Immanuel Kant do ceerde. Ter aanvulling van zijn bescheiden financiële middelen gaf Hoffmann mu zieklessen en als 18-jarige werd hij' smoorlijk verliefd op zijn tien jaar ou dere leerlinge Dora Hatt Nog enige malen zal Hoffmann - geen man om zich in een banaal huwelijk gelukkig te voelen hartstochtelijk verliefd wor den en in vele van zijn verhalen stelt hij een ideale meisjesfiguur tegenover een „burgerlijkeexponent van de aardse liefde. Als 24-jarige aanvaardde hij zijn eer ste functie als jurist in staatsdienst te Posen en begon voor hem dat „dubbele leven van enerzijds nuchter denkend rechtsgeleerde en anderzijds bij vrienden en een goed glas wijn het leven van bohémien en kunstenaar Zijn superieuren bleken weinig waar dering te hebben voor zijn scherpe kari katuren zodat hei uitliep op overplaat sing naar een provincienest waar de dichter het zonder schouwburg en mon dain leven moest stellen. Later werd Warschau zijn standplaats, maar bij de opmars van Napoleon verloor hij zijn betrekking, omdat hij de eed van trouw weigerde Doch in 1808 ging zijn droom een leven als kunstenaar in vervulling- hij werd kapelmeester aan het dooi Julius, graaf von Soden gestichte theater te Bamberg en nog heden kan men in zijn haal van de waanzinnig verklaarde mu sicus die zich uitgeeft voor de in 1787 overleden stichter van de Duitse Opera, Christoph Willibald von Gluck. In zijn recensie op Beethoven’s instrumentale muziek noemde Hoffmann de muziek „de meest romantische dei kunsten Uit verering voor de in 179j over leden Mozart veranderde Hoffmann zijn derde voornaam Wilhelm in Amadeus.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21