Albert de Klerk bespeelde
Müllerorgel uitmuntend
Arthur Knauf en zijn werkelijkheid
Festival voor
volksmuziek
in Utrecht
Twee concoursen
van Gaudeamus
Kandidaten voor
songfestivals
gezocht
Hou van de ham
van Hamroker
Stegeman.
I
Bent u ook
vaak zo
nerveus!
Stëqëman
L
ANTON DE BEER KWART EEUW PLEITER VOOR 31-TOONS ORGEL
Paas-posthidium in Grote Kerk
Acteur H. van Buuren
Kees de Gooyer
Joyce Ennik
overleden
■wr«a
WOENSDAG
2 1
APRIL
19 7 6
KUNST
11
Sft
ZEER UNIEKE VEILING
Jubileumconcert
Archifoon
JL De kwaliteit
die vroeger zo
gewoon was.
(Van een medewerker)
HAARLEM. „Ik verwacht bin
nenkort een doorbraak”. Anton de
Beer spreekt deze profetische woor
den zeer zelfverzekerd uit. Hij pro
pageert nu al 25 jaar 31-toonsmu-
ziek en het is bepaald geen gevecht
tegen de bierkaai geweest. De 31-
toonsmuziek wint veld. Steeds meer
componisten wenden zich tot dit
systeem en steeds meer luisteraars
verlaten elke eerste zondagmiddag
van de maand verrukt de aula van
het Teylers Museum in Haarlem,
waar Anton de Beer en het viool-
duo Bouw Lemkes en Jeanne Vos
weer eens de oerbronnen van de
muziek hebben ontsloten.
Zo nerveus, dat de problemen en
en probleempjes van alledag u tot
in de slaap blijven achtervolgen?
Dan mist u de innerlijke rust die
normaal voor het natuurlijke
geestelijke evenwicht zorgt U
slaapt daardoor slecht en bent zo
prikkelbaar dat vaak uw hele
omgeving daaronder lijden moet
Dan is het tijd om aan Valdispert
te denken.
Valdispert is een zuiver natuur-
produkt uit de valeriaanwortel
Valdispert brengt u weer tot rust
maar maakt niet loom of slaperig
Valdispert dragees zijn gemakke
lijk in te nemen Vraag nadruk
kelijk Valdispert. Uitsluitend bij
apotheker en drogist
11
9^91
r
een doorbraak
Anton de Beer
(ADVERTENTIE)
ons
ADVERTENTIES
troffen
I
van
van
Het eerste werk hiervan was het „Of-
fertoire pour le jour de Paques „O Filii
et Filiae” van een Franse tijdgenoot van
Johann Sebastian Bach: de componist
Jean-Franqóis Dandrieu. Deze composi
tie, die bestaat uit een reeks variaties
over een karakteristiek Franse' melodie,
welke van een Noël had kunnen zijn,
bood de organist gelegenheid zijn rijk
geschakeerde fantasie voor klankkleur
met verrassende werking te laten gel
den. Het Mülderorgel klonk bij de gave,
weldadig ritmisch- standvastige en leni
ge vertolking als een oud-Frans orgel en
zo hoorde men Dandrieus’ pure muziek
in een waarlijk authentieke klanksfeer.
VEILINGDIRECTIE MIRMA
Tel. 02526 (4324).
Muls’ „Choral joyeux” uit 1956 het con
cert met blijde klanken bemoedigend
besluiten. P. ZWAANSWIJK
FIJNE/VLEESWAREN
In de hal van het Gebouw Noord-
Holland aan de J.J. Hamelinkstraat
4-6 in Haarlem exposeren Joyce En
nik en haar man Kees de Gooyer.
Hun werk is er t.e.m. 29 april te zien.
Joyce Ennik valt op door een origine
le benad-ring van een oud typisch
Hollands gegeven, het stilleven. Er
hangt hier een hele serie kleine stil
leventjes, bijna miniaturen, die op
afstand sterke herinneringen oproe
pen aan de trant die in vroeger
eeuwen werd beoefend, een fijn ge
schilderd intiem realisme. Dichtbij
echter blijkt ze toch een veel bredere
penseelstreek te bezitten dan je zou
verwachten en dat is een verrassing
omdat ze daarin een heel eigen op-
Van een plaat met louter 31-toonsmu-
ziek zijn, buiten de officiële platenhan
del om, duizend exemplaren verkocht.
Een erkenning schuilt ook in de op
dracht van de NOS-radio aan Anton de
Beer om een stuk te componeren ter
inzending aan het radio- en tv-concours
voor de Prix d’Italia. Het wordt een
compositie voor het vocaal kwintet Ge-
sualdo di Venosa, met begeleiding van
onder meer de archifoon, een 31-toons-
instrument waarvan Anton de Beer de
enige bepspeler is. Hij zegt= „Ik hoop dat
er iets bruikbaars uit mijn vingers komt,
want dan bereik je het podium van de
hele wereld”.
Wat is nu 31-toonsmuziek? Het
bekende octaaf is verdeeld in twaalf
halve tonen. Sinds het begin van de 17e
eeuw is men daaraan gewend geraakt
doordat de toen moderne klavierinstru-
menten niet anders te stemmen waren.
Door de werken van de grote componis
ten ligt dit stelsel ons vertrouwd in de
oren. Toch klopt het niet helemaal. Uit
gaande van het trillingsgetal van elke
toon afzonderlijk blijkt dat ons huidige
toonstelsel onzuiver is. Het verschil is
klein, maar toch zoveel, dat onze toon
ladder niet beantwoordt aan de wetten
van de natuurlijke zuiverheid, zoals die
universeel gelden.
tretjes van zijn kinderen, waarmee
hij van zijn veelzijdigheid blijk geeft.
DEN HAAG (ANP). In Den Haag is
dinsdagmorgen op 82-jarige leeftijd
overleden de acteur Henk van Buuren.
Hij is 28 jaar verbonden geweest bij
gezelschappen, die speelden in de Ko
ninklijke Schouwburg: het Rotterdams
Hofstad Toneel, het Residentie-Toneel
en de Haagse Comedie.
„Nadeel van het orgel in het Téylers-
museum is dat het niet verplaatsbaar is.
Wij wilden graag de boer op. Daarvoor
had je een draagbaar instrument nodig.
Relatie met de orgelbouwer Hendrik van
der Horst in Wilp heeft na veel research
uiteindlelijk een verplaatsbaar instru-
UTRECHT (ANP). De Stichting
Volksmuziek Utrecht houdt zaterdag 24
en zondag 25 april haar derde volksmu-
ziekfestival in het Utrechtse gebouw
Veritas. Daar zullen vanaf zaterdaga
vond doorlopend groepen optreden uit
West-Europa. Bekende namen zijn: de
Bothy Band uit Ierland, de Engelse gita
rist Dick Evans, Canny Fettle, eveneens
uit Engeland. Uit België Wannes van der
Velde en John Lundstorm. De Neder
landse volksmuziek wordt vertegenwoor
digd door: Makker, Rakker en Stakker,
Wolverlei, Sido Martens en Trynke.
Naast de optredens heeft de Stichting
Volksmuziek Utrecht gezorgd voor drie
work-shops, te weten: oude instrumen
ten, gitaar en banjo. De organisatoren
willen met dit festival de Nederlandse
volksmuziek en het zelf beoefenen van
volksmuziek, stimuleren. Zij hopen dat
de workshops van het festival kunnen
worden gecontinueerd in cursussen. Over
het opzetten van dergelijke cursussen
zijn besprekingen gaande met jongeren
verenigingen in Utrecht.
De toegangsprijzen voor dit festival
zijn voor het weekend 20, en per dag
12,50.
Voor de moderne muziek openen zich
eindeloze perspectieven, terwijl de weg
voor de verdere ontwikkeling van de
muziek in het twaalftoonsstelsel afgeslo
ten lijkt. Ik gelqpf heilig in de toekomst
van de 31-toonsmuziek. We zijn nu 25
jaar bezig. Eind me'i hebben Bouw, Je
anne en ik een groot jubileumconcert,
de opdracht voor de prix d’Italia loopt
en ik ben wat die compositie betreft
sinds kort gelukkig aan het worden. Ik
geloof dat die 25 jaar pionierswerk niet
vergeefs zijn geweest. We staan inder
daad voor een doorbraak in de muziek”.
ter geworden van dit stelsel. Wars
ijdelheid koos hij de moeilijke weg
een pionier.
„Tijdens mijn conservatoriumtijd las
ik een boekje van prof. dr. Adriaan
Fokker over samenklanken. Hij werkte
daarin de inzichten van Vicentino en
Huygens verder uit. Ik bezocht hem in
zijn werkkamer en daar liet hij mij de
maquette zien van een 31-toonsorgel zo
als hem dat voor de geest zweefde. In
die tijd nam men hem niet zo serieus en
ik ben dat bezoek geleidelijk aan weer
vergeten.”
Dat doet hij niet m een hele serie
goede tekeningen. Er hangen boven
en heel goede equarellen, por-
Arthur Knauf kreeg met zijn werk
dus de primeur en het zal hier t.e.m.
9 mei te zien zijn. Hij is nog jong, 28
jaar, en heeft toch al een flink aantal
exposities achter de rug ondanks het
feit dat hij fijnschilder is en dus
lange tijd over een doek doet. Hij
werkt echter hard en heel serieus,
hetgeen uit zijn doeken blijkt. Zijn
opdeiding kreeg hij aan de Amster
damse Rietveldacademie.
Als zoveel jongeren valt hij bij de
surrealisten in te delen. Zelf zegt hij
dat hij „de achterkant van de werke
lijkheid schildert”, maar je zou het
ook een samensmelting tussen werke
lijkheid en visioen kunnen noemen.
Hij brengt dus werkelijkheidsfrag-
menten bijeen in fantastische beelden
en hij doet dat in het algemeen met
een rijk verbeeldingskracht, zij het
dat hij sommige motieven wel eens te
vaak herhaalt. Zijn werk komt ietwat
„bedacht” over, hetgeen sommigen zal
storen die bedenkingen hebben tegen
illustratief gebrachte boodschappen.
Anderzijds kan Knauf dan weer wij
zen op een groot aantal surrealisten
die hem op dezè weg zijn voorgegaan
en behalve uit de droom ook uit de
realiteit hebben geput voor hun ver
beeldingen.
In zijn werk beroept Arthur Knauf
zich natuurlijk op de traditionele
schilderkunst, maar hij voegt er tech
nische elementen uit de pop art aan
toe, maar ook ontleend aan fotografi
sche technieken en (geschilderde) ras
ters, zoals die in de grafische tech
niek worden gebruikt. Ook in techni
sche zin is hij dus een kunstenaar die
naar een synthese zoekt, evenals in
zijn beeldvorming.
In de grote doeken is hij op zijn
best, de kleinere werkjes zijn eerder
als voorstudietjes te beschouwen. Die
halen qua schildertechniek het peil
niet dat hij kan bereiken. In een
doek echter als „Het popconcert” met
de bekende Mick Jagger als centrale
figuur bewijst hij al heel wat in zijn
mars te hebben, zowel technisch als
qua verbeeldingskracht. Het is hierbij
afgebeeld. In de galerie liggen teksten
T.o.v. gerechtsdeurwaarder Welbergen te Haarlem zal het Veilingbedrijf „Minna”,
Geddingmoor 34, Nieuw Vennep d.d. zaterdag 24 april 1976 in geb. de Schouw, Bleyenhoef-
laan te Velsen-Noord publiek a contant ter veiling brengen: in opdracht van grote
import-mij. een enorme partij perzische tapijten in div. maten w.o. 5x4 meter, totaal ong.
150 a 200 stuks o.a. IRAN: afshar, ardebil, ahar, abedeh, afghan, belouch, bidjar, bahtiar,
bahmani, chazvin, doshagan, dargazin, daula, gholtogh, gabeh, ghom, hamadan, heriz,
husseinabad, isfahan, jozan, kaptrahan, kirman, koum, kurdistan, karadja, karabagh,
kashan, kolay, kelardascht, kashgai, liliham, luri, lambran, mahal, mobarakeh, meched,
mossul, fair, mokabad, meshkin, nain, nanja, shiraz, sarouck, sabzwar, senneh, saveh,
tabriz, toseran, veramin, viz, yollameh, yezd, zandjan.
TURKIJE: anatol, kaysereh, saft, yastik, yachjali, vaccibedir.
INDIA: herizen, heriz.
PAKISTAN: mori.
ROEMENIE: arad.
Verder: tin, bronskoper, meubelen, klokken, aardewerk, porcelein, hang, wand en tafel
olielampen, delftsblauw, polychroom en rose, apothekers en tabakpotten, dekenkisten,
rankenkasten, secretaire, wandkastjes, dagoberts, ladenkastjes, zilverkasten, tafels, stoe
len, in eiken, noten, en wortelnoten, speculaasplanken, weegschalen, koetslantaams,
schaakspelen, ketels, vijzels, haardstellen, bouten, doofpotten, blokkenbakken, verzilver
de serviezen, en wat verder ter tafel zal worden gebracht.
Bij de perzische tapijten zal een kwaliteits- en garantiecertificaat worden afgegeven.
Eventueel zal een taxatie rapport worden verstrekt.
Gelegenheid tot het inbrengen van goederen op de dag van de veiling tussen 10 en 12 uur.
Veilingskosten alleen na resultaat.
Gelegenheid tot het geven van koopopdrachten, welke gratis worden uitgevoerd.
Bankgirobetalingen worden als contante betaling geaccepteerd.
De goederen zijn te bezichtigen op de dag van de veiling tussen 13 en 14 uur. Aanvang van
de veiling 14 uur.
Overal is men enthousiast. De eerste
kennismaking met de 31-toonsmuziek
geeft een soort schokeffect. Het klinkt
vreemd, het wijkt af van het bekende,
je hoort veel meer tonen. Allengs wordt
het vertrouwder, genuanceerder, verfijn
der en het neemt het karakter’ aan van
een openbaring. Je wordt getroffen door
de grote zuiverheid, waarmee vooral de
oude muziek vertolkt kan worden. De
renaissance-muziek was in het twaalf-
toonssysteem niet meer uit te voeren.
Nu krijgt ze haar vroegere klankrijk
dom terug.
De zetting van Van der Horst is van
een aangrijpende meer elegische dan
victorieuze schoonheid. De dood is ook
in deze orgelbewerking auS begrip cen
traal blijven staan en de muziek hier
voor weerspiegelt een droevig gestemde
meditatieve bezonkenheid, die door Al
bert de Klerk aangrijpend tot uitdruk
king werd gebracht.
Maar de Paas-jubel kwam h’srna met
de Klerks’ levendige vertolking van Jan
Gelukkig neemt het aantal componis
ten dat stukken schrijft in de 31-toon-
stechniek steeds toe. De Amerikaan Joel
Mandelbaum componeerde de eerste
opera in dit stelsel. Aloys Haba uit
Tsjechoslowakije heeft zojuist een
strijkkwartet voltooid. Maar het gaat
langzaam, want het zwaartepunt van het
conservatoriumonderwijs ligt op de ro
mantiek”.
„Maar als afgestudeerd musicus moest
ik voor een krant een interview maken
met prof. Fokker. Het orgel was toen
klaar en Henk Badings had er een
compositie voor geschreven. Het interes
seerde mij in hoge mate en ik heb mij
grote moeite gegeven om dat orgel te
leren bespelen. Toen werd ik al gauw
vaste bespeler van het instrument, dat
een plaats kreeg in het Teylers Museum
te Haarlem.”
vatting met vrucht blijkt te verdedi
gen, een persoonlijke stijl dus. Ze
bereikt ondanks die penseelstreek
toch een goede stofuitdrukking. Uit
de gehele sfeer in die schilderijtjes
blijkt haar genegenheid voor het
kleine, dat beschouwelijk aandachtig
is ondergaan eer het op paneel werd
gezet zonder dat ze ergens heeft be
hoeven te „peuteren”. Uit een groter
werk, een drieluik, toont ze dat ze
het landschap in dezelfde heel sym
pathieke stijl kan behandelen.
„We staan voor
Van Georg Böhm vertolkte Albert de
Klerk hierna een Preludium in d kleine
terts, dat om zijn opbouw met fugato-
intermezzi wel een Orgelfantasie had
mogen heten, een fantasie in de stijl van
Buxtehude. Het fraaie stuk kreeg een
dynamisch voortreffelijk gedoseerde uit
voering, krachtig en overtuigend en ge
vrijwaard van elk uiterlijk effect.
De grote Nederlandse wis- en natuur
kundige Christiaan Huygens berekende
een nieuwe harmonische cyclus met 31
tonen. Een eeuw tevoren had de Itali
aanse componist Nicolo Vicentino al ge
tracht een 31-toonsinstrument te ver
vaardigen, de zogenaamde archicembalo.
In de huidige tijd hebben studenten per
computer ontdekt dat de zuiverste ver
deling van het octaaf die in 31 tonen is.
Intervallen klinken dan zo zuiver, dat de
boventonen gaan meetrillen. Dat geeft
de toon zijn natuurlijke rijkdom terug,
die bij het ons bekende toonstelsel
verloren was.
Anton de Beer, die een leidende func
tie heeft bij de muziekprogrammering
van de NOS-radio, is de grote voorvech-
Haar man Kees de Gooyer heeft in
tekeningen en aquarellen zijn hart
verpand aan wijde poldergezichten.
Ze wonen dan ook in een molen in
de kop van Noord-Holland en dat
spreekt duidelijk uit het werk van
Kees.
„Samen met Bouw Lemkes en Jeanne
Vos, die al jaren lang felle propagandis
ten van de 31-toonsmuziek zijn,
de celliste Nelly Duin en Wim
Daim, die formidabel op dat orgel im
proviseert, verzorg ik nu al 25 jaar
zondagmiddagconcerten in de aula van
het museum. Er is enorme belangstel
ling, vooral uit de Engels-sprekende lan
den. Veel musici en musicologen vinden
mij wel een curieuze kerel, maar, zeggen
ze, „je verdient er het zout in de pap
niet mee”.
In Galerie Bon Art (nieuwe stijl,
want ze wordt nu geleid door de
Stichting tot bevordering van het
particulier kunstbezit) hangt het
werk van Arthur Knauf uit Lelystad.
Het is nu een mooie nieuwe gaiene,
verhuisd naar de Jansstraat 14 in
Haarlem. Binnenkort wordt daar ook
een bovenzaal bij de galerie betrok
ken, die tevens als kunsthandel zal
dienen en voor andere doeleinden,
zoals lezingen over kunst.
in de muziek”
HAARLEM. Het seizoen der ge
meentelijke orgelbespelingen in de Grote
of Sint-Bavo-kerk werd op 13 april
ingezet met een concert, dat gegeven
werd door stadsorganist Piet Kee. Dins
dagavond gaf stadsorganist Albert de
Klerk het tweede concert van de indruk
wekkende reeks, die de orgelvrit^den
de komende maanden nog te wachten
staat en waaraan met de twee stadsor
ganisten ook andere organisten van
naam hun medewerking zullen verlenen.
Albert de Klerk had het programma van
zijn bespeling afgestemd op het paas
feest.
UTRECHT (ANP). De stichting
Gaudeamus houdt van 23 tot en met 27
april in samenwerking met de Rotter
damse Kunststichting het Internationaal
Gaudeamus Concours voor vertolkers
van muziek van onze tijd. Tegelijkertijd
wordt een internationaal Arold
Schönberg zangconcours gehouden, op
initiatief van het Goethe-instituut in
Amsterdam in samenwerking met het
rijksmuseum Vincent van Gogh en de
stichting Gaudeamus.
Aan het zanigconcours kunnen zangers
en zangeressen van elke leeftijd en nati
onaliteit deelnemen- De jury bestaat uit
o.a. Joha van den Boogert, directeur
van het Utrechts conservatorium en de
eomponlLst-dirigent Max Deutsch uit Pa
rijs, diie een leerling van Schönberg is
geweest. De derde en laatste ronde van
het concours wordt op 26 april gehouden
in de doelen in Rotterdam.
De prijswinnaars zullen ook optreden
op 27 april tijdens het slotconcert van
het vertolkersconcours, eveneens in de
Doelen. Op 29 april geven ze een concert
in het Vincent van Gogh-museum in
Amsterdam.
„Het popconcert” van Arthur Knauf.
van Arthur Knauf, waarin hij zijn
symboliek aan de kijkers uitlegt,
maar zonder die uitleg (en dus geïn
terpreteerd via de fantasie van de
kijker) is het eveneens een zeer ge
nietelijk doek. Ook in een ander doek
vinden we Arthurs kijk op dé pop
muziek, want het zijn vaak typisch
„moderne” onderwerpen die zijn aan
dacht hebben, zoals in „Afrika ont
waakt”, waarin hij zijn betrokken
heid met de derde wereld illustreert.
Anderzijds durft hij te putten uit de
mythologie, de metafysica en associa
ties m-et een verschijnsel als zwan
gerschap. Hij bestrijkt dus een breed
terrein, faalt daarin wel eens, maar
gezien zijn gedrevenheid en serieuze
opstelling mag hem zei vergeven
worden dat hij soms teveel waegt.
AMSTERDAM (ANP). Impresario
Frans van Klingeren gaat de Nederland
se afvaardigingen leiden naar het Jeugd
Songfestival, dat 5 augustus in Ostende
wordt gehouden en naar het 12de song
festival „Coupe d’Europe Musicale 1976”,
dat zich ditmaal in het Oostenrijkse
Villach zal afspelen tussen 7 en 12
september.
Het jeugdfestival in Ostendte wordt na
een onderbreking van een jaar weer
evenals vroeger georganiseerd door de
jeugdclub Non Stop. De voorronden voor
deze internationale jongerenontmoeting
(IJO) worden 3 en 4 augustus gehouden
in het clubhuis. De finale op 5 augustus
speelt zich af in de casino Kursaal. Van
Klingeren mag twee solisten en een
zanggroep meenemen, want er wordt in
drie categorieën gestreden. Deelnemers
mogen niet ouder zijn dan 25 jaar.
Voor het songfestival in Oostenrijk is
de leeftijdsgrens 38 jaar. Er zullen acht
landen deelnemen met elk een ploeg van
drie zangeressen/zangers. De begeleiding
geschiedt door het 16-mans orkest van
de Oostenrijkse radio en televisie, die
ook de supervisie over het festival heeft.
Vijf Europese radiostations zullen de
finale, uitzenden.
ment opgeleverd, dat de naam „archi
foon” heeft gekregen. Het heeft 339
toetsen, opgesteld in elf rijen van 31. De
naam is bedacht door Bouw Lemkes en
geënt op de „archicembalo” van Vicenti
no.
In 1970 was de archifoon gereed en
sinds die tijd geven wij demonstraties
waar we maar kunnen. Vooral op con
servatoria, want dat is de enige manier
om muziekstudenten met de 31-toons
muziek in aanraking te brengen. Verder
voor afdelingen van jeugd en muziek.
We zijn op Queekhoven (muziekstudie-
centrum - red.) geweest, hebben in De
Suite een concert gegeven en hebben
opnamen voor de BBC gehad.
Na 1950 zijn de jonge componisten
teruggevallen op de twaalftoonstechniek
van Schönberg, Berg en Webern. De
inventie is nu op. De oudere garde van
componisten vindt het 31-toonsstelsel
wel interessant, maar ze zijn te oud om
het nog te leren. De jongeren worden er
in hun opleiding niet mee geconfron
teerd. De enige componisten die er zich
voor inzetten zijn Henk Badings, Hans
Kox en ikzelf.
Intiemer klonk hierna het rijkmelo-
dische Trio over de schone melodje van
het koraal „Wer nur den lieben Gott
lasst walten”, die de componist Gott
fried August Homilius inspireerde tot
een prachtige contrapunctische bewer
king.
Een bewerking in variatie-vorm was
het volgende werk van het programma:
de „Vanazioni sopra la Sinioma della
Cantate „Christ lag m Toaesbanden c
Giovanni S. Bacn’ van An^.cii van oei
Horst.
De „cantate” was bestemd voor het
„Osterfest” ter uitvoering door een o-
caal en instrumentaal ensemble. De
tekst is door Maarten Luther gedicht en
bestaat uit zeven verzen, waarvoor Bach
de koraalmelodie, de cantus firmus, tel
kens weer in een andere omlijsting
handhaafde.
Zijn aquarellen troffen me het
meest door de verstilde eenvoud. Be
halve polderland, water en lucht
komt er bijna niets anders op voor.
Hij schildert de essentie van het
landschap, niet de stoffering dus, en
weet de karakteristiek van de vaak
in wazig licht gehulde polder uitste
kend te treffen. Hij doet dat boven
dien met heel weinig middelen in een
bijna geheel groene kleurstelling, die
toch genuanceerd is.
In zijn tekeningen is hij minder
duidelijk. Het handschrift is heel per
soonlijk en suggestief, maar de stille
sfeer wordt minder goed tot uitdruk
king gebracht. Juist in tekeningen
kun je met minder nog meer berei
ken dan in aquarellen en dat „minde
re” ontbreekt hier nog wel eens.