Overweldigende belangstelling voor verzameling De Geus
ROCKY HORROR SHOW
STOPT IN ROYAL
overleden
met gevarieerde Oranjepop
Nenad V. Karpo v en zijn Hamlet-rol
t
Sir Carol Reed
„Gezellige klasse-avond”
Duramint anti-rook kauwgom
geeft u de nodige steun.
RED
BAND
Stoppen met roken moet u
zelf klaarspelen.
Maar een ruggesteun kunt
u best gebruiken.
ifiil
COUNTRY-ROCK EN NEDER1.ANDSE GROEPEN IN BEI.INESHAL
Beroemd regisseur
Andere exposities
|SS
DINSDAG
2 7
1 9 7-6
APRIL
KUNST
15
is,
Hellhound
Country Gazette
- 1
-
Duramint is een anti-rook
kauwgom, die ervoor zorgt
dat een sigaret u totaal niet
meer smaakt. Door een paar
keer per dag Duramint te
gebruiken, onderdrukt u een
stuk gemakkelijker de be
hoefte om te roken.
Duramint is verkrijgbaar
bij apotheek en drogist.
HAARLEM. Oranjepop op Ko
ninginnedag 30 april. Zo langzamer
hand een begrip in Haarlem omdat
op die ene avond in het jaar de
jongeren massaal naar de Concert
zaal stromen. Zo was het tot nu toe.
Met Focus, Golden Earringe Earth
and Fire en Ekseption. Maar de
grote groepen zijn geweest en het
Concertgebouw wordt verbouwd,
dus Oranjepop heeft dit jaar een
nieuw gezicht.
Spin
W
(ADVERTENTIE)
Grote prijzen, kleine meesters
(Van onze kunstredactie)
De
het stemgeluid
van
(ADVERTENTIE)
FERRY TROMP
kunnen horen en zien. Via een gesloten
tv-circuit was in ieder geval geprobeerd
iedereen mee te laten genieten. Even na
zevenen de veiling begon pas om half
acht vormden zich bij alle ingangen
van de kerk al lange rijen met geduldig
wachtende belangstellenden.
CRM heeft ten garantiesubsidie ver
strekt met de bedoeling dat ook de
gemeente Amsterdam in het tekort zou
bijdragen. Amsterdam kan dat niet doen,
de „theaterpot” is leeg. De show gaat
nog naar Rotterdam tn verder op toer-
nee dóór de provincie. Onderhandelingen
zijn gaande met Hofman en Meerburg in
Rotterdam over een bespeling, nog dit
seizoen in Luxor. Rotterdam heeft nog
wel geld voor een subsidie.
dat heel knap. Alles bij elkaar is het
een interessante tentoonstelling.
De pastels van Karpov lenen zich niet
voor reproduktie. Daarom een niet op
de expositie aanwezige tekening, een
van zijn Hamlet-figuren.
Country Gazette met van links naar rechts: Roland White, Roger Bush, Alan Munde en Kenny Wertz.
LONDEN
roemde
Zes soorten drop en nog acht andere lekkernijen
van Red Band.
In royale familiezak.
AMSTERDAM. De Rocky Horror
Show beleeft woensdagavond zijn laatste
voorstelling in de bioscoop Royal op de
Nieuwedijk. Ondanks ovationele reacties
van het publiek elke avond komt de
zaal niet vol genoeg, zodat het verlies
steeds toeneemt. Om een faillissement te
vermijden heeft René Solleveld Produc
tions besloten de voorstellingen in Am
sterdam te stoppen.
In de zes cijfers kwamen voorts een
winterlandschap van Esaias van de Vel
de de eerste (185.000 gld), een stop bij de
smidse van Philips Wouwerman (175.000
gld.), het interieur van de Oude kerk in
Delft van Emanuel de Witte (165.000T
gld), een dorpsgezicht van Isaac van
Ostade (120.000 gld), een groepje reizen
de muzikanten van Jan Steen (115.000),
een paneel van Johannes Natus (110.000
gld), een Eglon van der Neer (106.000
gld), een Italiaans rivierlandschap van
Philips Wouwerman (105.000 gld) en een
kijkje op Amsterdam van Gerrit Berck-
heyde (102.000T gld).
Hell-
nummers
’78 aan bod komen. Eerst gaat Solleveld
Productions een bioscoopfilm maken
naar „Op hoop van zegen”, het toneel
stuk van Herman Heijermans, met de
Belgische actrice Dora van der Groen in
de rol van Kniertje.
Sir Carol is 70 jaar geworden. Hij
maakte verscheidene zeer bekende films,
waarvan bijvoorbeeld de thriller „The
Third Man” (1949), met Orson Welles in
de hoofdrol over de hele wereld bijzon
der populair werd. Andere films van
Reed waren o.m. „The Man Between”,
„Out Man in Havanna” en de muzikale
versie van „Oliver Twist” van de Britse
componist Lionel Bart.
Reed, die in 1952 het ridderschap
kreeg, vond zich meer een ambachtsman
•dan een kunstenaar. Hij was een grote,
verlegen man die voor honderd procent
in zijn werk opging. Hij was in gedach
ten al weer bij het volgende werkstuk
als hij nog maar nauwelijks met het
vorige klaar was.
„Voor zover mij bekend schijnt Reed
nooit te eten. Hoewel hij dagen achter
een in touw was heb ik hem nooit een
moment een duitje zien doen”, zei eens
een van zijn collega’s.
Pietersz. Brueghel voor 280 duizend gulden van eigenaar te doen veranderen.
bevat, eigenlijjk nog te klein was. In
hallen, gangen, nevenruimten, zelfs tot
op de trappen aan toe, verdrongen be
langstellenden zich om toch maar iets
van deze veiling overigens de laatste
van veilingmeester H. Nienhuis te
Aanvankelijk zou de Rocky Horror
Show in Frascati te Amsterdam gegtven
worden, maar dat theater bleek te klein.
Cinema Royal is een betere ambiance
voor de show, maar de huur is veel
hoger dan die van Frascati. Bovendien
moest de producent een nieuwe geluids-
en lichtinstallatie aanschaffen. De kos
ten werden aldus veel hoger dan ge
raamd. De show (twee voorstellingen per
avond) was in de weekeinden uitver
kocht, maar kreeg door de week onvol
doende publiekè De show trok ook bui
tenlandse toeristen, zoa-s afgelopen week
einde, tóen een bus met dertig Duitse
vrouwen afgeleverd werd die volgens
insiders de avond van hun leven kregen
René Solleveld bereidt een nieuwe
produktie voor, geschreven door zijn
compagnons Hugo Heinen en Emmanuel
Buck. Maar deze zal pas in seizoen ’77-
Ruim twee ton wend betaald voor een
vrolijk groepje boeren van Adriaen
Jansz van Ostade (260.000 gld) een pa
neel van Peter Pietersz Brueghel
(280.000 gld), een gezicht op Haarlem
van Jan van Goyen (230-000 gld), een
dorpskermis van David Teniiers de Jon
gere (230.000 gld.) een gezicht op het IJ
van Ludolf Backhuysen (210.000 gld) en
een kijke op de hoek van de Prinsen
gracht en de Spiegelgracht in Amster
dam van Isaac Óuwater (210.000 gld-)
r
De onbetwiste koploper was niet, zoals
verwacht werd een winterlandschap van
Salomon van Ruysdael, maar het 44,5 x
37,5 cm metende werk „herbergscène”
van Adriaen Jansz van Ostade, dat voor
660.000 gulden door een Engels spreken
de handelaar werd veroverd. De Van
Ruysdael intussen bracht bijna een half
miljoen op: 480.000 gulden.
Veilingmeester H. S. Nienhuis hanteerde voor de eerste keer na drie jaar weer de
hamer, onder meer om het getoonde doek „De herberg van Sint Michel” van Pieter
Trouwe lezers van deze rubriek
hebben al gezien dat ik bezig ben met
een soort inhaalprogramma. De vori
ge week besproken tentoonstellingen
waren reeds langer aan de gang. Een
vrij langdurige ziekte dwong me tot
afwezigheid. Het is ook niet mogelijk
alle achterstallige exposities nog te
bezoeken omdat dit weekend weer
een nieuwe serie is geopend. Kort
heidshalve noem ik dus hieronder
nog enige lopend exposities.
Deze maand uit exposeert Machteld
Hooyen uit Overveen haar reeds vaak
in deze kolommen genoemde sprook
jesachtige werk in het bovenzaaltje
van de Stichting Beeldende Kunst
aan de Haarlemse Ged. Oude Gracht.
In de kelder is keramiek te zien van
R. de Boer.
In de kantine van het Provincie
huis is een gelegenheids-expositie in
gericht, mede in verband met bijeen
komsten rond het vertrek van mr. F.
J. Kranenburg als Commissaris der
koningin. De expositie is gewijd aan
het werk van de bekende Haarlemse
schilder Poppe Damave en duurt ook
deze maand uit. Er hangt een olie
verf, verder aquarellen, tekeningen
en etsen, te zien op de gebruiklijke
kantooruren.
In het Koningin Juliana Paviljoen
op de Keukenhof zijn tot half mei de
batikschilderijen van Frigitte Schaap-
Holster uit Overveen tentoongesteld.
Evenals in januari van het vorig
jaar exposeert Nenad V. Karpov bij
Heerkens Thijssen op het Houtplein
te Haarlem. Ter herinnering: Karpov
geboren in 1937 is opgevoed in diplo
matieke kringn, geboren als zoon
van een Joegoslavische moeder en
een Russisch vader. Hij woont in
Amsterdam, maar ontving zijn oplei
ding aanvankelijk aan een academie
in Serajevo, later een universiteit in
California. In 1972 behaald hij daar
zijn „Master’s Degree”.
Een nieuwe hal, een nieuwe aanpak,
aan drie groepen de taak om toch de
oude Oranjepop-sfeer weer op te roepen.
Country Gazette zal dat waarschijnlijk
het gemakkelijkst lukken. Zowel vanwe
ge de enorme routine van deze Ameri
kaanse profs in het muziekwezen, als
vanwege hun uiterst aanstekelijke coun-
try-muziek. Ze staan dan ook niet voor
niets als laatste op het programma.
Een aangename verrassing in een kli
maat waarin de Nederlandse pop niet
erg gedijt omdat het eigen land te klein
is en het buitenland te groot om werke
lijk door te breken. Maar de routiniers
van Spin gaan het gesteund door hun
eerste succes toch proberen. De eerste
elpee wordt door Island uitgebracht in
49 landen en voor de volgende langspe-
ler is het nu al zeker dat de heren in
een Engelse studio met een Engelse
topproducer gaan werken.
dit opzicht een duidelijke taal. Soms
zijn het complete toneelscènes, waar
in op de achtergrond een decor een
rol mee speelt, maar vaak is het
Hamlet alleen op de voorgrond. Het
gehele stuk komt zodoende tot leven.
De geheel uitgewerkte pastels spre
ken mij het sterkst aan, ondermeer
door het toegepaste clair-obs/uur, dat
de spanning verhoogd.
In de bovenzaal stelt Karpov voor
al in aquarellen zich vrijer op. Is hij
in zijn pastels een realist die het
toneelbeeld in ere laat, in de aquarel
len toont hij zijn grote fantasie en
vakmanschap door hetzelfde gegeven
ook in surrealistische zin te verwer
ken, de ene keer dichter bij de wer
kelijkheid dan de andere. Hij doet
in de
met rivierlandschappen, die
en 145.000 gulden opbrachten-
Een goede vierde van Roelant Jacobsz
Saverij, die voor 340.000 gulden werd
verkocht. Meer dan drie ton werd ook
betaald voor een Jan van der Heyden
(316.000) en een Jacob Isaacks van Ruys-
daal (310.000 gulden na een inzet van
20.000 gulden).
Voor velen was het eerste moment om
naar binnen toekunnen komen pas gesla
gen om omstreeks half negen. Bij de
radiowagen van de NOS was het als het
ware spitsuur: fluisterend gaf men daar
elkaar de prijzen door, die men met
enige moeite op kon vangen via de
directe lijn vanuit de kerk naar de
wagen-
AMSTERDAM (GPD, ANP). Mu-
seum-directeuren, kunsthandelaren en
verzamelaars vanuit zo ongeveer de ge
hele wereld waren maandagavond naar
Amsterdam gekomen om te kijken en te
kopen op de grootste kunstveiling die
Nederland na de oorlog binnen zijn
grenzen heeft gehad. Een veiling van
Mak van Waay uit Amsterdam, samen
met collega Sotheby uit Londen, waarbij
onder de hamer kwam de complete
nalatenschap van 382 schilderijen van de
inmiddels overleden aannemer-kunstver-
zamelaar B. de Geus van den Heuvel- De
verzameling van De Geus omvat naast
schilderijen uit de Amsterdamse en de
Haagse school vele romantici en enkele
grote 17e eeuwers, zoals Jan van Gboye
Ruysdael en Brueghel.
Voor deze veiling, die van tevoren al
enkele weken in Amsterdam en Londen
te bezichtigen was, was maandagavond
zo’n overweldigend grote belangstelling
dat de voor dit doel speciaal afgehuurde
ronde Lutherse kerk, die meer dan 500
zitplaatsen en ruim 200 staanplaatsen
Karpov heeft zich niet alleen be
kwaamd in architectuur en beeldende
kunsten. In Amerika nam hij met
grote overtuiging deel aan het stu
dententoneel van zijn academie. Hij
speelde er ondermeer de bekende
Hamletfiguur van Shakespeare en dat
heeft hem zeer sterk beïnvloed. Hij
heeft er zich als het ware mee ver
eenzelvigd en dat vloeide voort uit
zijn eigen persoonlijkheid, die nogal
romantisch en dramatisch is ge
kleurd.
De expositie, die t.e.m. 8 mei duurt
heeft dan ook „Hamlets” tot’ titel en
alle pastels en aquarllen hebben de
ze figuur tot onderwerp, soms na
tuurlijk aangevuld met andere perso
nages uit hetzelfde drama, zoals na
tuurlijk Ophelia.
I Uit het werk in de prentenkamer,
bijna alle pastels, spreekt het roman-
tisch-dramatisch karakter van Kar
pov zeer duidelijk. Hij is in techni
sche zin een uitstekend vakman er
zijn vele Hamlets, in tal van toege
lichte scènes weergegeven spreken in
Ze komen voort uit The Flying Burri
to Brother's, althans ze deden daarin een
altijd weer luid bejubelde akoestische
country-act: Aian Munde op banjo en
gitaar, Roger Bush op plukbas en zang,
Kenny Wertz op gitaar en zang en
Byrone Berline, de wereldkampioen vi
oolspelen. Helaas heeft de laatste de
groep inmiddels verlaten en moeten we
het zonder zijn fascinerende vioolvirtuo-
siteiten stellen, maar Roland White op
gitaar en mandoline is een waardig ver
vanger die bovendien een volwassen bij-
Vandaag worden de overige 280 wer
ken uit deze collectie geveild: schilderij
en, etsen en aquarellen van meesters uit
de negentiende en de twintigste eeuw.
Van Ruysdael lag ook goed
markt
360.000
x
betaald. Het kleinste
de collectie een rond
Jan van Goyen met
een
10.3 cm. werd
Het
Voor een etsje van Rembrandt,
zelfportretje van 13.4
29.000 gulden
werkje van de collectie een rond pa
neeltje van Jan van Goyen met een
middellijn van 11 cm bracht 47.000 gul
den op-
Een vol huis, het Oranje-comite Haar-
lem-Centrum is er de afgelopen jaren
aan gewend geraakt tot aan het punt toe
dat bij Golden Earring de ruiten werden
ingegooid omdat meer mensen binnen
wilden, dan het Concertgebouw kon
hebben.
Heel andere koek is Spin, een opko
mende groep van Nederlandse routiniers.
Kijk maar naar de namen: Rein van de
Broek, blaasinstrumenten; Cees Kranen
burg, drums, Hans Hollestelle, gitaar;
Jan Hollestelle, basgitaar, Jan Vennik,
blaasinstrumenten en Hans Jansen, key
boards. Ze hebben gespeeld in groepen
als The Motions,Ekseption, Jay Jay's en
bij Rob Hoeke en met name de Holles-
telle’s behoren tot Neerlands meest ge
vraagde studio-musikanten.
Rein van der Broek, Haarlemmer van
oorsprong en tegenwoordig eigenaar van
een cafe in Hilversum, bracht de heren
bij elkaar, In feite deed hij niet meer
dan een groep maken van een hobby
club je dat al jaren voorkomende gele
genheden aangreep om gezellig met el
kaar te spelen. Die ervaring is in de
eerste elpee te horen. De plaat werd
zowel door de critici als door het pu-
.bliek uitstekend ontvangen en terecht,
want het werkstuk staat vol prachtige
instrumentale stukken met veel gevoel
voor de broodnodige variatie die het in
strumentale in de pop vraagt.
Hellhound is zover n j niet maar
werkt nog steeds met ongelooflijk veel
doorzettingsvermogen en binnen een
zorgvuldig gepland groeischema aan de
betere tijden, die komen moeten. Deze
puur Haarlemse vijfmansformatie deed
al eens aan Oranjepop, toen met een
repertoire dat bol stond van rock and
roll en blues. Maar dat is alweer een
aantal jaren geleden. De blues kwam
voort uit John the Revelator en uit deze
Loosdrecht-winnaars 1970 ontsproot
Hellhound. Drie routiniers Tom Huis-
sen (zang en bas), Frans ten Klëij (solo-
giitaar) en Fred Huissen (drums),en twee
jonge talenten- Frido de Ligt (orgel en
piano) en Ron Knotter (solo-gitaar), die
samen gingen bouwen aan een geheel
eigen repertoire van zeg maar melodis
che rock, zeer herkenbaar soms stam
pend vaak bluesy en melodieus, maar
altijd vol spanning.
Vrijdagavond aanstaande zal
hound naast een aantal losse
(AFP). De wereldbe-
Britse filmregisseur Sir Carol
Reed is in de nacht van zondag op
maandag in zijn huis in Londen overle
den.
Dit jaar staan Spin, Hellhound en
Country Gazette op vrijdag 30 april in
de Beijenshal, zeg maar Evenementen
hal, die met een beetje persen zeker
vijfentwintighonderd man kan hebben,
duizend meer dan het Concertgebouw.
Organisator Freek v.d Berg van het
Oranjecomité is er niet bang voor: „We
zijn gewend aan volle zalen, inderdaad
ja. Maar we hopen het ook dit jaar weer
zover te krijgen. En waarom niet?
Country Gazette is een topgroep uit
Amerika, voortreffelijks rasmusici die
voor enorme sfeer kunnen zorgen; Spin
is met z’n eerste elpee onmiddellijk een
begrip geworden en Hellhound kan best
eens de verrassing van de avond worden.
Tot dit jaar hebben we steeds toppers
gehad. Maar wat moet je nou nog? Er
komen geen nieuwe Nederlandse top
groepen meer bij, we hebben ze allemaal
al eens gehad en ze vragen astronomi
sche bedragen. Nee, daarom hebben wij
voor de variatie gekozen dit jaar”.
V.d. Berg die voor zijn organsatie
de steun heeft gekregen van Tioli
hoopt op wat hij noemt „een gezellige
klasse-avond”. In ieder geval heeft het
Oranjecomite de primeur van het popge-
beuren in de Beijneshal, die voorname
lijk voor sport zal worden gebruikt.
Toch is deze avond mede een proef om
te kijken hoe akoestiek en accommoda
tie van deze splinternieuwe hal zich
lenen voor de popmuziek.
drage levert aan
Country Gazette.
Ze zijn hier in Nederland al een paai
keer geweest, zowel als onderdeel van
de Flying Burrito’s als op zichzelf en
steeds met overweldigend succes. Aardi
ge jongens met een perfecte beheersing
van hun aanstekelijke repertoire en stuk
voor stuk country-musici in hart en
nieren die met zijn vieren toch een
prachtig vol geluid produceren en zich
uitleven in talloze stijl-variaties die met
een sneltreinvaart worden geproduceerd,
of het nu Sally Goodin”, is, de „Black
Mountain Rag”, of de „Honky Cat” van
Elton John.
op de proppen komen me een tot in de
finesses uitgewerkt en van een complete
lichtshow voorzien muziekstuk van
veertig rriinulen: „Boardin. School Sessi
on”. Daarin wordt in teksten muziek het
veahaal verteld van een jonge, kleine
puber die op een roomskatholliek inter
naat wordt geconfronteerd met zijn pro
blemen. Gefrustreerd droomt hij van de
prachtige brillantine-held Johnny Halli
day, van de kolossale spieren van Atlas
en de zweterige oksels van de keuken
meid, de enige vrouw binnen de donkere
muren van het sombere gebouw. Het
boekje met de teksten en tekeningen
van deze „Boarding Schooi Session"
wordt aan de ingang aan iedereen gratis
uitgereikt.
Hellhound treedt op tussen 21.15 en
22.30 uur; daarvoor speelt vanaf 20 uur
Spin en Country Gazette sluit vanaf
22.45 uur de rij In een Beij - eshal aan
het Stationsplein die zo hopen Oran-
jecomité en Tioli toch met minstens
tweeduizend jongeren uit Haarlem en
omstreken gevuld zal zijn. In de voor
verkoop (voor Haarlem: Elpee, Ged. Ou
de Gracht 75; Hoogenbijl Groenmarkt 28
en Oostwaid, Kleine Houtstraat 36) kos
ten de kaarten zes gulden; aan de zaal
vrijdagavond betalen bezoekers zeven
gulden vijftig.