Yobbo Nowt: Socialistische en toch geestige musical van 7:84 BOERTIGE MENTALITEIT VAN BLANKE TOT IN HET ABSURDISME VERHEVEN Uitkeringen aan schrijvers Daniel Buren in Voor bibliotheken drie musea 200 extra vacatures Drie ton voor Stradivarius Camerata Lysy wekte twijfel id C' ris Barber in Alkmaar ABN Sparen. Uw geld groeit in 6 jaar en 10 maanden van f 62045 naar f 1.000,- met ABN Kasbiljetten. ER R I Alternative Theatre uit Londen speelt Snoo Wilson Staatssecretaris W. Meijer: Muziek uit 14e eeuw v. Chr. nu leesbaar Te weinig lijn Henk Molenberg weg bij Globe 17 WOENSDAG 5 M E I 19 7 6 KUNST 1 B.V. lires ...1.30 ...3.00 ...2.50 Algemene Bank Nederland De aankoopprijs hangt af van de datum waarop u ze koopt. Kasbiljetten zijn aan toonder. U kunt ze gewoon aan de balie kopen, voor uzelf of als een geschenk voor een ander. Bij de ABN zijn kasbiljetten te koop: dat is een spaarvorm waarbij uw geld aanzienlijk groeit, maar waarbij de rente pas na enige jaren wordt uitgekeerd. U profiteert dus van rente op rente. Er zijn kasbiljetten met verschillende looptijden: 2 jaar 4- 10 mnd., 3 jaar+ 10 mnd., 4 jaar 4- 10 mnd., 5 jaar 4- 10 mnd. en 6 jaar 10 mnd. met een rente vergoeding van resp. 5!4,6,6/2, 7 en 7%°/o. Een voorbeeld: koopt u op 6 mei 1976 een kasbiljet, waarvoor u op 1 maart 1983 f 1.000,- wordt uitgekeerd, dan betaalt u daarvoor f 620,45. Een huisvrouw krijgt het door - 4.00 r 4.00 slagen Dennis Charles en Chnssie Coterill als het echtpaar Jack en Marie JAC HEIJER den, of Scène uit „The Soul of the White Ant. (Van- onze kunstredactie) met luid horende oprispingen. de (ADVERTENTIE) - (Van onze kunstredactie) TOON VRANKEN ...1.30 ...1.00 moristisch, temeer omdat de spelers deze personages met groot gevoel voor detail en timing uitbeelden. Volgens musicologen doet het Hoerrie- tische muziekwerk denken aan de liede ren van de oude Israëlieten en de Oos terse Christenen. Het is echter niet uit gesloten dat deze juist de muzikale in vloed hebben ondergaan van de Babylo- niërs en van de Hoerrietein in het bij zonder. een radicale politieke ombuiging in het huidige rascistische Zuid-Afrika. Dron ken en kotsende blanken, kortom het absurde vervaagd naar mijn idee die politieke stellingname. Kunstig toneel is het in ieder geval wel. KEES BOONMAN. RDAG AMSTERDAM (ANP). Toneelspeler en tv-acteur Henk Molenberg (50 jaar), dlie 15 jaar verbonden is geweest aan de Stichting Zuidelijk Toneel Globe, heeft om persoonlijke redenen bij dit gezel schap zijn ontslag ingiediiend- Hij -i.il het ontslag laten ingaan bij de aanvang van het nieuwe toneelseizoen in september. Hij heeft nog geen ander vast engage ment. (Van onze correspondent) DOKKUM. Het personeelsbestand van de bibliotheken zal worden uitge breid met 200 nieuwe arbeidsplaatsen Over 100 ervan zijn de betreffende bibli otheken, gemeenten en provincies van daag (woensdag) per brief ingelicht. De overige 100 worden aangewezen na over leg met de Bibliotheekraad en het Ne derlands Bibliotheek en Lectuur Cen trum (NBLC). Volgens dit principe zal Buren ook op een nog nader te bepalen plaats in de Betuwe een constructie van drie schot ten doen verrijzen, waarvan elk schot, bepalkt met dezelfde kleur streep, in de richting van een van de drie deelnemen de musea wijst. Binnen elk museum zal onder dezelfde hoek deze richting zicht baar worden gemaakt. In elk museum zal voorts in een zaal op een wand een werk worden getoond in een voor dat museum volgens Buren „eigen kleur’’. Bovendien zal de Fransman werk aan brengen achter bepaalde schilderijen, die vrijwel permanent in het Stedelijk Mu seum hangen en die dan onzichtbaar voor de toeschouwer zullen zijn. Hij bereikt dit door zijn „werk" exact de zelfde grootte te geven van het betref fende werk. Buren wil op deze manier gebruikmaken van reeds benutte exposi tieruimte. De partituur is gesteld in de taal van de Hoerrieten, een volk dat destijds ten zuiden van de Eufraat in Mesopotamië woonde en dat zijn grootste bloei in de 14de eeuw voor Christus bereikte. De ontcijfering was mogelijk dank zij de vondst van een Babylonische kleitafel over muziektheorie die enige jaren gele den in Chaldea werd ontdekt. uit -Guillemin, is toilet of in de bar. Elk persoon was voor een belangrijk deel bezig met zichzelf. Een voorbeeld is het moment waarin twee acteurs zich bezig houden met een telefoongesprek, terwijl een derde be heerst een injectie-spuit uit de koffer haallt en een „shot” verdachte middelen in de afgebonden arm spuit. DEN HAAG. Het Fonds voor de Letteren heeft in principe aan 183 Ne derlandse auteurs beurzen toegekend, die variëren van 2.200 tot f 26.400. Het fondsbestuur heeft de beslissingen geno men nadat twee onafhankelijk van el kaar w-erkende commissies adviezen hadden uitgebracht. Het fonds houdt re kening met het belastbaar inkomen van de aanvragers. Er waren 273 aanvragen. Alleen al het decor is bizar. Het is in twee delen verdeeld. Het ene deel is een damestoilet in en nachtclub. De toilet pot ziet er buitengewoon smerig uit. Het andere deel van het decor is een bar met twee gammele krukken en een jukebox die z’n beste tijd heeft gehad. Het hele podium is daarbij „geplaveid” met zand. De verwikkelingen die zich binnen dit decor afspelen lijken in eer ste instantie zeer verward. Een echte Engelssprekende Zuidafrikaan, dus on verstaanbaar, hangt aan de toog van de bar en neemt een flinke hoeveelheid bier tot zich. Hij begeleidt het drinken De laatste maanden ligt Zuid-Afrika weer goed in de markt van de publici teit. Ik vraag me echter af of Snoo Wilson met dit verhaal het effect be reikt waar hij naar streeft. Namelijk niet zijn toegewezen, zullen volgens Meijer vooral terecht moeten komen bij de voorzieningen in de oude wijken van de grote steden en in de groeigemeenten. Van de reeds toegewezen 100 plaatsen zijn er 49 bestemd’ voor „nieuw werk” en 51 voor bestaand. Van de 49 zijn er 25 naar Rotterdam gegaan. Ze is een arbeiders vrouwtje met twee opgroeiende kinderen. Op een goeie dag heeft ze genoeg van het huishouden en wil haar eigen geld zelf verdiénen. Ze zet haar man die daar niets voor voelt, de deur uit en ervaart dan aan den lijve hoe de wereld in elkaar zit. Ze vindt met moeite een baantje, moet naar soci ale zaken, ziet op het werk hoe de arbeidsverhoudingen liggen. Er wordt Ik vergeet tot dusver dat het geheel een musical is. De diverse scenes worden aan elkaar gelast door songs en af en toe zijn er ook tijdens de scenes liedjes. De muziek is pop, met een lichte neiging naar de rock, al ontbreken echte stam pers die de revue „Lay off” kenmerkten. Mark Brown schreef geweldige muziek, een stuk beter dan de Rocky Horror Show. De geluidsinstallatie was gisteren bij de premiere in Mickery nog niet precies uitgekiend, zodat de teksten wel eens de mist in gingen. Maar dat zal gaandeweg verbeteren. De individuele spelprestaties zijn beter dan in „Lay off”, temeer omdat McGrath voor elke speler minstens twee figuren op het lijf heeft geschreven. Behalve dan voor Chrissie Coterill die, ondanks haar jeugd, een frisse geloof waardige huismoeder speelt. Naast haar zijn Dennis Charles, Colm Meany, Vari Sylvester, Harriet Walter en Hilton McRae (ook nog de beste zanger) met verve en technisch gaaf in de weer. De zeer muzikale band bestaat uit Mike Barton, Mike Bennet, Tony Henderson en Mike O’Neill die zozeer muzikant zijn dat ze zonder enige moeite na afloop in de foyer doorgaan met spelen. 7 84 is de gezelligste groep die ooit Miclcery aandeed. Deze Fransman werkt al meer dan tien jaar met in de handel verkrijgbaar zonneschermdoek rhet strepen van 8,7 cm breedte in alle voorhanden zijnde kleuren. Ook past hij diezelfde strepen, maar dan gedrukt op papier, cellofaan of plasticfolie, toe. Volgens de inrichter van de tentoon stellingen stelt dit simpele eenvoudig herkenbare constante streepmotief Bu ren in staat alle aandacht van de kijker te richten op de wijze waarop hij de strepen toepast. „Zijn werken bestaan niet op zichzelf maar hebben een heel belangrijke relatie met de plaats waar ze gepresenteerd worden." De uitkeringen zijn bestemd voor Ne derlandse en Friese schrijvers van proza, poëzie, essays, kinder- en jeugdboeken, toneel-, televisie- en hoorspelen en voor vertalers van buitenlands belletristisch werk. Onder de gehonoreerde aanvragen bevinden zich die van de Haarlemse schrijvers Louis Ferron, Geerten Mey- sing (Joyce Co), Frank Herzen, Gerard Lemmens, Lizzy Sara May, Bob Tadema Sporry en Lodewijk Henri Wiener. vloedige zaad van deze slaaf in de (ui teraard) smerige frigidaire. zodat ei om de zoveel tijd een hele lading kon wor den gestuurd naar zijn vrouw die ergens in het binnnland woont. Dit gedeelte van de voorstelling onderstreept het ab- sude in het hele verhaal. Een met aarde besmeurde bioloog, die net is opgestaan uit z’n graf, is op zoek naar de moeder van de witte mieren. Alleen als je diie uitroeit wordt de situatie stilgezet. Mie ren (blanken) hebben de gewoonte zich in korte tijd over een groot gebied machtig uit te breiden. Hiermee wordt een belangrijk deel van het stuk „De ziel van de mier” verklaart. Onder regie van Dusty Hughes is het anderhalf uur durende stuk verdeeld in meestal snel afwisselende scenes, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Door de hele vooi stelling liep echter een rode draad, die in hoofdzaak de boertige mentaditiet van de blanken weergaf gecombineerd met een geweldig onbegrip voor de uitlatingen van de de personages. De acteurs stonden bewust onthand tegenover de toestand in de ALKMAAR. De beroemde Chris Barber jazzband uit Engeland, die een half jaar geleden een drukbezocht optre den in het Concertgebouw in Haarlem ten beste gaf, zal morgen, donderdaga vond spelen in zaal Het wapen van Heemskerk in de Breedstraat in Alk maar. HAARLEM. „Soms denk ik dat de wereld een mand vol vuile was is”, en harde s telling om te lezen op bevrij dingsdag. Het is een zin uit de voorstel ling „The Soul of the white Ant” van ht Alternative Theatre uit Londen dat gisteren te zien was in de Toneelschuur. De Engelse schrijver Snoo Wilson neemt verder niet de hele wereld op een avond onder de loep, maar houdt zich in dit stuk uitsluitend bezig met Zuid-Afrika. In een absurdistisch verhaal laat hij de blanke overheersers in dit deel van de wereld er terecht slecht afkomen. Hij schildert de blanken zeer decadent af en laat zien dat ze er niets meer van maken dan een enorme puinhoop. LONDEN (DPA). Een Stradiivarius- viool die in 1692 in Cremona gebouwd werd, heeft dinsdag op een veiling bij Christie in Londen 44.000 pond (ruim 300.000 gulden) opgebracht. Het muziek instrument ging naar een particuliere verzamelaar. De vioól zou aan een Russische tsaar hebben toebehoord die het instrument aan de hofviolist Eugen Maria Albrecht schonk. In 1906 kwam de viool terecht bij de Britse familie Fleetwood-Resketh wier leden een oude traditie als begaaf de amateuirmusici in stand hielden. Uit de nalatenschap van Joan Fleetwood- Resketh kwam de Stradivarius tenslotte bij Christie terecht. haar door allerlei functionarissen voor gehouden dat ze blij mag zijn dat ze in het „kapitalistisch systeem” mee mag draaien en, verdomd, ze is er nog trots op ook. Haar eigen verdiende geld. Maar dan krijgt ze door hoe de werkelijkheid voor de werknemer is. En wordt actief. Haar man, die weer thuis wil komen, begrijpt niets van haar verandering. Ze stuurt hem andermaal weg. Hij mag terugkomen als ook hij de dingen anders inziet. Dit verhaal wórdt verteld in eenvou dige dialogen eni scenes, die desondanks de ingewikkeldheid van ons bestaan recht doen. Het is geen eendimensionale schablone. De schrijver en regisseur John McGrath heeft zijn Marie en haar kinderen zoveel eigenzinnige trekjes meegegeven dat ze geloofwaardig als echte mensen zijn. Toch is het geen realistisch volksdrama. De personages, die de verschillende facetten van de arbeidswereld vertegenwoordigen, zijn geen persoonlijkheden maar facetten van een bepaalde mentaliteit. De man van het arbeidsbureau, de juffrouw van sociale zaken, de personeelschef, de vak bondsman, de vrouw van de president directeur, een jongeman in het pop- wezen; ze zijn allemaal getekend vanuit de gezichtshoek van de arbeider. Dat is een heel passende keus in de opvatting van deze schrijver en dit politiek actieve gezelschap. Bovendien werkt het erg hu- LUIK (ANP). Een archeologe Luik, mevrouw Duchesni er in geslaagd een 3.400 jaar oude parti tuur te ontcijferen. Het muziekwerk staat op een kleitafel uit de 14de eeuw voor Christus die bij Franse opgravingen in Ras Sjamra (het voormalige Oegarit) aan de Syrische kust was gevonden- Ik hoop eigenlijk niet dat dit modale blanke Zuidafrikaan is, maar ja, wat moet die blanke anders doen dan in het café rondhangen? Werken doen doorgaans alleen de zwarten in dat land. De eigenaresse heeft zo’n negerslaaf doodgeschoten. Zij bewaarde het over- Dit is woensdag door staatssecretaris W. Meiker meegedeeld in Dokkum, waar hij een toespraak hield ter gelegenheid van de Friese Bibliotheekdag. De staats secretaris bracht in herinnering hoezeer het bibliotheekbezoek is gestegen sinds de inwerkingtreding van de Bibliotheek wet op 1 juli van het vorig jaar: in een jaar met 1 miljoen. De bibliotheek een instrument voor informatie, ont wikkeling, vorming en ontspanning voor iedereen levert thans inderdaad een duidelyke bijdrage aan het cultuurbe leid, zoals het dit kabinet voor ogen staat. Maar gebrek aan personeel, ac commodatie en boeken heeft talrijke instellingen juist door die enorm geste gen belangstelling onder meer als ge volg van de verplichte contributievrij- dom voor de jeugd) forse moeilijkheden bezorgd. Hij had groot respect voor wat in deze sector bereikt is door efficiënt en be wust werken (centrale boekenaanschaf). Bij het opstellen van bibliotheekplannen moeten gemeenten en provincies, zo be pleitte de staatssecretaris verder, reke ning houden met voorzieningen in het kader van andere welzijnsvoorzieningen op het gebied van plaatselijk vormings werk en opbouwwerk, jeugd- en jonge renwerk. Er zal een „samenhangbnd educatiebeleid” moeten komen. Hij toonde zich ook wederom een warm voorstander van een gedecentrali seerd bibliotheekbeleid: gemeente en provincie zijn primair verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de biblio theken en de taak van het Rijk beperkt zich tot het vergoeden van een deel van de kosten. Het gaat daarbij overigens om aanzienlijke bedragen. Staatssecretaris Meijer betoogde dan ook dat het een „grote opgave” zal zijn om het biblio theekwerk, dat wat het rijksaandeel be treft van 44 miljoen in 1974 tot 112 miljoen in 1976 steeg, bij de bezuini gingsoperaties zoveel mogelijk te ont zien. Op grond van voorlopige cijfers, die door gemeenten en provincies zijn inge diend en gelet op de enorme moeilijkhe den waarvoor de werkers in het biblio theekwerk zich geplaatst zien, is het departement van CRM zo zei de staatssecretaris ten slotte na overleg met minister Duisenberg van Financiën erin geslaagd eerder genoemde extra 200 arbeidsplaatsen aan het bestaande be stand van zo’n 5000 man (bibliotheek technisch en administratief personeel) toe te voegen. De 100 plaatsen, die nog Het optreden begint om 20.30 uur, de zaal is een uur eerder al open. Trombonist Chris Barber beschikt over een goedlopend en technisch be hoorlijk onderlegd orkest dat vrijwel tijdloze jazz kan spelen, maar zich met name uitleeft in een repertoire dat neigt naar de oude stijl. Barber maakt thans een nieuwe tournee door ons land die hem veel succes brengt, niet in het minst door het aanstekelijke optreden van zijn orkestleden. John McGrath zoekt als schrijver naar een vorm waarin hij het persoonlijke leven van de mensen een politieke kleur wil geven. De mens en de (socialistische) boodschap wil hij onnadrukkelijk met elkaar verweven. Dat is hem voor het grootste deel in deze musical zeker ge lukt. Maar hij kon er kennelijk toch niet buiten zijn boodschap niet alleen overdrachtelijk te suggereren maar ook letterlijk in het stuk te weven. Daartoe voert hij een werkstudent op in de fabriek waar Murie werkt. Die werkstu dent geeft ze een lesje marxistische theorie. Dat klinkt nogal prekerig en McGrath is als regisseur zich daarvan ter dege bewust. Hij laat deze rol dan ook vervullen door de violist van de begeleidende band, een droogkomiek die de zwaarte van zijn tekst ogenschijnlijk terloops relativeert. Prima gedaan, maar ik vraag me toch af of het echt noodza kelijk is. John McGrath is duidelijk nog op zoek naar e en vorm, waarin de boodschap eerder gesuggereerd wordt dan expliciet wordt’ gesteld. Vooral naar het einde toe is dat laatste het geval en de spelers doen hun uiterste best het allemaal zo licht en ironisch mogelijk te houden. Daarin slagen ze meer dan voortreffelijk. AMSTERDAM Het Kamermuziek- ensemble Camerata Lysy heeft maan dagavond in het Amsterdams Concertge bouw zijn laatste concert gegeven van een festival dat bij nadere beschouwing toch wel enige twijfels heeft opgeroepen. AMSTERDAM. Tot en met 7 juni zal zowel in het Stedelijk Museum in Amsterdam, als in het Van Abbemu- seum in Eindhoven en het Krgller- Müller Museum in Otterlo werk worden geëxposeerd van de 37-jarige Parijzenaar Daniel Buren. AMSTERDAM. „Yobbo nowt” (spreek uit: jobbo naut) betekent zoveel als „een persoontje van niks”. Het is de titel van een musical, uitgevoerd in Mickery door de Engelse groep 7 84, die vorig jaar met groot succes de revue „Lay off” bracht. „Yobbo nowt” is socia listisch en toch geestig, ^owel in de dialogen als in het spel. En afgezien daarvan geeft de musical een geloof waardig inzicht in het samenvallen van iemands persoonlijke leven met zjjn po litieke bewustwording. Politiek inzicht betekent niets zwaarwichtigs of moei lijks. Het is gewoon de dingen op een rijtje zetten en met je gezonde verstand conclusies trekken. Dat doet tenminste Marie, de heldin van niks in deze musi cal. Woensdag volgt nog een Brahmscon- cert met het Quarletto Italiano en daar mee behoort dit festival dan weer tot het verleden. Wat dit laatste concert en ook het pianorecital van Pollini zondag 1.1. eigenlijk met het festival van doen heeft, is me niet duidelijk. Daarmee houdt dan ook de vraag verband: heeft dit festival een programmakern, een thema waaromheen de concerten zijn gegroepeerd? Een bepaalde lijn heb ik er niet in kunnen ontdekken. Zeker, er waren enkele hoogtepunten, enige plus- maar ook minpunten. Het motief waar om een zelden gespeeld werk van Chausson vervangen werd door Faure was onacceptabel. Daarmee daalde de helft van een concert in waarde ook al werd Faure prachtig uitgevoerd. Op het concert van maandagavond waren bezwaren aan te voeren tegen de al te driftige aanpak van de muziek van Telemann, Couperin en Bach. Een nuan cering van stijlopvatting heb ik er nau welijks in kunnen vinden. Opgejaagde tempi en een te gretige klankproduktie ontsierden verschillende delen. Onze briljante hoboïst Hans de Vries solieerde in Bach duidelijk niet onder de meest gunstige omstandigheden. Na de pauze speelde hij zijn partij werkelijk stralend in het Hoboconcert van Cimarosa, doordat de Camerata aanmerkelijk verfijnder partij gaf. Een belangrijk succes volgde met het Diver timento van Bartók, veerkrachtige, ge dreven muziek, helemaal passend in de speeltstijl van dit geestdriftig ensemble. Dat was dus een hoogtepunt, dat Came rata Lysy ons ten afscheid toch nog als herinnering meegaf.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17