Goedmoedige Fons Jansen kan nog heel lang mee 27.50/ Ian Anderson drukt andermaal zijn stempel op de groep Congres auteurs tegen apartheid in Zuid-Afrika Rijksmuseum verwerft nieuwe Rembrandt QUARTETTO ITALIANO ZEER MUZIKAAL A o 1 n Bent u graaf Willernll wel eens tegengekomen in Haarlem? 1 "O De debutant: Ober, heeft u een glaasje Berenburq voor mij? De gevorderde: Piet, mag ik een Sonnemaatje ‘t O BEPROEFDE FORMULE WERKT 'ijDE 3/10W In „De Populier” Auteur Henri Bosco overleden Z’nniau dirigent Meesterpianist Maurizio Pollini bij het RPHO 13 DONDERDAG 6 M E I 19 7 6 KUNST gjpjj ie** "ZEVEN EEUWEN HAARLEM” KI 12 ■•I 7% 1 FONSJANSEN Fons Jansen is een echte typetjesma- CEES STRAUS j Jethro Tuil vitaal als immer een Ian Anderson tijdens het optreden van Jethro Tull, gisteravond in Rotterdam. TOON VRANKEN fundament voor Thick As A Brick wat snelle loopjes en reeksen van climaxen oplevert. Anderson slaat met zijn 'tam boerijn het ritme uit zijn dijen. Mooi zijn ook Requiem (van Minstrel) Big Dippèr en het vrijwel akoestische Bad Eyed Loveless. Taxi Grab is veel te hard. Veel show E E Zinman verlaat met ingang van de zelfde datum het Nederlandse Kameror kest. waaraan hij sinds ’964 was ver bonden. Hij zal zijn werkzaamheden in Rotterdam combineren met die van mu zikaal directeur van het philharmonisch orkest van Rochester in de Verenigd'’ Staten, een functie die hij in 1973 aan vaardde, aldus een mededeling van heJ RPHO. De aankondiging van deze opmerkelij ke aanwinst heeft het Rijksmuseum welbewust tot heden uitgesteM om voor rang te verlenen aan het Aartsbisschop pelijk Museum in Utrecht, dat onlangs de aanwinst van Rembrandts nieuw ont dekte „Doop van de kamerling” bekend kon maken. Nee? Dan wordt het hoog tijd, dat u eens meeloopt aan de hand van de be kende auteur Jan Hoeben. Van zijn boek: is de 5e geheel bijgewerkte druk uit gekomen. Dit standaardwerk (25x17,5 cm) met meer dan 300 pagina’s en talloze unieke foto’s is verkrijgbaar voor 27,50. Bij onze kantoren of bij de ge noemde boekhandels. AMSTERDAM (ANP). Het culture le centrum „De Populier” in Amsterdam wil de komende dagen een werkgroep van Nederlandse schrijvers opr’öhten, die zich opstelt tegen de apartheid in Zuid-Afrika en samenwerkt met de (blanke en zwarte) Zuidafrikaanse kun stenaars in ballingschap. De oprichting van een dergelijke werkgroep zou kun nen gebeuren tijdens het „werkcongres Zuidafrikaanse kunstenaars”, dat „De Populier” vanaf vanavond tot en met zondagavond aanstaande houdt in „Cen trum Bellevue” en „De Populier” zelf. AMSTERDAM (ANP). Het Rijks- museum heeft een vroege, uit 1626 date rende. Rembrandt in zijn bezit gekregen. Het is een op paneel geschilderde gen restuk „Musicerend gezelschap”, tot nu toe „De muziekles” genoemd Het stuk, dat 63,4 bij 47,6 cm meet, kon in het begin van dit jaar met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bern- hard Fonds en de Stichting tot bevorde ring van de belangen van het Rijksmu seum worden aangekocht bij een buiten landse kunsthandelaar. baby, moet troosten. Wilde tonelen spe len zich er aan het slot af; met veel kabaal dwingt het publiek Tuil een lange toegift af, waarin opnieuw veel materiaal van Aqualung. Het was alsof Tuil je naar adem deed snakken. JOHN OOMKES VEESEN. Fons Jansen maakt caba- retprogramma's die gemiddeld enkele seizoenen lang mee kunnen. Hij heeft daarvoor een formule gevonden waarbij de actualiteit handig wordt ingepast in algemenere en langlopende thema’s waaraan veranderingen in principe geen kwaad kunnen. Trouwens, door zijn goedmoedigheid, de nooit scherpe toon waarop hij zijn grapjes afstelt, hebben zijn programma’s al van nature een soort ingebouwde tijdloosheid. Diezelfde formule, die eerder bevruchtend werkt (Kwartetten, Drie ker andermaal) is ook terug te vinden in Vijf, het nieuw ste programma dat ongetwijfeld goed is voor weer een aantal seizoenen. humor is vooral na de pauze te beluiste ren in een tweetal nummers die de zaal goed los kunnen maken: Doodgraver en Kleuter. Een merkwaardige co-incidentie is dat Fons Jansen in het eerstgenoemde nummer een grapje heeft met als clou „wat een dooie boel is ’t hier”. In Een kannibaal als jij en ik wordt dezelfde clou gebruikt, zij het dat er een ander verhaal aan voorafgaat („Zitten twee gieren in een lijkenrestaurant, zegt de ene gier tegen de andere „wat een dooie boel is ’t hier”). Wie het flitsende caba ret van Bram en Freek zoekt, zal het bij Fons Jansen opvallen hoe laag zijn tem po in feite ligt. Toch zit het programma, waarin Fons Jansen twee uur vrijwel continu onder de schijnwerpers staat, boordevol plezier. NICE (AFP) De Franse auteur Henri Bosco is dinsdagavond op 87jarige leeftijd in Nice aan een hartzwakte overleden. Henri Bosco, wiens literaire werk vol gens zijn eigen zeggen door drie elemen taire zaken wordt gekenmerkt, namelijk zijn „Italiaans-Provencaalse” afkomst, Avignon en omgeving en zijn levenser varing, begon al heel jong te schrijven. Op 7-jarige leeftijd zou hij een kleine avonturenroman geschreven hebben. In 1932 verscheen „Le Sanglier” (Het wilde zwijn), waarmee hij zijn eigen stijl had gevonden. Zijn voornaamste werken zijn: „IjAne Culotte”. „Le mas Theotime”, „Hyacinthe”, „Malicroix” en „Le Recif”. In totaal schreef hij een twintigtal romans die hem beroemd maakten. Hij kreeg verscheidene literai re prijzen waaronder de grote prijs van de Franse letteren, de Prix Renaudot. de Prix des Ambassadeurs en de grote prijs voor letterkunde van de Academie Francaise. Zijn werk a demt de geest van de „Midi” en in zijn beste boeken wist hij een harmonieuze mystiek-poëtische sfeer op te roepen Tegelijk met het congres et apartheidsbeweging in Amsterdam actie om het sinds 1951 besta- nde v rele akkoord tussen Nederland en Zuid- Afrika te beëindigen. Volgens Huub Oosterhuis, leider van „De Populier” valt deze actie toevallig samen met het werkcongres, dat a lleen zaterdagavond toegankelijk is voor publiek. Ter gelegenheid van het congres heeft „De Populier” een wat zij poemt „ca hier” gemaakt over de positie van de Zuidafrikaanse kunstenaars. Het cahie" bevat artikelen over de geschiedenis van Zuid-Afrika en de cntw’kkeling van het verzet. Bovendien bevat het een over zicht van de Z":.dafrikcanse ’iteratuu van schrijvers, die in ballingschap leven en-of in ’Zuid-V—ik” on Co - lijst” staan. Tevens zijn voor dit cahier enige b.’jdra'xn r.-, -.r' congres aanwezige schrijvers in ballin- schap over de censuur’ :n Uit een overzicht van deze schrijvers in het cahier blijkt, dat enigen -an '”n. dre de komende dagen in Amsterdam zijn, een of meer keren zijn ,gea-~cfen een aantal jaren gevangen zaten wegens verboden politieke activiteiten. Londen.se veiling. Het werd daar ver kocht door de firma D. Katz. kunsthan delaren uit Dieren. Kort daarop werd het geëxposeerd in Amsterdam, Dieren en New York. In 1937 werd de nieuwe Rembrandt gepubliceerd in het kunsthis torisch tijdschrift „Oud-Holland”. In 1951 werd het stuk opnieuw geveild, nu bij Charpentier in Parijs, waar het werd gekocht door een verzamelaar. In 1952 was het schilderij in Nederland voor het laatst te zien op de tentoonstelling „Ca ravaggio en de Nederlanden” in het Centraal Museum in Utrecht. Vanaf donderdag is het p ermanent tentoonge steld, en opgenomen in de collectie van het Rijksmuseum. Het is gevat in een passend gemaakte zeventiende-eeuwse lijst. Het stuk stelt, zoals de naam aangeeft, een musicerend gezelschap voor. Sommi gen menen dat Rembrandt hier zijn eigen familie, ouders, zuster Liesbeth en zichzelf, heeft uitgebeeld. Dat is aller minst zeker, maar wel is de harp spe lende jongeman kennelijk een zelfpor tret van de toen twintigjarige schilder. De vier personen dragen gefantaseerde kleding met allang uit de mode geraakte en ook Oosterse elementen er in. Dit zou er op wijzen dat Rembrandts figuren iets anders voorstellen dan de alledaagse werkelijkheid. Deze uitgave van Damiate Pers is verkrijgbaar bij onze kantoren Haarlems Dagblad. Ged Oude Gracht 82 Haarlem (centrum). Soendaplein/Floresstraat 1 - Haarlem (noord).Californiëplein 17- Haarlem (Schalkwijk). 'tHaasje. Bennebroekerlaan85 Bennebroek. VVV .JonkheerMockkade- Hillegom IJmuider Courarft Lange Nieuwstraat 427 IJmuiden Beverwijkse Courant.Zeestraat 18 Beverwijk. BOEKHANDELS HAARLEM: Boek en Blad, Gen. Cronjésrraat 122 De Boekhal, Kruisstraat 40 Boekhandel H. Coebergh. Ged Oude Gracht 74 Haco, Spaarnwouderstraat 108-110 Hage en Zoon. Van. Zijlweg 84 Boekhandel I.L. A.. Gen Cronjéstraat 43. Grote Houtstraat 79 Boekhandel van Kuijeren. Gen Cronjéstraat 99 Loosjes. Rijksstraatweg 125 N.V. Boekhandel v. d. Peet. Jansweg 39 P. Raaijen, Rivièradreef W Boekhandel Willa Reinke, Gierstraat 64 Tip’s Boek- en Tijdschriftenhal. Santpoorterstraat 5zw Boekhandel Veko. Zijlstraat 98-100 Boekhandel A. Vernout. Warmóesstraat 10 Boekhandel H. de Vries, Jacobijnestraat 3 Vroom en Dreesman. Grote Houtstraat L. te Welscher. Wagenweg 116 BLOEMENDAAL: Boekhandel J. M. de Wit. Bloemendaalseweg 123a HEEMSTEDE: Boekhandel Batavo. Zandvoortselaan 147 Blokker s Boekhandel. Bronsteeweg 4 D. J. Sehol, A van Ostadeplein 4 J. M. de Wit. Valkenburgerlaan 48 SANTPOORT: Boekhandel Kroeze. Bloemendaalsestraatw 120 Boekhandel Erasmus. Hoofdweg 234 IJMUIDEN: Boekhandel Erasmus, Lange Nieuwstraat 243 BENNEBROEK: Ako. Bennebroekerlaan 9 Boekhandel Wagner. Zwarteweg 42 ’t Haasje. Bennebroekerlaan 85 BEVERWIJK: Beverwijkse Boekhandel. Breestraat27 Boekhandel Burger, Breestraat86 Ding- ler’s Boekhandel. Breestraat 58 Boekh. v. d. Meer. Wijkerbaan 4 HEEMSKERK: A.B.C. Boekhandel. Maerelaan 4 Boekhandel de Graaf. Kerkweg 24 HILLEGOM: Boekhandel v. d. Klugt. Hoofdstraat 89 Boekhandel Wagner. Hoofdstraat 93 VVV Hillegom.'Jonkheer Mockkade HOOFDDORP: Boekhandel v. Grieken. Kruisweg 979 NIEUW VENNEP: Boekhandel Bok horst. Kerkstraat 2 SASSENHEIM: AV Boek. Hoofdstraat 141a Boekhandel Wagner, Hoofd straat 181 VELSEN-N.: Laan’s Boekhandel. Wijkerstraatweg 275 IJMUIDEN: Brnna. Lange Nieuwstraat 495 Boekhandel Erasmus. Lange Nieuwstraat 243 ZWANENBURG: Boekhandel Kamerbeek. Dennenlaan 121 ROTTERDAM. De Amerikaanse di rigent David Zinman is per 1 september 1977 benoemd tot vaste gastdirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Hij zól naast Edo de Waart, wiens positie als dirigent en artistiek leide” ongewijzigd blijft, het RPHO in principe gedurende twee periodes van enkele we ken per jaar dirigeren. ROTTERDAM. De tijd dringt een beetje voor Jethro Tull. Hoewel de meest andere formaties van de Engelse tweede generatie (King Crimson, Cream, Ten Years After, Family) al lang wijlen zijn, leeft Tull nog altijd; volgens som migen evenwel op sterven na dood. Toe gegeven, het laatste albummateriaal (Warchild, Minstrel In The Gallery) was niet zo jofel en hoe hun nieuwste crea tie (Too Old To Rock ’n Roll, Too Young To Die) ’t gaat doen moeten we maar afwachten; feit is dat Ian Ander son en zijn mannen gisteravond in een opmerkelijk goedgevulde Ahoy aantoon den op de bühne nog steeds van wanten te weten. ker. De pastoor, kleuter, bariton, krante- lezer, doodgraver, dokter en de HBS- scholier, Jansen heeft ze intensief bestu deerd en gebruikt ze als kapstok om zijn vete (taalkundige) grapjes aan op te hangen. Zijn mimekwaliteiten komen daarbij goed te pas. Fons Jansen is behalve een redelijk cabaretier ook een behoorlijk acteur. Hij schuwt het grote gebaar, heeft eerder oog voor het detail. Eigenlijk moet je dichterbij kunnen ko men om tn volle van die typetjes te kunnen genieten, zo intiem is vaak zijn stijl. De grappen zijn gemakkelijk te be grijpen, echte doordenkertjes zijn er zel den bij. Ze hebben vaak het niveau van de lerarenmop: beschaafd en geschikt voor een breed publiek. De aardigste werk van Aqualung siert de op het einde. Cross’eyed Mary komt er schoon uit, om van het titel nummer nog maar te zwijgen. Grote klasse. Bij een andef intro haalt Ander son z’n gitaar uit de kinderwagen, ter wijl hij speelt alsof hij een huilende Ruim dertig Zuidafrikaanse kunste naars in ballingschap en een kleine veertig Nederlandse kunstenaars nemen aan het grotendeels besloten con gres deel. Van de uitgenodigde Zuidafri kaanse kunstenaars komen e:’ drie uit Zuid-Afrika. maar tot nu toe is slechts één van hen in Nediria:?:’. r ckomen. „De Populier” vreest, dat het de andere twee niet is toegeséaan hun land te verlaten. AMSTERDAM. Het is opvallend hoe het muziek-critisch Amsterdams pu bliek zich trefzeker uitspreekt voor kwaliteit. De Brahmsavond, gegeven door het Quartetto Italiano en de Itali aanse meesterpianist Maurizio Pollini woensdagavond in het Amsterdams Con certgebouw, trok een volle zaal. Ineens was er weer die sfeer en spanning die aan een groot gebeuren voorafgaat. Iedere tijd kent zijn eigen klankideaal en -instrumentarium. Ook de onze en wel zeer extreem. En toch wist men zich op deze avond volmaakt gelukkig met 1 vier strijkers en een pianist, in de Grote Zaal nog wel, en men vond in minstens één meesterwerk van Brahms, het Pia noquintet in f. de universele betekenis van de muziek benaderd vanuit een weergaloos getroffen interpretatie. Pollini is zonder meer een groot pia nist. Dit bewees hij deze avond niet met virtuoze schitterstukken, maar in de milde eenvoud van Drie intermezzi opus 117 voor pianosolo, waarvan men zelfs niet zeker weet waarom Brahms, ze deze tijgl heeft gegeven. In het programma van deze avond groeiden zij van zinvol tussenspel tussen het Strijkkwartet in a opus 51 en het Pianokwintet, uit tot een innig adagio, waarvan het introvert ka- „Het musicerend gezelschap” dat is gesigneerd met het monogram RH (Rembrandt Harmensz.) en gedateerd 1626, verkeert in een zeer goede staat. Het vertoont slechts enkele kleine be schadigingen op de naad van het uit twee planken samengestelde paneel. Over de herkomst kan slechts worden vermeld dat het uit Schots bezit stamt en in 1936 plotseling opdook op een Hij heeft in de loop der jaren een trouwe schare bezoekers gekregen die eerder een bevestiging van eigen gedach ten dan een kieteling onder de kin verdraagt. Vijf vormt daarop geen in breuk. Fons Jansen kan nog lang mee en dat is voor de fans een hele zeker heid. Voordat het echter zover was, moch ten we recht gaan zitten voor John Miles in het voorprogramma. Deze zan- ger-gitarist met het pseudo James Dean- koppie wordt alom gezien als een grote belofte. Het singletje Music deed ook wel wat vermoeden dus...Maar nee, het hield niet veel over. Met name zijn begeleidingsband, bestaande uit ritme sectie en toetsen, heeft te weinig body. Miles zelf speelt flitsende, up-tempo soli in een stijl die wat van Joe Walsh wegheeft, compleet met de slang. Erg Oorspronkelijk is hij zeker niet, zwakke nummers als Turn the Damn Thing Down en You Have It All worden wat teveel uitgesponnen. Music en High Fly zijn gelukkig wel pakkend. Jethro Tuil is momenteel een zesmans groep. Naast fluitist-ooievaar Ian Ander son en andere mensen van het eerste uur als Martin Barre (gitaar) en Barrie- more Barlow (drums) biedt Tuil onder dak aan bassist John Glascock en de toetsenspecialisten John Evan en David Palmer. Bovenal is Tuil echter Ander son, ook dat bleek gisteravond weer. Deze zonderlinge magiër is al verant woordelijk voor het karakteristieke ge luid, de composities en de producing, maar hij drukt op het podium helemaal zijn stefnpel op de groep. Als hij van de vermoeienissen even uitrust, zakt Tuil tijdens de instrumentale intermezzo’s af tot het peil van een doorsnee prof groep, ondanks de inzet én verdienste van een Barre. Anderson is theatraal en flam boyant. Hij werkt met zijn hele lichaam. Zijn handen sierlijk en gebiedend, zijn ogen angstaanjagend. Hij gebruikt het hele podium, stapt af en toe tegen de monitors op. Hij lijkt een man van uitersten. Iemand die woest en stevig zijn show doet, in vreemde houdingen poseert en tegelijkertijd een zo groot vakman is dat hij zijn timing verzorgt en oog heeft voor de kleinste details. De show bevat veel ouder materiaal Bourée en A New Day Yesterday gaan vooraf aan het titelnummer van Too Old To Rock ’n Roll, waarin Anderson zijn akoestische gitaar na het intro in een kinderwagen zet en wegduwt. Het levert verder echter sprankelende klan ken op en een saxsolo van Palmer die dwars staat van de climax. Een aardig rakter door Pollini met diep inlevings vermogen geïnterpreteerd werd. De klas sieke vorm gegeven weemoed van Brahms gepeild tot op de bodem. Ditzelfde inlevingsvermogen verraste ons ook bij de Italianen van het kwartet en daarmee plaatsten zij zich mede door hun grandioze stijl van spelen op het niveau van een universeel meesterschap. Paolo Borciani, Elisa Pegreffi, Piero Fa- rulli en Franco Rossi, ieder in hun spel een persoonlijkheid, vormen in hun rijk geschakeerde klank een kwartet van no blesse, dat zelfs het kleinste motiefje veredelt en in alle golvingen van klank een hecht evenwicht handhaaft. In dit muzikaal evenement van de eerste orde stond als onbetwist hoogte punt het Pianokwintet. Een meesterwerk van uitgebalanceerde tegenstellingen tussen piano en strijkers, tussen grade - ze melodiek en ruige colorieten. En dan te bedenken hoe pijnlijk lang en moei zaam Brahms hieraan geschaafd en ge boetseerd heeft. Na de werkelijk unieke vertolking brak het enthousiasme los in ei':?”' ovaties. Een spontaan antwoord op een muziekgebeuren getroffen in de r het volmaakte.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13