ORMATIE
Hulp voor de moderne Globetrotter
een vrouw over emancipatie
Muurdecor
s
Alimentatie
Zonne-
energie
Praten met planten
Een man over mannen,
cr$
tips voor iedereen
d
Tuingereedschap
Marc Fasteau bondgenoot van feministen
l
Mannen blijven
in gesprek aan
de oppervlakte
WWk
door Hans Rombouts
e
s
ft
--
Veranderingen in de mening van mannen over vrouwen zijn tot
dusver altijd oppervlakkig geweest, meer op intellectueel dan op
gevoelsmatig niveau. Onder de druk van onze huidige gelijkheids-
ethiek en van de vrouwenbeweging beginnen steeds meer sociaal
bewuste mannen het in algemene termen eens te worden met ideeën
over vrouwen, die ze emotioneel in hun persoonlijke relaties niet
kunnen aanvaarden. De bewustwording dat ze in feite misschien wel
niet superieur zijn aan vrouwen of misschien zelfs wel niet veel
verschillen van de vrouwen met wie ze leven en werken, is voor hen
beangstigend. En angst veroorzaakt vijandigheid. Deze reactie is, zoals
men kan verwachten, het sterkst bij mannen, die het idee van de
mannelijke superioriteit het meest nodig hebben om overeind te
blijven. Zo: dat is dat. Het wordt neergezet door een man, Mare Feigen
Fasteau, een zesendertigjarige Amerikaanse jurist, die samen met zijn
echtgenote naam heeft gemaakt in processen die verband fiouden met
feminisme en sekse-discriminatie. Hij schreef het boek „De Mannen
molen” (uitgeverij Bruna, 17,50).
6'
Suzanne Brögger
Deze Mare Fasteau blijkt door zijn bena
dering van de man-vrouw-verhouding een
uitstekend pleitbezorger voor de emanci
patiebeweging, een feministische bondge
noot. Nu is het opmerkelijke van hem, dat
hij niet als sympathisant duidelijk aan de
kant van de vrouw gaat staan. Of zoals de
feministe Gloria Steinem zegt: „Fasteau
heeft zijn eigen visie, namelijk die van een
mannelijk mens die naar het stereotiepe
Mannen proberen vaak om niet te laten
merken als ze zich lekker voelen. Het uit
drukken van genegenheid stoot op emotio
nele barrières die voortkomen uit het ste
reotiepe man-beeld. Een van de belang
rijkste bronnen voor remmingen op dit
gebied is de vrees om homoseksueel te zijn
of die indruk te wekken. Het direct onder
woorden brengen,van genegenheid of te
derheid is ook iets, aldus Fasteau, dat
alleen homoseksuelen en vrouwen doen.
Onder het hoofdstuk seksuele verove
ring trekt' de auteur natuurlijk ook van
leer tegen de geëigende opvattingen. Dit
georienteerd zijn op veroveren maakt dat
mannen zich verplicht voelen om bij elke
leuke vrouw die ze zien seksuele belangs
telling te tonen. Het lijkt een soort ritueel
Bij Flexa is een nieuwe serie muur
verven uitgekomen, speciaal voor de
doe-het-zelvers. Het zijn meerkleurige
effectmuurverven (die op professionele
basis al enige tijd worden gebruikt) met
o.a. als eigenschap, dat de verf gemak
kelijk met de kwast of roller kan wor
den aangebracht en dat ook de kwali
teit natuurlijk goed is. Het Flexa Muur
decor, zoals het produkt heet, bezit een
fraaie kleurenmenging (voor de haasti
ge werker: na vier uur ziet men het
eindresultaat, als de verf droog is). Het
meerkleureneffect is duidelijk in het
oog springend. Men kan een goed zicht
bare structuur aanbrengen. Als het
Muurdecor er eenmaal op zit is het
schoon te maken met water en zeep.
Het is niet brokkelig en kan tegen een
stootje. De kleuren zijn geel, twee tinten
groen, beige, crème en bruin als grond
toon met daardoorheen het meerkleuri
ge effect.
Als men met het Muurdecor gaat wer
ken moet de ondergrond stofvrij zijn,
moet loszittend behang worden vastge
plakt en moeten gaten en scheuren
eerst worden gerepareerd. Daarna een
laag Flexa Vinyl-latex aanbrengen.
Dan kan men starten.
Het gereedschap kan met water ge
reinigd worden. Let op, dat u restanten
van het produkt niet door de afvoer
doet. De muurverf wordt geleverd in
emmers van 2‘A liter. Met 1 liter behan-
delt u 2 a 3 vierkante meter.
De alimentatie-
regeling (waarover
in de Kamer gedis
cussieerd wordt) is
niet bepaald een
voudig. Overal zit
ten voetangels en
klemmen. Om de
genen, die er mee
te maken hebben, wat op gang te hel
pen heeft de stichting De Ombudsman
een boekje uitgegeven: „Alimentatie na
scheiding". Het is tot stand gekomen
naar aanleiding van de vele brieven, die
men ontving over de problemen van de
regeling na de scheiding. In het boekje
vindt men een kort overzicht van het
Om te zien hoe klein de Globetrotter is kan men de afmetingen vergelijken met
een pakje sigaretten, (foto links)
Dit is een horloge, dat werkt op zon-
ne-energie. Door middel van zonnecel
len wordt het licht opgevangen, in elec-
trische energie omgezet en opgeslagen.
Normaal kamerlicht is al voldoende om
de computer op te laden. Die energiere-
serve is goed voor een werking van drie
maanden. Het nieuwe systeem werd in
West-Duitsland omtwikkeld. Het merk:
Solar Quartz.
journaliste gaat in „Verlos ons van de
liefde” (uitgeverij Meulenhoff, 26,50) op
het oorlogspad tegen ook weer de gevestig
de maatschappelijke orde. Mythen moeten
van hun onwezenlijkheid en ballast ont
daan worden, zodat er reële zaken en dus
geen mythen meer overblijven. Ze trekt
met name ten strijde tegen het huwelijk,
tegen het „kerngezin” van man-vrouw-
kind. Ze wil niets weten van de liefde in
haar huidige, algemeen geaccepteerde
vorm: afgesloten van de rest van de sam
enleving, monogaam, romantisch. Niets
meer daarvan. De bezem door het huis en
de slaapkamer, waarin dat gezin gewor
teld is. Suzanne Brögger pleit voor de
ontplooiing van de persoonlijkheid in vrij
heid: „Voor mij ligt de zaak tamelijk een
voudig, want ik wens gewoon te beslissen
over mijn eigen leven en niet in de
laatste plaats met wie ik wil copuleren”.
De manier waarop de Deense ten strijde
trekt is zeer afwisselend. Dan weer is ze
zeer serieus aan een betoog bezig, dan
weer doopt ze haar pennetje in een vat
sarcasme, dan loopt ze lichtvoetig door de
problemen. Ze doet dat in verhaal-vorm,
als dagboekfragment of als een college.
Over het huwelijk zegt ze onder meer;
„Alle pogingen om het huwelijk te hervor
men kunnen alleen maar dienen om de
ongeschiktheid en absurditeit ervan aan
het licht te brengen. Daarmee is nog niet
gezegd dat het huwelijk ineenstort als men
probeert het van binnenuit te liberalise
ren. Integendeel zoals we voor onze
ogen zien gebeuren zijn het de echtelie
den die in elkaar storten.” En: „In onze
cultuur heeft een iegelijk het recht om in
de loop van een leven op zijn minst een
ander mens te verorberen, mits men be
looft alles netjes op te eten want weg
gooien zou zonde zijn”.
Over de liefde waarvan ze zie de titel
van verlost wil worden: „Liefde en te
derheid zijn hetzelfde gaan betekenen als
vitamine of begeleiding bij de zuigelingen
zorg, of de universitaire opleiding die je
hoort te hebben. Als we maar rijkelijk met
geborgenheid, kennis en liefde gevoerd
worden, worden de mensen gelukkig en
het leven risicovrij. In dat geval, als het zo
moet, kan ik alleen maar zeggen: verlos
ons van de liefde. Dan krijg ik na
melijk nog liever een strijkijzer naar mijn
hersens geslingerd”.
Suzanne Brögger kan fel van leer trek
ken of voor sommigen wellicht shoc
keren met haar verhaal over een verkrach-
tingsserie, ze kan ook erg poëtisch schrij
ven (een ontmoeting in een Perzisch ham
mam, een badhuis). Met grof lijkende,
maar ook verfijnde wapens bestookt ze de
lezers. Daar kan je niet onverschillig bij
blijven.
echtscheidingsrecht, recht op alimenta
tie en de wijze van vaststelling, de hoog
te van het bedrag, de alimentatie voor
kinderen, de alimentatienormen, beëin
diging van de regeling, overlijdensvoor-
zieningen en pensioenverweer, de bij
stand, kinderbijslag, belasting, dwang
middelen bij niet betaling, de rechtsbij
stand enz. Het boekje is zo actueel mo
gelijk, d.w.z. dat er ook aandacht wordt
besteed aan de te verwachten wijzigin
gen. Voorts treft men belangrijke
adressen aan. Het boekje kost 4 en is
te bestellen op postgiro 208020 onder
vermelding „aanvrage boekje alimen
tatie” bij de Stichting De Ombudsman
in Hilversum. Het kan ook per brief
kaart (postbus 3000, Hilversum). Wiet
het niet kan betalen kan het kosteloos
krijgen.
Plantenliefhebbers kunnen wij attenderen op enige nieuwe niet alledaagse
uitgaven. Daar is allereerst „Het voorleesboek voor planten” door Renate Dorre-
stein en Annemarie van der Meer (uitgeverij Ploegsma, 12,50). Zoals men weet
verschijnen er steeds meer berichten over onderzoekingen betreffende de psycho
logische benadering van dier (koeien, die bij bepaalde muziek meer melk geven) en
plant (ook hier zou bepaalde muziek grotere wasdom geven, fleuriger planten en
welriekender vruchten). Men moet, zo wordt al hier en daar gesuggereerd, zijn
planten af en toe eens vriendelijk toespreken. Men moet 'n goede relatie opbou
wen met de bewoners van de vensterbank, de po, de doofpot, de keulse pot en meer
van die attributen, waarin men tegenwoordig zijn klimop, papyrus, geranium of
kaaps viooltje stopt. Beide hiervoor genoemde dames dragen de plant een warm
kloppend hart toe. En aldus schreef Renate Dorrestein piepkleine plantensprook-
jes en tekende Annemarie van der Meer er vrolijke illustraties bij (op groen papier
dat alles, geheel in stijl).
De beide Vlijtige Liesjes noemden de spruit van hun wederzijdse inspanning:
„Voorleesboek voor planten”. Die planten zijn de asparagus, de moederplant, het
kaaps viooltje, de papyrus, de gatenplant (die er in geslaagd was zijn tochtige
gaten te dichten), de croton, de vrouwentongen, de citroengeranium, de tiengebo-
denplant, Suzanne-met-de-mooie-ogen (die 'n rood lampje naast zich kreeg), de
klimop. Vlijtig Liesje, de Dieffenbachia, de Kuulvaren, de Cissus, de Christus-
doom (een geheel nieuwe visie rond deze plant), de begonia, de filondendron, de
cactus en natuurlijk ons aller ficus. Je ziet de planten knipogen, als je de
verhaaltjes voorleest.
Van geheel andere, serieuze aard is de serie Groene Vingers van Wim Ouds-
hoom, uitgegeven door Auvimedia, den Haag. Oudshoorn behandelt de meest
„gevoerde” kamerplanten per brochure (acht paginaatjes plus een omslag met
algemene wenken). Hij is gestart met de ficus, de begonia, de dragaena en de
cactus. Kleurenfoto’s vrolijken de tekst op. De prijs is 1 per stuk en ze zijn
verkrijgbaar bij bloemisterijen.
spel, een behoefte om de machinerie in
werking te stellen. „De verplichte show
kan bestaan uit een opmerking tegen een
andere man. het opdringerig kijken, uit
een verplichting scheppend, overdreven
galant gebaar, en passant een seksuele
toespeling maken en zelfs uit een complete
verleidingsmanoeuvre. Echte mannen
worden geacht elk ogenblik in elke situatie
te weten wat ze moeten doen. Ze moeten
zich steeds weer bewijzen”.
Natuurlijk komt de opvoeding als basis
voor het doorbreken van de bestaande,
traditionele man-vrouw-verhouding aan
de orde. Jongens mogen ook best met
poppen spelen en meisjes mogen ook best
aan de brommer knutselen. Mannen be
horen hun rol als man te spelen en vrou
wen die van de vrouw. Elke afwijking
daarvan was (is) verdacht. Gelukkig is er
een kentering in die toestand waar te
nemen.
Fasteau komt met veel zaken, die al
bekend zijn, maar hij draagt ook heel wat
stof aan om eens stevig over te discussië
ren of te bepeinzen. Hij vermijdt niet altijd
langdradigheid, maar over het algemeen
benadert hij de stellingen fris en openhar
tig. Hij haalt er voor ondersteuning of
toelichting vaak citaten of cijfermateriaal
van anderen bij. Kortom, deze Mare heeft
zich zelf en zijn mede-mannen op de psy
chologische snijtafel gelegd. Voor mannen
is het aardig om daarbij toe te kijken. En
zoals gezegd voor vrouwen ook. Want, niet
waar, de emancipatie van de vrouw begint
bij die van de man.
Wat de vertaling betreft: daar worden
nogal eens storende fouten gemaakt. Bij
voorbeeld: basketball werd vertaald door
korfbal (dat men in Amerika niet kent en
niet speelt); voor velen geldt hiet korfbal
als een niet-mannelijke sport en het gaat in
de bewuste alinea juist om typisch manne
lijke sporten.
Een vrouw, die een opmerkelijk boek
over de emancipatie schrijft, mag er na
tuurlijk ook zijn. De grote gangmaaksters
op dit punt zijn natuurlijk Germaine Greer
en Kate Millett. Nu is er Suzanne Brögger
bijgekomen. Deze Deense schrijfster-
manbeeld kijkt en taxeert hoe dat stereo
tiep hemzelf en de mannen om hem heen
heeft gevormd of beperkt.Zijn voorbeel
den komen uit zijn eigen leven, uit talloze
interviews met andere mannen in allerlei
banen en sociale omstandigheden, uit een
analyse van de vele patronen en proces
sen. die beslissend worden beïnvloed door
de mannelijke mythe. Gloria Steinem zegt
verder: „Dit boek is een aanvulling op de
feministische revolutie, maar het-had niet
door een vrouw geschreven kunnen wor
den. Het is de andere helft van de revo
lutie”.
Natuurlijk is de zaak van de emancipatie
geen eenzijdige, geen vrouwelijke alleen.
Het is iets waar man en vrouw aan moeten
werken. Voor veel mannen en ook veel
vrouwen hoeft het allemaal niet. Die man
nen willen graag hun posities handhaven
en geen terrein prijs geven (en dat terrein
loopt van de afwas tot het zelf bepalen van
zijn eigen leventje). Die vrouwen vinden de
traditionele rolverdeling wel goed zo. Ze
kunnen zorgen en moederen en bazen op
zijn tijd.
Mare Fasteau doorloopt in zijn boek een
aantal belangrijke facetten van het man
zijn in de samenleving: vriendschap tussen
mannen, de seksuele verovering, de wor
tels van de vrouwenhaat, vrouwen als col
lega's, de sociale verhoudingen, het huwe
lijk en andere intieme relaties, het gezin en
vaderschap, het terrein van de sport, het
werk, het geweld als een soort grondbegin
sel, de politiek (waarbij ook Watergate niet
ontbreekt).
Zowel voor mannen als vrouwen is dit
een interessant boek; voor mannen omdat
ze voor zich zelf kunnen uitmaken in hoe
ver Fasteau raak schetst; voor vrouwen,
omdat ze eens achter die mannenmuren
kunnen kijken en ze eens kunnen proeven,
hoe nu mannen een fiks aantal problemen
al of niet te lijf gaan of te lijf zouden
moeten gaan. Natuurlijk geldt voor ons
hier in Nederland, dat we er rekening mee
moeten houden, dat Fasteau schrijft van
uit zijn Amerikaanse maatschappij. Zo
moet men voor zich zelf soms wat bijstu
ren. Maar in essentie verschilt de Neder
landse man natuurlijk niet zoveel van zijn
Amerikaanse broeder. Je zou alleen kun
nen zeggen en dat merk je ook wel in dit
boek dat Nederlandse mannen mis
schien al een stap verder zijn.
Mare Fasteau slaat de spijker vaak op de
kop (soms tikt hij ook mis en dan voel je de
pijn in je eigen vinger). Hij zegt dat man
nen in hun onderling contact weinig over
zich zelf loslaten. Het blijft meestal opper
vlakkig gepraat. „Negentig percent van de
mannen is met iets bezig of het nu
triktrak is of televisie kijken om in elk
geval maar een veilig onderwerp van ge
sprek te hebben. De oorzaken voor deze
benauwende banvloek over elke persoon
lijke onthulling, de redenen, waarom man
nen zich voor elkaar verbergen, liggen in
de taboes en de dwingende’ voorschriften
die het stereotiep van de man oplegt. Om
te beginnen worden mannen geacht functi
oneel te zijn en hun tijd te besteden aan
werk of aan het oplossen of denken over
de oplossing van problemen. Ook de con-
currentiedwang beperkt de communica
tiemogelijkheden bij vriendschappen tus
sen mannen”.
Alabastine, tot nu toe eigenlijk vooral
bekend om zijn vulmiddelen, reparatie-
pleisters enz., gaat zich ook op de markt
van de tuingereedschappen bewegen.
Men gaat werken met het Engelse merk
Wilkinson Sword, waar men twee kwa
litatief verschillende assortimenten
kent: een serie De Luxe, waarbij de
snijbladen uit roestvrij staal vervaar
digd zijn en een zg. Groene serie, waar
bij hoogwaardige staalsoorten zijn ge
bruikt.
Twee noviteiten van Camping Gaz International: de Globetrotter, een piepklein
kooktoestel en de Cercotub, een hulpstuk voor het solderen. Om met de eerste te
beginnen: De Globetrotter is een mini-kooktoestel, dat ontworpen is voor wande
laars en bergbeklimmers. Het toestel, inclusief pannetjes, weegt 450 gram. De
diameter is elf centimeter, de minimale hoogte 9 cm, de maximale hoogte 14,8 cm.
Een halve liter water, de inhoud van het pannetje, kookt in vijf minuten. Deze
Globetrotter werkt uitsluitend op de blauwe butaangas blikvullingen GT 100 van
Camping Gaz. Die laatste vulling is speciaal ontworpen voor de Globetrotter. Het
volle blikje weegt 170 gram. Er zit 90 gram butaan in. De gemiddelde brandtijd van
de vulling GT 100, bij continu gebruik, is ongeveer een uur.
De Cercotub is een hulpstuk voor de soldeerapparaten Soudogaz, Chalugaz en
Turbogaz. Het verkort de tijd en verhoogt de soldeercapaciteit van de soldeer
lamp. Het voorkomt beschadigingen achter de te solderen pijpverbindingen.
Importeur is Sieben (Basisweg 61, Amsterdam).
«vtwvLvkAJ'-’
i