Filmfestival van Cannes biedt groots programma Presentatie Nederlandsche kunstkoopersbond PEN-centrum schorst Chili UZKh met rumo airajnMhrwna I CD ijnstallatiebouw VAN INITIATIEFNEMER JAN KRAAKMAN-PRIJS INGESTELD TER ERE Geen Nederlandse deelneming 19 7 6 1 2 M El WOENSDAG KUNST Beroep op donateurs Speciale prijs schrift HAARLEM. Herauten te paard, vergezeld van pages, zullen maan dag 31 mei ’s middags door de binnenstad trekken om aan te kondigen dat het Nationaal Landjuweel op het punt staat te beginnen. Zij zullen hun aankondiging doen op tekst van Harry Prenen. Terwijl de stads beiaardier vanuit de toren van de Oude Sint Bavo de klanken uit zijn beiaard over het marktplein zal uitstrooien, zullen de herauten de Gra venzaal van het stadhuis binnengaan, waar op dat moment het Nationaal Landjuweel plechtig geopend zal worden. Het zit in de lucht. Dat sprankelende, altijd verfrissende gevoel van bevrij- ding. Werken in een ruimte waar de lucht ’afgewerkt' is, werkt be nauwend en verlammend. Er komen geen prestaties meer uit. Herken tijdig dit ’luchtalarm’. Vraag doku- mentatie over betaalbare Lubro air conditioning. Het Landjuweel is de nationale toneelwedstrijd voor amateurs die nu voor de vierde keer wordt gehouden. Ongeveer honderd verenigingen hadden daarvoor ingeschreven. Na een kritische selectie in voorronden en tussenronden, die het afgelopen seizoen in het hele land werden ge houden, zijn er vijf verenigingen overgebleven. Samen met de Koninklijke Vereniging „Litteris Sacrum” uit Leiden, die als winnaar van het vorig landjuweel automatisch aan de eindronde meedoet, spelen de vijf in de finale die op de zes avonden van 31 mei tot en met 5 juni afgewerkt wordt door Hein Steehouwer beverwijk industrieweg 21 tel.(02510)29120 |f 15 8>' ;en Nationaal Landjuweel belooft amateurtoneel op hoog peil W»''° nu vele (Door Pieter van Lierop) (ADVERTENTIE) „Brabantse boerin’ van Vincent van Gogh. Nederlandsche is herleefd Als vermoedelijke hoogtepunten kan men films tegemoet zien van Ingmar Bergman (Face to Face), Eric Rohmer (La Marquise d’O), Roman Polanski (The Tenant), Martin Scorsese (Taxi Driver) en Paul Mazursky (Next Stop, Green wich Village). Van Jospeh Losey zal Mr. Klein (met Ik heb maar iets genoemd van de 147 werken, die natuurlijk door hun grote onderlinge stijlverschillen niet binnen een recensie nader te bespre ken vallen. Eigenlijk is dit artikel alleen maar een aanbeveling om te gaan kijken en te geloven dat binnen de zaken van de NKB-veto totale collectie te vinden valt die groot museum op eer. zou vullen. Behalve Litteris hebben zich nog in die eindronde geplaatst: de Toneelgroep Klein Slottheater uit Zeist, de Toneel groep W.A.K. uit Arnhem, de Toneel groep T.O.G. uit Leeuwarden, „De Nieu we Toneelgroep” uit Rotterdam en „De Zeeuwse Comedie” uit Vlissingen. Voor T.O.G. uit Leeuwarden, die op woensdag 2 juni in de stadsschouwburg optreedt, wordt het in dubbel opzicht een bijzon dere voorstelling, want koningin juïiana heeft het nationaal comité voor het Landjuweel toegezegd de voorstelling op 2 juni in Haarlem te bezoeken. Haar keuze is gevallen op de voorstelling „Vogels zijn vrij” door het Leeuwarden se T.O.G. Die koninklijke belangstelling dateert al vanaf het eerste Landjuweel in Haar lem in 1956/1957, toen op initiatief van Jan Kraakman het laat-middeleeuws speltoernooi van de rederijkers in ere Verdere voordelen voor de kopers of verzamelaars zijn bovendien dat de NKB regels voor behoorlijk han- delsgedrag hebben opgesteld. De NKB wil namelijk ook een informatiecen trum gaan vormen met betrekking tot kunstdiefstal, verlies en vervalsin gen; een arbitragecommissie benoe- Meer naar onze tijd toe: er is vrij veel werk van Jarel Appel bij zowel Monet als ’d Eendt in Amsterdam en de New Style Gallery en Galerie Nova Spectra in Den Haag. Zoekt u een prachtige Gustaaf de Smet? Kunsthandel Van Lier uit Blaricum toont een groot doek, de „Accordeon- speler”. DEN HAAG (ANP). Chili is giste ren geschorst als lid van PEN-Internati- onal. Dit gebeurde nadat op een in Den Haag gehouden rondetafelconferentie van het centrum, dat zich bekommert om het lot van onderdrukte en gevangen auteurs, met overgrote meerderheid van stemmen een dergelijke resolutie werd aangenomen. Het Chileense PEN-cen trum is voorlopig tot 1977 geschorst- onbenoembaar aantal kunstenaars van zeer verscheiden pluimage. Op een paar kunstwerken kun je wijzen, maar dan wel met in het achterhoofd het feit dat je andere ten onrechte ongenoemd laat. Want natuurlijk heeft de NKB gezorgd voor uitge zóchte werken. Een algemene indruk: het is een wapenschouw op hoog niveau met een in het algemeen toch wel behou dend karakter, ook als het om mo derne kunst gaat. De smaak van het kopend publiek bepaalt mede de voorkeuren van een kunsthandelaar. Hij kan onmogelijk videm-tapes van body-art-kunstenaars aan de man brengen en evenmin abstracties zoals van de Parijzenaar Buren, die in het Stedelijk Museum achter andere daar aanwezige schilderijen moeten hangen omdat deze schilder uitslui tend in dat museum onzichtbaar wenst te presenteren. Bij de NKB dus in het algemeen het „ezelschilderij voor aan de wand” of beeldhouwkunst voor huiselijk ge bruik en daarmee bedoel ik niets denigrerends, integendeel, want kunst moet ons iets te zeggen hebben bin nen ons eigen leefmilueu, willen onze kinderen en kindskinderen er ver trouwd mee raken en „de fakkel van de cultuur verder dragen”. Dat is een doodgewoon niet-elitair en sociaal ge richt standpunt, helaas binnen een prestatiemaatschappij, die beeldende kunstenaars op een onbetaalbaar voetstuk heeft geplaatst. En nu de eigenlijke expositie. Wie verwacht nu nog in de handel een imponerend portret door Vincent van Gogh. Toch is er van zijn hand bij Gebr. Douwes in Amsterdam, een „Brabantse boerin”, door Van Gogh in Nuenen in 1884 geschilderd. Uit iets vroeger tijd Bij Van Wisselingh in Amsterdam een „landschap in Al giers” van Renoir. Het zijn museum stukken. Bij Pieter Scheen uit Den Haan onder meer een bijzonder inne mend stadsgezicht bij een rivier van J. H. Weissenbruch, maar ook werk van dat type uit de vorige eeuw zoals een heel mooie B. C. Koekkoek van Kunsthandel A. H. Bies uit Eindho ven. Bij Siau uit Amsterdam een van de bekende zelfportretten van Carel Willink. En zo stuit je steeds op verrassingen. Bij M.L. de Boer vind je bijvoorbeeld een „Haven van Can nes” van Kees van Dongen en een compositie van Geer van Velde. Je zou denken „waar vind je zoiets van daag de dag nog”, maar in het Sin ger-museum hangt dat allemaal te prijken en verbazing te wekken. Zo ook bijvoorbeeld een hele serie van Bart A. van der Leek in verschillende stadia van diens ontwikkeling vanaf realistisch tot volkomen abstract. Alain Delon en Juliet Berto) vertoond worden; van Robert Altman: Buffalo Bill and The Indians (met onder meer Paul Newman en Geraldine Chaplin); van Arthur Penn: The Missouri Brakes (met Jack Nicholson en Marlon Brando) en het vijf uur in beslag nemende nieuwe werkstuk van Bernardo Berto lucci: Novociento (met onder meer Ge rard Depardieu en Burt Lancaster). Het is maar een zeer bescheiden greep. Onder de filmers die eveneens naar Cannes zullen komen bevinden zich Gy- ula Maar, Ettore Scola, Francesco Rosi, Miguel Littin, Nagisha Oshima, John Frankenheimer, Wim Wenders, Daniël Schmid, Jerry Schatzberg, Miklos Janc- so, Thomas Koerffer en Carlos Saura. Allemaal namen die ooit zeer belang wekkende films hebben opgeleverd. Spe ciale hommages zullen plaatsvinden ter nagedachtenis van de Italiaanse cineas ten Bisconti en Pasolini, van wie alle twee de laatst gereedgekomen werkstuk ken gepresenteerd gaan worden. Opvallend is de dit jaar wel erg sterke vertegenwoordiging van Amerikaanse en Italiaanse films, terwijl Frankrijk en Engeland ieder maar een werkelijk Franse respectievelijk Engelse film de competitie hebben ingekregen. Ook de Oostbloklanden zijn, op Hongarije na, opmerkelijk zwak vertegenwoordigd, maar dat is niet ongewoon meer. Cannes heeft de nieuwe film van de Rus Tra- kowski niet kunnen krijgen. De Oostblok landen zijn zich de laatste jaren met hun films helemaal gaan richten op het Filmfestival van Beriijn en het is al bekend dat ze daar dit jaar van 25 juni tot en met 6 juli wederom massaal vertegenwoordigd zullen zijn. De jury van het filmfestival is com pleet. Voorzitter: de Amerikaanse schrij ver Tennessee Williams. Verder in de jury: de regisseur Costa-Gavras en de actrice Charlotte Rampling. Het is in feite een kunstverkopers- bond. bestaande uit 21 leden, alleman' gerenommeerd. Zonder die kwalifica tie behoeft een kunsthandel of galerie zich niet aan te melden als lid. Het merendeel handhaaft ook een traditi onele image, want met z’n allen ver tegenwoordigen de leden veel meer dan een eeuw schilderkunst. Een ge mengd gezelschap, gespreid over het hele land. Heeft het publiek nu een bood schap aan het feit, dat de NJB met deze expositie is herleefd en dat er allerlei plannen zijn? Is het, kort gezegd, ook een consumentenbelang? Ja, dat is het en het komt door de bijzondere constellatie van de kunst handel. Menige kunstschilder (als het om moderne kunst gaat), maar ook menige verzamelaar hebben de kunst handel nodig. Zeldzame collecties zouden nooit zijn opgebouwd zonder de vertrouwensrelatie tussen de drie partijen. Blijven de meeste kunsthandelaren getuige de hier opgesomde namen van de schilders binnen de con ventie en de smaak van de „oudere” collectioneur, er zijn ook anderen. Zowel genoemde Van Lier als Loed van Brussel uit Den Haag tonen hier een schat aan Afrikaanse kunst, meestal houten plastieken. Het is wel iswaar momenteel „gezichte kunst” maar ze valt evenzeer buiten de Ne derlandse traditionele verzamelingen als bijvoorbeeld de grafiek die Printshop Amsterdam van Piet Cle ment toont, bladen van Roger Raveel, Ger Latster en anderen. Daarmee geeft de NKB aan, dat sommige leden duidelijk mikken op een jong type verzamelaars. Een speciaal werkkomite, dit keer on der voorzitterschap van de heer J. G. Bisenberger uit Zandvoort, heeft dit vierde Nationaal Landjuweel voorbereid. De organisatie is officieel in handen van het Nederlands Centrum voor Amateur toneel (N.C.A.). In de jury voor de UTRECHT. Deze week begint aan de Franse Middellandse-Zeekust het dertigste Filmfestival van Cannes en daar ligt een op papier werkelijk prach tig programma voor klaar. Nederlandse films zitten er dit jaar niet tussen, noch in het hoofdprogramma, noch in de Quinzaine, noch in de Semaine de la Critique. Wel op de Marche natuurlijk. Het festival wordt donderdag geopend en het start met That’s Entertainment. Op 28 mei wordt gesloten; met Hitch cocks Family Plot. werd hersteld. De koningin stelde toen als wisselprijs een zogenaamd landju weel ter beschikking, een fraaie bokaal die de eerst keer door de Haarlemsche Toneelclub werd gewonnen, de tweede keer (1963) door A.D.O.-D.V.S. uit Den Haag en in 1969 door „Litteris Sacrum” uit Leiden. De zes finalisten van 1976 zullen onderling moeten uitmaken wie de koninklijke bokaal in handen krijgt met als extra hoofdprijs een buidel met duizend zilveren guldens. men in geschillen ontstaan uit de handel waarbij leden betrokken zijn; eenheid brengen in de doolhof van taxatietarieven. Vooral het eerste punt is voor de koper van veel be lang, want er worden veel (vooral oudere) schilderijen gestolen die wel licht weer op te sporen zijn na aan bieding door de stelers aan de kunst handel. Vervalsingen van oudere schilderijen zijn legio in omloop en ze worden door de niet bona-fide kunsthandelaren steeds weer doorver kocht. Waakzaamheid daartegen van de goede kunsthandelaren is heel be langrijk om tot een zuivering te ge raken. Eigenlijk is een rubriek als „Beeld schrift” niet bestemd voor uiteenzet tingen als hierboven. Maar overwe gingen rond deze tentoonstelling in het Singer-museum als presentatie van de NKB moeten er deze keer toch toe leiden. Het is het signaleren van een belangrijk verschijnsel. Overigens leent de expositie zich er eigenlijk niet toe om nauwkeurig te worden omschreven. Er hangt werk uit de vorige en deze eeuw van een Laatsleden maandag is vanuit het werkcomité een gesprek gevoerd met afgevaardigden van toneelverenigingen uit Haarlem en omgeving. Er is een beroep gedaan op de verenigingen om hun donateurs te stimuleren een of meer voorstellingen van het Landjuweel te bezoeken. Het gaat er trouwens niet alleen om een goed gevulde zaal te krijgen maar ook om het met amateur toneel verwende publiek uit stad en streek te confronteren met het amateur talent uit andere sreken van het land. Voor vele amateurtoneelverenigingen zijn bepaalde regelingen getroffen wat betreft de toegangskaarten. De eerst reacties doen het beste verwachten. Affiches, folders en ander reclamema teriaal zullen het de komende weken verder moeten doen. Wie er nog meer van wil weten kan altijd de stads schouwburg bellen. Machteld Tilanus staat opnieuw klaar alle problemen naar eer en geweten op te lossen. Het devies van het eerste landjuweel geldt ook nu: moet blijeken. van laraël Horovitz, en zaterdag Litteris Sacrum uit Leiden met „Andorra” van Max Frisch. Zaterdag 12 juni is ’s middags om drie uur de slotbijeenkomst in de Gravenzaal van het stadhuis. Dan zal de jury de uitslag bekend maken en in een korte samenvatting tekst en uitleg geven van haar bevindingen. Van iedere voorstel ling komt een apart juryrapport dat zo spoedig mogelijk na de slotvoorstelling voor belanghebbenden en belangstellen den verkrijgbaar is. Bij de voorbereiding van het Landju weel heeft het werkcomité medewerking gekregen van tal van instanties en be drijven. Het rekent er op dat er ook uit het Haarlems toneelpubliek voldoende belangstelling komt, ook al doen er dit keer geen verenigingen uit Haarlem en omgeving mee aan de finale. Tijdens de drie vorige landjuwelen hebben honder den belangstellenden uit haarlem en omgeving gezorgd voor goed bezette schouwburgzalen. De resolutie was door afgevaardigden van PEN-centra uit vijf landen inge diend nadat de Chileense afgevaardigde Jorge Ivan Hübner Gallo maandag be schuldigingen van de hand had gewezen als zouden in zijn lad auteurs wordnen vervolgd. De schrijvers die gevangen worden gehouden zijn „doodgewone mis dadigers”, zei Gallo toen. Hij wees er op dat in Chili enkele marxistische schrij vers nog steeds hun werk zouden mogen publiceren- Ook nodigde hij een afvaar diging van PEN-International uit om in Chili een onderzoek naar de beschuldi gingen in te stellen. Volgens de tekst van de resolutie wordt het Chileense PEN-cehtrum er niet alleen van beschuldigd schrijvers, die worden vervolgd, niet te willen hel pen, maar ontkent het centrum tevens deze vervolgingen. De Nederlandsche Kunstkoopers bond is herleefd met behe-'d vc. haar tradities. Daarom dan ooi- de naam geschreven lu roejl spelling. Dat is niet zomaar iets, ge handhaafd sinds de oprichting in 1919. Een verklaarbaar oprichtings jaar na een eerste wereldoorlog, de groei van het kunsthandelwezen en de hoop op betere tijden. Het duurde tot aan de Tweede Wereldoorlog. De NKB ging slapen. Na die oor.og de NKB wel bestaan als een van de steunpilaren van de Stichting voor d:: kunsthandel, die nog twee andere dergelijke verenigingen overkoepelt. Hoe de NKB altijd gewerkt heeft en dat ook zal blijven doen krachtens haar aard, wordt nu duidelijk gede monstreerd in het Singer-museum in Laren. Daar hebben bijna alle leden een keuze uit hun beste stukken hangen onder de titel „Presentatie”, een expositie die t.e.m. 23 mei wordt gehouden. Het is een prachtige ten toonstelling. eindronde hebben zitting genomen: Jac ques Heijer, toneelrecensent van het Haarlems Dagblad, Jean Paul Bresser, kunstredacteur van De Volkskrant, Jan Velzeboer, directeur van het N.C.A. en Egbert van Paridon, artistiek directeur van de Toneelgroep Centrum. Behalve de hoofdprijs kunnen zij nog verschil lende andere prijzen toekennen voor- be paalde prestaties. Daaronder is een ex clusieve onderscheiding, namelijk de Jan Kraakman-prijs als een hommage aan de man die twintig jaar geleden het initiatief nam tot het hernieuwde Land juweel. Het initiatief to die prijs werd genomen door het Haarlems Dagblad. De directie van de Damiate Pers heeft die prijs voor haar rekening genomen. Voor welke prestatie de Jan Kraakman-prijs uitgereikt zal worden, is nog niet, vastge steld. Het feest begint dus maandag 31 mei. Dan wordt in de Gravenzaal het vierde Landjuweel plechtig „opghehanghen en- de inghericht”. Die inrichting geschiedt vanwege de laatste winnaar, „Litteris Sacrum”. Wanneer de herauten binnen zijn gekomen leest een van de leden van die vereniging de tekst voor die de herauten in de stad hebben omgeroepen, daarna reikt de voorzitter van Litteris aan de deelnemende vereniging de zoge naamde „caerte van rhetoryca” uit, die feitelijk de officiële uitnodiging inhoudt tot deelneming aan het Landjuweel. Burgemeester De Gou zal het Landju weel openen en tenslotte zal Frans Vorstman, acteur van de Toneelgroep Centrum, als monoloog opvoeren „De opvoeder” van James Saunders. Diezelf de avond is in de stadsschouwburg de eerste voorstelling, verzorgd door het „Klein Slottheater” uit Zeist. Deze groep speelt „De Vrouw met het rode haar”, van Sam Locke en Paul Roberts. Volledigheidshalve: dinsdag 1 juni W.A.K. uit Arnhem met „Obaldiade 1,2,3,4” van Rene de Obaldia, woensdag 2 juni T.O.G. uit Leeuwarden met „Vlin ders zijn vrij” van Leonard Gershe, donderdag 3 juni De Nieuwe Toneel groep uit Rotterdam met „Een dag uit de dood van verdomde Lowietje” van Peter Nichols, vrijdag 4 juni De Zeeuw se Comedie uit Vlissingen met „Line” r’ -A.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15