1 Éi EEN KWAST VERF VOOR DE MINISTER iHHl pi p to inMi „Ze kunnen hem beter een stoel geven” i WB I Verbouwing van Tropenmuseum Kaarten Antiekmarkt 1 IS| rfl Bill Pasar Malam Sluiting MB 'J Toen en nu i i m Jöf kï BI» NIET ALLE ARTIS-BEWONERS EVEN AKTIEF Mi itf F 15 Rijksprentenkabinet toont tekeningen uit Groningen Ji 4" '1 ii I 1 j i 4 Till rri I i jhs W fr. f Rl H ..'ft I- t 'U «s*s n s een gs- ui:: lill» F i 4 <- I. I ONDER REDACTIE VAN KEES TOPS Hl te J I M -'I IN EEN DIERENTUIN is het eigenlijk het leukste om naar de mensen te kijken. Mensen reageren heel verschillend op dieren, maar in de meeste gevallen is het de moeite waard ze te observeren. Bert Haanstra heeft dat al geruime tijd geleden gedaan met zijn verborgen camera. Het resultaat was „Zoo”, een kostelijke rolprent van ongeveer een half uur, waarin al lerlei komische overeenkomsten in het gedrag van kijker en bekekene zijn te zien. Haanstra heeft het zelfs voor elkaar gekregen een man te filmen, die op precies dezelfde manier lacht als een aap die hij staat te bekijken. RL: Ui 181 WOi islttlKini iiiimsl IBS] kiuii: I iiiniu B - •y. S^W' S® Argeloze bezoekers deinzen terug voor een zandaanval van een chimpansee. waarmee tentoonstelling Een van de weinige activiteiten van de orang-oetan (foto rechts) is het overeind krabbelen om eens te kijken wat de fotograaf in de knuisten houdt. Een wat oudere mevrouw verstrekt een volwassen Indische olifant (foto links) miniscuul kleine stukjes brood. het Tropenmuseum. De van Het krabbende volkje is er immers op vier, nogal uiteen gelegen plaatsen ge huisvest: de apenrots, het apenhuis, het orang-oetanhuis en de chimpanseekooi. speelt hij met een bierflesje, dat God mag weten hoe in de kooi terecht is gekomen. algemeen en bijzonder”. n n 1- letaal ot 3? tt 45 ad 0 J gffl GÓ» SIS Kortom, van een verzameling curiosa uit voorbije tijden wordt het Tropenmu seum tot een centrum waar verbindin gen worden gelegd van een vroegere situatie naar nu. Een centrum dat de maatschappij van vandaag en morgen in zijn vaandel plaatst, aldus de heer Jae ger. En van die ontwikkeling was de op zich onbelangrijke handeling van minis ter Pronk een onderdeel. MET DE VOORBEREIDINGEN voor de verbouwing van de grote museumhal is vorig jaar al een begin gemaakt. Toen is de vaste collectie van het museum, bestaande uit ongeveer 80.000 voorwer pen, elders ondergebracht. Bij sloopwerk in de afgelopen maanden is de plecht statige buitentrap aan de Linnaeusstraat verwijderd. Straks komen de bezoekers binnen via een ingang op souterrainni- „IN DE KAART GEKEKEN” is de naam van een tentoonstelling die vanaf zaterdag wordt gehouden in museum Willet-Holthuysen aan de Herengracht 605. Speelkaarten vor men het onderwerp van de expositie Europese speelkaarten vanaf de vijftiende eeuw. Bijzondere aandacht wordt besteed aan Amsterdamse speelkaarten en hun makers van de zeventiende tot de twintigste eeuw. Volgende week op deze pagina meer over de expositie. Het flesje sneuvelt natuurlijk bij een onbesuisde actie en even I ater zit een chimpansee met de scherven te spelen. Hoe dat afloopt weten we niet, wanl inmiddels heeft een flink uit de kluiten gewassen chimpansee het vuur geopend op het publiek. Hij weppt het met kracht grote hoeveelheden zand in het gezicht; de bezoekers stuiven uiteen. Maar lachen. Echte apen dus. daar in die kooi. AMSTERDAM (ANP)- Tijdens de verbouwing van het Groninger Museum voor Stad en Land hebben de oude tekeningen uit dit museum tijdelijk on derdak gevonden in het Rijksprentenka- binet in Amsterdam. De tentoonstelling wordt gehouden van 8 mei tot en met 4 juli. Bij de keuze voor deze tentoonstelling viel het accent op het zeer belangrijke legaat van dr- C. Hofstede de Groot. Diens grote schenking in de jaren dertig heeft namelijk ook de basis gevormd van de verzameling Rembrandttekenin- gen in het Rijksprentenkabinet. De ten toonstelling geeft een goed beeld van de 17e-eeuwse tekenkunst, waarin Rem brandt en zijn school het hoogtepunt vormen. Daarnaast is de landschaps kunst uit die tijd vertegenwoordigd met voorbeeld van de hand van o.a. Ruys- dael, Cuyp. Van Goyen en Waterloo. Voorts zijn er bloementekeningen van de Friese, in Groningen werkzame Mar- gretha de Heer (zij verbleef van circa 1638 tot 1657 in Groningen), werk van de Groninger Egbert van Drielst (1745- 1818) en van Jan Antonie Langendij k (1780-1818). IB -T Zolang de verbouwing duurt en dat is tot medio 1978 zullen de verfstre ken van de minister van Ontwikkelings samenwerking, temidden van die van enkele leerlingen van de Rijksacademie voor Beeldende Kunst (die dat karwei deze week klaren), de bouwschutting j&c-. HET HOUDT NIET OP. Tentoon stellingen en markten vliegen de pan uit. De dag voor Hemelvaartsdag bij voorbeeld, op woensdag 26 mei, be gint in twee RAI-hallen de zevende Pasar Malam Amsterdam, een vijf daagse tropische jaarmarkt. In de tropen met name in Indonesië is een pasar malam een feestelijke gebeurtenis, maar de jaarlijkse Pasar Malam Amsterdam is een snel uitge groeid exotisch evenement. Al maan den geleden hebben zich meer dan 160 deelnemers gemeld, die straks met kleiding, sieraden, schoeisel, le vensmiddelen lekkernijen, drankjes, kleine exposities en vele eettentjes hun opwachting maken. Verder zijn ei- modeshows, sportdemonstraties, het optreden van krontjongorkesten en steelbands, van danseressen en vuurvreters, van flamencodansers en popgroepen, van souldansers en Bali nese dansers en van kindershows en van bekende artiesten als Rob de Nijs en Rosy en Andres zo meldt de Pasar Malam Amsterdam. Een van de hoogtepunten moet de verkiezing van Miss Pasar Malam ’76 worden. „Een vrolijke ontdekkingsreis vol verras singen”, noemt de organisatie een be zoek aan de pasar, „met mooie meis jes, lekkere hapjes en veel plezier”. Van 26 tot en met 30 mei is de jaarmarkt geopend van het middag uur tot middernacht. Veel plezier. OVER EXPOSITIES GESPROKEN, het is een wijdverbreid gebruik dat aan de opening van een tentoonstelling een feestelijk tintje wordt gegeven. Bij een sluiting gebeurt dat zelden of nooit. Ria Fettich, die de afgelopen weken exposeerde in museum Fodor aan de Keizersgracht, vindt dat ei genlijk grote flauwekul. Daarom werd haar tentoonstelling zondagmid dag met enig feestvertoon afgesloten. De Groep droeg haar steentje bij door een vrolijk fragment uit het nieuwe stuk „Haiku Hupsake” te spe len. Een initiatief dat navolging ver dient. Er kan niet genoeg gefeest worden. haar eigen visuele gestalte zou krijgen. De heer D. Jaeger van het Tropeninsti tuut, die in een toespraak tot minister Pronk deze uitdaging in herrinnering bracht, verklaarde dat bij de herindeling van het museum van een nog bredere opzet zal worden uitgegaan. De mens komt in de presentatie centraal te staan en daarnaast zal worden getracht inzicht te geven in de bredere vraagstukken van onze wereld en vooral ook de verbindin gen met onze eigen samenleving en ver antwoordelijkheid hier, aldus de heer Jaeger. ARTIS ZELF, dat wil zeggen het Ko ninklijk Zoölogisch Genootschap „Natu- ra Artis Magistra”, schrijft het begrip „educatie” hoog in het vaandel. Drie jaar geleden werd een volledig lesprogramma samengesteld voor groepen, waarvan het daaropvolgende jaar door een kleine vijftienhonderd groepen werd gebruik gemaakt. Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken zou Artis echter het liefste een goed uitgerust informatiecen trum op poten willen zetten, samen met andere instanties die zich op dat gebied met voorlichting bezig houden. Zo is bijvoorbeeld het Instituut voor Natuur- beschermingseducatie sinds het begin van dit jaar binnen de hekken van Artis gehuisvest. Die ontwikkeling komt over een met de doelstelling van Artis, die in de statuten van het genootschap wordt omschreven als „het bevorderen van de kennis van de natuurlijke historie in het van de dierkunde i n het 4 i S MAAR DE CHIMPANSEES en goril la’s stellen ons niet teleur. Zij doen datgene wat van een beetje aap ver wacht mag worden: zij ontplooien akti- viteiten. En behalve aktiviteiten van ero tische aard zijn dat in hoofdzaak het pesten van elkaar (het publiek: ..Hé. grote lummel, kan je wel?") en van de bezoekers. In de dierenwereld is er in elke groep een leider en in dit geval is dat een potige gorilla. Zijn drachtige wijfje mijdt hem als de pest, want hij jaagt iedereen op die in zijn buurt komt. En als er niemand in zijn buurt komt Wel, leut en pret moeten in Artis op die laatstgenoemde plek gezocht worden. Op de apenrots huizen slechts rhesusa- pen en dat zijn zoals bekend, geen geinponems. Het apenhuis biedt hoofdza kelijk onderdak aan een bijzonder klein formaat apen-van-gegoede-stand, een soort Avenue-apen dus, en het orang- oetanhuis ten slotte herbergt orang-oe tans en dat zijn ook dat is bekend uitzonderlijk luie varkens. Zó lui, dat een jeugdige bezoeker bij de aanblik van een volslagen suffe orang-oetan, (die een harige hand op de duttende kop had gelegd en dat kennelijk meteen weer vergeten was) voorstelt: ,Ze kunnen hem beter een stoel geven”. ANDERE TREKPLEISTERS zijn ui teraard de leeuwen en tijgers maar ook bijvoorbeeld de krokodillen. „Juffie, wanneer gaan we naar de krokodillen kijken?”, klinkt het in een groepje schoolkinderen. Bij de apenrots nog wel. Behalve gekke dieren, zijn het vooral de griezelige beesten die kinderen willen zien. Er wordt met ontzag gestaard naar de angstwekkend stil liggende krokodil len met de kaken wijd opengesperd. Er wordt trouwens niet alleen geke ken, want met de school ga je niet zómaar naar Artis: er moet wat geleerd worden, en getekend. Twee jonge meis jes zoeken de gemakkelijkste vis op zo recht als een plank en gelijkmatig gestreept. En voor het beantwoorden van gestencilde vragen wordt meer op de verklarende bordjes gelet dan op de bijbehorende dieren. HET BEELD DAT vele mensen Amsterdammer of niet voor ogen hebben wanneer ze denken aan het Amsterdam van de vorige eeuw .is in hoge mate beïnvloed door Jacob Olie. Hij was in de tweede helft van de vorige eeuw (hij leefde van 1834 tot 1905) de stadsfotograaf. Zijn collectie foto’s, op de meeste waarvan mensen en kinderen staan, is een levendige reportage van de stad en zijn bewo ners. Geïnspireerd door de aanpak van Olie, heeft Ger van de Vlugt, fotograaf van de Stichting Wonen, het Amsterdamse stadsbeeld van nü vastgelegd. Zoals Olie bouwplaatsen, huismoeders, schoolkinderen, arbei ders en slenterende stedelingen foto grafeerde, zo is door Van de Vlugt getracht dit een eeuw later nog eens te doen. Het resultaat is de tentoonstelling Jacob Olie en het stadsbeeld nu”, die tot 5 juni te zien is in de tentoonstel lingsruimte van de Stichting Wonen aan de Leidsestraat 5. Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur. IN ARTIS IS HET deze week nog te rustig om „mensen te kijken”. Een paar schoolklassen pen en papier in de aanslag en een- handjevol 65-plussers; daarmee hebben we het wel gehad. De dieren schijnen op die rust te reageren. Luiheid troef in Artis. Vrijwel de gehele bevolking daar zit vadsig op z’n achter ste en bekijkt de passanten met een gezicht van „Nou kan je op je kop gaan staan, het zal me een zorg zijn”. Niette min is het juist in deze tijd erg plezierig toeven in Artis. Het is er mooi, er zijn (of komen nog) veel jongen en er heerst, zoals gemeld, rust. sieren. De verbouwing zelf is een onder deel van een ingrijpende restauratie van het gebouwencomplex, waarmee al in 1967 is begonnen. In de afgelopen jaren zijn in fasen delen van het gebouwencomplex onder handen genomen. In het kader van deze grote verbouwingsoperatie is onlangs de binnenplaats van het museum volge bouwd. Begin vorig jaar werden in die nieuwbouw het Soeterijntheater en -café, het kindermuseum TM-Junior en een tentoonstellingszaal voor wisselende exposities in gebruik genomen. NA HET SUCCES van het vorig jaar wordt de antiek- en curiosa- markt op de Nieuwmarkt zaterdag voor het tweede jaar geopend. Onge veer 85 kramen zullen gedurende de zomermaanden (tot en met 25 sep tember) staan opgesteld rondom het Waaggebouw. Evenals vorig jaar zul len op de markt meubelen, schilderij en, munten, goud- en zilverwerk, glas- en aardewerk van voor 1900 worden verkocht. Tevens is er een ruime keuze van art-deco en Jugend stil curiosa. Aan de opening van de antiek markt zaterdag zal (zie boven) een feestelijk karakter worden gegeven. Handwerkslieden zullen oude am bachten demonstreren, zoals het ma ken van kaas, klompen en marionet ten. Standwerkers zullen er luidkeels hun waren aanprijzen en er zal plaats worden ingeruimd voor een „vrijmarkt”, waar kinderen tot 14 jaar hun waren te koop mogen aan bieden, zoals dat gebruikelijk is ge worden met koninginnedag op de Dam. DE MINISTER TROK zijn jasje uit, vatte een kwast, doopte deze in een pot verf en zette de eerste streken c;i van een grote schuttingschildering. De kleur was rose. „Precies wat hij altijd is geweest”, gniffelde de wethouder, die ook aanwezig was, tegen z’n buurman. De minister heette Pronk, de wethouder Treumann en de plaats van handeling was de entree van het Soeterijntheater, onderdeel van betekenis van dit alles? Het begin de laatste fase in de verbouwing van dat museum. DAT HET DAARBIJ niet alleen om de fratsen van een stel apen gaat, zal duidelijk zijn. Er is immers zoveel meer te zien en te leren van de dierenwereld. Maar daarvoor moet men er wel heen gaan. Voor zes gulden is het dierenrijk enkele uurtjes van u. Nu is het nog rustig. En u komt allicht met meer terug dan de constatering dat ze die orang-oetan inderdaad best een stoel kunnen geven. veau. Trap en lift voeren hem dan naar de eigenlijke museumruimte. De restauratie houdt voornamelijk bouwkundige verbetering in. Zo wordt in de lichthal (die nagenoeg in tact blijft) een demontabele vloer aange bracht die afwisselend voor tentoonstel lingen en evenementen kan worden ge bruikt. Voorts zal de Verouderde CV- installatie worden vervangen door een modern luchtbehandelingssysteem en zullen de elektrische installaties worden vernieuwd en uitgebreid. BEHALVE EEN TECHNISCHE ver bouwing is er in het Tropenmuseum ook een inhoudelijke omvorming aan de gang. In de jaarvergadering, eind 1970, van het Tropeninstituut daagde de ambtsvoorganger van minister Pronk, de heer Udink, het instituut uit, het mu seum om te vormen tot een centrum waar de presentatie van het ontwikke lingsvraagstuk centraal zou komen te staan en waar de ontwikkelingsstrategie iijltam; i I NAAR ARTIS GAAN heet in de volksmond „apies kijken”. En terecht. De apen winnen van oudsher elke popu- lariteitsverkiezing in de dierentuin en niet slechts bij kinderen. Als er wat te lachen valt, dan is het bij de apenrots. Nu is het in Artis een beetje moeilijk om die bron van vermaak te lokaliseren. h s:i ::i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17