Sociale bewogenheid met de gewone man in ongewone films FILMS parad Wat doet Pa? Moeder heeft haar rijbewijs gehaald i I „AH the President's Men 1 J 1 lens srs I l i oed- >18! I ik^^bijl ielfabriek van 69 spruyt MEI 19 7 6 FILMS 21 Antifilm Vuistrecht I (Papakt PARADE, de zachtere vieux) Onderkoelde stijl Of ets I ITE IU ■soneel HET HEEFT even geduurd voor de bioscopen er aan wilden geloven, maar nu is het toch zo ver: Rainer Werner Fassbinder die in 1966 begon te filmen is eindelijk in Nederland tot de openbare voorstelling toegela ten. Van donderdag af vertoont Kriterion zijn „Mutter Küsters Fahrt zum Himmel”. En Cinétol kondigt „Faustrecht der Freiheit” aan, beide beho rend tot het latere werk van de moeizaam erkende Duitse filmer. Nachtvoorstellingen „De laatste vrouw” 1 - - liili zen is Fassbinder nu ook in bioscoop llllllllllllll i de 14 het CHARLES BOOST (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Dustin Hoffman en Robert Redford als de beide journalisten van de Washington Post, die het geheim van Watergate onthul den in „AU the President’s Men”. L 1 t ONVOORBEREIDE ericht, werk- e Apo- haave- oplei- omen. dag en >ij een wieltjes), tering. Het gelukkige „gezin” in „De laatste vrouw” van Marco Ferreri. De dochter van moeder Küster, die ook probeert te profiteren van de dood van haar vader. Voor kinderen zijn er de matinees in Palace waar Rex Barker „Old Shatter hand” speelt, in Rembrandt dat „Nieuwe Avonturen van Dik Trom” laat zien en in Studio, waar Walt Disney’s „Robin Hood” geprolongeerd is. speel- maamde aar met io rem- iste! itvoering >nson i het pu- /an win- ssier en is geen rt in prijs erd en sadmi- ifspra- enees- ek en tpakken. vlug- Carry inks de i Neder- naanden volledige op an zelfs Carry of n. DE TWE EBELANGRIJKSTE films op het Haarlems bioscoopprogramma „One flew over the Cuckoo’s Nest” in Palace en „Dog Day Afternoon” in Studio zijn gelukkig geprolongeerd. Evenals „Lucky Lady” in Luxor. Roxy komt met een uitstekende reprise, n.l. Bunuels befaam de „Belle de Jour” met Catherine De neuve, die tien jaar geleden onder de Nederlandse titel „Dagvlinder” zijn pre mière in Nederland beleefde. Sindsdien heeft deze prachtig gemaakte fantasie vol erotische dagdromen in botsing met de werkelijkheid onafgebroken repertoi re gehouden. Natuurlijk is Fassbinder geen onbe kende naam in ons land. Wie de filmge- beurtenissen hier volgt, weet dat R.W.F., zoals het filmfenomeen wel eens wordt aangeduid, al lang bij de filmliefhebber geïntroduceerd was via voorstellingen in het Filmmuseum, in de Utrechtse Cine- manifestatie en in heit Rotterdamse Film International. En dank zij die laatste instantie zijn diverse films van Fassbin der in filmhuizen en filmclubs vertoond. En tenslotte heeft de VPRO twee jaar geleden de moed gehad „Der Handler der Vier Jahreszeiten”, een Fassbinder uit 1971 op het scherm te brengen. Er zijn dus in beperkte zin kansen geweest om iets te weten te komen over het werk van de nu dertigjarige Duitser die naast film ook het toneel en het hoor spel in zijn activiteiten heeft betrokken. Of beter gezegd die activiteiten zijn met toneel begonnen, waarna later op film werd overgeschakeld. R. W. Fassbinder werd op 31 mei 1945 in Bad Wörrishofen geboren, startte zijn carrière al vroeg als acteur, begon zelf toneelstukken te schrijven en ging zich vervolgens ook met de regie bemoeien. Dat was in het „Actie Theater” in München, waaruit later het „Anti Thea ter” zou voortkomen. München zag in 1968 Fassbinders eerste theaterproduktie, het door hem geschreven „Katzelma- cher”, dat hij een jaar later zou gaan verfilmen. do rem- eet met ïriichtlng OOK IN „Mutter Küsters Fahrt zum Himmel” wordt een maatschappelijk zwakke partij het slachtoffer van een harde samenleving. In dit geval is het VUISTRECHT OP TWEE MANIEREN kan men in „Faustrecht der Freiheit” kennis maken met Fassbinder. Allereerst speelt hijzelf de hoofdpersoon, de naïeve kermisklant Fox, en verder is de film zo typerend voor zijn werk dat men er de HET WAS IN datzelfde jaar ’69 dat de toneelman Fassbinder had gedebuteerd als filmer en wel met „Liebe ist kalter als der Tod”, een film die op de Berlina le weinig vriendelijk werd ontvangen. Begrijpelijk, want Fassbinder die met het Anti-Theater geëxperimenteerd had, probeerde ook in de film het anti- element te verwerken en kwam tot een stijl die volledig brak met het conventi onele filmen. En een land dat na de oorlog op filmgebied niet veel anders dan „HeimaitsfiLme”, operette en later Beierse ontucht had voortgebracht, was wel het minst geschikt om enig contact te hebben met de wonderlijke wereld van kleinburgerlijke conflicten die Fass binder in zijn technisch verre van per fecte films voor de toeschouwers ont sloot. moeder Küster, die na de zelfmoord van haar man het slachtoffer wordt van de schaamteloosheid van een sensatiepers en van politieke uitbuiter! j. De zaak van moeder Küsters echtge noot, die een hooggeplaatst persoon in het bedrijf waarin hij werkt vermoordt en daarna de hand aan zichzelf slaat, heeft attractieve kanten zowel voor de diverse nieuwsmedia als voor de linksge- richte politieke partijen die sociale con flicten zien aan de basis van deze moord en zelfmoord. Moeder Küster, een door het leven geteisterde huissloof, is een makkelijke prooi voor beide machteden zij laat zich gewillig gebruiken door de opdringende persfotografen en journalis ten die van haar argeloos vertelde hui selijke verhalen een sensatieverslag ma ken, terwijl de partijbonzen haar onbe duidend leven als aanklacht tegen de maatschappelijke orde gebruiken. Tot een anarchistische partij met moeder Küster aan het hoofd het kantoor van de sensatiekrant gaat bezetten, zoge naamd om eerherstel voor haar af te dwingen. Er wordt geschoten en moeder Küsters is een van de slachtoffers. Ook hier een onafwendbaarheid in de melodramatische gebeurtenissen die zijn effect niet mist en de bedoelingen van Fassbinder op niet mis te verstane ma nier onderstrepen. De filmer wil het eerlijke, menselijke gevoel terugbrengen in de bioscoop en als hij hier en daar de sentimenten aandikt, doet hij dat voor de goede zaak. de prestatie van Goldman hierin bestaan dat hij uit de warboel rond Watergate een filmverhaal heeft weten te halen. „Want”, schrijft Verstappen, „laten we wel wezen, Watergate is een ver haal dat niemand heeft willen lezen, de complicaties waren on doorzichtig en weinig opwindend, vooral in het begin ging het over „kleine” mensen en uit die modder schrijft Goldman een verhaal dat recht overeind staat als film; een begin, een mid den, een einde, en de mensen komen in drommen om het te zien”. Een mooi detail is ook toen de verslagen over Watergate nog in de Washington Post verschenen en er nog helemaal geen uit zicht was op een samenvattend boek, Dustin Hoffman de film rechten al probeerde te kopen en toen hoorde dat ze al gekocht waren door Robert Redford. VICTORIA brengt „Amarcord” ,de meesterlijke film van Fellini, waarin hij herinneringen aan zijn jeugd als op groeiende jongen tijdens het bewind van Mussolini op ontroerende wijze gestalte weet te geven. De Zwitserse film „L’In- vitation” en de Poolse film „Historie van een Zonde vormen het nachtprogramma van de Movies terwijl „Performance” van Nicolas Roeg in Raialto, evenals diens „Don’t look Now” in de overdag- voorstellingen van Cineac Damrak' 2 vooruitloopt op een volgende film van Roeg, „The Man who fell to Earth”, een mysterieuze science-fiction film die ons binnenkort te wachten staat. VOOR DE ONVOORBEREIDE bio scoopbezoeker zal het intussen wel enige problemen opleveren om aan Fassbinder te wennen. Zijn werk mist nu eenmaal de geacheveerdheid, de technische per fectie, het bekende dramatische stra mien, waaraan we in het bioscooptheater gewend zijn. Zijn naïeve, van alle onno dige complicaties ontdane verhalen doen wat leeg aan en zijn spelers Fassbin der werkt bijna steeds met een vaste kern van acteurs die hem ook bij zijn theaterexperimenten assisteren heb ben een onderkoelde spelstijl die in niets aansluit bij de tradities van de speelfilm. Fassbinder kiest de vorm van volkstheater en het melodrama om er zijn sociale geëngageerdheid in uit te drukken en dat kan wel eens leiden tot een verkeerd begrip van zijn bedoelin gen. Vooral omdat hem het lot van de kleine man in de samenleving interes seert, die gehandicapt is door communi- catiemoeilijkheden en door een gebrek aan kennis over eigen gevoelsleven zo een gepiakkelijk slachtoffer wordt van een gecompliceerde en ondoorzichtige maatschappij. Door een onversierde ver teltrant en een directe vorm van acteren wil Fassbinder toegankelijk zijn voor zoveel mogelijk mensen en tegelijk dui delijk en herkenbaar hun problemen op het doek brengen. EEN FILM DIE op het nu op gang komende Cannes Film festival grote belangstelling zal trekken is ongetwijfeld de Ame- kaanse inzending „All the President’s Men”, een verfilming door Alan J. Pakula van de onverbiddelijke bestseller (oplaag: 2,5 miljoen exemplaren) over Watergate en wat daarna volgde door de twee star-reporters van de Washington Post Carl Bernstein en Bob Woodward. De journalisten worden respectievelijk ge speeld door Dustin Hoffman en Robert Redford en de bewer king van het feitelijke verslag van de mannen van de Washing ton Post tot een spannend filmscript is van de hand van Wil liam Goldman die naam maakte met zijn scenario voor „Butch Cassidy and the Sundance Kid”. Wim Verstappen die de film in Londen heeft gezien en er uitvoerig over bericht in het laatste nummer van Skoop, vindt naceu- zeling; aal is complete Fassbinder in kort bestek in kan terugvinden. Fox is homosexueel en als de circusdirecteur die zijn vriend is, door de politie wondt gearresteerd komt hij onverwacht alleen te staan in een hem onbekende wereld. Als hij in een loterij een half miljoen wint en een jonge zakenman zich voor hem begint te interesseren, heeft Fox het niet door dat zijn nieuwe vriend in de eerste plaats uit is op het geld waaraan zijn slecht lopende onderneming grote behoefte heeft. Het is dan al duidelijk wat er gaat gebeuren. Fox, die ooit gedroomd heeft mede firmant te worden en zo een vrij leven te kunnen leiden, wordt uitgeplunderd en op straat gezet. Kansloos omdat hij met zijn geringe geestelijke gaven geen werk zal kunnen vinden en geen cent meer bezit pleegt Fox zelfmoord door een overdosis aan valium in te nemen. Hij sterft in een verlaten stationshal, waar twee schooljongens het lijk nog naar moigelijke dingen van waarde af tasten. Een perfect gefilmd gruwelijk einde, dat naar vorm een beetje vreemd aan doet na een wat onzekere en trage film die, als bij meer Fassbinders, veel tijd nodig heeft om op gang te komen en zijn bedoelingen duidelijk te maken. Maar de onafwendbaarheid van het ge beuren, juist doordat de zaken zo sim plistisch worden voongesteld, is de hele film door voelbaar en de opzet de medo- genloosheid van een materialistische sa menleving aan de kaak te stellen, wondt ten volle gehonoreerd. ant alles an duur- ■kfietsen jelijks gs - van jeopend HET KON NIET VITBLIJVEN, na twee films met een blanke Emanuelle in de gedaante van ons aller Sylvia Kristel, moest er een zwart pendant van deze veelzijdige vrouw in de liefde komen. Zij is er nu en men kan haar bezichti gen in Cineac Damrak, „Black Emanuel le”. Haar liefde kent geen limiet, vertelt ons de aankondiging, na ons gewaar schuwd te hebben: „U denkt alles te hebben gezienDe Zwarte Emanuel le, ze wordt gespeeld door Karin Schu bert en Albert Thomas probeerde te regisseren en op de kleur na is er weinig of niets veranderd. Behalve deze première, zijn er nog twee nieuwe titels op de Amsterdamse filmagenda geplaatst: „Mutter Küsters Fahrt zum Himmel”, waarover meer in bijstaande beschouwing over regisseur Fassbinder en „De laatste rouw”, de uitvoerig besproken film van Marco Ferreri waarvan merkwaardig genoeg Rembrandtplein Theater de primeur heeft gekregen. In ieder ander filmthea ter van Amsterdam was deze film beter tot zijn recht gekomen dan in de bio scoop aan het Rembrandtplein die zich tot nu toe meer gespecialiseerd heeft in spectaculair filmamusement. Waarmee niets ten nadele van Ferreri’s „La der- niè re Femme” wil gezegd zijn die zeker ook zijn spectaculaire momenten heeft, in bepaalde zin amusement biedt, maar in zijn geheel toch niet bijzonder past binnen de programmering van het be treffende theater. De filmer trok.zich van zijn voor de buitenwacht mislukt filmdebuut weinig aan, integendeel het stimuleerde hem om in dat jaar, behalve „Liebe ist kalter als der Tod” en „Katzelmacher” nog twee films te maken, „Götter der Pest” en „Warum lauft Herr R. Amok” en om in 1970 met niet minder dan zeven films voor de dag te komen. In totaal schijnt Fassbinder op het ogenblik een 25-tal films op zijn naam te hebben staan en we hoeven dus niet te verwachten dat die achterstand in onze bioscopen ooit zal worden ingehaald. Zelfs de filmma- nifestaties in ons land hebben dit werk tempo niet bij kunnen houden en slechts een gedeelte van dit omvangrijke oeuvre kunnen vertonen, waardoor „Der Handler der vier Jahreszeiten” uit ’71, „Alle Turken heissen Alt”, „Effin Briest” naar een roman van Theodor Fontane (in nachtvoorstellingen vertoond door de Mini Movies in december ,74), „Wild- wechsel” en „Faustrecht der Freiheit” bekende begrippen zijn geworden. ANDERE PREMIèRETHEATERS had den waarschijnlijk wat beters te doen. Zo komt Tuschinski met de zoveelste reprise van „The Sting” aandragen en houdt City zich bezig met een amusante en spannende Belmondo-film „De Pre miejager”. Goed, wie Ferreri’s nieuwste film wil zien, kent de weg en al zal Rembrandtplein Theater’s huispubliek er misschien wat vreemd tegenaan kijken, wie het filmgebeuren met onderschei dingsvermogen en in vrije wil volgt, zal het een zorg zijn waar hij de film van zijn keuze gaat zien. Hij weet intussen waar het over gaat. De Italiaanse filmer Ferreri heeft dit maal voor een deel in Frankrijk gefilmd en daar ook zijn voornaamste acteur gevonden, Gérard Depardieu, terwijl Mi chel Piccoli zich met een kleine bijrol tevreden heeft moeten stellen. Depardieu heet ook in de film Gérard en speelt daar een goed betaalde arbeider die onverwacht vakantie krijgt doordat er een staking op zijn fabriek is uitgebro ken. Gérard is getrouwd, heeft een zoontje van iets meer dan een jaar, maar is door zijn vrouw in de steek gelaten. Waardoor hij de beeldschone crèche-leidster Valerie (Oroella Muti) naar zijn flat haalt om daar tijdelijk de plaats van moeder en minnares te ver vullen. In het begin lijkt de oplossing ideaal, maar Valerie wordt te veel echtgenote en te veel moeder en de oorzaken van de mislukking van Gérard’s huwelijk schijnen zich te zullen herhalen. Want voor Ferreri is volksvijand no. 1 het huwelijk als een instituut dat zowel de persoonlijke als de maatschappelijke vrijheid aan banden legt. En iedere ver bintenis tussen man en vrouw die de neiging gaat vertonen het huwelijk te willen imiteren is voor hem verwerpe lijk. En omdat Gérard in de film de woordvoerder voor Ferreri is geworden, ziet ook hij in zijn losse verhouding met Valérie de dreiging van de bezitnemende vrouw en komt hij tot een radicale oplossing door zichzelf met een elek trisch vleesmes te ontmannen. Helemaal overtuigd komt die oplossing via de gemoedelijke en levenslustige Gé rard niet over, maar evenals het Ferreri lukte in „La grande Bouffe” de tegen standers aan zijn kant te praten, zo slaagt hij er ook ditmaal in een abjecte daad als een noodzakelijke oplossing te doen accepteren. Het enige rustpunt in deze „battle of the sexes” vormt Gérard’s kind Pierrot dat het onbedorven centrum van de hevig geladen erotische stormen voor stelt, precies volgens de overtuigingen van Ferreri die het kind tot zijn eerste jaar als de enige vorm van absolute onschuld in deze samenleving erkent. Daarna begint de corrumperende invloed van ouders die met hun opvoedingssys teem het kind van zijn vrijheid beroven en tot een acceptabel lid van de maat schappij weten te manipuleren. Maar of men het met hem eens is of niet, Ferreri weet steeds te zorgen voor een intrige rend drama dat de toeschouwer niet onbewogen kan laten. In de nachtvoorstellingen kan men veel sensatie ondergaan in Frans Hals met Michael Winner’s western „Chato’s Land” met Jack Palance, Charles Bron son en Richard Basehart. Grote opwin ding ook in Lido met „Shamus”. een gangsterfilm van Buzz Kulik met Burt Reynolds en in Luxor waar „Luchthaven 1975” geprolongeerd is. In Palace de oorlogsfilm „Strafbataljon 999” en in Frans Hals en Rembrandt de bekende onthullingen over uitgebuite meisjes die als genre omschreveft worden met „Schulma dchen Report”. GROTE HOUTSTRAAT 135

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21