Dramatische teksten slecht verstaanbaar in heavy rock geweld BOEKHANDEL H. DE VRIES meer dan het aanzien waard Actie „Forum TONEELPRIJZEN UITGEREIKT Pen-centrum wil Opera Zaanstad best informatie over in l’Elisir d’amore onvri'e auteurs Rudolf Kempe overleden 1 9 „Daughter in Law" van Lawrence ■h moet blijven” L JF I j Theatergroep Emma ook goed in 99.- Veel plezier met Donizetti Nationale Ballet FILMFESTIVAL IN CANNES FEESTELIJK GEOPEND MAVO - HAVO - VWO - Pedagogische - LEAO - MEAO Detailhandel - Nijverheids etc. onderwijs Ged. Oude Gracht 27, Haarlem. Tel. 023-311440. Le Tricot de speciaalzaak voor de mode bewuste vrouw Barteljorisstr. 27 Tel. 320618 Haarlem Koningin verdubbelt prijs jonge schilders Cinemanifestatie „klassiek drama” naar New York V R IJ D A G 19 76 1 4 M E I 23 KUNST 12 STUDIEBOEKENCENTRUM VAN KENNEMERLAND voert het gehele jaar door studieboeken voor het De verzorging van uw boekenlijst zullen wij graag op ons nemen. Zomers en Jong! iets waar u zich in thuis voelt. J 2-dlg. van Ralph kleuren o.a. rood, 1 zwart, k blauw S v.a. L. 1 saste. B t IBlill - r_~ - (ADVERTENTIE) Bowie gebrek aan authenticiteit (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) KEES BOONMAN J. H. MOOLENIJZER Zwaarwichtig programma verwacht in reren’ Daar werden de corifeeën Astaire, Kelly, Leslie Caron, Cyd Charisse, Gary Grant, Donald O’Connor en Johnny Weissmul- DEN HAAG. Op 23 mei a.s. wordt in de Diekmanhal in Enschede een grote manifestatie gehouden ter ondersteuning van de actie voor het behoud van opera gezelschap „Forum”. Gisteren zijn tijdens het in Rotterdam gehouden congres van de vereniging van schouwburg- en concertgebouwdirecties de toneelprijzen 1976 uitgereikt. Na afloop .poseerden drie winnaars met hun onderscheiding. Van links naar rechts Anne-Wil Blankers die de Theo d’Or kreeg (beste vrouwelijke hoofdrol) voor haar spel in Elek tra, Peter van der Linden met de Louis d’Or (beste mannelijke hoofdrol) voor zijn rol in Klytemnestra in Agamemnoon en Ellen Vogel die de Colombina kreeg (beste vrou welijke bijrol) voor haar bijdrage aan Zomergasten. Gijsbert Tersteeg, die de Artec- chino (beste mannelijke bijrol) kreeg, ontbreekt op deze foto. Doordat de zitelementen in de Schuur rondom het decor waren gezet, kreeg je met het stuk nog een grotere betrokken heid. Het is zaterdagavond nog te zien, van avond speelt de groep eerst een ander stuk, „Everybody out”. Het spel doet sterk denken aan dat typische Engelse televisietoneel, profes sioneel of gewoon: meer dan ’t aanzien waard. Vooral de slotscene, waarin Lu ther zijn vrouw werkelijk ziet „staan” is bijna ontroerend. Een bezwaar is wel licht het dialect dat wordt gesproken, maar als je de samenvattende tekst van te voren doorleest wen je snel aan dit taaltje. Er lag trouwens een vrij grote mono tonie over dit concert dat maar al te vaak te goed ingestudeerd klonk. Wat de Bowie van dit concert kenmerkte was een groot gebrek aan authenciteit. Bowie heeft geen enkel nieuw image meer nodig, zijn kwaliteiten op dit gebied zijn allang bewezen. Wat er nu klinkt doet daar alleen maar afbreuk aan. CEES STRAUS Er is al een groot aantal adhesiebetui gingen binnengekomen. Leden van de Enschedese gemeenteraad hebben zich positief over de manifestatie uitgelaten. Verschillende politieke partijen, zoals PPR, PSP en CPN, hebben zich onvoor waardelijk achter de actie opgesteld. Een van de belangrijkste eisen van de Werkgroep tot Behoud Opera Forum is het zeker stellen van de werkgelegen heid voor 160 man. „Deze werkgelegen heid mag niet ten offer vallen aan een slecht beleid”, aldus de werkgroep, die vindt dat de cultuurvoorzieningen in Oost- en Noord-Nederland niet in het geding mag komen. De actie van de werkgroep wil dat „Forum” 120 voor stellingen plus schoolconcerten geeft en ander educatief werk blijft doen op ongeveer 40 plaatsen in haar speelgebied. Ook een groot aantal prominente ar tiesten hebben volgens de werkgroep hun solidariteit met de Forum-actie be tuigd. En dan nog een Nederlands nieuwtje waai’ je kennelijk wel voor naar Cannes moet om het te weten te komen. On danks de teleurstellende publieksop- ZÜRICH (AP). De bekende Duitse dirigent Rudolf Kempe is dinsdag na een langdurig ziekbed in Zürich overleden, zo heeft een woordvoerder voor het Phiiharmonisch Orkest van München bekend gemaakt. Kempe was 66 jaar. DRACHTEN (ANP). Koningin Ju liana heeft haar jaarlijkse belastingvrije prijs voor maximaal zes kunstschilders tot 35 jaar verhoogd van ƒ2500 tot 5000. Zij zal 18 mei in De Lawei in Drachten de expositie openen die is samengesteld uit werken van zeker 150 jonge Nederlandse kunstenaars die mee dingen naar een Koninklijke subsidie vrije schilderkunst. De subsidie zal niet van invloed zijn op de toepassing van de contraprestatieregeling. De jury onder voorzitterschap van J. Dijker uit Moergestel heeft haar werk verricht. De toekenning van de subsidies is nog staatsgeheim, aldus de gemeente Smallingerland, waarvan het gemeente huis in Drachten staat. kwaliteiten van de hedendaagse Sovjet- cinema. Uit protest heeft Rusland een boycot van Cannes aangekondigd. maar voorlopig zijn ze wel vertegenwoordigd op de marché, die dit jaar een record- omvang van 350 films bereikt heeft. Overigens schitteren opmerkelijke filmlanden als Japan, Polen en Canada evenzeer door afwezigheid. En Neder land natuurlijk. Wel is er op de marchë een stand van de RVD, die de gebundel de Nederlandse filmbelangen behartigen zal en op eigen kosten drie films ter vertoning geeft, waaronder „De Bloed bank” van Wim Lindner, die in Neder land zijn première nog krijgen moet. Het schijnt dat de Campert-film „Alle dagen feest” kans had op een plaatsje in de alternatieve cyclus „Quinzaine des realisateurs”, maar dat de film de slui- tingstermijn voor inzending niet meer gehaald heeft. Jammer. D. H. Lawrence schreef aan hét begin van deze eeuw het stuk „Daughter in Law”, een verhaal dat zich afspeelt in de streek waar de schrijver is geboren, namelijk Nottinghamshire in de East Midlands. Dat is ook de reden dat Em ma dit stuk op het repertoire heeft staan. Lawrence is vooral bekend om zijn boeken „Woman in love” (inmiddels verfilmd) en „Lady Chatterly”. In al zijn werk heeft hij als Leitmo tiv, de verhouding tussen man vrouw. In dit stuk, de schoondochter, gaat het om de strijd tegen het principe „Moeders wil is wet”. Minnie, uitstekend gespeeld door Jennifer Granville, is getrouwd met Drie jaar geleden voerde de Opera Zaanstad een andere opera vcan Doni zetti uit, namelijk „II Borgomastro di Saardam”, toen vielen wij al van de ene verbazing in de andere door de schitte rende taferelen en de verzorgde afwer king maar toen verleende de beroem de zanger-regisseur Renato Capecchi zijn medewerking en zijn meesterschap was de hele avond merkbaar. Gistera vond echter dreef de hele voorstelling op eigen krachten en het resultaat dwong respect en bewondering af. De hulde, die de regisseuse Mieke de Goeje en de dirigent Jan Schaap na afloop ten deel viel, was dubbel en dwars verdiend Evenals in 1973 werden de hoofdrollen door beroepskrachten gezongen, dat kan natuurlijk niet anders en daar is geen enkel bezwaar tegen, integendeel. Door dat het koor'zo uitstekend aansloot bij de prestaties van de zangers van de Nederlandse Operastichting, bleef ei werkelijk niets te wensen over. Opval lend was de onberispelijke uitspraak van het Italiaans, zowel bij de solisten als bij het koor. De vreugde waarmee ge zongen en geacteerd werd, werkte aan stekelijk op het publiek, dat de hele avond in een feeststemming was. Ans Philippo in de rol van de wispelturige Adina zong haar partij met groot gemak. Haar heldere en zui vere sopraan hoefde zij niet te forceren en met haar natuurlijke gratie zette zij alle mannen naar haar hand. Nico Boer (Nemorino), die hopeloos verliefd op haar is, liet zich niet van de wijs brengen door haar kuren. Bij de Opera stichting krijgt hij meestal een bijrol toebedeeld, maar nu hij zich in deze grote rol geheel kon ontplooien, konden wij zien en horen dat hij enorm veel in zijn mars heeft. Willem Laakman liet zich als sergeant Belcore ook niet onbe tuigd, maar ik had hem graag wat stenger en strammer willen zien. Zijn figuur en zijn snor waren imponerend maar zijn gedrag was te weinig militair. Lieuwe Visser was fenomenaal als Dok ter Dulcamara. Hij heeft er de stem voor, dat staat vast, maar zijn spel Deze luisterrijke tweede keuze uit 50 jaar MGM-films (80 procent musical en 20 procent komedie), aan elkaar gebab beld door ’s werelds beroemdste film- dansers Gene Kelly en Fred Astaire en aangevuld met een serie nieuw door Kelly geregisseerde scènes, verzekerde een gepaste drukte op de riante strand boulevard van Cannes, de Croisette. overtreft alles. Ook als hij niet zingt, leeft hij intens mee in mimiek, in hou ding en gebaar. Een speciaal compliment wil ik dit solistenkwartet nog brengen voor hun rolkennis er viel nergens een aarzeling te bespeuren bravo. Tenslotte nog mijn oprechte bewonde ring voor het Hilversums Opra Orkest. De zuiverheid was nimmer in gevaar en op de tempowisselingen (en dat zijn er vele bij Donizetti) werd snel en juist gereageerd. De Opera Zaanstad heeft met weinig middelen en weinig geld bijzondere prestaties geleverd en verdient daarvoor ieders waardering (en subsidie van de overheid). Een goede voorstelling van „l’Eliser d’amore” is een zeldzaam ver schijnsel in Nederland (eens in de vijf tien jaar). U kunt deze unieke voorstel ling de komende week op 21 en 22 mei nog gaan zien in de „Speeldoos” in Zaanstad. scheut funk er door. Dat is in feite geen muziek die bij de door angsten gekwelde David Bowie hoort want de begeleiding klinkt eerder vrolijk dan dramatisch. Naar verluidt wil Bowie ook een soort moderne crooner worden waar die bege leiding ook wel bij past, maar het blijft een merkwaardig contrast vormen met de nog steeds emotioneel zwaar belaste teksten. Songs als Five Years, Panic In Detroit. Station To Station, Word On A Wing, TVC 15, Changes (rommelig en HAARLEM. Het is opmerkelijk als je een theatergroep opeens een „klassiek drama” ziet opvoeren, terwijl je de avond daarvoor van de zelfde groep amusement hebt gezien. Als het ene stuk, met dezelfde acteurs, kwalitatief niet onder doet voor het andere, dan heb je te maken met pure klasse. In het kader van de „Emma Theatre Company Week’’ in de Toneelschuur gaf de groep een voorstelling van „Daughter in Law" van de Engelse schrijver D. H. Lawren ce. sfeerloos uit de toon vallend), Wait For The Man (bijna als een plezierig klin kend variéténummer gebracht) en Dia mond Dogs waren al evenmin nummers die goed aansloten op dit image. Geluk kig maar dat veel teksten verdronken in de heavy rock, zodat je je weliswaar moest afvragen wat hij precies zong, maar je dient nu tevens naar de platen te grijpen om de goede kwaliteit te horen hoe Bowie het oorspronkelijk ook wilde laten klinken. DEN HAAG (ANP). Het internatio nale Pen-centrum, waarbij schrijvers uit de gehele wereld zijn aangsloten, heeft zijn, leden en particulieren opgeroepen informatie te verzamelen over de ver volging van schrijvers. Ook wil het cen trum aan de betrokken regeringen vra gen om opheldering over mogelijke on derdrukking van schrijvers, en hen zal tevens worden verzocht de rechten en vrijheden van schrijvers te waarborgen. Een resolutie van dergelijke strekking die werd ingediend door de Amerikaanse afvaardiging is donderdag tijdens de rondetafelconferentie in Den Haag, met overgrote meerderheid van stemmen aangenomen. Op verzoek van de Iraeli- sche afgevaardigde A. Megged gaat de internationale secretaris van het Pen- centrum een onderzoek instellen naar de berichtgeving in enkele extreem anti- joodse Egyptische kranten. De artikelen waarover Megged zich op de conferentie beklaagde, zijn geschreven door Egypti sche auteurs, die overeenkomstig een Oosten ;-!jks-Egyptisch cultureel verdrag vorig jaar november te gast waren in Oostenrijk. Eerder had Megged een reso lutie ingediend waarin de afzonderlijke Pen-centra over de gehele wereld opge roepen werden leden te schorsen die materiaal publiceren dat aanzet tot ras senhaat en haat op grond van religieuze overtuiging. Na een korte discussie werd de resolutie weer ingetrokken, omdat een en ander tot de doelstellingen van het internationale Pen-centrum behoort. Aan het begin van de conferentie verzond de vergadering een telegram naar de president van Argentinië, waar in diepe bezorgdheid tot uitdrukking wordt gebracht over de ontvoering van de Argentijnse schrijver Haroldo Conti. (Van onze verslaggever) CANNES. Grote feestvreugde in Cannes gisteravond. Te celebreren waren achtereenvolgens de opening van het 29e filmfestival, de 30e verjaardag van het festvial het jaar verschil zit hem hierin, dat in 1948 de monstermanifesta- tie niet van de grond is gekomen) en dan nog eens de 200e verjaardag van de Amerikaanse onafhankelijkheid. Ter op luistering van een dergelijke opeenho ping van heugelijke feiten was geen gepaster keuze te maken dan de op en top feestelijke film „That’s entertain ment too”. Ik houd er niet van om in superlatie ven te vervallen, daar zijn immers sportjournalisten voor, maar wat het spel van Emma in dit stuk betreft kan je alleen maar schrijven dat het prima is. Op een toneelvloer van zeven vier kante meter is een huiskamer uit het begin van deze eeuw opgezet. Binnen deze ruimte blijken de acteurs bijzonder goed op elkaar ingespeeld te zijn. De dialogen lopen soepel en er is geen moment dat je dat, bij Nederlandse groepen bekende, acteer-toontje hoort. Alleen in de derde scene voor de pauze komt Luther (Joh. Arthur) als dronk aard niet zo goed uit de verf. (In deze scene biecht hij op dat hij een kind heeft verwekt bij een andere vrouw). AMSTERDAM (ANP). Voor het eerst sinds de oprichting in 1961 gaat het Nationale Ballet in november voor een serie voorstellingen naar New York. Met subsidie van het ministerie van Buiten landse Zaken en bijdragen van het be drijfsleven gaat het Nationale Ballet van 9 tot en met 14 november acht voorstel lingen geven in het Uris-theater op Broadway, om het tweehonderdjarig be staan van de Verenigde Staten te hel pen vieren. Het repertoire voor de uitvoeringen bestaat geheel uit balletten van drie huis-choreografen van het Nationale Ballet, Hans van Manen, Toer van Schayk en Rudi van Dantzig. In totaal worden zeven balletten uitgevoerd, ver deeld over twee verschillende program ma’s. Voor het bezoek aan New York treedt het Nationale Ballet met hetzelfde re pertoire negentien keer op in de Cana dese steden Toronto, Kingston, Ottawa, Montreal en Winnipeg van 19 oktober tot en met 7 november. facet van de trend, die Bowie voor wie daar voor gevoelig is, heeft aangegeven. Wat niet wegneemt dat er van hem uitstekende platen zijn verschenen die in hun muzikale vorm, maar vooral ook in de tekstuele conceptie een vaak beang stigend beeld van onze tijd geven. Bowie representeert bij uitstek de ontwikkeling die de popmuziek in de jaren ’70 te zien geeft. Hij is op de toernee die momenteel niet overal met succes verloopt een soort Lou Reed maar zonder diens zie kelijke trekken. Ook Bowie gedraagt zich schichtig, beweegt zich slecht al zou hij misschien beter willen en brengt muziek die na vier nummers niet langer meer vermag boeien. In tegenstelling tot Reed is Bowie vooral luchthartig en parafraserend. Waar Reed de decadentie in levende lijve is, valt bij Bowie op dat hij genoeg kritisch vermogen heeft om zijn eigen situatie te analyseren en er min of meer ook afstand van te kunnen nemen. Als begeleiding beschikte Bowie over een vijf man tellende heavy metal funk band. Deze groep is op twee man na (Tony Kaye van Yesen Badger op toet sen en Stacy Heydon, gitaar) geheel zwart: Carlos Alomar, gitaar; George Murray, basgitaar en Dennis Davis, drums. De songs krijgen van hen een zeer heavy geluid mee met een forse Luther. Zijn broer, Joe, woont nog bij zijn moeder. Deze Mrs. Gascoigne be schouwt haar eigen zoons nog steeds als haar kinderen. Vooral de getrouwde Lu ther kan nauwelijks op eigen benen staan, hij zit nog teveel aan z’n altijd geplakt. Tussen Minnie en Luther staat sltijd weer „mams”, die zich bij tijd en wijle als een kleine terrorist opstelt. Het is haar kind, dus zij zal ook alle liefde moeten ontvangen. Dat gaat ten koste van de schoondochter. Dat zowel Joe als Luther in de mijn werken en zich met stakingen bezig houden, komt in dit stuk eigenlijk op het tweede plan. De strijd wordt op de eerste plaats gevoerd bin nenskamers, tegen moeder. Lawrence’s stelregel is: als de zonen man worden, kunnen ze niet liefhebben omdat hun moeder de meest invloedrijke in hun leven is en ze vasthoudt. Hier is duide lijk uit op te maken hoe moeilijk Law rence het zelf in zijn jeugd heft gehad. Hij kwam pas los van zijn moeder toen zij overleed. Het verhaal loopt uiteindelijk voor spoedig af als Luther toch definitief kiest voor zijn vrouw. Maar als je dit stuk hebt gezien blijft je bij: Pas op voor moeders. ROTTERDAM. Een hepl vroeg filmpje, vol met surrealistische trekjes, dat nog uit het pre-geluidstijdperk da teert, vormde het voorprogramma van de show die David Bowie gisteravond in een slechtbezette Ahoyhal gaf. Dat filmpje, Le chien andalou van Luis Bu- nuel en met een scenario waaraan ook Salvador Dali heeft meegewerkt, ademde precies de onwezenlijke sfeer uit die over de hele show van David Bowie lag. Bowie heeft altijd een sterke voorkeur voor extravagante images gehad. Dit maal was hij een goedgeklede, haast chique gentleman uit de jaren ’30. Met een wijde, zwart satijnen pantalon, een idem mouwloos vest met daaronder keurig in stijl een wit overhemd. Het rossige haar is met veel Brylcream strak achterover gekamd, het gezicht zeer bleek hetgeen een vervreemdend effect geeft dat nog sterker wordt door het t.l.-achtige witte licht dat gedurende de hele avond de zanger in zijn stralen gevangen houdt. Ik noem deze uiterlijke kenmerken omdat Bowie in de eerste plaats een imagebouwer is bij wie de muziek niet altijd op de eerste plaats heeft gestaan. Muziek is slechts een Kempe was sinds 1967 dirigent van het Phiiharmonisch Orkest van Mijnchen. Eerder was hij verbonden aan het Symphonie Orkest van de BBC. Kempe, die 14 juni 1910 was geboren, kreeg na de Tweede Wereldoorlog inter nationale faam. Hij begon in Oost-Duits- land en vertrok vervolgens naar München, waar hij in 1952 George Solti van de Beierse Staatsopera opvolgde. In 1954 en 1955 was hij aan de New York Metropolitan Opera verbonden. Hij heeft in de loop van de jaren veel concerten gegeven in steden als Salz burg, Edinburgh, Verona en Athene. In 1961 volgde hij Sir Thomas Beecham op als dirigent van de Royal Philharmonic en twee jaar later ging hij naar het Züricher Tonholla Orkest. In een verklaring van de stad München werd Kempe beschreven als een vooraanstaand Europees dirigent, die ertoe heeft bijgedragen dat het Phiihar monisch Orkest van München een van de beste Westduitse orkesten is gewor den. ZAANDAM. De Opera Zaanstad heeft gisteravond in de Zaandamse Schouwburg De Speeldoos de première gegeven van de komische opera „l’Eliser d’amore” (Liefdesdrank) van Donizetti. Opnieuw heeft dit gezelschap bewezen, dat het de niet geringe moeilijkheden, die aan een dergelijke voorstelling ver bonden zijn, met een enorm doorzet tingsvermogen weet te overwinnen. Be halve dat er goed gezongen wordt, maakt het koor ook nog zijn eigen kostuums en die zien er zo magnifiek uit, dat het een lust is voor het oog. Ier bejubeld om glorie die lang niet in alle gevallen vergaan bleek. Cannes ’76 heeft in elk geval een van vrolijkheid bruisende start gekregen, maar volgens festival-supervisor Favre le Bret is het nu ook meteen gedaan met de lichtzinnigheid. Het programma dat te wachten staat, zal volgens hem gaan uitblinken door een hoog artistiek niveau, grote diepzinnigheid en een stortvloed aan engagement. Voor de of ficiële competitie, voor de reeks „Les yeux fertiels” (films die een link leggen, met andere kunstdisciplines) en de nieu we serie ,,1’Air du temps” (speciale cate gorie voor documentaires) hebben Le Bret, directeur Maurice Bessy en hun assistenten, na zo’n 300 inzendingen te hebben bekeken, geen geschikte kome dies of pure amusementsfilms kunnen vinden. Wat men ook niet heeft kunnen vin den, is een Russische film die aan de normen van Cannes voldoet. De twee officiële inzendingen zijn geweigerd, en daar zijn de Russen uiterst verbolgen over. Ze beschuldigen de selectiecommis sie van esthetisch snobisme, kwade wil en blindheid voor de voortreffelijke komst twee jaar geleden, zal er dit jaar van 27 oktober tot en met 4 november toch nog een nieuwe Cinemanifestatie worden georganiseerd. Het zal evenwel niet meer een exclusieve affaire van het bioscoopbedrijf Wolff gaan worden. Twee bestuursleden van de Nederlandse Bioscoopbond gaan plaats nemen in het nieuwe stichtingsbestuur van de Cine manifestatie. Het festival zal op poten gezet worden door hetzelfde team dat de Filmweek Arnhem organiseert, en er wordt naar gestreefd om ook de biosco pen van Tuschinski (Rembrandt 1, 2 en 3) in het gebeuren te betrekken. Van één film is het al zeker dat hij tijdens de Cinemanifestatie vertoond zal worden: „Lumière”. Getracht zal wor den ter gelegenheid daarvan Jeanne Mo reau naar Utrecht te krijgen. Niet alleen in haar hoedanigheid van hoofdrolspeel ster, want „Lumière” is namelijk ook nog haar eigen regie-debuut. Hans Saal- tink, die met de programmering van de Cinemanifestatie is belast, hoopt verder op de vijf uur durende China-flmli van Joris Ivens en rekent op „Die verlohrene Ehre von Katharina Blum” van Vodker Schlondorff.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23