Visconti’s laatste film naar roman van’d Annunzio is niet zijn beste The Three Degrees Talmi leidde Patti Smith stelt niet teleur in Paradiso glanzend Holle rock decor voor pure emoties familieconcert T Ella zorgt voor een daverend optreden I Willem Brons meesterpianist met verrassend programma Nachtclubniveau bij t SYLVIA KRISTEL GAAT MADAME BOVARY SPELEN Roy Eldridge nog altijd groot blazer Spectaculair slot aan optreden in Zandvoort Kamerlid: vloekverbod voor subsidie-films A KUNST 19 7 6 MAANDAG 1 7 M E I 11 ,,1’Innocente” TOON VRANKEN. Erotiek en dood (Door Pieter van Lierop) Giancarlo Giannini en Laua Antonelli in „Innocente’’. Visconti’s laatste film. ELLA FITZGERALD BOUD VAN DOORN TOON VRANKEN JOHN OOMKES het Am- boeiende show gegeven door de Three Degrees. Hun topklasse kwam natuurlijk het meest uit in het vocale werk. Aan het spectaculaire optreden van de drie dames gingen eerst twee acts voor af. Central High” en de film gaat in juni in Amerikaanse première. Patti Smith tijdens haar optreden in Paradiso. losgebarsten. De belangrijkste gebeurte nis tot nu toe was de vertoning van „l’Inniocente”, de film die Luchino Vi sconti voor zijn overlijden nog riet heeft weten te voltooien. De grote Italiaanse meester werd herdacht in een voorstel ling, waarbij tal van zijn acteurs tegen woordig waren. Bewondering verdient ook de opzet van het programma. Er is d urf voor nodig om met Drie Preludes van Rach maninoff voor de dag te komen en veel talent om ze in zulk een lichte toets van delicate klank te karakteriseren. Zaterdagavond opende hij "zijn recital in Amsterdam met Beethovens „Leichte Sonate in g” dat als muzikale creatie van voorname eenvoud (Andante) en Mozartiaanse speelsheid (Rondo) in een genuanceerd toucher een verfijnde, le vendige voordracht kreeg. De Sonate in c kreeg van Schubert maar ook in het emotioneel betoog van de pianist een dramatische geladenheid mee zoals je die bij de „Winterreise” zou verwachten. Alleen het Adagio onver- scheidde zich hiervan, door Brons dich terlijk getroffen in zijn dromerige wee moed en zangerigheid. Het wordt tijd iets te melden over de reeds in Cannes vertoonde films, want dit weekeinde is het festival met 24 voorstellingen per dag in volle hevigheid Pianist Brons ambieerde ook het or gelspel (hij studeerde bij Piet Kee). Was het daarom dat hij van twee organisten (Anthon van der Horst en Cesar Franck) hun enig pianowerk koos? In Prelude, het doorwerkt Choral en heel speciaal in de knappe architectuur van de Gigue van Cesar Franck herken je duidelijk de meester van het orgel. Bij Anthon van der Horst „Tema con Variazioni in modo conjuncto” heeft het werk als pianocom positie een eigen karakter. Knap en fantasierijk leidt hij in velerlei variaties de «muzikale zin van het thema tot verrassende hoogtepunten van' -piani^tf- sche klankbloei. Het thema was onder houdend genoeg om daar veel variaties op te vinden, maar het is aan niet zo heel veel pianisten gegeven de inhoud zó markant te belichten. Het was duidelijk, dat het publiek in Willem Brons de meester herkende. Niet alleen uit hoofde van de ovaties maar vooral om de intense luisterstilte die dit recital bij het publiek van opvallend veel jongeren op riep. AMSTERDAM. Het jeugdig publiek kreeg op het eerste van de vier concer ten van de Familie-Serie vrijdagavond in het Amsterdams Concertgebouw een programma met grote namen te verwer ken, uitgevoerd door het Concertgebou workest onder leiding van gastdirigent Yoav Talmi. Het werd toegelicht door Theo Olof, die in de Ouverture Wilhelm Tell van Rossini en de Streken van Tijl Uylenspiegel van Richard Strauss een dankbaar object vond om een smakelijk verhaal op te dissen met enkele verwij zingen naar muzikale details. DEN HAAG (ANP). Het BP-Eerste Kamerlid Van Marion meent dat bij de voorwaarden voor een overheidssubsidie voor het vervaardigen van films de eis moet worden gesteld, dat elke vorm van vloeken verboden is. Hij zegt dit in schriftelijke vragen aan CRM-minister Van Doorn. Ook wil het Kamerlid dat in een van overheidswege betaalde film de Nederlandse taal wordt gebruikt en niet een vreemde taal gebezigd wordt. Aan leiding tot deze vragen is de première van de films „De gehangene" en ..Zwarte melk”, zo blijkt uit een toelichting op de vragen. Op een keur van thema’s .werd uitste kend improvisatiewerk ten gehore ge bracht. Na het optreden van Joe Pass was het de beurt aan het trio Tommy Flanagan (piano). Als attractie van dit nachtconcert gold het gastoptreden van de trumpet-king Roy Eldridge. De ruim drieënzestig jarige trompettist toonde zich nog steeds als een van de grootste bla zers. Van het trio Flanagan en de trom pettist Eldridge kon men jazz horen van de allerbovenste plank. De vier jazzgrootheden traden ruim drie kwartier op. Toen was het de beurt aan Ella Fitzgerald. Onder daverend ap plaus en luid gejuich, daalde de achten vijftigjarige top-zangeres, ondersteund, de lange trap af. Ze werd als een vorstin verwelkomd. Onder een overwel digende ovatie zette Ella haar eerste song in, „To Close For Comforh”. Opvallend was het dat Ella zich con stant in haar ogen wreef. Reden hier voor was dat zij onlangs voor de zoveel ste maal aan haar ogen was geopereerd. Het deed haar zichbaar erg veel pijn. Maar ondanks alles bleef ze doorgaan. Gekleed in een lichtblauwe japon met daarover een gebloemde zijden voile, bleef ze op professionele wijze swingen Iets dat direkt respect van iedereen afdwong. Ella moest hebben geweten dat zij voor een huis vol enthousiaste fans stond. Want ze gaf zich optimaal. Op treffende wijze volgden de songs: Two Hearts Together. My Old Flame, Lovers Come Back, Aint Got Nothing But The Blues, I Was Dancing With My Lover, Feelings en twee geïmproviseerde songs elkaar praktisch onafgebroken op. On danks de grote klasse van presentatie moet mij toch een vraag van het hart. Waarom brengt een zangeres van we reldklasse steeds weer van die oude succesnummers uit de jaren vijftig en zestig? Er worden wekelijks honderden nieuwe teksten aangeboden op de inter nationale muziekmarkt. Is het de onze- AMSTERDAM. Bleek en huiverig zit Patti Smith voor zich uit te staren. Hees waarschuwt ze haar tafelgenoten dat zij t ijdig uit de weg gaan als ze soms moet overgeven. Ze heeft een lan ge dag achter de rug. ’s Morgens voor dag en dauw opstaan om vanuit Brussel met het eerste vliegtuig naar Amster dam te reizen, waar ze met haar band zaterdagavond in Paradiso een optreden gaf. ZANDVOORT. In het eivolle soul- paleis de Beachclub te Zandvoort traden zaterdagnacht The Three Degrees voor de vijfde maal in Nederland op. De dames Sheila Ferguson Valerie Holiday en Fayette Pickney kwamen zongen en overwonnen. Het werd een uitermate Men weet nu ook, dat Rossini van goed eten en drinken hield en dat zijn naam voortleeft in een „tournedos Ros sini” uit de Franse keuken. Bij de fraaie Parijse Symfonie van Haydn kwam meer dan de muziek de kwaaie vrouw van de componist ter sprake. Geen goed woord voor haar; ze verstond zelfs de kookkunst niet. van Er- zware een Miss Smith is vel over been, heeft een ravezwarte ragebol en een paar onge meen felle ogen, die haar verzekeren van de zo broodnodige aandacht. De laatste maanden werkt de promotieafde- ling van Clive Daves’ Aarista label over uren voor deze rock-dichteres. Eind vorig jaar trok ze de aandacht middels een door John Cale geproduceerd debuut album (Horses), maar al daarvoor schreef de Amerikaanse muziekpers zich de vingers blauw. Men vergaapte zich aan de spectaculaire uitspattingen die ze het publiek bood dat haar shows be zocht. Stromen van woorden en klanken tegen een armetierige muzikale achter grond bleken haar uitlaat voor emoties. In een tijd van gladjes geproduceerde AMSTERDAM. Met een recital van zeldzame kwaliteit heeft Willem Brons zijn pianistisch meesterschap voor een belangrijk aantal toehoorders in de Kleine Zaal overtuigend onderschreven. Te zelden hoort men hem in het Am sterdams Concertgebouw of elders in ons kleine land, maar buiten onze gren zen momenteel des te meer. Hij voltooi de zijn studie in Parijs en Genève en kreeg in 1968 twee maal een onderschei ding (waaronder de Premier Grand Prix te Genève). Verleden jaar was hij solist in Londen met het Londens Philharmo- nisch Orkest onder leiding van Haitink en in april 1976 gaf hij in Rome in drie recitals alle laten werken voor piano van Beethoven. Vanavond staan de dames in sterdams Rai Congrescentrum. Patricia Paay opende de avond. Ze soleerde op voortreffelijke wijze ge steund door geluidsbanden. Patricia kreeg binnen enkele minuten de gehele zaal 500 aanwezigen mee door on der anderen naar succesvolle hit „Soon my prince ’ll come”. Verder zong zij enkele nummers van haar laatste elpee. Patricia werd opgevolgd door de Sher- man-brothers. Tony Sherman introdu ceerde zijn band en zijn broers en gaven toen een meesterlijke show weg. Door hun enorme tempedament kregen zij ook na hun hit Smile baby smile.de zaal mee. CANNES. Sylvia Kristel, van wie we het komend jaar nog hoofdrollen tegemoet kunnen zien in films van Ser ge Körber, Roger Vadim en Walerian Borwczyck, gaat binnenkort Madame Bovary spelen in een film die op voor hand al verkocht is aan de landen Frankrijk, Oostenrijk, Nederland, België. Brazilië, Canada, Duitsland, Polen, Italië en Spanje. Regisseur van deze verfil ming van Flauberts befaamde roman, wordt niemand minder dan Hugo Claus. d’Annunzio’s roman, pleegt Tullio zelf moord als. gevolg van schuldgevoelens over de moord op een kind dat zijn vrouw gekregen heeft uit een buitenech telijke relatie. In het boek volhardde hij in de mening dat zijn eigen moraal bnelangrijker was, dan die van de wet en van God. Ik moet bekennen dat „l’Innocente” mij veel minder aanspreekt dan bijvoor beeld Visconti’s voorlaatste film, „Vio lence and Passion”. Giannini zou goed geweest zijn voor zijn rol, als hij in het verleden niet onder meer dit soort ka rakters gepersifleerd had, zodat je nu af en toe ongewild ook gaat denken dat hij virtuoos staat te persifleren. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Laura Antonelli als Tullio’s vrouw en Jennifer O’Neill als de maitressen zijn oortreffe- lijk. Maar de interesse voor „l’Innocen- te” moet te zeer komen van een intel lectueel niveau. Op emotioneel niveau is de film ook wel zwaar gemaakt, maar te zwaar. Het slaat over naar melodrama. Waardoor evengoed juist het Palliser- publiek de film misschien heel mooi kan vinden. Evenwel, niet te ontkennen imposant is de vormgeving van l’Innocente. Daar mee heeft Visconti zich gemanifesteerd als een estheet van werkelijk zeldzame klasse. De film is voor Nederland aange kocht door Pieter Goeings, van „The Movies”, die ook beslag heeft weten te leggen op de film waarmee de Quinzaine geopend werd: ,,1’Empire du sens”, van de prominente Japanse cineast Nagisa Oshima. Oshima heeft zich laten inspire ren vanuit de theorie dat erotische lust, pijn en sterven ten nauwste met elkaar verbonden zijn, maar niet op de ijskoude zelfzuchtige wijze waarop De Sade tegen die correlaties aankeek. Oshima toont op basis van een histo risch voorval uit 1936, hoe twee gelieven geleidelijk aan de uiterste consequenties van hun liefde gaan exploreren. De film eindigt ermee dat de vrouw, met volle instemming van de man, ten slotte tij dens de liefdesdaad de man wurgt en zijn geslachtsdelen afsnijdt om ze voor het laatst optimaal t kunnen koesteren. Het is waarschijnlijk moeilijk voorstel baar zo lang je de film niet gezien hebt, maar Oshima ziet kans de gruwelijkheid te overstemmen met ontroerende teder heid en magistrale poëtische allure. De sondanks zal l’Empire du sens ongetwij feld grote keuringsproblemen mogen verwachten. De competitie in Cannes heeft een middelmatige Spaanse ouverture gekre gen met Cria Cuervas van Carlot Saura. Diens vriendin Geraldine Chaplin speelt de voornaamste rol op een na. De belna- grijkste creatie was weggelegd voor de 9-jarige Anna Torrent, die eerder te zien geweest is in „El Espiritu de la Colme- na”, .van Voctor Edce...Diefi.lm .is tijdens de (iinemanifestatie van 1974 vertoond en het was een juweel. En kennis'van „El JEsjJlritu" témpert' de bewondering voor Cira Cuervas aanmerkelijk. Want ook de film van Saura gaat op de eerste plaats over de rol die begrippen als dood en leven kunnen spelen in de fantasie van een kind. De sterkste kant van Cria Cuervas is de suggestieve wijze waarop Anna Torrent geregisserd kon worden en de gevoelens van het publiek bespe len kan. Erg goed, maar Erice deed het beter. Of Tenessee Williams en zijn juryleden „El Espiritu" ooit gezien heb ben, weet ik niet. kerheid, die Ella doet vasthouden aan de oude nummers? Hoe dan ook, zij weet door haar enorme optreden de zaal van het begin tot het eind te boeien. Men kreeg waar voor het geld. Na ruim een uur onafgebroken gezon gen te hebben, kreeg Ella een langduri ge, staande ovatie. Er werden tientallen bossen bloemen voor haar voeten op het podium neergelegd ten bewijze van on voorwaardelijke aanhankelijkheid van haar fans. Zichtbaar geroerd door de enorme reaktie gaf Ella, Joe Pass, Roy Eldridge tezamen met het voortreffelijke begeleidingstrio Tommy Flanagan twee swingende toegiften. Ella koos hgl lied je: I Found My Baby waaraan zij even eens goede herinneringen had aan Ne derland tijdens het Pablo-festival verle den jaar te Den Haag zoals ze vertelde. De tweede toegift bestond uit een magi straal stukje muzikaal vuurwerk. Joe Pass stond tegen Roy Eldridge op te spelen terwijl Tommy Flanagan er als een „bezetene” razendsnel doorheen pla neerde. shows vol technisch raffinement een to taal ander geluid. Patti heeft de terugklap weer ver werkt. Plotsklaps schreeuwt ze woedend naar de ober waar haar eten blijft. Ze ontplooit een speelse aandacht voor bas sist Ivan Kral en maakt zich voor con versatie met derden onbereikbaar. Be grijpelijk na zo’n concert vol ontlading, maar jammer. Negenhonderd man hadden de gang naar Paradiso de moeite waard gevon den. Patti stelt de verwachtingen niet teleur. Vol zinderende nervositeit komt ze in beeld, blerend door de microfoon dat ze Rock en Roll gaat brengen en op en neer springend t ot de band invalt. Behalve uit Kral bestaat die uit Lenny Kaye, gitaar; Richarda Sohl, piano; en Jay Dee Daugherty, drums. Haar stem is jagend stotend, hees als die van Mela nie, maar in de hoge registers penetran ter, monotoner ook. De muziek doet aan een kruising van de Velvet Underground en de Stones denken hard, rauw en vals maar de inzet waarmee die ge bracht wordt, maakt dat je dat slechts af en toe merkt. Redondo Beach is een reggae-achtig nummer, puur goed. Free Money dreunt door tot in je ruggegraat, Pale Blue Eyes van de Velvet krijgt een fraaie vertolking en Kimberley maakt je alleen nog maar onzekerder. Patti rust lang uit tussen de songs, improviseert zeer veel en lang, kondigt niet aan, maar houdt monoloogjes over de meest uiteenlopende zaken. Voor iemand die niet bereid is zich in haar emoties te verdiepen, blijft enkel harde, holle rock over. Haar optreden is daardoor ongekend dwangmatig. Het hoeft niet ter discussie te worden gesteld of haar versies van Gloria (Them) en My Generation (Who) bovendien wel zo knap worden gepresenteerd. De vraag is zoals gezegd of je openstaat voor Patti’s gevoelens. En ook al moet ik toegeven dat ik daar niet de volle vijf kwartier toe in staat was, er gebeurt wel iets heel bijzonders als iemand zichzelf zo hele maal geeft als Patti Smith dat doet. Mogelijk omdat „Schelomo” nest Bloch voor kinderen veel te kost is, liet Olof zich verleiden tot sterk verhaal uit het leven van koning Salomon: duizend gedichten, 700 vrou wen, eten en drinken uit gouden schalen en dan ook nog iets over zijn beroemde wijsheid. Op deze koning Salomon was dan de Hebreeuwse Rapsodie Schelomo voor cello en orkest geïnspireerd. Mu ziek verweven met oosterse elementen en een weelderig voor de cello geschre ven solopartij, met vuur en meester schap vertolkt door Tibor de Machula. Zoals hier kwam ook in de andere genoemde werken het Concertgebouwor kest glanzend uit de verf in de rijk geschakeerde klankspecialiteit waarop het orkest kan bogen. De Israëlische dirigent Talmi, momen teel verbonden aan het Gelders Orkest, leidde het ensemble speciaal in het forte soms wat te overmatig. De fijne, lichte toets bespeelt hij aanmerkelijk beter. Van de kant van het publiek enthousias me genoeg voor dit goed bezette familie concert, dat echter aanmerkelijk meer op de volwassenen dan op de jeugd was afgestemd. De oplossing van dit pro bleem blijft een delicate en moeilijke zaak. schnabbel voor de heren. Want de bekende Piladelphia-sound werd op een houterige manier verkracht. Maar dat deed gelukkig niets af aan de zangkwa- liteiten van de Three Degrees. In het begin echter werd de show helaas te vaak onderbroken. De meisjes voelden zich beroepen om als echte nightclub girls het publiek te moeten vermaken door minuten lang met de aanwezigen te .confereren”. Jammer. Dit ontaarde dan ook in verslapping van de aandacht hetgeen te horen was aan het matige applaus. Echter de Three Degrees her stelden zich vlot en werkten toen achter elkaar aan een opbouwende show die uiteindelijk tot een climax kwam. Num mers als ,Take good care of yourselve, I come to you, When will I see you again, The eagle, Give me a glass of water. Lady of the station en natuurlijk hun onovertroffen hit Dirty old man werden zonder verdere onderbreking gebracht. Ook werd hun nieuwste song A toast of love ten gehore gebracht. Hun eigen lichtshow zorgde er voor dat zj optimaal uitkwamen. Opvallend was het ook dat de dames naast hun eigen voortreffelijke soundje gebruik maakten van de sounds van onder anderen Diana Ross en Shir ley McLaine. Nadat de Three Degrees jn jjUim 0611 uur hun show gebracht hadden, viel hen een staande ovatie ten deel. En terecht. Want ze hadden zich na een pover begin goed weten te her stellen en zich voor honderd procent waargemaakt. Er werden tenslotte twee nummers als toegift gegeven. De Spaan se versie van It’s impossible en Didty old man. AMSTERDAM. Voor een praktisch uitverkocht Concertgebouw te Amster dam trad vrijdagnacht „The First Lady of Jazz”, Ella Fitzgerald op. Het was een daverend optreden met zeer enthousiast publiek. Het programma werd voorafge gaan door een uitmuntend solo-optreden van de wereldvermaarde jazzgitarist Joe Pass. Ruim een half uur bewogen zijn korte vingers flitsend en snel vibrerend over de dunne hals van zijn peperdure speciaal voor hem vervaardigde Gibson- gitaar. Om precies een uur in de nacht wer den de Three Degrees aangekondigd. Sheila, Valerie en Fayette hadden er kennelijk erg veel zin in. Want al direkt brachten zij de zaal in extase met de wereld vermaarde Mircacles hit „I am just al love machine”. De dames waren zeer sexy gekleed en swingden erg professioneel. Ze werden begeleid door een tien man sterke formatie bestaande uit Nederlandse musici. Kennelijk een over- Die andere Nederlandse actrice die al genuime tijd in het buitenland poogt door te breken, Willeke van Ammelrooy, schijnt eindelijk de Wind mee te krijgen. Naar verluidt is ze in onderhandeling over een rol in een nieuwe film van Milos Forman, maker van de onlangs met Oscars overladen film „One flew over the Cuckoo’s Nest”. Willeke’s voor laatste film, „Wan Pipel”, van Pim de la Parra, zal hier overigens morgen zijn wereldpremiè re krijgen. Tenminste, als de Franse douane een beetje meewerkt, want Pim was zo argeloos te menen dat hij zijn kopie wel even in zijn bagage kon importeren en daarmee onderschatte hij op pijnlijke wijze de Franse ambte narij. En dan nog een donderslagje bij een in Cannes inderdaad prachtige heldere hemel: Rene Daalder die het ondanks de grote verwachtingen die men jaren is blijven koesteren, nooit in Nederland heeft weten te maken blijkt inmid dels in Hollywood een film te hebben voltooid, op basis van nog wel een eigen scenario. De titel luidt „Massacre at We zagen onder meer Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Helmut Berger, Mar cello Mastroianni, Giancarlo Giannini en Laura Antonelli. De laatste twee spelen, samen met Jennifer O'Neill, de hoofd rollen in l’Innocente”, een filmbewer king van een door de vorige eeuwse, Italiaanse literator Gabriele d'Annunzio geschreven roman. Dat is een naam met bedenkelijke, faam, d’Annunzio verwerkte Nietzsche’s Übermensch-theorieën in zijn geschrif ten op een wijze die hem grondlegger maakte van het Dannunzianisme, een stroming waaruit zich later het Italiaan se fascisme ontwikkeld heeft. Maar Vi sconti maakte een streng onderscheid tussen die verderfelijke filosofieën en de roman „l’Innocente” die hem aansprak door een moderne problematiek, de mo gelijkheid de neergang van de Italiaanse adel te verbeelden en zijn opmerkelijke verfilmbaarheid. De door Giannini gespeelde hoofdper soon is een Tullio geheten aristocraat (Visconti zelf was een uiterst links geën gageerd mens, hoewel hij zelf afstamde van een oud adellijk geslacht) die ten tijde van het fin de siècle probeert voor zichzelf een absolute vrijheid te verwer- „ven, met ontkenning van ëen'gódhëid*'ën negeren van iedere, van mensen afkom- siUaejnwa a Icod e. Het belangrijkste operatieterrein voor Tullio’s libertinisme is de liefde. Maar zijn streven draait uit op een fiasco, veroorzaakt door zijn eigen jaloezie en heilloos geschipper tussen zijn vrouw en zijn maitresse, waardoor hij beiden ver liest. Het is een variant op een klassiek thema. Interessant eraan is vooral de wijze waarop isconti het Übermensch- karakter van Tullio een boomerang-ef fect heeft meegegeven. In een einde dat diametraal staat tegenover het slot van JU

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11