S’ Gefluisterde zinnen van psychiater J. R. M. Maas Carl Sagan over kans op buitenaards leven Sioux-Indianen en de resten van hun natuurlijke religie Grafologie en zelfkennis I V 1 I 11 99 ar K 53 Lame Deer: het leven van een medicijnman M KMI 9 MAANDAG 1 7 M E I 19 7 6 -w x De mens als veelheid Mythen Peyote-cultus Visioenen t.k. hJ i ■£>- „Uittreden” worsteling tot bewustworden PIETER TAFFIJN Erdoes HEIN STEEHOUWER HEIN STEEHOUWER. FIBULA - VAN DISHOECK - BUS- SUM H. MEULENHOFF-HAARLEM ven HEIN STEEHOUWER GRAFOLOGIE IS sinds lang een hulpwetenschap in de psychologie. Tal van bureaus voor beroepskeuze, die van psychologische tests gebruik maken, hebben daar de grafologie bij ingeschakeld. Daarvoor dienen de brieven in handschrift die bijna ieder bedrijf vraagt als het om sollicitaties gaat. De grafologie die aan derden dus inlichtingen verschaft omtrent iemands karakter kan natuurlijk ook dienstbaar gemaakt worden aan zelfkennis. 9.00 9.00 70 00 00 00 50 00 10 00 50 10 00 00 00 50 50 00 00 90 '>0 ja' 00 50 50 10 90 50 90 50 50e 90 70 10 10 10 10 )Oh 1.50 1.53 '.06 1.00 70 70 W 70 10 W 50 10 50 50 10 10 r0 50 '0 Ob >0 !0 W K) 10 '0 o •o '0 o o o o o o o o o o o Oe 0 0 he al- jk 50 20 50 30 00 00 50 00 80 00 .00f 70 90 80 50 Natuurlijk kan het denken erover leiden tot ongehoorde speculaties als van Von Danicken. Maar die worden door de wetenschap op goede gronden verworpen. Na: ..Geheimen van de dokter”, nu van dezelfde schrijver: André Lemai re: „Geheimen van de dierenarts”. Een leuke handige gids voor dieren vrienden en voor het gezin met huis dieren, want de informatie strekt zich uit tot de dieren in en om het huis inclusief paarden en pony’s. De bij zonder aardige tekeningetjes maken dit praktische naslagwerkje tot een aantrekkelijk boek. Het oude Griekse ..Ken uzelven” is voor de hedendaagse mens vermoedelijk van groter waarde dan voor hele generaties achter ons, omdat wij in een veel verwarrender wereldbeeld leven. Daar kijken we niet alleen tegenaan, maar we maken er ook deel van uit. Als we onszelf beter leren kennen wordt het zicht op en in dat wereldbeeld dus ook helderder. De weg naar het „Ken uzelven” wordt nader uitgewerkt in „Grafologie” van de bekende psychologe (en romanschrijfster) Nel Noordzij en van Marian Führop, grafologe. Het is een boek van De Fontein in De Bilt 14,90) in de Fontein Folio-serie. Het boek leert op een duidelijke wijze aan leken hoe de grafologie moet worden gehanteerd. Honderden voorbeelden van handschriften zijn erin opgenomen en zorgvuldig wordt aangegeven hoe die moeten worden geïnter preteerd in eenvoudige termen uit de psychologie. Een lijst van die termen met hun betekenissen is achterin het boek opgenomen. Grafologie is niet gemakkelijk, maar het valt na studie in dit boek wel te doen. De schrijfsters stellen, dat het belang van zelfkennis door middel van grafologie zo groot is, dat de resultaten zelfs kunnen reiken tot een groter eenheidsbeleving met zichzelf, maar ook met anderen en dat het mogelijk is om de grafologie een plaats te geven te midden van bewustzijnsverruimende methoden als yoga, Zenboeddhisme, tarot en I Tjing. Die mogelijkheid kan uiteraard niet worden ontkend, want inderdaad is de hoogste vorm van zelfkennis gericht op verruiming van het bwustzijn. Maar als je nu eens door middel van de grafologie ontdekt dat de weg naar dit type zelfkennis voor jezelf te moeilijk of te lang is? Want die ontdekking ligt voor de meeste mensen ook het meest voor de hand. Lame Deer vertelt ook over de verschillen tussen de Indiaanse religie in het Noorden en het Zuiden van de Verenigde Staten. Erkend is de Indi an Native Church in het zuiden, een godsdienst waarbinnen de peyote-cul tus een rol speelt. Peyote is een cactus met bestanddelen die religieu ze visioenen oproepen. Vooral Mexi caanse Indianen maken daar gebruik van. Lame Deer heeft ook wel aan deze cultus deelgenomen maar wijst ze voor de anders-geaarde Sioux af. Dan komt in zijn boek natuurlijk ook een ander (en wereldbekend) boek ter sprake „De lessen van Don Juan” van Carlos Castaneda. Deze laatste ont moet in een zuidelijke medicijnman Don Juan ook een inwijder. Deze werkt echter wel met peyote en an dere hallucinerende middelen. Dit laatstgenoemde boek en de twee vervolgen heb ik al eens eerder in deze kolemmen genoemd. Vooral Je kan dit boek (uitgeverij Contact 12,50) eigenlijk al niet lezen. Je ervaart het, of je ervaart het niet. Het enige wat je kan proberen is mee te beleven wat Maas heeft neer geschreven in welhaast fluisterende zinnen. Tastend op weg door de ziel of wat het dan ook mag zijn van de mens. Nog geen negentig bladzijden lang, maar met een zinderende span ning. Mij heeft het in ieder geval meer geboeid dan welke thriller dan ook- Want Maas heeft gedurfd zijn gedachten neer te schrijven. Niet ge cultiveerd of van een laagje esta blishment vernis voorzien. Nee, je zou bijna kunnen zeggen recht voor zijn raap. Een dergelijke zwart-wit uit spraak past echter niet bij „Stenen nebben pijn”. Maas heeft veel te zeggen, maar hij doet dat met schuchterheid. Je zou misschien kun nen zeggen met de natuurlijke verba zing van een kind die de wereld ontdekt. Naïef op het eerste gezicht, maar in ieder geval eerlijk. Zo bena dert ook Maas de wereld. een veelheid, vele ervaringen gedeeld met anderen en opgenomen in mij. Zo ben ik openend en sluitend, le vend en stervend. Zo ga ik op in anderen en sta toch in zekere zin los van hen- Ik beleef mij als gescheiden, maar toch vervloeiend in anderen. Zo is er wel in mij een heel eigen ervaringswereld, maar ik bezit die nuiet, ik kan er geen gebruik van maken. Ik kan deze ervaringen niet negeren, niet manipuleren met mijn verworvenheden. Eigenlijk bezit ik dus niets- Maar ik ben wat ik gewor den ben, niet door eigen keus, maar doordat het ervaren van het contact met anderen in mij doordringt.” V. Vazquez de Prada: Filips II heerser van een wereldrijk. Voor de doorsnee Nederlander is Filips II de heerszuchtige Spaanse koning, die bloeddorstige veldheren als Alva op ons afstuurde om de afscheidingsbe weging in de Nederlanden de kop in te drukken. In feite was die opstand in de noordelijkste provincie van zijn wereldrijk, voor Filips slechts een onderdeel van het enorme pakket problemen, dat zijn vader Karel V hem na zijn dood mét de kroon naliet Waren er geen Turken die de oostelijke grenzen van het Spaanse imperium in het Middenlandse Zeege- Het meest heeft mij het hoofdstuk over schuld getroffen. Schuld, zo be toogt Maas, is een uitvinding, het bestaat niet. Schuld is alleen een gevolg van de manier waarop wij leven en met anderen omgaan. Het is een manier om de verhoudingen in onze geordende maatschappij af te bakenen. „De zaak is pas rond als degene die ik schuldig bevonden heb zich schuldig verklaart en om verge ving heeft gevraagd. Zo houd ik de keten in stand: de schuldige zal op zijn beurt weer anderen schuldig ver klaren, hun verwijten doen, hen straffen Eindeloze cirkels grijpen in elkaar en niemand blijft vrij-” Maas constateert, dat we er op deze manier geen van allen beter van worden. Dat alles alleen maar zo wordt gelaten om verantwoordelijkheden te kunnen vaststellen. Naar zijn mening kan er echter ook verantwoordelijkheid zijn zonder schuld. En is schuld niet no dig om liefde te kunnen kopen. Terwijl op de achtergrond sopraan Margaret Tynes bij de fantastische band van Duke Ellington „A drum is a woman” zingt, besef ik, dat ik nauwelijks aan een echte bespreking ben toegekomen. Ik durf me geen oordeel aan te matigen. Ik kan alleen maar constateren dat, naar mijn op rechte mening, hier iemand aan het woord is die iets wezenlijks probeert, over te brengen. En dat ik het idee heb. dat het lezen van het boekje mij geestelijk heeft verrijkt - iets dat ik helaas maar van erg weinig boeken kan zeggen. Het is aanvankelijk een triest le vensverhaal van Lame Deer, twaalf ambachten, dertien ongelukken, vaak opgejaagd, soms in de cel. Maar. hij heeft meer kansen dan de ande ren om er althans in geestelijk opzicht weer bovenop te komen. Hij stamt uit een familie met medi cijnmannen en heeft als knaap een belangrijke inwijding ondergaan, ge paard aan visioenen. Tegen die achter grond ontdekt hij veel later zijn per soonlijkheid. Dan ontwikkelt hij zich tot medicijnman. O DE VRAAG OF ER intelligent leven is op andere planeten dan de aarde en dus „ergens” in het heelal, houdt niet alleen lezers van science-fictionromans bezig. De wetenschap neemt sinds enige jaren aan dat het al te onwerkelijk zou zijn dat alleen de aarde leven herbergt, gezien het rekenkundige feit dat er miljarden zonnestelsels zijn en dus nog veel meer planeten dan zonnen. De moleculaire samenstelling in het heelal wijst op een grote uniformiteit en dat maakt buitenaards leven reeds aannemelijk. Bovendien is ons zonnestelsel het oudste niet en er kunnen dus zelfs beschavingen elders bestaan, ook al zullen ze niet op de onze lijken. bied bedreigden, dan zorgden in het noorden de Engelsen, Fransen of Ne derlanders voor problemen. Strijd te gen het opkomend protestantisme en voortdurende waakzaamheid op de lange routes naar de Spaans-Ameri- kaanse gebieden, dat waren de voor naamste problemen die de vrome- doch indien noodzakelijk hardvochti ge monarch op zijn Castiliaanse hof teisterden. Interessant zijn vanzelf sprekend die hoofdstukken in het boek, waarin Vazquez de Prada, hoogleraar aan de universiteit van Barcelona, de onafhankelijkheids strijd van de Nederlanders behandelt. Een uitstekende gelegenheid om het nu ook eens van de andere kant te vernemen. De Indiaanse godsdienst is geheel doortrokken van natuurverering. In allereerste oorsprong is die religie afkomstig uit Centraal-Azië. Daar heerste een sjamanistisch natuurge- loof, dat hier en daar nog wordt aangehangen door Toengoezen en an dere nomadenvolken in Siberië. De Indianen trokken zo ongeveer 20.000 jaar geleden tussen de twee laatste ijstijden, uit Azië weg op zoek naar nieuwe weidegronden. Ze kwamen via de toen soms droogvallende zee straten van de eilandengroep in de Behringzee terecht in Amerika. Het merkwaardige is, dat de Indiaanse religie nog altijd overeenkomsten vertoont met het Aziatische sjamanis me. Het is een religie waarin de ver bondenheid tussen mens en natuur voorop gaat. Het is ook een toemisti- sche religie waarin dieren worden beschouwd als goddelijke schepselen, broeders van de mens. De belangrijk ste Indiaanse godin kan als stralend lichtschepsel verschijnen in Indiaanse visioenen, maar ook als witte bizon. Op grond daarvan worden bizons als heilige dieren beschouwd. Indianen mochten vroeger bizons alleen doden als voedsel, waarbij ze een gebed uitspraken om het dode dier te vra gen hen te vergeven dat de noodzaak hen dwong een broeder op te offeren. Een medicijnman leert niet alleen de kruiden kennen die binnen zijn natuurgeneeswijze nodig zijn. Daar naast moet hij de zeer ingewikkelde en talrijke ritualen leren leiden, op treden als „stam-psychiater”, kortom de functies van dokter, priester en onderwijzer in de tradities leren ver vullen. Op een indrukwekkende wijze maakt men in het tweede deel van het boek met dit alles kennis. RUIM TWEE JAAR GELE DEN nam psychiater J. R. M. Maas afscheid van de destijds overbekende prof. Pompekliniek in Nijmegen. De directeur en het instituut pasten niet meer bij elkaar. In een interview in de „Volkskrant” zei hij: „Ik zoek een plaats waar ik kan werken aan de bewustwording van men sen”. Die plaats schijnt hij nu gevonden te hebben in de Ach terhoek, waar hij is verbonden aan de Sociaal Psychiatrische Dienst. Maar vooral is dat werken te constateren in zijn twee boekjes. Het tweede daarvan, „Stenen hebben pijn”, ligt nu op mijn schrijftafel. Nog nooit heb ik in mijn leven zo’n schroom gehad een boek te bespreken als bij dit. Wat moet je vertellen over de ervaringen van iemand, die worstelt met zichzelf. Met zijn relatie tot zijn directe omgeving. Met de dood. NEEM EEN NATUURVOLK zijn godsdienst af en het verpaupert geestelijk, behalve als er tegenkrachten ontstaan, een renaissance van een natuurgods dienst. En voor zo’n wedergeboorte vechten de laatste medicijnmannen in de Verenigde Staten. Het zijn Indianen die met lede ogen aanzien hoe de technocratie van de blanken en de negers welke laatsten zich ook boven de oorspronkelijke bewoners verheven achten de leefmogelijkheden beperkt. Dit niet alleen in maatschappelijke zin, maar ook geestelijk. Het christelijk „verlichte” deel van de Amerikanen beschouwt de Indianen als domme heidenen, die in reservaten bijeengedreven hier en daar nog bloedige rituelen opvoeren. Voor mezelf heb ik het gevoel, dat ik zo niet mag citeren uit dit boek. Het is geen verhaal, waar je een spannende episode uit kan lich ten. Het is een gedachtenproces, voortschrijdend van het eerste woord tot het laatste. Toch heb ik het gedaan. Als kleine proeve voor de wel zeer bijzondere wijze waarop Maas zijn lezers benadert. Lezen van dit boek vergt veel. Maar geeft ook veel - als de lezer zich tenminste openstelt. „Hoewel het Ijjkt dat ik één en ondeelbaar ben, ben ik eigenlijk tal loze ervaringen met anderen, einde loos vervlochten maar ook losstaand van elkaar. Zo ben ik niet één, maar eigenlijk allen, die in mijn leven waren. Zo ben ik niet een cel maar Het bovenstaande is een der con clusies na het lezen van het uitste kende (en vaak ontroerende) boek „Lame Deer, Sioux-medicijnman” met als ondertitel „De wijsheid van een oude Indiaan”. Het is geschreven door Richard Erdoes en door J. Heyink Forum-Boekerij in Baarn boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboeken boekenboeken WIJ ONTVINGEN boekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken boekenboekenboekenboeken „Stenen hebben pijn” ontroerende Wie van dit laatste nog meer over tuigd mocht willen raken, raad ik als eerder reeds gedaan en daarom nu kort aan om ook te lezen „De dood is de jager” met als ondertitel „Indiaanse mythen van Noordwest- Amerika” door H. C. ten Berge, de zeer verantwoorde uitgave van De Bezige Bij, waarin men behalve de sfeer rond een man als Lame Deer ook heel andere elementen zal tegen komen. De mythen zijn wetenschap pelijk uitstekend toegelicht en boven dien zeer leesbaar. Ook Ten Berge wijst op het sjamanistisch karakter van de mythen in Canada en de deels Aziatische herkomst. In dezelfde serie verscheen „Toegangen tot het astrale” van J. H. Brennan, vertaald door Simon Vinkenoog en met een voorwoord van Nel Noordzij. Het boek vaart onder een ietwat valse vlag want het pretendeert een leerboek te zijn om de lezers tot het zogenaamde „uittreden” te brengen. Dan is een toestand waarin de geest het lichaam verlaat en zich daarbuiten vrij kan bewegen en de omgeving observeren. Het gebeurt nogal eens bij mensen onder narcose tijdens operaties. Wat het boek wél leert is het krijgen van visioenen door middel van concentratie op voorstellingen na enige tijd meditatief tot ontspanning te zijn gekomen. Het is een oeroude methode, die mogelijk maakt dat men zogenaamde astrale beelden ziet. De schrijver noemt een aantal van die voorstellingen, ontleend aan de magie, de tarotkaarten, de I Tjing en dergelijke systemen. Hij waarschuwt ook voor de gevaren omdat er zeer onthutsende visioenen mogelijk zijn. Voor kenners is het boek veel te oppervlakkig. Wat de wetenschap wél aanneemt is voor een deel te vinden in „Exobi- ologie” van prof. Carl Sagan, met als ondertitel „Het bestaan van buite naardse beschavingen”, voor Hollan- dia in Baarn vertaald door mevrouw drs. L. Scheffer-Kruitwagen. Het is royaal geïllustreerd 24,90). Carl Sagan is hoogleraar in de astronomie aan de Cornell Universi teit en ontving de NASA-medaille voor bijzondere wetenschappelijke prestaties, verricht tijdens ruimte- vaart-projecten. Hij was nauw be trokken bij onderzoekingen aan de planeet Mars door de Marriner 9. In Amerika is Carl Sagan vooral in het nieuws gekomen door het ont werpen van een gravure in alumini um, hierbij afgebeeld. die is bevestigd aan de Pioneer 10, op 3 maart 1972 vanf Cape Kennedy gelanceerd. De Pioneer had als doel de planeet Jupi ter te onderzoeken, er langs te sche ren en in de ruimte te verdwijnen. Als dit ruimtevaartuig ooit ergens in het heelal wordt aangetroffen door intelligente wezens, dan zullen die weten dat er een aardse beschaving bestaat, die van wiskundige proble men gebruik maakt. De kans dat die plaat wordt gevonden is praktisch één op nul. Er wordt allang gezocht naar bete re methoden om contacten met buite naards levenden te leggen, onder meer door middel van radio-telesco- pen. Carl Sagan vertelt heel onderhou dend en ook heel polulair-weten- schappelijk over de ruimtevaarten naar Venus en Mars en over wat naar de aarde wordt doorgeseind en gefotografeerd over die planeten. Vanuit de door hem opgedane erva ringen met het ontcijferen van de gegevens schrijft hij over de moge lijkheden van buitenaards leven, waarvan hij vast overtuigd is en dat op goede gronden. Ook schrijft hij over de mogelijkheden om de nu zeer barre omstandigheden op de meest nabije planeten zó te beïnvloeden dat er bemande ruimte-reizen naar toe zouden kunnen worden gemaakt, zon der dat de bemanningen eraan te gronde gaan. Vooralsnog zijn zulke reizen onmogelijk, maar Carl Sagan is een geleerde, die van mogelijkhe den uitgaat. Dat we tot een wezenlijk contact met buitenaardse beschavingen zullen kunnen komen anders dus dan eventueel via radioseinen acht hij onwaarschijnlijk gezien de enorme afstanden in het heelal. In UFO’s met bemanningen gelooft hij namelijk niet. Voor wie op een gemakkelijk be grijpbare wijze wil meespeculeren met Sagans wetenschappelijke gege vens is dit een bijzonder aardig boek. voor de vertaald. Richard Erdoes kwam, als half- jood vlak voor de oorlog naar Ameri ka gevlucht, daar later in aanraking met Indianen in reservaten. Hij leer de als journalist en persfotograaf La me Deer kennen, een der laatste Sioux-medicijnmannen. Ze vertrouw den elkaar en Lame Deer heeft Ri chard Erdoes ingewijd in de wereld van de Indiaanse natuurgodsdienst met zijn rituelen, symboliek en reli gieuze hoop op betere rijden. Lame Deer wordt als verteller ingevoerd. Zo’n medicijnman is geen heilige. Lame Deer vertelt over zijn treurige en avontuurlijke jeugd en die van zijn stamgenoten maar ook over de onmogelijkheid om tot menselijke ontplooiing te komen. Het Ameri kaanse Bureau voor Indianenzaken houdt via bijstand de Indianen min of meer in leven, maar dan wel in ruil voor hun identiteit. De kinderen moeten naar kostscholen van „blank” model waar ze door elders wegge stuurde onderwijzers het christendom met de paplepel en met stokslagen in het Engels ingegoten en -geslagen krijgen. Als ze van school komen is er geen werk voor ze Industrie is er in de reservaten niet (misschien nog een gelukkige omstandigheid) en landbouw is er praktisch onmogelijk omdat de Indianen de slechtste stuk ken grond hebben gekregen. Een no madisch jagers- en herdersbestaan is hun in de natuurparken evenmin toe gestaan. De politiemensen van het bureau, vaak aangevuld met geronselde Indi anen en halfbloeden voeren een schrikbewind in de reservaten met tal van discriminerende verboden. Het is dan ook geen wonder dat tal van Indianen, levend ver beneden onze voorstellingen omtrent het bestaans minimum, aan de drank gaan. het laatste „Reis naar Ixtlan’ is uit stekend. De serie is bij De Bezige Bij uitgekomen. Uit die boeken blijkt dat Don Juan een medicijnman van een ander type is, geen stamleider maar een kluize naar bijna, die Carlos Castaneda op een geheel andere manier inwijdt. Hij leert hem, niet alleen door peyote, maar ook door een vermoeiende trai ning en „geest-ontregelende” gesprek ken, tot andere bewustzijnstoestanden te komen. Carlos ervaart dan een groot aantal para-psychologische ver- schij nselen. Het merkwaardige is, dat de trai ning door Don Juan soms lijkt op de methoden van de Rus Gurdjieff en diens ook in ons land bestaande beweging. Ook daar leert men een „ontwaking” op grond van training. Gurdjieff, oorspronkelijk afkomstig uit Armenië heeft op dit speciale terrein echter weer veel opgestoken tijdens zijn verblijf omstreeks 1914 in Centraal-Azië en Tibet. En zo is de cirkel tussen Aziatische en Indiaanse methoden weer rond. I i M i «.«wéü i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9