Mrs. Brown 1 Opera De Pinto TOEGANKELIJKHEIDSGIDS VOOR ROLSTOELERS fc „AAN DE HAND VAN VOETEN LEREN WE VEEL” l iimi IJ [NG helpt veg 1976 M E I 2 0 donderdag KOOT NOG EVEN GEZIEN. U weet wel, Koot van Bie. Hij was even in de stad om „Spaar me” te openen, een milieuvriendelijke ten toonstelling „met een grote bood schap” in de Spaarbank voor de Stad Amsterdam, bij de bloemen markt- Het Simplisties Verbond had er zijn goedkeuring aan gehecht en daarom zou Bie eigenlijk ook ko men. Maar die was, sinds die och tend elf uur, in de buurt aan het rondcirkelen. „Op zoek paar een parkeerplaats”, aldus Koot. Van daar. ONDER REDACTIE VAN KEES TOPS ^11 3 I1 de grote boodschap Koot en ROSEMARY BROWN Geheel in stijl arriveert Koot per wit kar. Wat staat erop? Amsterdam als barricade posl- by Deze keer gaf Koot een helder college •over de meer algemene beginselen van het milieu. Het was volgens Koot alle maal „een kwestie van innerlijke be schaving” en voor degene die die „inter ne schaaf” had was er geen vuiltje aan Koot iti de Spaarbank, de schoenen in de hand: „Men moet niet vergeten dat milieu ook een beetje milieu is”. Enfin er volgden nog meer voetstan- den met bijbehorende mensentypes. Dui delijk was in ieder geval dat de echte milieuvriendelijke mens door het leven gaat met „twee recht vooruitwijzende Wel, het blijkt dat wie het gebouw heeft bereikt en het tevens heeft betre den vaak nog even ver is als toen hij buiten was, omdat hij zich er niet zon der hulp kan bewegen, of een bepaalde verdieping niet kan bereiken. Tot slot van de symbolische aanduidingen geeft de „bruikbaarheid” aan of zich in het betreffende gebouw een aangepast toilet, een bruikbare restauratie en een bruik bare openbare telefoon bevindt. de gids duidelijk naar voren. Zoals de heer Veltmeijer, voorzatter van de AVO- Amsterdam (vereniging voor arbeids- en welzijnszorg voor mind er-validen), het bij de presentatie van het gidsje zei: En - dit speciaal voor de vele ingezon den brievenschrijvers - er is een hele stand ingericht met tegels „Hond in de goot”. Die elpee heet natuurlijk „De twee de...” steeds k voor en. .sen „Stilletjes hopen wij, dat alle gebouwen na 1976 gebouwd, massaal als volledig geschikt in een opsomming kunnen wor den vermeld, zonder bijzondere annota tie”. „Het 'is een nieuws- en aktualiteiten- programma, met korte items. Er zitten vier liedjes bij. De rest .is cross-talk”. En over het verschil met de eerste elpee zegt hij grijnzend: „Deze is diet zo kleuterschoolachtig als de vorige. Ik be doel. de boog kan niet altijd gespannen zijn. Hahaha". Waarop hij zich spoor slags uit de voeten maakt. Want, had hij al direct opgemerkt, „ik heb geen tijd, ik moet onmiddelijk naar Purmeremd”. En weg fs hij. TOT ZOVER KOOT. Tot slot nog iets over „Spaar me”. De tentoonstelling is georganiseerd door de milieucommissde van de Amsterdamse Vrouwenraad en het Initiatiefcomite Amsterdam. Er zijn stands van ’t Amsterdamse Veiligheids instituut, van Stadsreiniging, het Water leidingbedrijf en meer (vaak gemeente lijke) instanties die zich dagelijks met energie en milieu bezig houden. De ten toonstelling is te bezichtigen 'tijdens de kantooruren van de spaarbank. burgemeester Henk Utrecht als voorzitter Contactcommissie wil Het is daarom niet ziinvol om in dit verhaal schoolmeesterachtig met de vin ger te gaan wijzen naar gebouwen die nu met veel rood staan vermeld. In sommige gevallen is hun slechte toegan kelijkheid het gevolg van hun geschiede nis. „Die stad is oud en we moeten er leven met de „versteende” ideeën van vele generaties over hoe er het beste geleefd en gebouwd kan worden”’, aldus burgemeester Samkalden in zijn voor woord. En, zo schrijft hij daar verder, „de door de eeuwen heen ontstane ge bouwen vormen vaak in letterlijke zin barriè res voor rolstoelgebruikers en an dere lichamelijk gehandicapten. Infor matie over het hoe en waar van deze barriè res kan ertoe bijdragen deze drempels voor een eventueel bezoek te verlagen”. PER GEBOUW er is in de eerste uitgave een tweehonderdtal opgenomen worden gegevens verstrekt over de bereikbaarheid, de toegankelijkheid, de doorgankelijkheid en eventuele bijzonde re voorzieningen. Al bij de eerste cate gorie beginnen in sommige gevallen de moeilijkheden (geen of geringe parkeer gelegenheid, hoge stoeprand, en diergelij ke), maar in het algemeen valt het met die bereikbaarheid wel mee. am (feffl Zoals bekend zijn de besprekingen met het Rijk over de bouw nog niet afgesloten. Voor investeringen in der gelijke projecten is toestemming van het Rijk nodig. Amsterdam wil in aanmerking komen voor de subsidië ring van het theater in het kjder van de werkloosheidsbestrijding. doorgankelijkheid, opgesplitst in twee symbolen die aangeven of er zich obsta kels hoger dan 3 centimeter bevinden en of er een (voor de gehandicapte) bruik bare lift aanwezig is. Wat dat laatste betreft, een normale, bruikbare lift kan voor een rolstoeler volkomen onbruik baar worden doordat bijvoorbeeld het bedieningspaneel te hoog is aangebracht. Van Kopten: „De tweede langspeel plaat van het Simplisties Verbond, ja”. En zo demonstreerde Koot aan de hand van de voeten, en dan met name van de stand van de voeten, hoe iemand zich gedraagt ten opzichte van het mi lieu. Voeten die met de hielen tegen elkaar en met de neuzen van elkaar worden neergezet, dliiden - zo leerden we - op „een brutale, agressieve figuur, die niet op z’n mondje is gevallen”. „Zo iemand laat Vijf minuten zijn auto loei en als hij even een boodschap moet doen en keert zijn asbakje op straat om”. HET COLLEGE VAN B. EN W. heeft de gemeenteraad toegezegd spoedig met een voorstel te komen ter subsidiëring van de bouw van het muziektheater aan de Fredinand Bol straat. Dit in antwoord op een schrif telijke vraag van achttien raadsleden van PvdA, CPN, WD, CDA en D’66. De raadsleden, bijna de helft van de gemeenteraad, vragen het col lege hun de verzekering te geven, dat nog vóór het zomerreces een voor dracht tot het verstrekken van het (aanvullende) krediet in de raad zal woi'aen behandeld. ,Jn verband met het feit dat daarmee een groot belang voor de sitad is gemoeid”. Een van de ondertekenaars, VVD-fractievoorzitter Jacobse, lichtte toe dat de vraag moet worden gezien als een gebaar om een eind te maken aan de bestaande on zekerheid over de bouw van de opera. „We willen volstrekte duidelijkheid hebben. Een verder uitstel van de beslissing is onaanvaardbaar”, aldus Jacobse. Een in vele gevallen al funest strui kelblok is de ontoegankelijkheid, voor namelijk door trappen met hoge treden. Men is er in de gids vanuit gegaan dat de rolstoelgebruiker het gebouw zelf standig moet kunnen binnen- en door gaan. Wanneer dit niet het geval is wordt achter het betreffende symbool in het (standaard)schema een toelichting geplaatst. Zoals: „Houten plankier aan wezig”, „Hulp aanwezig”, „Melden bij de portier”. redden van verkrotting, verstikking door verkeersoverlast, doorbraken en hoogbouw. In de lacune, gevormd door te geringe kennis van oplossin gen die elders zijn gevonden en de methoden die daarbij zijn toegepast, wil „De Levende Stad” voorzien. In haar aanloopperiode wordt de stich ting gesubsidieerd door de Fondation Européenne de la Culture. WIE DE GIDS doorbladert (wanneer er iets „mis” is, is het symbool tegen een rode achtergrond afgedrukt), komt al gauw tot de conclusie dat het voor rolstoelers vaak een afvalrace is. Het barst, om het even losjes te zeggen, van het rood. En daarmee komt de, in de aanhef al even aangestipte functie van de lucht. Men moet meer beseffen, zo betoogde Koot, „dat milieu ook een beet je milieu is.” En „een zaak voor allen en meer”. VOOR 14.000 AMSTERDAMMERS is een groot deel van de hoofdstad een onneembare veste. Een barricade die ze niet zonder de hulp van anderen te lijf kunnen. Veertienduizend mensen dat is een half gevuld Ajax-stadion. We hebben het over gehandicapten die func- tiestoriugen hebben bij het lopen. Rol stoelers, zoals de hulpverleners ze voor het gemak noemen. Voor die mensen, maar ook voor diegenen die de barricade voorzichtig zouden kunnen afbreken, is nu de Toegankelijkheidsgids van Am sterdam verschenen. Die gids getiteld „Waar kan ik in?” wijst genadeloos aan welke gebouwen de boosdoeners zijn. IEMAND DIE DE VOETEN plaatst met de neuzen tegen elkaar (hielen van elkaar) is daarentegen bescheiden, be deesd en wel op z’n mondje gevallen. „En dat klopt wel”, aldus Koot, „want op die manier val je ook eerder op je mondje". „Deze man keert zijn asbakje niet op straat om, maar van hem valt evenmin harde actie te verwachten te gen het eerste type”. HET BROUWERS WAPEN, eens een gerenommeerd restaurant, dat met zyn fraaie werkgevel het destijds gezellige Rembrandtsplein sierde en waar je bovendien nog heerlijk kon eten ook wordt geveld door slopershand. Wat ervoor in de plaats komt, is nog niet zeker; er wordt onder meer gedacht aan een serie winkeltjes. De hierbij afgedrukte foto toont het al tijden leeg staande Brouwers Wapen, met op de voorgrond de mobiele sloopketen, in zijn inmiddels danig onttakelde hoekje van het Rembrandtsplein. DE HEER VELTMEIJER hoopt dat er spoedig een nieuwe druk nodig zal zijn. „Ieder borelinkje heeft niet alleen het recht op een doopfeest, maar ook het recht om te kunnen groeien”. De gids, samengesteld door vrijwilligers van een aantal instellingen die zijn belast met de zorg voor gehandicapten, is te verkrijgen door een rijksdaalder te storten op post giro 10781, ten name van AVO-Neder- land, Amsterdam, met de vermelding „Toegankelijkheidsgids". neuzen in de wind”. Waarmee de ten- toonistelling was geopend en goedge keurd en Koot dringend om enige mi lieuvriendelijke versnaperingen verzocht. GELEIDELIJK WERD KOOT daarop weer Kooten, en Via Heer Kooten weer gewoon Kees van Kooten. Het onttake len van het Verbondsuniform - eerst het verwijderen van de baret, vervolgens van de pompeuze bril, om tenslotte „in burger” weer tevoorschijn te komen - hing daar nauw mee samen. En zo kon hij als Kees van Kooten melden dat fans van het Simplistisch Verband de tweede elpee begin juni tegemoet kunnen zien. De single „De Nee-reggae”, met. als flip-side de Pieter van Vollenhoven-satire „I wanna fuck you”, is inmiddels uit. MRS. ROSEMARY BROWN, 45- jarige weduwe uit de Londense achter- afbuurt Balham, speelt piano. Niet zomaar deuntjes, op bruiloften en partijen, maar werken van Beetho ven, Shubert, Chopin, Lizt en Bach. Het bijzondere is dat het niet om bestaande werken gaat, maar om composities die naar zij zegt haar vanuit het hiernamaals door de reeds lang overleden componisten worden gedicteerd. Dat verhaal is niet nieuw. Wè 1 nieuw, zijn sommige fragmen ten uit een TV-programma over Mrs. Brown, die de Studievereniging voor Psychical Research (parapsychologie) zaterdag in de St. Janszaal van Kras- napolsky voor haar zevenhonderd le den vertoont. Carel Enkelaar, hoofd TV van de NOS, die voor opnamen in Londen is geweest, geeft in Kras een toelichting op het fenomeen Brown, evenals prof. dr. W. H. C. Tenhaeff dat in het theoretische vlak doet. Ook aanwezig is de paragnost Gerard Croiset, die eveneens ter bestudering naar Londen is gereisd. Enkele van de composities die Mrs. Brown zegt te hebben doorgekregen van de grote componisten worden zaterdag vertolkt door de Haarlemse pianist Anton Treffers, student aan het Amsterdamse Conservatorium en door (op video) de Brit Peter Keaton. Leden van de SPR hebben gratis toegang, introducées zijn welkom en voor inlichtingen en aanmelding van nieuwe leden belle men (023) 312163. De bijeenkomst begint zaterdagmid dag om half drie. WIE IN DE ROLSTOEL eenmaal het gebouw binnen is gekomen, is er na tuurlijk nog niet. Vandaar het onderdeel GEHEEL IN STIJL was de directeur van het Simplisties Verbond naar de microfoon komen rijden irr een witkar, belangeloos ter beschikking gesteld door de eveneens aanwezige Luud Schimmel- penninek. Koot stapte uit, heette de aanwezigen met een kort „Dames, heren ook” welkom, verontschuldigde zijn me- de-directeur en trok beide schoenen uit. Want „aan de hand van voeten kun nen we veel leren”. HET PAS GERESTAUREERDE Huis de Pinto, momenteel niet eng rustiek gelegen middenin de metro- zandbak aan de Sint Antoniebrees- traat, wordt vermoedelijk nog dit jaar het onderkomen van de, deze maand opgerichte stichting ,De Le vende Stad” Europees informaitie- en documentatiecentrum over monu mentenzorg en historische bebouwing. De stichting opgericht door onder meer burgemeester Henk Vonhoff van Utrecht als voorzitter van de Nationale Contactcommissie Monu- mentenbescherming wil in de nieuwe ruimte studiezalen en een bi bliotheek openen, waarin materiaal aanwezig is over de problemen en de herlevingskansen van de oude bin nensteden in Nederland en de rest van Europa. Aan een dergelijk instituut blijkt grote behoefte te bestaan. Het Euro pese monumentenzorgcongres van ok tober jongstleden en de gelijktijdig gehouden tentoonstelling in het Rijksmuseum hebben aangetoond dat er allerwegen gezocht wordt naar middelen om de historische kernen te Goed, Koot opende dus de müieu- vriendelijke tentoonstelling. Want mi lieu, daar weet hij alles van. Zo droom de hij zich in de vorige HP al af over het vraagstuk van de hondedrol. Een onderwerp waar we zo langzamerhand helemaal beroerd van worden - niet zozeer door het dampende voorwerp zelf, maar door het vele geschrijf erover. Koot hield in zijn rijk geïllustreerde artikel een vurig pleidooi voor de terug keer van de trottoirband met rechte hoeken, opdat we de smurrie snel kun nen verwlijderen teneinde ..opgelucht verder” te gaan. 'i I IX

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23