DRS. MEIJER ZOU SPELREGELS HEBBEN OVERTREDEN Afgelasting van Gekkentheater op ministerie Vermoeiende aanblik speelse variaties Kleurige clownerie vol komische verrassingen Aanschaf vervallen kunstobject verdeelt universiteitsbestuur Hotel-Café-Rest VAN AKEN r Dat was een goeie van HenkenThea voorde Heineken Pretkaartenwedstrijd. Heineken Wi st u dat wi j gratis uwgordijnen op maat maken, ook velours. i/o6wid (Wl NATIONALE BALLET DANST BALANCHINE Ketelshow nog twee avonden in Haarlem ONDERZOEK NAAR FRAUDE IN ROTTERDAM ica SCHILDER EN LEERLING SCHILDER ■B o V R IJ D A G 2 1 MEI 1976 21 KUNST 20 adig Telefoon 023 - 324365 - 324709 D IG 30 >►<•11 i kier werken >an <ler Vrn Zwanenburg bx 1/EMA IVEUR Ml (ADVERTENTIE) Kapitale overbesteding gaf CRM SS reden tot schorsing directeur 11 (ADVERTENTIE) Gevraagd: (ADVERTENTIE) ijmuiden (ADVERTENTIE) Haarlems Gordijnenhuis KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) Zij staan in voor Miele P 76-10 J zuiver scheerwol lem gen A gen B Zalen voor familiediners party’s - recepties vergaderingen 5 dag- n en voor en roepen Alexander Radius en Han Ebbelaar dansen in de Donizetti Variaties van George Balanchine. 858 toen al duidelijk was, dat er een debacle dreigde”. Directeur-generaal Hotker vertelde als getuige, dat hij eerst op 14 maart 1975 al AMSTERDAM (ANP). Het ministe rie van CRM heeft op 9 februari j.i. drs. Emile R. Meijer als directeur van het Rijksmuseum Vincent van Gogh te Am sterdam uit zijn functie geschorst omdat hij vorig jaar de hem toegemeten begro tingspost van 1,1 miljoen gulden heeft overschreden met 6 tot 7 ton. Mr. De Oude, voorzitter van de bouw commissie, wijst op een afspraak met het college van bestuur, dat er niets zou worden gedaan, voordat de universiteits raad zich over de zaak had uitgesproken. Dit laatste gebeurt over een paar weken, wanneer de raad, het hoogste lichaam van de universiteit, zich over het rap port van de bouwcommissie zal buigen. Het besluit van het CVB kost de ge meenschap, zo heeft Quod Novum bere kend, circa 200.000, omdat de universi teit nu moet opdraaien voor het herstel van de inmiddels zeer vervallen kunst objecten. Volgens de heer Oldenhof, lid van het Groeneweg 17 Tel. 18239 Velserduinweg 155 Tel. 17030 Als uitnodiging voor een feestje. Een felicitatie. Ofenfin, u kunt zelf wel wat bedenken. Bovendien kunt u dan meedoen aan de Heineken Pretkaarten- wedstrijd. En misschien een prijs uit duizenden winnen. Uw winkelier weet er alles van. aarlem I 023- Adam Geop 12-18 an der arlem- BAAN, hoek Houtplein HAARLEM Speciaalzaak in gordiinen en vitrages Kleine Houtstraat 42 Haarlem. Tel. 023-323925 's Maandags gesloten Machine Wasbaar Supenvash Aanmelden: gen, dat aan de overbesteding een eind zou komen. Daarom moest er worden ingegrepen. Het ministerie heeft tenslot te de plicht om financiële overbesteding te bestrijden.” Het ambtenarengerecht zal donderdag 10 juni om 10 uur uitspraak doen. De voorstelling van het Gekkentheater was onderdeel van deze actieweek. Door middel van de toneelvoorstelling wilde de actiegroep „informatie in theater vorm” geven aan „de ambtenaren, die rechtstreeks te maken hebben met psy chiatrische inrichtingen en de rechtspo sitie van psychiatrische cliënten”, aldus de actiegroep. De heer C. van Hoewijk, hoofd van de dienst externe betrekkingen: „Uit kran tenberichten en een radioprogramma be grepen wij, dat de actiegroep de toneel voorstelling wilde gebruiken om aan staatssecretaris Hendriks een „krankzin nigheidsverklaring” af te geven. In het radioprogramma werd bovendien opge roepen tot een demonstratie voor het ministerie. Omdat wij dit niet als een onderdeel van onze afspraak met hei Gekkentheater beschouwden, hebben wij de voorstelling niet laten doorgaan. „Te gek om vast te zitten wil de ambtenaren toch gelegenheid geven het Gekkentheater te zien. Dat kan, aldus de actiegroep, aanstaande zondagmiddag op het museumplein in Amsterdam. college van bestuur, viel er aan de definitieve aanvaarding niet te ontko men, omdat de aannemer het project volgens plan zou hebben opgeleverd. Op de vraag of het redelijk was, dat de universiteit de schade van 200.000 zou moeten betalen, bleef de heer Oldenhof het antwoord schuldig. Het kunstproject van de Erasmus-uni- versiteit is een uitvloeisel van een rijks- regeling. Het ministerie van onderwijs en wetenschappen kan namelijk een percent van de kale bouwsom beschik baar stellen voor het „veraangenamen” van een onderwijsinstelling. Bij de op richting van de medische faculteit Rot terdam, nu onderdeel van de Erasmus- universiteit, had men de beschikking over 1,5 miljoen gulden voor de aan schaf van kunst. Het uitgeven van dit geld wordt overgelaten aan een speciale kunstcommissie, waarin onder anderen zitting had W. Beets, een door de kroon benoemde bouwcurator. Het leeuwendeel van het geld ging op aan een project Van Peter Struycken, bestaande uit een betonblok, plantenbakken, vijverpartij, geverfde stukken straat, het achterstuk van een automobiel en een tuin. Een jaar geleden begonnen er op de universiteit geruchten te circuleren, dat er vreemd was omgesprongen met de ROTTERDAM (ANP). Op de Eras- mus-universiteit in Rotterdam is, zo meldt het universiteitsblad Quod No vum, het project van de kunstenaar Peter Struycken weer in opspraak. De commissie bouw- en ruimtezaken, die bezig is met een onderzoek naar eventu ele fraudes bij het uitgeven van de voor kunst bestemde gelden, vindt het zeer vreemd, dat het project-Struycken zon der haar voorkennis definitief is aan vaard. De verantwoordelijkheid hiervoor berust bij het college van bestuur, dat belast is met de dagelijkse leiding over de universiteit. Er blijft dus vrijwel niets te wensen over, maar op e en of andere manier werkte dit speelse gevalletje niet plezie rig ontspannend, maar integendeel ver moeiend om naar te kijken. Balanchine heeft het stuk vol spot gestopt, spot met de klassieke techniek, met de ouderwet se pantomime en met de coquetterie, maar die spot zit al in het ballet, daarbij hoeft niet geacteerd te worden van: „Kijk eens hoe leuk we zijn”. Als alles net een graad vanzelfsprekender over het voetlicht komt, wordt zo’n ballet opeens sprankelend. Sprankelend was nu Voordat zijn zaak dient bij het ambtenarengerecht pleeg drs. Emile Meijer (rechts) overleg met zijn advocaat mr. J. Voerman een brief aan drs. Meijer had verzonden, waarin hij hem op vriendschappelijke toon gemaand had „zich beter aan de spelregels te houden”. Dat had weinig resultaat gehad. Daarop had hij op 8 oktober klager bij zich geroepen en hem kort en goed meegedeeld, dat het zo niet langer ging. Hij had de directeur een tentoonstellingsverbod opgelegd. „Alles wat geld kost moet nu verder afgelopen zijn, want er is geen cent meer, had hij hem gewaarschuwd. In principe werd afgesproken, dat als financieel des kundige een zekere Van der Vaart cura tele op drs. Meijer en de gang van zaken Volg het voorbeeld van Henk en Thea. Koop een krat Heineken bij uw winkelier en vraag er zo’n setje pretkaarten bij. Op die pretkaarten kunt u een dolle, dwaze, hartelijke, leuke zin schrijven. Gewoon om te versturen. a Een Miele is tot en met gekeurd. Streng gekeurd. Door neutrale instanties. Op doelmatigheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Neem bijvoorbeeld de Miele wasautomaat en trommeldrogeu De enige die in Nederland onderscheiden zijn met de keurmerken van èn Kema èn Wolmerk èn de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen al de spitzensolo van Alexandra Radius en het begin van haar tweede solo met die typische sprongen waarbij een been onder de halflange rok wordt opgetrok ken. De rest zal zeker luchtiger worden als Het Nationale Ballet dit wërk wat lan ger op het repertoire heeft en de pre- mière-spanningen verdwenen zijn. Het is bekend dat de makkelijkste muziek van Mozart het moeilijkste te spelen is, van diezelfde moeilijkheids graad is het dansen van deze lichte Balanchine. Ik wacht met ongeduld tot het ingedanst is. CONRAD VAN DE WEETERING -- in het museum zou gaan uitoefenen. Zo ver was het echter niet gekomen. De directeur bleef machtigingen voor nieu we tentoonstellingen aanvragen. „De za ken kwamen in een stroomversnelling en het werd ons duidelijk, dat sanering niet meer mogelijk zou zijn in aanwe zigheid van drs. Meijer”. Als raadsman van klager betoogde mr. W. Voerman, dat de schorsing onredelijk was en gebaseerd op motieven, die uit blonken door onzorgvuldigheid. In janu ari jongstleden werd drs. Meijer door de secretaris-generaal van CRM voor de keuze gesteld: ofwel vrijwillig met ziek teverlof gaan, dan wel disciplinaire maatregelen riskeren. Klager wilde geen van beide accepteren. „Hoe kan Meijer zich aan de spelregels houden als het ministerie die zelf nauwelijks hanteert?” zo stelde hij en hij voerde aan, dat zijn cliënt in ettelijke gevallen taal noch teken had gehoord op zijn aanvragen voor machtigingen. „Drs. Meijer heeft een grote reputatie,” aldus pleiter, „hij heeft in twee jaar tijds het Van Gogh- museum een wereldnaam bezorgd”. Namens CRM voerde mr. Van der Does aan: ,fmet klager aan het roer kon het ministerie nooit de waarborg krij- steeds wisselend theaterbeeld. De gehele samenstelling van de show is eigen werk. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande muziek, maar de teksten wer den door Postma en Van Deth zelf geschreven. Die teksten zijn vaak erg komisch en onverwacht. De manier waarop er in de voorstelling mee wordt gewerkt ziet er al even vindingrijk uit De Ketelshow is geen cabaret volgens het beproefde recept. Er is sprake van originele afwisseling in de clownerie waarachter een ernstige ondertoon dóór klinkt. Het tweetal gaat bij alle gek scheren met grote duidelijkheid paro diërend te werk. Vooral in het eerste deel van de voorstelling lijken de twee kleinkunstenaars hun eigen kunsten sterk te relativeren. De grappen worden dan opzettelijk overtrokken gebracht en getuigen daar door van een heel verfrissend soort hu mor. Dit werd gisteren vastgesteld ter zit ting van het Amsterdamse ambtenaren gerecht, dat voor deze speciale gelegen heid zitting hield in het nieuwe kanton- gerechtsgebouw aan de Pamassusweg. „Wij hebben daartoe besloten teneinde aan het karakter van de openbaarheid alle eer te verlenen”, verklaarde de voorzitter van het gerecht, mevrouw W. M. G. Eekhof-de Vries, aan het begin van de zitting. Drs. Meijer was zelf klager in dit proces. Hij legde als eis vernietiging van de hem opgelegde schorsing op tafel. Eerder had het gerecht hem een voorlo pige voorziening geweigerd, waarin hij had gevraagd hem in zijn ambt te her stellen voor de duur van de hoofdproce dure. Dat besluit viel na een behande- i ling in de raadkamer op 19 maart j.l. Namens het ministerie van CRM (ver weerder in dit geding) had jhr. mr. J. A. E. van der Does als getuigen-deskundi- gen twee hoge ambtenaren meegenomen. Bovendien werd als getuige gehoord de directeur-generaal voor culturele zaken bij CRM, mr. Robert Hotker. Zij verklaarden, dat het ministerie zelf nog bezig is met een onderzoek naar de tekorten, maar dat de procedure voor het ambtenarengerecht, aangespannen door de geschorste directeur, dit onder zoek enigszins doorkruist en vertraagt. Een yan de ambtenaren vertelde het gerecht, dat hij ruim een jaar geleden, op 14 april 1975, al een ernstig gesprek met drs. Meijer had gevoerd, „omdat mij De Ketelshow speelt in een kermis achtig decor. Er worden aan- en uitfloe pende gekleurde lampen gebruikt en veel verkleedpartijen, kleine attributen en technische vondsten veroorzaken een LEIDSCHENDAM (ANP). Een voorstelling van het Gekkentheater in een, kantine van het ministerie van volksgezondheid te Leidschendam is donderdagmorgen kort voor het begin afgelast. De ambtenaren, voor wie het cabareteske gekkentheater zou optreden, vreesden namelijk een bezetting door de actiegroep „te gek om vast te zitten”. Deze actiegroep is dinsdag begonnen met een „gekkenzevendaagse” tegen de vol gens haar verouderde krankzinnigenwet geving. Donderdagavond danste Het Nationale Ballet dit stuk voor het eerst met Alexandra Radius en Han Ebbelaar aan het hoofd van zes danseressen en drie dansers. Technisch liep alles uitstekend. Een enkele oneffenheid hier en daar mag bij een zodanige opeenstapeling van moeilijkheden best over het hoofd gezien worden. De kostuums van Joop Stokvis mogen met ere genoemd worden. Het Balletorkest onder Lucas Vis gaf de muziek de nodige vaart en lichtheid. AMSTERDAM. Als de Italiaanse staat zijn honderdjarig bestaan viert (in 1960) is George Balanchine best bereid daar een ballet voor te maken. Hij neemt een fragment uit een opera van Gaetano Donizetti (Don Sebastian) en maakt daarop uit de losse hand een speelse choreografie. Er zitten allerlei kleine verrassende Balanchine-elemen- ten in, wat dynamische grapjes en wat oude Italiaanse techniek (springen met de benen wat opgetrokken). Het is zeer muzikaal en al met al is het plezierig om ontspannen naar te zitten kijken. HAARLEM. Het zijn maar twee mensen, maar ze maken een tumult waar een groep van zeven personen druk werk mee zou hebben: Jasper Postma en Fred van Deth. Samen zijn ze een variëte-duo dat in geavanceerd tempo een kleurige show opvoert die gevuld is met veel kleine verrassingen. „Ketelshow Twee” heet het programma dat de twee donderdagavond in de To neelschuur brachten. Er waren nauwe lijks tien mensen aanwezig als klank bord, maar moedig werd toch aan de voorstelling begonnen. kunstpot. H. L. Meijers, hoofdredacteur van Quod Novum, en prof. dr. F. Wen- sinek, hoogleraar aan de Erasmus-uni- versiteit, verdiepten zich in de zaak en kwamen tot de conclusie dat de univer siteit voor tonnen was opgelicht, de kunstcommissie enerzijds en aannemer, architecten en kunstenaars anderzijds zouden elkaar „de bal hebben toege speeld”. De afrekening van de kunstpot, die door de kunstcommissie werd gepresen teerd, noemde prof. Wensinck een „klap in het gezicht” van het bestuur van de universiteit. Ook zou bouwcurator Beets gelogen hebben tegen de algemene re kenkamer. toen die nadere informatie wilde hebben over het kunstproject. Het gevolg van de beschuldigingen was, dat Beets een klacht indiende bij de officier van justitie. Hij achtte zich beledigd door Meijers en Wensinck. Kor te tijd later werd de klacht echter om onbekende redenen weer ingetrokken. Inmiddels was de universiteitsraad zich met de zaak gaan bemoeien. Er werd een onderzoek gelast, dat nu binnenkort klaar zal zijn. Het college van bestuur heeft echter al bij voorbaat verklaard, dat het niet aangesproken wil worden over een zaak, die werd opgezet en uitgevoerd door zijn voorgangers. De tweemans-show duurt ruim twee uur en trekt in vereist tempo voorbij. Er is ruim voldoende materiaal aanwezig om avondvullend te kunnen werken. Daarom is het toch wat jammer dat er enkele gedeelten in het programma zijn die te breed zijn uitgesponnen. Bijvoor beeld „Conference a deux” en de recla- me-parodie „Omdat ’t zo fijn is om jezelf te zijn”. Zulke nummers kunnen zonder bezwaar worden bekort, ze zullen er alleen maar door versterken. Daar naast is het zo gesteld dat de verschil lende programmadelen op zich ten volle de komische talenten van Postma en Van Deth aantonen, doch de afwerking, de afsluiting ervan, laat nog te wensen over. Een duidelijk slot aan het pro gramma ontbreekt ook en dat is een ernstig manko. Juist wanneer een bril jante clownsscène gepresenteerd is, bloedt de show in een klap dood, alsof de belangrijke toevoer-ader van humor abrupt is doorgesneden. Deze laatste kritische kanttekeningen terzijde geschoven is de Ketelshow Twee toch beslist een gang naar het theater waard. De humor van het tweetal is zeker niet oppervlakkig. Dikwijls wor den er heel subtiele visuele grapjes ge maakt. En om naast het clownsnummer vlak voor het einde nog een hoogtepunt te noemen: „De mens achter de artiest” vormt een schitterende persiflage op de Tros-rubriek „Privé”. Jasper Postma en Fred van Deth ma ken in hun show gebruik van mechani sche muziek die heel varité-achtig klinkt. Hun decor sluit er kleurrijk bij aan. Wie het zelf allemaal eens wil bekijken kan er vanavond en morgena vond nog voor terecht in de Toneel schuur. Spijt zult u er niet van hebben. 7,x.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 21