Festival in marge theater en muziek Clown Fan*asio overleden Bertolucci’s „Novecento” briljante Israël weg politiek geëngageerde publiekfilm uit Cannes Comedy Acts bij sluiting Landjuweel NEDERLANDSE DAG IN CANNES 1 Zoekt u kleur? w ralston-verf j FM» MH Valse kaarten voor ALLERLEI SPEKTAKELS TIJDENS FILMFESTIVAL VAN CANNES Wegens anti-semitisme I I I I I .1 Rollios» Stones lil Tl V R IJ D A G 2 8 M E I 19 7 6 KUNST 25 (Van onze kunstredactie) Door Pieter van Lierop Familiedrama Fluitconcerten „Mr. Klein” grote film Omzwaai eral. saffraangeel indiaanrood pauwblauw pikzwart lentegroen berebruin koninklijkoranje olifantsgrijs citroengeel staalblauw kastanjebruin hagelwit gifgroen koraalrood etc. etc. Dw'wljck in AMSTERDAM Gelijktijdig met het Holland Festival draait in Amsterdam in Shaffy, Melkweg en Paradiso het Festival of Fools. Geen tegenhanger van het Holland Festi val, maar bedoeld als een aanvul ling. Het Festival of Fools richt zich vooral op een jeugdig publiek en op publiek dat interesse toont voor het randgebeuren op theater- en mu ziekgebied. De leiding van het Fes tival of Fools meent dat het Hol land Festival niets of niet veel doet voor deze categorie belang stellenden en presenteert daarom een grote groep artiesten die toch voor stimulering van een levend kunstaanbod onontbeerlijk zijn. Ar tiesten die in het Holland Festival- programma geen plaats konden vin den. ■BW De Amerikaanse Friends in glitterkostuum. Zij brengen soort geïllustreerd reisverhaal in geïmproviseerde voorstellingen, avond, zoveel magelijk (ADVERTENTIE) 5' (Van onze kunstredactie) '60 een Nola Rae, vroeger bij de Friends, is nu te zien bij de London Mime Company, een afsplitsing van de Friends. L.M.C. komt met magische revues en mime. laten horen. Een muzikale trekpleister is de vermaarde blueszanger Jimmy Wi therspoon met zijn band. Ga maar eens kijken bij uw Ralston dealer. Hij laat u kiezen uit vele kleuren. lente voor de bevrijding en de voorlopig utopische dageraad van de socialistische revolutie. sprong genomen op de sociaal-politieke bewogen filmers als Pasolini, door n.et „Novecento” werkelijk „kunst voor het volk" te maken. Zoals Hugo's „Les Mise- rablesDepardieus vergelijking is erg aardig getroffen. Zij komen uit de Verenigde Staten en zullen optreden tijdens de sluiting van het Nationaal Landjuweel in tie Graven zaal, op zaterdag 12 juni. Tijdens die sluiting zal het juryrapport bekend ge maakt worden en zullen de prijzen wor den uitgereikt. I 1 De crematie is maand.) uur in het cremator .im Ut echt-Overvecht. HAARLEM. In samenwerking met het Holland Festival is het Haarlems werkcomité voor het Nationaal Landju weel er in geslaagd „Edmonds and Cur ley” naar Haarlem te krijgen. Edmonds and Curley” brengen zoge naamde comedy acts. Ze doen dat in een verbijsterend tempo, met veel humor en afgewisseld met volksliedjes. Ze komen 12 juni ’s morgens in Nederland aan, treden ’s middags in Haarlem op en geven 's avonds een voorstelling in Rot terdam. in het kader van het Holland Festival. Novocento is een meesterwerk. Berto lucci's afdaling uit de ivoren toren van de intellectuele esoterie is een gebeurte nis waarmee filmgeschiedenis wordt ge schreven- Zelf zed hij daar tijdens een persconferentie over: „In de jaren was ik een soort cinefiele vechtjas met sadomasochistische aanleg in mijn rela tie tot het publiek. Aan de ene kant onderwierp het publiek zich willig aan films die nauwelijks nog voor hen te begrijpen waren. Aan de andere kant vroeg ik er met mijn hermetische werk stukken om, te wonden gelyncht. Ik ben nu tot het inzicht gekomen dat niet te worden geaccepteerd door het publiek, inhoudt dat je terechtkomt in een zieke situatie. Ik heb nu het publiek willen bereiken”. Te gek al die leuke kleuren van Ralston om de dingen in uw huis ’s met verf een opfrissertje te geven. U kunt b.v. kiezen uit: Bob Bleijcnberg was een van de oud ste clowns van ons land. Hij was ook tekstdichter. Het succesnummer van hem werd in het begin der jaren vijftig het door Heleentje van Capelle gezongen liedje „De Speeltuin” Verder had deze nijvere instantie die hier de Nederlandse filmbelangen be hartigt, de verst van het festivalpaleis verwijderde bioscoop afgehuurd voor een marathon van films uit de lage landen. Een luttel aantal autochtonen is ernaar komen kijken; de entree was gratis. UTRECHT (ANP). De muzikale clown Fantasio, Bob Bleijenberg, Is don derdag op 70-jarige leeftijd in Utrecht overleden. Zeven jaar geleden moest hij aan zijn keel worden geopereerd, waar door hij niet meer kon optreden. Hij wend toen medewerker van Let Utrechts Dagblad, waarvoor hij tot aan zijn ziek bed een vaste rubriek onder de naam „Gijs" verzorgde. Maxim Hamel. Elly van Stekclen- burg, Wim Kouwenhoven, Wil van Seist, Eric Beekes. Eddie Constantine (als priester) en José Deschamps. Belcampo's short story uit de bun del De Zwarte Dahlia gaat over een club vampiers, die wordt aangevoerd door de baas van de Amsterdamse bloedtransfusiedienst. Dat gegeven had best iéts kunnen worden in de kluchtstijl van Polanski's Met jouw tanden in mijn Nek, maar het is neergekomen op een ongeinig doodge boren kindje. Gofile.x denkt De Bloedbank in het najaar uit te bren gen, maar naar die gebeurtenis hoeft u niet reikhalzend uit te zien. lag om De diepe indruk die „Novecento" (die niet aan de competitie deelneemt) ge maakt heeft, kreeg zijn weerslag op wat er min of meer aansluitend ter verto ning is gekomen. Het lijkt erop alsof het Cannes-publiek in een keer hyperkri- tisch geworden is. In de Quinzaine werd de film „Le Diable au Coeur” massaal voor stront uitgekreten. De matige Spaanse film „Pascal Duarte” werd on genadig uitgefloten omdat er met dolk stoten een muilezel wordt afgemaakt. Op een stevig fluitconcert werd ook „Dandy, the all American Girl” getrac- teerd- En ja, dat is dan ook een soort veredeld inpikken en wegwezen, heel wat minder indrukwekkend dan „Scare crow’-, de film waarmee Schatzberg, de maker van „Dandy”, in ’73 de Gouden Palm wist te grijpen. Maar zelfs een onschuldig voorfilmpje over weekdieren werd uitgejoeld. En de maker van een animatiefilmpje over botsende biljart- -»ballen is luidkeels uitgemaakt voor fa scist. Hoofdrolspeler Depardieu verklaart: „Bernardo Bertolucci heeft zich ontwik keld tot een van de heel groten. Hij is een formidabel dichter, vergelijkbaar met Victor Hugo. Hij heeft een voor- .Schatten der Engel” is gemaakt door de Zwitserse regisseur Daniel Schmid naar een draaiboek van de Westduitse filmer-auteur Rainer Fassbinder. De film gaat over een joodse make laar, die zich via saneringsplannen en kaalslag van stadswijken arglistig ver rijkt. Het verhaal speelt in West-Duits- lianid. Fassbinder is in eigen land al door diverse persorganen voor „anti-semiet” uitgemaakt- Hij ontkent die aantijging echter met de stelling dat hij ondermeer heeft willen aantonen dat bepaalde krachten in West-Duitsland zich tegen kritiek op kwalijke praktijken kunnen indekken door zich te verschuilen achter een joodse medeplichtige. Vanwege het post-nazistische trauma in de bondsre publiek. zo meent Fassbinder, durft nie mand openlijk kritiek te hebben op mensen van joodsen bloede. Juist dat, zegt Fassbinder, is een geïnverteerde vorm van anti-semitisme. Met een verwijzing naar hum eerdere argumentatie hebben Schmid en Fass binder de Israëlische kritiek woensdag van de hand gewezen. Israel had geen eigen flilm naar Cannes gestuurd, maar was wel met een officiële afvaardiging vertegen woordlgd Het zullen wel voornamelijk de Nederlanders zijn die het gemerkt hebben, maar Cannes heeft een Ne derlandse dag gehad. De Rijksvoor- lichtingsdienst had 600 groene harin gen en een forse partij jenever laten overvliegen voor een receptie waar iedereen, iedereen bleek te kennen. CANNES. Wat hebben we nu al aan stakingen gehad tijdens twee weken in Cannes? Hotelpersoneel dat hoger loon wil. Journalisten die uit protest tegen het stagneren van CAO-onderhan- delingen het bijltje er een dag bij neer hebben gelegd. Franse filmproducenten die dreigden de vertoningen van hun films te staken uit protest tegen de kwaliteit van de projecties. Franse film producenten die hier te horen krijgen dat hun technisch personeel bij de opna men elders in het land plat zijn gegaan uit protest tegen hun salariëring en werkomstandigheden. Mais 1c spectacle continue heid van mr. Klein aantonen, zit deze al gevangen in een goederenwagon richting Duitsland- De film is grandioos getrofffen in een Kafka-achtige sfeer van nerveuze drei ging, identiteitstwijfel en absurdistisch noodlot. En voor Losey zijn doen onge woon fel als getuigende cinema. Losey is ook nog van leer getrokken tegen de projectiekwaliteit in Cannes: „Cannes is ’sv.erelds belangrijkste film festival; hier behoort men over de beste outillage te beschikken, maar dat is -niet het geval. Mevrouw Zetterling riep om steun voor een actie om volgend jaar in Can nes evenveel vrouwen als mannen in de jury te krijgen en evenveel films van vrouwen als van mannnen. In de Quin- zaine worden handtekeningen vergaard onder een protest tegen het gevangen zitten van cineasten in Chili. En de zich in Cannes onrechtvaardig behandeld voelende Russen (geen Russische film in de competitie) hebben uit protest nu daadwerkelijk ook hun tien films uit de marche teruggetrokken. De Oostduitsers hebben uit solidariteit ook hun winkeltje gesloten. Mais le spectacle continue. Stilistisch is Novecento een mengvorm van de Russische volksspelen en de op individualisme toegespitste sterrenfilm van Hollywood. De verpakking heeft de vorm van een ISte-eeuws familiedrama, afgestampt met te krasse co-inciidenties die evenwel als een briljant vlechtwerk de Italiaanse tragedie gedurende de eer ste helft van deze eeuw samenvat in de microcosmos van een Parmezaans groot grondbezit. Hereboer Burt Lancaster zwaait daar de scepter als er anmo 1900 twee jongens worden geboren: de een de kleinzoon van een landeigenaar, de an der de kleinzoon van een landarbeider De jongetjes groeien samen op in een haat-liefderehatie. Tot ze op latere leef tijden dan gestalte gegeven door Ro bert de Niro en Gerard Depardieu definitief uit elkaar groeien als gevolg van tegengestelde politieke belangen. De Niro als een liberaal van het slag dat uit eigenbelang het fascisme in de kaart heeft gespeeld. Depardieu als overtuigde communist. Tussen hen in zit op emotio neel niveau Dominique Sanda en op ideologisch niveau Donald Sutherland, als een fascist wiens diabolische kwaad aardigheid slechts denkbaar lijkt in treurspelen van Shakespeare of in ope ra’s. Maar Novecento heeft ook alles met Shakespeare en met opera's te ma ken. Van de Nederlandse bijdragen ver dient Funhouse van Rob van Houten en Rob Krot beslist aandacht, een clownesk duo in een kleurige grappenshow. Vier danseresjes en twee muzikanten staan Funhouse terzijde. Een tussenvorm van beeldende kunst en theater, zo noemt Dogtroep, ook een Nederlands gezel schap, zijn werk dat voornamelijk geba seerd is op improvisaties. Hauser Orka- ter, geregeld bespeler van Shaffy, is in het festivalprogramma ingepast. Een va riërende show van theater geïntegreerd in muziek. Zij hebben een afgerond programma dat Famous Artists heet. Naast de theateractiviteiten zijn er verschillende workshops. Daarbij wordt geprofiteerd van de ervaringen van de optredende groepen. Het Festival of Fools is zo georgani seerd dat voor de verschillende theaters een eenheidsprijs per gebouw geldt. In hetzelfde gebouw zijn dan meer voor- Nlet weggehoond, maar wel beloond met een heel zuinig applausje werd gisteravond „Mr. Klein” van Joseph Lo sey. Een schitterende film desondanks. Maar het gebrek aan enthousiasme bij het toch nog altijd overwegend Franse publiek zal wel ten nauwste verband houden met het feit dat de Amerikaan Losey een film gemaakt heeft over de wijze waarop de Fransen hun joodse landgenoten verkocht en verraden heb ben aan de nazi’s. Men vindt het pijn lijk, te worden herinnerd aan de gebeur tenissen die Losey 35 jaar na dato opra kelt en waarvan Losey tijdens zijn pers conferentie nog even vertelde dat het in Nederland precies zo gegaan is. En dat volgens hem antisemitisme aan nieuwe bloeiperiode begonnen lijkt. „Mr. Klein” is een heel knap gemaak te film op basis van een briljant scena rio van Franco Sqlinas. Alain Delon speelt de rol van zijn leven als meneer Klein, een kunsthandelaar die per onge luk als jood te boek komt te staan en bij zijn pogingen de onjuistheid daarvan te bewijzen, zichzelf alleen meer ver dacht gaat maken. Op dat moment dat Michel Lonsdale, als zijn advocaat, over de papieren beschikt die de raszuiver- De Japanners vierden intussen ook feest en nog wel met een Nederlands onderdaan als middelpunt. Omstuwd door een beangstigende kluit fotogra fen, nam Sylvia Kristel een wanstal tig beeldje in ontvangst als bewijs dat ze in Japan tot de populairste filmactrice is uitgeroepen. En nog een Hollandse nieuwe: Herbert Curiel heeft zich weten te verzekeren van de medewerking van de Franse actri ce Bernadette La font aan het toe komstige filmproject Infernable Love. Tijdens die Nederlandse marathon heeft heimelijk de wereldpremiere plaatsgevonden van Wim Lindners film De Bloedbank, met rollen van AMSTERDAM (ANP). - Bij een on bekende drukkerij blijken ettelijke d(j - zenden valse toegangs biljetten te zijn gedrukt voor het optreden van de Rol ling Stones zaterdagmiddag in het stadi on van FC Den Haag, het Haagse Zui- derpark. De kaartjes werden deze week voor 7,50 per stuk en voor 5 bij afname van duizend tegelijk aangebo den, terwijl de werkelijke toegangsprijs' PARIJS (ANP) De Israëlische ver tegenwoordiging op het Filmfestival van Cannes heeft zich woensdag terugge trokken uit protest tegen de vertoning van een Zwitserse film. „Schatten der Engel”, die anti-semitisch zou zijn. Zo- ram Baram, de Israëlische chef d’equipe, had de film dinsdagavond op een specia le besloten vertoning gezien. Hij vindt hem een anti-joodse strekking hebben. Vorig jaar werd een soortgelijk festi val voor het eerst gehouden en daar wordt met voldoening op teruggekeken. Het Festival of Fools manifesteert zich niet zozeer als een kunstfestivaL, maar biedt een geschakeerd overzicht van wat zich in de marge van theater en muziek afspeelt. Van 4 to*t en met 20 juni is er in de deelnemende theaters, van dit aan vullend festival vrijwel elke avond veel te beleven. Alleen op 14 en 15 juni staat (nog?) niets in hei programma vermeld. Anders dan het Holland Festival staat het Festival of Fools niet in het teken van 200 jaar Amerika, al zijn er wel groepen uit de Verenigde Staten te ver wachten. Overigens is het aardig dat affiche en vignet voor Fools gemaakt zijn door Gilein Esscher, dezelfde die dit ook voor het Holland Festival deed. Hieronder een kleine greep uit het omvangrijke programma van dit tweede festval van de narren en dwazen, waar van zich ook een deel afspeelt in het openluchttheater van het Vondelpark. Gedurende de hele periode zullen er ook nog elke dagactiviteiten zijn in de grote Spiegeltent die weer op het Museum plein staat. Van de deelnemende groepen komen er dit jaar vijftien uit Nederland, vijf uit de Verenigde Staten, eenentwintig uit Engeland, vier uit Argentinië en een uit Duitsland. De meeste zijn zelden aan een vast theater verbonden maar dienen zich aan als rondtrekkende gezelschap pen. Een internationaal gezelschap dat ons land regelmatig bezoekt is de Friends Roadshow, ook nu bij het Festi val of Fools aanwezig. Een mengeling van mime, jongleren, dansen en vuur- vreten komt van Salt Lake mime en het Two Penny Circus komt met een groep van tien prof-clowns. Het is hun eerste optreden op het vaste land van Europa. Uit Engeland komt de London Mime Company met als ster Nola Rae die van de Friends naar de LMC is overgestapt. Een cabaret-rock groep van vrouwen is Sadista Sisters, vier meisjes en een band van vijf jongens die ruige rock, maai ook zeer melodieuze muziek een t gesteund door de Friends Band. stellingen per j' achter elkaar. De toegangskaart geeft automatisch toegang, tot alle voorstellin gen op zo’n avond. Een uitgebreide pro- grammafolder is aan de theaters ver krijgbaar. Het festival beleefde zijn dag van Bertolucci' De wereldpremière van „No- vecento”, een film die ruim vijf uur duurt, heeft uitzinnige geestdrift te weeg gebracht. Bernardo Bertolucci heeft zich met dit monumentale werkstuk losge maakt uit het intellectuele isolement van vorige films als „II Confirmista” en „Last Tango in Paris”. Een film die een verslag geeft van het ontwakende zelf bewustzijn van het proletariaat en het uitwoekerende fascisme in Italië tussen 1900 en 1945. Gestructureerd als een quatre-saisons: zomer voor de jeugd en de onschuld: herfst en winter voor de opkomst, en neergang van het fascisme; 25 bedroeg. Impresario Paul Acket maakt zich overigens geen zorgen over de malversa tie. Volgens hem zullen de kopers van de valse kaartjes van een koude kermis thuiskomen, aangezien de echte kaartjes een geheim merkteken hebben, waardoor de kaarteentroleurs gemakkélijk kunnen vaststallen welke biljetten echt en welke vals zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 25