ACTEURS EN MUZIKANTEN TREKKEN DE STRAAT OP 3 Luchtige Franse muziek in familieserie van het CO Zweedse keramiekexpositie Kunstraad wenst snel subsidies volgende week in Amersfoort I I o i i o I Nlersteiner Cutes Domtal Frisse Rijnwijn <3^ „Muziek van Strauss heeft niets met fascisme te maken" TELEFOON- BEANTWOORDERS verkoop-verhuur 1 Gebruikte studieboeken gooi je niet weg en nieuwe kosten een nap geld. Eerste voorstelling in Landjuweel HOLlaN^e>T|VA[ 76 3 i De Slegte is een goeie voor studieboeken. 9 KUNST 19 7 6 1 DINSDAG JUNI 8 Op de thee dingier kantoorcentrum door J. H. Moolenijzer Santpoort of Gespecialiseerd in het verzorgen van recepties, diners en parties van uiteenlopende aard. Een hele dorpsherberg voor u alleen. Voor inlichtingen: Jan G. Wester- hoven, herbergier in „De Uilen boom”, Hoofdstraat 204. „De Stoeterij” Hoofdstraat 238, Brasserie „Het Chalet”, Wüste- laan 75, Santpoort. Tel. 023- 372226. „DE STOETERIJ”, rustiek koetshuis met bar en ter rassen voor u alleen. Lams*' AUBERGE vanouds „DE UILENBOOM” (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Vandaag begint het Holland Festival en dat bete kent verhoogde activiteit voor mu ziek en theater, maar het is voor een groot deel van de actieve kunst- beoefenaars ook het voorspel tot de vakantieperiode. Het afsluiten van het theaterseizoen. Maar dat bete kent niet dat we in de zomermaan den van alles op toneel- en muziek gebied verstoken hoeven te blijven. De theaters mogen voor een groot deel dan dicht gaan, doch er zijn acteurs en muzikanten die daar geen pijn aan hebben. Ze gaan dan de straat op of gebruiken ter be schutting van hun optreden een tent. Dat zien we deze maand in Haarlem ook gebeuren. Vanuit de Toneelschuur is er een verspreid en afwisselend programma georgani seerd. s s Daarom nog vóór de vakantie naar de Slegte, die van je koopt wat nog bruikbaar is (niet ouder dan zo’n 3 jaar) en je verkoopt wat je hebben moet (voor zover voorradig), ’t Scheelt aanzienlijk (p in tijd en geld. g «1 1 (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) een Rosenkavalier krachtproef voor Edo de Waart en Operastichting TOON VRANKEN. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 20.30 20.30 bij 600 van 3 „Strauss vraagt een bezetting van 62 strijkers en drievoudig hout, hebt u deze bezetting moeten inkrimpen?” een een Puccini, maai' Verdi eri Wagner zou ik ook niet weigeren. Volgend jaar dirigeer ik hier bij de Nederlandse Operastich ting „II Tabarro” en Gianni Schicchi” van Puccini, daar verheug ik me op”. beverwijk breestraat 52 tel. (02510) - 27741 met onze speciale gasten. Hun lief en leed te delen. Wat zal er gebeuren? Weest brutaal en komt massaal.” En meer wil het Werktheater liever niet verklappen, anders gaat het verrassings element verloren, zegt het. Rond de tent op de Grote Markt zullen nog meer activiteiten zijn. Niet alles is altijd in strakke banen te rege len, maar in elk geval treedt daar ook toneelgroep Sater op met „August en Celestijn”, een programma straattoneel. Dat gebeurt op 2 junli om 12.30, 15.00 en 17.00 uur. Op diezelfde dag ook in het kader van de Zomerstraat-evene- menten geeft op dezelfde plaats de drumband Oosterkwartier een muzikale show. Voor 3 juni vermeldt het programma stellingen heeft het Werktheater geleerd dat de voorstelling zich richt op kinde ren vanaf zes jaar. Edo de Waart (links) met John Cox, de regisseur van De Rosenkavalier. Cox, hoe wel poserend met De Waart, weigerde medewerking aan het vraaggesprek. „Toen Strauss in 1911 in Den Haag de Nederlandse première van de „Rosenka valier” dirigeerde, heeft hij geklaagd dat andere dirigenten zoveel coupures had den gemaakt in zijn werk. Hebt u ook coupures gemaakt, of houdt u zich aan de „Urfassung?” het au gustus zelfde tijd, zelfde plaatsen, maar nu met een Israëlische dansgroep, in samenwerking met de afdeling volks dansen van NIVON en ORO. Het pu bliek mag meedansen. Dan tenslotte twee lunchpauzeconcer- ten op de Grote Markt. Op 20 augustus speelt daar het Riciotti ensemble en op 21 augustus de Lime House Band. Beide pauzeconcerten beginnen om 13.00 uur. Zo waren er meer grappige dingen, die dit goed opgezet en kostelijk uitge voerd programma op een aantrekkelijke manier wat dichter bij de leefwereld van de jeugd hebben gebracht. DEN HAAG (ANP). De raad voor de kunst heeft minister Van Doorn van ('RM in een spoedbrief gevraagd, een dezer dagen te beslissen over een aantal subsidie-aanvragen van vormingstheater- groepen voor het seizoen 1976-77. De Commissie Jeugdtheater van de raad vindt het onaanvaardbaar dat ge zelschappen nog altijd in het ongewisse verkeren of ze het komende seizoen op rijkssubsidie mogen rekenen. Met name het GL 2 en de in Utrecht te vestigen groep Thematheater verkeren nu al maanden in onzekerheid of hun werk zaamheden doorgang kunnen vinden. Over beide groepn bracht de Raad voor de kunst al in december, respectievelijk begin maart, advies uit aan de minister. 1974 „Ik maak alleen de gebruikelijke cou pures. die door Strauss zijn goedgekeurd. Die hebben voornamelijk betrekking op de monologen van Baron Ochs, anders zou de voorstelling veel te lang worden. Er blijven toch nog drie uur en vijftien minuten muziek over. Bij de opnamen van Philips houd ik mij natuurlijk aan de „Urfassung”. een natuurtalent en wordt overal ge vraagd voor gastdirecties. In Amerika heeft zijn naam een goede klank. Hij is nu al vaste gastdirigent bij het symfo- nie-orkest van San Francisco. In 1978 wordt hij daar chef-dicigent met een contract voor vier jaar, maar hij blijft zijn Rotterdammers trouw. „Tot welke soort muziek voelt U zich het meest aangetrokken.symfonie of opera” vraag ik hem na afloop van de repetitie. „Ik doe het allebei even graag. Juist de afwisseling tussen die twee is voor mij aantrekkelijk. Na de vermoeienissen van een opera is het dirigeren van een concert een ontspanning voor mij en na een aantal concerten begin ik weer naai de opera te verlangen. Ik hoop, dat ik beide kan blijven doen. Mijn contract in San Francisco is maar een half contract Edo de Waart is als een komeet om- Ik ben daar 13 weken per jaar, dus hoog geschoten aan de muziekhemel. Ondanks zijn jeugd (hij is 35 jaar oud) heeft hij een vanzelfsprekend overwicht op zijn mensen als hij spreekt wordt er geluisterd. Tien jaar geleden stond hij voor het eerst voor een groot orkest (Het Rotterdams Philharmonisch) en vijf jaar geleden dirigeerde hij zijn eerste opera (The Saint of Bleeker Street bij de Nederlandse Operastichting). Hij is AMSTERDAM. Het derde concert van de famïlie-serie, in het Concertge bouw te Amsterdam, bestond uit een Boekhandel J. de Slegte B. V., Grote Houtstraat 100, Haarlem, Tel.: 023 - 31 52 50 „De bak van de Stadsschouwburg is natuurlijk veel te klein voor het orkest dat Strauss vraagt, maar er zitten toch nog tachtig man in hoe dat kan weet ik ook niet. Toch geloof ik dat wij een goed evenwicht tussen de solostemmen en het orkest hebben bereikt zonder dat de partituur eronder lijdt”. Zweden, een ontwikkeling, die elders in Europa al aan de gang was. Zweden werd in deze industriële vormgeving echter toonaangevend. Met authentiek werk van Wilhelm Kage (lelieblauw servies), het eerste vuurvaste aardewerk, serviezen en unica van Stig Lindberg en Berndt Friberg ziet men het gehele verloop tot in de vormgeving van sanitairporselein en plastic plantenbakken van heden. Lind berg en Friberg leveren ook aanzienlijke prestaties in email en wanddecoraties, in Nederland eigenlijk nog te weinig be kend. Gustavsberg vandaag - legt zich in uitzonderlijke mate toe op kranen, handgrepen, ook voor gehandicapten. Germaine Tailleferre, hoe bescheiden zij zich ook opstelde, bleek duidelijk een componiste van talent. Zij kan instru menteren, schrijft sprankelend voor de harp en heeft gevoel voor klankkleur en verfijnde detaillering. De wijze waarop de uitstraling van de harp met de klank van het orkestraal ensemble verweven is, werd door harpiste Vera Badings en het orkest subliem in beeld gebracht. Honegger oogstte wereldbekendheid met „Pacific 231”, een symfonisch ge dicht waarin hij een ouderwetse Ameri kaanse locomotief laat rijden. Een gege ven, dat belangrijk aan actualiteit heeft ingeboet, nu de locomotief een museum stuk is geworden. Dit bleek ook uit de reacties v van de jeugd, toen Lutz het gepuf van de locomotief door de zaal liet imiteren. Dit lukte maar matig, in tegenstelling met het fluitje van de chef, dat een daverend winstpunt scoorde. Voor veel grotere kinderen en volwas senen treedt Werktheater ’s avonds om half negen op met „Hallo medemens”. Drie vrouwen van de groep kwamen met het initiatief tot deze produktie die over eenvoudige medemenselijke gevoe lens gaat. Werktheater zegt ervan: „Na anderhalf jaar strijd is het ons gelukt. Onze aotie „Nodig eens iemand op de thee” is uitgegroeid tot een buurtgebeu- ren, een stadsgebeuren, een universeel gebeuren: Hallo Medemens: Wij nodigen u uit om in onze tent kennis te maken AMSTERDAM. De Rosenkavalier is de troefkaart van de Operastichting in het Holland Festival. In de Stads schouwburg wordt met koortsachtige haast aan de laatste voorbereidingen ge werkt. Iedereen rent heen en weer, be halve Edo de Waart. Hij is de rust zelve- Hij weet wat er op het spel staat, niet alleen zijn eigen reputatie als dirigent, maar ook de naam van de Nederlandse Operastichting. De Rosenkavalier is de krachtproef voor een opera-theater, daarmee moet bewezen worden of er inderdaad grote prestaties geleverd kun nen worden. AMERSFOORT (ANP). Volgende week zaterdag zal prinses Christina van Zweden in exposeum Zonnehof te Amersfoort de tentoonstelling „Zweedse vormgeving, 150 jaar Gustavsberg” ope nen. Deze tentoonstelling, die tot en met 8 augustus duurt, geeft vanaf het jaar 1825 een overzicht van de porselein- en aardewerkindustrie in het kleine plaatsje Gustavsberg op een van de eilanden aan de kust bij Stockholm. In 1917 had daar een omwenteling in de Zweedse vormgeving op keramisch gebied plaats. Wilhelm Kage ontwierp (iet „arbeiders”-servies. Kopjes en bor den voor alledag. Toen ontstond ook de samenwerking kunstenaar-industrie in In deze zetting werd het gespeeld door het Concertgebouworkest onder leiding van David Zinman, een premiere voor Amsterdam, die groot en klein op het punt van kinderlijk spontaan genieten heel dicht bij elkaar bracht. Dat werkte natuurlijk de aard van de muziek en' van het sprookje in de hand, zo goed als de stralende uitvoering en de hartvero- verende vertelkunst van Luc Lutz, die het bestond zich zonder microfoon in alle hoeken van de zaal verstaanbaar te maken. Dat was dan het happy-end van een concertprogramma, dat begon met „Mar che écossaise” van Debussy, een luchtig met impressionisme bestoven orkestratie van een Schots volksliedthema, in 1914 voor het eerste door het Concertgebouw orkest in Amsterdam gespeeld onder leiding van de componist zelf. Reacties op het impressionisme brach ten de befaamde „Groupe des six” op de been. Een anders dan anders willen, als enige overeenkomst van. zes componis ten, die in wezen ieder hun eigen weg gingen. Drie hiervan, Poulenc, Germaine Tailleferre, componiste van Concertino voor harp en orkest, en Honegger in „Pacific 231” waren op het concert ver tegenwoordigd. In de verteltrant van „Er was eens” kwam het vertederend verhaal van Ba- bar tot leven, elke episode betoverend geënsceneerd in verbeeldingrijke muziek. Een abrupt „uit” van de acteur verbrak de betovering en bracht het muisstil publiek met een schaterlach tot de wer kelijkheid terug. Gebotteld g| in de kelders van Ijl A Huesgen. Voor rond viereneenhalve 1 gulden te koop I ■>9 "DELCAVE” 1 slijters en J wijnhandelaren, j herkenbaar aan het vignet op de deur fl „Zomer-straatevenementen” met RHE1NHESSBN jjutes HO1"® one Avt J»*»] blijft er nog tijd genoeg over”. „Heeft U een uitgesproken voorkeur voor Richard Strauss en was het uw eigen plan om de Rosenkavalier op uw repertoire te nemen?” „Een speciale voorkeur voor Strauss heb ik met het was een samenloop van omstandigheden. Ik -dirigeerde vorig jaar de „Fliegende Hollander” in Santa Fé (Nieuw Mexico) en toen kwam de directeur van de opera in Houston öp mij af en vroeg mij of ik de Rosenkava lier bij hem zou willen doen. Ik zei daar natuurlijk geen nee op het is machtige opera en ik kreeg er prachtige bezetting bij dezelfde solis ten, die hier nu in Amsterdam optreden. Evelyn Lear, Frederica von Stade, Jules Bastin, James Atherton en Derek Ham mond-Stroud. Toen Han de Roo ervan hoorde, vroqg hij mij of ik dezelfde productie in het Holland Festival zou willen doen en toen kwam Philips erbij, die aanbood de hele voorstelling op te nemen en dat maakte het financieel allemaal wel gemakkelijker”. „Er zijn in Nederland mensen die uit politieke overwegingen bezwaren hebben tegen Strauss”. „Ik ben blij, dat u dit stelt, ik heb daar wel degelijk over nagedacht. De muziek van Strauss heeft niets met het fascisme te maken. De Rosenkavalier is in 191Ü gecomponeerd, dat Strauss op noge leeftijd uit de bocht gevlogen is, telt voor mij niet mee. Toen hij stier! was ik 8 jaar de oorlog ken ik alleen maar van horen zeggen. Trouwens, als wij nu weigerden de muziek van Strauss te spelen op grond van zijn kortstondige verkeerde houding, dan zouden wij de- zeifde fout maken, die de nazi's gemaakt hebben toen zij de muziek van joodse componisten gingen verbieden”. „Zijn er andere opera’s van Strauss, d.v u wilt gaan dirigeren? Geeft u de voorbeur aan een moderne opera indien u de keus had?” „Er zijn weinig moderne opera’s die geschikt en boeiend zijn, misschien Wpa- zeck en Lupu, maar dat zijn eigenlijk' al geen modernen meer. Ik ben dol op gevarieerd Frans programma, dat werd toegelicht door de acteur Luc Lutz. Be halve de taak van muziekconferencier was hem ook de rol van verteller toebe deeld in het sprookje van het olifantje „Babar”, een pianofantasie van Poulenc bij de tekst van Jean de Brunhoff en georkestreerd door Jean Francaix. Een scène uit „Hallo Medemens”, waarmee het Werktheater naar Haarlem komt. V.l.n.r. Gerard Thoolen, Helmert Woudenberg, Rense Royaards, Hans Man in Jt Veld en Peter Faber. in de lunchtijd (12.30 uur) een optreden van het Duo Triplex. Wigbolt Kruijver, Cees West en Bert Bunschoten vertonen dan hun kolderieke en parodiërende kunst in de tent op de Grote Markt. Een uur later begint daar dan „Open podi um”, met medewerking van de stichting Jeugd en Muziek. Iedereen die iets leuks wil doen op het gebied van muziek, zang, dans, toneel of misschien een ge dicht laten horen, is dan welkom. Muziek en toneel ook weer op 4 juni. Om 12.00 uur treedt in de tent het Fred Leeflang trio op, waarin een bassist, een saxofonist en een drummer zitting heb ben. Om 13.00 uur speelt toneelgroep „Vrij spel” uit Amsterdam er de eenak ter „Fietsen in het donker” van Kees Holierhoek, waarmee deze groep eerder in Haarlem een uitstekende indruk heeft achtergelaten. Om 19.30 uur wederom muziek, dan speelt de Haarlemse accor deonvereniging „Septet Esmiralda”. Evenals vorig jaar worden ook weer enkele Haarlemse hofjes bij de Zomer- straat-evenementen betrokken. Hofjes- concerten zijn er op 19 en 26 juni, in samenwerking met Jeugd en Muziek. Op 19 juni om 12.00 uur speelt het Harmo nie Orkest Haarlem in het Hofje van Staats. Jansweg 39 en om 14.00 uur is hetzelfde concert in het Proveniershofje aan de Grote Houtstraat. Het Blazersen semble speelt op 26 juni om 12.00 uur in het Hofje van Oirschot aan de Kruisweg (tegenover de Hema) en om 14.00 uur in het Hofje van Loo aan de Barrevoete- straat. muziek, toneel en volksdansen” Dinsdag 1 juni. Muziek. Den Haag 20.30 uur po dium Boulevard Scheveningen: open luchtconcert Yale University Band. Den Haag 20.30 uur Houtrusthal- len: openingsconcert New York Phil harmonic Orchestra o.l.v. Leonard Bernstein met Schumann, Ives, Gershwin en Copland. Vooraf gaan een mars van de Federatie Band CJV die om 19.05 uur vertrekt vanaf de Westduinweg hoek Burg, van der Werf straat. Scheveningen en die om 19.55 uur bij de Houtrusthallen arri veert. Woensdag 2 juni Muziek. Amsterdam, Concertge bouw 13 uur: Yale University Band. Amsterdam, Concertgebouw 20.15 uur: Leonard Cohen. Den Haag, Houtrusthallen uur: New Age Choral Group. Opera. Amsterdam, Stadsschouw burg 19 uur: Der Rosenkavalier. Toneel. Amsterdam, theater Car re 20.15 uur. Cotton Club Gala. Amsterdam, Brakke Grond uur: Een grappige oude man. Amsterdam, Spiegeltent Museum plein 13 uur: Apollo 127. Russische en Roemeense volksdansen zijn te zien op 4 augustus. Om 12.30 op de Grote Markt en om 14.30 in winkelcentrum Schalkwijk. Op 11 OORSPRONKELIJK lag het in de be doeling deze zomer vanuit De Toneel schuur een cultureel festival in de Haarlemmerhout te creëren. De Ge- meentelijke Dienst Hout en Plantsoenen stond er positief tegenover, maar vond het nog leuker om zoiets volgend jaar te doen. Dan bestaat de Dienst tachtig jaar en ronde getallen doen bij veel mensen nu eenmaal de feestvreugde wat eerder kriebelen. De Toneelschuur vond het best en organiseerde in plaats van het Houtfestival enkele andere aantrekkelij ke evenementen. Aanstaande woensdag (2 juni) al wordt er op de Grote Markt een forse tent opgezet en daarin komt het Werk theater uit Amsterdam drie dagen lang twee voorstellingen per dag geven. Dat gebeurt op 2, 3 en 4 juni. Werktheater komt met twee nieuwe programma’s waarmee het eerder in Nijmegen en Groningen optrad, ’s Middags om vier uur gaat het kinderprogramma „Doodge woon.” Daarin gebeuren heel gewone j alledaagse dingen, hele leuke maar ook verdrietige en zelfs spannende. In een huis in een gewone straat wonen heel sterke en ook een zieke jongen. Die beleven allerlei avonturen, zoals „de overwinning op het monster in het land van de dood” en nog veel meer. Yolande Bertsch, Peter Faber, Frank Groothof en Gerard Thoolen zijn de spelers en Peter Weekers en Hans Visser maken er mu ziek bij. De ervaring bij eerdere voor- DEITAVE av Delft tel 0-15-569324-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9