T Festival gaf boeiende kijk op tenoristen en drummers Boeiend concert van Groningse marathon volmaakt jazzfeest Radio Kamerorkest Intelligente humor van Amerikaanse cabaretiers Henk Backer overleden Veertigduizend bezoekers in zonnig stadion Bobby Hackett overleden Meerssen eerde 1 Charles Eyck dinsdag Nederlandse avant-garde EDMONDS AND CURLEY EN DIVIDED WE STAND IN CARRE STR1PP1ONIER Tachtig jaar roiMnWIVAL JUNI 8 19 7 6 KUNST Rasclown GELEEN Voor de zevende maal organiseerde Buro Pinkpop op pinkstermaandag het Pinkpop-fes- tival, dat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste op het Europese continent. De beginsituatie deed vermoeden dat het wellicht het bes te van allemaal zou worden. Het programma was een fantastische verzameling namen: twee top-acts (Uriah Heep en Little Feat), veelbe lovend allerlei (Outlaws, Street walkers en Jess Roden Band) en een Iers folkcuriosum Chieftains). Bo vendien zaten meer dan veertigdui zend bezoekers in het Sportpark en beloofde een al vroeg stekend zon netje een zomerse dag. Cees Straus. Willem Breuker (links) met twee leden van het Kollektief „On Tour". P. ZWAANSWIJK. Dinsdag 8 juni uur: uur: Woensdag 9 juni 22 uur: Het heet een geïntegreerd optreden te zijn, de komst van deze twee comedy teams uit de Verenigde Staten. Dat geïn tegreerd zijn uit zich slechts aan het CHATHAM (UPI). Gisteren is de Amerikaanse jazzmusicus Bobby Hackett op 61-jarige leeftijd aan de gevolgen van een hartverlamming overleden. de dagen nog in het Westen te beluiste ren zijn, maar nu is al zeker dat de Groninger marathon veruit het belan grijkste jazzgebeuren van het seizoen is geworden. Amsterdam, Mickery 20.30 Woyzeck Ballet. Amsterdam, Stadsschouw burg 20.15 uur: Het Nationale Ballet. Den Haag, Diligenitia 20.15 uur: Pianotrio Menuhin-Lysy-Carr. Toneel. Amsterdam, Carre 20.15 uur: An Evening of Comedy. Ballet. Amsterdam, Staddschouw- burg 20.15 uur: Het Nationale Ballet. Den Haag, Diligenitia 20.15 uur: Liederenrecital Paul Sperry. Toneel, Amsterdam, Carré 20.15 uur: An Evening of Comedy. iW Amsterdam, BIM-huis 22 BIM-bigband van Loek Dikker. genieten in Engeland een populariteit, die je even doet geloven dat de Engels man en de Ier geen water en vuur zijn. Met name hun selektie van soli vormt een aaneenschakeling van virtuositeiten. De vierduizend die wel blijk geven er van te genieten, zorgen voor twee toe giften. De slotconclusie van het optreden van Little Feat is dezelfde als die van de Chieftains: in een middelgrote zaal gaat het ze veel beter af. Toegegeven, de verwachtingen voor wat wel eens niet geheel ongefundeerd de beste groep ter wereld wordt genoemd, waren absurd hoog opgeschroefd, maar met name Lo well George maakte zich schuldig aan ongeïnspireerdheid. Zelfs een leuke vondst het betrekken van de toe schouwers bij een ritmisch gedeelte, door sambaballen naar het publiek te gooien, wordt niet optimaal uitgebuit. De lauwe respons zorgt voor een net-aan- toegift. Een groot deel van het legioen komt voor Uriah Heep op het toppunt van haar populariteit, maar niet van haar kunnen. Zanger David Byron beweegt zich in zijn rol van het-bijna-fatje als een midvoor die na jaren van ploeteren in de spits zich liever nu en dan voor aan laat zien. De inzet van de groep strekt andere niettemin ten voorbeeld; maar Byron komt wel heel gemaakt over al willen de hystedische tonelen je anders doen geloven. Tijdens een van de twee songs van hun nieuwste album High and Mighty (overigens door de uitstekende bassist Wetton gezongen) wordt de agressieve sfeer benauwend. Een hek sneuvelt. La ter tijdens goedkoop effectbejag van gi tarist Mick Box is het weer raak. Het blijft daar gelukkig bij ook het totale aantal gewonden (dope, alcohol) valt dit jaar erg mee. Behalve dat benadrukken we nog even de sfeer en het mooie weed waarvan Pinkpop profiteerde, want de totale programmascore valt wat minnet jes uit: alleen twee Engelse „eerstejaars” deden hun belofte gestand. JOHN OOMKES x.: Edmonds (links) en Curley in een van hun nummers. Muziek. Amsterdam, Concertge bouworkest 20.15 uur: Radio Filhar monisch Orkest. directe - vorm van humor dan men hier gewoon is.Edmonds Curley en Divided We Stand zijn eigenlijk allebei voortge komen uit het Amerikaanse studenten cabaret. Na het beëindigen van hun studie gingen de leden van elke groep door met hun humor. Het resultaat van een jarenlang samen optreden is vrolijk heid die als enige pretentie amusement heeft. Maar daarin is het ver boven de middelmaat uitgestegen.. Beide groepen bedienen zich van zeer goed verstaan baar Engels. Amsterdam, BIM-huis Willem Breuker Kollektief. kennelijk zeer vruchtbaar voor deze avantgarde jazz werkt. De Ninesense legt het accent sterk op het blazersge- welid: drie duo’s respectievelijk op tenor, trompet (afgewüsseld met kornet en bu gel) en trombone. Als de formatie op volle sterkte- speelt klinkt er een wat week geluid dat echter als collectief volledig voldoet. Het is een band die het in de zeer heavy werk zoekt, met tame lijk schrille tonen -en een mateloze inzet. Vooral door de grote bezetting is het een komen en gaan voor het voetlicht en er is voortdurend wat te beleven, ook in de kleinere partijen die van de lichtman minder aandacht krijgen. Dit was het festival van de tenoristen, nog altijd het dialooginstrument pur sang in de jazz. Hoe cerebraal zo’n instrument bediend kan worden bleek in het spel van Anthony Braxton die zijn spel langs haast klassieke lijnen uitzet. Braxton, ook op klarinet te beluisteren, bracht ondermeer een duet met trombo nist George Lewis dat het karakter van een suite had en dat door zijn traagheid een zeldzaam soort spanning droeg. Archie Shepp was binnen het gehele gezelschap degene die nog het meest op volume speelt. Hij trad aan met zijn kwintet (waarin Camaron Brown op bas excelleerde) en bereikte al binnen de NES (ANP). In zijn woonplaats Eem- nes is tijdens het pinksterweekeinde op 77-jarige leeftijd de striptekenaar Henk H. Backer overleden. Backer, die sinds de jaren ’20, veelal onder pseudoniem, tal van verhalen en tekeningen produ ceerde, gold als pionier op dit gebied in ons land. In 1969 werd hij als zodanig door het stripschap gehuldigd. Zijn eerste stripverhaal leverde Bac ker af in 1919. Nadien verschenen strip verhalen van zijn hand geregeld onder meer in het Rotterdams Nieuwsblad, waarvoor hij aanvankelijk op free lan ce—basis maar vanaf 1921 in vaste dienst werkte tot 1963. Bekende strips van Backer, die zich in een grote popu lariteit mochten verheugen waren „Trip je en Lizebertha” (1923), „Mimi poese- kat” en „Hansje Teddybeer”. AMSTERDAM. Het concert, dat maandagavond in de Ronde Lutherse Kerk in Amsterdam als manifestatie van het Holland Festival werd gegeven, was bestemd voor de uitvoering van werken van Nederlandse componisten behorende tot de groep, die wel met avantgarde wordt aangeduid. Men weet, dat zij actief zijn in het grensgebied van de toonkunst, waar de muziektraditie van eeuwen, zelfs met hedendaagde „nieuwe verschijningsvor men en karakter nauwelijks toegelaten wordt, maar waar de werking van klan- ke en andere geluiden exclusief worden toegepast met zeer verschillende relaties tot het fenomeen, waarin alles zich af speelt: de tijd. Door hen treffende gelijkgerichtheid van grondbeginsel vormen zij een sekta rische gemeenschap van geluidverwer- kens met prestaties, waarvan het gehalte nochtans door hun persoonlijkheid, in welke zin ook aanwezig en waarneem baar, bepaald wordt. Zo werd tijdens het concert dat door het Radio Kamerorkest onder de bekwa me en gespecialiseerde leiding van de dirigent Paul Hupperts werd gegeven, overtuigend aangetoond, dat Ton de Leeeu w althans met zijn uitgevoerde „Music for strings uit 1971 een werk van bijzondere betekenis heeft geschreven. Deze subtiele klankenmeditatie met haar ingehouden spanningsaccenten onthulde een persoonlijkheid, die openstaat voor mystiek en waarschijnlijk ook gelooft in de magie van de klank. In Ton de Leeuws werk heeft de klank van de benutte instrumenten functie en diepe zin, hetgeen bij de overige op dit concert uigevoerde stukken niet of slechts spo radisch gebleken is. Twee van deze stukken werden voor het eerst in het openbaar aan toehoor ders gepresenteerd. Een daarvan, een soort declamatorium met als begeleiding van de spreekstem een door de compo nist zo genoemde „muzikale laag”, is geschreven bij de tekst van een gedicht van de Engelse dichter Dylan Thomas. Jacques Bank (geboren 1943) schreef deze „laag” voor negentien instrumenten (hout, koper, slagwerk, electronica o.a.). De stem, die via een geluidsband klonk was van Thomas zelf. De dichterlijke „Lament” (zo heet het gedicht) was goeddeels onverstaanbaar door slechte reproduktie en door onwillekeurig domi neren van het orkest. Zo werd deze première ook in deze zin niet overtui gend. De tweede „première” betrof een Sin- fonia voor 13 strijkers, door Daan Manne ke geschreven in 1975. Manneke zegt er van: „de Sinfonia is een soort spraakoefening”. Een zinnig betoog bleek hij, gehoord de vertolking, er inderdaad niet mee be doeld te hebben. Mogelijk komt dit tot stand met „de vocale versie”, die Man neke voornemens is van zijn Sinfonia te maken. Na de pauze kwam de Serenata No: 1 van 1964 van Jan van Vlijmen aan bod. De componist was bij het schrijven van het werk, (een opdracht van CRM) ge bonden aan een volgens traditie samen gestelde bezetting. Daardoor was het moeilijk voor hem om een vorm voor de Serenata te vinden. In karakteristiek avantgardistische zin vond Van Vlijmen de oplossing, die geen verrassing was voor degenen die bekend waren met dit beginsel. Klaas de Vries heeft ook geprobeerd, dit voor zijn „Refrains” te te passen, met als resultaat een verward gestamel van klanken, waaraan de twee pia nisten Maarten Bon en Gerard Hom- merson met hun tegen het wezen van de vleugel geschreven partijen uiteraard niets konden verbeteren. AMSTERDAM. - Heel erg Amerikaans met razend snelle en intelligente humor die indringend direct op je af komt. Zo openbaarde zich maandagavond het op treden van de twee comedygroepen „Edmonds Curley” en „Divided We Stand”. Hoewel ondergebracht in Carre wq.ar de afstanden zeker wanneer de zaal niet gevuld is deprimerend kunnen werken lieten de Amerikaanse humoris ten hun veelzijdig programma flonkeren. An Evening of Comedy” is de titel van dat programma en die dekt de lading uitstekend. Want zowel Edmonds Cur ley uit Chicago als Divided We Stand uit New York bestaan uit een schitterend stel komedianten. GRONINGEN Fenomenaal. Dat is de beste omschrijving voor de derde jazz- marathon die het afgelopen weekeinde in cultureel centrum de Oosterpoort in Gro ningen werd gehouden. Een festival dat heel precies de stand van zaken bij de ge ïmproviseerde jazz van dit moment weergaf, waar de beste vertegenwoordigers van die soort jazz kwamen, die ieder voor zich niets achterhielden en al hun kunnen etaleerden. Een festival ook dat van elke formatie of solist een volwaardig optreden te bieden had en dat eigenlijk, gezien de totale tijd (vrijdag van achten tot enen en zaterdag van bij tweeën tot aan het ochtendgloren op zondag) te lang was om alles intensief te kunnen meebeleven, ook als je het uitvoerige filmprogramma al bijvoor- baat wilde laten schieten. Dit jaar maakt de organisatie gebruik van een geluidsversterkingssysteem dat op het festival van Reading bewees goed te functioneren. Oponthoud daarvan in België leverde Sido Martens, aangetrok ken om de bezoekers te verwelkomen, het nadeel op over slechts de helft van de installatie te kunnen beschikken. Toen alles tenslotte compleet functio neerde, mocht de Jess Roden Band met een half uur achterstand op het tijd schema beginnen. Het zal je lastig vallen op dit moment andere namen van veelbelovende Engel se groepen te spuien dan die van de Jess Roden Band of de Streetwalkers. Jess spande zijn slungelige lichaam weer vele malen tot een boog, die op volle kracht een duel uitvocht met zijn eigen begelei dingsgroep. De melodieuze funk die de band produceert, lijkt elke keer beter te worden. De saxsolo in Blowin’, de trom bone in In A Circle, zijn prachtig gear rangeerd, maar ze wegen niet op tegen het mooie intro van Desperado of de drive van Can’t Get Next To You. De JRB blijkt zelfs dan te groeien als je ’t niet meer verwacht. Het laatste nieuws begin en aan het slot van de avond wanneer de mannen alle vijf tegelijk aanwezig zijn. Maar van zoveel belang is dat nu ook weer niet; de groepen treden afzonderlijk op en dat biedt al vreugde in overvloed. Om toch eikaars losse delen aaneen te lijmen zorgde Joey Ed monds van Edmonds Curley voor een gezamenlijke presentatie aan het begin van het solo-optreden van elk groepje. Solo voor de pauze Edmonds Curley. Een bonte mengeling van grappen en sketchjes. Prachtige vondsten zoals de ongeboren tweeling veilig geborgen nog in de moederschoot.Als een van beiden vraagt hoe laat is het, antwoordt de ander: Een paar minuten over negen maanden.” En dan het bezoek aan de tandarts. Je voelt alles van je eigen gebit in opstand komen. Edmonds Curley maken in hun acts erg veel gebruik van het technisch geluid vóórt brengen, waarvoor een microfoon zich bijna onbeperkt leent. Vooral Thom Curley is een meester in geluidsimitaties en hij hanteert dat allemaal bijzonder functioneel. Het zijn heel gewone alle daagse dingen waarmee dit Aerikaanse duo zijn programma vult; maar ze zijn ontstellend geraffineerd benaderd. Aan vankelijk lijkt het dik opgezet om dan middenin schitterend gerelativeerd te worden. Zoiets werkt erg verkwikkend. Bij dit tweetal vond ik Joey Edmonds de mimisch begaafde uitbeelder en un derdog uit eigen verkiezing. Curley is daarbij de vaderlijke aangever maar on dersteunt zodra Edmonds optreden zich boven het underdog zijn verheft. Nadat de vrijdagavond in de vaak nostalgische sfeer was verlopen (met een soort terugblik op de bop door pianist Joe Alneny en Art Blakey and the Jazzmessengers) brak de eigenlijke ma rathon zaterdagmiddag voor een reeds goed bezette zaal in alle hevigheid los met een tenoristengeweld van Mike Os borne. De Engelsman, die zich liet bege leiden door Harry Miller op bas en Louis Moholy heeft een stijl met opwin dende, soms uiterst felle en scherp- lyrische fragmenten met steeds originele oplossingen waar geimproviceerd moet worden op het basisgegeven. Voor de begeleiders biedt hij genoeg ruimte voor creatieve inbreng die vooral door Miller dankbaar werd ingevuld. De dialogen werden vrijwel altijd hard aangezet, maarklonken wat misschien verwacht kon worden, toch niet agressief. De the ma’s waren beurtelings melodieus en gebaseerd op de vrije inval, een span nende combinatie van een tijdloze bop en spectaculaire free. De zelfde ritmesectie neemt ook deel aan Elton Dean’s Ninesense wiens muzi kale conceptie in de verte doet denken aan die van Osbome. Wat niet zo ver wonderlijk is want zowel Osbome als een grote groep uit Dean’s negental speelt in de Brotherhood of Breath die Talentrijke Britse bands doen Pinkpop ’76 slagen MEERSSEN. Zuidelijk uitbundig heeft het Limburgse Meerssen zaterdag de daar geboren kunstenaar Charles Eyck gehuldigd. Gezeten in een open caleche, voorafgegaan door ruiters te paard, en omringd door muzikanten van twee harmonieën, beleefde de bijna tachtigjarige artiest met zijn echtgenote, kinderen en kleinkinderen, een ware tri omftocht. Zijn vriend, de dichter Bertus Aafjes, onthulde nabij de door Eyck gebouwde St. Josefkerk het straatnaam bordje van de Charles Eyckstraat. De kunstenaar zelf verrichtte de ont hulling van een door hem aan Meerssen geschonken beeld, voorstellend moeder en kind, terwijl zijn kleinzoon Charles aan het geboortehuis van zijn grootvader aan de Kuileindestraat 26 een herinne- ringssteen aanbracht. Tenslotte volgde de opening van een expositie in het raadhuis van Meerssen. De burgemeester, mr. L. Corten, noemde Charles Eyck een groot, gul en hartelijk zoon van Meerssen. Het petekind van de kunstenaar, Charles Volders, schetste het zeer af wisel ende en avondtuurlijke le ven van Charles Eyck. Hij beschreef de kunstenaar als „de adtiest van de levens vreugde, de uitbundige talentvolle, le venslustige en veelzijdige schilder, beeldhouwer, graficus en schrijver, kort om een waar genie”. Charles Volders prees Eyck ook om zijn eerlijkheid, die meermalen bij pro testen tot uiting kwam. „Frappant voor beeld vormde het feit dat Eyck zijn koninklijke onderscheiding terugstuurde bij het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus”, aldus de spreker. is dat ze het voorprogramma tijdens de zomertoernee van de Who gaat verzor gen. De namen van Chapman en Whitney, de harde kern van de Streetwalkers, bezorgen je stiekeme mijmeringen aan het gore, betonnen ritme van de Family en de gedurfde arrangementen die Chapman’s vrij gelimiteerde stemgeluid toen optimaal lieten uitkomen. De Streetwalkers vertonen een zelfde hechtheid als de Family, maar de moge lijkheden zijn wat beperkter. Ze be schikken niet over een blazer of toetsen man, dus het geluid is eenvoudiger en vaak puur heavy. Chapman gedijt in dat klimaat evengoed wel, want hij heeft een bühnepersoonlijkheid waarvoor je na al die jaren nog steeds bang wordt. Roger knalt nog steeds tamboerijnen in elkaar, kiepert precies als toen micro- foonstandaards van het podium en rukt in een onbewaakt moment zelfs een stuk uit de rood-wit-blauwe podiumgame- ring. Laat hem zijn agressiviteit maar uitleven, want er staat in vocaal opzicht veel tegenover. Een My Friend The Sun bijvoorbeeld jammer dat er niet meer soortgelijks op ’t repertoire stond of een onheilspellende Day Of The Spider. Goed voor fraaie tv-opnamen (Vara). De kop was eraf, ’t Sfeertje is er helemaal en je ziet iedereen zijn body ontbloten. Hectoliters vocht worden verzwolgen in het warme sportpark, waar de eerste al onder het zwarte stof van de sintelbaan zitten, als de Outlaws uitpakken. Ondanks het opzienbarende succes, dat deze southern-rockgroep weet te bewerkstelligen, stelt het hoe en het waarmee dat gebeurt je zwaar te leur. Up-tempo gitaarwerk. Een mengel moesje van Wet Willie, Allman Bros, en Lynerd Skynerd. Kortom een gebrek aan originaliteit wordt weer eens knap met veel jatwerk verhuld. Akoestische folk van het Ierse platte land, waar het leven „al minstens acht honderd jaar goed is”, als je spreekbuis Paddy Moloney moet geloven. De Chief tains, al een kleine twintig jaar aktief, kortste keren een luid monotoon volu- meniveau dat anderhalf uur lang con stant werd gehandhaafd. Toen was ie dereen, inclusief Shepp imself, bijna dodelijk uitgeput. Dit was het festival van de tenoristen, maar ook dat van de drummens. Hun stijl, zonder uitzondering, is stuwend, geladen en vol energie. De ritmesectie in de avant garde jazz anno 1976 vormt een muur van opzwepende klanken, vaak up-tempo gespeeld. Niet alleen bij de buitenlandse groepen was dat een veel voorkomend gegeven, ook de beide Nederlandse formaties (Willem Breuker Kollektief met Rob Verdunnen en het ICP-Tentet met Han Bennink) doen in hun ritmesectie voor wat het op power spelen betreft, niet voor elkaar onder. Daarom was het zo aardig dat de „uit vinder” van dit alles, Elvin Jones, even eens tot de deelnemers behoorde. In de regel rijn formaties rond een drummer erg vervelend, maar Jones’ concept was zo speels dat het aan de Japanse gitarist Yoslhiako Masuo en bassist David Willi ams alle kan bood solistisch het een en ander te tonen. Daarbij fungeerde Pat La Barbera op rtetinstrumenten als een soort bruggehoofd tussen de melodieus spelende gitarist en de keihard op ver mogen spelende drummer. Er mag dus in rijn geheel zeer gunstig over dit jazzfestival geoordeeld worden. Bovendien slaagde het festijn ook op bijkomstige punten. De akoestiek (in de kleine zaal, die voortdurend tot de laat ste plaats bezet was) was de beste die ik ooit hoorde, de accommodatie met marktkraampjes, stilteruimten en een filmzaal een festival dat met hóófdlet ters mag worden geschreven waardig. Een aantal van de musici zal de komen- Divided We Stand verschijnt na de pauze zelfstandig.Het lijkt geen geringe opgave met de brilliance van het andere tweetal nog vers in de herinnering Maar daartegen blijken deze drie grap penmakers sterk bestand. Een tot wel kome afwisseling van het hele avond programma blijkt hun humor weer an ders verpakt.Favoriet bij mij was de kleine jodenman die als rasclown de show naar zich toe trok. Met zijn gave parodie op Bob Dylan natuurlijk maar verder alleen al door zijn malle ver schijning. Evenals de twee van voor de pauze kenmerkt dit drietal zich weer door veelzijdigheid en gerichtheid van humor. Korte nummers die er direct helemaal zijn zonder inleidend gezeur Overigens lijkt mij de aanwezigheid van deze twee Amerikaanse comedy teams voor Nederlandse cabaretgezelschap! es een unieke gelegenheid om eens kennis te maken met een andere - en meer Hackett was vorige week ontslagen uit het ziekenhuis waar hij moest worden opgenomen voor een longkwaal. Zater dagavond leidde hij alweer een zeven- mansdansorkest nabij Chatham in de staat Massachusetts. Bobby Hackett heeft onder meer roem vergaard als solist bij de orkesten van Glenn Miller, Benny Goodman en Hora ce Heidt. In de jaren ’40 kregen zijn nummers als String of Pearls en Sere nade in Blue die met bigbands werden uitgevoerd, grote bekendheid. In de ja ren ’50 trad hij op met de band van Jackie Gleason en oogstte ook hiermee aanzienlijke successen. Muziek. Amsterdam, Concertge bouw 20.15 uur: Concord String Quartet. rv»** E& it, hs F*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9