Minister stopt
kaas mee op vakantie!
steun GLTwee
Zeshonderdste veiling bij Van Marie en Bignell
nu op reëel niveau
Prijzen Romantici
i'
tt
RODENKO
OVERLEDEN
O Westland Utrecht
.E
uzkh
met
lubro
FRANK aCLKIBl
bentmede
installatiebouw
i
Veilig beleggen in de waardestukken van de
d.
AUTOVERHUUR
holWWTIVAL
76
p
donderdag
1 o
JUNI
1976
19
KUNST
18
door Cees Straus
LET OP HET JUISTE ADRES
Hypotheekbank nv
SLOOTHAAK
SLOOTHAAK
SLOOTHAAK
SLOOTHAAK
SLOOTHAAK
r
Hm
10421.
De best gesorteerde
bont-speciaatzaak is
Tromp kaas
specialiteit
Kaas mee, b.v.:
1 kilo
belegen Goudse f 9,60
1 kilo onvervalste
Boeren- f 13,-
1 kilo Edammer f 8,80
beverwijk
industrieweg 21
tel.(02510)29120
DEN HAAG Schilderijen uit
de Romantische school die een jaar
of drie, vier geleden op de kunst
en antiekveilingen vaak voor fabel
achtige bedragen van eigenaar ver
wisselden, maken nu prijzen die, zij
het veel lager, toch een meer reëel
en normaal niveau hebben bereikt.
De prijzen voor antieke meubelen
daarentegen vertonen nog steeds
een opgaande lijn omdat er nog
maar weinig originele stukken op
de markt komen.
Neem op vakantie 'n
stukje zekerheid mee:
kaas, gegarandeerd
„blijf-vers” verpakt
door Tromp. Waar u
ook gaat, Tromp kaas
kun je niet missen,
geen dag!
Altijd ontspannen, fris en fit. Werken
in een ruimte met afgewerkte lucht
drukt de werklust en dus ook de
prestatie. Lubro airconditioning
levert die frisheid in elk jaargetijde.
Een kostelijk klimaat dat niet kost
baar is. (Trouwens: wat kosten ’uit
getelde’ medewerkers per uur..?
Telt u maar uit).
Vraagt u om dokumentatie of ’n
bezoek.
Enorme keus, ook in de grote maten
OM DE PRUS HOEFT U HET NIET TE LATEN
BARTELJORISSTRAAT 5 - HAARLEM
TEL. 023-320425 (hartje stad)
F J
Ives onderscheidt zich
(ADVERTENTIE)
I
door kwaliteit
tl
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
uur:
Mickery
20.30
uur:
20.15
(ADVERTENTIE)
20.15
(ADVERTENTIE)
als
een
KCUDENHQRN 24-28
HAARLEM
TEL. 023-322057
VOOR
VRACHTWAGENS
VOOR LUXE
48 PERSONEN
Haarlem: G. Cronjéstraat 87
(naast de brandweer)
Santpoort-Z.:
Bloemendaalsestrw. 138b
Beverwijk: Winkelctr. „de bever”
Haarlem. Fredenkspark 1/Hoek
Houtplein, 023-319154
1
*1
VOOR VOLUME
WAGENS
(o.a 18 m3 klein rijb.)
airctTMÜmma
Bovendien achtte hij het een recht
vaardiger verdeling van de gelden als
deze gegeven zouden worden aan activi
teiten in andere thans achterblijvende
delen van het land, aangezien de moge
lijkheden voor Limburg aanwezig blij
ven door ze vanuit Brabant aan te
bieden, waar de toneelgroep Proloog ge
vestigd is.
,20.15
(Van onze correspondent)
DEN HAAG. In een gesprek met
de Stichting Vormingstoneel Limburg
heeft minister Van Doorn (CRM) meege
deeld dat er aan ’t voormalig vormings
toneel GLTwee voor het komende sei
zoen 1976-1977 geen rijkssubsidic meer
verleend zal worden. Volgens de be
windsman laten de beschikbare midde
len het niet toe om nog langer rijkssub-
sidie aan het vormingstoneel in Limburg
te geven.
VOOR LICHT
BESTEL
Jacobus Adrianus Vrolijk schilderde in 1856 dit stadsgezicht dat begin volgende week
bij Van Marie en Bignell onder de hamer komt. Links boven de heer J. C. Bignell.
Geheel afwijkend van dit beeld is de
prijsontwikkeling bij oude klokken die
door het ruime aanbod weer lagere prij
zen gaan maken. Het grotere aanbod ligt
voornamelijk in het feit dat het bezit
van een kostbare klok door de vele
diefstallen daarvan de eigenaar een on
veilig gevoel heeft gegeven.
De heer J.C. Bignell geeft deze mening
aan de vooravond van de 600e veiling
die binnenkort plaats heeft bij het
Haagse veilinghuis „Van Marie en Big-
AMSTERDAM. Een gewijzigd pro
gramma ditmaal, op het gisteravond ge
geven HollandFestivalconcert in het
nog niet eens halfbezette Amsterdamse
Concertgebouw. In verband met ziekte
van Hans Onk werd dit concert van
het Radio Filharmonisch Orkest met het
Groot Omroepkoor gedirigeerd door Ri
chard Dufallo en wat de ter opening
uitgevoerde Three Harvest Hom Chora
les van Ives betreft door Frans Müller,
Door die veranderde omstandigheden
moest het publiek Bartoks Concert voor
orkest, dat oorspronkelijk gepland was.
ontberen. Daarvoor in de plaats kwam
Coplands Apalaehian Spring en een her
haling van het voor de pauze al een
keer uitgevoerde Lamia voor sopraan en
orkest van Jacob Druckman.
ning van „Van Marie en Bignell” ook
inderdaad een werk is dat door de
schilder zelf gemaakt is. Voornaam in
initialen en achternaam voluit wijst er
hun insziens op dat het werk dateert uit
de periode van de schilder en mogelij
kerwijs geheel of gedeeltelijk door hem
zelf vervaardigd kan zijn.
Dat is niet het geval wanneer alleen
de achternaam, al of niet met de ver
melding „School” staat genoteerd en met
de toevoeging „Naar” gaat het zelfs om
een copie. „Van Marie en Bignell” geeft
op dit punt zelfs een garantie. Dat is in
het verleden onder meer voorgekomen
met een kerkinterieur. Het werk liet de
naam van de bekende romanticus Bos
boom zien, maar toen de koper het werk
thuis aan een nader onderzoek onder
wierp, zag hij onder het passe-partout
de vermelding „n.” (naar) staan.
Het veilinghuis heeft het werk daarop
teruggenomen en de -aanzienlijke- scha
de voor eigen rekening genomen. Want
een schilderij dat door Bosboom zelf
gemaakt is en een werk dat weliswaar
zijn technische opvattingen laat zien,
maar waaraan hij hoogstens kan hebben
meegewerkt, schelen duizenden guldens
met elkaar.
De 600e veiling bij „Van Marie en
Bignell” is niet de beste uit de bijna 60-
jarige geschiedenis van het veilinghuis.
Daarvoor is met name het aanbod in de
schilderijen te middelmatig van kwali
teit. Uitschieter is een klein bosland
schapje van Jan Breughel dat waar
schijnlijk in de buurt van de 40 duizend
zal komen. De romantici zijn er natuur
lijk weer volop: de Koekkoeken (Gerar
dus met een gezicht op Middelhamis,
Hendrik Barend, H. en Pieter Hendrik
met een landschap en een Marine),
Spohler, Breitner, Gabriel, Roelofs, de
Moucheron en Schotel.
Naast de schilderijen zal ook het kwa
litatief redelijke aanbod bij het meubi
lair kopers trekken, met name voor
twee statige eiken twee- en vierdeurs-
kasten. Er is flink wat glas voor het
merendeel uit de vorige en het begin
van deze eeuw en lang niet altijd even
stijlvol. Het aanbod zilver is minder dan
van de vorige veilingen, uiteraard is dat
een kwestie van aanbod.
Als eerste komen maandag 14 juni de
schilderijen onder de hamer. De veiling
duurt dan met uitzondering van de dins
dag voort tot en met 18 juni. Komende
vrijdag tot en met zondag kan men
dagelijks van 10-16 uur komen kijken.
„Van Marie en Bignell” is een van de
weinige veilinghuizen die in de catalogi
een zo betrouwbaar mogelijke omschrij
ving van het betreffende schilderij
tracht te geven. Wanneer bij de titel van
een werk de voornamen en achternaam
van de maker' voluit staan vermeld, dan
betekent het dat het stuk naar de me-
-,,een goed schilderij heeft
een kwaliteit waar je graag naar kijkt”-
staait daarbij voorop. Bignell: „Wanneer
we hele inboedels overnemen zijn we
wat minder kritisch op de kwaliteit van
de schilderijen. Maar als iemand zo
maar met een enkel, slecht schilderij
komt, dan wordt dat geweigerd. Het is
als veilinghouder onmogelijk achter al
je werk te staan, maar we proberen te
voorkomen dat het publiek er in loopt”.
Bignell is van mening dat het publiek
zich vaak niet goed laat voorlichten over
de aankoop van antiek en dat het daar
door ook een strop krijgt door een stuk
voor een veel te hoge prijs aan te
schaffen.” Dat is niet alleen te wijten
aan een malafide handel, er zijn ook
antiekhandelaren die te goeder trouw
zijn maar die geen kennis van antiek
hebben.”
de brokken met een orkestrale eenheids-
saus overgieten, waardoor de schijn ont
staat van een als een geheel geconcipie
erd werk. Schijn, want het in de aard
der zaak verbrokkelde stuk, miist als
muzikaal ontwerp iedere kernachtigheid.
De zorg om een goede uitvoering was
er niet minder om. Richard Duffalo, die
hier geassisteerd werd door de compo
nist zelf (de partituur vereist gediviseer-
de orkestgroepen) vond een alert reage
rend Radio Filharmonisch Orkest tegen
over zich en men had zich in Jan de
Gaetani geen betrokkener vertolkster
kunnen wensen.
Bij Duffalo, die intussen al een goede
bekende *s in het festival, waren Stra
vinsky’s Psalmen symfonie en Alapachian
Spring van Copland eveneens in intelli-
gent-muzikale handen. Je had alleen wel
even moeite om je oren opnieuw in te
stellen op Stravinsky’s oneindig veel ge
nuanceerder orkestklank, na de vergro-
vende uitwerking van Druckmans
opeengepakte geluiidsmassa’s.
nell”, gevestigd in een eerbiedwaardig
oud pand aan het stijl volle Lange Voor
hout. En net niet ver genoeg verwijderd
van de met vele antiekwinkeltjes voor
ziene Denneweg waar wel eens een be
hoorlijk aanbod van de veiling bij Van
Marie en Bignell terecht zou kunnen
komen. Want het mag weliswaar juist
zijn dat kunst- en antiekveilingen ge
kenmerkt worden door recordbedragen,
er zijn eveneens goede zaken te doen
voor de liefhebbers met een kleine
beurs. Bignell, de tweede in een genera
tie waarvan zijn vader C.H.J.R. het be
drijf in 1918 begon en op zijn beurt
vader van de jonge R.J. Bignell die in
de nabije toekomst in de leiding wordt
opgenomen, zegt daarover: „Er komen
hier schilderijen die 15 gulden opbren
gen, maar ook die voor 40.000 gulden
weggaan. Toch, de heel hoge bedragen
bij de schilderijen worden nauwelijks
meer gehaald. Een Schelfhout of een
Spohler die vier jaar geleden voor an
derhalve ton werd geveild, dat gebeurt
nu haast niet meer. Ik ken een man die
in die tijd dat bedrag voor een roman
tisch werk neerlegde en er nu nog geen
50 duizend voor kan krijgen. Die hoge
prijzen zijn kunstmatig opgevoerd, het
publiek was gek geworden van de Ro-
Paul Thomas Basilius Rodenko werd
26 november 1920 in Den Haag geboren
als zoon van een Russische vader en een
Engels-Nederlandse moeder. Hij studeer
de Slavische talen en psychologie in
Leiden en in Parijs aan de Sorbonne.
Hij werd bekend als woordvoerder
van de „vijftigers”, de literaire generatie
die voor een vernieuwing in de Neder
landse literatuur zorgde. Als redacteur
van „Podium” en theoreticus van de
experimentelen (de Vijftigérs) kantte hij
zich tegen de groep van •.Criterium”.
Naast zijn gedichten en essayistisch
werk schreef hij vrijmoedige erotische
verhalen, ontleend aan de duizend-en-
een-nacht”. Hij maakte de eerste bloem
lezing uit de Nederlandse experimentele
poëzie, „Nieuwe griffels, schone leien”
(1954), en verder de bundels „Met twee
maten” (1956) en „Gedoemde dichters”
(1975). Ook maakte hij vertalingen uit
het Russisch.
UAL
Pandbriefbiljetten
5 jaar Hoofdsom plus rente is
ook eerder opneembaar:
opklimmend van 5Vj°o na twee
jaar tot 8% na vijf jaar. Volgens
samengestelde interest.
Verkrijgbaar bij adviseurs voor
verzekeringen en belastingen en
onze kantoren.
ZUTPHEN (ANP). De dichter en
essayist Paul Rodenko is in de nacht
van dinsdag op woensdag op 55-jarige
leeftijd in Zutphen aan een maagbloe
ding overleden.
mantische school. Nu is er sprake van
een zekere stabiliteit”.
„Van Marie en Bognell” veilen hier
vier tot vijf keer per jaar. Dat zij het
hoge aantal hebben bereikt komt omdat
vooral in de eerste jaren zeer regelmatig
veilingen plaatshadden. De zaak begon
aanvankelijk met een kunsthandel, maar
zocht twee jaar later uitbreiding in de
vorm van het veilingbedrijf. „In die
eerste jaren was er praktisch om de
veertien dagen een veiling, maar dan
ging het hoofdzakelijk om inboedelgoe-
deren. Het was de tijd dat het publiek
nog best een tweedehands bankstel wil
de kopen en dat dan opnieuw liet over
trekken. Dat is tegenwoordig geheel an
ders. Men koopt nieuw en als het niet
meer mooi is gaan de meubelen bij de
vuilnisbak”, aldus Bignell.
Het aandeel dat het antiek van die
eerste veilingen uitmaakte, werd met de
belangstelling van het publiek groter.
Schilderijen en meubelen bleken en
goede belegging te kunnen zijn en het
zijn juist deze twee gebieden waarin het
huis Van Marie en Bignell zijn speciali
teit heeft gezocht. Toch wil men die
specialismen niet te ver doorvoeren, ook
voor een goed stuk curiosa moet men bij
een dergelijke veiling terecht kunnen.
Zulke fijnzinnige resultaten
Druckman hier en daar in zijn,
avond eerder gehoorde strijkkwartet be
reikt; zo’n grof uitpakkende teneur er
vaar je in deze compositie. Hij laat de
soio-sopraan gillen tegen ’n onduidelijk-
lawaaierige achtergrond, die ontstaat
door het gebruik van een 25-tal slag-
werkinstrumenten, waaronder ook vi
brafoon, marimba, klokken.
Voorts vallen gevarieerde strij kers
technieken op, evenals het bij dóórklin
kend pedaal bespelen van de lagere
snaren van de vleugel met een grote
slagwerkstok, en het strijken met een
stemsleutel over de harpsnaren. Alle
maal ingewikkelde pogingen, die niet
zorgen voor specifieke kleuren, maar die
een ondefinieerbare ruisklank .als uit
komst hebben, om zo een mysterieus
fond te geven aan de uit zeven tekst
bronnen afkomstige bezweringsformules.
Waar de componist het zelf niet meer
wist, vluchtte hij in de citaten, de grote
mode van vandaag, en zo kwamen Ca-
valli en Wagner (Tristan) ook nog om de
hoek kijken. Gelukkig voor de sopraan
Jan de Gaetani, die hier eindelijk eens
de gelegenheid kreeg om een beetje uit
te zingen en daarmee dan ook tegelijk
een uitstekende indruk gaf van haar
stem en capaciteiten.
Als componeertechniek en invinivi-
teit niet samenvallen, kun je met vak
kennis van alles aan elkaar knutselen en
(Donderdag 10 juni)
Muziek. Amsterdam, Concertge
bouw 20.15 uur: Liederenrecaltal Paul
Sperry.
Amsterdam, BIM-huis 22 uur: Ar
chie Shepp kwintet.
Den Haag, Diligentia
Concord String Quartet.
Opera Scheveniingen, Circusthea
ter 20.15 uur: Of Mice and Men.
Toneel, Amsterdam, Stads
schouwburg 20.15 uur: The Old Glo
ry.
Amsterdam,
Woyzeck.
Den Haag, Congresgebouw
uur: An Evening of Comedy.
(Vrijdag II juni
Muziek. Amsterdam. Concertge
bouw 20.15 uur: Amerikaanse muziek
uit de 20e eeuw.
Amsterdam, RAI gebouw Zuidhal
20.15 uur: Concertgebouworkest.
Amsterdam, BIM-huis 22 uur: USA
meets Europe (Dexter Gordon en
Philly Joe Jones).
Den Haag. Diligeintia, 20.15 uur:
Barokmuziek in het 18e eeuwse Ame
rika.
Scheveniingen, Oude Kerk 20.15
uur: Hhet Nederlands Kamerorkest.
Toneel. Amsterdam, Mickery
20.30 uur: Woyzeck.
Amsterdam, De Brakke Grond 20.30
uur: Sigmunds Freude.
Den Haag, Congresgebouw
uur: An Evening of Comedy.
Ballet. Scheveningen, Circusthea
ter 20.15 uur: Het Nationale Ballet.
Het Groot Omroepkoor hield, evenals
het RFO, bij de realisatie van Stravins
ky’s neo-klassieke meesterwerk zijn
naam hoog, zoals het dat op bijzondere
wijze ook in het eerste programmawerk
had gedaan. Dat was dan geweest bij
een driedelige compositie voor koor, ko
perblazers en orgel van Charles Ives:
Three Harvest Home Chorales.
Ives’ werk sprong er steeds al in
positieve zin uit tussen zijn Amerikaanse
collega’s. Dat was eigenlijk op alle Hol
land Festival-concerten waarop zijn
naam voorkwam en dat was ook nu
weer het geval. Deze drie „Chorales”
Liggen, evenals het orkeststuk „The
unanswered Qusetion”, overigens beslist
nog boven het kwalitatief gemiddelde
van Ives’ muziek. De derde misschien
niet zo direct, maar de eerste twee zijn
in dat opzicht een verrassing. Je proeft'
in Three Harvest Home Chorales (be
trekking hebbende op Thanksgiving-day)
duidelijk iets van religieuze exaltatie,
zuiverder dan in de van hem bekende
'doorsnee(Leger des Heils-)manier van
doen. Frans Muller, de vaste dirigent
van het Groot Omroepkoor, zwaaide bij
deze gedreven Ives-uitvoering de scepter
en dwong daarmee het grootste respect
af. JOHAN VAN KEMPEN;
Volgens de voorzitter van de Stichting
Vormingstoneel Limburg, Nic Tummers,
Is het gesprek met Van Doorn op tame
lijk onbevredigende wijze verlopen. „De
verwachting dat er ook voor het ko
mend seizoen gelden voor het GLTwee
beschikbaar zouden zijn, was gerecht
vaardigd, te meer daar de Raad voor de
kunst een gunstig advies aan de minister
heeft gegeven. Hij heeft echter gemeend
in afwijking van dit advies te moeten
oordelen. Tijdens het gesprek bleek dat
Van Doorn niet voldoende overtuigd was
van de noodzakelijkheid dat het
GLTwee in de zuidelijke regio opereert”.
Tijdens het gesprek met het stich
tingsbestuur heeft minister Van Doorn
erop gewezen dat er geen sprake van is
dat hij verwachtingen gewekt zou heb
ben met betrekking tot het verlenen van
subsidie. Steeds is benadrukt dat op geen
enkele wijze verwachting omtrent een
positieve beslissing mocht worden ge
koesterd. Zowel telefonisch als schrifte
lijk is eind april beklemtoond, dat het
aangaan van verplichtingen uitsluitend
voor rekening van het bestuur zou zijn.
Bij het GLTwee zijn momenteel nog
twaalf mensen werkzaam. Aangezien het
merendeel van de groep tot 22 juni met
vakantie -is, kon Tummers nog geen
nadere mededelingen over de toekomst
van het GLTwee doen. „Materieel komt
het GLTwee in ieder geval erg zwak te
staan. Wij zullen eerst met de hele
groep gaan praten over wat de moge
lijkheden zijn. We moeten wel onder
ogen zien dat door deze beslissing werk
gelegenheid voor twaalf mensen weg
valt. Of er nog lichtpunten zijn in de
toekomst, is op dit ogenblik niet te
zeggen. Eind juni zullen we beslissen of
het GLTwee ophoudt te bestaan of dat
er andere mogelijkheden zijn gevonden”,
aldus Tummers.
Sinds 1926
Lage Huur
Borg v/a f 50,