MODERNE INTERIEURARCHITECTUUR IN VLEESHAL VOORLOPER VAN D bi Maximilian Schell haat oorlogvoeren Geza Anda overleden Edo de Waart in Covent Garden Maar Van Lanschot heeft een goede spaar vorm voorn Evan Lanschot Uw geld heeft ’t moeilijk. Poe Groot concertpianist ONDANKS ZIJN ROL IN „EEN BRUG TE VER” DI 10 DINSDAG 19 76 KUNST 1 5 JUNI (Van onze kunstredactie) HAARLEM De belangstelling die het Frans Halsmuseum gedu rende de laatste jaren aan de dag legt voor het wonen heeft soms ge leid tot tentoonstellingen die een onvermoed licht op het betreffende thema wierpen. Dat resultaat werd niet in de laatste plaats bereikt door het tonen van de samenhang tussen het ontwerp van de kunstenaar en zijn omgeving. Geen huis kan los worden gezien van de plaats waar het staat en de tijd waarin het is ontworpen en gebouwd. Omdat het wonen tot onze eerste levensbehoef ten behoort, is aan de stijl ook veel van ons denken af te zien. Een rente van 61/4% terwijl u toch direkt over uw geld kunt beschikken. Neemt u geld op, dan kost u dat 1% van het opgenomen bedrag. Daardoor wordt de jaarrente natuurlijk lager, maar u blijft toch een aantrekkelijke basisrente van 4% ontvangen. De minimum eerste inleg is f 100,- en bijstortingen of opnamen kunnen reeds geschieden vanaf f25,-. Dit is maar één van de vijftien verschillende, uitgekiende spaar- vormen die Van Lanschot te bieden heeft. Wilt u daar méér over weten? Vraag dan om de uitvoerige brochure die we voor u klaar hebben liggen. rr I r - j 1 AMSTERDAM Het publici- teitscircus rond de film „Een brug te ver” naar het gelijknamige boek van Cornelius Ryan, die momenteel in Deventer en omgeving onder re gie van de Engelsman Richard At tenborough wordt opgenomen, draait nog steeds op volle toeren. Gisteren werd in Amsterdam de Zwitserse acteur Maximilian Schell hoogstpersoonlijk door producer Jo seph E. Levine aan de pers voorge- steld. Maximilian Schel speelt in de film de commandant van het negende en tiende SS pantserkorps, luitenant generaal Wilhelm Bittrich, een trouwe Nazi, die ooit eens gezegd zou hebben: „We worden vanuit de top zo slecht geleid dat ik niet lan ger nutteloze opdrachten kan uit voeren. Ik ben nooit een robot ge weest en ik wil er ook geen wor den”. Van den Bosch en Binnenhuis voorbeeldig in kaart gebracht (ADVERTENTIE CEES STRAUS bankiers Anda werd op 19 november 1921 in Boedapest geboren. Aan het conservato rium van zijn geboortestad was hij leer ling van Ernst von Dohnayi en Zoltan Kodaly. Hij debuteerde in 1939 onder Willem Mengelberg. Daarna ging Anda naar Berlijn en vandaar uit naar Zwit serland waar hij sinds 1942 woonde. Na het overlijden van Edwin Fischer leidde Geza Anda jonge pianisten op aan de „Meisterkurse für Musik” in Luzern. Grote tournees brachten Anda in vrij wel alle Europese landen, de Verenigde Staten en Israel. Hij speelde samen met vrijwel alle toonaangevende symphonie- orkesten. In 1937, elf jaar voor zijn dood werd Van den Bosch door Aart van Dobben- burgh op deze litho geportretteerd. Amsterdam, Herengracht 199-201, tel.(020)64477, Paulus Potterstraat 30a, tel. (020)762801. ’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Hilversum, Nijmegen, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Vught. bur, ter ter. AM voor vijfti< wezei wille', vallei Loco? show het j Medit Diege en d een het j allani men van als tc uur Woi bou har A Nee Syr D uur D uur S uur 20.3 bur The Din bou Boo A plei Mu: D uur Een interieur met ontwerpen van Jac. P. van den Bosch zoals dat in Het Binnen huis aangeschaft kon worden. Te bezich tigen in de Vleeshal. En zo als het een goed buitenlander betaamt sprak Maximilian Schell ook nog waarderend over Nederland. „Hol land lijkt me het laatste land waar het nog in orde is”, aldus Schell, „Je merkt het aan de mensen, aan de manier waarop ze leven, aan de manier waarop ze bijvoorbeeld autorijden. Het is een soort gevoel wat je hebt. Ik ben erg onder de indruk van Nederland”. GENÈVE (DPA). De internationaal befaamde concertpianist Geza Anda, Hongaar van geboorte, is zondag op 54- jarige leeftijd in Zürich overleden. Om trent de doodsoorzaak is niets meége- deeld. ROTTERDAM. Begin december zal Edi de Waart zijn debuut maken als dirigent bij een der meest eerbiedwaar dige opera-instituten ter wereld, het Royal Opera House Covent Garden in Londen. Het betreft hier een reeks voor stellingen van een nieuwe produktie van Richard Strauss’ „Ariadne auf Naxos”, die oorspronkelijk zouden worden geleid door de enkele weken geleden overleden Rudolf Kempe. De thans in de Vleeshal te bezichtigen expositie „Jac. van den Bosch en de vernieuwing van Het Binnenhuis” geeft een beeld1 van een der eerste moderne binnenhuisontwerpers wiens stijl aan het begin van deze eeuw het fundament heeft gelegd voor een ontwikkeling die uiteindélijk in onze hedendaagse vorm van woninginrichting heeft geresulteerd. De stijl namelijk met de strakke, versie- ringsloze lijn die eensdeels haar worstels heeft in de Zweedse ontwerpen van de jaren '50 en '60 en ten dele ook bij sommige Fransen, grijpt nog sterker te rug op wat er voor de Tweede Werel doorlog in eigen land tot stand kwam. jaar waarin een zware brand de werk plaats aan de Looiersgracht treft, verlaat Berlage Amsterdam om in Den Haag voor mevrouw Kröller-Müller te gaan werken. De oorlogsstrijd elders in Euro pa maakt het materiaal duur en schaars. Ook de crisis werpt haar schaduwen vooruit. In 1922 sterft de vrouw van Jac. van den Bosch, een gebeurtenis die hem hevig schokt. De zaak ligt de rest van het jaar praktisch stil. De invloed van de Amsterdamse School begint dan te werken, de ontqerpen van Het Binnen huis verliezen hun originaliteit. In de laatste jaren van ’20 is er vrijwel geen kooplust meer en men besluit tot ophef fing. Vanwaar nu die belangstelling van een specifiek Haarlems miseum voor een beweging die zich hoofdzakelijk in Am sterdam gemanifesteerd heeft. Het idee dat tot deze expositie heeft geleid, werd geboren tijdens een enige tijd geleden gehouden tentoonstelling over en op het NS-station Haarlem. Toen bleek ook dat op het station een aantal motieven van Jac. van den Bosch zijn te zien. Als inwoner van Bloemendaal waar zijn twee dochters Else en Hilda nog altijd wonen heeft Van den Bosch boven dien jarenlang een band met onze omge ving gehad. De tentoonstelling zelf is voorbeeldig ingericht, waarvoor in de eerste plaats Ferry Walberg verantwoordelijk is. In de Vlesshal die met haar zware pilaren geen gemakkelijke ruimte biedt voor andere objecten dan schilderijen is een bijzonder smaakvol interieur gecreë erd, eigenlijk een uitvergrote kamer, dat een evenwichtig opgebouwd beeld te zien geeft van het gevarieerde oeuvre van Van den Bosch, waarbij zoveel mo gelijk gestreefd is naar een relatie met de tijd toen de ontwerpen tot stand kwamen. haat, maar het geeft de mogelijkheid om te dramatiseren. Ik haat de oorlog en als er ooit nog eens een zou uitbreken zou ik zo vlug mogelijk vluchten naar een plaats waar geen oorlog is. Ten tweede kun je laten zien wat er gebeurt is en wat voor een invloed dat gehad heeft op bijvoorbeeld de verhouding tussen Hol landers en Duitsers”. Van den Bosch’ ideeën werden overi gens wel in socialistische kringen onder kend en geprezen, maar zij uitten even goed ook kritiek. Op zijn beurt zag Van den Bosch heil in het samengaan van zijn vakbroeders in organisatorisch ver band. Hij was betrokken bij de oprich ting van de VANK in 1904. De „Neder- landsche Vereeniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst” zou een aantal van zijn collega’s verenigen en ging zich inzetten voor de bescherming van het auteursrecht van de ontwerpers, bevor dering van goed vakonderwijs naast het organiseren en stimuleren van expositie- mogelijkheden. Als Van den Bosch de arbeidsrsklasse niet heeft aangesproken die zijn so bere ontwerpen afdeed met „zeer armoe dig” dan ligt zijn grootste waarde in het feit dat Van den Bosch in staat was zijn ideeën ook bij andere ontwerpers ingang te doen vinden. De vroegste tekenen van neergang van Het Binnenhuis doen zich ongeveer 13 jaar na de oprichting voor. In hetzelfde Jeseph Levine, producer van „Een brug te ver” (links) op een terras aan een laars bier met Maximilian Schell, die een rol als SS-commandant speelt. Nu heeft dat minder met Van den Bosch te doen dan met de Amsterdamse School of De Stijl die veel meer een landelijke betekenis hebben gehad. In hun ontwerpen komt een functionaliteit naar voren die op veel grotere schaal „vertaalbaar of bruikbaar is geweest. De Amsterdamse School en De Stijl konden echter een weg inslaan die min of meer was voorbereid door Van den Bosch en Berlage omdat zij pogingen deden om definitief af te rekenen met de spaghetti- en neo-stijlen in het kiel zog van de architect Cuypers. Nu loopt het werk van Van den Bosch gedeelte lijk parallel met de eerste jaren van de Amsterdamse School en we zien ook dat hij zich liet benvloeden door deze nieu we beweging (die zich op haar beurt weer afzette tegen Berlage), zij het niet altijd met even positieve resultaten. Het is de voorliggende periode waarin Jac. van den Bosch zijn stijlzuiverheid tot een hoogtepunt wist op te voeren. Schell werd in 1930 in Wenen geboren als kind van een Zwitserse schrijver en dichter en een Oostenrijkse actrice. Alle kinderen van de dichter twee zoons en twee dochters, werden acteur. Op elfja rige leeftijd maakte Schell zijn toneel debuut in het stuk „Willem Teil”. Ondanks het vele werk dat hij als acteur deed verkiest Maximilian Schell het regisseren boven het acteren. Zo regisseerde hij ondermeer „First Love” en „The Pedestrian”. Films waarin Schell optrad zijn ondermeer: „The Young Lions”, „Judgement at Nurem- burg”, „Counterpoint”, „The Odessa File” en „The man in the glass Booth”. Over het werken als acteur zegt Schell: „De blangrijksite mensen bij een film zijn de directeur en de producer. Een acteur leent alleen maar zijn gezicht en zijn stem, meer niet”. Schell ziet twee redenen waardoor er betrekkelijk veel oorlogsfilms worden gemaakt. Hij zegt: „In oorlogstijd moe ten vaak eenvoudige mensen belangrijke beslissingen nemen. Dat is iets wat ik RO schrij een 1 lands matig bendt voor punte stijl sombi Oorsc litera een de) i Intern dams Het waar’ heind de ze ven g de de behoc is he ander maan uitpu voord advisi ravor de) v buitel moet wel dichte moet terdai meer Gistel een 1 nings, Bel zich small kocht mark onder de sfi conta en de Nae nal rr De zeer corrie oogla fronti gunt hij 1 Locor niem: jes hoe kan het anders de toepas sing van triplex verraadt. Wie Van den Bosch inconsequenties wil toeschrijven, kan trouwens nog wel meer vinden. Zijn ontwerpen waren in de eerste plaats voor de gewone man bedoeld, maar door de veelvuldige toe passing van massief hout kreeg de ui teindelijke prijs een zodanig niveau dat het bewuste stuk alleen nog maar door een kapitaalkrachtige koper kon worden aangeschaft. Veel werd trouwens op be stelling gemaakt. Waardering en belangstelling voor de toevepaste kunst van Het Binnenhuis bestond vooral in kringen van de avan- tgarde die de revolutionaire ontwerpen op hun juiste waarde kon schatten en in de bovenlaag van de maatschappij, die over voldoende geld beschikte. Anda vierde op alle Europese concert podia triomfen als klaviervirtuoos, waarbij hij voornamelijk bekend stond als een belangrijk Brahms- en Bartok- vertolker. Hij en zijn landgenoot Ferenc Frisay hebben het Europese publiek als pioniers vertrouwd gemaakt met de drie pianoconcerten die Bela Bartók schreef. De Waarts echtgenote, de sopruan Ruth Welting, was al eerdter geëngageerd voor de rol van Zerbinetta in deze produktie. Andere solisten zijn o.a. Yvonne Minton, Heather Harper en Sir Geraint Evans. Twee Ariadne-voorstel- lingen in Londen, die De Waart wegens eerder aangegane verplichtingen bij zijn Rotterdams Philharmonisch Orkest, niet kan leiden, zullen worden gedirigeerd door onze jonge landgenoot Ed Spanj aard, die als solorepetitor aan Covent Garden is verbonden. Buiten Schell spelen ook ondermeer Dirk Bogarde, James Caan, Sean Conne ry, Gene Hackamn, Laurence Olivier, Robert Redford en Div Ullmann mee. Schell: „Het is een vreemde film. Alle sterren spelen eigenlijk maar een be trekkelijk kleine rol, maar het moet fantastisch zijn om dat te zien. De scriptschrijver William Goldman heeft goed de strijd tussen de drie groepen naar voren laten komen: het Nederland se verzet, de Engelsen met de Amerika nen en de Duitsers. Over de man die hij in de film speelt zegt Maximilian Schell: „Bittrich is ei genlijk niet zo’n beste officier. Hij is wel te vergelijken met de voetballer Gerd Müller. Die is eigenlijk ook niet zo goed, maar hij heeft wel het instinct om op de goede plaats, de juiste beslissing te nemen. Dat heeft Bittrich ook”. Ondanks de rol die Schell in de film ..Een brug te ver” speelt is hij niet erg dol op het leger. De rol die hij heeft is die van een beroepsofficier, een vak dat hem beslist niet aanspreekt. „Toen ik in dienst zat zei mijn majoor al dat ik niet zo erg enthousiast was over het leger. En dat was ik ook niet, want in het leger leren ze je andere mensen te doden en dat is niet plezierig. Daarnaast loop je ook nog het risico zelf gedood te worden”. Die periode bestrijkt ongeveer 15 jaar en vangt aan in 1900 toen Van den Bosch Het Binnenhuis in Amsterdam ging leiden. Hijzelf, Berlage en enkele anderen hadden daartoe in hetzelfde jaar de „N.V. tot het ontwerpen, ver vaardigen en verkoopen van huisraad Het Binnenhuis” opgericht, een bedrijf waartoe ook Willem Hoeker zou gaan behoren. Hoeker was directeur van de Amstelhoek, een aardewerkfabriek, an nex meubelwerkplaats en metaalbewer- kingsbedrijf. Berlage, toen al in de veer tig en middenin zijn werkzaamheden voor de Beurs in Amsterdam, haf Van Jen Bosch in de laatste jaren van de vorige eeuw reeds kleine opdrachten la ten uitvoeren. Gesteld kan worden dat zeker in de beginjaren van Het Binnen huis Berlage de belangrijkste ideeënle verancier moet zijn geweest. Van den Bosch, wiens ontwerpen tot dan toe weinig of geen erkenning had den gekregen, legde direct vanaf de aanvang een bijzonder grote ijver aan de dag. Het aantal ontwerpen dat van zijn tekentafel kwam en ook werd uit gevoerd, zou zich als 6:1 met dat van Berlage gaan verhouden. Er is daarvoor wel een verklaring te vinden. Uit aversie tegen de rijk versier de en overdadig-weelderige. maar in ie der geval karakterloze nei-stijlen wilde Jac. van den Bosch een kunst stellen die simpel, rechtlijnig en integer was, waar bij met materiaal voor zichzelf sprak en consitructievormen niet verdoezeld wer den door krulpen en tierelantijnen. Zijn ontwerpen strekten zich uit over haast elk gebied dat met vormgeving heeft te maken: naast meubelen en stoffen ook aardewerk en juwelen, boekverzorging en kleding (Van den Bosch’ zuster ont wierp reformkleding). Kortom, Jac. van den Bosch herzag zo’n beetje de gehele kunstnijverheid waarbij hij een onstuit bare activiteit ten toon spreidde. Hoezeer zijn opvattingen over een eer lijke kunst moeten leiden tot de conclu sie dat er bij Van den Bosch ook een radicale afwijzing bestond van de des tijds heersende modestijlen, hem is niet altijd een even consequente houding toe te schrijven. Ook Van den Bosch heeft niet aan het gebruik van kleine versie ringen kunnen ontkomen, zij het dat die ornamenten tot stad kwamen door et toevoegen vah een extra kleur in de vorm van uit het oppervlak stekende verbindingen. Die versieringen hadden dan het karakter van een monogram, maar ze doorbraken toch een in opzet strak gehouden lijn. Van den Bosch pretendeerde boven dien met massieve materialen (voorna melijk eikehout) te werken. Hij heeft dit lang volgehouden, maar op de tentoon stelling is ook een kastje te zien dat bij het openen Van de rondgevormde deurt- «ilF pfi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 10