Met de man in de lift kun je alle kanten s GENESIS HER WINT VERLOREN TERREIN Beeld in Delft weer beschadigd Gebrek aan wezenlijke inhoud manifest Giordano laat filmmuziek voor jonge overbeschaafd uitbeelden jeans naar RIESSEN sprong duidelijk uit programma is hensen (WARTS vrije tijd „JAZZ-SYMPHNONY” van Georg Antheil /F op vader O Roeken voor s- De handgemaakte sigaar uit Java. Si Boeken voor JMi kring Niet langer waterdrager van Peter Gabriels NEDERLANDS BLAZERS ENSEMBLE ONDER REINBERT DE LEEUW I help weg 175.- VADERDAG- AANBIEDING 1 I Ipil In UOLW’FejTjV^ Zwitserland geeft werk Michelangelo terug t J|| DONDERDAG 1 7 1976 JUNI KUNST 17 16 I 29,50 Oncontroleerbaar isch I! 1 i uit! f S Su a paarlaarsteeg 1 - haarlem Ï/2504M -<M5f nen 13 i S i I Het veranderend gezicht van I Noord-Holland I 125,00 ANEGANG 9 HAARLEM Tel. 023 - 321064 De archeologische avonturen van Thor Heyerdahl: 1®^" j® De „nieuwe” Alistair Maclean: De gouden poort 17,50 Nog veel meer boeken voor vader bij uw „Kring- ÜMB Kennemerland boekhandel” in de boekhandel in de boekhandel in de boekhandel I „Tussen de continenten” e Gemaakt van de fijnste tabakken uit de Vorstenlanden van Midden-Java. Vervaardigd door slanke Javaanse vrouwenhanden. :C> Corona 58 cent. Verpakkingen van 5,10 en 25 stuks. Senoritas 37 cent. Verpakkingen van 10 en 50 stuks. in de boekhandel in de boekhandelin de boekhandel boekhandel 1 Sigismunda veel te vrijblijvend té William Ward in Sigismundo KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) C: Waterdicht <5r JOHAN VAN KEMPEN b ■ze slot, ing. En e Sim met 3 slechts A: 6 funkties uren, minuten, seconden, dag, datum, maand aanwijzing. B: Edelstaal Wie precies verantwoordelijk is voor dit alles wordt niet duidelijk door mid del van programma lezen. Wie het gere gisseerd heeft staat daar ook niet in. Maar wat de twee spelers uit Rotterdam Hitchcock’s thriller zit vol met span ning en een geladenheid die zijn weerga niet heeft. Het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest was hier niet bij machte Gabriel heeft vanaf het begin een zeer persoonlijk stempel gedrukt op zowel het licht, die niet in het minst te maken hebben met de manier waarop Genesis het verlies van zanger Peter Gabriel heeft weten te compenseren. taalt u i meer, •meren goed- recht op aan is geen ■ssierof om kan i Carry, tc. voor s Hoen in Hoen- istigd in gebom us ook 10 tot! ilop par- abriek van 69 straat s Deo) SL ?s« aK' a. 13 a U 18 S' *r- NU SLECHTS: Roxs Amstert» an ie weekend ZT 51427 ;..1! w; Het diverterend karakter was vooral terug te vinden in de muziek van de films Quo Vadis en Psycho, respectieve lijk gecomponeerd door Miklos Rosza en Bernard Herrmann. Het bombastische element dat Quo Vadis voortdurend ken merkt, werd door Giordano bijna achte loos weggewuifd. Maar wat er dan in muzikaal opzicht over bleef, waren een handvol ordinaire cliches die weinig meer met de spectaculaire inhoud van de film te maken hadden. Brakke Gi Holland Ti premiere. eed en Mi ser» info® »vi|tscfielM1 yername I logelijk, gelden 1 24x/ S 36X/1t 48X/II 48X/H 48X/H 60XZ en looptijd i Neder- loensoii i garat iige ser in koop) o’s eet er vare gehee rijdt e heel wa iets no( t, die i t elkaar ,let alie n. hier laten zien is het begin van een rij gedachten die nog oneindig is uit te breiden.Het bericht uit de krant dient slechts als basis. Van daaruit is er geïm proviseerd en verder gedacht. Wat maakt zo’n geïsoleerde mens door? Wel, wat we woensdagavond te zien kregen kan zonder enig bezwaar weer vervan gen worden door andere handig bedach te scenes. Immers, niets is controleer baar. Dat deze Engelstalige voorstelling toch nog een beetje het aanzien waard is, komt door het spel van de acteur Willi am Ward. Hij levert bijna een solo- prestatie en doet dat met bewonderens- waardige souplesse. Door zijn toedoen komen de rondtollende gedachten van de rolstoelpatiënt zeker geloofwaardig over, maar toch verliest Ward het van Vrjjdag 18 juni Muziek. Amsterdam, Carré 20.15 uur: Nederlands Blazers Ensemble. Soheveningen, Oude Kerk 20.15 uur: Nederlands Kamerorkest, Ballet. Amsterdam, Stadsschouw burg 20.15 u.: Nederlands Dans Thea ter. Opera. Soheveningen, Circusthea ter 19 uur: Der Rosenkavalier. Toneel. Amsterdam, Miekery 20.30 uur: Woyzeck. Reinbert de. Leeuw dirigeert het Ne derlands Blazers Ensemble. 18 «SR ■Ai: W <8 si W T de opvoering zelf, die chaotisch in el kaar zit, zonder dramatische samenhang. Mieke Visscher staat de acteur dapper terzijde en deze samenwerking is vooral te prijzen in de rolstoelen wals, wanneer beiden op Weense driekwartsmaatmuziek een rolstoeldans uitvoeren.Elk voor zich beelden zij daarin de man in de lift uit en daardoor werkt die scene heel na vrant. Het is de bedoeling dat deze voorstel ling ook volgend seizoen weer te zien is. Er gebeuren wel erg veel originele din gen, maar die staan een logische samen hang en opbouw ook weer danig in de weg. Erg belangrijk is het allemaal niét. ■m uw zonder de kof- uw auto D: 1 jaar garantie Met gratis edel- stalen band. Jr filmische slot. De enige zwakte is mis schien dat Antheil wat lang doorgaat in een beweging. Maar ijzersterk is dat alle goedkoopte in deze Jazz Symphony be slist amusant is. Vanwege de enorme bijval voor dit muzikanteske stuk, steeg mijn achting voor de gemiddelde HollandFestivalbe- zoeker. Toen het enthpusiastme evenwel nog stukken groter werd bij Antheils later gespeelde „Ballet Mecanique”, daalde dat respect weer tot het nulpunt. Hier werd hoera geroepen voor een lege huls, of eigenlijk eerder voor een losse flodder. Het gaat hier om een oorspron kelijk als filmmuziek gedacht werk, dat in 1925 werd gecomponeerd met zestien piano’s (gecombineerd met slagwerk), waarvan er in de herziene en verkorte versie nog „slechts” vier overbleven. Voor de uitvoering van de „veel ge schreeuw maar weinig wol”- partijen kreeg Maarten Bon de hulp van Mar ja Bon, Stanley Hoogland en Bart Berman, die er met de zeven slagwerkers hun best op deden. Als illustratie kan dit and the Mountains”, waarin behalve veel klokkengelui een heel domme trombone- partij zit. „AH the Way Around and Back” klonk goed, maar was veel te fragmentarisch om een eigen gezicht te kunnen krijgen en dat was met hei sentimentele „Adagio Sostenuto” nog sterker het geval. „Over the Pavements" daarentegen, was wel degelijk interes sant met zijn in uiterst nauwe ligging gescreven koperpartijen. Een einduit slag dus eigenlijk van 1:5. Daarvoor was het royaal opgekomen publiek waarschijnlijk al flink teleurge steld in Edgar Varèse’s „Integrales”, dal als opening van het programma diende Varèse heeft veel werken waarin hij zich min of meer als Stravinsky-epigoor laat kennen, maar waaraan hij toch een persoonlijk signatuur verleent. Ook in „Integrales”, uit 1925, is weer dat Stra- vinsky-epigonisme te horen, maar dan als een bedroevend saai en ritmisch slap aftreksel. Het onderwerp is schokkend genoeg en leent zich heel goed voor een omzet ting in theatervorm.Maar de manier waarop dat in „Sigismundo Ceases to Count” gebeurt is erg vrijblijvend. De verlamde ex-marinier is tijdens de op voering in stilte in zijn rolstoel aanwe zig, terwijl William Ward en Mieke Visscher hun best doen om zijn gedach ten en herinneringen in een onsamen hangende serie scènes te vatten. Op zichzelf zijn er heel aardige vondsten bijtoch ziet het totaalbeeld van de opvoering er onbevredigend uit. De meningen over het kunstwerk lo pen sterk uiteen. Veel bewoners van Delft vinden het beeldhouwwerk van Schippers niet volmaakt. Het ontbreken van een oog werd onder meer als bij zonder storend ervaren. DEN HAAG. De glorietijd van de symfonische rock mcTg dan weliswaar voorbij zijn, maar bepaalde kwaliteits- rijke groepen die binnen dat idioom opereren hoeft dat nóg niet te betekenen dat ze uitgerangeerd zijn. Naast forma ties als Camel of Supertramp is de Engelse rockband Genesis zo’n beeld. In vergelijking met hun concerten van vorig jaar trade gisteravond in het Haagse Congresgebouw, waar de groep in het kader van het Holland Festival optrad, opmerkelijke veranderingen aan Een aantal bewoners liet het echter niet bij de woorden. Enkele dagen na de onthulling werd de steen, waarop de naam van de kunstenaar stond vermeld, bij het beeld weggehaald en enkele me ters verderop gedeponeerd. Later werd het beeld met klei besmeurd en een kaas, een van de attributen op de tafel waarvoor het melkmeisje staat, werd van het beeld losgebeiteld. DEN HAAG. Een werk sprong er Wel heel duidelijk uit op het concert dat gisteravond door het Nederlands Blazers Ensemble werd gegeven. En dat was de .Jazz Symphony” van Georg Antheil. Dit swingende stuk voor 22 instrumenten iateert uit 1923 en toont op overtuigen de wijze de sterkste zijde van de maker. Er is een zalig-virtuoze pianopartij in; fer gespeeld door Maarten Bon op een •wnier waarvan je kunt zeggen dat het werkelijk alles had wat het moet heb ben. Maar ook alle andere medewerken de musici, waaronder ook temperament volle strijkers, wisten er onder Reinbert Leeuw’s leiding het juiste bruisende kurakter aan te geven. „Ballet Mecanique” misschien best func tioneel zijn, maar als op zichzelf staande compositie slaat het nergens op. Zoals opviel bij alle programmawer- ken werd ook deze loze orgie van klank door Reinbert de Leeuw met alle zorg voor de partituur gecoördineerd. De Leeuw laat niets in het ongewisse maar zijn directie met hoekig en schoksgewijs gebaar, mist de souplesse die logisch zou zijn voor met name een serie stukken van Charles Ives, die voor de pauze gingen. Desondanks, en dat kan zonder terughouding worden gezegd, is het re sultaat steeds uitstekend. Ives maakte doorgaans een heel goede indruk in het festival en stak practisch altijd in posi tieve zin af bij zijn Amerikaanse colle ga’s. Op den duur echter, herken je zijn originaliteit als een systeem tot het op roepen van vaagheden, die soms sugge stief zijn, maar ook weleens de indruk wekken van ingewikkeld maar nietszeg gend gepraat. „Tone Roads nr. 3” viel in die laatste cathegorie en ook „From the Steeples AMSTERDAM. Bij het doornemen van het programma van filmmuziek, gisteravond door het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest in het Concertge bouw uitgevoerd, drong zich bij voor baat al de vraag op of dit soort muziek genoeg zeggingschap heeft om ook zon der beelden te kunnen overtuigen. Op die vraag is maar ten dele een positief antwoord te geven. Filmmuziek dient in de eerste plaats ter illustratie van gevi sualiseerde ideeën, de componist is aan handen en voeten gebonden bij het ge ven van zijn eigen visie of commentaar. De filmmuziek die gisteravond klonk, had door haar uitvoering zelfs een over wegend verstrooiend karakter, in het bijzonder op de momenten dat dirigent John Giordano het amusement preva leerde boven de (filmische) inhoud.Zij het dat hij dat met veel goede smaak deed, hoe vulgair sommige componisten het ook zouden willen hebben. CHIASSO (DPA). Zwitserland heeft de oorspronkelijke christuskop van de „Piëta Pondanini” van Michelangelo aan Italië teruggegeven. De kunstenaar had indertijd zelf de kop vervangen door een ander, waarna de oorspronkelijke kop sinds 1555 als verdwenen gold. Drie jaar geleden ontdekte echter een ingenieur het vermiste stuk bij de resi- tauratie van een kerk in Italië. Deze man smokkelde de kop toen naar Zwit serland, waar het stuk tenslotte in een bankkluis in de grensplaats Chiasso werd bewaard, totdat de Zwitserse rege ring besloot de kop terug te geven aan Italië. (Van onze correspondent) DELFT. Nog geen tien dagen na de onthulling van het kunstwerk „Het Melkmeisje”, dat in opdracht van de Vermeerstichting door Wim Schippers is vervaardigd, is het beeld door Delftse vandalen besmeurd en opnieuw bescha digd. Het beeld is door de Vermeerstich ting geschonken aan de stad Delft en geplaatst in de tuin van het Prinsenhof. die sfeer op te roepen. Al te zeer bleef het aan de oppervlakte met mooidoene rij die aan de intensiteit van het verhaal volslagen afbreuk deed. The wind and the lion, vorig jaar gereedgekomen en van muziek voorzien door Jerry Goldsmith, bevat vooral voor het symfonie-orkest goedklinkende en breed georkestreerde gedeelten waarin het Amsterdams ensemble nog het best tot zijn recht kwam. De in wezen veder lichte muziek werd niet al te veel pre tentie meegegeven en paste als zodanig natuurlijk best in het straatje van Gior dano. Datzelfde gold ook voor de uitvoe ring van The red pony van Aaron Cop land, al zal de oplettende luisteraar weinig echte circusmuziek hebben ge hoord in het derde deel waar dat wel gewenst is. Overigens bleek in deze suite weinig van de inventiviteit te vinden ’t Publiek ging er helemaal in mee en <r was geen ontkomen aan: het stuk Soest gebisseerd worden. Daardoor ®eeg je nog eens extra zicht op alles. Weer genieten van de meesterlijke in strumentatie en de pittige, jazzy ritmiek, duurt tot aan het goed gevonden, vettige en enigszins Gershwin-achtige, Het is een Amerikaans krantebericht dat ongeveer een jaar geleden via Asso ciated Press naar Europa waaide. Daar waren twee toneelspelers die er onder auspiciën van de Toneelraad Rotterdam een dramatisering van maakten: William Ward en Mieke Visscher, beiden verbon- dern aan Camera Obscura. Met het krantebericht als basis lieten zij een voorstelling ontstaan waarin de gedach ten van zo’n mens, ruim een etmaal in een lift, zonder dat hij zich duidelijk kan uiten(hij kan niet praten) grotesk geïnterpreteerd gestalte krijgen. Oktober vprig jaar ging die voorstelling in pre miere in Rotterdam, daarna is er weinig meer mee gedaan en woensdagavond was er opeens de presentatie van in De rrond in het kader van het 'estival. Een soort herhalings- Ambtenaren van de gemeente Delft hebben de kaas inmiddels teruggevon den. In overleg met de afdeling Welzijn van de gemeente en met Wim Schippers zal de kaas opnieuw worden, aange bracht. Bovendien wordt het beeld ge reinigd en zal de weggerolde steen in de grond worden verankerd. <5 j \Kenr«mer'(i inde (ADVERTENTIE) K- - AMSTERDAM Een verlamde oor logsveteraan, patiënt in een ziekenhuis in Chicago, wordt in zijn rolstoel door een verpleger in een lift gezet en is dan gedoemd daar zevenentwintig uur te verblijven omdat niemand zich verder I om hem bekommert. Er is gewoon een fout gemaakt. Hij wordt van de ene naar de andere verdieping „Verzonden” maar er wacht hem geen ontvanger. De lift wordt voordurend gebruikt, maar I niemand schijnt zich af te vragen wat die onbeweeglijke man in zijn rolstoel daar eigenlijk te maken'heeft is voor- hun image als hun Bühneact. Hij ver persoonlijkte als geen ander een thea trale dramatiek, zoals vorig jaar nog toen hij Rael, de hoofdpersoon uit hun rockopera The Lamb Lies Down On Broadway, op zijn eigen bijzondere wijze gestalte gaf. Afgelopen najaar waren interne spanningen binnen de groep aan leiding voor een breuk. Voor de rest, Tony Banks - toetsen, Steve Hackett - leadgitaar, Michael Rutherford - bas, gitaar en Phil Collins - drums, was dat een ernstige tegenslag, terwijl de media het verlies zelfs als dodelijk voor de groep beschouwden. Het belang van Ga briel bleek pas sterk overschat toen eerst Steve Hackett solo (The Flight Of The Acolyte) en daarna de vier geza menlijk (Trick Of The Tail) met uitste kende albums op de proppen kwamen, die in vergelijking met The Lamb niets aan kracht hebben ingeboet. Integendeel. De sceptici waren nog niet overtuigd. Op het podium zou wel blijken dat Genesis meer dan een vijfde had verlo ren, hoewel men Phil Collins nagaf dat hij de zang adequaat voor zijn rekening wist te nemen. De tweede verrassing kwam begin dit jaar. Niet een zanger, maar een gerenommeerde percussionist in de persoon van Bill Bruford (King Crimson, Yes) werd aangetrokken, het geen de functieverschuiving van Collins bestendigde. Vrij snel ging Genesis in deze bezetting op toernee, waarbij de successen in Amerika de critici wakker- schudden. Gisteravond konden we dan de ver schillen met Genesis anno 1975 turven, als we eerst even Collins buiten be schouwing laten. Ten eerste is de groep nu bezig het verloren terrein te herwin nen. Vorig jaar kon men het zich ver oorloven de show op te hangen aan een volledig nieuw werkstuk, nu dient men de fans eerst weer aan zich te verplich ten. Vandaar de nadruk op de mengeHng van oud en nieuw materiaal, waarbij opviel dat Selling England By The Pound, mijns inziens hun beste werk stuk, goed vertegenwoordigd was. Een tweede punt behelst het functioneren van de groep. Als we Bruford even niet zien als een volwaardige kracht, in die zin dat behoudens zijn inventieve per cussie zijn muzikale inbreng nog gering is, dan valt de grotere participate van de andere music op in vergelijking tot vorig jaar toen men nog als waterdrager van Gabriel fungeerde. Genesis trad overigens twee keer op. Alleen het afkappen van de mogelijk heid tot een toegift gaf echter aan dat men zich wilde sparen. Collins ging er stevig tegenaan, zonder echter ooit zelfs maar een zouteloze imitatie van Gabriel te zijn. Niet alleen drumt hij nog, ook zijn gedrag is wat mannelijker. Geble ven is de achtergrondprojektie. Dance On A Volcano en een collage van drie songs uit de Lamb Lies Down On Bro adway worden prachtig geïllustreerd. De timing is perfect in The Cinema Show. Dan volgen nog Robbery, Assault Battery, White Mountain (van Trespass), First Of The Fifth, ’t dromerige Entang led, een spetterende squonk en na een tapdansgeestigheidje van Collins een fantastische finale met Supper’s Raedy, I Know What I Like, I Like What I Know én Los Endos. Een nieuwigheidj e in deze show was het gebruik van de laser, die doordat de traagheid van het oog meespeelt, een heel apart optisch effect geeft. Het was symbolisch voor het karakter van de muziek van Genesis: romantisch, sym metrisch en niet vrij van science-fiction. JOHN OOMKES zijn die Copland nog al eens wordt toegeschreven. Past het een goed filmepos met de ontknoping op het einde te komen zodat daaruit een antwoord blijkt op dat waarmee we ons de voorafgaande tijd hebben beziggehouden, Giordano’s direc- tiewijze trad bij het feestelijke slot met Bernstein’s West side story nog het dui delijkst aan het daglicht. Zijn symfoni sche dansen klonken jazzy noch volks en niet sentimenteel zoals het door de componist is bedoeld, maar overbe schaafd en rijp voor massale consump tie, getuige het overvloedige succes dat het orkest en dirigent ten deel viel. Giordano wil de filmmmuziek naar een hoger plan tillen, maar het heeft slechts tot resultaat dat het gebrek aan wezen lijke inhoud des te duidelijker wordt. CEES STRAUS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17