Directeur Van Vlijmen:
Herdenkingsexpositie Henri Boot
OPLEIDING MUSICI
in Venlo’s Museum Van Bommel
IS VOORUITGEGAAN
Grotere verspreiding
van kunst bepleit
Beatle-plagiaat blijkt ergerlijk doorzichtig
Kelten nemen
uitgelaten
afscheid
n
8'K
i
Maar Van Lanschot heefteen
goede spaar vorm voor u.
Ji
de Spaarbrief aan Toonder.
Ir
6%
6'4%
h tl
h II
A
1
pi
Uw geld heeft’t moeilijk.
Evan lanschot
jit
Wl
Ri
V
TER GELEGENHEID VAN HONDERDSTE GE BOORTEDAG
I
Rotterdam
y
J-1
I
NVJ PLEIT VOOR
VERSCHONINGS
RECHT JOURNALIST
Nederlandse Opera op
Italiaans festival
IH W
H
„Ceilidh”
tÜ
A COMMERCIEEL STUNTJE MISLUKT
Bijvoorbeeld:
low
LWMa’*
l|
L F
19 7 6
2 4
JUNI
17
(Van onze kunstredactie)
in
V
A
A
1
I
i
s
1
Iw
DONDERDAG
16
I;
it
Zo’n Spaarbrief aan Toonder kunt u kopen
in diverse coupures vanaf f 1.000,-.De looptijd
is 12,3,4,5 of 6 jaar.Hoe langer de looptijd
die u kiest, hoe hoger de rente die u ontvangt.
Dat percentage kan oplopen tot 8%.
Aan het eind van de looptijd krijgt u de hoofdsom
plus de (rente op) rente inééns in handen.
De Spaarbrief aan Toonder is maaréén van de vijf
tien verschillende, uitgekiende spaarvormen
dieVan Lanschot te bieden heeft. Wilt u ze allemaal
leren kennen?Vraag dan om de uitvoerige brochure
die we voor u klaar hebben liggen.
Rente
HAARLEM Henri Frédéric Boot zou, als hij nog had geleefd, volgend
jaar 8 februari honderd jaar zijn geworden. Hij, die het gezicht van een
hele schildersgeneratie in Haarlem heeft bepaald, leeft in veler herinne
ring nog altijd voort als een bijna legendarische figuur. Talloze schilders
uit Haarlem en omgeving heeft hij met min of meer straffe hand gevormd
en velen zijn hem daarvoor nog altijd dankbaar. Veel liefhebbers van
beeldende kunst zijn blij dat ze een werk van Boot in huis hebben, eens
deels om de kwaliteit, anderdeels als herinnering aan hem en zijn befaam
de atelier in het Klein Heiligland.
1
Coupures
f 1.000,-
f 2.500,-
f 5.000,-en
f 10.000,-
Looptijd 1,2,3,4,
5 of 6 jaar vast.
Rente afhankelijk
van de gekozen looptijd.
Rente op basis van
samengestelde interest.
M
Henri Frédérique Boot, op de foto tachtig jaar oud, werkzaam in zijn atelier.
I AMSTERDAM (A.XP. GPD). De cie OVPrnrtmHn Alle viAr stuken f** nnirprinht fiat R«>ntlPK naar Xodor. fpctiiraInro-Qnicafnr llnn
het
Amsterdamse
(ADVERTENTIE)
In de hoofdstad is overigens een comi-
is
Clutha
bankiers
CEES STRAUS
te opgericht dat de Beatles naar Neder
land wil halen voor een hernieuwd op
treden. Initiatiefnemers zijn Stad Radio
Amsterdam, de zakenman Loe Lap en
festivalorganisator Ben Essing. De laat
ste twee heren treden voorlopig op als
bestuursleden van het comité, dat alle
Beatlefans oproept tot steun.
en
gesubsidieerde in-
Het bestuur van de NVJ doet dit
opnieuw naar aanleiding van de uitspra
ken gedaan door de rechter-commissaris
mr. E. Schaardenburg-Louwe Kooyman
in het voorlopige getuigenverhoor in de
zogenaamde KGB-kwestie.
Het NVJ-bestuur meent, da't de pers
media en tevens de journalist in
te samenleving een dusdanig gewichtige
functie vervullen, dat het onbelemmerd
Munctiioneren daarvan een belang van
een hogere orde is, dan het belang dat
foor de rechtspleging wordt gediend.
Dat is de essentie van het preadvies
dat de Werkgroep Artotheken heeft op
gesteld voor de afdeling beeldende kun
sten en bouwkunst van de Raad voor de
Kunst.Het preadvies moet „uitmonden”
in een advies bestemd voor de minister
van CRM, die erom gevraagd heeft.
Met de verzamelnaam „kunstuitleen”
doelt de werkgroep op alle instellingen
die kunst in leen, huur of huurkoop aan
het publiek aanbieden. Naast de arto-
theekmethode bestaan verschillende an
dere kunstuitleensystemen.
Er zijn nog geen definitieve afspraken,
maar het is natuurlijk wel te hopen of
te verwachten dat de tentoonstelling ook
in Haarlem te zien zal zijn door bemid
deling van het Frans Halsmuseum. Het
zou een culturele belevenis kunnen wor
den, gezien de plaats die Boot in onze
gemeenschap heeft ingenomen.
ROTTERDAM. De Kelten hebben
gisteravond afscheid genomen in de klei
ne zaal van De Doelen met een ceilidh,
een slotfeest waarop elke deelnemer nog
eens in kort bestek mocht laten horen
wat hij de voorafgaande dagen ten ge
hore had gebracht. Het werd een wat
rommelig afscheid, wel opnieuw geken
merkt door enthousiasme en inzet, maar
het miste toch de intensiteit van de
afgelopen dagen. Omdat iedereen uitge
laten leek en de spanning voor het
eerste optreden achter de rug was, had
deze avond in muzikaal opzich het minst
om het lijf.
komen. Suikers leggen zich tegenwoor
dig niet meer zo gemakkelijk vast, heb-
wej eens voorkeur voor kleinere
ensembles, voor specialisatie op bepaalde
instrumenten en voor lesgeven.
Hij zette ook een vraagteken bij het
instituut „proefspel”. Vanuit de orkesten
wordt nooit bij het conservatorium ge
vraagd hoe de student-aankomend musi
cus heeft gefunctioneerd. Het Koninklijk
Conservatorium heeft thans contact met
het Residentie-Orkest over een regeling
van stage-periodes. De student kan dan
de orkestsituatie verkennen en het or
kest kan zich beter op de hoogte stellen
van de capacieien van de jonge musi
cus.
De conservatoriumdirecteur ging ook
in op de kritiek, dat de afgestudeerden
te weinig in de eigentijdse muziek zou
den zijn opgeleid. Hij stelde er tegeno
ver, dat juist de laatste tien jaar erg
veel aan die uitvoeringspraktijk is en
wordt gedaan. Hij wees daarbij op pro
jecten, waarmee stukken werden uitge
voerd die de orkesten niet kunnen uit
voeren. Hij geloofde dat het tijd is, dat
de orkesten wat dit betreft de hand in
eigen boezem steken.
de Beatles overnamen. Alle vier staken
vage redevoeringen af, waarin veelvuldig
het woord Beatles viel. Boven de tafel
waaraan zij gezeten waren, hing een
groot bord „meet the Beatles”.
Op vragen van kwaad geworden jour
nalisten, dlie informeerden of het hier
geen commerciële stunt betrof, ant
woordden de groepsleden met redevoe
ringen over liefde, die iedere wereldbe
woner in zijn hart behoort te dragen.
Het nieuwe album, waar het allemaal
om draaide, ziet er bedriegenjk uit. Met
grote letters vermeldt een etiket op de
hoes „The Beatles”, met daarboven ech
ter in piepkleine lettertjes de vermelding
„Everyone says they sound like”. Daar
onder staat de naam van de groep en
van de plaat: „Loving Awareness”. De
aanwezigen, die wat nummers van de
plaat tijdens de persconferentie hoorden,
waren echter unaniem van mening, dat
de muziek in niets op de muziek van de
Beatles lijkt.
AMSTERDAM (ANP). De Neder
landse operastichting zal op 26, 27, 28 en
29 juni voorstellingen geven in Spoleto
in Italië ter gelegenheid van het festival
aldaar. Opgevoerd wordt de korte opera
„Der Kaiser von Atlantis” van de Tsje
chische componist Viktor Ullmann,
waarvan de wereldpremière in decem
ber 1975 in Amsterdam werd gegeven.
Solisten zijn Meinard Kraak, Tom Hae-
nen, Lodewijk Meeuwsen, Rudolf Rui
venkamp, Inge Frölich, Roberta Alexan
der en Adriaan van Limpt. Dirigent is
Kerry Woodward. De regie heeft Rhoda
Levine.
De vier leden van Loving Awareness
tijdens de persconferentie bijeen: van
links naar rechts John Turnbull, Mick
Gallagher, Norman Watt-Roy en Charlie
Charles.
De heer Van Vlijmen wilde dit woens
dag wel kwijt bij de presentatie van het
gedenkboek bij 150 jaar Koninklijk Con
servatorium, dat criticus John Kasander
samenstelde en de titel „Grepen uit de
geschiedenis” meegaf. Het jubileum
wordt ook gevierd met een langspeel
plaat van het Schönberg-Ensemble, dat
onder leiding van Reinbert de Leeuw de
Serenade opus 24 en de Suite opus 29
uitvoerde. De plaat werd eveneens ten
doop gehouden.
De heer Van Vlijmen wees op de
kwaliteit van met name de jongste ge
neraties blazers en slagwerkers, en naar
de ensembles die uit de orkesten voort-
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG. Beeldende kunst die
met gemeenschapsgelden is gekocht,
moet ter beschikking komen van die
gemeenschap. Daarom moet kunst die
via de Beeldende Kunstenaars Regeling
(BKR) - de vroegere „contra-prestatiere-
geling” - in het bezit van de overheid
komt, door zgn. kunstuitleeninstellingen
verspreid worden onder de gehele bevol
king, vooral onder de kansarmen, die
nog nauwelijks in aaraking met beel
dende kunst zijn gekomen.
AMSTERDAM (ANP) Het bestuur
■van de Nederlandse Vereniging van
Journalisten (NVJ) bepleit in een ver-
klaring die onder meer is bestemd voor
te minister van Justitie. Van Agt, de
toekenning van het verschoningsrecht
aan journalisten.
-11
Amsterdam, Herengracht 199-201,
tel.(020)64477,
Paulus Potterstraat 30a, tel. (020) 762801.
’s-Hertogenbosch, Amsterdam, Breda,
Den Haag, Eindhoven, Hilversum, Nijmegen,
Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Vught.
Er is nog nimmer een werkelijk om
vangrijke herdenkingsexpositie met een
overzicht van de werken van Boot ge
houden. Daar komt nu verandering in.
Van 15 januari-27 januari 1977 zal zo’n
expositie worden ingericht in het Mu
seum Van Bommel-Van Dam in Venlo.
Dit museum beschikt namelijk over een
vrij groot aantal werken, waaronder het
bekende „De inschrijving”, het inschrij
ven van een steuntrekker tijdens de
crisisjaren tot onderwerp hebbende. In
bet algeeen zijn het late werken, die
door de heer M. F. van Bommel van
Boot zijn verzameld en nu aanwezig in
het door hem met de steun van de
gemeente Venlo gestichte museum.
Daarin is de helft van zijn zeer omvang
rijke collectie nu als publiek bezit on
dergebracht.
De heer L. Alberigs, directeur van
genoemd museum en van het Cultureel
Centrum in Venlo die ook de stimu
lator was van de serie tentoonstellingen
van Kees Verwey is thans bezig met
het inventariseren van werken van Boot
die eventueel in aanmerking komen voor
de herdenkings-expositie. Behalve de
werken in zijn museum heeft hij na
tuurlijk nog veel meer nodig en boven
dien een inzicht in wat er eventueel
beschikbaar zou kunnen komen. De heer
D. Couvee, directeur van het Frans
Halsmuseum heeft zijn medewerking
toegezegd, omdat hij natuurlijk ook over
een aantal werken in zijn collectie kan
beschikken. Bovendien is er reeds de
medewerking van enige anderen die
werk van Boot hebben, waaronder Kees
Er zijn volgens de werkgroep geen
argumenten tegen het opnemen van
BKR-werk in de kunstuitleen: de bevol
king heeft er, zoals gezegd, recht op te
beschikken over beeldende kunst die
met gemeenschapsgeld is gekocht, maar
bovendien wordt reeds een deel van het
BKR-werk onder de aandacht van grote
groepen van de bevolking gebracht door
kunstwerken in openbare gebouwen
in door de overheid
stellingen.
DEN HAAG (ANP). Directeur Jan
van Vlijmen van het Koninklijk Conser
vatorium in Den Haag deelt niet de
opvatting, dat het met de opleidingssitu
atie voor musici in ons land ’sc-.t
gesteld zou z'ja. Hij meende dat de
kwaliteit van de spelt, s sterk vooruit is
gegaan sinds twintig jaar. Als er een
probleem zit, dan bij de strijkers, maar
ons land heeft wel erg veel symfonie
orkesten en leeft daarmee ook een beet
je boven zijn stand.
twee Engelsen, een
en iemand uit India,
AMSTERDAM (ANP, GPD). De
Beatles zijn opgestaan. Althans dat was
de teneur van een persconferentie, die
woensdagmiddag in
Hiltonhotel werd gehouden. Daar pre
senteerden zich
Zuid-Amerikaan
die samen de popgroep Loving Aware-
sess vormen.
hoger het
beter.
Muzikaal
goede groep die internationaal best mag
doorbreken, maar zoals dat bijna steeds
met traditionele folkmuziek gaat, zal dat
waarschijnlijk wel lang op zich laten
wachten.
Na afloop kwamen de meeste deelne
mers nog bijeen in de foyer om in een
gezellig treffen met het publiek opnieuw
fiddle en doedelzak ter hand te nemen.
Het Keltische slotfeest en een elders in
De Doelen gehouden herhaling van „A-
merican Salute”, uitgevoerd door het
Residentie Orkest, vormden tevens het
einde van het Holland Festival. Dat drie
weken geleden zeer Amerikaans in Den
Haag werd ingezet en met dit gebeuren
in Rotterdam nu eens niet een geheel
Amsterdamse aangelegenheid is gewor
den.
Seamus Ennis, de Ierse Zanger en
doedelzakbespeler, die maandagavond
zo’n fantastisch spel had laten horen,
kwam nu beschonken op het toneel.
Zang en spel waren dientengevolge on
zuiver en soms zelf irritant vals. Waar
schijnlijk waren de meeste bezoekers ’s
mans kennelijke staat niet gewaar, want
hij kreeg voor de meest eenvoudige
akkoordjes bijvoorbaat een donderend
applaus.
Duidelijk serieuzer waren de Schotten,
zoals de trotse bagpiper met zijn impo
sante instrument dat hij in vlotte para
depas meedroeg. En natuurlijk Clutha,
een groep van twee fiddlers, bagpiper,
gitarist en twee vocalisten met een dan
seres. Zij boden het meest spectaculaire
gedeelte van deze avond: een sabeldans
waarbij sabel en schede (hier hoorden
eigenlijk twee sabels te zijn) in een
kruis op de grond worden gelegd. Tij
dens het dansen in het kruis behoort het
sabel niet te worden aangeraakt. Hoe
tempo en de sprongen, hoe
v-
b
Verwey, die ook daadwerkelijk meedoet
aan de organisatie van de expositie. Hij
kent veel werk van Boot en zal mede de
uiteindelijke keuze bepalen.
Anderzijds moet er van Boot nog veel
werk zijn bij momenteel onbekende ei
genaars. In sommige gevallen is bekend
dat vrienden van Boot werk van hem
hadden, maar ze zijn reeds overleden.
Het werk zou dan nog in het bezit van
de families kunnen zijn. Wie zijn die
families en waar wonen ze? De heer
Alberigs zou dat heel graag te weten
willen komen, zowel met het oog op de
expositie als op de uit te geven catalo
gus.. Die zal een biografie over Boot
bevatten, zoveel mogelijk gegevens over
zijn werk en bovendien een inleiding
van Kees Verwey.
Bij deze dus een oproep aan iedereen
in Haarlem en wijde omgeving die werk
van Boot bezit, zich te melden bij
Museum Van Bommel-Van Dam, Deken
van Oppensingel 8 in Venlo, hetzij
schriftelijk (liefst opgave van onder
werp, jaartal en maten binnen de lijst)
of telefonisch, nr. 077-13457. Er is wel
haast bij, want het samenstellen van een
catalogus is een werk dat maanden
vergt.
Beeldende kunst, zo vindt de werk
groep, moet in het dagelijks woon- en
leefmilieu worden geïntegreerd. De kunst
uitleen kan als belangrijk beleidsin
strument worden gebruikt om eigentijd
se kunst werkelijk bij de mensen te
brengen. De organisatie van de kunstuit
leen moet zodanig zijn, dat er zoveel
mogelijk mensen worden bereikt, het
aanbod zo breed mogelijk is en er geen
financiële beletsels meer mogen zijn om
aan de kunstuitleen deel te nemen. Om
ook de besteding van de algemene mid
delen zo efficiënt mogelijk te doen ge
schieden, beveelt de werkgroep met
klem samenwerking met provinciale en
plaatselijke bibliotheken aan.
Persmensen en discjockeys waren
naar de persconferentie toegestroomd.
I nieuwsgierig gemaakt door de aankondi-
I ging van een platenmaatschappij dat de
I nieuwe groep via de televisie transatlan-
I tisch simultaan zou worden gepresen-
I teerd. Er zou een directe televisieverbin-
I ding zijn met Los Angeles en New York,
I waar de pers aldaar vragen kon stellen
I aan de leden van de nieuwe groep. De
I transatlantische simultaan-persconferen-
I tie bleek echter niet meer dan een
I krakerige telefoonverbinding met New
I York en een gesloten kleurentelevisde-
I circuit in het Hiltonhotel zelf.
i De vier leden van Loving Awareness
I kondigden aan. dat zij de „toorts” van
een verrassend