Zonnig realisme bij Piet Braakhuis BOEKHANDEL H. DE VRIES Jaarprijs jazzclub voor Piet Noor dijk LE TRICOT theater- en museumbezoekers Elpee van Amsterdams Kern-Ensemble Minister blijft bij afwijzing steun GLTwee i „Fiscus moet tegemoetkomen aan F 11111 Hotel-Café-Rest. VAN AKEN Wl LUCIA I schoolboekwinkel i KONINKLIJKE GIFT RICHARD BRAUN WIL KUNST ZICHZELF LATEN BETALEN VOOR JUBILEREND CONSERVATORIUM KLASSIEKE KAMERMUZIEK MET VEEL KWALITEITEN STUDIEBOEKCENTRUM VAN KENNEMERLAND Japanse prentkunst in Rotterdam i V R IJ D A G 25 JUNI 1976 KUNST 16 (Van onze correspondent) Eerlijker verdeling Rijkssubsidie Telefoon 023 - 324365 - 324709 - 'F WINTERSWIJK. De beeldhou wer Richard Braun heeft in zijn kunstenaarsleven het een en ander gepresteerd. Overal in het land (AVRO-studio, Hoogovens, Holland Festival, banken) zijn aanzienlijke plastieken van zijn hand aanwezig. In de organisatie heeft hij zijn sporen verdiend, als jurylid en als bestuur der. Hij kent het kunstwereldje van haver tot gort. „Maar onze maat schappij is er een van brood en spe len. De koopkracht van de gulden staat voorop. Een groot deel van ons volk staat vijandig tegenover kunst. We zijn een volk van beeldenstor mers”. (ADVERTENTIES) voert het gehele jaar in de speciaal daarvoor ingerichte Noordijk krijgt de prijs als meest (ADVERTENTIE Een plastiek van Bé Klein. Komt u zelf even kijken! e- (ADVERTENTIE) de opnamen voor jor het P.ZWAANSWUK Zalen voor familiediners party’s - recepties vergaderingen Een der landschappen van Piet Braak huis. in de poort naast ons pand Ged. Oude Gracht 27 studieboeken voor het MAVO - HAVO - VWO - Pedagogisch - LEAO - MEAO Detailhandel - Nijverheids etc. onderwijs De verzorging van uw boekenlijst zullen wij graag op ons ne men. U kunt deze inzenden aan ons antwoordno. 277 te Haarlem, zonder postzegel te plakken. GED. OUDE GRACHT 27, HAARLEM, TEL. 023-311440 Een kleine greep uit onze grote kollektie Speciaalzaak voor de modebewuste vrouw Barteljorisstraat 27 Haarlem Tel. 320618 japonnen deux-pièces rokken pantalons bonneterie i rtentie leer Paula Sluiter etsen en tekeningen en Be Klein plastieken. (Tot 16 juli). voor men overheidssfeer en in het hart van het Nederlandse volk brengen? Dat kun je doen door de mensen langs financiële weg bij kunst te betrekken. Door wie staat Forum op het spel? Door de finan- oiële mensen van de overheid. Mensen die doorgaans van kunst weinig afweten. BAAN, hoek Houtplein HAARLEM ter, rije RALPH KIO LUCIE LINDEN ANGELIQUE en natuurlijk alles van ROTTERDAM (ANP). In het mu seum voor land- en volkenkunde wordt van 2 juli tot en met 12 september een expositie gehouden van Japanse prenten uit eigen bezit. Tevens zullen voorwer pen, waarop de prenten betrekking heb ben, zoals toiletartikelen en wapens, worden tentoongesteld. Onder de rond zeventig prenten is werk van Hokusai Katsushika en Utamaro Kitigawa. „Dit is mijn oplossing: Maak toegangs prijzen voor muscea, concerten, theaters, bioscopen, bibliotheken en wat er meer voor in aanmerking komt, aftrekbaar voor de belasting. Iedere belastingbetaler mag per jaar vijfhonderd gulden beste den aan de aankoop van kunst. Dat is maximaal aftrekbaar. Ieder bedrijf kan gaan tot een aftrekpost van 1000 gulden voor kunstaankopen. Dat kost de scnat- kist geld. Schrik maar niet. Daardoor kan de 20 procent rijkssubsidie die gege ven wordt voor de aankoop van kunst vervallen. Wat aan de ene kant wordt gegeven, wordt aan de andere kant gespaard’’. „De enorme winst van dit systeem is een grotere betrokkenheid van het Ne derlandse volk bij kunst, theater, mu seum, film. Alles zal weer gaan bloeien. Het Kern-ensemble met v.i.n.r. Ronald Masin (viool), Rinus Groot (piano), Ma ria Kelemen (altviool) en Bob Reuling (violoncello). DEN HAAG (ANP) Minister Van Doorn van CRM zal de afwijzing van de subsidiëring van het Limburgse vor mingstoneel GLTwee niet heroverwegen. Dit heeft de bewindsman donderdagmor gen in de Tweede Kamer gezegd tijdens het wekelijks mondeling vragenuurtje. „Ik heb een plan. Een oplossing. Als dat wordt aanvaard en doorgevoerd, kunnen we de achterstand inhalen en kan de kunst zichzelf betalen. Kunst heeft geen overkoepelende organisaties nodig. Kunst bedruipt zichzelf. Als je haar de kans maar geeft”. Paula Sluiter uit Den Haag staat met haar tekeningen en etsen te boek als surrealiste. Ze is het eigenlijk niet of je zou elke uiting met een sprook jesachtige inslag surrealistisch moe ten noemen en dat is bepaald niet het geval. Wat wel opvalt is haar fantas tische inslag, meestal beleden in een overdetaillering van lijntjes en krie beltjes waarmee ze tekent en etst. Die tekeningen en etsen worden dan De pianist van het ensemble, stadge noot Rinus Groot is al vaker in Haarlem opgetreden als solist met het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest en ook alleen, op piano-recitals. Rinus Groot geboren in Heemskerk, ontving zijn muzikale en pianistische vorming aan het Utrechts Conservatorium, welke stu die werd bekroond met het einddiploma cum laude en met de Prijs van Uitne mendheid. Spoedig werd hij als uitvoe rend kunstenaar betrokken bij de con- certpraktijk in ons land, maar ook ver over onze grenzen. Zo maakte hij met de zanger Max van Egmond enkele tour nees door de Verenigde Staten en Cana da. Hij heeft deelgenomen aan de Zuid- Amerikaanse en aan de Europese con- cert-reizen van het Kern-ensemble, dat naast Rinus Groot ook de violist Ronald Masin, de alt-violiste Maria Kelemen en de violoncellist Bob Reuling ais kern leden telt. Het ensemble streeft ernaar om, waar dit maar mogelijk is of gevraagd wordt, programma’ s ten gehore te brengen, die zelden of betrekkelijk weinig, overigens ten onrechte, voor kamermuziek-concer- ten worden gekozen. Voor zover dit kan noodzakelijk mocht blijken, kan de „kern” worden gereduceerd of vergroot met musici, die dezelfde instrumenten als van de kern-leden of nog andere instrumenten bespelen. Van d eze aan vaarde mogelijheid werd ook gebruik DEN HAAG (ANP). Het jubileum concert van het 150-jarig koninklijk conservatorium in Den Haag is gisteren in het Circustheater in Scheveningen extra luister bijgezet door een gift van koningin Juliana voor het instrumenten fonds van het opleidingsinstituut. Uitge voerd werd een ballet- en operapro- gramma door leerlingen van het conser vatorium. Prinses Margriet moest we gens ziekte verstek laten gaan, haar echtgenoot woonde de uitvoering wel bij. Jarenlang heeft de onvrede in Richard Braun gewoed. Vijf jaar geleden verliet hlij het westen en vestigde zich in het diepe groen van de Achterhoek. Naast zijn boerderij in het Woold heeft hij zijn atelier, vanwaaruit zijn werkstuk ken door het land gaan. Daar in de rust van de natuur rijpte het plan. Het plan dat hiij nu ventileert. Met de intense hoop, dat het weerklank vindt. En voor- al: dat men er in Den Haag oren naar heeft. „Onder de kunstenaars heerst een enorme broodnijd. Het volk kan zonder kunst leven. Dat bewijzen de kwijnende theaters, de musea en vooral de opera- groep Forum, dat op de tocht staat. Het is om te huilen. Het volk wil geen kunst, zegt men dan. Dat dacht je. Men stuurt kinderen jarenlang naar school, maar les in kunst wordt niet gegeven. Na school laat men de meute los. En dan is iedereen verbaasd als ze kunst werken aan de openbare weg vernielen”. vaak ingekleurd. In het algemeen ge nomen zou de voorstellingswereld van Paula Sluiter, (bewoond door wonderplanten, fabelvogels, kabou ters, kinderen en grappige mensfi guurtjes) heel geschikt zijn om kin derboeken te illustreren. Daarmee is haar fantastische realisme wel zo on geveer aangegeven. Ze werkt met veel zorg aan haar bladen, ook wat de kleur betreft. Ondanks het positief advies van de Raad voor de kunst moest de bewind- man tegen GLTwee zeggen, dat hij geen geld meer in kas had om de gevraagde subsidie van acht ton te verstrekken. Bovendien meent de minister, dat het vormingstoneel over het gehele land ge spreid moet zijn. Hij had daarom het liefst gezien, dat een samenwerkingver band tot stand gekomen was tussen Proloog, gevestigd te Eindhoven en GLTwee, met standplaats Maastricht. De samen werkingsgedachte wezen de beide groepen af. „Als zij nu op die afwijzing terugkomen, dan is het te laat”, aldus minister Van Doorn. Hij deelde mee het logisch te vinden, als Proloog zo nu en dan de reis Eindho ven-Maastricht maakt. Voor de subsidiëring van het vormings toneel! heeft minister Van Doom nog vijf ton beschikbaar. Hij wil daarmee kleine handreikingen dóen aan twee of drie groepjes, die niet in het zuiden des lands gevestigd zijn. gemaakt voor de grammofoonplaat. Als volledige „„kern” bracht het en semble hiervoor het fraaie, uitdruk- kinksrijke Piano-kwartet in g kl. terts voor klavier, viool, alt-viool en violoncel (K.V. 478) van Wolfgang Amadeus Mo zart voor de in de Waalse Kerk te Piet Braakhuis, levende van 1919- 1971 was een Gooise schilder en beïn vloed door de zogeheten Larense School. Eigenlijk was dat de pastora le tak van het Nederlandse impressi onisme, ietwat gematigder dan de Amsterdammers uit die richting en knusser dan de bekende Hagenaars. Ik geef nu maar een paar globale verschillen aan. Die Larense School heeft lang doorgewerkt en stond wat afzijdig van de vernieuwingen die reeds 'voor de oorlog op te merken vielen. De afwijkingen van het realisme die bij Piet Braakhuis te constateren vallen zijn dan ook evenmin vernieu wingen, eerder de nawerking van wat door anderen in het begin van deze eeuw werd gedaan. Het gaat als het ware om verschuivende accenten bin nen het realisme. In deze galerie hangen nu van Braakhuis allemaal zonnige landschappen in meest heel milde tinten en zonder (in het alge meen) grote contrasten, alles heel aangenaam om te zien. Het is echter ook nergens bijzonder opvallend. Er zijn van hem landschappen met een gematigd kubistische inslag door het hanteren van brede toetsen kleur die, naast elkaar gezet, tevens de plastici teit van het onderwerp bepalen. Geen echt kubisme dus, waarin natuurvor men worden ontleed tot wiskundige composities, doch een toepassing bin nen normale perspectieven en realis tische herkenbaarheid. Verfijnde Braakhuis zijn toets, dan ontstonden er werken die dichter bij het divisionisme liggen en soms zie je ook andere soortgelijke stijlen aan bod komen. Het is dus alles een spelen op de grenzen van stijlen tus sen im- en expressionisme in, met een hang naar een decoratief kleur gebruik. staat. Door het merkwaardige materi aalgebruik, de samenvoeging van flarden, druipsels en stangetjes krijgt dit werk een heel aparte bizarre in slag, die soms sterk aanspreekt. zeker van zijn, dat deze actieve muziek minnaars en trouwens ook de „passieve” muziekliefhebbers met groot genoegen naar de uitvoering van het trio zullen luisteren( zoals zij ongetwijfeld ook zul len doen naar de vertolking van Mozarts dieper peilende piano-kwartet. De opnamen munten uit door spel- kwaliteiten, die in collectieve en indivi duele zin voor het ensemble karakteris tiek zijn en die mede door exactheid en grote zorg voor duidelijk gedtailleerde tekening en beheerste uitdrukking aan de dag zijn getreden. De balletleerlingen dansten werken van Marten Molema, Toer van Schaik en Hanna Samson op muziek van achter eenvolgens J. B. Cramer: Giovanni Ga brieli en Peter-Jan Wagemans. De mu ziek werd gespeeld door het conservato- riumorkest onder leiding van Louis Sto- tijn en door een instrumentaal ensemble onder leiding van Don Smithers. Na de pauze werd uitgevoerd De Mantel (II Tabar"o). een opera in een akte waar voor Guiseppe Adami het libretto en Puccini de muziek schreef. Dit werk werd uitgevoerd onder leiding van Pe- ter-Tom Langelaar. In het systeem dat ik voorstel, worden de beschikbare gelden veel eerlijker ver deeld. Iedereen kan zijn deel daarvan meekrijgen. Dat gebeurt nu niet. Kijk maar. Als een theaterbezoeker twintig keer per jaar naar het theater gaat steekt hij al duizend gulden subsidie in zijn zak, want de stoel waar hij opzit kost de regering vijftig galden per be zoek”. HAARLEM Onlangs is door de grammofoonplaten-maatschappij „EMI- BOVEMA” onder het nummer C 053- 25224 een grammofoonplaat in de handel gebracht met opnamen van het Am sterdams Kern-Ensemble. Het is de eer ste officiële plaat van dit kamermuziek- gezelschap, dat ook te Haarlem al be kendheid heeft gekregen door hier gege ven concerten. veelzijdige Nederlandse jazzmuzikant, die zich heeft opgewerkt tot een niveau waarin hij niet hoeft onder te doen voor buitenlandse grootheden. De jazzclub herinnert in dit verband aan sessions die Noordijk speelde met Ted Curson, Oliver Nelson en Gary Peacock. Verder heeft de jazzclub een grenzeloze bewondering voor de instrumentaal technische vaar digheden van Noordijk. Piet Noordijk speelde gisteravond met zijn kwartet in de grote zaal. Het werk te soepel en swingend een gevaarloos repertoire af, waarin veel ruimte voor improvisatie van bassist Koos Serierse en pianist Henk Elkerbout werd gelaten. Vanavond spelen in club 538 Dexter Gordon, Sonny Stitt en Philly Joe Jones. The Diksie, Mesjien en boogie-boogie- pianist Henk Pepping zorgen in andere zalen voor een muzikaal alternatief. Het concert van vanavond begint om half negen. Be Klein is beeldhouwer, graficus en pottenbakker in Harderwijk. Hier zijn alleen zijn wonderlijke plastie ken te vinden. Ze zijn van ijzer en dat materiaal ziet eruit of het frag menten zijn, resten van gietsels. Het zijn ruwe flarden, die door Klein worden samengevoegd tot grillige plastieken, herkenbare voorstelling binnen een fantastisch realisme. Vaak hebben die ook nog een symbolische betekenis, waarin de mens centraal Amsterdam opgestelde opname-micro- foons tot uitvoering. Zonder medewer king van de alt-violiste uiteraard speelde het als tweede nummer van de plaat het Piano-trio in G grote terts van Joseph Haydn, bekend als het „Zigeuner-trio”, vanwege de finale: een „Rondo all” Ungherese”. Bij kamermuziek-beoefenaren is dit gave trio van Haydn met zijn licht gevoelige, innemende maar ook met Hongaarse meeslependheid klinkende muziek bijzonder geliefd. Men kan er In Galerie Zijlstraat is werk te zien van drie kunstenaars, die ieder hun eigen kijk op het realisme tonen. Van Piet Braakhuis zijn olieverven, CASTRICUM. Altsaxofonist Piet Noordijk heeft de jaarprijs van de Jazz club Castricum gekregen. Hij ontving die gisteravond in de Club 538, waar deze week het traditionele festival wordt gehouden. Het Kern-ensemble is bijzonder actief het gezelschap is inmiddels naar Zuid- Afrika vertrokken, waar het op uitnodi ging van het Minister^ voor Cultuur vanaf 21 juni in enige dteden in totaal ongeveer twintig concerted geeft. Ook zal het voor de radio spelen. Uit het reper toire zijn voor deze tournee trio’s en kwartetten van Mozart, Beethoven, Men- delsshohn, Brahms en Faure gekozen, waarmede twee programmat’s werden samengesrteld. Daardoor zullen in de toekomst subsidies achterwege kunnen blijven die nu on misbaar zijn”. „Dit iis niet zomaar een inval, Het is een harde waarheid in dit land, waarin men uitsluitend denkt in geld. Maak van kunst een aftrekpost op de belasting en de Nederlander ziet er winst in. De mensen zullen zich in veel grotere aan tallen dan nu gaan interesseren kunst. Men wordt deelgenoot, wordt kritisch, men krijgt kennis. Kort om, een dijk van cultuur wordt opge worpen tegen deze onmenselijke maat schappij. Een maatschappij die direct betrokken wordt bij cultuur is veel minder agressief en treedt menselijker naar buiten. De historie bevestigt dat”. „In Zweden is 20 jaar geleden bij de Marabou-chocoladefabriek in overleg met directie en werknemers een aan- koopcommissie ontstaan om de leefbaar heid van de fabriek te vergroten. Werk nemers staan vijf, gulden per maand af. De directie legt hetzelfde bedrag erbij voor kunstaankopen. Men begon met enkele schilderijen van locale kunste naars te kopen. Op het ogenblik staan er werken in gebouwen en tuinen rondom het bedrijf: beeldhouwwerken van Ro din, Laplace, Richier, Moore en veie anderen. Het bezit aan schilderijen van moderne kunstenaars is een museum waardig. Dit initiatief is door vele bedrijven ovengenomen en de werknemers be schouwen de aangekochte kunst als on misbaar voor hun werkklimaat en voe len zich, doordat ze er mede-eigenaar van zijn, sterker betrokken bij het hele bedrijf. De betrokkenheid van de werk nemers bij de aanwezige kunst in bij voorbeeld het Turmac-concem staat dan ook in geen enkele verhouding tot die bij Marabou en anderen. Bij Turmac gaat het uit van de directie, bij Marabou van het bedrijf als totaal. Dit is een voorbeeld uit de praktijk voor een werkwijze die de hele bevol king bij klunst kan betrekken”. Kunst in dit land is verpolitiekt. In veel gevallen geldt niet wat je kunt, maar wie je kent. Er is geen enkel politiek systeem dat dit kan veranderen. Hoe kun je de kunst losmaken uit de Op een desbetreffende vraag aan Rinus Groot gesteld, antwoordt deze, dat samen spel, dat in zo belangrijke mate door het Kern-sensemble met zijn concerten geac centueerd wordt, voor de muzikale vor ming van de grootste betekenis geacht moet worden. „Ik maak mij hierover, nu de vrijblijvendheid in onze tijd wel wat te veel wordt aanvaard, grote zorgen of dit facet op alle opleidings-instituten wel voldoende aandacht krijgt. En wat de technische en muzikale vorming be treft de elitaire s.trevers, die zich zo graag als pioniers van de zogenaamde vooruitgang beschouwen, nemen het daarmee ook niet zo nauw”.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17