1 I „Luister naar je hart”, 11 1 r M F V ■Mi mi Km Ié F* J I i’i Opziener Verschoof weet het zeker: door Th. J. Koeckhoven door Wouter Hendrikse t Iets nieuws Kind en bijbel i i Luisteren naar je hart. Het is misschien een van de beste omschrij vingen van het gebed. Er zijn ook heel andere: Bidden is je hart verheffen tot God. Bidden heeft te maken met jezelf, met anderen en natuurlijk met God. Ik geloof niet dat je een van deze schakels ongestraft kunt weglaten. Ze horen zo sterk bij elkaar dat je van een biddende mens best zou kunnen zeggen. God is in zijn hart. Dat is een hoogte die voor de meeste mensen onbereikbaar is. Maar het minste wat men van een biddende mens mag en moet verwachten, is een praktijk van leven die harmonieert met het gebed. Zo kan niemand bidden om de vrede, als hij niet minstens in zijn eigen omgeving een sfeer van vrede tracht te bereiken. „IEDER, DIE GEEN GETUIGE VAN JEHOVA* is, zal in 1975 omkomen” 1 i.. In ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1970 Bidden is zelf werken om \Ne leven nog 'iïi Lr SOM Jehova-getuige Henk Verschoof I I der bos koud vom Oefe moei ond* Bidden is bij deze schrijver niet in de eerste plaats het uitspreken van formules. Bidden is ook en veeleer zich overgeven, ervaren dat God te sterk is voor ons. Bidden is liefhebben, geven en blijven geven Egoïsme is wel een slecht uitgangspunt en het is in strijd met de overgave die het gebed vereist. Daarbij komt dat God geen Sinterklaas is. Als iemand graag wil sla gen voor een examen, zal hij stevig aan de studie moeten, anders is kans op verhoren al bij voorbaat uitgesloten. Pater Broeckx gaat hier terecht niet al te diep op in. Hij toont als een van de grootste wonde ren die het gebed bewerkstelligt, dat bid den de mens verandert. Jacob wordt Israel, als hij met God heeft geworsteld. Na de strijd wordt zijn gebed en wordt zijn overgave onvoorwaardelijk. Daar voor was het: als u dit en dat voor mij doet, zal ik u geloven. Bidden vraagt om een overgave zonder voorwaarden. Daar na zal de biddende mens ontdekken dat hij zichzelf heeft gevonden, misschien dat hij zich met zijn lot heeft verzoend, het belangrijkste wellicht dat hij zich met zichzelf heeft verzoend. Als ondertitel dragen ze woorden, beel den en verhalen uit de bijbel. Uitgever is De Toorts te Haarlem. Prijs per deel 12,50. Aanvankelijk had ik enige bezwa ren toen ik de opzet van de boeken bestu deerde. Ze zijn gelukkig bij nader inzien voor een goed deel weggenomen. Dr. Klink stapt hier af van de traditione le bijbelverhalen. Zij vindt deze met name voor de jeugd minder geschikt voor het ovèrbrengen van de centrale boodschap van de bijbel. Daarom biedt ze nu een andere methode aan die voor jong en minder jong samen is geschreven. Zonder oudere begeleider kan de jeugd namelijk weinig met beide delen beginnen tijd en wijle in een gelukkig moment misschien in een dal van droefheid wordt verlicht door een hemels licht. Bidden is geen vrijblijvende zaak, zegt dit mooie boek bijna van bladzijde tot bladzijde. Men kan niet tegelijk tot God bidden, als men onoprecht is jegens zijn medemens. Men kan niet bidden om gene zing van een zieke, als men zijn gezond heid en die van anderen schaadt. Men kan niet bidden om vrede, als men zelf de vrede niet wil zoeken, als men zelf niet bereid is alles te doen om de werkelijke vrede onder de mensen van deze aarde te vestigen. Men kan niet bidden om het eeuwige licht, als men niet bereid is door het donkerste dal te gaan. Zo staat het niet letterlijk in dit boek, maar ik moet me al sterk vergissen, als het niet geheel volgens de geest van de schrijver is. In de twee boeken komen de bijbelse verhalen als zodanig bijna niet terug. Het gaat nu om de grote lijnen en de samen- Dit is voor een goed deel terecht, daar grote delen van de bijbel en van de daarin vertelde verhalen de jeugd niet aanspre ken. De vraag is alleen: wanneer dan wel? Dr. Klink kent de bijbel en de jeugd gelukkig goed genoeg om de sfeer van de Schrift ongeschonden te bewaren en de grote lijnen voor de jeugd duidelijk te laten worden. Zij doet dit in een mooie taa'. Bijbelse woorden, begrippen en beel den kunnen zo tot nieuw leven komen voor een nieuwe generatie. Dr. J. L. Klink heeft al heel wat goede boeken over het thema ..kind en bijbel” geschreven. Aan deze reeks zijn er nu twee toegevoegd Ze heten „Het huis in de wereld” en „het geheim van de wereld”. v ir ti ti zi d d ii v o n v h v a s s g p a P g d z t a l i i j i „We zullen de lijken van de straat moeten halen" Ht aanc schil er ir ze d de j stan nog den, aal, kun: op wat latei In gele aspe de ges< oefe vliei het op c luxe moe den „De geei lelukl De bijbel zelf en de mooiste verhalen uit de bijbelse geschiedenis blijven echter (nog) dicht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel veel afwijk van de methode die dr. Klink in haar twee boeken voorstaat. De kinderen krijgen van mij alle bijbelse verhalen te horen die zij wensen: de mooie en de nare. En iedere opvoeder weet dat een kind tegen een stootje kan: dat hij met graagte het hoofd van Goliath ziet rollen en de Egyptenaren in zee ziet verdrinken. Maar daar gaat het hier natuurlijk niet m. Niet helemaal tenminste We kunnen alleen maar hopen dat de boeken van dr. Klink een opening naar de Schrift bieden. Deze kans is reëel, maar haar manier is niet de enige, al is het wel een goede. Heel veel hangt af van de ouderen (leerkracht, katecheet, ouders) die samen met de kinderen deze boeken lezen en bespreken Daar de boeken met begeleiding moeten worden gebruikt, kan niet worden aange geven voor welke leeftijd ze zijn geschre ven. Het lijkt me goed dat de opvoeder geen al te jeugdig publiek kiest. Tien jaar is wel een minimum. Het lijkt af en toe dat pater Broeckx een beetje zweeft, dat hij het contact met de harde wereld van iedere dag heeft verlo ren. Niets is minder waar. Want uit zijn boek blijkt duidelijk dat de biddende mens op aarde vertoeft, zij het dat hij bij hang van de bijbel die worden aangebo den. Het gaat nu om beelden en verhalen die naar de opvatting van dr. Klink nauw aansluiten bij de ervaring van kinderen. De verhalen van de bijbel zelf, die duizen den jaren hebben gefunctioneerd voor oud en jong, worden nu voor de jeugd even apart gezet. Dat komt later mis schien. Pater Broeckx stelt de lezer voor vele vragen. Zo vraagt hij of bidden niet meer een geduldig wachten zou moeten zijn op het moment dat Gods Geest scheppend wordt in ons. Dat wil zeggen: een oprecht biddend mens brengt iets geheel nieuws voort, af en toe een straaltje van hemels geluk als werkelijkheid op deze wereld. Een echt biddend mens is oprecht. Ook al weten wij dat in ons onoprechtheid leeft. Ook al beseffen wij dat woorden ontoereikend zijn, omdat wij met de taal van mensen tot God moeten spreken. Als we maar met ons hart achter deze woor den kunnen staan. Vele mensen beklagen zich of zij klagen zelfs God aan. dat hun gebed niet wordt verhoord. Misschien vragen zij te veel, misschien het onmogelijke, misschien zelfs het verkeerde. Het kan ook zijn dat zij (ook wij) te veel aan onszelf denken. Aandacht voor de Geest van God en overgave aan God noemt pater Broeckx de voornaamste voorwaarden voor echt gebed. Misschien zou bidden meer luiste ren dan spreken moeten zijn om God de kans te geven tot ons te spreken. Niet in het lawaai van storm of in de hitte van vuur, maar in het suizen van een zachte bries. Aan de hand van de Schrift toont Broeckx aan, dat Mozes, David, Elia en Jezus mannen waren van gebed, omdat zij de kunst van het luisteren verstonden en omdat zij vervuld waren van de Geest van God. „Iedereen die geen getuige is van Jehova zal in 1975 omkomen. We zullen de lijken van de straten moeten halen”. Deze dreigende woorden werden in 1970 gesproken door de Jehova-getuige Henk Verschoof en gepubliceerd in deze krant. Hij zei dit tijdens een manifestatie van de Jehova’s in de Martinihal te Groningen. „Ik weet het zeker”, riep hij nog uit. Toch is er ergens iets fout gegaan. Alle niet-Jehova-getuigen leven nog, tenminste indien zij niet een natuurlijke dood zijn gestor ven. Reden om weer eens met Verschoof kontakt op te nemen om te horen of hij nog wat voorspellingen voor ons in petto heeft. te krijgen wat je vraagt In zijn Steenwijkse bovenhuis, waar hij leeft met vrouw en kind, ontkent hij in principe deze uitspraak te hebben gedaan. Later trekt hij echter bij en geeft toe het gezegd, maar niet zo hard gemeend te hebben. „Kijk, wat ik toen in de Martinihal heb gezegd is hele maal fout overgekomen. We kunnen ons niet vastklampen aan een bepaalde datum, want dan is je overtuiging niet echt. In de bijbel staat dat het elk moment kan gebeuren; er staat echter geen tijdstip bij, dus hoe zouden wij dat ooit kunnen weten0 Wat we echter wel zeker weten is dat de mensheid elk ogenblik kan worden vernietigd. Alleen wij, getuigen van Jehova, zullen overleven om weer een paradijs op aarde te creeren. Wij behoren niet tot diegenen die zeggen dat de Aarde zal vergaan Dat is door ons ook nooit gezegd en bovendien staat in de bijbel duidelijk dat alleen de maatschappelij ke stelsels vernietigd zullen worden” De bijbel is voor de Jehova-getuigen een stevige strohalm, in hun ogen een onwrikbare eik waar ze zich elk moment aan vastklampen. Elke geda ne uitspraak haalt Henk Verschoof uit de bijbel. Hij wil het gelijk van zijn woorden bevestigen met de Heilige Schrift. Het is voor de heer Verschoof erg moeilijk rechtstreeks een vraag te beantwoorden. Bij een vraag als: Waarom heeft u in 1970 gezegd dat de wereld in 1975 zou vergaan? roept hij onmiddelijk de hulp van de bijbel in door een stukje op te zoeken waarin volgens hem het antwoord staat. Toch is 1975 voor de Jehova-getuigen geen verspild jaar geweest. Een belangrijke mijlpaal werd er volgens hen geslagen. De mensheid bestond in 1975 precies zesduizend jaar. De getui gen hebben dit uitgerekend aan de hand van de bijbel, dus het kan niet missen. Eveneens volgens de bijbel leven we nu in de zogenoemde eindtijd. Dit houdt in dat het einde elk moment kan komen. „We weten niet hoelang die eindtijd zal duren. Erg lang kan het niet zijn. Kijk, u moet het zo zien. Voor God is 100 of 200 jaar niets, terwijl voor ons mensen 10 jaar al een groot deel van ons leven is. De Jehova-getuigen zullen overblijven om weer een gezon de en gelovige wereld op te bouwen. Ik weet niet hoe dat moet gebeuren, maar de mogelijkheden van God zijn onbe grensd”. Het zal inderdaad een hoop moeilijk heden opleveren om bijvoorbeeld een hele straat te vernietigen en dat ene huis waar die Jehova-getuige woont te sparen. Verschoof: „Ik weet ook niet hoe Hij dat zal doen. Wat ik wel weet is dat God gericht kan vernietigen. Leest u het verhaal over het ineen storten van Sodom en Gomorra er maar op na, daar staat het in hoe dat is gegaan. Op het moment dat de mensheid zal wor den gestraft voor haar daden zullen zich bepaalde vreemde kl achten mani festeren om de vernietiging tegen te gaan. Die vreemde krachten zijn de duivel, die alles in het werk zal stellen om de vernietiging tegen te gaan”. Bij het gesprek is public-relationman Jan Dokter van de Jehova-getuigen van de regio Zwolle, aanwezig. „Voor mij is het ook een grote vraag hoe de mensheid aan zijn einde zal komen. Ik denk niet dat alle mensen zullen ster ven, omdat er gewoonweg teveel zijn. Er zijn maar een paar miljoen Jehova getuigen; dat houdt in dat dat er bijna vier miljard ongelovigen zijn. Wij zou den hen nooit allemaal kunnen begra ven. Ik zeg ongelovigen omdat ik er zeker van ben dat wij getuigen van Jehova, de enige zijn die echt volgens de bijbel leven. De gereformeerden hebben een geloofsbelijdenis als maat staf. De bijbel zegt dat de bijbel de enige maatstaf moet zijn om te ge loven”. Volgens de heren Verschoof en Dok ter groeit het Jehova-getuigen-bestand m Nederland aanzienlijk. Zelf gaan zij ook door de week en in het weekeinde de straat op om via deurbezoeken nieu we Jehova-getuigen te werven. „Dit is een taak die elke Jehova heeft. We moeten trachten zoveel mogelijk men sen te redden. Die verhalen van de voet tussen de deur zijn volgens mij zwaar overdreven. Ik ga al vanaf 1950 langs de deuren en heb me nog nooit van zulke methoden bediend. Als de mensen duidelijk ken baar maken niets met ons te maken te willen hebben, ‘dan gaan we gewoon door naar de volgende deur. Indien het de desbetreffende op dat moment niet schikt, maken we een afspraak om nog een keer terug te komen, zodat we dan alles kunnen bespreken en uitleggen” Het is duidelijk, de mensheid loopt op haar eind. Elk moment kan de aar de opensplijten of zoiets. Verschoof: „Het is heel goed mogelijk dat God bijvoorbeeld een wereldmacht gebruikt om orde op zaken te stellen. Hij heeft dit al eens eerder gedaan. Maar over het algemeen gebruikt God elke straf maar een keer. Het lijkt mij echter wel logisch dat het op zo n manier zal gebeuren”. De Jehova-getuigen zijn te vinden in ruim 210 landen. Niet overal worden ze zo getolereerd als in Nederland. In Malawi bijvoorbeeld worden ze op een afschuwelijke manier vervolgd. „De Jehova-getuigen zijn min of meer altijd al de dupe geweest van vervolgingen. Tijdens het afschuwelijke bewind van Hitler zijn vele duizenden Jehova’s gedood”, zegt Verschoof. Volgens de getuigen van Jehova Ver schoof en Dokter moet de mensheid gestraft worden wegens haar vele zon den tegen het milieu en de afvalligheid tegenover God. De mensen maken alles kapot in de natuur met hun afval stoffen. Steeds minder mensen gaan naar de kerk. Zo kan dit niet meer doorgaan. We zullen blij zijn als de mensheid vergaat, en wij het paradijs weer op aarde kunnen terugbrengen Zo zou ik nog meer fraaie theorieën aan het papier kunnen toevertrouwen. P. M. Broeckx doet het veel beter. Vandaar hier enige woorden die worden gewijd aan zijn boek „Luister naar je hart" dat bij uitge verij Patmos, Antwerpen-Amsterdam, is verschenen. Dc prijs bedraagt 10,50. „Om echt te kunnen bidden, heeft men God nodig. Niemand zal daaraan twijfe len. Maar bidden is wellicht evenzeer afhankelijk van mensen die op hun eigen persoonlijke manier in diezelfde God ge loven. En die dat geloof trachten tot uit drukking te brengen én in de dienstbaar heid van hun dagelijks leven én in woord of zang, in gebaren of in roerloosheid”. Zo begint pater Broeckx zijn boek over het gebed, een van de weinige boeken over dit thema die echt inspireren en die ook bemoedigen Al uit dit citaat wordt duidelijk dat de schrijver het gebed niet alleen richt op God, maar ook en vooral op de mens. Het is belangrijk dat hij van meet af aan de dienstbaarheid van het dagelijks leven in de sfeer van het gebed betrekt. Zelf zegt de schrijver dat zijn opstellen zijn ont staan: kijkend en luisterend naar mede mensen en naar sporen van God in hen. Daarnaast heeft hij de Schrift afgetast, op zoek naar bladzijden die misschien soort gelijke ervaringen verwoorden en beschrijven. Pater Broeckx weet waaro ver hij praat, want hij heeft jarenlang de H. Schrift onderwezen aan theologiestu denten. Bovendien heeft hij geruime tijd in een sfeer geleefd die gunstig is voor het gebed. Hij is al vijf jaar proost van het Norbertinessenklooster in Oosterhout en voordien was hij twaalf jaar prior en novicenmeester in de Norbertijnerabdij van Postel. Pater Broeckx zal dus wel Norbertijn zijn. -1 (Van onze correspondent) jRONINGEN Duizenden Jehova’s getuigen bijeen in de Groninger ^hSa^^sfeer op het congres is erg hef, iedereen helpt mekaar Op in ene hand Jehova's woord en 'enap is het niet te verbeteren wij ook met meer niet meer, de Bidden is dolen door de woestijn. Pater Broeckx maakt met ons opnieuw de reis van veertig jaar van Israel uit Egypte door de woestijn naar Kanan, het beloofde land. Waar gebed voert door de woestijn, zegt de schrijver. „Bidden zal noodzake lijk iets hebben van de dorheid en de desolaatheid van het eindeloos dwalen door een zandwoestijn en misschien is er ï- opeens een oase. Bidden heeft iets van het zoeken van het uitverkoren volk naar de God van het beloofde land en tegelijk draagt het in zich iets van het rusteloze heimwee van datzelfde volk Gods naar een verloren paradijs”. Bidden is zo gezien door -God beproefd worden als Israel, als Jezus in de woestijn. Daar ont moeten we de God van het levende water, het manna, het hemelse brood. Bidden is twee mensen tegelijk zijn: de mens van God en de Satan in ons. Zrbll verdttygnde middelen en was homo fiel Een broeder u met hem gaan praten, heeft hem geestelijk gevoed. Hij is gedoopt, maar voor hit gedoopt kon worden moest hij eerst van zrn homofiele neigingen afzien. Dat ge heard. Medisch is dat volgens mij ook te verklaren: wij menen dat homofilie ontstaat doordat iemand Veel aan zelf bevrediging heeft gedaan Hij ka- normaal meer denken word’ S ,.<S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 16