Afscheid na 20 jaar dienst bij Nationale Ballet Repertoire zette Snijders buitenspel Weer Wim Vellekoop 1 Frans tekenaar Dubout overleden Hotel Sacher 100 jaar Ml Lesje van de kampioen m I I J F I ■r I j®'/ ,Y Y Ai |pf|O 1 i f ft Yifal ilR w ■1 mjuTpaarbank -uue/t naderland II tl al k K GASTENBOEK a I Lezingen transcedente meditatie 5 en 9 juli g tWl IN DUIGEN VALLEN LAAT UW VAKANTIE NIET VERZEKER TIJDIG UW CARAVAN lp* i g Sol - Joü' udo J Buys i a 8 MAANDAG 2 8 JUNI 19 7 6 9 f KUNST door Conrad van de Weetering Internationaal niveau sil II Bi üj *7\ Hein Beeld schrift '<r AMSTERDAM. „In ieder ge val ben ik nu die zware depressies kwijt, die slopende onzekerheid of je nog ooit een rol krijgt of dat je werkeloos aan de kant moet blijven toekijken”. Dit zei Ronald Snijders vorige week tegen mij aan het eind van een interview in verband met zijn afscheidsvoorstelling afgelopen zondag. Die afscheidsvoorstelling waarin Ronald de Nar in het Zwa nenmeer danste met Maria Aradi als koningin en Zoltan Peter als de prins, is bedoeld als eerbetoon van het nationale ballet aan een groot dansvirtuoos, die door zijn beperkte lengte toch slechts een beperkt re pertoire kon dansen. Onder de hoogtepunten uit die carrière moet ik noemen: de „Pirouetten en springsolo’s” uit „Etudes” van Ha rald Lander. Kennemer Balletschool - V. I s Ronald Snijders: krijgen word je doodmoe. Er zijn De afscheidsvoorstelling: als de nar in het Zwanenmeer. (ADVERTENTIE) Zusjes Nike en Jola raceten naar W’’ van smeken zon der antwoord te Prinses Gracia van Monaco .in Sachers gouden boek door Steehouwer die opvielen door een grote mate van humor, waren geïnspireerd op het leven aan boord van een aftands treintje op de lijn Montpellier-Palavas dat thans niet meer in gebruik is. spaarspec/alisten sinds 1817 een derde en zevende plaats in het skelterfestijn, dat door hun weder helften Ed Henfling en Anne Storm was georganiseerd. Als eerste en tweede finishte Marian Hulshoff en Ingrid Samson. Het was een racedag met veel stofwolken en enkele cras hes. Van Velzen die de strijd vanuit zijn „kroeg” volgde zei me: „Het gaat best goed. Iedereen is reuze enthousi ast. Alleen jammer dat dat meisje in de fout ging”. Met dat meisje bedoel de kampioen Van Velzen Marijke Pieterse die in haar allereerste ronde van de baan raakte, ongelukkig te recht kwam en met een dubbele armbreuk in de Mariastichting moest worden opgenomen. school. Moeder Natuur heeft me sterke benen gegeven en daarmee kwam ik op mijn 14e op de Kennemer Balletschool in Haarlem, waar ik mijn echte oplei ding van vier jaar dagelijkse training kreeg. Om die opleiding te betalen heb ik in de school allerlei huishoudelijk werk gedaan, want mijn ouders hadden niet zoveel geld. Mijn vader was glazen wasser. Toen bestonden er nog geen beurzen voor dansopleidingen, zoals nu”. In 1955 kwam ik bij het Nederlands Ballet in Den Haag, dat later, in 1961, door fusie overging in het Nationale Van gelijke aard is een groot aan tal nieuwe pentekeningen, die in het platte vlak dezelfde voorstellingswe- Dubout, afkomstig uit Marseille en in 1905 geboren, heeft meer dan 80 boeken geïllustreerd Daaronder bevinden zich de Don Quichote, de Drie Musketiers, een Franse versie van het Oosterse lief- desboek Kamasoetra en een werk van Rabelais. ANNA GAF OOK GELEGENHEID en had een twaalftal „afzonderings- vertrekken” laten inrichten, die voor al door paartjes voor heimelijke ont moetingen gebruikt werden. Voor de genen die de onrust door het bloed voelen jagen: ze bestaan nu niet meer. Ballet in Amsterdam. In de tijd dat mevrouw Gaskell de leiding had tot 1968). is er vooi' mij altijd goed repertoi re geweest. Ik kreeg veel rollen, ook al ben ik erg klein voor een danser. De fijnste dingen vond ik karakterrollen met veel techniek. Maar de laatste vijf jaar was er steeds minder voor me. En vorig jaar zelfs helemaal niets meer. Toen ben ik dan teruggekomen met de Nar in het Zwanenmeer, maar dat is wel het enige dat ik de laatste paar jaar heb gedaan. Dat ligt aan het artistieke beleid binnen de groep”. JOLA VAN HEIJNSBERGEN (rechts) en Nike Henfling. respectie velijk uit Haarlem en Santpoort, po seerden zaterdagmiddag met groot plezier aan de zij van Europees skel- terkampioen Ben van Velzen. Op zijn baan in Uitgeest gaf Van Velzen een groep jonge Haarlemmers een lesje skelterrijden, en rondde daarmee een wedstrijddag af, waarop de vrouwen het met gemak en dikjes wonnen van het „sterke” geslacht. ■BBMI ill Over de Haarlemse kunstenaar Wim Vellekoop schreef ik in october van het vorge jaar ter gelegenheid van zijn expositie in Galerie Bon Art. Thans exposeert hij weer, nu t.e.m. 23 juli in de hal van het Gebouw Noord-Holland, J. J. Hamelinkstraat 4 in Haarlem. Om niet in herhalingen te vervallen nu dus heel kort iets over deze expositie, die royaler van opzet is en behalve ouder werk ook veel nieuw toont. „Kijk, aan mijn inzetbaarheid is noodt getwijfeld. Dat is me diverse malen verzekerd, maar hun keuze aan repertoi re is zodanig veranderd, dat er voor mij steeds minder bij was. Het is enorm frustrerend voor een danser om maar dag in dag uit te trainen, zonder ooit op het toneel te komen, want je danst niet om in de studio te oefenen, maar om op het toneel te staan. Daar heb je voor gekozen. Er is een bepaalde groep die altijd erg veel danst. Een groep waar ik vroeger ook toe behoorde, maar de an deren staan met lege handen. Ik heb er wel met de directie over gesproken, maar op en gegeven momnt word je doodmoe van het vragen van: ,,Heb je alsjeblieft wat voor me te doen?” Daar word je doodmoe van. an dat smeken zonder enig antwoord te krijgen”. t reld tonen, maaar dan aangevuld met andere elementen. „Ogen kijken u aan” uit wervelingen, cirkels en ellip sen, die daardoor op eieren gaan lijken. Soms zijn het complete ge zichten en een enkele keer land- schapsfragmenten in die planetaire wereld. Menselijke geest, natuur en kosmos ontmoeten elkaar binnen die bladen en dat geeft ze en irreële betekenis, die soms sterk treft. Een andere glansrol was de tamboer in „Graduation Ball” van David Lichine en ook „De verloren zoon”, maar toch vooral „Petroesjka” van Fokine. Ronald: „Petroesjka en de Nar zijn alletwee clowns, maar wel twee heer" verschillen de clowns. De een Petroesjka, is een pop en de Nar is een gewoon mens. Petroesjka probeert menselijk te zijn en dat wordt erg dramatisch, omdat hij als mens niet geaccepteerd wordt. De Nar is gewoon een vrolijke Frans, de link tussen de prins en de rest van 1 het gezelschap. De Nar heeft elke situa tie in de gaten en ziet het drama aankomen, zonder er iets aan te kunnen ■doen. In de groep zie je ook een hele- boel dingen gebeuren met het drama dat I daaruit voorkomt. Er zijn situaties waar 1. je mensen mee kunt helpen en er zijn F situaties waar je mensen niet mee kunt I helpen. Dan sta je met lege handen, net "als de Nar”. „Ik kom oorspronkelijk uit Alkmaar, f Daar ben ik geboren en daar heb ik tot l mijn 13e jaar gewoond. Daar begon ik aan een opleiding als bakker, maar volg- t de ik ook al danslesjes op een amateur- (Van onze stadsredactie) HAARLEM Het Haarlemse cen trum voor transcedente meditatie ver zorgt maandag 5 juli weer een inleiden de lezing over de TM techniek. Vrijdag 9 juli kunnen belangstellenden een ver- volglezing volgen. De lezingen worden gehouden in het TM centrum aan de Hazepaterslaan 26 en beginnen om 19.30 uur. De toegang is gratis. nu, behalve een eerder besproken grote olieverf, polyester plastieken en metaalreliëfs, ook re liëfs van polyester, zoals er hierbij een is gereproduceerd. Die reliëfs suggeren bodemstructuren, zoals je die op de maan of de planeten zou kunnen tegenkomen. Het zijn reliëfs in rimpelige e.n oneffen „landschap pen”, waaraan ze ook doen denken door de grijze en soms bruingrauwe tinten. In al zijn (schijnbare) eenvoud is dit type werk heel boeiend. (Van onze kunstredactie) MONTPELLIER. Gisteren is in het dorpje Saint-Aunes nabij Montpellier in Frankrijk, de vermaarde tekenaar en illustrator Albert Dubout op 71-jarige leeftijd overleden. Dubout’s merkwaardi ge figuren, die niet meer zo piepjonge dames voorstelden met indrukwekkende boezems, werden internationaal bekend. Lange tijd zijn ze nauw verweven ge weest met de Franse folklore. Veel van Dubout’s dwaze tekeningen, Sfc HOTEL SACHER BEWEERT in het bezit te zijn van de enige handte kening, die ooit buiten de Britse ei landen is geplaatst door koning Ed ward VIII, de latere hertog van Windsor. Tijdens zijn kortstondige bewind gaf hij een diner in het hotel. Het gouden boek van het hotel bevat nog veel meer beroemde namen: van Jean Cocteau en Eleanor Roosevelt, prinses Gracia van Monaco en Leo nard Bernstein, Orson Welles en So merset Maugham. In oorlogstijd huisden er heel an dere namen in het hotel, in 1945 stalden de Russische troepen die We nen van de nazibezetting bevrijdden, hun paarden in dezelfde bar van het hotel, waar ooit de wereldelite het glas hief. HET HOTEL is nu eigendom van Peter Guertler, wiens vader de advo caat van mevrouw Sacher was. Hij strijdt voor een blijvende onafhanke lijkheid van het hotel en de Sacher- torte helpt hem daar een handje bij. Ronald:„Ik vond Etudes aan de ene kant vreselijk spannend om te doen en aan de andere kant niet fijn. Je kunt er niets mee doen, alleen maar die techniek ^demonstreren en je eigen persoonlijk heid er achter zetten, daar was ik altijd zeer nerveus over, of ik nou werkelijk ’wel al die pirouetten zou halen of al die sprongen precies in de muziek zou kun nen passen. Als je bijvoorbeeld de Nar danst, wat een echte rol is, dan kun je in je spel veel technische fouten weg werken of verbeteren, of er mee spelen, maar met Etudes heb je geen enkele uitweg, je hebt alleen maar die passen te doen en dat dan zeer correct want anders is er helemaal niets”. ■A..K - - „Nu is de knoop doorgehakt. Ik heb een afscheidsvoorstelling gekregen, als de tweede danser van het National Ballet die die eer ooit t beurt is geval len. De eerste was degene die me nu zit te interviewen en ik bn, inderdaad al weer negen jaar later, de tweede die het 20 jaar heeft uitgehouden. Er zijn veel mensen opgehouden door ernstige bles sures. Wat vaak komt door een onvol doende basistraining. Anderen gingen trouwen of gingen het land uit, of hadden geen zin meer en kozen een ander beroep. En ik ben blij dat ik gebleven ben, gewoon omdat het ballet in die 20 jaar. in de tijd dat mevrouw Gaskell het heeft ontwikkeld, zo’n hoge vlucht heeft genomen, dat het zich in ternationaal kan meten”. „Sonia Gaskell heeft inderdaad was lijsten van mensen aangevoerd. Van choreografen, van leraren uit Amerika, uit Rusland, Engeland en Frankrijk. Ze zijn allemaal hierheen gekomen door mevrouw en ze heeft ons dat, zoals ze dat noemt, in de schoot geworpen. Nu is dat veranderd en ik wil er niet te veel over zeggen, maar ik vind wel dat je niet alleen een repertoire kunt opbou wen uit een paar traditionele balletten die we al hebben en een aantal Balan chines, met verder uitsluitend huis-cho- reografen, ook al zijn dat intussen weer beroemde mensen geworden”. Over de toekomst zegt Snijders:: „Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het opleiden van mensen en ik heb cursussn gevolgd onder andere bij ma dame Nadasy. Bij haar heb ik een jaar lang in Den Haag methodiek meegedaan, want lesgeven is iets totaal anders dan dansen. Door die studie ben ik bewuster geworden van mijn eigen bewegingsmo gelijkheden en van hoe alles in elkaar zit, en dat heeft me enorm geholpen bij het zelf verder danse. Ik gaf nu al vijf jaar regelmatig les aan de academie in Arnhem en dat blijf ik ook twee volle dagen in de week doen. Verder geef ik nog wat gastvoorstellingn van de Nar tot februari en andere dingen heb ik nog niet op het oog, want ik wil de vrijheid hebben om eens een jaar rond te kijken zonder me meteen weer bij een of andere instelling vast te leggen. Ik wil mezelf de tijd geven om te ontdekken welke mogelijkheden ik nog meer heb om te verwezenlijken”. DE HANDTEKENING van keizer Franz Joseph van het Oostenrijks- Hongaarse rijk en die van 400 leden van de oude Europese aristocratie staan op een servet, waarvoor door de jaren heen een ereplaats is inge- ruimd in het wereldberoemde Hotel Sacher in Wenen. Het hotel bestaat dit jaar precies een eeuw en is een van de laatste „herbergen” met 4 of 5 sterren, die nog in handen is van particulieren. ONVERBREKELIJK is de naam ook verbonden aan de „Sachertorte” een chocoladegebak waarvan het ho tel het monopolie heeft. Het recept is nog ouder dan het hotel zelf, wordt beschermd door een patent en is een van de best bewaarde geheimen ter wereld. De eerste torte zou zijn ge bakken door prins Metternich, die in de !9de eeuw kanselier en minister van buitenlandse zaken van Oosten rijk was. HOTEL SACHER ligt aan de rand van de sjieke winkelwijk aan de Kaernterstrasse. Eduard Sacher open de het in 1876. Zijn vrouw Anna verwierf een mogelijk nog groter be kendheid dan de Sachertorte. Zij re geerde het hotelpersoneel met een legendarische tucht, rookte grote ha- vana’s en „spaarde miniatuur bull dogs. waar ze er honderd van had. De favoriete hond werd onthaald op ka viaar en pruimejam, nadat het dier door de ober-kelner een servet om de nek geknoopt had gekregen. JS! ivSï;L... '>V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9