SCHERTSSHOW MOET GOED VOOR DE BLOEDSOMLOOP ZIJN Hartveroverend dansen en zingen van De kinderen van Moskou Vrijheid, blijheid... ■j w Beeldhouwer Ch. Weddepohl overleden .1 3 HUtz/paarbank mart naderland spaarspecialisten sinds 1817 BR fly Mik i AMERIKAANSE DIRIGENT VERLAAT NA 12 JAAR NEDERLANDS KAMERORKEST BUURTHUISWERK OP HEEL HOOG NIVEAU Nieuw repertoire bij Danstheater Beeldje vermist in Artis iSSii 11 WOENSDAG 3 0 JUNI 19 7 6 KUNST ZOMERS VERTIEÉ MET ROBERT LONG EN JENNY AREAN ROBERT LONG door Johan van Kempen Tonaliteit Essentieel Grote inbreng Kylian Ja. nog dit jaar vrij en blij in uw nieuwe auto, uw eigen caravan, tent of boot? Niet genoeg geld? Een Persoonlijke lening verschaft het u. Symfonische werken «Ml O 1 Zinman zoekt in Rotterdam repertoire JENNY AREAN De kinderen van Moskou: speelsheid en discipline. ’6 DL 02 CONRAD VAN DE WEETERING -1 - Li Hernieuwd contact met Glen Tetley leidt tot een nieuw werk en het opnieuw op het repertoire nemen van „Arena” van hem. Tetley gaf met 15 balletten mede richting aan het Nederlands Dans Theater. Op het repertoire blijft ook „Juice” van Margo Sappington, dat vooral de jeugd bleek aan te spreken. Christopher Bruce is een danser en choreograaf die een aantal balletten maakte voor Ballet Rambert. Kei Takei is een Japanse die experimenten heeft ondernomen met be wegingstheater. Kenneth McMillan heeft veel balletten op zijn naam, klassiek van structuur, modern van beeldtaal. Hij is artistiek directeur van het Royal Ballet in Londen. David Zinman: mu ziek als een soort tijdmachine. (foto Kuno Grommers) HILVERSUM (ANP), De beeldhou wer Charles Weddepohl uit Hollandse Rading is naar eerst thans bekend is gemaakt, zaterdag op 73-jarige leeftijd overleden. Dinsdag heeft de begrafenis plaatsgevonden. werd gemiddeld een op de drie nummers gedanst. Gezongen werd er in verschillende talen zoals Frans, Engels, uiteraard Rus sisch en ook Nederlands („Wordt wakker het zonnetje is al op” en „De boer heeft maar ene schoen”). De orkestnummers bestonden veelal uit variaties op beken de melodieëp (In de Maneschijn), waar bij het effect niet geschuwd werd zachtjës beginnen en dan aanzwellen om tegen het eind weer in kracht af te nemen, het gebruik van swingende trommelritmes of harpglissando’s). Bij zonder aardig was de concertrepetitie, DEN HAAG (ANP). Het Nederlands Dans Theater brengt het komende sei zoen in ieder geval acht nieuwe ballet ten uit, mogelijk twaalf. Het grootste aandeel levert huischoreograaf Jiri Kyli an met drie nieuwe werken. Voorts maken Hans van Manen, Glen Tetley er» Margo Sappington balletten voor het Haagse gezelschap. Van de eigen dansers Nils Christe en Jon Benoit, zijn ook nieuwe produkties te verwachten. Be sprekingen voor nieuw werk worden gevoerd met Christhopher Bruce, Kei Takei, Amadeo en Kenneth McMillan. K waarbij zangers en muzikanten werden gedirigeerd door een soliste, die al zin gend commentaar gaf op de orkestpres- taties. De dansen waren niet bijzonder ge compliceerd, maar binnen de mogelijk heden van deze kinderen toch wel virtu oos te noemen. Alles was kennelijk in gestudeerd door goed getrainde choreo grafen. Wat vooral opviel was de grote variatie in snelle voetritmes, iets waar veel Hollandse choreografen van kinder voorstellingen meestal bang voor schij nen te zijn. De steeds terugkerende grap van de dansen was dat de hoofdrollen Amerika zou me teveel zijn. Ik bedoel dat in de zin van „way of life”; daarom ben ik hier zo op mijn plaats. Ik reis liever vaak heen en weer, dan dat ik Amsterdam als woonplaats zou opge ven”. „Binnenkort wonen we hier overi gens met z'n drieën; er komt een baby. Het wordt een zigeuner”. Een zigeuner? „Ja (Zinman lacht hartelijk), een lid van een reizend muziekgezelschap. Dat hebben we van tevoren goed af gespro ken. Het kind moet overal met ons mee naar toe. De opvoeding laten we beslist niet aan anderen over. Vandaar”. „Ik zei dus meteen ja, toen Edo de Waart met wie ik als mens en als musicus een goede verstandhouding heb mij uit San Francisco opbelde om me te vragen hem te willen helpen, nu hij het zelf in Amerika zo druk heeft ge kregen. Ik ken het orkest al en heb vooral bij de blazers veel vrienden zit ten. Dat werkte al allemaal even prettig en ik verheug me daarom erg op het contact in vaster verband hoewel al les wedei'zdjds op vrijblijvende basis is. Volgende zomer gaat dat dus beginnen. Het wordt dan zes weken Rochester en acht weken Rotterdam”. Wat zijn je muzikale voorkeuren? „In Mozart heb ik de hemel op aarde. En Mahler en Brahms 'liggen me nauw aan ’t hart, maar ook Berg. En ik vind het heerlijk om, zoals de laatste jaren, ook elk seizoen een opera te doen. Van ’t jaar dirigeer ik de Tosca in Amerika. We doen daar trouwens ook kameropera en ballet. We hebben er al voor de Het repertoire vermeldt voor het ko mende seizoen voorts balletten van Don Asker, Gerhard Bohner, Jennifer Muller en Jonathan Taylor. AMSTERDAM. Onlangs is bekend geworden dat de dirigent David Zinman, met ingang van het seizoen 1977-78, is benoemd tot tweede vaste dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, naast Edo de Waart. Tegelijkertijd be ëindigt hij dan zijn dirigentschap van het Nederlands Kamerorkest, een functie die hij twaalf jaar heeft vervuld. Daarnaast continueert Zinman zijn verbintenis met het Rochester Symphony Orchestra (U- SA), waarvan hij chef-dirigent is. David Zinman, in 1936 in New York geboren, studeerde aan de High School for Music and Art in zijn geboortestad en later aan het Berkshire Music Centre in Tanglewood, waar hij de wereldbe roemde dirigent Pierre Monteux ont moette. Deze benoemde hem tot zijn assistent, waarna de jonge Zinman hem op zijn concertreizen in de Verenigde Staten en ook in Europa vergezelde. Zinman trad daarna veelvuldig op in Amerika, onder meer met het Philadel phia Orchestra, het Boston Symphony Orchestra en de New York Philharmo nic, terwijl overige gastdirecties hem voerden naar Londen, Parijs, Stockholm en Tokio. Ook in de Nederlandse muziek wereld as David Zinman inmiddels een goede bekende. Naast zijn activiteiten bij het Nederlands Kamerorkest, waarvan hij eerste dirigent is, leidde hij verschil lende andere Nederlandse orkesten, waaronder het Concertgebouworkest. DEN HAAG. De Kinderen van Moskou zijn op tournee door ons land. In het Haagse Congresgebouw moesten ze vooral veel van hun dansnummers, maar toch ook enkele van hun zang- en orkestnummers voor een enthousiast pu bliek bisseren wat ze dan ook met veel plezier deden. Het zijn kinderen die in Moskouse buurthuizen, wat ze daar dan pionöerspaleizen noemen, van alles leren: tekenen, boetseren, zingen, muziek ma ken en dansen. De beste muzikanten en dansers ifit alle clubhuizen samen, wor den dan uitgezocht om er een program ma mee in te studeren, waarmee twee keer per jaar een serie voorstellingen gegeven wordt, een keer in de kerstva kantie en een keer in de zomervakantie. Deze zomer leidt de tournee naar Neder land, waar we ook al in 1972 een soortgelijke tournee mochten meemaken, uiteraard met veel andere kinderen, want hun leeftijd varieert van 7 tot 17 jaar. „Ik ben erg blij met mijn benoeming bij het Rotterdams Philharmonisch, want ik ben er echt een beetje op uit om grote symfonische werken te gaan „maken”. En dat is ook de reden dat ik het Kamerorkest ga verlaten. Het was een waardevolle periode in mijn muzi- kantenbestaan. Het is echt goed gêweest, maar het betreffende repertoire is me op den duur te eenzijdig”. „Ja, de tijd gaat door, maar iedere periode staat in z’n kunstbeieving en uitdrukking natuurlijk niet óp zichzelf. Als er sprake is ven cultuur is er sowieso een opbouw vanuit en dus ook een sterke binding met het ver leden. (Grijpt naar z’n tas en haalt er een partituur uit). Kijk, hier heb ik nou bijvoorbeeld een splinternieuw stuk van Geert van Keulen, dat' ik' juist met het orkest aan ’t instuderen ben. Het heet Souvenir Nostalgique. Hoef ik je zeker niets meer te vertellen. Van Keulen is avant-gm’de hèdat is bekeiid. Maar dit stuk is* een en al reminiscentie aan vroegere componisten. Volkomen tonaal. Je ziet het trouwens over de hele linie: we gaan terug naar de tonaliteit, hoe vrij ook gehanteerd. De atonaliteit is te beperkt gebleken, al geloofde iedereen niet zo lang geleden nog in de toekomst ervan. We draaien nu eigenlijk zo’n beetje in de rondte. Je kunt er verder nog niet veel van zeggen, ’t Is afwach ten. vierde keer een fijne Mozart-serie in een kerk. Van alles dus. Dat vind ik juist zo goed. Ik houd van muziek uit alle perio des, al ligt de ene .stijl je natuurlijk wat beter dan de andere. Muziek is als een soort tijdmachine, waarin je de ervarin gen van mensen die voor je geleefd hebben, kunt navoelen”. Hoe sta je tegenover de zogenoemde authentieke uitvoeringspraktijk? „Kan me niet schelen. Ja, begrijp me goed je moet weten hoe de noten in die tijd geschreven zijn, tegen welke achter grond en voor welke praktijk. Je moet barok niet romantisch willen vertolken in de zin van gezwollenheid. De benade ring was toen eenmaal anders. De ex pressiviteit kwam bijvoorbeeld niet door het vibrato tot stand. Men dacht meer in structuren. Ikzelf ben erg gesteld op goede versieringen en een milder klank. Maar er is volgens mij een ruime artis tieke marge in dat opzicht. Daar zijn geen absolute regels voor”. En de modernen? door de allerkleinsten werden uitge voerd, nadat ook in het begin van de voorstelling het kleinste meisje van de groep ons al in perfect Nederlands had welkom geheten en veel plezier had gewenst met hun optreden. Het leukst vond ik een Moldavische dans van wasmeisjes, die een aantal toekijkende jongens zo gek krijgen om hun waswerk over te nemen, waarna ze er zelf tussen uitknijpen. Het gelach van die twee schaterapies, die de jongens daarbij betrapten, werkte bijzonder aan stekelijk. Erg effectief was ook de Oe- krainse hurkdans onder de titel „laag bij de grond” uitgevoerd door tien wat gro tere jongens met blauwe broeken en vijf ukkies met vuurrode broeken. Ook voor de jongens was er een amusant nummer als „scheepsjongens”, waarbij ze het dek schrobben, touw rollen, een pompinstal- latie voorstellen, salueren, marcheren en met vlaggetjes seinen, dat alles door spekt met allerlei matrozenpasjes. De meisjes hadden een aardige polka en daarna een prachtige Russische dans. Als slotnummer voor de pauze danste men „punt, punt, komma”, waarin een meisje een jongen in de ruimte tekent en het resultaat dan stukje bij beetje in beweging probeert te krijgen. Het laatste nummer van het hele programma was een collage van dansen uit allerlei lan den, Spanje, Mexico, Frankrijk, India, Holland, Vietnam, Rusland en Amerika (een piepklein negerinnetje). De kinde ren van Moskou zijn nu tot en met vrijdag in het Concertgebouw in Am sterdam. De mensen, die niet in de gelegenheid zijn naar Amsterdam te gaan, kunnen de „Kinderen van Moskou” horen via een plaat die uitgegeven is door „Melo- dia”. Het ballet zullen ze dan moeten missen maar er zijn al onderhandelingen gaande om dat op de televisie te krijgen. Wal opviel was, dat de kinderen van nu een veel vrijere, speelsere indruk maken dan vier jaar geleden, toen het net gedrilde kleine mensjes waren. Dat wil niet zeggen dat ook nu de discipline niet voorbeeldig zou zijn, maar alles leek me toch spontaner dan toen. Ronduit subliem was de aankleding van het geheel, met kleurige kostuums en om eens wat te noemen, voor de Baskirische jagersdans voor alle tien jongens een muts van vossebont met staartfde groep heeft bij de regering een speciale vergunning moeten aanvragen, om die beschermde vossen voor dit doel te mogen afschieten). Op een verhoging op de achtergrond stond in het lichtblauw het kinderkoor, met daarvoor het jeugdorkest (veel bala laika’s in verschillende maten, een harp, trombones, xylofoons, accordeons, bla zers en slagwerk) en op de voorgrond AMSTERDAM (ANP). Ln Artis is kortgeleden een bronzen beeldje, een karbouwstier voorstellend, van het be tonnen voetstuk gelicht en spoorloos verdwenen. Het beeldje stond aan de voet van een grote bronzen boeddha aan de rand van een vijver. Aanvankelijk hoopte men- in Artis dat de vermiste kunstschat, waarvan deskundigen de waarde nog moeten vaststellen, op de bodem van de boeddha-vijver zou liggen. Het zoeken ernaar leverde niets op zodat men tot de conclusie moest komen dat het om een diefstal ging. Het bronzen kunstwerkje is ongeveer 50 centimeter lang en 30 centimeter hoog. Tezamen met het boeddhabeeld, twee grote lotusvazen en een paar door de tand des tijds aangetaste en inmid dels verwijderde tempellaintaams. vorm de het een van de volgens Artis fraaiste geschenken op etnografisch gebied die de dierentuin ongeveer honderd jaar ge leden uit Japan ontving. Hoewel de grote verzameling etnogra fica die Artis rijk was, in 1921 overging naar het Koninklijk Instituut voor de Tropen, bleef onder andere deze beel dengroep in Artis achter. De op een 'heilige lotusbloem gezeten en door twee Japanse notenbomen ge flankeerde boeddha heeft in de loop der jaren verscheidene boeddhisten naar Ar tis getrokken om er hun gebeden te zeggen. Artis betreurt het dat deze ge wijde plaats nu is geschonden. (Van onze correspondent) AMSTERDAM. Een fijnzinnig ge voel voor publiciteit kan Dimitri Fren kel Frank niet worden ontzegd. Hij was immers een groot reclameman en hij is ook sinds de tijd van het legendarische „Zo is het” onderwerp van menig kran- teverslag. Daarom brengt Dimitri Fren kel Frank aan het eind van het inter view zijn stem op marktkoopmannen sterkte en verschaft hij een krachtige opwekking. „Mien, bel het reisbureau maar af, want „Scherts, satire, songs en ander snoepgoed” is in de stad. veelzijdiger Charles Weddepohl kreeg zijn oplei ding als kunstschilder aan de Koninklij ke Academie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam bij prof. A. Derkinderen. Hij schakelde tamelijk snel over op beeld houwen en heeft altijd gewoond en gewerkt in Hollandse Rading. Hij werk te figuratief en maakte talrijke beelden. Tientallen ervan staan her en der ver spreid in ons land, ook in musea. Hij maakte onder andere veel portretten, ook ten voeten uit, en verwierf zich een zekere naam met zijn paardfiguren. Vo rig jaar werd een van de levensgrote paarden die rond zijn huis stonden, in het Amstelpark in Amsterdam geplaatst tijdens de viering van het 700-jarig be staan van de stad. Charles Weddepohl was lid van de maatschappij „Arti et Amicitiae” in Am sterdam en van de Vereniging van beeldende kunstenaars „Laren-Blari- cum”, van welke laatste hij ook jaren lang bestuurslid is geweest. De vier muzikanten en de vier arties ten werken met onzomerse energie. Er valt weer heel wat te lachen om deze Snoepgoed, deel 2. Dat blijkt wel. Een dolle sketch over democratisering binnen een strijkkwartet gaat gepaard met een windenk-anonnade. Op de tweede rij zit Henk Molenberg, hij slaat dubbel en neigt tot broekplassen. Als de 'repetitie ten einde is, zegt Dimitri Frenkel Frank gelaten: „Hebben we weer een interview? Wie doen het?”. Jenny Arean mag naar huis, Jerome Reehuis rent bloot door de hal naar de douche, Robert Long dept eenhonden pias, en Dimitri Frenkel Frank dirigeert het gezelschap naar een rustige uithoek van de foyer. Robert Long maakt de balans op. „Een beweeglijke middag”. David Zinman: „Ik ben nu veertig jaar oud, maar ik voel nog precies zo als toen ik achttien was. Het enige verschil is dat ik wat ongeduldiger geworden ben. Je vindt nog veel eerder dat iets zonde van je tijd. js en komt daardoor sneller tot de kern van de zaak. Je bepaalt je trouwens überhaupt meer tot essentiële dingen. Voor mij is het werk en alles wat daarmee samenhangt essen tieel”. Je woont al jaren in Amsterdam. Hoe bevalt het wonen en werken in Holland? „Voor mij js de situatie ideaal, omdat mijn blijvend contact met Amerika in deze vorm goed haalbaar is. Alleen maar Overigens worden de zes balletten die hij eerder voor het Nederlands Dans Theater maakte, gehandhaafd. Vormen werken van Kylian de basis van het repertoire, Hans van Manen blijft een belangrijk aandeel leveren. Drie van zijn balletten worden doorgespeeld en voor het Holland Festival in 1977 komt er een nieuwe bij. Midvoor op het podium staat een dien blad met lokkende frisdranken, maar het team van Snoepgoed neemt niiet de tijd voor een noodzakelijke laving. Er vindt een doorloop plaats, voor de eerste keer van het gedeelte na de pauze. Dat verloopt vanzelfsprekend met strubbelingen. Jenny Arean kan, als een sketch wordt besloten toet een black out, de microfoon niet vinden, een at tente man achter de knoppen roept dat hij niets van de tekst verstaiat, en Dimi tri Frenkel Frank moppert: „Het trekt, het trekt”. Kylian maakt een werk voor grote bezetting op de Kloksymfonie van Haydn, een ballet op natuurgeluiden en een choreografie geïnspireerd op een fresco uit Pompei waarvoor Arne Nord heim de muziek schrijft. Wat is het verschil met het vorige programma? Robert Long: „bilt is leuker”. Dimitri Frenkel Frank: „Ja, dat zeg je nou steeds, en ik zeg steeds dat we begaafde amateurs zijn, maar wait jij zegt, vind ik nou echt amateuristisch. Ik weet alleen dat wij er veel plezier in hebben”. Hoe kan dat nou? Het is zomer: terrasjes en barbecueluchtjes lonken. Robert Long: „Voor mij ligt dat an ders dan voor Dimitri. Ik ga gewoon door. Ik heb een paar weken vakantie gehad tussen mijn eigen programma en dit. Ik hoef geen vier maanden zomer- pauze. Dimitri daarentegen heeft, onge twijfeld door slinkse belastingontdui king, een riant huis Dan vertelt Dimitri Frenkel Frank maar weer eens dat hij in 1946 een tijdje met een volkstoneelgezelschap heeft opgetrokken, waarbij hij door gaans niet meer dan een zinnetje uit zijn hoofd hoefde te leren. Eerst bij Zo is Het mocht hij weer eens voor het voetlicht treden, in Hadimassa en later ook bij Het Grote Ongenoegen (Van Speyck Show) vertoonde hij zich wel, maar nu met Snoepgoed is het pas menens. „Ego-bevredigend”, zegt Robert Long. ..Een therapeutische ervaring”. Dimitri Frenkel Frank: „Een beroeps als Jenny Arean kijkt ook tegen ons aan alsof we wereldwonderen of amateurs zijn. We deinzen nergens voor terug”. Daarom is „plezier” het kernwoord van het heilzame Snoepgoed; „Dat werd vorig jaar steeds gezegd, vooral door beroepsacteurs die kwamen kijken. Wat hebben jullie een plezier, luidde het steeds”. Dan meent Robert Long dat het door vakantiebeslommeringen gekwelde Ne derland werkélijk een overdaad van re denen kan hebben de prestaties van bet unieke gezelschap te komen, aanschou wen. Hij vat de argumenten samen met: „Het is goed voor de bloedsomloop”. Het avontuur begon in 1975. De Thea- terunie arrangeerde een ontmoeting tus sen Dimitri Frenkel Frank en Robert Long. De twee prominente producenten van vaderlands cultuurgoed troffen el kaar in het Amsterdamse lokaal Ameri- cain. Dimitri Frenkel Frank: „Ik bleek de enige Nederlander te zijn die de elpee van Robert Long nog niet had”. De samenwerking was geen probleem. Robert Long droeg liedjes aan, Dimitri Frenkel Frank diepte wat bruikbare Ha- dimassasketches op. Er werd wat nieuw materiaal geschreven, Jenny Arean en Jerome Reehuis werden aangetrokken, en het programma Scherts, satire, songs en ander snoepgoed liep enige weken in De Brakke Grond. Met succes. En niet alleen omdat er in de zomer nu eenmaal weinig leven in de schouwburgen zit. Er kwam een elpee en een tv-show. In oktober 1975 werd bestolen met hetzelfde team terug te komen. Zelfde titel, zelfde opzet. Nu toont de flitsendè show echter ook het land in. Scherts en ander snoepgoed debuteert komende donderdag in de Nieuwe De La Mar (Amsterdam); Daarna zijn Den Haag en Rotterdam aan de beurt, op 9 september wordt Sliedrecht (bijvoorbeeld) aange daan, op 23 september Utrecht, en zo nog veel meer plaatsen. De tournee ein digt op 30 oktober in Si Hard. In de Nieuwe De la Mar wordt gere peteerd. Het is donker, maar niet koel. ADVERTENTIE) ■n

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 11